„God in Groenlo'':
geloven is iets
wat je hebt of niet
VI
kerk
wereld
Regering voert motie kerkelijke ledenadministratie niet uit
brieven
'P 1
lezers
£etdóc6omcMit
weer
GEESTELITK LEVEN/OPINIE
ficidócSoivtmxt
B
DR. C.A. VAN PEURSEN:
Theologen werken te weinig samen en leveren niet altijd kwaliteit"
EINDE AAN ONZEKERHEID OVER MOGELIJKHEDEN SILA
Domper op feestvreugd
ir
R
Stort uw bijdrage op
postgiro 50500 of
bankgiro 70.70.70.929
Nederlandse stichting voor
Leprabestrijding/Amsterdam
DONDERDAG 14 MEI 1987 PAGINA:
-1
w
MP
Samenwerking behoudende katholieken en neo-fascisten
ROME De behoudende rooms-katholieke beweging „Co-
munione e Liberazione" (gemeenschap en bevrijding) en de
Italiaanse neofascistische partij MSI hebben contacten met
elkaar gezocht omdat ze zowel op politiek als op religieus
terrein „gelijke doelen" nastreven.
Een vertegenwoordiger van de behoudende katholieke be
weging zei, dat „het gemakkelijker is bevriend te zijn met
leden van de MSI dan met christen-democratische politici".
De bijeenkomst werd afgesloten met een verklaring van
beide organisaties, waarin ze zeiden dat „enige nuttige
werkafspraken voor de toekomst" zijn gemaakt.
Amsterdammer gaat dwangsom van Goerees opeisen
AMSTERDAM Fred van Zijl, eiser in kort geding, gaat
de dwangsom van 5000 gulden per verspreid exemplaar van
nummer 17 van het gospelblad Evan opeisen van het echt
paar Lucas en Jenny Goeree.
Exemplaren van het blad verspreid in Zwolle en Mijdrecht.
De rechtbank in Zwolle bepaalde eerder dat het echtpaar
het blad dat de titel heeft „Sodom is Nederland", niet lan
ger mag verspreiden tegen een dwangsom van 5000 gulden
per verspreid exemplaar van beide echtelieden afzonderlijk.'
In het blad wordt volgens de rechtbank tegen beter weten
in een misleidend en onjuist verband gelegd tussen homo
seksualiteit en de dodelijke ziekte aids.
God hoort zonder
oren zoals Hij spreekt
zonder mond
HILVERSUM „Vroe
ger heb ik veel gebeden,
maar dat werd steeds
minder overtuigend, het
verwaterde. Je kreeg er
opvattingen bij en de ba
sis bleef. Dat botste nog
wel eens", zegt Peter
Terpstra uit Groenlo.
„Van God heb ik geen
konkrete voorstelling. Je
kunt hem als vader zien
maar dan projecteer je
weer het onbekende in
het bekende." Geloven
houdt voor Peter het on
derscheid kennen tussen
goed en kwaad in. Een
soort ethiek, zegt hij. „Je
mag alles doen totdat je
iemand benadeelt. Je
hebt een onbeperkte vrij
heid zolang de vrijheid
van anderen niet in in
het gedrang komt."
Van oudsher is Groenlo,
(„Grolle" volgens de inwo
ners), het stadje in de Gelder
se Achterhoek een katholieke
enclave in een overwegend
protestantse streek. Aan het
welig tierende uitgaansleven
dankt het de bijnaam het Las
Vegas van de Achterhoek, al
is er in Groenlo nog nooit een
cent vergokt.
De ontkerkelijking is ook aan
Groenlo niet voorbijgegaan.
Van de 8800 inwoners is 84
procent katholiek. Een derde
ervan gaat nog regelmatig
naar de kerk.
Hun leefwereld, hun toe
komstverwachtingen en hun
geloofsvoorstellingen zijn on
derzocht door de Nijmeegse
cultuur- en godsdienstpsycho
loog Tom ter Bogt in opdracht
van het Katholiek Service In
stituut voor Levensvorming
te Arnhem. Deze instelling
ondersteunt vrijwilligers in de
katholieke jeugdzorg.
De KRO zag er een aanlei
ding in er een televisiepro
gramma aan te wijden. Op ba
sis van Ter Bogt's onderzoek
maakte KRO-regisseur Kees
van Twist een 40 minuten du
rende documentaire over
„God in Groenlo", die mor
genavond op Nederland 2
wordt uitgezonden.
Van Twist en Ter Bogt zoch
ten de Groenlose jongeren op,
bij de dansclub op zondagmid
dag, de jongerenmis op zater
dagavond maar ook in de dis
co. Toch komen niet alleen de
jongeren in deze documentai
re over jeugd en religie aan
het woord, ook hun ouders
vertellen er over hun eigen
geloof, en hoe dat in de loop
der jaren veranderd is. Voor
de camera laat Van Twist de
ouders in gesprek gaan met
hun kinderen over de diepere
waarden van het leven.
Reggea
Mark Kuipers is een fervent
liefhebber van reggaemuziek
en fan van Bob Marley. Hij
heeft een soort van „rastafari-
-geloof". Reggea is „de muziek
waarin ik mijn geloof vindt"
Mark: „Maar het is ook te gek
swingend" In de kerk heeft hij
niet het gevoel tot een ge
meenschap te behoren. „Vol
gens mij luisteren er heel veel
mensen niet. Ze zitten daar
half slapend". Over zijn voor
stelling van God: „Als het echt
niet meer kan op aarde, denk
ik dat Hij of Het ingrijpt. Ge
loof is voor mij een gevoel dat
je hebt of niet hebt.". Zijn zus
je Annemarie vindt dat Mark
overdrijft. „Hij haalt overal
God bij", zegt ze. Annemarie
zelf zegt überhaupt niet in
God te geloven. Hun moeder
maakt zich vooral over Mark
wel eens zorgen. Mark is er ei
genlijk teveel mee bezig is, ze
vindt ze hem serieus. „Ik denk
dat hij later wel eens teleurge
steld kan raken in het leven.
Ik zeg wel eens: zie ook eens
de mooie dingen in het leven."
Haar kinderen dwingen naar
de kerk te gaan doet ze niet.
„Zinloos", vindt ze dat.
De familie Penterman denkt
er anders over. „Als je alles
kan, kun je ook wel naar de
kerk, hebben wij hier altijd
gezegd. Als je tijd hebt om op
zaterdagavond uit te gaan,
waarom dan ook niet op zon
dagmorgen naar de kerk"
Dochter Carolien vindt ook
steun aan het geloof. „De laat
ste tijd denk ik waarom zou
den zoveel mensen geloven als
het allemaal onzin is", legt ze
uit. „Mijn vader was ernstig
ziek. Dan bidt ik wel dat als er
een God is Hij alsjeblieft helpt
dat vader er doorheen komt.
Als een van mijn ouders zou
sterven, zou ik wel gestrekt op
mijn knieën in de kerk liggen
in de hoop dat Hij er zou zijn."
Ellen Klein Gunnewiek ge
looft niet, al kan ze zich wel
voorstellen dat mensen in God
geloven. Ze „redt zich goed
zonder de kerk". Haar vader
heeft het daar zichtbaar moei
lijk mee. „Al die veranderin
gen. We hadden natuurlijk lie
ver dat we er met elkaar een
beetje over konden praten",
verzucht hij op een gegeven
moment in een onvervalst
Gelders dialect. „En dat we
het met elkaar eens zouden
zijn."
Het resultaat van deze gefilm
de gesprekken zijn boeiende
en verrassende „geloofsport-
retten" van vier Groenlose fa
milies. Openhartig en eerlijk
vertellen de familie Penter
man, Kuipers, Terpstra en
Klein Gunnewiek over hun
geloof in God, bidden, wel of
niet naar de kerk gaan, en
hun voorstelling van net hier
namaals. Niet alledaagse on
derwerpen om over te praten.
Zo begint Penterman op de
vraag naar de zin van het le
ven wat te lachen. Waarop zijn
vrouw reageert met: „Daar
moet je niet om lachen, dat is
een ernstig onderwerp."
Volgens onderzoeker Tom ter
Bogt, die ook voor de produk-
tie van de documentaire te
kende, kunnen deze geloofs-
portretten ook model staan
voor heel Nederland. „De ver
schillen tussen de stad en het
platteland in opinies en gedrag
van de jeugd zijn allang afge
sleten. Ik vond de jongeren in
Groenlo verrassend modern.
De familie
Kuipers met
elkaar in
gesprek
Dat is niet verwonderlijk. Jon
geren in Groenlo hebben de
zelfde scholing als elders. Ze
zijn opgegroeid met dezelfde
media, hebben een tamelijk li
berale opvoeding gehad. Uit
mijn onderzoek blijkt dat een
derde nog wel gelooft, een
derde twijfelt en een derde
niet geïnteresseerd is.
In die zin is het onderzoek
waarop deze documentaire ge
baseerd is ook representatief
voor heel Nederland." Regis
seur Kees Van Twist tekent
erbij aan dat, hoewel de Kerk
zich steeds minder in de be
langstelling van de jeugd mag
verheugen, dat nog niet bete
kent dat er „niets" zou zijn bij
jongeren. „De notie dat er
meer is op aarde troffen we bij
alle vijf jongeren aan. Er leeft
meer bij hen aan religiositeit
dan doorgaans aangenomen
wordt. Daar hoeft de Kerk
zich in ieder geval geen zorgen
over te maken."
„Bij God en in Groenlo is alles
mogelijk", luidt een bekend
Grols gezegde. En na het zien
van de documentaire kun je
daar gerust aan toevoegen,
„ook wat het katholieke geloof
betreft".
THEO KRABBE
Dr. C.A. van Peursen:
DEN HAAG Theologi
sche faculteiten en hoge
scholen moeten meer
contact zoeken met ande
re wetenschappelijke dis
ciplines, zoals de sociale
wetenschappen en de na
tuurwetenschappen. Ook
het contact tussen theolo
gen onderling moet wor
den verbeterd. Boven
dien zou het niveau van
wetenschappelijke publi
caties door theologen zou
hoger moeten.
Tot deze conclusie komt dr.
C.A. van Peursen, emeritus
hoogleraar wijsbegeerte in
Leiden, in een' verkennings
nota van de faculteiten der
godgeleerdheid en de theolo
gische hogescholen die hij in
opdracht van de Raad van ad
vies voor het Wetenschapsbe
leid heeft opgesteld. Een Ver
kenningscommissie Theologie,
die nog door minister Deet-
man van Onderwijs en We
tenschappen moet worden in
gesteld, zal op basis van dit
rapport bezien hoe er bij de
theologische instellingen doel
matig kan worden bezuinigd.
Van Peursen komt tot de con
clusie dat de dertien theologi
sche opleidingen op het ge
bied van de dissertaties een
hoge produktiviteit kennen,
die tevens een grote doorwer
king heeft in het wetenschap
pelijk onderwijs. Maar het ni
veau van de publikaties is
volgens Van Peursen niet al
tijd even sterk.
Hij bepleit dat er criteria wor
den opgesteld voor wat wel en
wat niet als een wetenschap
pelijke publikatie kan worden
aangemerkt. Sommige hoogle
raren geven in achtereenvol
gende jaren telkens vijf tot ze
ven wetenschappelijke publi
katies op, wat naar zijn me
ning gezien de voorbereiding
die zo'n publikatie kost, on
mogelijk mag heten. Hij be
pleit financiële steun voor
vertalingen van sommige pu
blikaties, zodat ook het theo
logisch wetenschappelijk
werk zich meer in internatio
naal kader afspeelt. Ook
meent hij dat de in Nederland
gevestigde internationale
theologische tijdschriften, zo
als Journal of Religion in Af
rica, Journal for the Study of
Judaism en Exchange finan
ciële steun van de overheid
moeten krijgen.
Zwakte en sterkte
De zwakte van een theologi
sche faculteit is volgens Van
Peursen dat haar wetenschap
pelijke bemoeienis met iets
„bovennatuurlijks" te maken
heeft. Maar dat is in zekere
zin ook de aantrekkings
kracht: gaan tot de grenzen
van wetenschap en het weet-
bare. Op twee manieren is dat
volgens Van Peursen voor de
samenleving van belang. In
de eerste plaats heeft juist de
theologische wetenschap in
zicht in onderstromen van de
moderne cultuur: religieuze
ervaringen, drang naar gebor
genheid, vragen naar de zin
van het bestaan. In de tweede
plaats kan theologie onder
zoek doen naar mogelijkhe
den en onmogelijkheden van
wetenschappelijke terreinver
breding. Volgens Van Peur
sen is dat misschien ook het
geval in de parapsychologie,
maar deze heeft in tegenstel
ling tot de theologie nog geen
grote wetenschappelijke tradi
tie.
DEN HAAG Staatsse
cretaris De Graaff-Nauta
van binnenlandse zaken
wil vasthouden aan de af
spraken die met een aan
tal kerken zijn gemaakt
over de faciliteiten voor
het opzetten van een ei
gen ledenadministratie.
Zij zal de motie-de Visser
(PvdA), die eind februari
met steun van de VyD
werd aangenomen, niet
uitvoeren.
Hiermee is een einde geko
men aan de onzekerheid die
er bij kerken bestond over de
mogelijkheid van het opzetten
van een eigen ledenadmini
stratie. Zou de motie-De Vis
ser worden uitgevoerd, dan
zou het de kerken financieel
onmogelijk zijn een dergelijke
administratie te starten en bij
te houden.
Met ingang van 1 januari 1989
registreren de gemeentes niet
langer de kerkelijke gezindte
of levensbeschouwing. Om in
de lacune te voorzien heeft
een aantal kerken vorig jaar
de Stichting Interkerkelijke
Ledenadministratie (SILA)
opgericht. Voor de kerken die
in de SILA deelnemen zal het
in de toekomst mogelijk wor
den in een zogenaamd kop
pelstation tussen de kerkelijke
en de gemeentelijke admini
stratie hun ledenregister on
der te brengen. Voor de op
bouw van dit koppelstation
heeft de regering maximaal
15,5 miljoen gulden ter be
schikking gesteld. Voorts zeg
de de regering de kerken en
genootschappen op geestelijke
grondslag toe dat zij het recht
zouden krijgen op verstrek
king door de gemeenten van
de gegevens die relevant zijn
voor het bijhouden van hun
ledenadministraties. Daarbij
gaat het om het administratie
nummer, de naam, het adres,
de gemeente van inschrijving,
de geboortedatum en de da
tum van overlijden.
Het kamerlid De Visser stelde
dat kerken dezelfde behande
ling zouden moeten krijgen
als andere niet-overheidsorga-
nen. In de praktijk zou dat
betekenen dat de kerken veel
meer geld voor de gegevens
uit de bevolkingsadministratie
zouden moeten betalen en dat
hun opzet om via een koppel
centrum hun ledenbestand bij
te houden onbetaalbaar zou
worden.
Volgens staatssecretaris De
Graaff is De Visser ten on
rechte van mening dat de toe
zeggingen van de regering
aan de kerken zou betekenen
dat de overheid de ledenad
ministratie van de kerken zou
bijhouden. De verstrekking
heeft alleen tot doel de ker
ken en genootschappen op
geestelijke grondslag op grond
van hun plaats in de samenle
ving die informatie te geven
die zij nodig hebben voor het
zelf bijhouden van hun lede
nadministratie. De overheid
zal niet weten, tot welk kerk
genootschap de burger be
hoort over wie gegevens aan
het koppelcentrum worden
verstrekt. Voorts zullen de
kerken de kosten van ver
strekking en verzending moe
ten betalen. De staatssecreta
ris wijst er bovendien op dat
de kerken die in de SILA
deelnemen, verplicht zijn hun
leden vooraf in staat te stellen
bezwaar te maken tegen op
neming in het SILA-bestand.
De Visser heeft de voorzitter
van de Tweede Kamer ver
zocht de brief van de staatsse
cretaris op de agenda van de
Kamer te plaatsen. De brief
zal over twee weken in een
plenair debat aan de orde ko
men.
3rieven graag kort en
Juidelijk geschreven De
edactie behoudt zich
iet recht voor mgezon-
Jen stukken te bekorten
Omroep
In het hoofdartikel 'KRO in
het nauw' wordt het gemis be
treurd aan voldoende brug
genbouwers om een verdere
scheiding der geesten in de r.-
k. kerk tegen te gaan. Dat ge
mis wordt door mii en een
aantal oudere collega s al sinds
twintig jaar betreurd. Wel stel
len wij ons iets anders voor bij
het woord bruggenbouwers.
Bisschoppen zijn bruggenbou
wers tussen de mensen en God
en slagen pas in hun pogingen
als de mensen zich met God
willen verzoenen en zich dus
ook aan God willen normeren.
Lukt dit, dan is er ook kans op
verzoening tussen de mensen.
De bisschoppen zitten thans
met eenv hopeloos verdeelde
gemeenschap. Het grootste
deel van de katholieken gaat
stilzwijgend mee met de secu
lariserende en luidruchtige ba-
siskerk. De laatste jaren wordt
de roep van verontruste leken
die orde op zaken willen stel
len groter. Geen wonder.
Sinds 1962 is de KRO anti-
Rome en anti-christelijk: in
shows, in filmvoorstellingen
en voorlichting. Piet Derksen
zal zeker wel iets van de
grond krijgen. Strikt godsdien
stige en en katholieke uitzen
dingen kunnen het gemis van
de laatste jaren goed maken,
maar de grote uitdaging zal
hierin liggen: kan men amuse
ment en vertier inpassen in
het christendom? De KRO is
dat nooit gelukt. Of de bis
schoppen deze strohalm aan
grijpen die Derksen hen aan
biedt, zullen we moeten be
zien. Het kader waarmee ze
moeten werken, is onwillig.
Een wonder Gods zal nodig
zijn.
M. Meiman pr.,
VOORSCH'
Omroep (2)
i pr.,
OTEN.
De heer Piet Derksen kan zijn
enorme vermogen beter be
schikbaar stellen door het Va-
ticaan uit de rode cijfers te ha
len. De bank van het Vati-
caan: Instituut voor de reli
gieuze werken (IOR) heeft
door het beleid van haar direc
teur, bisschop Paul Marcinkus,
om wiens uitlevering door de
Italiaanse justitie wordt ge
vraagd, namelijk kapitalen
verloren door beleggingen van
Vaticaanse gelden bij de voor
malige Banco Ambrosiana, een
mafiabank met criminele ach
tergronden en waarvan de
topfiguur Calvi, zichzelf enige
jaren geleden aan een brug in
Londen heeft verhangen. Kan
de heer Derksen zijn geld,
energie en deskundigheid niet
beter aan deze Vaticaanse pro
blemen besteden, dan mee te
werken aan een scheuring in
het katholieke volksdeel door
het stichten van een nieuwe
omroep?
n. Kroon,
RIJSWIJK.
Acht-meibeweging
(3)
Teruggekeerd van een gewel
dige, door liefde en vrede ge
dragen dag van de Acht-mei
beweging in Zwolle hoorde ik
via de televisie bisschop Bom
ers een uitspraak doen over
„enkele mensen van de Acht-
meibeweging" die hij zoi te
kennen, maar die hij „wel
vriendelijk maar nogal warrig
vond". Het zal wel zijn zoals
de bisschop zegt, maar zou wat
„warrig" is in zijn ogen wel
licht niet van grotere wijsheid
kunnen getuigen? Als bisschop
Bomers zaterdag ook in Zwolle
aanwezig zou zijn geweest, zou
hij misschien ook iets ervaren
hebben van die bijna tastbare
eenheid en verbondenheid
van mensen die geloven en la
ten zien dat in een kerk, diè
zich gemeenschap van Chris
tus noemt, geen mens verloren
mag lopen en niemand buiten
gesloten kan worden. Ook bis
schop Bomers en de andere
bisschopen zouden daar in
Zwolle stellig welkom zijn ge
weest hij was tenslotte per
soonlijk uitgenodigd en ook
hij zou in de gelegenheid zijn
geweest de twaalfduizend die
daar bijeen waren, toe te spre
ken zoals die emeritus-bis
schop uit Zuid- Afrika die met
een stormachtige ovatie werd
begroet en enorme bijval oog
stte om zijn simpele en tegelijk
vriendelijke verschijning en
vooral om zijn bevrijdende
woorden. Samen kerk zijn is
niets anders dan samen mens
zijn, elkaar dragend en ver
dragend. Jezus sloot niemand
uit of buiten, geen vrouwen,
geen homofielen, geen ge
scheiden mensen, geen zon
daars niemand. Alleen voor
hoogmoedige en waanwijze
mensen die alleen zichzelf
goed vonden, had hij weinig
goede woorden over. Welk an
dere en weinig door deze lief
de geïnspireerd gedrag laten
bisschop Bomers en enige van
zijn collega's vaak zien, die al
les dat niet in hun schoon ge
veegd straatje past, afwijzen en
van de kerk het liefst een naar
roomse maatstaven gemeten
groepering van 'rechtvaardi
gen' willen maken. Of Chris
tus ooit zo'n kerk voor ogen
heeft gehad, valt ernstig te be
twijfelen.
A.C. van Mil,
BREDA.
Songfestival
De voorbeschouwing van het
Eurovisie Songfestival bevatte
drie verifieerbare onjuisthe
den. Israël is niet het enige
land dat twee keer achter el
kaar won. Eerder lukte Lu
xemburg dat ook, nl. in 1972
en 1973. Engeland heeft wel
degelijk ooit het Songfestival
gewonnen, zelfs reeds vier
keer, nl. in 1967 (Sandy Shaw),
in 1969 (Lulu), in 1976 (Bro
therhood of Man) en in 1981
(Bucks Fizz). Johnny Logan is
niet de eerste winnaar die la
ter nog eens meedeed. Hij
werd nl. voorgegaan door de
winnaars (m/v) van 1962 (Isa-
belle Aubret) en 1964 (Gigliola
Cinquetti), die later nog eens
hoge ogen gooiden met resp.
„La Source (in 1968 of daar
omtrent) en „Si" (in 1974). De
onzorgvuldigheid in de krant
viel me nogal tegen.
F.J.M. Jansen,
RIJSWIJK.
WAT een uitgelaten feest had moeten worden is vannac!
in het Amsterdamse stadscentrum ontaard in een schande!
ke rel, waarbij groepen brooddronken jongelui steneng
end, plunderend en brandstichtend de omgeving van
Leidseplein terroriseerden. De schade zal uiteindelijk wel,
de honderdduizenden guldens lopen en zowel onder polities
genten als burgers zijn gewonden gevallen. Wat echter voo
al frustreert is de aanvankelijke machteloosheid van de pol
tie. Al snel na het ontstaan van de gewelddadigheden moé
de politie de aftocht blazen en zag daardoor geen kans b«
gers te hulp te snellen, die alarm sloegen omdat hun bet
zonder enige aanleiding werd vernield en verbrand.
ACHTERAF kan de Amsterdamse politie natuurlijk kt
verwijt worden gemaakt dat veel méér agenten achter i
hand gehouden hadden moeten worden, maar wie had aldi
geweld in deze omvang kunnen voorzien? In Amsterdams
Rotterdam gingen alle Europacup-overwinningen tot nu ti
vergezeld van ware volksfeesten, zonder dat zich een ernst
ge wanklank voordeed. Bovendien had de hoofdstedelij
politie voor vandaag al alle verloven moeten intrekken q
de feestelijkheden rond het teruggekeerde Ajax-team in got
de banen te leiden.
Vannacht moesten dan ook noodmaatregelen words
genomen: de rijkspolitie uit de kop van Noord-Holland wei
ter assistentie opgeroepen en uit agenten, voor wie de dien
er op zat, moest inderhaast een ME-peloton worden gefo
meerd. Wat kan een stad als Amsterdam nog meer doen i
de plaatselijke voetbalclub op duizenden kilometers afstaj
een winnend doelpunt maakt?
de
stei
een
dui
vat
lijk
stei
nie
hei
ten
de
din
nie
bée
bet
kw
Bij supportersrellen gingen de discussies tot nu toe nog J
eens over de vraag of de oorzaak gezocht moest worden I
het geweld binnen of buiten de lijnen van het voetbalve
Dat is eigenlijk het enige dat bij de terreur van vannai
volledig duidelijk was. Binnen een grote, feestvierende
nigte ver verwijderd van het stadion zijn een stuk of h«
derd relschoppers die een auto in brand steken en de stra
openbreken, voldoende om de vlam in de pan te doen slat
en een hele binnenstad in de ellende te dompelen.
PASJESREGELINGEN zijn in zo'n geval niet aan de oró de
en een uit voorzorg op de been gebrachte grote politiemad Op
kan juist wel eens averechts werken en het op rellen belust .j®
tuig „provoceren" tot gewelddadigheden. In Amsterdanmi
ken burgerij en overheid nauwelijks meer opgewassen tegi
de zinloze geweldsdrift van een groep onruststokers. De sti op
is niet langer uitsluitend lastig, maar dreigt onleefbaar! de
worden. In elk geval is de hoofdstad, die graag prat gaat
de volkse humor van zijn bewoners, op deze manier nii
meer in staat feest te vieren. De vraag is overigens of al dei
bedenkingen alleen voor Amsterdam opgaan.
Met zijn stadswapen presenteert de hoofdstad zich niet!
leen als heldhaftig en vastberaden, maar ook als barmhartj
Er zijn vannacht enkele relschoppers gearresteerd, verdad
van openlijke geweldpleging. Menigeen zal zich afvragen
het die arrestanten verder zal vergaan.
Koud en nu en
dan regen.
DE BILT (KNMI) Morgen
ligt de kern van een depressie,
die thans Engeland passeert,
boven ons land. Bij een derge
lijke toestand is de kans op
mooi weer gering. Voor mor
gen wordt dan ook veel bewol
king verwacht met nu en dan
regen. De temperatuur blijft
laag, ongeveer 11 graden. Dat
is ongeveer 7 graden beneden
de voor de tijd van het jaar ge
middelde middagtemperatuur.
De wind is morgen overwe
gend matig en draait naar het
noordwesten. In de nacht is er
eerst weinig wind, aan de kust
neemt de wind morgen toe tot
krachtig. Ook zaterdag vallen
er nog buien. Vanaf zondag is
er beter weer op komst en
wordt het geleidelijk minder
koud.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor vrijdag en zaterdag:
Zuid-Scandinavië, Denemar
ken, Benelux, Duitsland: Half
tot zwaar bewolkt en af en toe
buien. Middagtemperatuur
rond 12 graden, in zuid-Duits-
land en de DDR enkele gra
den hoger.
Britse eilanden en Ierland.
Morgen in het oosten enkele
buien, verder af en toe zon en
droog. Middagtemperatuur
van 9 graden in noord-Schot
land tot 14 plaatselijk in zuid-
Ierland en zuidoost-Engeland.
Frankrijk: Morgen op veel
plaatsen regen, zaterdag perio
den met zon en op de meeste
plaatsen droog. Alleen in de
Vogezen en de Alpen nog wat
regen. Middagtemperatuur
van 11 graden in het noordf
tot 20 in het .zuiden.
Spanje, Portugal: In het alp
meen droog en zonnige per:
den. Middagtemperatuur v; re
15 graden in het noorden 1
25 in het zuiden.
va
Ai
Italië, Joegoslavische kust va
het noorden buien, in het zu jj*
den af en toe zon en mees
tijd droog. Middagtemperatu: nl
van 16 graden in het noordf P*
tot 24 in het zuiden.
Alpengebied: Half tot zws
bewolkt en regen of buifl
maar morgen in de oostel$
helft van Oostenrijk
droog. Middagtemperab
rond 16 graden.
WEERRAPPORT HEDENMORGEN
Weer Mm Min
Amsterdam xw.bew. 11 5
De Bilt regen 12 4
Eelde zw.bew. 11 2
Eindhoven regen 11 3
Den Helder regenbui 11 6
Rotterdam iw bew 11 6
Twente regen 10 3
Vlissingen regen 11 7
Zd. Limburg regenbui 2
Aberdeen regen "11 4
Athene onbew 20 13
Barcelona zw bew.
Berlijn l.bew 12 4
Bordeaux h.bew. 16 4
Brussel regeft 11 4
Dublin regen 12 7
Frankfort h bew 13 1
Genève niet ontv.
Helsinki 1 bew 0
Innsbruck zw.bew 8 2
Klagenfurt regen 13 1
Kopenhagen niet ontv.
Lissabon niet ontv.
Locarno niet ontv.
Londen regen 14 3
Luxemburg niet ontv.
Madrid zw.bew 8
Malaga onbew.
Mallorca
Malta
Moskou
München
Nice
Oslo
Parijs
Rome
Split
Stockholm zw.bew.
Warschau regen
Wenen regen
Zurich niet ontv.
Casablanca zw bew.
Cyprus onbew.
Istanbul onbew.
Las Palmas niet ontv
Beiroet niet ontv.
Tel-Aviv h.bew.
zw.bew.
onbew.
onbew.
regen
zw.bew
onbew.
13
24 16
1»
v:
u
ri