„Hoe kunt u dat verantwoorden, lieve broeders en zusters?" £eidóe „Beleid mensenrechten Wereldraad stelt niets voor" kerk wereld z GEESTELITK LEVEN/OPINIE £eidóc6omatit West-Duitsland steeds onkerkelijker boekwijzer beroepingen NIEUWE VOORZITTER HUMANISTISCH VERBOND TEGEN KERKEN: Reizende nobel- prijswinnaar MICHAEL BORDEAUX VAN KESTON COLLEGE: Gelijkstelling Spaanse joden en protestanten met katholieken Boeren en bewindslieden Buiig. J*1 DE WOENSDAG 20 MEI 1987 PAGINA Verontrusten in NGK eisen herroeping synodebesluiten JOHANNESBURG De uiterst rechtse vleugel in de Neder duitse Gereformeerde Kerk in Zuid-Afrika eist dat de kerk voor 30 juni de twee synodebesluiten van vorig najaar her roept, waarin de bijbelse fundering van de apartheid wordt veroordeeld en het niet-blanken in theorie worden toegestaan lid van de blanke kerk te worden. De verontrusten dreigen een aparte kerk voor Afrikaanders te beginnen als hun eisen niet worden ingewilligd. Ze zijn overgegaan tot een vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid. De kerkelijke contributie wordt slechts tot een bepaald bedrag betaald. Voorzitter prof. Johan Heyns, zei dat het moderamen (bestuur) de klacht zal behandelen via een spoedproecedure, hetgeen wijst op de ernst van de situatie. Geestelijken op Filipijnse eiland Negros in hongerstaking BACOLOD In Bacolod op het door armoede getroffen Fili pijnse eiland Negros, houden ongeveer 400 geestelijken sinds maandag een hongerstaking. Zij protesteren hiermee tegen be schuldigingen van plaatselijke rechtse politici dat zij commu nisten zijn. De geestelijken zeggen dat zij voor de armen heb ben gekozen. Sommige geestelijken wordt verweten dat zij on der een hoedje spelen met het communistische verzet door te pleiten voor landhervormingen om zo een einde te maken aan de guerrilla. Er circuleren pamfletten waarin kritiek wordt ge leverd op de hongerstaking. „Zelfs de duivel kan de Kerk voor zijn doeleinden gebruiken. Met de communisten binnen de Kerk", aldus de door een groep katholieken ondertekende ver klaring. We hebben deze wereld niet gekregen van onze ouders, maar te leen van onze kinderen BONN In 1985 hebben meer Westduitsers de Rooms-Katholieke Kerk verlaten dan in enig jaar na de Tweede Wereld oorlog. Toch groeit het aantal rooms-katholie- ken in de Bondsrepu bliek nog altijd. In 1985 zegden 75.042 men sen hun lidmaatschap van de Rooms-Katholieke Kerk op, ruim 10.000 meer dan in 1984. Volgens het rapport heeft deze ontwikkeling zich in 1986 voortgezet. In 1985 verloor de ongeveer even grote Evangelische Kerk in Duitsland ongeveer twee maal zo veel lidmaten als de RK Kerk. In 1985 waren er in de Bondsrepubliek 26,3 miljoen katholieken, 400.000 meer dan in 1980. Het kerkbezoek en het aantal dopelingen lie pen in 1985 terug. Het aantal huwelijksbevestigingen in de RK Kerk bereikte in 1985 met 113.000 het laagste ni veau sedert het einde van de oorlog. Twee jaar geleden gingen elke zondag ongeveer 6,8 miljoen rooms-katholieken naar de kerk. In 1980 waren dat er nog 7,8 miljoen en in 1970 10,2 miljoen. Daarmee is het percentage rooms-katho lieken dat elke zondag naar de kerk gaat, in vijf jaar ge daald van 37,4 naar 25,8. Het aantal kinderen dat in de RK Kerk werd gedoopt, liep sinds 1970 met bijna eender de terug van 370.000 tot 254.000 in 1985. In dezelfde periode daalde het aantal le vend geboren kinderen met 27,7 procent. Het aantal kerkelijke huwe lijksbevestigingen liep tussen 1970 en 1985 met 30,9 procent terug. De bisschoppen achten deze ontwikkeling „bijzonder opmerkelijk" omdat intussen de generatie van de geboorte golf uit de jaren '50 en '60 de huwbare leeftijd heeft be reikt. Encycliek Bij Stichting De Ark is de vol ledige tekst verschenen van de Maria-encycliek van paus Johannes-Paulus II. De zesde encycliek van de paus is een meditatie over Maria, waarin onder meer wordt gesteld dat Maria als moeder van de kerk een toonbeeld voor iedere christen is en een figuur is die een brug kan slaan tussen de verschillende kerken en ker kelijke gemeenschappen. Encycliek Redemptoris Mater over de heilige Maagd Maria in het leven van de pelgrime rende kerk. 58 blz. Prijs 9,75. Uitgave Stichting De Ark, Hamersveldseweg 91, 3833 GM Leusden. Tel. 033 - 942.563. Geloven en depres sies Via het IKON televisie-pro gramma „Hete hoofden kou de harten" is Aleid Schilder bekend geworden als de vrouw die in grote psychische problemen kwam wegens haar vrijgemaakt gerefor meerde opvoeding. Onder de titel „hulpeloos maar schul dig" schreef de klinisch psy chologe een boekje over het verband tussen aspecten van een gelovige opvoeding en /depressieve klachten. Het is bedoeld voor „getroffenen" én hulpverleners. Uitgave Kok, prijs 17,50. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen door de generale synode tot zendingspredikant voor de ar beid ten dienste van de predikante nopleiding van de Iglesia Presb. te Columbia, drs. G. van Ek, kandidaat te Salamanca (Span)e). Bedankt voor Stolwijk. J.P. Nap te Hulzen. Bedankt voor Katwijk aan Zee, A. de Lange te Wekerom. Gereformeerde Kerken Benoemd tot geestelijk verzorger te Berkum (parttime). J. van Houwe- ling, emeritus predikant te Kootwijk, die deze benoeming heeft aangeno- Gereformeerde Kerken vrijge maakt Beroepen te Arnhem. J.P. de Haan te Lutten. Bedankt voor Ureterp. C. van Breemen te Avereest-Dedems- vaart. Christelijke Gereformeerde Ker ken Beroepen: te Veenendaal (Bethel- kerk), A. van der Veer te Zwolle; te "s Gravenzande. H.J.Th. Velema te Dokkum. DEN HAAG Het Humanis tisch Verbond krijgt zaterdag in de persoon van prof. mr.J. F. Glastra van Loon een nieuwe voorzitter die gelooft in een heilrijke toekomst voor zijn organisa tie: „Terwijl steeds minder mensen naar de kerk gaan, neemt de belangstelling voor vragen rond de zin van het leven toe". Van een gat in de markt wil hij echter niet spre ken: „Humanisten bedrijven geen zending!" Glastra van Loon, oud-staats secretaris van justitie en nu lid van de Eerste Kamer voor D66, neemt het roer van het Humanistisch Verbond over van Rob Tielman. Het ver bond is onder diens leiding, en tot diens grote spijt, blijven steken bij 15.000 leden, hoe wel de ontkerkelijking als maar toenam. Op allerlei ma nieren heeft Tielman gepro beerd aan te tonen dat het hu manisme veel dieper wortel heeft geschoten dan het ver bond groot is, maar veel in druk heeft dat niet gemaakt. Glastra van Loon mag het in een tweede ronde nog een keer proberen met een plei dooi voor méér humanistische zendtijd, méér humanistische raadslieden en minder discri minatie. Wat verstaat Glastra van Loon onder humanisme? „Een poging de zin van het bestaan te vinden, zonder bij voorbaat de uitkomst van een of andere eerdere poging als vaststaand te aanvaarden". Wilt u de zin van het bestaan echt vinden, of zoekt u om het zoeken? „Ik ga inderdaad op weg om te reizen, niet om de herberg Glastra van Loon te bereiken. De mens heeft van alle wezens als enige het vermogen zich te verwonde ren, vragen te stellen. Dat moet je niet kortwieken door zekerheid buiten jezelf te zoe ken. Als je ophoudt met zoe ken is je leven dood. En ik kan me niet voorstellen dat de zin van het leven de dood zou zijn". Dat zijn vooronderstellingen die voor een humanist boven alle twijfel verheven zijn? „Nee, het is een uitgangspunt. Als je je niet verwondert ben je gewoon geen humanist meer. Maar vooronderstellin gen, nee, er is er geen één waar we vanuit kunnen gaan". Ontkerkelijking Glastra van Loon denkt dat een groot deel van de bevol king deze humanistische le venshouding deelt, hoewel dat niet blijkt uit het ledenaantal van het Humanistisch Ver bond. „Vijftig procent van de Nederlanders is inmiddels niet meer kerkelijk. Uit on derzoek blijkt dat de helft daarvan humanistische begin selen als leidraad voor het le ven beschouwt. Ja, ik denk dat mensen wel aardig weten wat dat inhoudt. De belang stelling voor zingevingsvra- gen neemt toe en de mensen zijn niet meer tevreden met de antwoorden van de ker ken". Een gat in de markt voor het Humanistisch Verbond? „Nee, nee, in zulke termen denken wij niet, wij bedrijven geen zending. Maar we kun nen de mensen adviezen en gesprekken aanbieden. Niet om een leerstellig systeem te propageren, maar om de men sen te helpen hun eigen ant woorden te vinden. We heb ben daarvoor onze program ma's op radio en televisie en de geestelijke verzorgers in bejaardenhuizen, het leger en het gevangeniswezen". Neemt u het de kerken kwa lijk dat ze zending bedrijven? „Nee, ik protesteer tegen de intolerantie waarmee ze vaak op de voorgrond getreden zijn. Goed,,de tijd van de In quisitie en de ketterverbran dingen is voorbij, maar je ziet fundamentalistische stromin gen weer de kop opsteken. Rome benoemt hier bisschop pen die mij kippevel bezorgen als ik ze beluister". Dat zal wel wederzijds zijn. „Het gaat mij er om dat ie mand als kardinaal Simonis met zijn uitlatingen voeding kan geven aan discriminatie, of in elk geval dat vergoei- lijkt. Of neem bisschop Bom ers, die zegt dat het aantal abortussen in Nederland zo hoog is. Nou meneer Bomers, de meeste abortussen worden in Ierland uitgevoerd. Als Bomers de PvdA en VVD in de schoenen schuift dat er zo veel abortussen worden ge pleegd, terwijl het aantal juist lager is geworden, dan drukt hij zich zeer onzorgvuldig uit, terwijl hij juist het goede voorbeeld behoort te geven". De verwijten van Glastra van Loon in kerkelijke richting bevestigen het beeld dat het Humanistisch Verbond zijn bestaan ontleent aan de ker ken; dat er zonder die tegen pool maar weinig van over zou blijven. Binnen het ver bond protesteerde de kritische humanist Rob Buitenweg daar meer dan eens tegen. „We willen dat het Humanistisch Verbond zijn identiteit niet ontleent aan het afzetten te gen godsdienst en kerk", al dus Buitenweg. „Klinkklare onzin", zegt Glastra van Loon over deze kritiek. „Nergens in ons hu manistisch manifest wordt welke godsdienst dan ook ge noemd. We zijn niet anti christelijk. We leggen juist de nadruk op volkomen geeste lijke vrijheid. Maar we zijn wel verontwaardigd over de manier subsidie, zendtijd en dergelijke verdeeld wordt". Worden humanisten achter gesteld? „Ja. In het leger is bijvoor beeld maar acht procent van de geestelijke raadslieden van humanistische huize. Zij kun nen bij lange na niet aan de vraag voldoen. En intussen bestaan er bij de christenen lege plekken, vacatures die open blijven staan, omdat er geen behoefte aan hun ziels zorg is. Maar ze willen die plaatsen niet aan ons afstaan. Dan vraag ik: lieve broeders en zusters, hoe kunt u dat nu verantwoorden? Een ander voorbeeld van ongelijke be handeling is de veel te gerin ge zendtijd die de humanisten krijgen. Waarom wordt er geen steekproef gehouden om de behoefte aan humanisti sche programma's te meten en op grond daarvan een verde ling van de zendtijd gemaakt? Je zou van mensen die zeggen ons heil op het oog te hebben toch mogen verwachten dat ze zuiver met de maatstaven omsprongen, maar nee". Toen Rob Tielman in 1983 dreigde te vertrekken (teleur gesteld in de geringe aanhang van het verbond), zei hij over zijn opvolger: „Het zou een vrouw moeten zijn. Dan heb ben we joden gehad als voor zitter, een homoseksueel en een vrouw. Dat zijn precies de groepen die het meest te lij den hebben gehad van de christenen". Aan die profiel schets voldoet Glastra van Loon niet echt. Maar dat deert hem niet. „Ik had het prima gevonden als een vrouw voorzitter was gewor den. Maar nog belangrijker vind ik, afgezien van de vraag of ik dat ben, dat er iemand zit die vanuit die verschillen de groepen kan communice ren, die de problemen kan verwoorden naar anderen toe. Daar wil ik me graag voor in zetten". STEVO AKKERMAN Nobelprijswinnaar Desmond Tutu blijft onverdroten de we reld afreizen om de zaak van de Zuida- frikaan.se anti- apartheid te beplei ten. Op talloze plaatsen in de we reld heeft de Angli caanse bisschop geprobeerd om bij kerken en politici begrip te kweken voor de anti-apart heidsstrijders in zijn land. Afgelopen da gen was hij in Brazi lië, waar hij onder meer sprak met president Jose Sar- ney, rechts op de foto, Tutu zit links van hem. UTRECHT Het beleid van de Wereldraad van Kerken (WvK) ten aan zien van de mensenrech ten is zonder enige bete kenis. De Wereldraad zet zich soms in voor indivi duele gevallen, maar doet in het algemeen heel weinig voor dit vraagstuk. Dit zei dr. Michael Bour- deaux, directeur van het Engelse Instituut voor Bestudering van de Godsdienst in Oost-Euro pa, Keston College, in Utrecht na afloop van een beraad met verte genwoordigers van de Nederlandse kerken en vredesbeweging Oost-Europa. Het zou slecht voor de ge loofwaardigheid van de We reldraad zijn als het hoogste bestuurslichaam ervan (het Centrale Comité) in 1989 in Moskou zou vergaderen, ter wijl de Russisch Ortodoxe Diaken Vladimir Roesak nog gevangen zit Roesak werd vorig najaar veroordeeld tot zeven jaar werkkamp en vijf jaar interne verbanning we gens anti-Sovjet-propaganda. Hij werd enkele jaren gele den als diaken uit het ambt gezet nadat hij de geschiede nis van de Kussisch-ortho- doxe kerk na de revolutie van 1917 had beschreven. In 1983 wees Roesak de Alge mene Vergadering van de Wereldraad in Vancouver per brief op de situatie van de vervolgde christenen in de Sovjetunie. Mede als ge volg daarvan raakte hij toen in de problemen. De hervormingen van Gor- batsjov worden uitgevoerd in naam van het communistisch systeem, dat atheïstisch is, zo zei dr. Eugen Voss, directeur van het Zwitserse instituut „Glaube in der 2. Welt". Dit uitgangspunt sluit volgens hem speculaties uit over een mogelijk nieuw humanisme in de Sovjetunie of over een wezenlijke versoepeling van de godsdienstwetten. Zowel de ideologische wortels hier van als net overheidsappa raat dat godsdienst bewaakt, zijn nog niet door de hervor mingen veranderd. Voss voorspelde overigens twee of drie zeer moeilijke jaren in de Sovjetunie omdat Gorbatsjov probeert de eco nomie te hervormen. Ook in het westen gaan herstructu reringen van het bedrijfs leven vaak met sociale span ningen gepaard. Naar zijn in formatie zijn in sommige Russische bedrijven zowel de omzet als de lonen met 20 tot 30 procent gedaald. De arbei ders klagen dat hun rust hun is afgenomen. Verder waarschuwde hij te gen optimisme inzake toene mende godsdienstvrijheid. Tijdens de liberalisering on der Chroesjtsjov werden de christenen strenger vervolgd, terwijl onder Stalin juist sprake was van een dramati sche verbetering van de kerk-staat-betrekkingen. (Van onze correspondent Paul van de Voort) BARCELONA Na eeuwenlange ongelijk heid wordt de juridische positie van joden en pro testanten in Spanje ein delijk gelijkgesteld aan de traditioneel bevoor rechte positie van de rooms-katholieke kerk. Het Spaanse ministerie van justitie is daarvoor deze week onderhande lingen begonnen met vertegenwoordigers van de joodse en protestantse kerk. Beide gemeenschappen vor men met respectievelijk 12 000 en 250 000 volgelingen minderheidsgroepen in Span je. De vertegenwoordigers van deze religies noemen het openen van onderhandelin gen met de Spaanse staat een „historisch" feit. Met name voor de joden is er in zekere zin sprake van eerherstel, bijna vijf eeuwen nadat zij in 1492 op bevel van het katho lieke koningspaar Ferdinand en Isabel Spanje moesten verlaten. Sinds dat jaar tot aan de dood van dictator Franco in 1975 was het katholicisme de offi ciële religie van de staat. Pas de nieuwe democratische grondwet van 1976 heeft dit exclusieve karakter van het katholicisme afgeschaft en in principe alle godsdiensten ge lijkgesteld. De praktijk was de afgelopen tien jaar echter anders. Uit sluitend de rooms-katholieke kerk ontvangt momenteel overheidssubsidie en geniet duidelijke voordelen op fis caal gebied. De joodse en protestantse gemeenschappen wijzen eventuele subsidie overigens van de hand. Wel eisen zij op fiscaal gebied de zelfde voorrechten als de rooms-katholieke kerk. Die voorrechten zijn voorname lijk vrijstelling van de belas tingplicht over inkomsten en eigendom. E 1 Terwijl 15.000 tegen het Europese landbouwbeleid monstrerende boeren uit Nederland en de andere EG-landfer< op veilige afstand werden gehouden zijn de twaalf la» 5 j bouw-ministers er gisteren in Brussel niet in geslaagd vooi ^t( uitgang te boeken bij hun overleg over een terughoudend! jed prijsbeleid en produktiebeperkende maatregelen. Ook bij hi i M vandaag voortgezette beraad zullen ongetwijfeld geen resii roce taten worden geboekt, zodat de besprekingen wel zulle worden verdaagd tot het weekeinde, om Frankrijk en Wes jjJJj Duitsland gelegenheid te geven voor een onderonsje op doe [ark derdag en vrijdag. In de loop van volgende week zullen besluiten moeten vallen, maar het ziet er zeker niet naam dat de boeren, die jaar in jaar uit fors getroffen worden j hun inkomsten, hun eisen ingewilligd zullen zien. In ieder geval zal er iets moeten gebeuren. Om de alsmaj groeiende boterbergen, melkplassen, rundvleesstapels r mestoverschotten eindelijk eens goed aan te pakken en teg lijkertijd een einde te maken aan de enorme subsidies sommige landen aan hun landbouwsector verschaffen, ben ook de ministers van financiën van de OESO-landen ot langs besloten een serieuze poging te ondernemen het «to de landbouwbeleid te hervormen. Op papier is de invloed van de OESO beduidend groter dLg die van de Europese Gemeenschap. In de OESO zijn alle bi iee] langrijke westerse industrielanden vertegenwoordigd, incli je sief de Verenigde Staten en Japan. De ministers van i gnj OESO-landen kwamen overeen de werking van de vrij er0 markt in de landbouwsector een grotere rol te laten spelen Vorig jaar was ook al afgesproken dat naar een vrijere land an bouwpolitiek zou worden gestreefd, maar daarbij bleek h grootste struikelblok op weg naar liberalisatie de Europa ncj Gemeenschap te zijn. Zo langzamerhand zijn echter ookij^0) EG-lidstaten ervan doordrongen dat er iets aan die beschi f mende landbouwoverschottten moet worden gedaan. Landbouwcommissaris Frans Andriessen heeft ind|m, afgelopen maanden binnen de Europese Commissie een tal voorstellen gelanceerd die daarop zijn gericht. Vooi air door de Westduitse en Nederlandse boeren zijn die voorsti eid len hem niet in dank afgenomen. Andriessen wil een dras etU sche beperking van de produktie en dat betekent een ft aanslag op de inkomenspositie van grote groepen boert it j Onze landbouw-minister Braks is net als Andriessen ova ijk tuigd van de noodzaak de landbouwproduktie in te perkt rid maar hij moet er tegelijkertijd voor zorgen dat die beperkii in de inkomenssfeer op een redelijke wijze wordt opgevai gen. v d Het binnen de OESO bereikte akkoord maakt het in geval mogelijk dat de teruggang van de Nederlandse land t bouwproduktie beperkt kan blijven. Op dit moment l ruim de helft van onze landbouwproduktie de grens ov« Als alle landen de financiële steun aan hun landbouwsecü 1 ren in gelijke mate verminderen, zal onze concurrentie-pod10 tie er bepaald niet slechter op worden. Wat dat aangaat opt nen zich mooie perspectieven. DiE mooie toekomst kan echter alleen maar werkelijkhel worden wanneer alle landen een rigoureus einde maken aa lar ■#iAt subsidiëren van de landbouw. Op dat punt past even* een gezond wantrouwen, want de laatste vier jaar is al 1 herhaling vastgesteld dat de melkplassen en boterbergen d nen te verdwijnen, maar intussen is menig land rustig dal gegaan met het stimuleren van de eigen landbouwproduk! Vandaar dat de in Brussel vergaderende bewindslieden vo£^ minstens even grote moeilijkheden staan als de Europe eri landbouwers. Het grote verschil is dat de boeren die proUi men aan den lijve ondervinden. Van de landbouwministe )g| zal minister Braks, zoon uit een Brabants boerengezin, s ongetwijfeld het best in hun situatie kunnen inleven. DE BILT (KNMI) Ook morgen is het koud. Daarbii is de kans op buien groter dan vandaag. De koude lucht stroomt om een hogedrukge- bied waarvan het centrum ten westen van Ierland ligt. Aan de oostflank hiervan wordt met een noordwestenwind koude lucht via de Noordzee naar ons land gevoerd. De temperatuur van het Noord zeewater is gemiddeld niet veel hoger dan een graad of acht, waardoor er nauwelijks aanwarming plaatsvindt. Zoals het er nu naar uitziet zijn de vooruitzichten voor het week einde wat gunstiger. Het hoge- drukgebied breidt zijn invloed uit naar Scandinavië. Daar door draait de wind bij ons naar het noordoosten. Er komt meer zon en het wordt gelei delijk warmer. akk overwegend droog en rniddi *tl temperatuur circa 14 graden k Frankrijk. Wisselend be wol en plaatselijk een bui. Middi iM, temperatuur van 12 graden het noorden tot 20 graden a de Riviera. Alpengebied en zuid-Dub land: Veel bewolking en voo UX al aan de noordflanken van! Alpen perioden met rege an Middagtemperatuur van graden in zuid-Duitsland 17 graden in noord-Italië. n Spanje en Portugal: Period it met zon en droog. Middag» peratuur van 20 graden in noorden tot 26 graden in) zuiden. Italië en Joegoslavische J® Half tot zwaar bewolkt vooral vrijdag af en toe regi 131 Middagtemperatuur rond graden. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor donderdag en vrijdag: Zuid-Scandinavië en Dene marken: Morgen nog enkele buien, vrijdag opklaringen. Middagtemperatuur morgen 11 en vrijdag circa 16 graden. Britse Eilanden: Perioden met zon en overwegend droog. Middagtemperatuur rond 14 graden. Benelux en noord-Duitsland. Morgen koud en buiig, mid dagtemperatuur circa 10 gra den. Vrijdag opklaringen, BIJ DEZE KRANT INFORMATIE OVER FILMS, MUZIEK, THEATER, RECREATIE, EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA WEERRAPPORT HEDENMORGEN. Weer Max Min Amsterdam regenbui 15 6 De Bilt regenbui 16 5 Eelde 13 5 Eindhoven zw bew 16 7 Den Helder regenbui 13 6 Rotterdam regenbui 15 5 Twente 16 5 Vhssingen regenbui 13 7 Zd. Limburg zw.bew. 17 6 Aberdeen 12 6 Athene h.bew. 24 17 Barcelona onbew 14 8 Berlijn recen onbew. 18 8 Bordeaux 15 6 Brussel zw.bew. 16 6 Dublin 14 5 Frankfort l.bew. 19 8 Genève zw bew. 16 8 Helsinki regen zw.bew. 1 Innsbruck 19 8 Klagcnfurt 21 10 Kopenhagen l.bew. 13 4 Lissabon onbew. 21 12 Locarno zw.bew. 13 7 Londen l.bew. 17 5 Luxemburg zw.bew. 14 5 Madrid onbew. 6 Malaga onbew. 27 16 Mallorca l.bew. 22 13 Malta 1 bew. 16 Moskou l.bew. 20 München regen 18 9 Nice zw.bew. 18 14 Oslo zw.bew. 13 6 Parijs zw.bew. 16 6 Rome zw.bew. 20 12 Split onbew. 13 Stockholm h.bew. 15 6 Warschau onbew. 18 9 Wenen regenbui zw.bew. 21 12 Zurich 13 9 Casablanca h.bew. 21 15 Cyprus l.bew. 32 19 Istanbul onbew. 24 13 Las Pal mas zw.bew. 23 18 Beiroet niet ontv. 17 Tel-Aviv mist 24 ide roe fel ien tl pver 'an edi BlM all<

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2