Opmerkelijke glaskunst bij
Galerie Rob van den Doel
Filmers protesteren tegen inkleuren van zwart-wit film
KUNST
h
Ekaya opent jazz-
reeks in Circustheater
Socuteraprijs
voor films
Astma Fonds
en Wereld
Natuur Fonds
bioscopen
£cfclóc Sou/tont
DONDERDAG 14 MEI 1987 PAGIN,
DEN HAAG Het Circustheater in Schevenin-
gen opent 16 mei een reeks maandelijkse jazzma-
nifestaties onder het motto Jazz at the Circus. Het
eerst concert biedt een optreden van het septet
Ekaya van pianist Abdullah Ibrahim, die eerder
opereerde onder de artiestennaam Dollar Brand.
Hij wordt aangemerkt'als een van de meest bril
jante pianisten en componisten van hedendaagse
jazz. Het is het enige concert in ons land tijdens de
Europese tournee van het septet. Ekaya brengt
een mengeling van Zuidafrikaanse muziek en rit
men en zwarte pop. Ibrahim, een Zuidafrikaan,
trad vaak op met Duke Ellington. Sinds de rassen-
onlusten in Soweto in 1976 in zijn geboorteland
keert hij er vaak terug, beschouwt zich als een
strijder voor culturele vrijheid en verruilde hij
zijn artiestennaam weer voor die van een moslim.
Ruim zeven
miljoen voor
beeld
Giacometti
NEW YORK Een beeld
van Alberto Giacometti,
„Grande Femme II" uit
1960, is dinsdagavond op
een veiling in New York
verkocht voor 7.260.000
gulden, wat een record is
voor een werk van de in
1966 overleden Zwitserse
kunstenaar. „Grande
Femme I" en „Grande
Femme III" werden ver
kocht voor respectievelijk
7.160.000 en 5.060.000 gul
den.
Arabische bezwaren
tegen Amerikaanse film
WASHINGTON De film „Ishtar" die deie
week in Amerika in roulatie gaat en waarin
Dustin Hoffman, Isabelle Adjani en Warren
Beatty de hoofdrollen spelen, heeft tot protes
ten geleid. De film gaat over twee Amerikaan
se liedjesschrijvers die op een blinde kameel
door het Midden-Oosten reizen. Volgens het
Amerikaans-Arabische Comité tegen Discrimi
natie zit de film vol „negatieve stereotypen"
over de Arabieren en huA kamelen. Het comi
té heeft Arabische ambassadeurs in Washing
ton gevraagd een vertoningsverbod voor hun
land op de film te verkrijgen. Ook heeft het
comité van Columbia Pictures openbare axcu-
ses geëist en aan 158 Amerikaanse filmcritici
gevraagd stelling te nemen.
Dustin Hoffman en Warren Beatty op een kameel in „Ishtar".
Blazen
met plezier
Blazers van het Residentie Orkest
spelen kamermuziek van Homilius,
van Beethoven, Poulenc, Rossini,
Stravinsky en Du Bois. Woensdaga
vond, Diligentia.
De kamermuziekavond door
leden van het Residentie Or
kest stond ditmaal in het te
ken van de muziek van trio's,
kwartetten en éen octet voor
blazers. Het koper gaf daarbij
de toon aan hoewel er ook eni
ge houtblazers aan te pas kwa
men. Te bewonderen viel de
zorgvuldigheid in het samen
spel en de goede afwerking
van de zes gespeelde werken.
Het is daarbij bijna onvermij
delijk dat bij de serieuze mu
ziek, zoals het hoornkwartet
van Homilius, het door Van
Beekum bewerkte trio in C
op.87 van Van Beethoven en
het Thema met variaties van
Rossini de verveling soms bin
nensluipt omdat veel zo braaf
en toegewijd klinkt.
Om dat te kunnen voorkomen
moeten zowel de muziek als de
spelers aan zeer hoge eisen
voldoen. Daarom bevielen mij
de drie minder serieuze com
posities veel beter omdat daar
in humor, beweging en wat
meer uitbundigheid ten toon
gespreid konden worden. In
de sonate voor hoorn, trompet
en trombone weet Poulenc de
kleuren van de instrumenten
prachtig uit te buiten met mis
schien het romantische andan
te als hoogtepunt.
Bij Rob du Bois konden de
Wagnerliefhebbers hun hart
ophalen en in plaats van een
bewogen Liebestod, het in
1934 geschreven Liebesverbot
voor 4 Wagnertuba's genieten.
Helemaal goed werd de sfeer
bij het vitale octet van Stra
vinsky, waarmee deze plezieri
ge avond werd afgesloten.
BESIER
DEN HAAG Het Neder
lands Astma Fonds en het We
reld Natuur Fonds hebben de
Socutera-prijs 1986 gekrege
voor hun voorlichtingsfilms
die respectievelijk onder de
naam „Masker van Katinka"
en „Kies voor de Natuur: 25
jaar WNF" op tv zijn uitgezon
den. Minister Brinkman
(WVC) overhandigde de prij
zen, een bronzen plastiek en
een geldbedrag, vanmiddag in
Den Haag. Volgens de jury,
bestaande uit filmmakers Thijs
Chanowski en Erik de Vries
en tv-recensent Henk van
Gelder, vond het gedramati
seerde filmpje van het Astma
Fonds meer aanspreken dan
„een dorre opsomming van
feiten rondom astma". Het vijf
minuten durende filmpje gaat
over de elfjarige Katinka die
astma heeft. Het Astma Fonds
geeft dit jaar veertig procent
van zijn inkomsten uit aan
zestig wetenschappelijke pro
jecten.
Het Wereld Natuur Fonds
heeft de prijs in 1985 ook ont
vangen. Het nieuwe filmpje
probeert de mensen bewust te
maken van de langzame ver
nietiging van de natuur. De
jury vond dat door de kwali
teiten van tekst en presentatie
een „mini-programma" is ont
staan dat de aandacht vast
houdt
Eervolle vermeldingen kregen
het Diabetes Fonds Nederland
en de Nederlandse Brandwon
den Stichting.
China-
tentoonstelling
naar museum
Boymans
ROTTERDAM Het museum
Boymans-van Beuningen mag
in 1990, het jaar waarin de
stad Rotterdam het 650-jarig
bestaan viert, een tentoonstel
ling van kunstschatten uit het
bezit van de vroegere Chinese
keizers organiseren. Het gaat
daarbij om een expositie in het
kaliber van „Het goud der
Thraciërs" en „Meesterwerken
uit de Hermitage". Ook het
Haags Gemeentemuseum had
zich voor de expositie aange
meld, maar het ministerie van
WVC besloot hem aan Boy
mans toe te wijzen. De komst
van de expositie naar ons land
werd vorig jaar vestgelegd in
een cultureel akkoord tussen
Nederland en China.
FRAAIE SCHILDERIJEN BIJ VAN VOORST/VAN BEEST EN GALERIE ZAGWUN
DEN HAAG Licht
heeft kunstenaars door
de eeuwen heen gefasci
neerd. De manier waar
op Rembrandt van Rijn
in zijn schilderijen met
het licht omging, maakte
hem tot één van de
meest bewonderde
kunstenaars uit zijn tijd.
Hetzelfde geldt voor het
moderne abstracte werk
van bijvoorbeeld Willem
de Kooning. In architec
tuur speelt het licht
eveneens een belangrijke
rol. Maar als ergens het
licht van essentieel be
lang is, dan is het wel in
de glaskunst.
Glas heeft als geen ander
materiaal met licht te maken.
Dat geldt voor geblazen glas
maar nog veel meer voor ge
slepen optisch glas, dat van
een zeer grote zuiverheid en
helderheid is. Het licht zorgt
ervoor dat de geslepen, gepo
lijste objecten van optisch
glas een hoogst wondere we
reld in zich verbergen van
reflecties, oneindige verge
zichten, zich kruisende schit
terende lijnpatronen en zich
in elkaar spiegelende vlak
ken. Het zijn objecten die iets
doen met de omgeving en
met de toeschouwer. Het ob
ject is niet statisch: het ver
andert onophoudelijk als de
toeschouwer zich er omheen
verplaatst.
Koploper in de ontwikkeling
van deze vorm van glaskunst
is Tjechoslowakije met als
geestelijk vader Vaclav Ci-
gler. In de jaren vijftig begon
hij als eerste met het bewer
ken van optisch glas als
kunstvorm. Cigler was do
cent aan de Hogeschool van
Beeldende Kunst is Bratisla
va. Hij werkte eraan mee dat
een nieuwe stroming in de
glaskunst ontstond, omdat
leerlingen zijn weg volgden.
Eén van die leerlingen was
Jan Frydrych. Hij was mees
ter glasslijper en voerde ja
renlang odrachten uit voor
wereldberoemde kunste
naars. Sinds drie jaar werkt
hij echter zelfstandig. Hij
maakt zijn eigen kunstwer
ken, maar werkt ook veel sa
men met Véclar Cigler.
Een van de
„ondeugen
de" schilde
rijen van Piet
van der Hem.
Van de glazen werken van
Jan Frydrich is tot en met 31
mei een tentoonstelling inge
richt in Galerie Rob van den
Doel aan de Anna Paulowna-
straat 105 a in Den Haag.
Deze galerie houdt zich uit
sluitend bezig met de moder
ne glaskunst in al zijn vor
men en volgt internationaal
de nieuwe ontwikkelingen
op dit gebied. Dat de galerie
ook in het buitenland be
kendheid geniet, wordt wel
bewezen door het feit dat de
beroemde Tjechische glas
kunstenaar Vaclav Cigler, de
tentoonstelling van Jan Fry
drich heeft ingericht. Tevens
werd met deze tentoonstel
ling het interieur van de ga
lerie opnieuw vorm gegeven.
Een zeer fraai belichtingssys
teem en een flexibele opstel
ling maken nu, dat het glas
werk optimaal geëxposeerd
kan worden.
De glazen objecten van Jan
Frydrich zijn ongetwijfeld
bebaseerd op het thema ar
chitectuur. Hoewel de objec
ten op zichzelf staan hebben
de vormen en verhoudingen
duidelijk raakvlakken met
de architectuur. Jan Fry
drich heeft in zijn objecten
steeds een groene kleur ver
werkt. Het gekleurde glas
heeft hij erop gelijmd en la
ter zo gepolijst, dat het groen
en het heldere glas een een
heid vormen. Het groen in de
objecten zou gebaseerd zijn
op zijn „groene" indruk van
Holland. Door om de objecten
heen te lopen onstaat door de
optische eigenschappen van
het materiaal en de bewer
king die het heeft ondergaan,
een visueel spel. Het is het
licht en de lichtbrekingen,
die zorgen voor een visuele
manipulatie. En het is het su
per heldere, haast onstoffelij
ke van de materie, dat een
grote aantrekkingskracht
weet uit te oefenen op de toe
schouwer.
Levensgenieter
Het licht was in zekere zin
ook belangrijk voor de in een
Fries dorp geboren Hage
naar, Piet van der Hem
(1885-1961). Piet van der
Hem behoorde net als Jan
Sluijters maar ook Mondri
aan, tot de luministen, een
richting in de schilderkunst
die sterke lichteffecten naa-
streeft. Van wefk van Piet
van der Hem is tot 1 juni een
tentoonstelling ingericht in
Galerie Van Voorst/Van
Beest aan de Laan van Meer-
dervoort 5a in Den Haag.
Van der Hem was een man
van de wereld, een levensge
nieter ook. Dat tonen zijn
schilderijen en krijttekenin
gen wel. Hij toont het leven
als een amusant schouwspel.
De voorstellingen in veel
schilderijen hebben iets on
deugends, iets sensueels of
zelfs onzedelijks. De schilde
rijen tonen onder andere si
tuaties waarbij oude manne
tjes, jonge dames het hof pro
beren te maken. Maar ook
het Parijse uitgaansleven
vormt een belangrijk onder
deel in het oeuvre van Van
der Hem.
De jonge Van der Hem, die
in Amsterdam een zeer ge
disciplineerde vakopleiding
had genoten bij onder ande
ren Allebé en Dupont, was
omstreeks 1908, net als zijn
tijdgenoot Jan Sluijters, naar
Parijs getrokken om zijn mo
tieven in het uitgaansleven
van Mont Martre te zoeken.
Waarschijnlijk door deze mo
tieven werden in zijn werk
wel overeenkomsten met dat
van Toulouse Lautrec gezien.
Maar ook werkte Van der
Hem voor de Eerste Wereld
oorlog in Rome en in Spanje.
Na de oorlog hield hij zich
bezig met politieke tekenin
gen en was verder een veel
gevraagd portretschilder en
maakte veel schilderijen van
leden van het koninklijk
huis. Dat hij een veelge
vraagd society-portrettist
was, had er ook mee te ma-,
ken, dat hij qua levensstijl
goed harmonieerde met zijn
opdrachtgevers. In opdracht
leverde hij onberispelijk vak
werk. Degelijk en wat stijfjes.
Alleen de damesportretten
zijn wat zwieriger.
In zijn vrije werken lijkt het
alsof Van der Hem een zeke
re compensatie heeft gezocht
voor dat nogal keurige vak
werk dat hij in opdracht
moest leveren. In zijn vrije
werk was hij soms illustra
tief, soms karikaturaal, in de
regel lichtvoetig en joyeus,
met een genietend oog voor
modesnufjes en met een juist
niet peuterige stofuitdruk
king, alles op basis van zijn
vakbekwaamheid.
Piet van der Hem was echter
geen vernieuwer in de kunst.
Toen hij zeventig jaar was
geworden, zei hij bij een te
rugblik op zijn cariëre: „Ik
was wel modern, maar niet
extreem. Ik heb dadelijk een
"evenwicht gezocht, een vaste
koers gevolgd".
Gouaches met composities in
warme, heldere zuiderlijke
kleuren zijn tot en met 23
mei te zien bij Galerie Zag-
wijn aan het Spui 235a. Deze
gouaches zijn van Cees van
Dijl uit Dordrecht. Helder
licht uit het zuiden is duide
lijk waarneembaar in zijn
vooral op landschappen geïn
spireerde werken. De bij Ga
lerie Zagwijn getoonde wer
ken geven een omwenteling
in de ontwikkeling van Cees
van Dijl aan, die tot voor
kort werkte in een sobere
realistische stijl. Maar ook op
de tentoonstelling zelf lijkt
alweer het begin van een
nieuwe fase waar te nemen.
Nagenoeg alle schilderijen
geven een afgepaste composi
tie van vormen en kleuren
weer. Aan de bovenkant van
de schilderijen zien we een
horizon. De vormen lijken
enigzins ingeklemd te zitten
en het beeld doet daardoor
wat statisch aan. Er is echter
één schilderij, dat zowel in
afmetingen als in compostie
duidelijk afwijkt. Het knappe
schilderkunstige van Van
Dijl komt in dit grote schilde
rij veel meer tot zijn recht.
Te zien is hier ook veel dui
delijker dat de schilder werkt
met vele lagen verf over el
kaar, waarbij hij toch een
heldere kleurstelling weet te
behouden. Ook werkt Van
Dijl in dit schilderij voor het
eerst met op zichzelf staande,
haast heftige lijnvoeringen.
Het zijn deze elementen
waardoor reikhalzend naar
een volgende expositie van
Van Dijl uitgekeken kan
worden.
SYLVIA VAN LEEUWEN
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
tel. 01720-20800): Platoon (16);
18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.30.
zo. ook 16.00. EUROCINEMA II;
Children of a lesser god (al);
18.30, 21.15. zo. dok 14.00. Aste-
rix contra Caesar (al); za. zo. wo.
14.00. EUROCINEMA III; Over
the Top (12); 18.30, 21.00. za. zo.
wo. ook 13.30. zo. ook 16.00.
EUROCINEMA IV: Golden Child
(12); 18.45, 21.30. za. zo. wo. ook
13.45. zo. ook 16.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Platoon (16);
za. 24 00. EUROCINEMA II: De
perverse gravin (18); za. 24.00.
EUROCINEMA III: Olinka en
haar erotische avonturen (al); za.
24.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239); Platoon (16);
19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39, tel. 124130): In de naam van
de roos (12); Over the Top (al);
Golden Child (12); Children of a
lesser god (al); Mona Lisa (16);
14.30, 19.00, 21.15. TRIANON
(Breestraat 31, tel. 123875): De
aanslag (al); 14.30, 19.00; Hannah
and her sisters (al), 21.15. REX
(Haarlemmerstraat 52. tel. 071-
125414); Little oral Anny takes
Manhattan (16); 14.30, 19.00,
21.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Make abscents (18) vr. za.
23.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): No mercy (12); vr. za. ma.
19.00. zo. 20.15. Ferris Buellers-
day off (al); vr. za. ma. 21.15. di.
20.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Iris (12); do. t/m zo. wo. 14.45,
19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15.
CITY THEATER II: The quiet
earth (al); tijden zie City I. CITY
THEATER III: Peggy Sue got mar
ried (al); tijden zie City I. CITY
THEATER IV: Ferris Buellers day
off (al); tijden zie City I behalve za
terdag- en woensdagmiddag. Do
nald Duck's verjaardagspartijtje
(al); za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Ariëns (12); do. t/m
zo. 19.00. Amadeus (al); vr. za.
21.15. ma. di. wo. 20.15. Le lieu du
crime (16); do. zo. 21.15.
KINDERVOORSTELLING
Repelsteeltje: za. zo. wo. 14.00.
Dutch treat; vr. t/m zo. 15.45. wo.
15.45.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): The monneypit (al);
do. t/m zo. 20.00. Iris (12); ma. t/m
wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Ronja de roversdochter; za. zo.
wo. 14.00.
ZOETERMEER PROMENADE
1,2,3 (Promenade 7, tel. 079-
511313): No mercy (12); do. ma. di.
wo. 20.00. vr. za. zo. 19.00, 21.30.
Bambie; za. zo. wo. 14.00. The
golden child; do. ma. di.
20.00. vr. za. zo. 19.00, 21.30.» V
zo wo. 14.00. Children of a lest*
God. do. ma. di. wo. 20.00. vr.
zo. 19.00, 21.30. za. zo. wo. 14.0; rW
Din
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. m
463500): Wanted dead or alit,
(16): 14.00. 19.00, 21.30. zo. 13» t 0
16.00, 19.00, 21.30. ASTA j joe
Stand by me (al); 14.00, I8.<s ,<je
21.15. zo. 13.30, 16.00, 18« Ac
21.15. ASTA 3: The MOsquib W
coast (al); 14.00, 18.45, 21.30. a I 0
13.30, 16.00, 18.45, 21.30. Bl I di
BYLON 1 (Winkelcentrum Babylon ink
tel. 471656): Children of a lew*
God (al); 14.00, 18.45, 21.15, z0
13.30, 16.00, 18.45, 21.15. B*
BYLON 2: Rosa Luxemburg Ma de
14.00, 18.45, 21.30. zo. 1330
16.00, 18.45, 21.30. BABYLONj
Little shop of horrors (12); 14.»
19.00, 21.30. za. zo. wo. 19,00
21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20 IL'
tel. 630637): Platoon (16); 14.0o' no
18.45, 21.30. zo. 13.5, 16.00, 18,4' b
21.30. CINEAC 2: Tough gu>. E
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13,11 *ar
16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3 lev
The voyage home (al); 18.4' >00
21.30. do. vr. ma. di. 00k 14.03 n i
EUROCINEMA (Leyweg 910, t«
667066): Dune (al): za. wo. 19.05
21.30. zo. 16.00, 19.00, 21.30 o* &3|
rige dagen 13.30, 19.00, 2l.ar^
METROPOLE 1 (Carnegielas
tel. 456756): De naam van de roetig
(16); 14.00, 18.45, 21.30. zo 14» 1
16.5, 18.45, 21.30. Hair (al); er?
11.01. METROPOLE 2: El«
(16); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.»
16.00, 18.45, 21.30. METR0PC i
LE 3: Platoon (16); 14.00. 18.4- .-i
21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.4$ *7
21.30. METROPOLE 4: A root uK
with a view (16); 18.45, 21.30 dt ang
vr. ma. di. 00k 14.00. METRO trsf
POLE 5: Mascara (16); 14.0! .rh
18.45. zo. 13.15, 16.00, 18.45. D
aanslag (al); 20.45.- ODEON
(Herengracht 13, tel. 462400): Tl !rl
golden child (12); 13.45, 184) tijc
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18,4;
21.30. ODEON 2: Private del* m
tives (al); 13.45, 18.45, 21.30 a
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. OK w
ON 3: Over the top (12); 13.4!
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16,»
18.45, 21.30. ODEON 4: Flodd* md
(al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.1$
16.00, 18.45, 21.30. LE PARI
1(Kettingstraat 12b, tel. 656402)1
Amor Brujo (al); 13.00, 15» M
17.00, 19.00, 21.00. zo. v.a. 15» tril
LE PARIS 2: Cathouse feve jjn
(18); v.a. 12.15. (zo. v/a 13.4! L
PARIS 3: Sulka's daughter (13 2
v.a. 12.30. (zo. v/a 14.00 {I(
HAAGS FILMHUIS (Dennewt ing
56, tel. 459900): Zaal 1: Tiempoi
morir; 19.30, 21.45. Eraser hn
zo. 14.00. Zaal 2: That's life; 19.3
21.45. Zaal 3: wo. do. vr. za. 16,
middagvoorstelling voor een sp* e p
ciale prijs! dag. (beh. za) 19»
21.45. za. 19.30, 22.00. Enter
dragon; do. Chinesische rouUl
vr. The sting; za. College; zo. I
ler McCoy; ma. De kans; di.
gambler; wo.
NACHTVOORSTELLINGEN:
CINEAC 1: Platoon (16);
00.15. CINEAC 2: Tough
(16); za. 00.15. CINEAC 3:
sion U.S.A.; (16); za. 00.15.
ROCINEMA: Nightdreams (18);
00.02.
KINDERVOORSTELLINGEN:
BABYLON 3: De troetell
za. wo. 14.00. zo. 13.30, 11
CINEAC: Bambi; za. wo. 14.0
zo. 13.15, 16.00. EURO CINEM
Assepoester; za. zo. wo. 14» sl
METROPOLE 4: Bambi; za.
14.00. zo. 14.00, 16.00. HAT
FILMHUIS: TheNeverEndihgSt«|
za. wo. 14.30. zo. 13.30, 15.30.4
■wo» rou
5
als je het niet meer ziet zitten
plaatsje een advertentie in de krant.
Echte sterren s
ren zich niet i
tijd. Elizat 0
Taylor bijvo8
beeld, die
ren in Cannes
dens een offk
gala alle ove
maar toch min
re, sterren
wachten alvor
haar opwaclt
te maken. Haai
late entree in
festival p
nam nien-fr.
haar overig
kwalijk. Mevrc
Taylor, die
begeleid door
teur George I
milton, is imn
een ster. En
stralende,
de foto bewijst
D
WASHINGTON Is het in
kleuren van een zwart-wit
film een ongeoorloofde in
breuk op een artistiek pro-
dukt? Oi is het een noodzaak
om het publiek te blijven boei
en? Sinds de Amerikaanse me
diamagnaat Ted Turner ten
behoeve van zijn kabelstations
films als „Yankee Doodle
Dandy" en „The Maltese Fal
con" met behulp van de mo
dernste apparatuur van een
kleurtje heeft voorzien houdt
deze vraag regisseurs, produ
centen, cameralieden en ande
re filmkunstenaars bezig.
De tegenstanders van de film
kleuring, Woody Allen voor
op, zijn naar Washington geto
gen om daar eens in de goede
Amerikaanse traditie te gaan
lobbyen. Frank Sinatra's „old
blue eyes" omgetoverd in ree
bruin en de omfloerste beel
den van „Casablanca" scherp
gesneden zouden het gevolg
van kleurscheiding kunnen
zijn, menen zij. En hoe gaat
het verder? „Gone With The
Wind" onder de opzwepende
ritmes van rockmuziek?
De Newyorkse regisseur,
schrijver en acteur Woody Al
len ziet dit allemaal gebeuren:
„Het moet op een of andere
wettelijke manier geregeld
worden dat Amerikaanse film
kunstenaars worden be
schermd."
Woody Allen vergezelde men
sen als Ginger Rogers, Sydney
Pollack, Milos Forman en
Eliot Silverstein naar Capitol
Hill om een subcommissie in
de Senaat zo ver te krijgen dat
filmmakers een soort bescher
ming krijgen volgens het au
teursrecht en dat niet zo maar
iemand de rechten van een
produktiemaatschappij kan
overnemen en maar doen kan
met een film wat hij wil. De
senator Richard Gephardt, de
mocraat, diende vandaag een
wetsvoorstel in om het au
teursrecht zodanig uit te brei
den dat de „artistieke auteurs"
het exclusieve recht krijgen
om al dan niet veranderingen
in hun werk toe te staan.
Woody Allen "meent dat met
name in de filmcultuur de
Verenigde Staten een aardige
stem hebben. „U wilt toch niet
een maatschappij waar men
ongelimiteerd veranderingen
aan kan brengen in een artis
tiek produkt? Een maatschap
pij wordt niet alleen bepaald
door standpunten inzake wa
penbeheersing of buitenlands
beleid. Zij wordt ook bepaald
door haar culturele bijdragen".
De voorstanders van de film-
kleuring werpen tegen dat
„elitaire personen" een ont
wikkeling tegengaan die een
groter publiek heeft bereikt
dan de originele versies ooit
hebben gedaan. De directeur
van Turner Entertainment,
Roger Mayer, betoogde; „Oude
films zijn niet aantrekkelijk
voor het publiek omdat het
publiek van vandaag gecondi
tioneerd is naar het kijken van
kleurenfilms."
De tegenstanders lieten op een
videoband de regisseur
„The Maltese Falcon",
Huston, aan het woord. D
oudgediende in Hollywood
dat hij „vanuit een hinder!
was aangevallen door
kleuridioten".
De kwestie reikt veel 1
dan inkleuring alleen,
gaat volgens Allen en andfi
toch veel meer om duidel
heid over de status van
filmmaker en zijn creatie.
Of zoals hij ter afsluiting
„Het zou om, aan de heers
modes tegemoet te kon
denkbaar zijn dat de fil®
ziek in „Gone With the W
een stevige rock wordt
het Congres daar een
voor steekt".
Op de vraag of hij rockmtf
onder „Gone With the W
zou zetten antwoordde Mï
„Wij bezitten Gone With
Wind. Ik denk niet dat
een rockscore onder »u
zetten. Zouden we het
hebben als we dat wildl
dacht van wel".