Auteursheffing op blanco tapes oogst instemming en kritiek Duidelijkheid gevraagd over schilderijenverkoop Wat mij aantrekt in amateurkoren is het avontuur Dit terre des hOmmeSf Danny de Munk nog middelpunt in kwestie kinderarbeid s Amsterdam nu echt Culturele Hoofdstad KUNST I MOET VOOR ..UITGESTELD GENOT" WEL EXTRA WORDEN BETAALD? bioscopen DIRIGENT BAREND SCHUURMAN: £cidóc Sootont DINSDAG 19 MEI 1987" AMSTERDAM' Hoewel Danny de Munk inmiddels 17 jaar oud is en de aflevering van Tros-Aktua waarin hij centraal stond inmiddels drie jaar geleden werd uitgezon den, boog het Amsterdamse gerechtshof zich gisteren over de principiële vraag of hier sprake was van kinderarbeid. Procureur-generaal mr A. Korvinus eiste gisteren een boete van honderd gulden te gen verslaggeefster Yvonne Habets van Tros-Aktua. Zij had de toen 14-jarige Danny de Munk een dag met een ca mera gevolgd, met als enige aanwijzing dat hij niet in de camera mocht kijken. Volgens mr Korvinus liep de Tros het risico tot vervolging door be wust geen toestemming te vra gen aan de inspectie. Kinderen jonger dan 15 jaar mogen niet werken. Zij meent dat Danny, die toen de grote publiekstrek ker was door zijn rol in de film „Ciske de Rat", wel dege lijk had gewerkt. Habets werd door de kantonrechter in Hil versum eerder al veroordeeld tot honderd gulden boete. De rechtbank in Amsterdam kwam in 1985 op technische gronden tot vrijspraak. De Hoge Raad in Den Haag ver nietigde vorig jaar dit vonnis en verwees de zaak naar het gerechtshof in de hoofdstad. Eerder werd regisseuse Ellen Blazer al veroordeeld tot hon derd gulden boete. De Munk trad toen op bij Sonja Barend. Tros-Aktua zocht de jongen destijds op en volgde hem on der andere naar, op» en van school. DEN HAAG Johan Stahlec- ker, secretaris van het Haags schilderkundig genootschap Arti et Gaudia, heeft in een open brief aan de Haagse ge meenteraad gevraagd om vol ledige opening van zaken over de verkoop van schilderijen door het Haags Gemeentemu seum. Het Gemeentemuseum heeft in de jaren zestig en ze ventig ruim honderd schilde rijen verkocht voor in totaal tussen de zes- en zevenhon derdduizend gulden. De op brengst werd gebruikt voor de aankoop van andere kunst werken. Stahlecker wil dat van elk verkocht schilderij de opbrengst bekend wordt ge maakt, daarbij verwijzend naar de enorme bedragen die de laatste jaren zijn betaald voor onder meer werk van Willem de Kooning en Vin cent van Gogh. Hij vraagt zich af of door het museum geen „vriendenprijsjes" zijn gehan teerd. Inmiddels heeft de gemeente Hilversum, die onlangs besloot tot verkoop van een werk van Pieter Mondriaan, in een cy nisch rondschrift gezegd „geen verzet aan te tekenen tegen de schilderijenverkoop van het Haags Gemeentemuseum". Te gen de verkoop van de Mon driaan werd indertijd fel ge protesteerd door het museum. DEN HAAG Iemand die in de winkel een plaat, CD of voorbespeel- de audio- of videocassette aanschaft, betaalt tevens voor de auteursrechten die op dat werk rusten. Voor blanco cassettes, waar nog helemaal niets op staat, is dat niet het geval. Waar geen muziek of film is, is immers ook geen auteur die zijn of haar recht daarop kan doen gelden. Ook als voor privé-gebruik au teursrechtelijk bescherm de werken op die banden worden opgenomen, kan de auteur of artiest daar aan nu geen rechten ont lenen. De consument kan dat doen zonder zijn toe stemming en men hoeft er ook niet voor te beta len. Regeling Als het aan het kabinet ligt, gaat dat laatste veranderen. Onlangs heeft minister Kort hals Altes van Justitie in een nota een wettelijke regeling voorgesteld voor een auteurs rechtheffing op lege cassettes: de zogeheten blanco geluids dragers. Aanleiding voor dat besluit is de grote vlucht die het thuiscopiëren heeft geno men. De auteursrechtorganisaties klagen al vele jaren over het fenomeen thuiscopiëren, dat met de komst van het betaal bare cassettedeck het kopië ren een heel normale zaak is geworden. De kostbare pla tenverzameling van vroeger heeft bij zeer velen plaats ge maakt voor riante muziekcol lecties op de veel goedkopere cassettebandjes. De auteurs rechtorganisaties zijn sinds de Nederland kopieerde in één jaar 56 miljoen uren muziek thuiskopiïsten elpee's. „Dit betekent", aldus DÉN HAAG Dat in ons de Buma, „dat in Nederland land op ruime schaal muziek van elke elpee/CD er thuis wordt gekopieerd van radio, plaat en CD, wisten de au teursrechtenorganisaties Buma/Stemra allang. „Al leen de toename verbaast ons". Aldus de Buma, die vijf copieën worden ge maakt". De belangenorganisatie haast zich daaraan toe te voegen, dat dit niet inhoudt, dat zonder copieën dus 85 heeft laten becijferen dat in miljoen elpee's meer zouden dalende platenverkopen steeds harder gaan roepen om zo'n heffing, met het argu ment dat door de bandjes de verkoop van singles en elpees fors is gedaald. En daardoor kregen de auteurs en uitvoe renden steeds minder inkom sten. Minister Korthals Altes bleek wel gevoelig voor de argu menten die de auteursorgani saties naar voren brachten. Als de Tweede Kamer met zo'n regeling akkoord gaat, zal de consument in de toe komst voor elke blanco (vi deo-) cassette tot twee kwar tjes extra moeten neertellen. Gisteren konden de belangen organisaties hun standpunten naar voren brengen op een hoorzitting in de Tweede Ka mer. Doeleinden De meningen over zo'n au teursrechtheffing op blanco geluidsdragers zijn uiterst verdeeld, zo blijkt als wij twee hoofdpersonen na de hoorzit ting om toelichting vragen. Voorzitter Stuyt van de Stich ting Auteursrechtenbelangen vindt het alleszins redelijk dat er een heffing komt op ban den. „Die cassettes worden in de praktijk immers voor het merendeel gebruikt om mu ziek van radio of plaat vast te leggen" Maar, vragen wij, een cassette De heren Willemse en Boude- wijns (rechts), die namens de auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra en de Neder landse platenindustrie hun onvrede toelichten over het thuiskopiëren. kan toch ook voor andere doeleinden worden gebruikt die weinig van doen hebben met auteursrechten? Bijvoor beeld voor dicteermachines of, zoals hier door ons ge beurt, om een vraaggesprek op te nemen? Stuyt: „Dat is inderdaad zo. Natuurlijk moeten we ook be kijken of bepaalde vormen van kopiëren vrijgesteld moe ten worden van een heffing. Je zou kunnen denken aan een teruggaveregeling. Maar het vervelende is dat dit argu ment van „andere doelein den" alsmaar wordt gebruikt door de tegenstanders van een heffing. Daar staat volgens mij één grote waarheid tegen over: de verkoop van banden wordt naar onze mening in hoofdzaak geïnspireerd door het kopiëren van films of van muziek. Dus moet je zo'n hef fing terwille van het meren deel laten doorgaan, waarbij je dan vrijstellingen kunt op nemen voor bepaalde toepas singen die niets met het au teursrecht van doen hebben". Bij blanco videobanden, waar Nederland vorig jaar totaal 56 miljoen uren (pop)muziek werd gekopieerd. Dat is een verdubbeling van het aantal uren, dat tien jaar geleden werd genoteerd. Intomart berekende in opdracht van de Buma voorts, dat die 56 miljoen uren kunnen wor den vertaald in 85 miljoen zijn verkocht. „Maar wel een flink deel ervan". En om de betrokkenen, dé auteurs, ar tiesten en de producenten schadeloos te kunnen stel len, wordt het parlement voorgesteld een toeslag van ongeveer twee kwartjes per (cassette)band te berekenen. „De meerderheid van de steunt een dergelijk initiatief", voegt de Buma er aantoe. Grote boosdoeners zijn de jongeren in de leeftijd van 15 tot 19 jaar, die gemiddeld 48 gecopièerde cassettes in bezit hebben, gevolgd door een categorie stuk ouderen: de 40- tot 50-jarigen, die ge middeld 47 van die bandjes hebben. Maar de uitgespro ken top ligt toch bij de jon geren, waarvan 72 procent een cassetterecorder in ge bruik heeft; naarmate men ouder wordt, wordt het af- speelapparaat minder vaak gebruikt. U ook een heffing op wilt, ligt de zaak nog wat anders. Vide otapes, zo is uit een onderzoek van de NOS gebleken, wor den nauwelijks gebruikt om films of programma's te be waren, maar vrijwel altijd om programma's eenmaal later te bekijken en daarna weer over te spelen. Kun je dit „uitge steld genot" wel beschouwen als een vorm van verveelvou digen in de zin van de Au teurswet? Als je een film van tv opneemt, dan heb ie via de omroepbijdragen toch al be taald voor de auteursrechten van die producties? „Ja en toch gaat het hier wel degelijk om verveelvoudiging en dan is het auteursrecht daarop van toepassing", meent Stuyt. „U moet niet vergeten dat iemand die een band of een plaat koopt al voor een aantal gebruikswij zen heeft betaald. Maar het probleem is nu dat het aantal gebruiksvormen de laatste ja ren sterk is vermeerderd. Bij voorbeeld met het opnemen van de platen op cassettes, om ze in de auto te kunnen af draaien. Dat is dus een ver groting van het aantal ge bruiksmogelijkheden. Maar die schept iemand toch zelf, door een cassettedeck of video aan te schaffen? Inderdaad, maar hij legt wél met behulp van die banden auteursrechthebbende wer ken vast. Hij betaalt toch ook terwille van de luxe de aan schaf van zo'n apparaat. Waarom zou dat voor wat hij daarop aan muziek of films kan opnemen dan niet gel den? Subsidie Dus als iemand de plaat heeft gekocht en daarvan een band je opneemt, voor in de auto, dan moet de consument in feite nogmaals auteursrechten betalen voor het surplus aan „genot". De leveranciers van audio- en videobanden en ap paratuur, verenigd in de FIA*R zijn het met die ziens wijze geheel oneens en heb ben hun standpunt de Tweede Kamer voorgelegd. FIAR-secretaris Van der Schaft bestrijdt dat artiesten schade ondervinden van het thuiskopiëren en voor een heffing is dus ook geen reden: „Wie ondervindt er nu schade wanneer een tv-programma op video wordt opgenomen om er later naar te kunnen kijken? Het is niet rechtvaar dig om daar extra auteursi recht voor te heffen". Bij het opnemen van muziek op cassettes komt het volgens de FIAR-secretaris op hetzelf de neer: „Het is toch onzinnig om iemand extra te laten be talen als een elpee op cassette wordt gezet, om er in de auto naar te kunnen luisteren. En door het opnemen van de Top-40 wordt er ook geen plaat minder verkocht. Dit soort opnamen geldt niet als vervanging voor een gekochte plaat en dus is er ook geen re den voor zo'n extra auteurs- heffing". De audio- en videoleveran ciers hebben ook nog een an der bezwaar tegen de door het kabinet voorgestelde regeling. Daarin wordt geregeld dat 15 procent van de opbrengsten van die heffing niet direct ten goede «komt aan de auteurs, maar moet worden gestort in een fonds voor algemene cul turele doeleinden. Van der Schaft: „Dat zal dus beteke nen dat wij indirect een ande re bedrijfstak, de platen- markt, gaan subsidiëren. Het gaat ons echt te ver als we met zo'n heffing, die waar schijnlijk op de rug van de de tailhandel zal neerkomen, moeten gaan meebetalen aan de platenpromotie!" FRANS WEERTS Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Platoon (16); 18.30, 21.15. wo. ook 13.30. EU ROCINEMA II: Children of a lesser god (al); 18.30, 21.15. Asterix con tra Caesar (al); wo. 14.00. EU ROCINEMA III: Over the Top (12); 18.30, 21.00. wo. ook 13.30. EU ROCINEMA IV: Golden Child (12); 18.45, 21.30. wo. ook 13.45. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239); Platoon (16); 19.00, 21.15. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): In de naam van de roos (12); Over the Top (al); Golden Child (12); Children of a lesser god (al); Mona Lisa (16); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): De aanslag (al); 14.30, 19.00; Hannah and her sisters (al). 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071- 125414); Little oral Anny takes Manhattan (16); 14.30, 19.00, 21.15. NOORDWIJK e LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): No mercy (12); ma. 19.00. Ferris Buellersday off (al); ma. 21.15. di. 20.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Iris (12); wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. CITY THEA TER II: The quiet earth (al); tijden zie City I. CITY THEATER III: Peggy Sue got married (al); tijden zie City I. CITY THEATER IV: Ferris Buellers day off (al); tijden zie City I behalve woensdagmid dag. Donald Duck's verjaardag spartijtje (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Amadous (al); ma. di. wo. 20.15. KINDERVOORSTELLING Repelsteeltje: wo. 14.00. Dutch treat; wo. 15.45. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Iris (12); 20.00. KINDERVOORSTELLING Ronja de roversdochter; wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7. tel. 079. 511313): No mercy (12); ma. di wo. 20.00. Bambie; wo. 14.00 Th« golden child; ma. di. wo. 20.00. wo. 14.00. Children of a lesser God; ma. di. wo. 20.0. wo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): Wanted dead or alivs (16); 14.00, 19.00, 21.30. ASTA 2: Stand by me (al); 14.00, 18.45 21.15. ASTA 3: The MOsquitó coast (al); 14.00, 18.45, 21.30 BABYLON 1 (Winkelcentrum B* bylon, tel. 471656): Children of lesser God (al); 14,00, 18.45 21.15. BABYLON 2: Rosa Lfr xemburg (16); 14.00, 18.45, 21.30 BABYLON 3: Little shop of hor- rors (12); 14.00, 19.00, 21.30. wo 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Buiten, hof 20, tel. 630637): Platoon (16) 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2! Tough guys (al); 14.00, 18.45 21.30. CINEAC 3: The voy«g« home (al); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. EUROCINEMA (Leyweo 910, tel. 667066): Dune (al): wo 19.00, 21.30. overige dagen 13.30 19.00, 21.30. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Dtlf naam van de roos (16); 14.00,11 18.45, 21.30. METROPOLE 2; Eleni (16); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3: Platoon (16) 14.00, 18.45, 21.30. METROPO- LE 4: A room with a view (16) 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.T METROPOLE 5: Mascara (16) 14.00, 18.45. De aanslag (al) 20.45. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): The golden child (12); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 2: Private defectives (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3: Over the top (12); 13.45, 18.45, 21.30, ODEON 4: Flodder (al); 13.45, 18.45, 21.30. LE PARIS 1(Ket- tingstraat 12b, tel. 656402): El Amor Brujo (al); 13,00, 15.00, 17.00, 19.00, 21.00. LE PARIS 2: Cathouse fever (18); v.a. 12.15, PARIS 3: Sulka's daughter (18 v.a. 12.30. HAAGS FILMHUI (Denneweg 56, tel. 459900): Zaal I S Tiempo de morir; 19.30, 21.45. r| Zaal 2: That's life; 19.30, 21.45. Zaal 3: dag. 19.30, 21.45. Killsr McCoy; ma. De kans; di. The gam bler; wo. KINDERVOORSTELLINGEN: BABYLON 3: De troetelbeertjet wo. 14.00. CINEAC: Bambi; wo 14.00. EURO CINEMA: Asm- poester; wo. 14.00. METROPO- LE 4: Bambi; wo. 14.00. HAAGS 10 FILMHUIS: TheNeverEndingStonr, wo. 14.30. AMSTERDAM Met een aantal voornamelijk besli 0 ten plechtigheden en culturele evenementen in aanwi el zigheid van Koningin Beatrix is Amsterdam gistere officieel geïnstalleerd als Culturele Hoofdstad van Ei j ropa 1987. Onder de vele buitenlandse gasten was onder meer de Griek st minister van Cultuur Melina Mercouri, die de gastheren onmi delijk een cadeau aanbood in de vorm van de tentoonstellii „Griekenland aan de zee", die van 28 oktober tot en met 9 cember in de Nieuwe Kerk in Amsterdam wordt gehouden, is de eerste keer dat deze „unieke tentoonstelling" buiten Gi kenland te zipn is. Voor aanvang van de openingsplechtighi protesteerden studenten en docenten van de Gerrit Rietvi Akademie tegen de bezuinigingen op het kunstonderwijs d<4n met veertig opzettelijk gehavende copieen van de Rietveld-st"* te demonstreren. De hoge gasten woonden een uitvoering van het Concertgebouw Kamerorkest onder leiding van Ja j van Zweden, en bezochten het Stedelijk Museum, 's Avom 3 werden in theater Carré en het Muziektheater twee ballette 5 van Hans van Manen uitgevoerd. De openingsdag werd besloli met een kort maar daverend vuurwerk bij de Magere Brug ov de Amstel. Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, zaterdags tussen 14 0 en 15.00 uur. telefoonnr.071-122248 en uw krant wordt nog dezelfde a nabezorgd. 99 99 LEIDEN Barend Schuurman is een van de prominente koordirigen ten van Nederland die nauw betrokken zijn bij de opleiding van jonge koordirigenten. Zo is hij docent aan het Rotter dams Conservatorium voor koordirectie en kerkmuziek, en een van de docenten van de Kurt Thomascursus, bedoeld als een voortgezette opleiding van (meestal) jonge koor dirigenten. Barend Schuurman leidt drie koren: de Laurenscantorij in Rotterdam, het koor van het Rotterdams Conservatorium en het koor van de Alphense Oratoriumvereniging Hosan na, dat woensdag 20 mei Han dels „Israel in Egypt" zal uit voeren in de Sint Bonifacius- kerk. Van koordirigent Barend Schuurman kan men beslist niet zeggen dat hij platgereden •aden bewandelt. Hij is be- ;end om zijn voorkeur voor weinig uitgevoerde of onbe kende werken, die een stijlpe riode omvatten van vroeg - Barok (soms nog verder terug gaande) tot hedendaagse koor werken. Wat trekt een veelzijdig kunstzinnig man als Barend Schuurman om te werken met amateurkosten? .,Och, er zijn maar drie be roepskoren in heel Nederland, en gelegenheid om daarmee te werken is er nauwelijks. Soms, als ik dat prachtige professio nele Omroepkoor hoor, denk ik wel eens: daar zou ik best eens voor willen staan, vooral als ik vind dat ik een bepaald iets heel anders zou doen. Maar tegenover deze beroeps- koren staat een veelvoud van amateurkoren in alle mogelij ke gradaties, waarvan sommi ge nauwelijks van beroepsko ren te onderscheiden zijn. En het klinkt gek, maar wat mij aantrekt in amateurkoren is het avontuur. Als ze bijvoor beeld iets uitvoeren dat op dè rand van hun kunnen staat, en waarvan ie tot het eind het ge voel houdt: als het nummer nu maar goed gaat. En dan ver wonder ie je wel eens wat een amateurkoor aankan. Dat blijft een uitdaging en niet al leen voor mij, maar ook voor het koor. Als een koor een goede vaste kern heeft als bij voorbeeld „Hosanna", dan trekt dat een heel koor om hoog". „Maar helaas, uitschieters kun je niet veel doen. Ze zijn mee- satl kostbaar omdat je een groot orkest en veel solisten nodig hebt. En dat moet een koor opbrengen. Subsidies zijn voor iets speciaals zelfs onvol doende. En dat geeft een druk op het hele Nederlandse koor leven. Maar het moet ook zo zijn dat je niet twee jaar achter elkaar met iets groots kan ko men. In de eerste plaats omdat het te duur wordt, maar ook omdat je een koor gelegenheid moet geven, zich te ontspan nen. Iets eenvoudigere hoeft echt niet minder kunstzinnig te zijn. Ik herinner mij maar één keer dat een koor van mij gesponsored is. Dat was met dat prachtige werk van de Zwitserse componist Frank Martin „Golgotha". Maar zo iets gebeurt maar hoogstzel den". „Ik maak mij enorm grote zor Barend Schuurman dirigeert morgen in de Sint Bonifaciuskerk de Alphense Oratoriumvereniging Hosanna. gen over de toekomst van ons Nederlandse koorleven. Over de aangekondigde bezuinigin gen. Je vraagt je wel eens af wat dat voor lieden zijn die met de meest waanzinnige vooretellen komen. Moeten die mensen de kwaliteit van een koor beoordelen, of moeten die het niveau bepalen waarop straks het koorleven zich be wegen moet? Ik denk aan uit latingen als: „Dan moeten ze maar a-capella zingen, of met een orgel". Hoe kun je nu een oratoriumkoor van zo'n 80 tot 90 mensen vervangen? Derge lijke vooretellen komen uit een onwetende hoek. En dank denk je: als het zó moet, dan maar liever helemaal niet meer. Wat zullen we uiteinde lijk overhouden aan hoogge kwalificeerde koren, als we geen goede koorbegeleiding meer hebben. Ik heb het Randstedelijk Orkest al in vele toonaarden bezongen, en op gevaar af vervelend te wor den, herhaal ik het nog eens: ik heb nog met geen enkel an der begeleidingsorkest ge werkt dat zo gemotiveerd is. Dat zó zijn aken kent, en dat tot op het hoogste niveau be trouwbaar is". Barend Schuurman heeft nog twee koren. Het koor van de Laurenscantorij, - eigenlijk een kerkkoor - maar inmid dels toch uitgegroeid voor can tatediensten. Deze „Cantorij" werkt vaak samen met de an dere koren van Barend Schuurman. Het koor van het Rotterdamse conservatorium is een semibe- roepskoor. Zangers en zange ressen die daar worden opge leid ziin verplicht mee te zin gen, alsook aankomende koor dirigenten die beroepshalve ook zangles hebben, want ie dere koordirigent moet kun nen (voor) zingen. Het zijn dus allemaal jonge mensen; buiten gewoon prettig om mee te werken. We doen nu al drie jaar mee aan projecten van het Belgische opera-koor in Brus sel, en het ziet er naar uit dat het een traditie zal worden. Dit jaar was het een Verdi- project. Ons koor deed mee aan het Requiem, met twee concerten in Brussel en een in Utrecht. Koordirigenten hebben zich meestal tijdens hun opleiding eerst in een ander vak be kwaamd. Was dat piano, dan zitten ze gunstig omdat ze har monisch hebben leren horen. Maar met een „melodie"-in- strument als bijvoorbeeld viool, geeft dat wat meer pro blemen. De studietijd voor koordirectie is eigenlijk wat te beperkt om dieper op de in houdelijke kant in te gaan. De perfectionering proberen we met hen te bereiken met aan vullende cursussen voor be roepsdirigenten, zoals bijvoor beeld de Kurt-Thomascureus. Candidaten nemen we van vier kanten onder de loupe: onder meer de analytische en de technische kant, maar ook de inhoudelijke kant. En het valt me vaak op dat ze de slag techniek wel kennen, maar ei genlijk niet weten wat ze diri geren. Daarom laat ik het hen vaak eerst zingen, en dat moe ten ze dirigeren. Zo leer je je méér te verdiepen dan wan neer je een partuur aan de pia no uitwerkt. Om een goede koordirigent te worden moet je het gevoel van gedreven heid hebben. Dat gevoel van avontuur, waarover ik al eer der sprak". Aldus Barend Schuurman. BEP RIJNDERS VOEDSEL PROGRAMMA PHILIPPIJNEN Kreninnooa t.l.bl.Ii BEEKLAAN 414 - 2562 BJ - DEN HAAG TELEFOON 070-637940*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 14