Opmerkelijke glaskunst bij Galerie Rob van den Doel Filmers protesteren tegen inkleuren van zwart-wit film KUNST h Ekaya opent jazz- reeks in Circustheater Socuteraprijs voor films Astma Fonds en Wereld Natuur Fonds bioscopen £cfclóc Sou/tont DONDERDAG 14 MEI 1987 PAGIN, DEN HAAG Het Circustheater in Schevenin- gen opent 16 mei een reeks maandelijkse jazzma- nifestaties onder het motto Jazz at the Circus. Het eerst concert biedt een optreden van het septet Ekaya van pianist Abdullah Ibrahim, die eerder opereerde onder de artiestennaam Dollar Brand. Hij wordt aangemerkt'als een van de meest bril jante pianisten en componisten van hedendaagse jazz. Het is het enige concert in ons land tijdens de Europese tournee van het septet. Ekaya brengt een mengeling van Zuidafrikaanse muziek en rit men en zwarte pop. Ibrahim, een Zuidafrikaan, trad vaak op met Duke Ellington. Sinds de rassen- onlusten in Soweto in 1976 in zijn geboorteland keert hij er vaak terug, beschouwt zich als een strijder voor culturele vrijheid en verruilde hij zijn artiestennaam weer voor die van een moslim. Ruim zeven miljoen voor beeld Giacometti NEW YORK Een beeld van Alberto Giacometti, „Grande Femme II" uit 1960, is dinsdagavond op een veiling in New York verkocht voor 7.260.000 gulden, wat een record is voor een werk van de in 1966 overleden Zwitserse kunstenaar. „Grande Femme I" en „Grande Femme III" werden ver kocht voor respectievelijk 7.160.000 en 5.060.000 gul den. Arabische bezwaren tegen Amerikaanse film WASHINGTON De film „Ishtar" die deie week in Amerika in roulatie gaat en waarin Dustin Hoffman, Isabelle Adjani en Warren Beatty de hoofdrollen spelen, heeft tot protes ten geleid. De film gaat over twee Amerikaan se liedjesschrijvers die op een blinde kameel door het Midden-Oosten reizen. Volgens het Amerikaans-Arabische Comité tegen Discrimi natie zit de film vol „negatieve stereotypen" over de Arabieren en huA kamelen. Het comi té heeft Arabische ambassadeurs in Washing ton gevraagd een vertoningsverbod voor hun land op de film te verkrijgen. Ook heeft het comité van Columbia Pictures openbare axcu- ses geëist en aan 158 Amerikaanse filmcritici gevraagd stelling te nemen. Dustin Hoffman en Warren Beatty op een kameel in „Ishtar". Blazen met plezier Blazers van het Residentie Orkest spelen kamermuziek van Homilius, van Beethoven, Poulenc, Rossini, Stravinsky en Du Bois. Woensdaga vond, Diligentia. De kamermuziekavond door leden van het Residentie Or kest stond ditmaal in het te ken van de muziek van trio's, kwartetten en éen octet voor blazers. Het koper gaf daarbij de toon aan hoewel er ook eni ge houtblazers aan te pas kwa men. Te bewonderen viel de zorgvuldigheid in het samen spel en de goede afwerking van de zes gespeelde werken. Het is daarbij bijna onvermij delijk dat bij de serieuze mu ziek, zoals het hoornkwartet van Homilius, het door Van Beekum bewerkte trio in C op.87 van Van Beethoven en het Thema met variaties van Rossini de verveling soms bin nensluipt omdat veel zo braaf en toegewijd klinkt. Om dat te kunnen voorkomen moeten zowel de muziek als de spelers aan zeer hoge eisen voldoen. Daarom bevielen mij de drie minder serieuze com posities veel beter omdat daar in humor, beweging en wat meer uitbundigheid ten toon gespreid konden worden. In de sonate voor hoorn, trompet en trombone weet Poulenc de kleuren van de instrumenten prachtig uit te buiten met mis schien het romantische andan te als hoogtepunt. Bij Rob du Bois konden de Wagnerliefhebbers hun hart ophalen en in plaats van een bewogen Liebestod, het in 1934 geschreven Liebesverbot voor 4 Wagnertuba's genieten. Helemaal goed werd de sfeer bij het vitale octet van Stra vinsky, waarmee deze plezieri ge avond werd afgesloten. BESIER DEN HAAG Het Neder lands Astma Fonds en het We reld Natuur Fonds hebben de Socutera-prijs 1986 gekrege voor hun voorlichtingsfilms die respectievelijk onder de naam „Masker van Katinka" en „Kies voor de Natuur: 25 jaar WNF" op tv zijn uitgezon den. Minister Brinkman (WVC) overhandigde de prij zen, een bronzen plastiek en een geldbedrag, vanmiddag in Den Haag. Volgens de jury, bestaande uit filmmakers Thijs Chanowski en Erik de Vries en tv-recensent Henk van Gelder, vond het gedramati seerde filmpje van het Astma Fonds meer aanspreken dan „een dorre opsomming van feiten rondom astma". Het vijf minuten durende filmpje gaat over de elfjarige Katinka die astma heeft. Het Astma Fonds geeft dit jaar veertig procent van zijn inkomsten uit aan zestig wetenschappelijke pro jecten. Het Wereld Natuur Fonds heeft de prijs in 1985 ook ont vangen. Het nieuwe filmpje probeert de mensen bewust te maken van de langzame ver nietiging van de natuur. De jury vond dat door de kwali teiten van tekst en presentatie een „mini-programma" is ont staan dat de aandacht vast houdt Eervolle vermeldingen kregen het Diabetes Fonds Nederland en de Nederlandse Brandwon den Stichting. China- tentoonstelling naar museum Boymans ROTTERDAM Het museum Boymans-van Beuningen mag in 1990, het jaar waarin de stad Rotterdam het 650-jarig bestaan viert, een tentoonstel ling van kunstschatten uit het bezit van de vroegere Chinese keizers organiseren. Het gaat daarbij om een expositie in het kaliber van „Het goud der Thraciërs" en „Meesterwerken uit de Hermitage". Ook het Haags Gemeentemuseum had zich voor de expositie aange meld, maar het ministerie van WVC besloot hem aan Boy mans toe te wijzen. De komst van de expositie naar ons land werd vorig jaar vestgelegd in een cultureel akkoord tussen Nederland en China. FRAAIE SCHILDERIJEN BIJ VAN VOORST/VAN BEEST EN GALERIE ZAGWUN DEN HAAG Licht heeft kunstenaars door de eeuwen heen gefasci neerd. De manier waar op Rembrandt van Rijn in zijn schilderijen met het licht omging, maakte hem tot één van de meest bewonderde kunstenaars uit zijn tijd. Hetzelfde geldt voor het moderne abstracte werk van bijvoorbeeld Willem de Kooning. In architec tuur speelt het licht eveneens een belangrijke rol. Maar als ergens het licht van essentieel be lang is, dan is het wel in de glaskunst. Glas heeft als geen ander materiaal met licht te maken. Dat geldt voor geblazen glas maar nog veel meer voor ge slepen optisch glas, dat van een zeer grote zuiverheid en helderheid is. Het licht zorgt ervoor dat de geslepen, gepo lijste objecten van optisch glas een hoogst wondere we reld in zich verbergen van reflecties, oneindige verge zichten, zich kruisende schit terende lijnpatronen en zich in elkaar spiegelende vlak ken. Het zijn objecten die iets doen met de omgeving en met de toeschouwer. Het ob ject is niet statisch: het ver andert onophoudelijk als de toeschouwer zich er omheen verplaatst. Koploper in de ontwikkeling van deze vorm van glaskunst is Tjechoslowakije met als geestelijk vader Vaclav Ci- gler. In de jaren vijftig begon hij als eerste met het bewer ken van optisch glas als kunstvorm. Cigler was do cent aan de Hogeschool van Beeldende Kunst is Bratisla va. Hij werkte eraan mee dat een nieuwe stroming in de glaskunst ontstond, omdat leerlingen zijn weg volgden. Eén van die leerlingen was Jan Frydrych. Hij was mees ter glasslijper en voerde ja renlang odrachten uit voor wereldberoemde kunste naars. Sinds drie jaar werkt hij echter zelfstandig. Hij maakt zijn eigen kunstwer ken, maar werkt ook veel sa men met Véclar Cigler. Een van de „ondeugen de" schilde rijen van Piet van der Hem. Van de glazen werken van Jan Frydrich is tot en met 31 mei een tentoonstelling inge richt in Galerie Rob van den Doel aan de Anna Paulowna- straat 105 a in Den Haag. Deze galerie houdt zich uit sluitend bezig met de moder ne glaskunst in al zijn vor men en volgt internationaal de nieuwe ontwikkelingen op dit gebied. Dat de galerie ook in het buitenland be kendheid geniet, wordt wel bewezen door het feit dat de beroemde Tjechische glas kunstenaar Vaclav Cigler, de tentoonstelling van Jan Fry drich heeft ingericht. Tevens werd met deze tentoonstel ling het interieur van de ga lerie opnieuw vorm gegeven. Een zeer fraai belichtingssys teem en een flexibele opstel ling maken nu, dat het glas werk optimaal geëxposeerd kan worden. De glazen objecten van Jan Frydrich zijn ongetwijfeld bebaseerd op het thema ar chitectuur. Hoewel de objec ten op zichzelf staan hebben de vormen en verhoudingen duidelijk raakvlakken met de architectuur. Jan Fry drich heeft in zijn objecten steeds een groene kleur ver werkt. Het gekleurde glas heeft hij erop gelijmd en la ter zo gepolijst, dat het groen en het heldere glas een een heid vormen. Het groen in de objecten zou gebaseerd zijn op zijn „groene" indruk van Holland. Door om de objecten heen te lopen onstaat door de optische eigenschappen van het materiaal en de bewer king die het heeft ondergaan, een visueel spel. Het is het licht en de lichtbrekingen, die zorgen voor een visuele manipulatie. En het is het su per heldere, haast onstoffelij ke van de materie, dat een grote aantrekkingskracht weet uit te oefenen op de toe schouwer. Levensgenieter Het licht was in zekere zin ook belangrijk voor de in een Fries dorp geboren Hage naar, Piet van der Hem (1885-1961). Piet van der Hem behoorde net als Jan Sluijters maar ook Mondri aan, tot de luministen, een richting in de schilderkunst die sterke lichteffecten naa- streeft. Van wefk van Piet van der Hem is tot 1 juni een tentoonstelling ingericht in Galerie Van Voorst/Van Beest aan de Laan van Meer- dervoort 5a in Den Haag. Van der Hem was een man van de wereld, een levensge nieter ook. Dat tonen zijn schilderijen en krijttekenin gen wel. Hij toont het leven als een amusant schouwspel. De voorstellingen in veel schilderijen hebben iets on deugends, iets sensueels of zelfs onzedelijks. De schilde rijen tonen onder andere si tuaties waarbij oude manne tjes, jonge dames het hof pro beren te maken. Maar ook het Parijse uitgaansleven vormt een belangrijk onder deel in het oeuvre van Van der Hem. De jonge Van der Hem, die in Amsterdam een zeer ge disciplineerde vakopleiding had genoten bij onder ande ren Allebé en Dupont, was omstreeks 1908, net als zijn tijdgenoot Jan Sluijters, naar Parijs getrokken om zijn mo tieven in het uitgaansleven van Mont Martre te zoeken. Waarschijnlijk door deze mo tieven werden in zijn werk wel overeenkomsten met dat van Toulouse Lautrec gezien. Maar ook werkte Van der Hem voor de Eerste Wereld oorlog in Rome en in Spanje. Na de oorlog hield hij zich bezig met politieke tekenin gen en was verder een veel gevraagd portretschilder en maakte veel schilderijen van leden van het koninklijk huis. Dat hij een veelge vraagd society-portrettist was, had er ook mee te ma-, ken, dat hij qua levensstijl goed harmonieerde met zijn opdrachtgevers. In opdracht leverde hij onberispelijk vak werk. Degelijk en wat stijfjes. Alleen de damesportretten zijn wat zwieriger. In zijn vrije werken lijkt het alsof Van der Hem een zeke re compensatie heeft gezocht voor dat nogal keurige vak werk dat hij in opdracht moest leveren. In zijn vrije werk was hij soms illustra tief, soms karikaturaal, in de regel lichtvoetig en joyeus, met een genietend oog voor modesnufjes en met een juist niet peuterige stofuitdruk king, alles op basis van zijn vakbekwaamheid. Piet van der Hem was echter geen vernieuwer in de kunst. Toen hij zeventig jaar was geworden, zei hij bij een te rugblik op zijn cariëre: „Ik was wel modern, maar niet extreem. Ik heb dadelijk een "evenwicht gezocht, een vaste koers gevolgd". Gouaches met composities in warme, heldere zuiderlijke kleuren zijn tot en met 23 mei te zien bij Galerie Zag- wijn aan het Spui 235a. Deze gouaches zijn van Cees van Dijl uit Dordrecht. Helder licht uit het zuiden is duide lijk waarneembaar in zijn vooral op landschappen geïn spireerde werken. De bij Ga lerie Zagwijn getoonde wer ken geven een omwenteling in de ontwikkeling van Cees van Dijl aan, die tot voor kort werkte in een sobere realistische stijl. Maar ook op de tentoonstelling zelf lijkt alweer het begin van een nieuwe fase waar te nemen. Nagenoeg alle schilderijen geven een afgepaste composi tie van vormen en kleuren weer. Aan de bovenkant van de schilderijen zien we een horizon. De vormen lijken enigzins ingeklemd te zitten en het beeld doet daardoor wat statisch aan. Er is echter één schilderij, dat zowel in afmetingen als in compostie duidelijk afwijkt. Het knappe schilderkunstige van Van Dijl komt in dit grote schilde rij veel meer tot zijn recht. Te zien is hier ook veel dui delijker dat de schilder werkt met vele lagen verf over el kaar, waarbij hij toch een heldere kleurstelling weet te behouden. Ook werkt Van Dijl in dit schilderij voor het eerst met op zichzelf staande, haast heftige lijnvoeringen. Het zijn deze elementen waardoor reikhalzend naar een volgende expositie van Van Dijl uitgekeken kan worden. SYLVIA VAN LEEUWEN Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Platoon (16); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. EUROCINEMA II; Children of a lesser god (al); 18.30, 21.15. zo. dok 14.00. Aste- rix contra Caesar (al); za. zo. wo. 14.00. EUROCINEMA III; Over the Top (12); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. EUROCINEMA IV: Golden Child (12); 18.45, 21.30. za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Platoon (16); za. 24 00. EUROCINEMA II: De perverse gravin (18); za. 24.00. EUROCINEMA III: Olinka en haar erotische avonturen (al); za. 24.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239); Platoon (16); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): In de naam van de roos (12); Over the Top (al); Golden Child (12); Children of a lesser god (al); Mona Lisa (16); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): De aanslag (al); 14.30, 19.00; Hannah and her sisters (al), 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071- 125414); Little oral Anny takes Manhattan (16); 14.30, 19.00, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Make abscents (18) vr. za. 23.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): No mercy (12); vr. za. ma. 19.00. zo. 20.15. Ferris Buellers- day off (al); vr. za. ma. 21.15. di. 20.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Iris (12); do. t/m zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: The quiet earth (al); tijden zie City I. CITY THEATER III: Peggy Sue got mar ried (al); tijden zie City I. CITY THEATER IV: Ferris Buellers day off (al); tijden zie City I behalve za terdag- en woensdagmiddag. Do nald Duck's verjaardagspartijtje (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Ariëns (12); do. t/m zo. 19.00. Amadeus (al); vr. za. 21.15. ma. di. wo. 20.15. Le lieu du crime (16); do. zo. 21.15. KINDERVOORSTELLING Repelsteeltje: za. zo. wo. 14.00. Dutch treat; vr. t/m zo. 15.45. wo. 15.45. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): The monneypit (al); do. t/m zo. 20.00. Iris (12); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Ronja de roversdochter; za. zo. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7, tel. 079- 511313): No mercy (12); do. ma. di. wo. 20.00. vr. za. zo. 19.00, 21.30. Bambie; za. zo. wo. 14.00. The golden child; do. ma. di. 20.00. vr. za. zo. 19.00, 21.30.» V zo wo. 14.00. Children of a lest* God. do. ma. di. wo. 20.00. vr. zo. 19.00, 21.30. za. zo. wo. 14.0; rW Din DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. m 463500): Wanted dead or alit, (16): 14.00. 19.00, 21.30. zo. 13» t 0 16.00, 19.00, 21.30. ASTA j joe Stand by me (al); 14.00, I8.<s ,<je 21.15. zo. 13.30, 16.00, 18« Ac 21.15. ASTA 3: The MOsquib W coast (al); 14.00, 18.45, 21.30. a I 0 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. Bl I di BYLON 1 (Winkelcentrum Babylon ink tel. 471656): Children of a lew* God (al); 14.00, 18.45, 21.15, z0 13.30, 16.00, 18.45, 21.15. B* BYLON 2: Rosa Luxemburg Ma de 14.00, 18.45, 21.30. zo. 1330 16.00, 18.45, 21.30. BABYLONj Little shop of horrors (12); 14.» 19.00, 21.30. za. zo. wo. 19,00 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20 IL' tel. 630637): Platoon (16); 14.0o' no 18.45, 21.30. zo. 13.5, 16.00, 18,4' b 21.30. CINEAC 2: Tough gu>. E (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13,11 *ar 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3 lev The voyage home (al); 18.4' >00 21.30. do. vr. ma. di. 00k 14.03 n i EUROCINEMA (Leyweg 910, t« 667066): Dune (al): za. wo. 19.05 21.30. zo. 16.00, 19.00, 21.30 o* &3| rige dagen 13.30, 19.00, 2l.ar^ METROPOLE 1 (Carnegielas tel. 456756): De naam van de roetig (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo 14» 1 16.5, 18.45, 21.30. Hair (al); er? 11.01. METROPOLE 2: El« (16); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.» 16.00, 18.45, 21.30. METR0PC i LE 3: Platoon (16); 14.00. 18.4- .-i 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.4$ *7 21.30. METROPOLE 4: A root uK with a view (16); 18.45, 21.30 dt ang vr. ma. di. 00k 14.00. METRO trsf POLE 5: Mascara (16); 14.0! .rh 18.45. zo. 13.15, 16.00, 18.45. D aanslag (al); 20.45.- ODEON (Herengracht 13, tel. 462400): Tl !rl golden child (12); 13.45, 184) tijc 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18,4; 21.30. ODEON 2: Private del* m tives (al); 13.45, 18.45, 21.30 a 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. OK w ON 3: Over the top (12); 13.4! 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16,» 18.45, 21.30. ODEON 4: Flodd* md (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.1$ 16.00, 18.45, 21.30. LE PARI 1(Kettingstraat 12b, tel. 656402)1 Amor Brujo (al); 13.00, 15» M 17.00, 19.00, 21.00. zo. v.a. 15» tril LE PARIS 2: Cathouse feve jjn (18); v.a. 12.15. (zo. v/a 13.4! L PARIS 3: Sulka's daughter (13 2 v.a. 12.30. (zo. v/a 14.00 {I( HAAGS FILMHUIS (Dennewt ing 56, tel. 459900): Zaal 1: Tiempoi morir; 19.30, 21.45. Eraser hn zo. 14.00. Zaal 2: That's life; 19.3 21.45. Zaal 3: wo. do. vr. za. 16, middagvoorstelling voor een sp* e p ciale prijs! dag. (beh. za) 19» 21.45. za. 19.30, 22.00. Enter dragon; do. Chinesische rouUl vr. The sting; za. College; zo. I ler McCoy; ma. De kans; di. gambler; wo. NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1: Platoon (16); 00.15. CINEAC 2: Tough (16); za. 00.15. CINEAC 3: sion U.S.A.; (16); za. 00.15. ROCINEMA: Nightdreams (18); 00.02. KINDERVOORSTELLINGEN: BABYLON 3: De troetell za. wo. 14.00. zo. 13.30, 11 CINEAC: Bambi; za. wo. 14.0 zo. 13.15, 16.00. EURO CINEM Assepoester; za. zo. wo. 14» sl METROPOLE 4: Bambi; za. 14.00. zo. 14.00, 16.00. HAT FILMHUIS: TheNeverEndihgSt«| za. wo. 14.30. zo. 13.30, 15.30.4 ■wo» rou 5 als je het niet meer ziet zitten plaatsje een advertentie in de krant. Echte sterren s ren zich niet i tijd. Elizat 0 Taylor bijvo8 beeld, die ren in Cannes dens een offk gala alle ove maar toch min re, sterren wachten alvor haar opwaclt te maken. Haai late entree in festival p nam nien-fr. haar overig kwalijk. Mevrc Taylor, die begeleid door teur George I milton, is imn een ster. En stralende, de foto bewijst D WASHINGTON Is het in kleuren van een zwart-wit film een ongeoorloofde in breuk op een artistiek pro- dukt? Oi is het een noodzaak om het publiek te blijven boei en? Sinds de Amerikaanse me diamagnaat Ted Turner ten behoeve van zijn kabelstations films als „Yankee Doodle Dandy" en „The Maltese Fal con" met behulp van de mo dernste apparatuur van een kleurtje heeft voorzien houdt deze vraag regisseurs, produ centen, cameralieden en ande re filmkunstenaars bezig. De tegenstanders van de film kleuring, Woody Allen voor op, zijn naar Washington geto gen om daar eens in de goede Amerikaanse traditie te gaan lobbyen. Frank Sinatra's „old blue eyes" omgetoverd in ree bruin en de omfloerste beel den van „Casablanca" scherp gesneden zouden het gevolg van kleurscheiding kunnen zijn, menen zij. En hoe gaat het verder? „Gone With The Wind" onder de opzwepende ritmes van rockmuziek? De Newyorkse regisseur, schrijver en acteur Woody Al len ziet dit allemaal gebeuren: „Het moet op een of andere wettelijke manier geregeld worden dat Amerikaanse film kunstenaars worden be schermd." Woody Allen vergezelde men sen als Ginger Rogers, Sydney Pollack, Milos Forman en Eliot Silverstein naar Capitol Hill om een subcommissie in de Senaat zo ver te krijgen dat filmmakers een soort bescher ming krijgen volgens het au teursrecht en dat niet zo maar iemand de rechten van een produktiemaatschappij kan overnemen en maar doen kan met een film wat hij wil. De senator Richard Gephardt, de mocraat, diende vandaag een wetsvoorstel in om het au teursrecht zodanig uit te brei den dat de „artistieke auteurs" het exclusieve recht krijgen om al dan niet veranderingen in hun werk toe te staan. Woody Allen "meent dat met name in de filmcultuur de Verenigde Staten een aardige stem hebben. „U wilt toch niet een maatschappij waar men ongelimiteerd veranderingen aan kan brengen in een artis tiek produkt? Een maatschap pij wordt niet alleen bepaald door standpunten inzake wa penbeheersing of buitenlands beleid. Zij wordt ook bepaald door haar culturele bijdragen". De voorstanders van de film- kleuring werpen tegen dat „elitaire personen" een ont wikkeling tegengaan die een groter publiek heeft bereikt dan de originele versies ooit hebben gedaan. De directeur van Turner Entertainment, Roger Mayer, betoogde; „Oude films zijn niet aantrekkelijk voor het publiek omdat het publiek van vandaag gecondi tioneerd is naar het kijken van kleurenfilms." De tegenstanders lieten op een videoband de regisseur „The Maltese Falcon", Huston, aan het woord. D oudgediende in Hollywood dat hij „vanuit een hinder! was aangevallen door kleuridioten". De kwestie reikt veel 1 dan inkleuring alleen, gaat volgens Allen en andfi toch veel meer om duidel heid over de status van filmmaker en zijn creatie. Of zoals hij ter afsluiting „Het zou om, aan de heers modes tegemoet te kon denkbaar zijn dat de fil® ziek in „Gone With the W een stevige rock wordt het Congres daar een voor steekt". Op de vraag of hij rockmtf onder „Gone With the W zou zetten antwoordde Mï „Wij bezitten Gone With Wind. Ik denk niet dat een rockscore onder »u zetten. Zouden we het hebben als we dat wildl dacht van wel".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 18