Ml „Die Fledermaus" hoogtepunt bij opera's Holland Festival DEBRA WINGER THERESA RUSSELL WDCW Sosa's ode aan het leven opent Leidse chansonweek Veel belangstelling voor veiling toneelkostuums MUSEUMDIRECTEUR PROMOVEERT OP MUZIEKAUTOMATEI ONDER LEIDING VAN NIKOLAUS HARNONCOURT bioscopen De nieuwe film van Bob „The Postman Always Rinss Twice" Rafelson. KUNST George Lucas bezig met tweede „Star Wars"-serie £etdóe(3ou/UMit n SYNAPHAI DINSDAG 26 MEI 1987 PAGINj Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ke rsc. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstrafet 6, tel. 01720-20800): Platoon (16); 18.30, 21.15. wo ook 13.30. EU ROCINEMA II: Children ot a leeear god (al); 18.30, 21.15. Asterix con tra Caaaar (al); wo. 14.00. EU ROCINEMA III: Ovac the top (12y. 18.30, 21.00. wo. ook 13.30. EU ROCINEMA IV: Gokten child (12); 18.45, 21.30. wo. ook 13.45. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. te». 071-121239); Platoon (16); 19.00. 21.15. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): In de naam van da rooa (12Y. 14.30. 18.45, 21.15. Over the top (al); Goldon child (12); Children o» a leaser god (al); The Mosquito coast (12); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Bree- straat 31, tel. 123875): De aanslag (al); 14.30, 19.00. Hannah and her aisters (al); 21.15. REX (Haar lemmerstraat 52, tel. 071-125414); Taxi girls (16); 14.30, 19.00, 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): Iris f 12); ma. 21.15. di. 20.15. Ferris Bueller's day off (al); ma. 19.00. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Mona Lisa (16); ma. di. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Fifty- two pick-up (16); tijden zie City I. CITY THEATER III: Peggy Sue got married (al); tijden zie City I. CITY THEATER IV: Ferris Buel ler's day off (al); ma. di. 19.00. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Labyrinth (al); 19.00. wo. ook 15.45. Jasue Christ su perstar; ma. di. 21.15. KINDERVOORSTELLING De speurneuzen; wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA 01751-13269): Iris (12); ma. 20.00. ZOETERMEER PROMENJ^ 1,2,3 (Promenade 7, tel. 511313): No mercy (12); 20 Bambie; wo. 14.00. The got IP child; 20.00. wo. 14.00. Chili >r of a leaser God; 20.00. wo. 14 DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, 463500): Wanted dead or i e (16); 14.00, 19.00, 21.30. A 2: Stand by me (al); 14.00, 16 21.15. ASTA 3: The Mom 1 j coast (al); 14.00, 18.45, 21 0u BABYLON 1 (Winkelcentrum bylon, tel. 471656): Children r lesser God (al); 14.00, 18 21.15. BABYLON 2: Sid Nancy (16); 14.00, 18.45, 21 ;et BABYLON 3: Little shop oil rors (12); 14.00, 19.00, 21.30. 19.00, 21.30. CINEAC 1 14.00. EUROCINEMA (Lm 910, tel. 667066): Dune (al); 13 19.00. 21.30. wo. 19.00, 21 METROPOLE 1 (Carnegieli tel. 456756): De naam van ds (16); 14.00, 18.45, 21.30. TROPOLE 2: Platoon (16); 14 af 18.45, 21.30. METROPOLE 3 en room with a view (16); 14 ip 18.45, 21.30. METROPOLE 4 mr test of love (16); 18.45, 21.30 i di. 00k 14.00. METROPOLE Mascara (16); 14.00, 18.45. I aanslag (al); 20.45. ODEON Ilk (Herengracht 13, tel. 462400): golden child (12); 13.45, 1( 21.30. ODEON 2: Avenging ce (16); 13.45, 18.45, 21 ODEON 3: Over the top mite 13.45, 18.45, 21.30. ODEON ;hc Flodder (al); 13.45, 18.45, 21 ,n LE PARIS 1(Kettingstraat tel. 656402): El Amor Brujo 13.00, 15.00, 17.00, 19.00, 21 LE PARIS 2: Daisy chain e v.a. 12.15. PARIS 3: Catho at fever (18); v.a. 12.30. HAA >np FILMHUIS (Denneweg 56. 459900): Zaal 1: ma. 19.30, 22 di. 20.00. Missing; ma. De n tX)l van ijzer; di. Zaal 2: Anne Tri# n I 19.30. Tiempo de morir; 21 jnc Zaal 3: wo. 16.00 (gereduceerd rief) ma. 19.30, 21.45. di. 19 20.00. The set-up; ma. The m eir ral; di. lie: eh 1 r lie: j* SHE MATES AND SHE KILLS. IWlNMUNIUKKKPim AIA1KNQ MARK HiOOUCIION A BOB RAfELSON RM DtBRAWlNGfR IHBtESA RUStU- SAAAI H!£Y-DENNIS HOPPER -ïBoeRAfftsoN irm Ruim kwart miljoen voor werk Schelfhout AMSTERDAM Een schilderij van de Haagse kunstenaar Andreas Schelfhout (1787-1870), een ijsgezicht met schaatsers, heeft gisteren op een kunstveiling van Sotheby in Amsterdam 264.500 gulden opgebracht. Er gingen op die veiling ne- gentiende-eeuwse schilderijen en aquarellen on der de hamer. De koper was een particuliere verzamelaar. Een ander werk uit de romanti sche school, een rivierlandschap met molen van Charles Leickert, bracht 138.000 gulden op. De „Vier meiden op de Prinsengracht" van Isaac Israels veranderde v6or 120.750 gulden van ei genaar, terwijl een gezicht op het Damrak in Amsterdam van dezelfde meester op 66.700 gul den werd afgeslagen. De totale opbrengst van deze drukbezochte veiling was 2,7 miljoen gul den. Volgens Sotheby waren er opvallend veel nieuwe kopers op deze veiling. LOS ANGELES De Amerikaanse filmprodu cent George Lucas heeft op een feest naar aanlei ding van de tiende ver jaardag van zijn drie films „Star Wars", „The Empire strikes back" en „Return of the Jedi" aangekondigd dat een tweede ruimtetri logie in de maak is. „De volgende trilogie ligt op de tekentafel," zei Lucas, „maar er zijn nog geen plannen gemaakt omtrent het begin van de produk- tie. Een derde trilogie ligt daarna ergens in het ver schiet". „Star Wars" is met zijn goed is goed en slecht is slecht om schreven als een Cowboyfilm met ruimteschepen in plaats van paarden en lasergeweren in plaats van schietijzers. De „Star Wars"-trilogie heeft sinds zijn première op 25 mei 1977 al meer dan vier miljard dollar opgebracht. De film zelf is na „E.T." de meest populaire film uit de geschiedenis. Voorts werd nog eens een be drag van 2,6 miljard verdiend met de verkoop van spelletjes, speelgoed, boeken, kleding, snoepgoed en posters. Behalve de trilogie heeft Lucas onder meer „Indiana Jones" op zijn naam staan. Naar de viering van de ver jaardag van „Star Wars" wa ren 13.000 mensen gekomen, zowel volwassenen als kinde ren. Velen hadden zich ver kleed als een van de helden uit de film, zoals daar zijn Luke Skywalker, Prinses Leia en Han Solo. Een van de aan wezige kinderen verklaarde in totaal 96 keer naar de bioscoop te ziin geweest om „Star Wars' en de vervolgfilms te zien. Naast producent Lucas waren ook de Star Wars-sterren Billy Dee Williams (Lando Calrissi- an), Peter Mayhew (Chewbac- ca) en Anthony Daniels (C- 3PO) van de partij. Geen krant ontvangen Bel tussen 18 00 en tS.OO uur. zaterdags tussen t4.00 en 15.00 uur. tetefoonnr.071-122248 en uw krant wordt nog dezelfde avond nabezorgd. (ADVERTENTIE) VANAF WOENSDAG IN DE BIOSCOOP! Tom Cruise Acteur Tom Cruise lijkt na Paul Newman, zijn tegenspeler In de film „The color of money", ook aangestoken te zijn door het autorace bacil. Cruise, de snelst stijgende ster aan het Hollywoodse firma ment, ging ook te snel met zijn auto. Tijdens een race in de Ameri kaanse plaats Loudon konden de remmen van zijn auto het niet meer bijbenen en vat ten vlam. Cruise kon ongedeerd zijn wagen verlaten. (Foto: AP). Recordprijs voor doek van Chagall JERUZALEM Een werk van de Franse schilder Marc Chagall heeft op een veiling van Sotheby in Israel een recordprijs opge bracht van 858 duizend dollar (ruim 1,7 miljoen gulden). Het in 1973 gemaakte doek, getiteld „Bloemen", ging naar een Ameri kaan die onbekend wilde blijven. De prijs die voor het doek werd betaald bedroeg bijna het dubbel van waarop Sotheby had gere kend. Op 11 mei werd op een So- theby-veiling in New York 1,43 miljoen dollar betaald voor het schilderij „Circus Scène". Dat was de hoogste prijs die ooit werd be taald voor een werk van Chagall. UTRECHT Nu muziek beluisteren, precies zoals die eeuwen geleden door de componist zelf werd ingespeeld. Dat kan met automatische muziekin strumenten. In het Natio naal Museum van Speel klok tot Pierement in Utrecht staat een aantal van die apparaten. De directeur van het museum, Jan Jaap Haspels, deed een onderzoek naar automatische muziekinstrumenten. Hij mag zich vanaf woensdag, wanneer hij promoveert, doctor in de letteren aan de Rijksuniversi teit in Utrecht noemen. Maar' vooral is hij blij met de te ver wachten publiciteit rond zijn museum. „Want Brinkman is niet makkelijk". Zijn proefschrift „Automati sche muziekinstrumenten, hun mechaniek en hun muziek" is een inventaris van wat er op dat gebied in de periode 1580 tot 1820 te vinden was. Drie jaar lang was hij de ene helft van de dag museumdirecteur en de andere helft weten schappelijk onderzoeker. Hij reisde naar Rome, Wenen, München, Parijs en Londen, dook in het binnenwerk van automatische muziekinstru menten en legde vooral zijn oren te luister. Zo'n tweehonderd jaar geleden moest een liefhebber óf zelf muziek maken óf die zich la ten voorspelen. Opnameappa ratuur bestond niet. Met de komst van muziekapparaten veranderde dat. Via een inge wikkeld mechaniek werd de gespeelde muziek op een me talen rol geprogrammeerd. Veel van die rollen zijn be waard gebleven en zo kunnen we vandaag de dag muziek be luisteren die Mozart ooit in speelde. Het systeem van een draaiorgel, eigenlijk. Mozart maakte die rollen overigens wel, maar alleen voor de du katen, aldus Haspels. In zijn proefschrift geeft Has pels een overzicht van de mo gelijkheden, maar ook beper kingen van muziekautomaten. Hij analyseerde het geluid, het tempo en de stemming ervan. Omdat hij de origineel ge maakte muziek tot zijn be schikking had, concludeerde hij in vergelijking met van daag gespeelde klassieke mu ziek dat „we het nog niet zo slecht doen. Dezelfde muziek toen en nu verschilt niet zo veel". Haspels heeft het dan vooral over het tempo waarin d< ziek wordt gespeeld. J toe komt er weer ieman: zegt dat die klassieke 1® eigenlijk allemaal twee kf langzaam moet. Of twee zo snel". Haspels heeft in geval de bewijzen hoe zaam of hoe snel het alk wél dient te worden Nikolaus Harnoncourt (links) en Gidon Kremer, die elk afzonderlijk op het Holland Festival aan wezig zullen zijn. FOTO; UNITEL „De barbier van Sevilla" en „Willem Teil". Sprankelend- -virtuoze muziek, waarvan Wagner smalend zei, dat het „Mozart voor de armen van geest" is... Inderdaad lijkt Puccini's on bekende opera „La rondine" (De zwaluw) interessanter en belangrijker. Hoewel ook over dit werk, dat in 1917 in première ging, wel gering schattend is opgemerkt, dat het veel heeft van „La Travi- ata" en „Die Fledermaus". Het quasiWeense libretto van Adami is niet bijster sterk en Puccini moest alle lyrisch-komische registers opentrekken om de nodige sprankeling te brengen in deze fin de siècle materie, met als feitelijk enige hoogte punt de aria 'Chi il bel sogno di Dorette'. Niettemin; een welkome afwisseling van de drie overbekende Puccini-o- pera's! Mozart Wat hier voor Puccini geldt, geldt evenzeer voor Mozart, wiens „La Finta giardiniera" ongeveer tezelfdertijd door de Brusselse opera in de Stadsschouwburg wordt ge geven (27 en 30 juni). In te genstelling tot Mozarts „gro te" opera's geldt deze als een typisch werk voor conserva toriumuitvoeringen. Met als belangrijkste ingrediënten liefde, verwarring en waan zin was het werk bij en na zijn première in 1795 nog wel een succes. Later ging men het ondoorzichtige libretto als een te groot manco be schouwen en raakte het in vergetelheid. De door Syl- vain Cambreling gedirigeer de uitvoering in kleine bezet ting is echter vooral dankzij de revisie van Karl-Ernst en Ursel Herrmann tot een ware „kosmos van het menselijke" geworden. De Herrmanns hebben Mozarts spel van in trige en vermomming een heel typerend kakakter, een nieuwe dimensie verleend door het nadrukkelijk op na turalistische wijze te verdui delijken en heel nieuw vorm te geven. Outsiders De muziek van Schönbergs leraar en schoonvader Alexander von Zemlinsky (1871-1942) maakt de laatste jaren een ware renaissance door, vooral in de Duitsspre kende landen. Maar Neder land laat zich niet onbetuigd. Behalve een herhaling van „Der Zwerg" is er nu gele genheid kennis te maken met zijn „Eine Florentinische Tragödie", beide éénakters op tekst van Oscar Wilde, ge bracht door de Hamburgse Staatsoper. De Florentijnse tragedie uit 1917 gaat over een stoffenkoopman, die zijn vrouw wil afhouden van een liaison met prins Bardi, ter wijl „De Dwerg'" uit 1922 handelt over de dood van een dwerg, die zichzelf nog nooit in de spiegel heeft gezien en dus niet weet hoe lelijk hij is als hij op een prinses verliefd wordt. Op 7 en 9 juni in de Stadsschouwburg. Minstens zo fascinerend be looft 13 juni in het Concert gebouw de concertante uit voering van Luigi Dallapic- cola's „Ulisse" door het Radio symfonie orkest, het groot omroepkoor en solisten onder Zoltan Prskó te worden. „Ulisse", de laatste opera van Dallapiccola (1904-1975), is gebaseerd op Homerus' epos Odyssee. Sereniteit, een zaamheid, een op filosofisch berustende wijze zoeken naar de eigen identiteit vormen het hoofdthema in dit hoog uit aan dramatiek wat arme werk. JAN DE KRUYFF Leidse schouwburg: Mercedes Sosa. In het kader van de chanson- week treden nog op: 26 mei Drie vrouwen (Martine Bijl, Delia Ho siers en Jasperina de Jong), 27 mei Randy Newman en Fay Lovsky, 28 mei Claude Nougaro, 29 mei Ama- lia Rodrigues, 30 mei Michel Le grand (20.15). „Vengo a ofrecer mi corazon". Mercedes Sosa, de stem van Argentinië, kwam het publiek in Leiden na een jaar weer haar hart aanbieden. In inge togen, rustige liedjes, en later op de avond met stevigere, soms salsa-achtig swingende ritmes. Zij mobiliseert daar mee een bijzonder trouw pu bliek: na de eerste toegift kan ze op haar gemak in bad gaan als ze wil, de zaal blijft „Sosa, Sosa" scanderen tot haar mas sieve verschijning weer het podium opkomt. Er valt natuurlijk van alles te zeggen over bijvoorbeeld de inhoud van haar optreden. De opbouw was hetzelfde als van dat van vorig jaar, en ze zong heel wat dezelfde liederen. Je kunt een vergelijking maken met Astor Piazzolla, die ande re Argentijnse grootheid die onlangs in Leiden te was, en vaststellen dat concert muzikaal veel bi ter was. Maar zo'n coi ring raakt de essentie nil Sosa liet haar machtige horen en ik kreeg het wets koud. Ondanks h< dat ik me ook een buitem der voelde omdat ik Spaans versta, en in een te stoel luister naar liet die gerijpt zijn in een sfee 0 intimidatie en onderdruk Evenals haar persoonlij) 6 dat moet zijn, die ondanl les een grote ode aan het blijft brengen. En dan ki drie plaatsen verderop man meeklappen met doorzettingsvermogen en nig gevoel voor ritme, knoeid worden met foons, die het hele opti lang af en toe blijven bij acht van de tien num de misselijke truc uitgel worden om te stoppen ei het publiek applaudiseert 05 in te zetten, zodat er meegeklapt, de synthesize Ier een electronisch 8 q produceren dat helemaal g past.DICK VAN TEYLIN vanat 1950 in toneelprodücties werd gedragen. De kleding wordt geveild in 600 partijen (nummers). De op brengst per nummer varieerde maandag van enige tientjes tot 800 gulden voor nummer 63: een partij camelkleurige mon nikspijen alsmede een paarse pij. Deze kleding werd gedra gen door leden van de Neder landse Opera in de voorstel ling Curlew River van Benja min Britten. De gemiddelde opbrengst per nummer be droeg gisteren honderd tot honderdvijftig gulden. „Meer hadden we ook niet ver wacht", aldus het veilinghuis Gijselman, dat de veiling leid de. „De Amerikanen en ook Engelsen lopen voor dit soort veilingen veel harder. Daar is bijvoorbeeld alleen al een zak- gis begonnen veiling in Amster dam van 5000 oude toneelkos tuums heeff veel belangstel ling getrokken. Het zaaltje in Maison de Bonneterie, waar de veiling werd gehouden, zat de hele dag vol met 150 tot 200 mensen. De toneelkostuums zijn af komstig uit een collectie van in totaal 6000 stuks. Het Ne derlands Theater Instituut heeft het grootste deel van de collectie, die lag opgeslagen in de kelders van de Amsterdam se Stadsschouwburg, begin dit jaar verworven. Ongeveer 1000 stuks werden vanwege de cultuurhistorische waarde door het instituut zelf behou den. Het gaat om kleding die doekje van Elvis Presley een fortuin waard". De opbrengst hing volgens de veilingwoordvoeraer ook af van de gebruikswaarde. „De kleding is tenslotte meerdere keren onder bijzondere om standigheden gedragen. Dat is ook goed te zien". De totaalopbrengst wilde het veilinghuis niet bekendmaken. Afgaande op de gemiddelde prijs zal die echter niet boven de tienduizend gulden komen. Tot de belangstellenden en ko pers tijdens de veiling behoor den ook meer of minder be kende acteurs en actrices. De firma Gijselman signaleerde verder de aanwezigheid van relatief veel vertegenwoordi gers van kleine toneelgezel schappen. Een overzicht van de veiling van theaterkostuums die gisteren en vandaag In Maison de Bonneterie werd gehouden. (FOTO: ANP) BOLERO WoreWpremière EIGHT SONGS FORAMAOKING^ IMPERFECT ORDER CIRCUSTHEATERS- T Kassa 070-558800 do2l vr29 o30mei205 MUZIEKTHEATER «4 Kassa 020-255455 di2 vr5 n6 2o7*n3 In Amsterdam begint volgen de week maandag met de opera „Die Fledermaus" offi cieel het veertigste Holland Festival. Een maand lang staan de theaters in de hoofd stad in het teken van het fes tival, dat dit jaar vooral aan dacht besteedt aan de Hon gaarse cultuur. In een serie artikelen geeft deze krant een overzicht van wat de ko mende maand allemaal te ge beuren staat. Vandaag het eerste deel. Film over Stalintijd wint prijs in Sovjetunie MOSKOU „Berouw", een film over tirannie waarin de Stalintijd kritisch aan de orde komt, heeft de eerste prijs gewonnen op een festival van Sovjetfilms in Tiflis, de hoofdstad van de republiek Ge orgië. De film, onder regie van de Georgische cineast Tengiz Aboe- ladze, is in 1986 gemaakt in het kader van de campagne voor gro tere openheid die is ingezet door partijleider Michail Gorbatsjov. „Berouw" kreeg eerder deze maand een speciale prijs van de jury op het internationale filmfes tival te Cannes. (ADVERTENTIE) AMSTERDAM Niko laus Harnoncourt, het enfant terrible als het gaat om barok- en classi cistische muziek verlegt zijn grenzen steeds ver der en blijft voor sensatie zorgen. Na ook in Neder land met Monteverdi, Bach, Handel, Haydn, Mozart en Schubert op winding te hebben ver oorzaakt, wijdt hij zich nu aan de Weense wal- senkoning Johann Strauss, die met „Die Fledermaus" een van de hoogtepunten van het opera-genre schreef. Het is een bijna komische opera geworden, die helaas in heel wat provincie-thea ters wordt „verramscht". Vermoedelijk niet bij Har noncourt, zelf Wener en ge voelig voor couleur loeide, typisch Weense buigingen en rubati. Aan Harnoncourts hand en met behulp van het hem vertrouwde Concert gebouworkest belooft deze „Fledermaus" (op 1, 3, 10, 13, 15, 17, en 19 juni in het Mu ziektheater) een hoogtepunt in het Holland Festival dit jaar te worden. Veelbelovend lijkt ook de komst van het koor en orkest van het Teatro Communale di Bologna te worden. Onder leiding van Riccardo Chailly staat op 27 en 29 juni in de Nieuwe Kerk hoogtepunten worden gebracht uit de Itali aanse Opera. Chailly: „Voor mij waren er twee redenen om de muzikale leiding van het Teatro Communale in Bologna op me te nemen. In de eerste plaats werkt Carlo Fontana daar als intendant. Hij is mijns inziens momen teel de fantasierijkste man bij de opera in Italië. Bovendien is de Opera van Bologna een heel belangrijk operatoneel. De meeste muziekdrama's van Wagner beleefden daar hun Italiaanse première. Zelf dirigeer ik Rossini's „Messe solenne", terwijl Thomas Fulton Puccini's „La rondi ne" presenteert, op 28 en 30 juni in het Muziektheater". De Rossinimis die Chailly di rigeert is overigens een cu riosum van de 70-jarige com ponist, die het werk als één van zijn oudedagszonden be schouwde. Rossini staat even eens centraal tijdens het tra ditionele RAI-concert door het Concertgebouworkest op 12 juni. Dat is dan weer wel een operaconcert onder Chailly met fragmenten uit Riccardo Chailly. FOTO: HOLLAND FESTIVAL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 16