Monteverdi in
modieus jasje
Negen miljoen voor
Mozart-manuscript
Speelse Yenitiaanse tweeling
van Jonkies op de Vietschans
6
tjnst
CcidócSouxaixt
„De Wisselwachter"
naar EG-filmfestival VS
Onderwijs toont te weinig
belangstelling voor theater
julevard of
•oken Dreams
i ruggegraat
buitenland
VEEL SPEKTAKEL, WEINIG MUZIEK
Randy Newman
weet wat
publiek wil
bioscopen
MARIUS BORSTLAP (80)
GEEFT FEESTCONCERT
Beethoven en Bartok
evenwichtig bij R.O.
16 jaar: „No sex, please"
)EN Na ruim 16 jaar onafgebroken ge-
te zijn, wordt op 5 september in Londen
aatste voorstelling gegeven van het blijspel
Sex Please We're British". Wanneer het
I voor de laatste keer gevallen zal zijn, zul-
van het stuk met héél weinig erotiek in
theaters in het West End 6.761 opvoerin-
zijn gegeven.
Gale, producer van het blijspel sinds zijn
ière in 1971, zei dat hij zijn besluit had ge-
n op een ogenblik waarop veel toneel
ken in het West End te lijden hebben on-
verminderende publieke belangstelling,
veronderstel dat aan alle goede dingen een
e moet komen," zei Gale. "No Sex Please
•e British" gaat over een jong getrouwd stel
jer ongeluk Zweedse seksbladen in de bus
Een stuk dat 34 jaar na de première nog
Is in Londen wordt gespeeld, is Agatha
istie's thriller „The Mousetrap."
ZATERDAG 23 MEI 1987 PAGINA 17
RIJSWIJK - De film „De Wissel wachter" van regisseur Jos
Stelling is uitgenodigd voor het EG-filmfestival dat half juni in
de Verenigde Staten wordt gehouden in de steden Chicago,
Washington en Los Angeles.
Voor het festival in de VS wordt per land van de Europese
gemeenschap één film uitgenodigd. „De Wisselwachter" werd
geselecteerd door The American Film Institute. De film is ge
kocht door de Amerikaanse filmdistributeur Vestron. Dat bete
kent dat „De Wisselwachter" vanaf 1 juli in de VS in omloop
wordt gebracht. Op 28 mei vindt in Chicago de perspremière
-•laats.
tegisseur Jos Stelling zal aanwezig zijn op het EG-filmfestival
en op het filmfestival van Seattle dat gehouden wordt van 18
mei tot 7 juni. „De Wissel wachter" wordt daar vertoond op 4
juni.
P1
R<
TILBURG Het onderwijs toont te
weinig belangstelling voor het ver
schijnsel theater als onderdeel van
het onderwijsprogramma. De school
bereidt de leerlingen vaak onvol
doende voor op een eventueel be
zoek aan een voorstelling, terwijl de
schouwburg vrijwel nooit een educa
tief medewerker heeft die hierbij
kan helpen.
Dit blijkt uit een beperkte navraag
van de Vereniging van Schouwburg
en Concertgebouw Directies in Ne
derland (VSCD) bij 47 theaters. De
resultaten zijn gisteren in Tilburg
bekend gemaakt op de studiedag van
de vereniging. Daar bogen betrokke
nen zich over podiumkunst en on
derwijs.
Het globale beeld dat de enquête op
leverde geeft aan dat grote en kleine
gezelschappen over het algemeen
ook niets doen als het om school
voorstellingen en -concerten gaat.
Zeer goede resultaten worden er
evenwel geboekt als een gezelschap
wel over een educatieve medewer
ker beschikt. Uit de commentaren
van de 47 schouwburgen die de vra
gen hadden beantwoord kwam ook
naar voren dat de belangstelling
vanuit de gemeente voor meer en
nauwere betrekkingen tussen
schouwburg en onderwijs onvol
doende tot slecht is.
if van den Berg, met zijn
ste (poppen)familie ook in
Joulevard of Broken Dre-
I HAAG De cultu-
presentatie „Holland
inada" van 4 tot 28
[in Toronto, Ottawa en
eal, omvat meer dan
kunsten, maar is
wat dit onderdeel
;ft met 280 artiesten
35 produkties onge-
tweehonderd voor-
ing geven, de grootste
Nederland ooit in het
;nland heeft georga-
>rd. Het reizend
attheater Boulevard of
;en Dreams vormt de
gegraat van het hele
ïement.
ivard of Broken Dreams
in Canada in zijn tenten
•aat een programma met
andere poppenspeler Jo-
|van de Berg, danskunst
Shusaku, de soap-opera
Mei, balletgroep Pauli-
iniels, het Amsterdams
irtrio, de nachtburge-
>r van Rotterdam Jules
Ier, pianist Polo de Haas,
leven musici tellende groep
the Pearl, het popgebeuren
A. Wops en het Boulevard-
est.
r podiumkunst bieden in
zalen het Nederlands
s Theater, het Nederlands
nerkoor en gastdirigent
de Waard. In andere
nten zijn te zien en te ho-
violiste Emmy Verhey, pi
lt Rian de Waal, toneel-
ep Mexicaanse Hond, pop-
spel van Studio Hindrik en
igvormen van klank en
eging van Harry de Wit.
zijn er verschillende
toonstellingen. Daaronder
met een overzicht geeft
de Nederlandse sieraden.
wordt de fototentoonstel-
getoond van Hans van
ten. Onder de titel Out of
l tfland wordt een expositie
moderne beeldende kunst
iden, waarop werk is te
van: Reinier Lucassen,
/flper Laurens Mol, Han
uil, Emo Verkerk, Henk
ch, Carel Visser en Harald
fl.
!4i
culturele presentatie in Ca-
'a is een antwoord op een
«gelijke gebeurtenis die
aada in 1985 in ons land
georganiseerd. Die was
t opgenomen in het pro-
®tma van het Holland Fes-
al en viel samen met de
«igste veijaardag van de
'rijding van Nederland door
Canadezen.
gratis elke woensdag de
i bijlage bij uw krant met
formatie over films.muziek
r eater, recreatie,exposities
en een complete agenda
HILVERSUM Mooie
stemmen zijn te beluiste
ren, voor wie dinsdag
avond om 21.00 uur af
stemt op Radio 4. Dan
worden, maar hoe frag
mentarisch, delen uit ma
drigalen van Claudio
Monteverdi uitgezonden
uit de actieve periode van
de componist in Mantua,
Italië, van 1592 tot 1612.
Het idee voor deze „docu-
grafie" is afkomstig van
Ab van Eyk die voor
NCRV's Literama een wat
merkwaardig programma
maakte waarin Montever
di en zijn tijdgenoten wat
k' «u moesten krijgen
ddel een wat modieus
j. .iet ten onrechte,
want Monteverdi is als
stamvader van de opera
en als groot componist in
zijn tijd wat meer aan
dacht zeker waard.
De wijze waarop Van Eyk de
tijd rond 1600 aanpakt is krea-
tief gezien erg aardig, maar
het onderwerp zelf gaat nogal
teloor in alle pogingen Monte
verdi vooral aantrekkelijk te
maken voor een grotere groep
luisteraars.
De documentaire-biografie,
door Van Eyk „docugrafie"
genoemd, begint met een repe
titie van een madrigaal, met
roddel- en andere prietpraat,
waarna het toneel zich ver
plaatst naar een suikerbak-
kersfeest in Venetië en naar
Monteverdi thuis, in samen
spraak met zijn jonggestorven
echtgenote, de zangeres Clau
dia.
Hoorspel
Het radioprogramma verbindt
hoorspel en zang/muziek op
een wijze die te verdedigen
valt, maar zeker de muziek
liefhebber niet erg zal bevre
digen. Storend is de toneelma
tige aanpak van de uitvoeren
den, de bijzonder onaangena
me stem van de acteur die
voor Monteverdi moet spelen:
snauwerig, scherp en onna
tuurlijk zoals dat wel vaker op
het toneel gebeurt. In dat ver
band doet de actrice die voor
Claudia moet spelen, het aan
zienlijk beter, vriendelijker en
muzikaler.
De tijd van Monteverdi is niet
de meest doorzichtige, histo
risch niet en muzikaal niet. Of
deze „docugrafie" daaraan iets
verhelpt is zeer de vraag. En
wat hebben we eraan. De rod
delscènes dragen niet bij tot
historisch groeiend inzicht en
de muzikale fragmenten zijn
hopeloos kort. Juist als de luis
teraar zich kan realiseren dat
Monteverdi, zeker voor zijn
tijd, verrassend mooi werk
schreef, bijten stemmen zich
er doorheen, waarna de mu
ziek vanzelf ophoudt Jammer.
Kunstenaars
Aandacht wordt besteed aan
ruzies, artistieke zienswijzen
en de weinig plezierige finan
ciële aspecten van de musicus
in die tijd (ook al). Van Eyk
maakt van de zangers en com
ponist tot twee keer toe
„kunstenaars", hoewel die
term rond 1600 niet bestond.
En ook wordt de maatschappe
lijke plaats van de musicus uit
die tijd belicht, een zeer on
aanzienlijke; een schrijver/
dichter had het beter.
Als aanzet tot een beter begrip
voor de componist Montever
di, is de uitzending van precies
een uur niet onverdienstelijk.
Spijtig is het daarom, dat Van
Eyk onnodig veel spectakel in
de documentaire biografie ver
werkte en zo weinig aandacht
besteedde aan de muziek.
Want om de muziek en eigen
lijk niets anders gaat het, als
een componist centraal staat.
Van een biografie is hoege
naamd geen sprake.
FRITS BROMBERG
LONDEN - Op een auctie bij So-
theby in Londen is vrijdag bijna 9
miljoen gulden betaald voor een
gedeeltelijk gescheurd en gevlekt
boek waarin W.A. Mozart groten
deels eigenhandig de partituur van
negen jeugdsymfonieën heeft opge
tekend. Het boek was binnen drie
minuten in het bezit van een Lon-
dense dealer, James Kirkman, die
optrad voor een onbekende koper.
Sotheby had voor het boek „niet
meer" dan een kleine 4 miljoen
gulden verwacht. Er staan o.m. de
symfonie in G-klein KV183, de
symfonie in C-groot KV200 en de
symfonie in A-groot KV201 in.
Zeer waarschijnlijk zijn het de oor
spronkelijke compositiepartituren.
De 508 pagina's werden waar
schijnlijk gebonden door Wolfgang
Amadeus' vader Leopold. Ze wer
den geschreven tussen 1770 en
1780, voor Mozarts twintigste ver
jaardag. Het boek - slechts 16 x 22
cm groot - was uit particulier bezit
ter veiling aan Sotheby aangebo
den.
De vorige topprijs, 1.068.000 gulden,
voor een geschreven notenbeeld
werd in 1982 in Londen betaald
voor Igor Stravinsky's „Sacre du
Printemps".
Het originele Mozart-handschrift oogt bijna belachelijk miniscuul op de veilingslessenaar
van Sotheby's in Londen, maar het bracht In drie minuten tijd wel bijna negen miljoen gul
den op.
De Jonkie* «pelen 'De Venetiaanse
tweeling' van Carlo Goldoni. Regie:
Bert Jonk. Gezien op de Vietachana
op 22 mei. Daar nog te zien op 23
mei, aanvang 20.30.
Een verse lichting Jonkies
stortte zich dit jaar onder lei
ding van regisseur Bert Jonk
op het klassieke komediere
pertoire: 'De Venetiaanse
tweeling' van Carlo Goldoni.
Goldoni (1707-1793) handhaaf
de de klassieke rollen van het
Italiaanse volkstoneel, de com
media dell'arte, maar schreef
zijn toneelstukken helemaal
uit. Het voor de commedia ty
perende improviseren werd
dus naar de achtergrond ge
drongen.
De voorstelling begint met een
valse start: eerst vestigt de uit
gestreken souffleur (Nick van
Leeuwen) de aandacht op zich.
Hij zal in het stuk verder een
zwijgzame (als voorzegger is
hij overbodig), maar centrale
rol blijven spelen, midden op
het podium. Dan wil de groep
Plautus spelen, dan Shake
speare en tenslotte dus Goldo
ni, wat niet zo verrassend was
gezien de aankoniging. Maar
na wat introducties van perso
nages kan het spel beginnen.
'De Venetiaanse tweeling' is
een verhaal vol verwarring.
De identieke tweelingbroers
(prima, spontane rollen van
Peter van den Hul) krijgen het
aan de stok met twee snoep
winkeltjes van meisjes (Caro-
lien Verrips en Marjolein de
Graaff), die ook nog verrukke
lijk acteren. Oude mannen,
knechten, geld, jaloezie en
vergif spelen ook belangrijke
rollen, maar het is te ingewik
keld om in een klein hoekje
van de krant allemaal uit de
doeken te doen.
Dat levert een hoeveelheid
tekst op waar van alles mee
gedaan is (wie de vertaling of
de bewerking heeft gemaakt,
staat nergens), er lijkt alleen
niet geschrapt te zijn. En dat
was hier en daar wel nodig.
Nu was er veel vermakelijks
te zien, maar ook scènes die
wel erg lang uitgesponnen
werden.
De groep is nog geen behoor
lijk uitgebalanceerd toneelge
zelschap, zoals de vorige lich
ting, maar heeft weer veel mo
gelijkheden. Speciaal noem ik
Albert Duijzers als Lelio, een
heerlijk gemaniëreerd adellijk
dweiltje, om je vingers bij af te
likken. Het spel van Bart Mul
der, Hans Grundeken en Petra
van der Geest gaven de voor
stelling ruggegraat. Aan de
verstaanbaarheid van de
meeste acteurs mag nog wel
wat werk verzet worden.
Sterke vondsten waren er
weer volop, zoals de balkons
cène die de gelieven naast el
kaar speelden: de een naar bo
ven, de ander naar beneden
kijkend. Het even naast de to
neelwerkelijkheid gaan staan
door de technicus die het ver
keerd doet te berispen of de
souffleur te vragen of iets wel
echt in de tekst staat, levert
ook leuke momenten op. Ook
wel wat al te gemakkelijke
smeuiigheid werd dit keer toe
gevoegd, zoals het playbacken
van André Hazes. Maar dat
laat onverlet, dat de prestatie
van Jonk en deze nieuwe Jon
kies weer groot was.
DICK VAN TEYLINGEN
Randy Newman, Internationale Pop-
week A'dam, Carré Amsterdam, vrij
dagavond.
„De organisatie had liever mij
dan Horowitz", grapte Randy
Newman gisteravond tijdens
zijn optreden in het kader van
het honderdjarig bestaan van
theater Carré in Amsterdam.
De Amerikaanse liedjesschrij
ver en zanger sluit met twee
optredens (gisteren en van
daag) de Internationale Pop-
week in het theater af. Alia
Poegatsjova, John Hiatt en Su
zanne Vega gingen hem deze
week al voor.
Een betere afsluiting van het
verjaardagsfeestje kan Carré
zich niet wensen. Een toe
gangskaart voor een concert
van Randy Newman is een ga
rantie voor een gezellig avond
je uit. Al in 1968 bracht hij zijn
eerste langspeelplaat uit, maar
nog steeds nog zorgt hij voor
frisse muziek, boeiende tek
sten en natuurlijk: grappen en
grollen.
Humor zit vastgebakken in
Newman's manier van formu
leren. In „I love L.A." zingt hii
niet dat Los Angeles zoveel
mooier is dan andere steden.
Nee, de bebrilde zanger zegt:
„Laten we Chicago overlaten
aan de eskimo's".
Niet verwonderlijk is dat
Newman niet altijd begrepen
en -dus- gewaardeerd is. Korte
mensen heeft hij tegen zich in
het harnas gejaagd omdat hij
in „Short people" zegt dat zij
geen reden hebben om te le
ven. Newman wil echter aller
minst vooroordelen bevesti
gen. Juist door direct te for
muleren, schetst hij een uiter
mate scherp beeld van situa
ties.
Randy Newman weet inmid
dels waar de mensen om la
chen. Zelfs tijdens instrumen
tale gedeeltes van liedjes kan
de zanger zijn mond niet hou
den. Het lijkt alsof hij niet te
veel aandacht wil vestigen op
zijn toch uitstekende piano
spel.
De melodieën zijn meeslepend.
De invloed van jazz is duide
lijk hoorbaar. Newman ge
bruikt zijn vingers als hamers,
terwijl zijn benen voortdurend
stampvoeten. Rustiger worden
zijn ledematen als hij een ont
roerend nummer als „Emotio
nal girl" inzet. Hij weet gevoe
lens over te brengen, hoewel
zijn stem niet fabelachtig is.
Newman brengt een hees rasp-
geluid voort, terwijl hij hoge
tonen vaak nauwelijks haalt.
Het Nederlandse publiek wist
de altijd herkenbare Randy
Newman ook gisteren te waar
deren. Het bewijs werd deze
week weer eens geleverd: toe
schouwers hebben geen show
man nodig, als hun favoriete
artiest hun favoriete liedjes
maar op een enthc
nier wil brengen.
PAUL VAN DIJK
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Platoon (16);
18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.30.
zo. ook 16.00. EUROCINEMA II:
Children of a lesser god (al);
18.30. 21.15. zo. ook 14.00. Aste-
rix contra Caesar (al); za. zo. wo.
14.00. EUROCINEMA III: Over
the top (12); 18.30. 21.00. za. zo.
wo. ook 13.30. zo. ook 16.00.
EUROCINEMA IV: Golden child
(12); 18.45. 21.30. za. zo. wo. ook
13.45. zo. ook 16.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Platoon (16);
za. 24.00. EUROCINEMA II:
Body girls (18); za. 24 00. EU
ROCINEMA III: Olinka en haar ero
tische avonturen (al); za. 24.00.
EUROCINEMA IV: The golden
child (18); za. 24.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239); Platoon (16);
19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39, tel. 124130): In de naam van
de roos (12); 14.30. 18 45, 21.15.
Over the top (al); Golden Child
(12); Children of a lesser god (al);
The Mosquuto Coast (12); 14.30,
19.00, 21.15. TRIANON (Bree-
straat 31, tel. 123875): De aanslag
(al); 14.30, 19.00. Hannah and her
sisters (al); 21.15. REX (Haar
lemmerstraat 52, tel. 071-125414);
Taxi girts (16); 14.30, 19.00, 21.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Sex achter tralies (18); vr.
za. 23.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bemhardstraat 56. tel. 01719-
12800): Iris (12); vr. ma. 21.15. zo.
di. 20.15. Ferris Bueller's day oft
(al); vr. za ma 19.00.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Mona Lisa (16); do. t/m zo. 14.45,
19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15.
CITY THEATER II: Fifty-two
pick-up (16); tijden zie City I.
CITY THEATER III: Peggy Sue
got married (al); tijden zie City I.
CITY THEATER IV: Ferris Buel-
lers day off (al); do. vr. zo. 14.45.
19.00. zo. ma. di. 19.00. Donald
Duck's verjaardagspartijtje (al);
za. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Labyrinth (al); do. t/
m wo. 19.00. wo. ook 15.45. Dutch
treat (al); vr. t/m zo. 15.45. Jesua
Christ superstar; vr. za. ma. di.
21.15. Down by law (12); do. zo.
21.15.
KINDERVOORSTELLING
Repelsteeltje; za. zo. 14.00. De
speurneuzen; wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): No mercy (12); do.
t/m zo. 20.00. Iris (12); ma. di.
20.00.
KINDERVOORSTELLING
Donald Duck tekenfilm grabbel
ton; za. zo. 14.00.
ZOETERMEER PROMENADE
1,2,3 (Promenade 7. tel. 079-
511313): No mercy (12); do. ma. di.
wo. 20.00. vr. za. zo. 19.00, 21.30.
Bambie; za. zo. wo. 14.00. The
golden child; do. ma. di. wo.
20.00. vr. za. zo. 19.00, 21.30. za.
zo. wo. 14.00. Children of a lesser
God; do. ma. di. wo. 20.00. vr. za.
zo. 19.00, 21.30. za. zo. wo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): Wanted dead or alive
(16); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 19.00, 21.30. ASTA 2:
Stand by me (al); 14.00, 18.45,
21.15. zo. 13.30. 16.00, 18.45.
21.15. ASTA 3: The Mosquito
coast (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.30, 16.00, 18.45, 21.30. BA
BYLON 1 (Winkelcentrum Babylon,
tel. 471656): Children of a lesser
God (al); 14.00, 18.45, 21.15. zo.
13.30, 16.00. 18.45, 21.15. BA
BYLON 2: Sid and Nancy (16);
!4.00. 18.45. 21.30. zo. 13.30,
16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 3:
Little shop of horrors (12); 14.00,
19.00, 21.30. za. zo. wo. 19.00,
21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20.
tel. 630637): Platoon (16Y. 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.5, 16.00. 18.45.
21.30. CINEAC 2: Tough guys
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3:
Private defectives (al); 18 45,
21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00.
EUROCINEMA (Leyweg 910, tel.
667066): Dune (al); za. wo. 19.00,
21.30. zo. 16.00. 19.00, 21.30. ove
rige dagen 13.30, 19.00, 21 30.
METROPOLE 1 (Carnegielaan,
tel. 456756): De naam van de roos
(16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 14.00,
16.15. 18.45, 21.30. West side sto
ry (12); zo. 11.01. METROPOLE
2: Platoon (16); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 3: A room
with a view (16); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45.
21.30. METROPOLE 4: A test of
love (16); 18.45, 21.30. do. vr. ma.
di. ook 14.00. METROPOLE 5:
Mascara (16); 14.00, 18.45. zo.
13.15, 16.00, 18.45. De aanslag
(al); 20.45. ODEON 1 (Heren
gracht 13. tel. 462400): The golden
child (12); 13.45, 18.45, 21.30 zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODE
ON 2: Avenging force (16); 13.45,
18.45, 21.30. ZO. 13.15, 16.00,
18 45, 21.30. ODEON 3: Over
the top (12); 13.45, 18.45, 21.30.
ZO. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 4: Flodder (al); 13.45,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. LE PARIS 1(Ket-
tingstraat 12b, tel. 656402): El
Amor Brujo (al); 13.00, 15.00,
17.00, 19.00, 21.00. zo. v.a. 15.00.
LE PARIS 2: Daisy chain (18);
v.a. 12.15. (zo. v/a 13.45.)* PARIS
3: Cathouse fever (18); v.a. 12.30.
(zo. v/a 14.00.) HAAGS FILM
HUIS (Denneweg 56. tel. 459900):
Zaal 1: do. za. di. 20.00. vr. zo. ma.
19.30, 22.00. The mission; do.
Papa gaat op zakenreis; vr. Paris,
Texas; za. Narayama; zo. Missing;
ma. De Man van ijzer; di. Zaal Z.
Ann e Trister; 19.30. Tiempo de
morir; 21.45. Zaal 3: wo. do. vr. za.
16.00 (gerduceerd tarief) do. vr. zo.
ma. 19.30, 21.45. za. 20.00. di.
19.30, 20.00. Judo sage; do. The
bad news bears; vr. The deerhun-
ter; za. California split; zo. The
set-up; ma. The natural; di.
NACHTVOORSTELLINGEN:
CINEAC 1: Platoon (16); za.
00.15. CINEAC 2: Tough guys
(16); za. 00.15. CINEAC 3: Sex in
de hoogste klas; (16); za. 00.15.
EUROCINEMA: The starmaker
(18); za. 00.02.
KINDERVOORSTELLINGEN:
BABYLON 3: De troetelbeertjes
2; za. 14.00. zo. 13.30, 16.00. CI
NEAC: Bambi; za. 14.00. zo. 13.15,
16.00. EURO CINEMA: De won
derlijke wereld van Oz; za. zo.
14.00. METROPOLE 5: Bambi;
za. 14.00. zo. 14.00, 16.00.
HAAGS FILMHUIS: TheNeve-
rEndingStory; za. 14.30. zo. 13.30,
15.30.
Feestconcert t.g.v. de 80e verjaar
dag van dirigent Marius Borstlap
door het dameskoor Pro Cantare
m.m.v. organist Piet Kraak. Opstan-
dingskerk, Daal en Bergselaan Den
Haag.
Het motto van dirigent Marius
Borstlap; „Wie altijd zingend
met kinderen gewerkt heeft
blijft jong" wordt door hemzelf
overtuigend uitgedragen. Op 7
maart werd Borstlap tachtig
jaar, gisteravond gaf hij met
„Pro Cantare" een feestcon
cert en de 25 charmante dames
werden geleid door een diri
gent die stralend, levenslustig
en overtuigend een afwisse
lend programma presenteerde.
De man die met zijn Haagse
jeugdkoren in binnen- en bui
tenland vele successen boekte
smaakte op dit feestconcert het
genoegen dat tal van vrienden
in de Opstandingskerk naar
het stijlvolle concert kwamen
luisteren. „De oude meester
met het jonge hart" is altijd
een specialist geweest in a ca-
pella-composities, op dit con
cert bracht hij werken van de
16e eeuwse componisten De-
sprez, De Kerle en Da Pale-
strina, van de Engelse toon
dichters Willan en Bliss en lie
deren over de liefde van De
Breville, Kodaly en Badings.
Borstlap heeft immer goed
stemgebruik en juiste ademha
ling gepropageerd, de dames
van „Pro Cantare" - een
voortzetting van het vroegere
meisjeskoor - brengen die the
orie uitstekend in de praktijk.
Klankevenwicht, zuiverheid
en uitspraak waren elementen
die de zangkwaliteit niveau
verleenden.
Piet Kraak, in feite de „huis-
organist" van de koren van
Marius Borstlap, mocht niet
ontbreken. Hij vertolkte op
vakbekwame wijze werken va
Buxtehude en Henri Gagne-
bin.
De koorleden hadden voor de
jubilaris een klinkende verras
sing: het geestige lied „De apo
theker'. Met dit lied solliciteer
de Borstlap jaren geleden naar
het vak van muziekonderwij
zer op een Haagse lagere
school en hij deed dat zo over
tuigend dat hij onmiddellijk
werd aangenomen. Overtui
gend was ook de presentatie
door de dames die een eigen
dirigente uit hun midden naar
voren brachten. Tevens kreeg
Borstlap een videofilm aange
boden, een samenvatting van
zijn muzikale loopbaan. Van
de gelegenheid Marius Borst
lap met zijn 80e verjaardag en
met dit geslaagde concert te
complimenteren maakten ve
len gebruik.
ADRIAAN HAGER
Het Residentie orkest o.l.v. Alain
Lombard en m.m.v. pianist Mare La-
foret. Werk van van Beethoven en
Bartok. Congresgebouw, vrijdags-
Als men tegenwoordig Beetho-
vens opera Fidelio hoort gaat
daar de vierde Leonore ouver
ture aan vooraf. Van de drie
andere die de componist
schreef ziin de tweede en de
derde te lang en feitelijk or
kestwerken op zichzelf. Diri
gent Alain Lombard opende
gisteravond het concert van
het Residentie orkest met de
derde Leonore ouverture, ge
volgd door het derde piano
concert in c opus 37.
Beide werken werden gave
voorbeelden van een even
wichtige klassieke afwerking.
De toon licht, de contrasten
niet op de spits gedreven en
het orkest gedisciplineerd tot
zeer exact spel gestimuleerd.
Lombard haalt het beste uit de
orkestleden als het om toon en
om nauwkeurig en ritmisch
afgewogen samenspel gaat.
Wordt er echter meer span
ning gevraagd, dan is die wel
in de gebaren van de dirigent
te herkennen, maar komt die
niet tot uiting in het spel van
het orkest of solist.
Mare Laforet heeft een licht
en spiritueel toucher en hield
deze vrii vroege Beethoven
dicht bij net voorbeeld van het
pianoconcert van Mozart in
dezelfde toonaard dat Beetho
ven zeer bewonderde. Een
knappe en waarlijk klassieke
vertolking. Maar wie in de
snelle hoekdelen fellere uit
barstingen en kleur gewend is,
moest het hier met wat minder
doen. Hetzelfde gold voor de
prachtige Muziek voor snaar
instrumenten, slagwerk en ce
lesta die Bartok in 1936
schreef. De verfijnde uitvoe
ring deed de klankschoonheid
van dit meesterwerk volledig
recht, maar de demonie in het
tweede deel kreeg nauwelijks
gestalte. Desondanks was het
concert een plezier voor het
°°r BESIER