„Geef verstandelijk gehandicapte houvast'
Nieuwe theologieopleiding VU
£etd&e
kerk
en
wereld
Vieren
KRO beducht voor vermenging
godsdienst en commercie
>weer
GEESTELITK LEVEN/OPINIE
Onderwijs en leergezag
Wel is algemeen geldig dat het bestuur van een bijzont frdt
school, een protestants-christelijke, rooms-katholieke of yari
troposofische, het recht heeft leerkrachten te benoemen il u
passen in het klimaat van de school. Dat is immers de k 'P 0
van het bijzonder onderwijs: ouders stichten een school
een bepaalde signatuur omdat zij voor hun kinderen scho K n
en vorming in die geest willen. Dat uitgangspunt is volge Tc
maand opnieuw aan de orde wanneer de bisschoppenco: iiw 1
rentie zich buigt over een nieuw reglement voor rooms-Jra
tholieke scholen, dat onder meer beoogt de identiteit van jr e
rk-onderwijs duidelijk te omschrijven. Bevoegdheden, dii ne"
bisschoppen gedelegeerd hadden aan de Nederlandse Kal ]e 1
lieke Schoolraad (NKSR), komen weer bij het episcopaa der
in de praktijk mogelijk bij individuele bisschoppen te lig :foc
}g
Op dit punt kunnen moeilijkheden rijzen. Er zouden en
ge conflicten kunnen ontstaan tussen de bisschop, het
stuur, de leerkrachten en niet te vergeten de ouders. In
gelijke conflicten staat het lot van mensen op het spel, it n
ook een groot maatschappelijk belang: de waarde en de bi an
kenis van het katholiek onderwijs. Wanneer een school 1
meer uit een nauwelijks beleefde traditie dan uit overti
katholiek noemt, dan kan dat predikaat beter verv
Maar bij de interpretatie van normen kunnen verschi
ontstaan ook tussen bisschoppen waarvan het geoi n
niseerd katholiek onderwijs veel schade kan ondervind psl
Het is te hopen dat katholiek Nederland niet wordt gecfe—
fronteerd met een zo diep snijdende onenigheid. Dat ?oui
wel erg triest beeld opleveren van een scheiding der gees!
CcidócSoutant
ZATERDAG 23 MEI 1987
Actie voor abortusloze dagen tijdens pausbezoek
WASHINGTON Anti-abortusorganisaties in de Verenigde
Staten streven ernaar dat op de dag dat paus Johannes Paulus
II een bepaalde stad bezoekt, er in die plaats geen abortus
wordt uitgevoerd.
De meer dan 100 organisaties die zich hebben verenigd in de
groep „We zullen opstaan", hebben abortusklinieken schrifte
lijk gevraagd de deuren te sluiten op de dag dat de paus in de
stad is. Voldoen de klinieken niet aan het verzoek, dan zal er
een „vreedzame" blokkade worden gehouden, zo heeft de
groep laten weten. De paus is van 10 tot en met 19 september
in de Verenigde Staten. Hij bezoekt de steden Miami, Colum
bia, New Orleans, San Antonio, Phoenix, Los Angeles, Monte
rey, San Francisco en Detroit.
Bezoek paus aan Amerikaanse aids-patiënten gaat niet door
SAN FRANCISCO Het bezoek van paus Johannes Paulus II
aan aids-patiënten in een ziekenhuis in San Francisco gaat niet
door. De organisatoren van het bezoek van de paus aan de
Verenigde Staten in september hebben daarmee gehoor gege
ven aan de eis van organisaties van homoseksuelen.
Het bezoek werd van het programma geschrapt, nadat de orga
nisaties van homoseksuelen de paus in een brief hadden ver
weten dat zijn bezoek alleen maan was georganiseerd met het
oog op de publiciteit. Daarom werd hem gevraagd van het be
zoek af te zien. „De paus heeft niet het recht hiernaar toe te
komen om ons voor te schrijven hoe wij moeten leven", aldus
John Wahl, woordvoerder van een vereniging ter verdediging
van de rechten van homoseksuele burgers in San Francisco.
Geef hem die graag
de waarheid spreekt
een paard om te
ontkomen
Armeens spreekwoord
door Marinus van der Berg
Mijn man vroeg zich vaak af:
„waarom kunnen mensen wel
samen vieren, maar niet samen
verdriet beleven?" Ik sprak
een jonge vrouw die enkele
maanden geleden haar man
had verloren na een lang ziek
bed. Ze hebben de laatste pe
riode van hun leven intensief
samen beleefd. Aanvankelijk
hadden ze nog hoop gehad,
maar het werd steeds duidelij
ker dat de ziekte naar de dood
zou voeren. Ze hebben voor el
kaar geen verstoppertje ge
speeld. „Al waren er wel een
zame momenten", vertelde ze.
„Momenten waarop ik hem
niet meer kon begrijpen, alsof
hij al in een andere wereld
was".
Hoe intens mensen ook samen
kunnen zijn, op wezenlijke mo
menten is er ook een geschei
den zijn van elkaar. Haar man
had kontakt opgenomen met
vrienden die hij jaren niet ge
zien had en ze hebben af
scheid genomen van elkaar.
Maar er waren ook mensen ge
weest die wegbleven, ondanks
hun vraag om te komen. De
openhartigheid waarmee zij
beiden spraken over ziek-zijn
en sterven, verhoogde kenne
lijk voor een aantal de drem
pel. Ziek-zijn en sterven heb
ben ze ook beleefd in het ver
trouwen dat de dood niet het
einde is en „zo was ook de uit
vaart een feest", zei ze. Dat is
misschien wel heel moeilijk te
begrijpen voor wie er van bui
ten tegen aankijkt. Alleen van
binnenuit is het te begrijpen.
Feest en verdriet lijken tegen
stellingen, maar ze kunnen ook
heel dichtbij elkaar zijn.
„Waarom kunnen mensen wel
samen vieren, maar niet samen
verdriet beleven?"
Die vraag bleef me nog een
tijdlang bezig houden. Je zou
ook de vraag kunnen stellen:
„Kunnen wij mensen nog wel
feest vieren?" Er zijn soms
fuifjes, party's, verjaardagen,
feestjes bij de vleet. „Ik geef
een feestje", zegt iemand.
Feestjes met een hapje, een
borrel. Soms gezellig, leuk,
maar je kunt je er ook alleen
voelen. Paul Bruggeman en
Gerard Zuidberg schreven in
hun eerste boek: „Een werke
lijk feest komt altijd voort uit
het leven zelf. Het heeft te ma
ken met de lange jaren, de
vervlogen tijd en de lange
duur, waaraan je lijdt, waarin
je leeft, waardoor je wordt tot
wie je bent". Ik moest denken
aan het veertig jarig huwelijk
van mijn oom en tante dat ik
onlangs met hen en hun kinde
ren mee mocht vièren. Zij heb
ben in die veertig jaar heel wat
meegemaakt aan verdriet, te
genslag en teleurstelling, maar
zijn er geen verbitterde men
sen door geworden. Ze hebben
aan dat verdriet nooit het laat
ste woord gegeven. Ze hebben
veel van hun verdriet toever
trouwd aan God. Op het feest
hoefde het verdriet dan ook
niet verzwegen te worden.
Mede daarom werd het tot een
hartverwarmend feest. Mis
schien kunnen wij met elkaar
pas echt feest vieren, als ook
het verdriet een plek kan krij
gen, als dat niet verzwegen en
vermeden hoeft te worden.
Dan kan feest ons ook dichter
bij elkaar brengen. De verdrin
ging, de vermijding van pijn,
van verdriet maakt het leven
oppervlakkig en leidt er toe dat
we elkaar in de steek laten als
het erop aankomt. Samen hui'
len, samen stil zijn, samen niet
weten kan een diepe verbon
denheid scheppen.
Niemand hoeft het verdriet te
zoeken, maar wanneer het ver
driet er is in het leven van
mensen met wie we ook de on
bezorgde tijden vierden, wor
den we uitgenodigd om niet
weg te blijven.
Zuidberg en Bruggeman schrij
ven: „Het enige wat een feest
niet kan verdragen is dat er
mensen zijn die zich buitenslui
ten en er daarom van buitenaf
tegenaan gaan kijken". Zo ver
draagt ook verdriet geen bui
tenstaanders. Want dan wor
den buitenstaanders tot gluur
ders, sensatiezoekers, nieuws
gierigen, leedrecreanten en dat
is niet te verdragen. Vreugde
en verdriet vragen om mensen
die van binnenuit meeleven.
Dat betekent ook dat we
vreugde en verdriet toelaten
aan de binnenkant van onszelf.
Wie dat niet doet wordt een
oppervlakkig mens die de
warmte van het feest mist.
,Ik kan me nog als de dag
van gisteren mijn eerste
preek op Groot-Schuylenburg
herinneren", zegt dominee
Zuidema schamper lachend.
„Ik had voor die bewuste
dienst een preek over David
en Goliath bewerkt die ik een
aantal maanden eerder in een
jeugddienst had gehouden en
waarop ik toen hele positieve
reacties had gekregen. Na af
loop van de dienst schoot de
hoofdzuster mij aan en zei:
„Dominee, dat was een hele
mooie preek". Dat klonk
goed- Maar helaas, ze was nog
niet uitgesproken. „Het was
een hele mooie preek voor het
personeel. De meeste bewo
ners hebben er echter niets
van gesnapt!" „Ik had het ge
voel dat ik een klap in m'n
gezicht kreeg...".
Zuidema (49) is sinds 1967
werkzaam bij de christelijke
inrichting voor verstandelijk
gehandicapten Groot-Schuy-
lenburg in Apeldoorn. Tot
zijn taak hoort ook het ouder
pastoraat. „Ouders die een ge
handicapt kind hebben zitten
vaak vol met vragen en wor
den geconfronteerd met aller
lei problemen.
Zo is er in de eerste plaats het
zogenaamde acceptatiepro
bleem: bijna alle ouders die
een verstandelijk gehandicapt
kind ter wereld hebben ge
bracht vragen zich af waarom
nu juist hun kind gehandicapt
is. Dit is een vraag waar ze
zeker de eerste maanden na
de geboorte bijna dag en
nacht mee rondlopen. En uit
de vele honderden contacten
die ik in de loop der jaren heb
opgebouwd weet ik dat dit
probleem nooit helemaal slijt.
Religieuze problemen
Behalve dit acceptatiepro
bleem wordt een aantal gezin
nen ook nog met een tweede
grote probleem geconfron
teerd: het religieuze. Dit doet
zich voor als de ouders gelo
vig zijn en God verantwoor
delijk stellen voor de geboorte
van hun gehandicapte kind.
Zuidema: „Als deze mensen
het gevoel hebben dat ze door
alles en iedereen, inclusief
God en de kerk, aan hun lot
worden overgelaten, is de
kans groot dat ze van de kerk
en het geloof vervreemden en
daar later ook nooit meer
over willen praten'.
Een derde moeilijkheid doet
zich voor als het gehandicapte
kind niet wordt geaccepteerd
door grootouders of andere
familieleden. „Het komt zelfs
voor', vervolgt dominee Zuid
ema, „dat grootouders letter
lijk tegen hun dochter en
schoonzoon zeggen: „Nou, jul
lie worden bedankt! Ze zullen
Ds. Zuidema van Groot-Schuylenburg:
ons er op aankijken dat onze
dochtei- geen normaal kind
ter wereld kan brengen!'
Zo ontmoette ik eens een jong
echtpaar dat ook een gehandi
capt kind had gekregen. De
ouders, die in dezelfde straat
woonden, reageerdep met de
volgende opmerking: „De
buurt zal ons er op aankijken
dat jullie een gehandicapt
kind hebben. We hadden ons
er op verheugd opa 'en oma te
worden van een gezond kind!'
Dat het gebeuren niet op een
hooglopende ruzie uitliep was
vooral te danken aan de
schoonzoon, die zijn vrouw
meteen in bescherming nam
tegenover haar ouders. De ge
wapende vrede bleef gehand
haafd totdat er een tweede
kind geboren werd, dat ook
gehandicapt was. De ouders
van de vrouw reageren woe
dend en wezen hun schoon
zoon aan als de schuldige.
„Wij zijn normaal, dus onze
dochter ook. Dat haar beide
kinderen niet normaal zijn is
dus te wijten aan haar man!'.
De relatie tussen ouders en
kinderen was nu natuurlijk
helemaal kapot. Maar of het
allemaal nog niet erg genoeg
was, overleed kort daarna de
vader van de beide gehandi
capte kinderen. De jonge
vrouw bleef onbeschermd
achter en alle ingeslikte be
schuldigingen werden nu
over haar uitgestort. Omdat
de toestand volstrekt onhoud
baar was geworden, zat er
voor de vrouw niets anders op
dan zonder man en met twee
gehandicapte kindertjes naar
elders te verhuizen...'
Inrichting
„Op een gegeven moment be
reikt een verstandelijk gehan
dicapt kind een leeftijd, dat
het eigenlijk niet meer thuis
kan worden verzorgd. De ou
ders moeten dus proberen
hun kind in een inrichting
onder te brengen. Uit erva
ring weet ik dat dit voor veel
ouders iets vreselijks is. Ik
heb ouders gesproken die let
terlijk tegen me zeiden: „Do
minee, de dag dat we Pietje
naar Groot-Schuylenburg
brachten was de zwaarste dag
uit ons leven. Op het moment
dat we de deur dichttrokken
van het paviljoen waar we
Pietje achterlieten, had het le
ven voor ons geen zin meer.
We hadden Pietje nog net zo
lief begraven..."
Kerkdiensten
En dan de situatie als de ou
ders op leeftijd raken: „Ze
vragen zich af wat er met hun
kind gebeurt als ze er zelf niet
meer zijn. Ze zijn, ondanks
het feit dat hun zoon of doch
ter misschien al tientallen ja
ren in een inrichting verblijft
en er een prima verzorging
krijgt, nog altijd bezorgd. Er
waren eens ouders die hun
dood voelden naderen die te
gen me zeiden: „Dominee, we
hopen dat onze zoon eerder
sterft dan wij". Een gehandi
capt kind is en blijft voor veel
ouders totdat ze overlijden
hun zorgenkind!'.
In het eigen kerkgebouw
wordt bijna wekelijks een
kerkdienst voor gehandicap
ten van het zogenaamde ho
gere niveau gehouden en
minstens één keer per maand
een kerkdienst voor gehandi
capten van het midden- en
het hogere niveau. Daarnaast
wordt er nog twee keer per
jaar (in het voorjaar en in het
najaar) een aangepaste dienst
in de Grote Kerk van Apel
doorn gehouden.
De kerkdiensten voor gehan
dicapten van het hogere ni
veau trekken gemiddeld zo'n
honderd bezoekers, voorna
melijk bewoners van de in
richting. De diensten voor ge
handicapten van het midden-
en het hogere niveau worden
door aanzienlijk meer belang
stellenden bezocht onder wie
veel ouders en gehandicapten
uit de omgeving van Apel
doorn.
Dominee Zuidema: „Deze
kerkdiensten hebben tot doel
de verstandelijk gehandicap
ten iets te vertellen over Gods
liefde en ze iets van Zijn lief
de te laten voelen. Doordat
verstandelijk gehandicapten
geen samenhang en geen
structuur zien is het belang
rijk dat je ze houvast biedt. Je
moet ze laten voelen dat er
een almachtig iemand is, de
Here God, die van ze houdt
en die er altijd is, zodat ze niet
bang hoeven te zijn. Dat hou
vast bieden is iets dat in elke
Ereek tot uitdrukking moet
omen'. Het is volgens domi
nee Zuidema ook belangrijk,
dat de verstandelijk gehandic-
paten
ren over Jezus,
kindervriend
Herder.
„Het verlangen van verstan
delijk gehandicpaten naar ze
kerheid en geborgenheid
komt onder meer tot uitdruk
king in de liederen die ze het
liefste zingen', aldus dominee
Zuidema. „De nummers
„Welk een vriend is onze Je
zus" en „Veilig in Jezus ar
men" staan nog altijd in de
top van de meest gevraagde
liederen'.
Preken
Dat verlangen naar het be
kende blijkt ook uit de voor
keur van verstandelijk gehan
dicapten voor preken over be
kende onderwerpen. Dominee
Zuidema: „Ik kan rustig twee
zondagen achter elkaar over
de Barmhartige Samaritaan
preken of over de Verloren
Zoon. Hoe bekender een ver
haal is, des te mooier de mees
ten het vinden!'
Over onderwerpen als zonde,
schuld en dood wordt in de
aangepaste kerkdiensten
daarentegen nooit gepreekt.
„Omdat verstandelijk gehan
dicapten geen ontwikkeld ge
weten hebben, kun je ze ook
niet ter verantwoording roe
pen. Praten over zonde en
een toornige God is dan ook
heel gevaarlijk. Als je in een
preek zegt dat God boos is
loop je het risisco dat een ge
handicapte denkt dat God al
tijd boos is.
Aan andere kant: gehandicap
ten zijn geen engelen. Ze doen
net als ieder ander mens wei
eens dingen die ze niet zou
den moeten doen. Zoiets moet
je dan echter op een pedagogi
sche manier proberen op te
lossen. Laat ik een voorbeeld
noemen. Ik kwam op de gang
eens keer iemand tegen die
iets stouts had gedaan. Omdat
hij bang was dat ik hem een
standje zou geven, zei hij
gauw: „Dominee, God is nooit
boos hè?' Waarop ik reageer
de met de opmerking: Nee,
maar als iemand iets stouts
doet is Hij wel verdrietig. Hij
gaf het echter nog niet op en
zei: „Maar dominee, u doet
toch ook weieens iets dat niet
mag?' Dat klopt, antwoordde
ik. Maar weet ie wat ik dan
doe? Dan ga ik bidden en dan
hoeft God niet meer verdrie
tig te zijn. Bidden en verdrie
tig zijn zijn namelijk dingen
die een verstandelijk gehandi
capte wèl kan begrijpen'.
HANS LAMBRECHTS
Dominee Zuidema: „Je moet
verstandelijk gehandicapten
laten voelen dat er een al
machtig iemand is die van ze
houdt en ze beschermt, zodat
ze niet bang hoeven te zijn...'
HILVERSUM Terug
houdendheid is geboden
nu godsdienst en belan
gen van industriële finan
ciers zo duidelijk worden
vermengd. Zo motiveert
de KRO zijn besluit de
gebedsdienst met paus
Johannes Paulus II aan
de vooravond van het
Mariajaar (6 juni) niet
rechtstreeks uit te zen
den. „Blijkbaar voert het
Vaticaan een ander medi
abeleid. Vroeger werden
uitzendingen uit het Vati
caan altijd verzorgd door
de Italiaanse publieke
omroep RAI en de EBU,
het samenwerkingsver
band van Europese om
roepen. Nu gaat het Vati
caan ineens met een com
merciële club in zee", al
dus een woordvoerder.
De ruim vier miljoen gulden
kostende uitzending uit het
Vaticaan wordt voor een be
langrijk deel gesponsord door
Piet Derksen, die onlangs de
oprichting heeft aangekon
digd van de Rooms-Katholie-
ke Omroep (RKO) uit onvre
de met de KRO. Derksen is
voorzitter van de stichting
Levend Water, waarvan een
onderafdeling 'Lumen 2000'
sterk betrokken is bij de uit
zending. Ook de Franse bal
penfabrikant Bic is een be
langrijke sponsor. Het Ameri
kaanse „Global Media" heeft
de produktie in handen.
„Normaliter nemen we zelf
het initiatief tot het uitzenden
van een dergelijk evene
ment", aldus de KRO-woord-
voerder. „Nu komt een volsla
gen onbekende organisatie in
eens druk op ons uitoefenen
om iets uit te zenden. Daarom
zijn we terughoudend. We
willen zelf blijven beslissen
wat we doen." De KRO zendt
zondagochtend 7 juni een vijf
tig minuten durende samen
vatting van de gebedsdienst
uit, gebruik makend van de
door Global Media geprodu
ceerde uitzending. Deze heeft
het programma gratis aange
boden aan de KRO. Wel moet
de omroep een deel van de sa-
tellietkosten betalen. Ondui
delijk is nog hoe groot dit be
drag is.
De pro-nuntius in ons land,
mgr. Cassidy, heeft de KRO
schriftelijk verzocht de ge
bedsdienst rechtstreeks uit te
zenden. De pro-nuntius heeft
van de KRO een antwoord
brief gekregen waarin de re
den van de handelwijze wordt
uitgelegd.
De KRO neemt de bewering
van Piet Derksen dat het ge
beuren in het Vaticaan in de
hele wereld wordt uitgezon
den met een flinke korrel
zout „Bij ons weten zenden
alleen de omroepen in Spanje,
Portugal en Ierland de ge
bedsdienst rechtstreeks uit'
Uit de kijkcijfers van begin
mei is gebleken dat het aantal
kijkers naar de KRO-samen-
vatting van het pauselijk be
zoek aan Duitsland de kijkno-
tering kreeg van 0; het aantal
kijkers was te gering om door
het noteringssysteem geregi
streerd te worden.
AMSTERDAM De
Vrije Universiteit in Am
sterdam begint in sep
tember met een nieuwe
opleiding theologie. Te
vens wordt de bestaande
predikantenopleiding
enigszins gewijzigd. Het
college van bestuur van
de VU heeft inmiddels
ingestemd met de plan
nen. De universiteitsraad
zal binnenkort een beslis
sing nemen.
De nieuwe .algemene studie
richting godgeleerdheid"
duurt vier jaar en is bedoeld
voor mensen die wel geïnte
resseerd zijn in theologie, bj'
maar niet predikant willen jjj
worden.
Tot nu toe kende de theologi
sche faculteit alleen een zes
jaar durende predikanteno-
Er zijn momenteel
studenten. Het is de be
doeling dat beide opleidingen
het eerste jaar grotendeels sa
menvallen. Deze verplichte
theologische propaedeuse
biedt een algemene inleiding
in de theologie.
De belangrijkste wijziging in
de bestaande studie is dat de
aparte vooropleiding Grieks
en Latijn wegvalt. In plaats
daarvan komen beide talen
tijdens de studie aan bod.
oorts worden de vakken in
delen aangeboden waarvoor
de studenten een bepaald aan
tal punten moeten halen: het
in het 'credit-punten'-sy-
steem. De VU verwacht dat
de verschillende onder4elen
van de studie hierdoor beter
op elkaar kunnen worden af
gestemd. De keuzemogelijk
heid van studenten wordt bo
vendien iets verruimd.
De nieuwe opleiding speelt
volgens dr. J.A. Montsma,
universitair docent en studie
coördinator, in op de sterk
toegenomen vraag naar infor
matie over godsdienst en the
ologie. „Er zijn veel mensen
die wel theologie willen stu
deren, maar die zichzelf niet
graag voor een gemeente zien
staan. Het zijn vaak mensen
die op een of andere manier
actief zijn in de kerk." Monts
ma wijst hierbij op de grote
belangstelling waarop aller
hande theologische opleidin-
fen en cursussen kunnen re-
enen.
Verwacht wordt dat in sep
tember zich al velen zullen
aanmelden. Wanneer er vol
doende vraag is worden ook
avondcolleges gegeven, aldus
Montsma.
Afscheid dr. Mooi
in Utrechtse
Domkerk
UTRECHT Dr. R.J. Mooi
neemt zaterdag 20 juni in de
Domkerk in Utrecht af
scheid als secretaris-gene
raal van de Nederlandse
Hervormde Kerk.
Hij zal zelf de kerkdienst
leiden, die 's ochtends
plaatsheeft.
Mooi bereikt in juli de pen
sioengerechtigde leeftijd. Hij
sluit op 20 juni twintig jaar
werken ten behoeve van het
landelijk apparaat van de
hervormde kerk af.
IOC
HST!
Am
ïkend
EEN jaar of tien geleden brandde bij de Vrije University jjjj
Amsterdam een discussie los over de deelname van CP:, Vai
den aan het bestuur, dat weliswaar langs democratische spul
gekozen dient te worden, maar waarvan de leden ooiouW
christelijke beginselen van de universiteit dienen te or, nv
schrijven. Het was duidelijk dat de statuten van de CP»
de VU principieel met elkaar in strijd zijn. Sinds enkel( 0r Sf
ren streeft de Katholieke Universiteit in Nijmegen naai 5dej
versterking van haar rk-idehtiteit. En bij de Katholieke 1 geve
versiteit Brabant te Tilburg werkt men al enige tijd aan en 2
„eigentijdse invulling van de katholieke signatuur". 'l
A nk n
AL jaren eerder speelde in het protestants-christelijk on het
wijs te Zwolle een conflict tussen het schoolbestuur en fVw
docent die nadrukkelijk communistische ideeën had. ?ajj'
schoolbestuur meende dat op zijn scholen geen plaats 'Wg
voor een leraar met een communistische overtuiging en de
de hem ontslaan. Die kwestie is maandenlang ondent iren
van felle discussies geweest. [lies,
ïjonf
tt ijk f
HET is onmogelijk over een concrete situatie zoals in Zi ndei
le een algemene uitspraak te doen. Bij de beoordeling is 5 Gii
voorbeeld van belang of het schoolbestuur bij de benoen
wel zorgvuldig genoeg is geweest; wellicht had de betrol 1
ne al bij de aanstelling dezelfde overtuiging en had het r
stuur dat kunnen weten. ÈLP
eft e
Ikor
Het ligt in de lijn van het katholieke denken en de trai Kta
dat de bisschop ook in de scholen bepaalt wat in oven gen
stemming is met de leer van de kerk. De bisschop heef
het katholieke geloof een bijzondere verantwoordelijk) 1
voor de leer. En al vanaf het begin van de „vrije scholen' kl
de negentiende eeuw, speelde de geestelijkheid een belanj
ke rol bij de oprichting en instandhouding van katholi J
scholen. Dat was heel sterk het geval bij de scholen, die c
religieuze orden werden gesticht.
DAT er nu het voorstel ligt waarbij de bisschoppen de 1
antwoordelijkheid voor de katholiciteit van scholen v
zelf gaan dragen, is in principiële zin dan ook niet zo opz f-
barend. Dat desondanks het voornemen in z'n mogelijke
fecten toch al veel opzien heeft gebaard, is het gevolg vai
zo uiteenlopende visies op wat „katholiek" inhoudt Bin
de katholieke geloofsgemeenschap accepteren velen l|
meer dat alleen een bisschop uitmaakt wat de juiste leer i
wat een goed katholiek leven is.
OVERIGENS is kritiek van een bisschop niet voldoend? p«
opzet en organisatie van een school inhoudelijk te verai R
ren. Het schoolbestuur heeft immers de bevoegdheid te t 1
slissen of het standpunt van het episcopaat of van een ind rd
duele bisschop wordt overgenomen, bijvoorbeeld op pelf
neelsgebied of op het terrein van het godsdienstonden idi
De bisschop heeft dan vervolgens het recht een school
predikaat katholiek te ontnemen.
AaN katholieke scholen, aldus het onder voorzitters:
van de oud-hoogleraar Van der Grinten samengestelde 11
we reglement, „worden slechts personen benoemd, van
met hun gedrag en ordening van hun leven mag wor S
verwacht dat zij de katholiciteit van de school naar ven
gen zullen steunen". En voorts: „Zij zullen in hun fun PS
niet gehandhaafd mogen worden indien zij in de nalev
van het bovengestelde op ernstige en blijvende wijze tel ,t'
schieten".
Eerst buien,
later opklaringen
DE BILT (KNMI) Tot het
eind van de ochtend kunnen
er overal in het land nog af en
toe buien vallen, maar tegen
de middag zijn er in het noor
den ook enige opklaringen.
Deze opklaringen breiden zich
dan geleidelijk in zuidelijke
richting uit.
Het wordt vandaag al iets war
mer dan we de afgelopen pe
riode gewend waren; zo'n
graad of 15. De wind is over
wegend matig en komt uit het
noordoosten. Deze weersver-
betering, die we te danken
hebben aan een hogedrukge-
bied dat vanaf de oceaan in de
richting van Scandinavië
trekt, zet ook de komende da
gen door.
Vanaf morgen is het droog en
zonnig met middagtemperatu-
ren oplopend tot 20 21 gra
den .Ook in de nachten is het
minder koud, ongeveer 10 gra
den.
Weersvooruitzichten voor diverse
Europese landen, medegedeeld door
het KNMI, geldig voor morgen en
maandag:
Zuid-Scandinavië en Denemarken:
Droog en perioden met zon. Middag-
temperatuur tussen 15 en 19 graden.
Groot-Brittanie en Ierland: Droog en
perioden met zon. Middagtempera-
tuur van 14 graden in het noorden
tot 18 in het zuidoosten.
Benelux en Duitsland: Droog
rioden met zon. Middagtemper:
rond 19 graden.
Frankrijk: In het zuiden en
maandag ook in het noorden
buien. Middagtemperatuur rr
graden, in het zuiaen enkele
oger.
Spanje en Portugal. Wisselend t.
wolkt en enkele regen- of on«t
buien. Middagtemperatuur vu
graden langs de kust van Biscaj
rond 25 in het zuiden.
Italië en Joegoslavische kust Hi
zwaar bewolkt en lokale
onweersbuien. Middagtemperï
tussen 20 en 24 graden.
Alpengebied: Perioden met zon,
vooral in de west- en zuid-Al?
meer bewolking en enkele reg®
onweersbuien. Middagtempej -
tussen 18 en 22 graden. Nulgrux 1
veau op rond 3000 meter.
Weerrapporten 22 mei 20 uur.
Weer
Max.
temp
Eelde
regen
14
Eindhoven
zw.bew.
13
Den Helder
regen
13
Rotterdam
zw.bew.
14
Twente
regen
13
Vlissingen
zw.bew.
12
Zd. Limburg
zw.bew.
13
Aberdeen
zw.bew.
13
Athene
onbew.
22
Barcelona
h.bew.
20
Berlijn
zw.bew.
10
Bordeaux
Lbew.
17
Brussel
h.bew.
13
Dublin
zw.bew.
12
Frankfort
regenbui
13
Genève
l.bew.
13
Helsinki
onbew.
17
Innsbruck
zw.bew.
12
Klagenfurt
l.bew.
15
Kopenhagen
h.bew.
19
Lissabon
zw.bew.
22
Locarno
l.bew.
20
Londen
onweer
13
Luxemburg
h.bew.
11
Madrid
onweer
23
Malaga
Lbew.
24
Mallorca
Lbew.
24
Malta
Lbew.
23
Moskou
zw.bew.
27
München
zw.bew.
10
Nice
onbew.
21