„Kerk moet gewetensoordeel homoseksuelen eerbiedigen" £eicLe(2ow*a/nl kerk wereld Nieuwe vredesorganisatie uit onvrede met ICTO brieven /lezers weer 5 Interconfessioneel onderwijs vraagt om nieuw elan GEESTELITK LEVEN/OPINIE CeidócSoiwmvt BISSCHOP ERNST: Geboortehuis Bernadette Soubirous wordt museum OUD-BESTUURSLEDEN RICHTEN „VOKS" OP beroepingen Schoolwijzer Koppeling en solidariteit pr T VRIJDAG 15 MEI 1987 PAGINA! VOOR- EN NASPEL TE LANG: ORGANIST DE LAAN UIT BEZUINIGINGSPLAN OP THEOLOGIE IN NIJMEGEN SCHEEMDA Organist F. Heikens (42) uit Midwolda is op staan de voet ontslagen door de kerkeraad van de Nederlands Hervorm de gemeente in Scheemda. De voor- en naspelen van de organist tijdens de erediensten waren te lang. zo kreeg de organist te horen. Overleg bleek niet meer mogelijk, aldus Heikens. Hij ontkent ove rigens dat zijn voor- en naspel te lang zou zijn. „Ik speel vaak kor ter dan mijn collega's." Aanleiding tot het ontslag op staande voet is een brief van 20 ge meenteleden, die klaagden over de wijze waarop de organist de erediensten op het. orgel begeleidde. Voorzitter H.D.H.Teuben van de kerkvoogdij: „Vooral zijn orgelspel tussen de psalmen en gezan gen komt ergerlijk over. Dan speelt hij soms zo lang dat je wel een krant mee kunt nemen". NIJMEGEN De theologische faculteit van de Katholieke Universiteit in Nijmegen zal fors moeten inleveren: drie leer stoelen zullen verdwijnen. Tenminste, dat staat in een bezuini gingsplan van de faculteit. Het gaat om fundamentele theolo gie, katechetiek en theologie van het maatschappelijk hande len. Deze vakken zullen worden gegeven door een (hoofddo cent. Met de plannen wordt een besparing beoogd van een half miljoen gulden. De leerstoel feministische theologie wordt door een stichting betaald en valt niet onder de bezuinigingsplan nen. Sommigen pleiten ervoor feministische theologie defini tief in het leerprogramma op te nemen. De facultaire commis sie vindt dit een wat voorbarige stap, omdat het vak nog in ontwikkeling is. In het land van de hoop is geen winter Russisch spreekwoord HILVERSUM Bischop H.J.A. Ernst van Breda meent dat de RK Kerk het „gewetensoordeel" van gelovige homosek suelen die met een part ner samenleven, moet eerbiedigen. De bisschop zei in een KRO-radioprogramma dat er homoseksuelen zijn die op een zeer verant woorde manier met hun persoonlijke situatie om gaan. „We weten uit er- oonlijk li „We varing dat er praktizeren- de homofielen zijn die zeer hoogstaande mensen zijn en een diepgaand ge loofsleven hebben. De kerk zegt altijd wat ook in de schrift staat: God oordeelt en niet de mens", aldus mgr. Ernst, die een poging wil doen om tot een diepgaande gedachtenwisseling te ko men over homoseksula- teit binnen de katholieke kerk. Kardinaal Simonis noemde in ianuari in een uitzending van net Humanistisch Verbond homoseksualiteit een afwij king van de scheppingsorde. Bisschop Ernst zou het woord afwijking niet gebruiken. „Dat gebruik je alleen om aan te geven wat niet gewoon is." Homoseksualiteit grijpt vol gens hem zo diep in het leven van iemand in dat gebruik van het woord afwijking mis plaatst is. Als homoseksuali teit een afwijking wordt ge noemd, is dat een aantasting van het zelfgevoel van homo seksuelen „en dat zou ik niet willen", aldus mgr. Ernst. Hij zou liever uitgaan van het be grip „aanvaarding". De mens moet zichzelf aanvaarden en wij als medemensen moeten dat mogelijk maken. Dat moet je niet schaden door bepaalde woorden te gebruiken". Mgr. Ernst wees erop dat kar dinaal Simonis niet heeft be doeld de homoseksuelen te kwetsen of te discrimineren. Hij voegde er echter aan toe dat je er altijd ernstig reke ning mee moet houden dat mensen goedbedoelde uitla tingen soms als kwetsend kunnen ervaren. Als je geen manier vindt om niet kwet send te zijn, kun je beter zwij gen, totdat je die manier wel gevonden hebt, aldus mgr. Ernst die toegaf dat hij soms daarom zwijgt. De verklaring van de Vati caanse congregatie voor de' geloofsleer over homoseksua liteit - vorig jaar oktober - noemt mgr. Ernst van Breda vooral gevoed door angst bij deze congregatie. Angst dat de leer van de kerk verloren dreigt te gaan en niet op de juiste wijze zou functioneren in de pastorale zorg. Het do cument zegt volgens de bis schop niet dat een homosek sueel die overeenkomstig zijn geweten handelt, in die zin een zondaar is. „Zondig" is toch altijd bedoeld in de zin van „persoonlijke schuld" en hierover onthoudt de kerk zich van een oordeel, aldus mgr. Ernst. Hij zei zich niet buiten de leer van de kerk te willen plaat sen. „Mijn vraag is veeleer: hoe ga je om met mensen en hoe schep je de voorwaarden om de leer van de kerk over te brengen. Hoe eerbiedig je tegelijkertijd het geweten van de mensen en ook de etappes van hun ontwikkelings gang?". LOURDES Het huis in Lourdes waar op 7 janua ri 1844 de heilige Berna dette Soubirous werd ge boren, wordt museum. Dit is bekendgemaakt door pater Joseph Bordes, de rector van het Maria- heiligdom. Het huis in de oude stad waar de heilige zieneres de eerste tien jaren van haar leven doorbracht, is aangekocht door het „Oeuvre de la Grot- te", dat er, na restauratie, een „pastoraal museum" van zal maken. Er wordt ook een nieuw basi liek-complex gemaakt in Lourdes. Het moet in maart 1988 worden opgeleverd. Dit gebouw, dat komt tegenover de Grot van Massabielle, op de rechteroever van de Gave, zal 5.000 bedevaartgangers kunnen ontvangen en zal opk talrijke zalen tellen, waaron der een halfronde aula van 400 plaatsen. De kosten wor den begroot op 16 miljoen gul den. Het bedrag zal in gelijke parten worden gefinancierd Op de plaats waar Bernadette een Maria-verschijning kreeg, staat nu een Mariabeeld. door het Oeuvre de la Grotte en een lening. Deze zal wor den afbetaald met 6 gulden per bedevaartganger. De nieuwe basiliek wordt een „tussenkerk" tussen de Ro zenkransbasiliek met 1.000 plaatsen de oudste maar ook de kleinste en de on dergrondse basiliek van St. Pius X, die 25.000 gelovigen kan herbergen. DEN HAAG Enkele afgetreden ICTO-be- stuursleden hebben de nieutoe vredesorganisatie VOKS (Vredesoverleg kerk en samenleving) op gericht. Plannen hiertoe lagen al en kele maanden op tafel. Toen oud-voorzitter mr. J.L. Janssen van Raay op de ver gadering tot ere-lid werd be noemd „werd de deur voor ons dicht geslagen", aldus drs. E. Boerma, bestuurslid van de nieuwe vredesorga nisatie. „Met zo'n benoe ming bedank je iemand voor de bijdrage die hij heeft ge leverd. Dat impliceert dat de mensen die uit het ICTO zijn gestapt, fout zaten". In juni vorig jaar stapten vier bestuursleden van het ICTO op uit onvrede met de koers die het comité onder Janssen van Raay was gaan varen. De leden van het VOKS zijn afkomstig uit verschillende kerken. Het bestuur wordt verder gevormd door ir. B.P.J.M. van Rijswijck (Sint Michielsgestel), I.W. van Leeuwen (Emmeloord), H.J. Hendriksen (Bussum), T. Noorland-L^ttinghuizen (Veenendaal), M. de Lange- Burger (Bergen) en A.T. Veenstra-Davids (Zeist). De nieuwe vredesorganisatie wil „een bijdrage leveren aan de bevordering van een evenwichtige discussie bin nen de kerken, onder ande re over de ontspannings- en de ontwapeningsonderhan delingen". Op korte termijn gaat VKOS een tijdschrijft uitgeven: „Voks Forum". De organisatie zal nog ver der worden uitgebouwd. In een aantal plaatsen en re gio's zijn reeds contactadres sen aanwezig. Nederlandse Hervormde Kerk Aangenomen naar Papendrecht A.F. Kaars te Haatten. Beroepen te Koot wijk (toezegging), H. Jonker te Nij- kerkerveen. edankt voor Zwaagwest- einde, E.J. Bleumink te Oosterbie- rum en Wijnaidum. Beroepen te Overdinkel mevr. W.C. Remmè, kan didate te Veenendaal. Gereformeerde Kerken Beroepen te Ermelo, H. Eendebak te Nijkerk. Aangenomen naar Krabben dam, parttime, mevrouw drs. T. Hib- ma kandidate te Den Hoorn. Christelijke Gereformeerde Kerken Tweetal te Veenendaal (Bethelkerk), H. Biesma te Apeldoorn-oost en A. van der Veer te Zwolle. Beroepen te Nieuwkoop, D. Slagboom te Katwijk aan Zee. Bedankt voor Huizen, W. Kok te Baarn. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen: te Broek op Langedijk, Ferwerd-Hallum te Rozenburg, Zuid- wolde (Gr) en te Nieuwegein drs. H. Sj. Wiersma, kandidaat te Rijswijk; te Eindhoven, J.F. Haan te Lutten; te Enschede-noord, D.T. Vreugdenhil te Berkel en Rodenrijs. In de kringen van het rooms-katholiek onder wijs wordt er steeds meer aandacht geschonken aan de identiteit van de eigen school. Met name op al lerlei congressen hoort men daar herhaaldelijk speeches over, die getui gen van en oproepen tot een intense bezinning. Daarbij komt ook naar voren de mogelijkheid tot het stichten van een zoge heten interconfessionele school. De r.-k. docentenvereniging Bonaventura houdt jaarlijks, samen met een aantal r.-k. onderwijsorganisaties een „identiteitscongres". Dit jaar sprak pater R. Lenaers SJ uit Leuven. Hii hield een zeer in teressant betoog, waar ik graag het een en ander van doorgeef. Volgens hem be staat de katholieke school voor voortgezet onderwijs* zo als zij oorspronkelijk bedoeld was, niet meer. Die school had immers tot doel .jonge mensen zo te ontwikkelen en te vormen, dat ze zowel voor hun eigen grotpr goed, hun ei gen eeuwig heil, als ten bate van de kerk en hun gelovige medemensen, zo trouw moge lijk kerks blijven". Lenaers betoogt dat deze school door de secularisatie gaat verdwij nen of al verdwenen is. Eén dimensionaal Dan geeft hij een indringende schildering van een aantal kenmerken, gevolgen van de secularisatie. Onze cultuur dreigt één-dimensionaal te worden. Heel veel mensen le ven als het ware nog slechts „in het platte vlak" met als enige maatstaf de nuttigheid. Veel meer mensen dan ze zelf denken zijn door deze één-di mensionale nuttigheidsfiloso fie aangetast. Als men dat eens bij zichzelf zou willen nagaan, moet men zich de volgende twee vragen stellen: „Hoe reageer ik op de vraag: tijd is geld?" Wie al te gemak kelijk aanneemt dat men tijd tot geld reduceert, die is „aan getast" (Tijd om mens te wor den heeft heel andere kan- ten!) „Tweede vraag: zou U voor U zelf of Uw kinderen het bezit van een veel hoger I.Q. (wat toch betekent meer waarbor gen voor succes en aanzien in de maatschappij) een winst vinden, als U aie hogere intel ligentie zou moeten betalen met een evenredig verlies aan innerlijk oog, aan religieuze zin, aan gevoel voor wat edel is en mooi, voor al wat deugd heet en lof verdient, zoals Paulus het zegt? Wie dat een goede zaak zou vinden die is lelijk aangetast." (Een eerlijk antwoord, alstublieft!) Maar, zo zegt Lenaers: onze Westerse cultuur heeft drin gend behoefte aan een extra portie ziel, innerlijkheid, diepte. Andere school Lenaers hoopt op een andere katholieke school. De vorige was (in feite) die van de kerk- vorming, de nieuwe zou die van de menswording moeten zijn. Dat zal geen school meer zijn van de kerk „Als een school een meerstemmig koor is van directie, leraren, leerlingen en ouders, dan valt de cantus fir- mus, de melodie aan de lera ren toe." En van die leraren zal in de eerste plaats moeten worden gevraagd, dat ze gelovig zijn, dus zeggen: „Ik geloof in de ene heilige, katholieke en apostolische kerk". Dat „ka tholieke" betekent hier (zoals ook elke protestant weet) ze ker niet alleen rooms-katho liek. Lenaers vat daarom als volgt samen: „De katholieke school van de toekomst zal dan ook niet meer Rooms zijn, evenmin als de christelijke school protestant zal zijn. Ze zullen allebei het werk zijn van leraren die gelijkelijk, maar elk met eigen accenten, geloven in Jezus Christus en in Zijn openbaring in mense lijke kerken". Opmerkelijk is verder dat in dit verhaal duidelijk wordt uitgesproken dat „het er in zit" dat een aantal katholieke scholen die al te ver gesecula riseerd zijn, ook officieel hun identiteit zullen verliezen. Interconfessioneel Het is hopelijk bekend dat men zowel van r.k. als van p.c. zijde al geruime tijd bezig is met die interconfessionele school. (Er zijn er thans naar schatting een kleine 200). Zowel de katholieke koepel (de NKSR) als de protestants- christelijke (de NPCS) is van mening dat als ergens een aparte r.k. en een aparte p.c. school niet (meer) mogelijk zijn, het stichten van (of het fuseren tot) een interconfes sionele school gewenst is. Een probleem is nog: wat te doei* als één van beide scholen wel boven de getalsnorm komt of blijft, en de andere niet. Wordt het dan bijvoorbeeld een p.c. school met weliswaar nogal wat r.k. kinderen maar geen r.k. bestuursleden, of is het dan ook billijk in de rich ting van het interconfessione le (is: paritaire vertegenwoor diging van beide richtingen) te koersen? NKSR en NPCS hebben sa men een overlegorgaan Inter confessioneel Onderwijs in het leven geroepen, dat zich met deze en andere vragen bezig houdt. Momenteel vragen aanstaan de fusies in het middelbaar beroepsonderwijs sterk de aandacht. Ook daar kan de interconfessionele status soms uitkomst bieden. Nu zijn nog al wat scholen bij fusie-pro blemen dikwijls zo sterk bezig met juridische rechtspositio nele en administratieve pro blemen, dat de kern van de zaak veel te weinig aandacht krijgt. En die is: wat stelt intercon fessioneel onderwijs nu eigen lijk voor? Welke „nieuwe" identiteit verwerft men? Lenaers nam als uitgangspunt de gelovige leraar. Maar die moet toch meer doen, dan al leen „zichzelf zijn" (hoewel dat al moeilijk genoeg is!) Het gaat toch ook om zaken als de leerstof en de vorming? Interconfessioneel onderwijs mag nooit zijn een soort re ductie-proces, in de zin van: „O, dat doen jullie niet, dan wij ook niet". In plaats van eikaars verworvenheden van elkaar af te trekken, zou men ze bij elkaar moeten optellen. door drs. K. de Jong Ozn. De sterke verworvenheid van een p.c. school is dat men de Bijbel in het middelpunt stelt. Een sterk punt bij rooms-ka tholiek is de waarde van de traditie. Beide behoren grote aandacht te krijgen. Er zitten, als de noodzaak zich voordoet, zeker mogelijkheden in inter confessioneel onderwijs. Een voudig zal het niet zijn. de se cularisatie wacht niet en de geest is soms wel gewillig, maar Maar nieuwe kansen kunnen ook de aanzet zijn tot een nieuw élan. Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon- den stukken te bekorten Museum verkopen Het doet enigszins wonderlijk aan als men zich in 1987 ero ver opwindt dat meer dan twintig jaar geleden en voor het laatst twaalf jaar geleden kunstwerken uit het Haagse Gemeentemuseum zijn ver kocht. De hoofdtaak van een museum is uiteraard kunst te bewaren en vooral te expose ren. Er zit echter een adder onder het gras: het blijkt dat kunst dertig jaar en langer in de kelders van musea verblijft zonder ooit aan het daglicht te komen. In die gevallen ver speelt een openbare collectie het recht om die werken on der zich te houden. Het alter natief is in die extreme geval len iemand anders, die kunst wel laat zien, ervan te laten genieten. En dus in die geval len afstand te doen voor een beter doel, dus dan, na dertig of meer jaren kelderverblijf: verkopen. Amerikaanse musea denken kennelijk heel anders over dit onderwerp, zoals blijkt uit een zojuist ontvangen catalogus waarin voor een vei ling van Sotheby's New York „belangrijke oude meesters" worden aangeboden van de Kimbell Art Foundation uit Fort Worth, Texas, het Natio nal Museum of American Art, Smithsonian Institution en het San Diego Museum of Art. H. M. Cramer, DEN HAAG. Museum verkopen (2) Er is heel wat drukte gemaakt over de eventuele verkoop van een schilderij van Mondri aan, eigendom van de gemeen te Hilversum en door schen king destijds verkregen. Het doek, waarop slechts twee dia gonale strepen voorkomen, zou twee miljoen gulden op brengen. Overigens een mooi bedrag voor een kwartiertje werk. Maar ja, het is moderne kunst en als je dat niet begrijpt ben je geen intellectueel. Zich daarop baserende komt men tot de conclusie dat Nederland weinig intellectuelen telt, want de mensen die zo iets ap preciëren boven een werk van Jan Steen vormen een minu tieus kleine groep, vermeer derd met ja-knikkers, die ook intellectueel en kunstkenner willen schijnen. Het wordt pas gevaarlijk indien een zgn. mo dernist directeur van een mu seum wordt en de vrije hand wordt gelaten. In dat geval taan de Rembrandts, Jan teens, Ruysdaels, om er maar een paar te noemen, de kelder in. In hun plaats komen er lappen linnen te hangen, die het aanzicht geven van een hopeloze klieder». Het schijnt dat een zwaarbedronken man, die ruzie had, vol woede oude klodders verf tegen het doek heeft gesmeten. Maar ja, dat is dan grote Kunst; dat moet je begrijpen. Trouwens het kost miljoenen, terwijl het Haagse Gemeentemuseum indertijd onze Hollandse Meesters en Haagse stadsgezichten voor zachte prijsjes heeft afgestoten. Kostelijk en onvervangbaar algemeen bezit, veelal door schenkingen verkregen. Het zou interessant zijn eens te vernemen hoeveel de doeken in de onderhandse verkoop hebben opgebracht. Als er ooit iets verkocht zou worden, zou dit in een openbare veiling dienen te geschieden. Nu zit er tevens de mogelijkheid in dat er werken zijn verkocht voor vriendenprijsjes. En zo gaat het dan toe met gemeenschap pelijk cultuurbezit. Wees maar zo gek schenkingen aan het museum te doen. Een licht puntje is, dat de huidige Haag se wethouder verdere verkoop verbiedt. Zo er sprake van verkoop mocht zijn, dient dit stuk voor stuk bij de Raadsle den op tafel te komen. Een raadsmeerderheid dient aan elke eventuele verkoop haar fiat te verlenen. Gelukkig kan de raad zich nu uitspreken over de kostbare aankoop van 21 schetsbladen van Mondri aan, die voor veel geld in het buitenland aangekocht kun nen worden. Of de raadsleden moeten een kleuterklasje wat laten krassen op 21 blaadjes, dan hebben ze ook iets derge lijks en bespaart de gemeente veel geld. Dan kunnen wij misschien proberen de waar devolle Jan Steen terug te ko pen. Johan Stahlecker, DEN HAAG. NaschriftDe verkoop van de schilderijen heeft volgens H. Overduin, waarnemend direc teur van het Haagse Gemeen temuseum tussen de zes- en zevenhonderdduizend gulden opgebracht. Redactie.) - 8' mi CU m Er is een tijd geweest waarin een koppeling tussen de lom •'"J en uitkeringen weinig problemen opleverde, omdat veri °|j ging van de uitkeringen kon worden bekostigd uit de toej. nomen inkomsten van de fiscus door loonstijgingen. De(> den zijn echter veranderd: het aantal uitkeringstrekki sterk gestegen en loonstijgingen zijn zeldzaam. De kopp. kostte de overheid zoveel, dat zij zich diep in de schuld moest steken om aan haar verplichtingen te voldoen. ONDER Lubbers is de aanpak drastisch veranderd. De uj keringen werden bevroren. Het kabinet besloot elk jaarq nieuw de mogelijkheid te bekijken of uitkeringen gelijj tred konden houden met de ontwikkeling van de lonen. 11 nu toe is gebleken dat daarvoor geen geld was. Zo gingen i 9' uitkeringen van lieverlee achterlopen. Op zich is dat betri renswaardig, want wie buiten zijn of haar schuld geen we heeft of invalide is, moet menswaardig kunnen leven en m niet opgezadeld worden met de last van de overheidstel» ten. De koppeling is inmiddels echter volop in discussie gein men. Eerst binnen de PvdA, waarin een aantal realist) ex-staatssecretaris van financiën Hans Kombrink voa op becijferde dat het gelijk-op-lopen van uitkeringen) lonen gaandeweg onbetaalbaar is. Tot groot ongenoegen v 11 veel van zijn partijgenoten concludeerde Kombrink dat het programma van zijn partij de passage over de automj sche koppeling geschrapt diende te worden. Daarnaast pk hij ook nog voor een beleidsmatige koppeling. Er mi naar zijn mening afwegingen worden gemaakt: als de j gasbaten bijvoorbeeld catastrofaal verminderen zijn ande ij-i bezuinigingen nodig, wil men de uitkeringen buiten schotl ten. OOK elders wordt gemorreld aan de solidariteit. In de A! vaKabo bijvoorbeeld wil men af van de koppeling tussen uiH keringen en ambtenarensalarissen. Voor die regeling gel vïV als uitgangspunt, dat wie voor zijn inkomen van de overhs afhankelijk is, gelijk op moet delen. De ambtenaren echï -j( willen niet het slachtoffer worden van die theorie. Alsefi.^ cent extra inkomen die zij proberen te veroveren óók mooi worden gegeven aan mensen met een uitkering, kunnen het onderhandelen wel vergeten, want dan wordt elke loc 4 eis onbetaalbaar. 31 VOORTS wordt in werkgeverskringen en binnen de org nisaties van hoger personeel gepleit voor het definitief i scheid nemen van alle koppelingen. Daarmee wil men bertv' ken dat de afstand tussen uitkeringen en lonen groter woj en het minimumloon omlaag gaat, teneinde werkgelegen!» Jj te scheppen. CNV-voorzitter Henk Hofstede leek het da> even mee eens te zijn toen hij „op persoonlijke titel" ve.^j klaarde, dat wat hem betreft tijdens het komende vooijaan verleg van het kabinet met werkgevers en werknemers li hele koppelingsverschijnsel wel ter sprake mag komen. R nen deze vakbeweging veroorzaakte dat echter zoveel r moer dat Hofstede bakzeil haalde. p A m AL deze ontwikkelingen tonen aan, dat er veranderingeni bi de lucht hangen. De bezuinigingsmoeheid slaat steeds mo di toe. Velen die zich gelukkig mogen prijzen een baan te hei.hi ben willen onderhand wel eens meer geld zien. Met het oi bi op teleurstellende economische verwachtingen (mindl w groei, teruglopende export en nog verdere daling van i aardgasinkomsten) zou het echter buitengewoon onversta D' dig zijn te doert alsof on? land al weer volledig uit het dal geraakt p, ze LOONMATIGING is absoluut noodzakelijk voor een verd P1 re bestrijding van de werkloosheid. En de solidariteitS| dachte die aan de koppeling ten grondslag ligt is natuurl prachtig, maar de inhoud van de staatskas moet die constni te tie natuurlijk wel mogelijk maken. Wie vóór de koppeling g; dat geldt ook voor de vakbeweging kan dat idea trouwens verwezenlijken door af te zien van looneisen. Ditö immers raken ambtenaren en uitkeringsgerechtigden nii verder uit de pas. Iets minder koud DE BILT (KNMI) De neer slag wordt de komende dagen minder. Morgen valt er op veel plaatsen nog regen, maar daarna komen er meer perioden met Spanje, Portugal: In het al meen droog en perioden z zon. Middagtemperatuur van graden in het noorden tot 25 het zuiden. zon. Na zondag valt er nog slechts op enkele plaatsen een buitje. Hierdoor krijgt het weer wel een aangenamer karakter. Warm wordt het echter nog niet. De middagtemperatuur wordt tegen het midden van de volgende week wel iets hoger, maar de bereikte waarde komt nauwelijks boven de tempera tuur die normaal is voor de tijd van het jaar. Het koude natte weer van de afgelopen dagen vindt zijn oorzaak in een depres sie, waarvan het centrum via ons land naar zuid-Zweden trekt. Weersvooruitzichten voor diver se Europese landen, geldig voor zaterdag en zondag: Zuid-Scandinavië, Denemar ken, Benelux, noord-Duits- land. Half tot zwaar bewolkt en af en toe buien. Middagtempera tuur rond 12 graden. Zuid-Duitsland: Af en toe zon en alleen tegen de Alpen wat re gen. Middagtemperatuur 12 tot 15 graden. Britse Eilanden en Ierland: Af en toe zon en grotendeels droog. Middagtemperatuur van 10 gra den in noord-Schotland tot 14 plaatselijk in zuid-Ierland en zuidoost-Engeland. Frankrijk: Perioden met zon en op de meeste plaatsen droog, al leen in de Vogezen en de Alpen nog wat regen. Middagtempera tuur van 12 graden in het noor den tot 20 in het zuiden. Italië, Joegoslavische Eerst in het noorden enkele en, zondag droog. Verder toe zon en droog. Middagtei ratuur van 17 graden in noorden tot 22 in het zuiden Alpengebied-. Half tot zwaarL-, wolkt en buien, boven 1200 r~ met sneeuw. Middagtempd tuur rond 16 graden, morge aan de Alpennoordzijde entó graden lager. Nulgradengrfl 1500 tot 2000m. WEERRAPPORT HEDENMORGEN Weer Max Min P.< Amsterdam regenbui 9 7 1! De Bilt iw.bew. 10 7 11 Eelde regen 10 6 11 Eindhoven rwbew. 11 7 Den Helder regen h.bew 10 7 li Rotterdam 9 7 M Twente rwbew. 11 7 Vlissingen rwbew. 10 8 li Zd Limburg regen 10 7 Aberdeen regenbui lbew 10 4 i Athene 14 Barcelona rwbew. 18 11 i Berlijn regen 12 6 i Bordeaux regen 15 11 i Brussel zw.bew 9 7 i Dublin h.bew. 13 4 Frankfort zw.bew. 13 7 Genève regen 15 9 Helsinki zw.bew. 12 0 Innsbruck 3 Klagenfurt h.bew. 1 Kopenhagen 11 6 i Lissabon iwbew. 13 Locarno niet ontv Londen regen 15 7 ii Luxemburg niet ontv. Madrid onbew. 24 5 i Malaga onbew. 26 15 Mallorca 1 bew. 21 7 i Malta l.bew. 16 Moskou h.bew. 10 Munchen zw.bew. 13 2 i Nice niet ontv. Oslo niet ontv. Parijs zw.bew 5 Rome zw.bew. 19 10 1 Split 19 10 li Stockholm niet ontv. Warschau onbew. 10 4 N Wenen lbew. 13 6 1 Zurich zw.bew. 14 9 0 Casablanca onbew. 14 Cyprus onbew. 25 14 0 Istanbul onbew. 23 12 s Las Palmas l.bew. 24 18 1 Beiroet niet ontv. Tel-Aviv lbew 21 16 0

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2