Heizei in hoger sferen CANNON GELOOFT NOG IN SPROOKJES Religieuze romantiek door Engels koor 'KUNST fotabcCotuant HAAGS ORGEL KONTAKT HAD PRACHTIGE OPENING Ierland favoriet BRUSSEL KLAAR VOOR SONGFESTIVAL Omstreden theaterstuk afgelast kunstagenda bioscopen Thomas Stobbelaar, een angsthaas met mogelijkheden ZATERDAG 9 MEI 1987 PAGINA 21 20 In de Sint Jacobuskerk aan de reeds wekenlang nauwelijks toegankelijke Parkstraat open de het immer actieve en in ventieve Haags Orgel Kontakt het nieuwe orgelseizoen dat in het teken zal staan van de her denking van de drie Franse orgelcomponisten Guilmant (150 jaar geleden geboren), Wi dor en Vierne (50 jaar geleden overleden). Het waren deze componisten die eerst in de tweede helft van de vorige eeuw de Franse orgelmuziek en de Franse orgels aanzien gaven. Bij de ingebruikname van de St. Eustache in 1844 zat nog een Duitse organist, Adolph Hesse, aan het orgel. De verwantschap tussen Guil- Opening van het orgeleeizoen onder auspiciën van het Haags Orgel Kon- takt door Ton van Eek met composi ties van Vierne en Widor. Sint Jaco buskerk, Den Haag. mant, Widor en Vierne is groot. Guilmant en Widor zijn van dezelfde generatie, hun vaders waren organist en zij werden vrijwel gelijktijdig tot organist benoemd in respectie velijk de St. Sulpice en de St. Trinité. Vierne was hun bei der assistent en zijn aanstelling tot organist van de Notre Dame werd door Guilmant en Widor ondertekend. Het Adema Schreursorgel van de Sint Jacobuskerk leent zich bij uitstek voor de weergave van Franse romantische orgel muziek en organist Ton van Eek bezit met deze muziek grote affiniteit Op het ope ningsprogramma de zesde symfonie van Vierne en de vijfde symfonie van Widor, werken die alleen door orga nisten met een grote techni sche vaardigheid, stijlzuivere virtuositeit en welsprekende muzikaliteit, boeiend vertolkt kunnen worden. Aan die voor waarden voldeed Ton van Eek optimaal. In dat opzicht werd de Finale van de Vierne-sym- fonie een verbluffend hoogte punt, ondanks de afstand die in deze kerk bestaat tussen toehoorders en concertgever. Meer toegankelijk is de Widor- symfonie en juist de combina tie van deze werken gaf aan de opening van het seizoen een prachtige start. Het Haags Orgel Kontakt be schikt gelukkig ook dit seizoen over de orgels van de Sint Ja cobuskerk, Lutherse Kerk, Waalse Kerk, Kloosterkerk en voor wat betreft de lunchcon certen over de Nieuwe Kerk. Het eerstvolgende concert wordt op 22 mei gegeven in de Lutherse Kerk door Dick Troost met medewerking van trompettist Arend van der Knaap en hoboïst Theo Pee- te rs. ADRIAAN HAGER Prince-jesdag is nabij STOCKHOLM De Amerl- kaanse rockster Prince is gisteren zijn Europese „Sign Of The Times"-tournee ge start in het Zweedse Stock holm. In een overvol ijshoc- key-stadion bracht hij zijn publiek in beroering met oorstrelende uitvoeringen van vooral recent werk. Voor de Nederlandse fans is Prin ce-jesdag op 19 en 20 juni, wanneer de muzikant samen met zijn nieuwste ontdekking Madhouse, twee concerten teeft in het Galgenwaard tadion in Utrecht. Beide op tredens zijn inmiddels uitver kocht. NEDERLAND ONTEVREDEN OVER REGIE BRUSSEL Het Eurovisie songfestival kreeg gistermid dag een beetje de vorm die het vanavond voor 500 miljoen tv- kijkers zal hebben. Voor het eerst waren alle liedjes achter elkaar te horen. Tijdens de eerste generale repetitie wer den ze ook al aaneengepraat door presentatrice Viktor La- zlo. De zangeres had het nog niet eenvoudig. Ze keek regelmatig in de verkeerde camera, ze versprak zich een aantal ma len behoorlijk en haar timing klopte ook niet echt. Maar dat hoort allemaal bij generale re petities. Voor het eerst ook was de grote zaal in Heizei ge vuld met publiek, dat voor een habbekrats werd toegelaten om voor applaus te zorgen. Op de plaats waar vanavond ere- gaste Sandra Kim zit, werd ook een camera gericht, omdat Sandraatje een extra welkom krijgt van Viktor. Nu zat er een nietsvermoedende Brus selse oma, die glorieus in beeld werd genomen en daarmee zorgde voor daverende hilari teit onder de meekijkende persmensen. Zanger Johnny Logan werd door het zaalpubliek getrac- teerd op een daverende ovatie na zijn liedje „Hold me now". Het applaus was zeker twee maal zo hard en zolang als de 21 andere kandidaten kregen. De Ier is, samen met de Italia nen en de Duitsers, favoriet bij het Eurovisievolkje. Binnen de Nederlandse dele gatie heerst enige ontevreden-' heid over de wat droge manier waarop Marga Bult en haar groep in beeld worden ge bracht. Voor haar geen rook machine, laserkanon en zwie- nde schijnwerpers. Neder- nd moet het doen met een voudige beelden en een stati sche achtergrond. Na het be kijken van de videobanden van repetities eerder in de week was al protest aangete kend bij de regie van het festi val, maar dat heeft nog niet tot „verbetering" geleid. Kenne lijk zijn de draaiboeken onaan tastbaar en kan er maar heel weinig worden aangepast aan de wensen van de deelnemers. RENÉ DE COCQ BRUSSEL Plotseling lichten op de flanken van de twee grijze bergklom pen links en rechts van het podium roze en licht groene neon-buizen op. Een camera draait nog vlug bij; onder aanzwel lend tromgeroffel heft de zanger van de Griekse groep Bang, met een ge baar dat aan deze kant van de gemeenschap al leen als obsceen kan wor den verstaan, langzaam zijn arm omhoog. Eén van de drie achtergrond-zan geresjes kreunt alsof ze aan zware inwendige pij nen lijdt. Dan zet het or kest in met een geluidsex plosie, die elke verdere hersenactiviteit verlamt. Al de hele week is in de palei zen 6, 7, 10 en 11 van het Brus selse Heizel-complex hard ge werkt aan de 32-ste editie van het Eurovisie Songfestival, dat dankzij een afgetekende over winning van het Luikse kind- -sterretje Sandra Kim vorig jaar, ditmaal door de RTBF mag worden georganiseerd. In het uitgestrekte Pare des Expositions, in de schaduw van het Atomium, is het sinds 1958 niet meer zo druk ge weest. Buikige platenbonzen rennen van paleis naar paleis, groen-gerokte RTBF-hostesses lopen rond met een beroeps- glimlach die epidemisch lijkt, en wie nu onder de laaghan gende Brusselse bewolking modieus geklede heren tegen komt met zonnebril en zonder herdershond, heeft tien tegen één met een producer van doen in plaats van met een vi sueel gehandicapte. Temidden van al die drukte is er al sinds zondag een politie macht op de been, die doet vermoeden dat de Britse hooli gans ook voor dit spektakel op grote schaal kaartjes hebben ingekocht Playboy Honderden journalisten, ge- -generaal van de RTBF en in deze dagen de god van de lich te muziek. Als hij op een avond in het auditorium ver schijnt, voor zijn zoveelste persconferentie deze week en naar goede Belgische gewoon te minstens twintig minuten te laat, gaat er een spontaan ap plaus op. Overgave Recht op in de wind deelde Marcha gisteren handtekeningen uit. Een van haar jonge bewonderaars wilde hem graag op zijn arm. specialiseerd in dit werk, zijn de hele week al in de weer om alle verrichtingen van de to taal 22 landenteams op de voet te volgen. Maandag en dinsdag hebben al die groepjes en solo-artiesten hun eerste grote repetitie ge had, met aansluitend een pers conferentie. Sindsdien is er tussen IJsland en Israël geen sterveling meer die niet weet dat Marga Groeneveld, de oudste van zes uit een modaal boerengezin in Lattrop, al tweemaal een aanbieding van Playboy heeft laten lopen, en de oudste van de zussen-Paay stinkend jaloers is dat zij niet naar Brussel is afgevaardigd. De vakpers heeft zich laten tracteren op Ardense ham, pa ling in 't groen en bloedworst met rozijnen, en zelfs minder fanatieke journalisten krijgen aan de ingang van paleis 11, vlak voordat de metaaldetec tor hun lichaam minutieus be gint af te tasten, een witgelak te koffer in de hand gedrukt, die gratis invitaties bevat voor een dagje Luik met Sandra Kim, een borrel met Wilfried Martens en een dansavond in vijftiger jaren-stijl met alle sterren van deze Eurovisie- -topper. „Op een paar kleinigheidje na, verloopt alles prima. In elk ge val tot dusver", glundert Ro bert Stéphane, administrateur- Halla Margret Amadottir, voor IJsland in de race met het gevoelige 'Heagt og hjlott', klapt met een overgave alsof haar leven ervan afhangt en misschien is dat ook wel zo. Maar tot mijn verbijstering ap plaudisseren ook tientallen collega's alsof het bij hun werk hoort. Intussen hangt in de echte perszaal, één paleis verder, een wat landerige sfeer. De meeste personal computers en andere door de RTBF geïnstal leerde apparatuur staan er on aangeroerd bij. Onwennig lo pen ook wat Europese collega's rond; voor hen is de overgang van de monetair compenseren de bedragen naar het genre „Lass die Sonne in dein Herz" wel erg groot. Toch hebben ook zij een eigen persvak, met daarin singletjes van de deelnemende combina ties, stickers, buttons, vlagge tjes en levensbeschrijvingen, die aangeven dat al die arties ten die nu met buikpijn van de zenuwen rondlopen, van Vic ky Rosti tot Kate Gulbrand- sen, al op hun vijfde of zesde een bijna religieuze zekerheid hadden dat voor hen een grote toekomst was weggelegd. Al leen blijft die voor sommigen, zoals LUiane Saint Pierre (38) en Umberto Tozzi, die in ter men van de lichte muziek ge sproken zijn arbeidzame leven ook ver achter zich heeft, wat erg lang weg. In het persvak verder een lijst met alle namen van de hotels waar de artiesten zijn onderge bracht, en een vriendelijke in vitatie hen te begeleiden op hun verkenningstochten door Brussel. In de wandelgangen wordt Johnny Logan, voor Ierland uitkomend met „Hold me now", als een zekere win naar getipt. Echte boter Aan de entree van de grote zaal, die vanavond alleen voor VIP's uit de platen- en om roepwereld toegankelijk is, is intussen de laatste hand gelegd aan heuvels van gras, zilver kleurige bomen, bloementui nen en waterpartijen, want nog steeds zijn die 236 miljoen frank (bijna 13 miljoen gulden) die de RTBF voor dit interna tionale evenement heeft uitge trokken, niet helemaal op. Binnen, waar voor een fortuin aan camera's rondrijdt, zijn alle kuipstoeltjes nog met plas tic bekleed, zodat vanavond de omroepbazen en hun eega's in elk geval langs die kant geen besmettelijke ziektes oplopen. Op het podium heeft Bang net zijn repetitie beëindigd, en links van de grijze bitumen- hoop die de achterkant van het decor vormt, komt nu een man in een witte slagersjas op, klaar om een koe dood te doen. Hij spreekt Nederlands en is toetsenist van Marcha. Ook de drummer heeft zijn over-all aan. En dan klinkt, nog wat ijl door de veel te lege zaal, na een welgemoed „Kom jongens, we beginnen", ook ónze inbreng. Nu wetend dat het zo hoort, applaudisseer ik als enige, en een dankbare blik is mijn deel. Van Marcha zelf, of beter nog: van Onze Nationale Trots, zoals de NO- S-informatiedienst haar in de rsmap vreugdevol noemt, 'e hebben er trouwens meer, lees ik daar: „Real butter, Gouda Cheese, tulip bulbs and gigantic waterworks". In Brus sel zijn ze sprakeloos. Real butter??? Rechtop in de wind loop ik te rug naar mijn auto, toch weer een beetje trots dat óók ik uit Nederland kom, want dat is méér dan die tien miljoen Bel gen kunnen zeggen. En vanavond wint Ierland toch het songfestival. FRANS BOOGARD Zie verder in Finale: Peter Koelewijn: „Songfestival moet weer songfestival wor den". CANNES Van de grote fi nanciële problemen waarin de Amerikaanse filmmaatschap pij Cannon verkeert, valt op het filmfestival van Cannes weinig te merken. Op een champagne-persconferentie kondigde Cannon-baas Mena- hem Golan een pakket van zestien kinderfilms aan. „Dit is een persconferentie voor alle kinderen in de we reld", zo begon Golan, die schijnbaar zelf ook nog in sprookjes gelooft. „Vroeger maakte Walt Disney films voor kinderen, tegenwoordig Steven Spielberg. Hij kan het echter niet alleen aan, daarom helpen we hem een handie", aldus Golan, zoals gewoonlijk niet gehinderd door beschei denheid. De vergelijking met kwam overigens niet helema uit de lucht vallen. Aan de zij de van Golan zat namelijk Amy Irving, alias mevrouw Spielberg, die in de eerste sprookjesfilm van Cannon „Repelsteeltje" de hoofdrol speelt. Amy Irving vertelde dat ze heeft meegedaan omdat haar broer de film heeft gere gisseerd en omdat ze zelf nu ook moeder is. „Repelsteeltje" is onlangs op proef in Neder land uitgebracht, maar ver dween al snel uit de bioscopen. Op de financiële problemen van Cannon, die onder meer een groot aantal bioscopen in de Randstad exploiteert, wilde Golan niet ingaan. Een van de aanwezigen vroeg zich af of deze sprookjesserie had te ma ken met het feit dat de aande len van Cannon het afgelopen jaar van 45 naaf 5 dollar zijn gekelderd en die van Disney verdubbeld. Golan deed echter net of zijn neus bloedde en di rigeerde iedereen richting bar. Het veertigste filmfestival van Cannes werd donderdagavond tot ieders verrassing geopend door Robert de Niro, die spe ciaal voor deze gelegenheid was overgevlogen uit Los An geles. Als openingsfilm fun geerde „Un homme amou- reux" van de Franse cineaste Diane Kurys, een tamelijk kleffe liefdesgeschiedenis over een getrouwde Amerikaanse acteur, die in Rome verliefd wordt op een onbekende actri- JOS KESSELS Een nep-priester houdt de deur open voor een bezoekster van de kleinste bioscoop ter wereld. De cinema staat voor het festi valpaleis in Cannes, waar donderdag het 40e filmfestival begon. De voorstelling met een film naar keus kost ongeveer drie gulden vijftig. ontvanger en 15.00 uur. telefoonnr.071-122248 en uw Krant wordt nog dezelfde avond nabezorgd. Artiesten op single voor Mozambique HILVERSUM Zondag wordt in de Hilversumse Wisseloord studio de single „SOS Mozambique" opgenomen. Het gaat om een Nederlandse initiatief waaraan een groot aantal artiesten belangeloos meewerkt. Zoals de titel al aangeeft moet de gram mofoonplaat geld opbrengen voor Mozambique, één van de rampgebieden in Afrika, waar elke vier minuten een kind van de honger sterft. De compositie is van oorsprong een Italiaans stuk dat van een Engelse tekst is voorzien door Hans Vermeulen. Hij neemt ook de produktie voor zijn rekening. De Nederlandse artiesten die aan de plaat meewerken, zijn on der meer Mai Tai, Danny de Munk, Gerard Joling, Lee Towers, Anita Meyer, André Hazes, Oscar Harris, de Dolly Dots, Rob de Nijs en Frank Boeijen. Per verkochte single wordt twee gulden afgedragen aan de vijf samenwerkende hulporganisaties in de actie „Steun Mozambi que". AMSTERDAM Het theater stuk „De Palestijnse" van het Israëlisch gezelschap Haifa Municipal Theatre, dat dins dag in Amsterdam wordt ge speeld, is in Düsseldorf in de Bondsrepubliek. In de Bonds republiek maakte de Pale stijnse gemeenschap bezwaar tegen het stuk. In Nederland heeft - aldus een woordvoer der van de Stadsschouwburg - nog niemand geprotesteerd te gen het theaterstuk van artis tiek leider Joshua Sobol en re gisseur Gedalia Besser. „De Palestijnse" heette aan vankelijk „Shooting Magda" en gaat over liefde tussen een Palestijnse vrouw en een jood se man, die tragisch ten onder gaat in een sfeer van haat, ge weld en racisme. De spelers zijn Arabische en joodse ac teurs. De voertaal is If riet. Via koptelefoons wordt het stuk vertaald. In Israël heeft het stuk ge mengde reacties opgeroepen. Er zouden scènes worden ge speeld die pijnlijk zijn voor Joodse toeschouwers. Concert door The Leiden English Choir, hot koor von do vakgroop En- gola van do Loidso Univoraitoit. Gis- toron in do Luthorso Korfc in Lalden. In een stampvolle Lutherse Kerk werd gisteren een pro gramma gebracht met reli gieuze muziek van drie com ponisten uit de vorige eeuw. Dat waren Anton Bruckner (1824-1896), van wie vier mo tetten werden uigevoerd, Ga briel Fauré (1845-1924) wiens Requiem in de oorspronkelijke versie klonk, met een zeer kleine en niet volledige or kestbezetting, en John Stainer (1840-1901). Met The Crucifiction van deze laatste, de enige Engelse com ponist van dit concert, werd de avond geopend. Het is een ora- torium-achtig werk voor koor, orgel en twee solisten (bas en tenor). De muziek is nogal braaf en kabbelt voort, biina zonder enige spanning; eente hoogtepunten komen er nau welijks in voor, en van echte geëmotioneerdheid is weinig te merken. Het is geen muziek die het hart raakt. Je moet als toehoorder wel het geduld van een engelse gentleman hebben om hier een uur lang geïnte resseerd naar te kunnen blij ven luisteren. Slechts een en kele maal is er iets van agitatie te horen, bijvoorbeeld als Christus voor de hogepriester gebracht word, of als het volk roept: „Crucify!". Technisch bracht het koor, dat onder leiding van Ineke Smit stond, dit werk heel goed; wat er aan dynamiek en dergelijke uit te halen viel, werd wel ge realiseerd. De solisten zongen doorgaans wel mooi; bas Frans Huyts zong in het begin een beetje gescandeerd, maar werd later mooi vloeiend. Tenor Bernard Loonen wordt bij het forte aan de scherpe kant. Ook vanuit het koor klonken nu en dan fraaie solostemmen in kleiere partijtjes. Veel meer diepgang was er te horen in de muziek van Bruckner en Fauré, die na de pauze pas ten gehore werd ge bracht De Vier Motetten van Bruckner vormen a capella koormuziek, waarin verschil lende stemmingen te horen zijn, van zeer piëteitvol en in getogen tot groots en overtui gend. Het koor realiseerde deze met veel overtuigings kracht In het Requiem van Fauré was het heel fijn om te horen dat er in een betrekkelijk groot koor ook heel goed heel zacht gezongen kan worden. De bas Hans Claus had in het Offerto rium iets steviger kunnen zin gen, vooral ten opzichte van de strijkers, maar in het Libe ra me was hij heel goed. De sopraan Nicolien van der Rest trof precies de goede sfeer in het Pie Jesu. ANNETTE JASPERSE Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. Zaterdag 9 mei DEN HAAG Koninklijke Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel. 469450) 20.15: Haagse Co- medie: 'Wilde honing' van Mi chael Frayn; regie Eddy Habbe- ma; met o.a. Rick Nicolet, Anne- Wil Blankers, Sacha Bulthuis. Patty Pontier en Carol Linssen. (De loods), 20.15: Haagse Come- die: 'Eline', toneelbewerk. van Hans de Wolf naar "Eline Vere' van Couperus; regie Aram Adrl- aanse; met Carline Brouwer, Kees van Lier, Victor Löw, Fred Goessens, Inez Hafkamp, zang en Jan Pieter Koch, muziek. Appeltheater (Duinstraat 6, tel. 502200) 20.15: Toneelgr. De Ap pel: 'Amphitryon' van Heinrich von Kleist; regie Hans Croiset; met o.a. Stef Feld, Porgy Frans- sen, Aus Greidanus, Alexander van Heteren, Will van Kralingen. Trudy Labij en Hugo Maerten. Theater aan de Haven (West duinweg 230, tel. 543202) 20.30: Titus Muizelaar en Lineke Rijx- man: 'Pick-up' van Gerard-Jan Rijnders. Diligentia (Lange Voorhout 5, tel. 651851) 20.15: Jenny Arean: 'En voort gaat 'ie weer'. Randatad-Theater (L. Lom- bardstr. 38) 20.15: Toneelgr. Randstad: 'Met mes en vork'; re gie Corry van Hartingsveldt. Oud-Kath. Kerk (Juffr. Idastr. 7) 20.15: Leiden English Choir olv Ineke Smit mmv sol., Leiden En glish Chamber Orchestra en Hans van der Toorn (orgel); wer ken van Stainer, Bruckner en Fauré. Paard van Troje (Prinsegracht 12) 19.00: 'A tribute to Bob Mar- ley'; met Revelation Time, Sister Spliff, Turning Point en Badman Posse. Theater aan de Haven (West duinweg 230, tel. 543202) 20.30: Roots Dance Theatre. Circustheater (Gevers Deynoot- plein 50 tel. 558800) 20.15: Jazz Extension Dance Theatre. Theater Pepijn, (Nieuwe School straat 23. tel.460354) 20.30: Ca baret Thomas Stobbelaar: 'Kij ken kost niets'. Koninklijk Conservatorium (Ju liana van Stolberglaan 1, tel. 814251) 20.15: Muziek- en dansgr. Pandora mmv Peter van der Linden: 'Dansen uit de Ha- des'. Omniveraum (Pres. Kennedyl. 5) Dag. 11.00: 'De Melkweg, een eiland in het heelal'; dag. 12.00, 14.00 en 16.00: 'Darwin op de Galapagos eilanden'; 13.00 en 15.00: 'On the Wing; zo vrij als een vogel'. Vr., za. en zo. feest en vakantiedagen ook 17.00 19.00 en 21.00: "On the wing'; 20.00: 'Darwin'. Zondag 10 mei DEN HAAG Koninklijke Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel. 469450) 20.15: Haagse Co- medie: 'Wilde honing' van Mi chael Frayn; regie Eddy Habbe- ma; met o.a Rick Nicolet, Anne- Wil Blankers, Sacha Bulthuis, Patty Pontier en Carol Linssen. (De loods). 14.00: Haagse Come- die: 'Eline', toneelbewerk. van Hans de Wolf naar 'Eline Vere' van Couperus; regie Aram Adri- aanse; met Carline Brouwer, Kees van Lier, Victor Löw, Fred Goessens, Inez Hafkamp, zang en Jan Pieter Koch, muziek. Congresgebouw (Churchillplein 10 tel. 548000) 14.15: Residen- tie-Ork. olv Heinz Wallberg. Op progr. o.m. 'Symfonie 5' van Bruckner. Café Schlemmer (L. Houtstr. 17) 22.00: Vera Vingerhoeds Kwar tet. 15.00: 'De nieuwe wilden in de poëzie' (15 dichteressen) ism Vrouwenboekhandel Trix; mmv Elly de Waard (presentatie), Joi- ce Spies (zang) en Ben Martin Weynand (piano). Theater Pepijn, (Nieuwe School straat 23, tel.460354) 20.30: Edna Kalb en Fred Meyer: 'Al leen met z'n tweeën'. 15.00: Het Kleine Flippen: 'Openbare Pu blieke Werken' (clownsprogr.). Omniveraum (Pres. Kennedyl. 5) Dag. 11.00: 'De Melkweg, een eiland in het heelal'; dag. 12.00, 14.00 en 16.00: 'Darwin op de Galapagos eilanden'; 13.00 en 15.00: 'On the Wing; zo vrij als een vogel'. Vr., za. en zo. feest en vakantiedagen ook 17.00 19.00 en 21.00: 'On the wing': 20.00: 'Darwin'. Schutteradreef 15.00: Circus Aladdin. VOORBURG Huygensmu- saum Hofwijck (Westeinde 2, tel. 872311) 12.00: Huygens-her- denkingsconcert leert. Kon. Con- serv. WASSENAAR De Pauwhof (Paauwl. 2 a) 16.00: Lize Noske (viool) en Annette Rogers (pia no); werken van Brahms, Fauré, Tsjaikovski, Kreisler en Elgar. Reserv.. 01751 - 14.283. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): Stand by me (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 2: The mosquito coast (al); 14.00, 18.45, 21.15. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.15. ASTA 3: Croco dile dunee (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (Winkel centrum Babylon, tel. 471656): Children of a lesser God (al); 14.00, 18.45, 21.15. ZO. 13.30, 16.00, 18.45, 21.15. BABYLON 2: Little shop of horrors (12); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. BABYLON 3: Terug naar Oegstgeest (12); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Pla toon (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.5, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Tough guys (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: No mercy (12); 18.45, 21.30. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): The voyage home (al); za. wo. 19.00, 21.30. zo. 16.00, 19.00, 21.30. overige da gen 13.30, 19.00, 21.30. ME- TROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): De naam van de roos (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 14.00, 16.5, 18.45, 21.30 Fanta sia (al); zo. 11.01 METROPO- LE 2: Mascara (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3: Pla toon (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4: A room with view (16); 18.45, 21.30. do vr. ma. di. ook 14.00 METROPO LE 5: De aanslag (al); 14.00, 20.30. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): The golden child (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: The voyage home (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: Over the top (12); 13.45, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: Flodder (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. LE PARIS 1(Kettingstraat 12b, tel. 656402): Carmen (18); 13.00, 15.00, 17.00, 19.00, 21.00. zo. v.a. 15.00. LE PARIS 2: Sul ka's daughter (18); v.a. 12.15. (zo. v/a 13.45.) PARIS 3: How do you like it? (18); v.a. 12.30. (zo. v/a 14.00.) HAAGS FILM HUIS (Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1: Tiempo de mo- rir; 19.30, 21.45. The hustler; zo. 14.00. Zaal 2: That's life; 19.30, 21.45. Zaal 3: wo. do. vr. za. 16.00 middagvoorstelling voor een speciale prijsl dag. (beh. vr. wo.) 19.30, 21.45. vr. wo. 19.30, 22.00. I'll buy you; do. The hustler; vr. A day at the races; za. Die angst des Tor- manns beim Elfmeter; zo. Cin cinnati kid; ma. Area voor een atleet; di. This sporting life; wo. NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1: Platoon (16); za. 00.15. CINEAC 2: Tough guys (16); za. 00.15. CINEAC 3: When a stranger calls; (16); za. 00.15. EUROCINEMA: Body girls (18); za. 00.02. KINDERVOORSTELLINGEN: BABYLON 3: De troetelbeer tjes; za. wo. 14.00. zo. 13.30, 16.00. CINEAC: Bambl; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. EURO CINEMA: Assepoester; za. zo. wo. 14.00. METROPO LE 4: Bambi; za. wo. 14.00. zo. i 14.00, 16.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239); Platoon (16); 19.00, 21.15. za. zo wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Nieuwe avonturen van de troe telbeertjes (al); za. zo. wo. 14.30. A Room with a View (16); 19.00, 21.15. In de naam van de roos (12); Over the Top (al); Gol den Child (12); Children of a lesser god (al); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Mascara (16); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, teh 071- 125414); Night Dreams (18); 14.30, 19.00, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Kinky business (18); vr. za. 23.30. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Jumping Jack Flash (al); do t/m zo. 19.00. zo. 15.45. Hannah and her sisters (al); do. t/m zo. 21.15. Amadeus (al); ma. di. wo. 20.15. KINDERVOORSTELLING Troetelbeertjes; za. zo. wo. 14.00. Oom Ferdinand en de to verdrank; vr. za. wo. 15.45. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): The fly (12); do. t/ m zo. 20.00. Blonde Dolly (12); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Tom en Jerry; za. zo. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7, tel. 079- 511313): Children of a lesser God; za. zo. wo. 14.00. do. ma. di. wo. 20.00. vr. za. zo. 19.00, 21.30. Bambi; za. zo. wo. 14.00. Over the top; do. ma. di. wo. 20.00. vr. za. zo. 19.0, 21.30. The golden child; do. ma. di. wo. 20.00. vr. za. zo. 19.00, 21.30. za. zo. wo. 14.00. Voortdurend presenteert jong cabaret-talent zich in het Haagse theater PePijn. Gister avond was daarvan opnieuw een voorbeeld te zien. Het ging om de talentvolle Thomas Stobbelaar, in 1983 tweede prijswinnaar van het Leids Cabaretfestival als een van de spelers van de cabaretgroep „De Stobbelaarshow". Het pro gramma „Kijken kost niets" is zijn eerste solo-voorstelling. Thomas Stobbelaar biedt een blik in het leven van een ang stige man die, door het aan trekken van een jasje, alle gêne overwint en uit zijn isole ment komt. Door gebruik te maken van een geluidsband en een complete video-uitrus ting krijgt het programma een hedendaagse uitstraling. Tho mas speelt de voorstelling in ruim een uur en een kwartier, zonder pauze. Zijn kracht zit vooral in de visuele presenta tie. Voortdurend gebruik ma kend van mimische speluiting wordt het een mengeling van clownerie en gevoelens. Het programma krijgt daardoor Cabaretprogramma: „Kijken kol nieta" van Thomas Stobbelaar theater PePijn te Den Haag, vrijdl 8 mei. Herhaling: Vanavond wel een wat trage uitstralini Wat meer gesproken tekst zo de presentatie afwisselend! maken. Stobbelaar maakt gf bruik van een traditional wat schoolse, mime-expressii maar door de fantasierijke io passing werkt het toch hé verfrissend. Het ontbreke van een pauze heeft een'pos tieve werking op het progra» ma, want Thomas heeft ev! tijd nodig om in zijn spel te b men. Maar dan gooit hij oo zijn hele wezen in de strijd o het aanwezige publiek vol zich te winnen. De cabareti werkt keihard en zal zich, oo door het grote enthousiasB wqarmee hij werkt, tot boeiende theaterpersoonlij heid kunnen ontwikkelen. I eerste tekenen daarvan wart gisteravond aanwezig. ROB VAN DER MB

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 20