Jan Blokker vat 40 jaar Holland Festival samen Johnny Logan wil wraak op Engeland bioscopen Evita oud en versleten en om nooit te vergeten Orson Welles krijgt rust w :unst EeidóaQowiarit gem pre rescendo swak .^?n Finale Leids Cabaretfestival Hoge prijs voor werk Andy Warhol „WE ZULLEN DAN MAAR HOPEN DAT WE ER MET EEN KLEINER BEDRAG AFKOMEN" SONGFESTIVAL NIET ALTIJD GOED VOORDE WINNAAR DONDERDAG 7 MS 1987 PAGINA 17 OP icu ««jMehoorzaal (Leiden): Concert o« Sempre Crescendo, het koor orkest ven Minerve. Beluisterd mei. On. hor 1-2. •16, 3-9. H B: jj rkest en koor van Minerva, U Jempre Crescendo" ver- Rol Crt in een moeilijke Ten e Als amateurinstelling ilj' jdt het onder een gebrek in talent, tijd en geld, maar ,estert anderzijds de begrij- jlijke ambitie soms het gro- re repertoire te brengen, at verhoogt de musiceer- eugde en daar gaat het de den van Sempre toch om. at zo'n poging op een mis- kkking kan uitdraaien is m geen ramp, niet voor de tvoerenden en niet voor publiek dat bestaat uit „.pathiserende familiele- pÖ en clubrelaties. Ander- Z jds stelt Sempre door naar Uiten op te treden, zich aan it risico bloot met objectie ve en minder welwillende aatstaven beoordeeld te orden. Bij het beluisteren het concert dat Semnpre steren in de Stadsgehoor- al gaf, speelden deze ver- 75. 26- w ihillende criteria een rol. nu- 9i 1 pre entie die Sempre nde door een uitvoering geven, maakte het niet nies aar. Zeker de uitvoering an de bijzonder veeleisende mfonie van Schumann niet. maar staat te- 34- nover dat het plezier en de 'q® zet bij het musiceren evi- ent is en dat daarmee een 'jes itvoering ook aantrekkelijk maakt kan worden. Het MM equieum van Fauré klonk ind-iaak heel innemend, vooral de koorpartij, en ook in it werk van W. Franken, i merkwaardige combina- van Ravel, Prokofjev en di« jets als Valerius' Gedenk- lank, en het hoboconcert 34.pn Albinoni hield Sempre ch redelijk staande. echte muzikaliteit zorg- n de twee vocale solisten Fauré en de pianosolist in anken. De dirigenten Bas- Blomhert en Piet ilschbos zijn figuren die jkbaar wel musiceervreug- opwekken, maar bij ijze van spreken geen uit een rots kunnen aan en Sempre niet boven niveau uittillen. Beide uden Sempre vakbe- iraam bij elkaar, wat vaak n mager en soms heel aar- resultaat geeft. n krant ontvangen Bel tussen en 19.00 uur, zaterdags tussen 00 en 15.00 uur, telefoonnr.071- 248 en uw krant wordt nog dezelf- Bvond nabezorgd. LEIDEN In de Leidse schouw burg wordt 16 mei de finale van het negende Leids Cabaretfestival gehouden. De finalisten zijn:- „Truus gaat uit wandelen" (Esther Hageraats, Raldi Langereis en Harmien Slier), het duo „Verreck Pleijsier" (Marcel Verreck en Paul Pleijsier) en „Domi en de Basbartoets" (Dominique Engers en haar begeleidingsgroep). De jury bestaat uit Ank Groot (caba retière en docente speltechniek), René Penders (oud-directeur De Kleine Komedie) en Karei Ver- donschot (theaterrecensent). In de voorronden had deze jury de keus uit negen groepen. De finale be gint om 20.30 uur. (Van onze correspondent Paul van der Voort) BARCELONA Bijna twee jaar na zijn dood op 10 oktober 1985 in Hollywood heeft de legendarische Noordamerikaanse cineast en acteur Orson Welles gisteren zijn defini tieve rustplaats bereikt. In een besloten plechtigheid werd de urn met as van de al tijd geruchtmakende regisseur bijgezet op het enorme landgoed dat de Spaanse stie renvechter Antonio Ordonez bezit op zes ki lometer afstand van het plaatsje Ronda, in de Zuidspaanse provincie Malaga. De stie renvechter was een van de meest intieme vrienden die Orson Welles tijdens zijn fre quente bezoeken en verfilmingen in Spanje heeft gemaakt Ordonez - overigens ook een intieme vriend van Hemmingway - was de man die Welles inwijdde in de mythische aspecten van de stierenvechterskunst en hem enthousiast maakte voor de Spaanse le vensstijl. Welles maakte in Spanje verschil lende films, waaronder Mister Arkadin, die in 1964 en 1965 werd gedraaid. De laatste wens was dat men hem in Spanje begraven zou. De stoffelijke resten van het filmgenie zijn begin deze week naar Spanje gevlogen door Beatrice Welles, de 31-jarige dochter uit het huwelijk van de cineast met zijn derde vrouw, Paoli Mori. Beatrice bewaarde de urn met as van haar vader in het kantoor van een klein cosmeticabedrijf dat ze in Las Vegas bezit. Beatrice maakt van de reis naar Spanje gebruik om in de kathedraal van Se- villa in het huwelijk te treden met haar verloofde Cristopher Smith. NEW YORK Een schilderij van de onlangs overleden popartiest Andy Warhol heeft op een veiling in New York ruim 1.200.000 gulden opgebracht, wat meer is dan ooit voor een werk van zijn hand is be taald. Het schilderij uit 1963, „Whi te car crashing 19 times", werd door een Zwitserse kunsthandelaar gekocht voor 1.320.000 gulden, bij na het dubbele van de voorheen hoogste prijs voor een Warhol, 770.000 gulden. Een portret van Francis Bacon heeft op een openba re verkoop in New York 3,52 mil joen gulden opgebracht. Volgens Christie's is het de hoogste prijs die ooit voor een hedendaagse Britse schilder is betaald. AMSTERDAM „We zullen dan maar hopen, dat we er met een kleiner bedrag afkomen". Dat zijn de historische woor den van een anoniem ge bleven ambtenaar van de afdeling Kunstzaken van het toenmalige ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen in 1947, naar aanleiding van een garantiebedrag dat voor het eerste Holland Festival werd gevraagd. „Zo gaan die dingen", meldt Jan Blokker berus tend in een door hem sa mengesteld boek over veertig jaar Holland Fes tival, dat de zin van de anonieme ambtenaar als titel heeft meegekregen. Deze zin staat op bladzijde 37. De lezer, die zo ver is geko men, heeft dan al een gewel dige hoeveelheid cijfermateri aal om de oren gekregen, meestal in verband met finan ciële perikelen. Wie hoopt, dat het daar zo'n beetje bij zal blijven komt bedrogen uit: elke bladzijde toont aan dat het Holland Festival alle afge lopen veertig jaren voorname lijk een centenkwestie is ge weest, met daaromheen een heleboel al dan niet omstre den kunst, maar steeds van internationaal niveau. Scherp Het is Jan Blokker gegeven om op vriendelijk-ironische toon de meest akelige dingen te beweren. In dit boek houdt hij zich duidelijk in, al wordt zijn toon soms opvallend scherp. Dat gebeurt vooral als hij zich keert tegen de Raad voor de Kunst die volgens Blokker voortdurend een vij andige houding tentoon spreidde tegenover het Hol land Festival. Deze controver se leidde in 1985 tot het advies van de Raad aan minister Brinkman van WVC om het festival helemaal maar niet meer te subsidiëren. De mi nister, zoals bekend tuk op bezuinigingen, legde dit ad vies als al te doortastend naast zich neer. „Ik kon me niet goed voorstellen dat het Hol land Festival opeens helemaal niet meer zou bestaan", aldus de minister. Dat Blokker zijn pen aardig in toom houdt, komt wellicht door de eindeloze hoeveelheid feitelijkheden, jaartallen en uitspraken, die hij te verwer ken kreeg. Of alles even juist is, zal geen sterveling kunnen controleren; daarvoor moest Blokker een teveel aan infor matie kwijt. Maar wat er ook mis mocht zijn: de samenstel ler neemt dat voor eigen re kening. „Mevrouw Goldsc- hmitz was zo vriendelijk, de tekst op feitelijke onjuisthe den te corrigeren", schrijft Blokker. Waar hij aan toe voegt: „De fouten die er toch nog in zitten zijn in ieder ge val niet haar schuld". Maar omdat Blokker zich toch niet zo héél bevoegd acht, spreekt hij de hoop uit dat ter gele genheid van het gouden jubi leum van het Holland Festi val een echte historicus zich er nog eens aan zal zetten. De tekst van Blokker volgt niet, zoals de vele vaak schit terende foto's in het boek dat wel doen, chronologisch de geschiedenis van het Holland Festival. Blokker heeft aan een thematische opbouw de voorkeur gegeven, waarbij het politiek-cultureel klimaat in Nederland na de Tweede Wereldoorlog het uitgangs punt vormde. „Om nu te zeggen dat in Ne derland altijd een innige rela tie met de Kunsten heeft be staan - nee", aldus Blokker. Dat in Nederland in 1947 een Holland Festival „voor bijzon dere kunstmanifestaties" werd voorbereid noemt de schrijver een verrassing. Dat het festival na veertig jaar nog altijd een vitaal bestaan leidt mag naar zijn mening een klein wonder heten. Ei genlijk is dat te danken aan de eigenzinnige mensen die altijd de leiding over het Hol land Festival hebben gehad, zoals Peter Diamand, Jaap den Daas en Frans de Ruiter, zei Blokker gisteren op een bijeenkomst in Amsterdam ter gelegenheid de presentatie van het boek. Daar overhandigde bescherm heer van het Holland Festival prins Claus de eerste exem plaren aan Peter Diamand, die van 1949 tot 1966 direc teur was van het Holland Fes tival, en aan mevrouw Rei- nink, de vrouw van een van de twee initiatiefnemers, de in 1979 overleden H.J. Rei- nink. Documentaire De NOS zendt woensdag 3 juni een documentaire van anderhalf uur uit over veertig jaar Holland Festival, die is samengesteld door Hans Heg en Don Rook onder de titel „Oorlogsdroom van 'n stel heilige mannen". Ook deze filmbeelden geven een bonte impressie van wat zich de af gelopen jaren heeft afgespeeld op de Nederlandse podia en daarbuiten (het Amsterdamse Museumplein). Evenals in het boek van Blokker blijkt uit deze documentaire, dat een relatief kleine groep kunst liefhebbers elk jaar opnieuw heeft moeten opboksen tegen een groot aantal mensen die het Holland Festival als te éli- tair ervaren, te geldverslin dend en minder noodzakelijk. Het wonder van het Holland Festival doet zich dit jaar, zo als gebruikelijk, voor van 15 juni tot 15 juli, voornamelijk in Amsterdam en Schevenin- 8en- FRITS BROMBERG Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende da gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN OEN RIJN EURO CINEMA I (Van BoetzeHaerstraat 6. tel. 01720-20800): Platoon (16); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. EUROCINEMA II: Children of a lesser god (al); 18.30, 21.15. zo. ook 16.00. Nieu we avonturen van de troetelbeer tjes (al); za. zo. wo. 14.00. EU ROCINEMA III: Over the Top (12); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.15. EUROCINEMA IV: Golden Child (12); 18.45. 21.30. za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Platoon (16); za. 24.00. EUROCINEMA II: De perverse gravin (18); za. 24.00. EUROCINEMA III: Over the top (al); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Sex achter tralies (18); za. 24.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239); Platoon (16); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Nieuwe avonturen van de troetelbeertjes (al); za. zo. wo. 14.30. A Room with a View (16); 19.00, 21.15. In de naam van de roos (12Y, Over the Top (al); Golden Child (12); Children of a lesser god (al); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875y. Mascara (16); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmer straat 52, tel. 071-125414); Night Dreams (18); 14.30, 19.00, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Kinky business (18); vr. za. 23.30. NOORDWUK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719- 12800): Flodder (12); vr. za. ma 19.00. The Fly (16Y, vr. za ma 21.15. zo. di. 20.15. KATWUK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075); No Mercy (12); do. t/m zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: About last night (12); tijden zie City I. CITY THEATER III: Ferris Buel- lers day off (al); tijden zie City I. CITY THEATER IV: Flodder (al); tijden zie City I behalve zaterdag en woensdagmiddag. Donald Duck's verjaardagspartijtje (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Jumping Jack Flash (al); do. t/m zo. 19.00. zo. 15.45. Hannah and her sisters (al); do. t/ m zo. 21.15. Amadeus (al); ma di. wo. 20.15. KINDERVOORSTELLING Troetelbeertjes; za. zo. wo. 14.00. Oom Ferdinand en de toverdrank; vr. za. wo. 15.45. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): The fly (12); do. t/m zo. 20.00. Blonde Dolly (12); ma t/ m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Tom en Jerry; za. zo. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7. tel. 079- 511313): Children of a lesser God; za. zo. wo. 14.00. do. ma. di. wo. 20.00. vr. za zo. 19.00, 21.30. Bambi; za zo. wo. 14.00. Over the top; do. ma. di. wo. 20.00. vr. za. zo. 19.0, 21.30. The golden child; do. ma. di. wo. 20.00. vr. za. zo. 19.00, 21.30. za. zo. wo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Stand by me (al); 14.00, 19.00, 21.3U. ZO. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 2: The mos quito coast (al); 14.00, 18.45. 21.15. zo. 13.30, 16.00, 18.45. 21.15. ASTA 3: Crocodile dunee (al); 14 00. 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): Children of a lesser God (al); 14.00, 18.45, 21.15. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.15. BABYLON 2: Little shop of horrors (12y, 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. BABYLON 3: Terug naar Oegstgeest (12); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637y. Platoon (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.5, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Tough guys (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: No mercy (12); 18.45, 21.30. EU ROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): The voyage home (al); za. wo. 19.00, 21.30. zo. 16.00, 19.00, 21.30. overige dagen 13.30, 19.00, 21.30. METROPOLE 1 (Carne- g iel aan, tel. 456756): De naam van de roos (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 14.00, 16.5, 18.45, 21.30. Fan tasia (al); zo. 11.01. METROPO LE 2: Mascara (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. s METROPOLE 3: Platoon (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPO LE 4: A room with a view (16); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. METROPOLE 5: De aan slag (al); 14.00, 20.30. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): The golden child (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: The voyage home (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. ODE ON 3: Over the top (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: Flodder (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. LE PARIS 1(Kettingstraat 12b, tel. 656402): Carmen (18); 13.00, 15.00, 17.00, 19.00, 21.00. zo. v.a. 15.00. LE PARIS 2: Sulka's daughter (18); v.a. 12.15. (zo. v/a 13.45.) PARIS 3: How do you like it? (18); v.a. 12.30. (zo. v/a 14.00.) HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1: Tiempo de morir; 19.30, 21.45. The hustler; zo. 14.00. Zaal 2: That's life; 19.30, 21.45. Zaal 3: wo. do. vr. za. 16.00 middagvoorstelling voor een spe ciale prijs! dag. (beh. vr. wo.) 19.30, 21.45. vr. wo. 19.30, 22.00. I'll buy you; do. The hustler; vr. A day at the races; za. Die angst des Tor- manns beim Elfmeter; zo. Cincin nati kid; ma. Area voor een atleet; di. This sporting life; wo. NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1: Platoon (16); za. 00.15. CINEAC 2: Tough guys (16); za. 00.15. CINEAC 3: When a stranger calls; (16); za 00.15. EUROCINEMA: Body girls (18); za. 00.02. KINDERVOORSTELLINGEN: e BABYLON 3: De troetelbeertjes; za. wo. 14.00. zo. 13.30, 16.00. CINEAC: Bambi; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. EURO CINEMA: Assepoester; za zo. wo. 14.00. METROPOLE 4: Bambi; za. wo. 14.00. zo. 14.00, 16.00. stel dat er neen krant was dan wist U niet dat er een grote dierententoonstel ling gehouden werd JRUSSEL Eigenlijk loef je er als artiest hele- naal niet zo happig op te ijn het Eurovisie Song- estival te winnen. Het is elk geval geen garantie oor succes in latere ja- en. Dat geldt zeker voor ohnny Logan, die in 980 in Den Haag het fes- val won voor Ierland, ie in de zeven jaren n toen en nu bijna lleen maar narigheid eeft doorgemaakt. Het festival heeft me bijna eruïneerd", vertelt hij open- artig. „Ik had m'n zaken ook elemaal niet goed geregeld. i heb veel te veel gedele- eerd, veel te veel beslissin-» fn zijn buiten mij om geno- len. Met rampzalige resulta- n". ,Ik heb maanden moeten mokken om een vervolg- ilaatje op de markt te krijgen n dat werd toen geen hit. In ngeland, waar wij Ieren toch an afhankelijk zijn voor nze afzet, kreeg ik toen dat ïlijke stempel van: die is Eurovisie-winnaar, zo imand met één hit, en dat is odelijk. Bovendien verande- en de trends in de lichte mu- iek heel snel, en ik was in- ens ook niet meer in de iode'\ ohnny Logan heeft in de af- elopen jaren ook in zijn per- oonlijk leven problemen ge- ad. „Ik heb een paar jaar in hgeland gewoond, omdat ik nog wel wat werk kon n, optredens in een mu- I - rijgei cale en zo, terwijl mijn vrouw kinderen in Ierland woon- an. Hold me Now is daar ook 5t uitvloeisel van: ik heb het Bchreven in een periode dat van plan was weer terug te ian naar Ierland, maar be laid niet wist of daar nog at voor me was". Pp het zakelijk vlak ging niet fles slecht. Johnny Logan als urovisiewinnaar was vooral het vaste land nog wel een aam, en dat leidde tot tv- en diowerk in verscheidene nden, en zelfs tot een ver- ijf van een maand of acht in wkije, waar hij als musica- rtiest succes had. .an zijn platenfirma mocht j bovendien een jaar lang «rken aan een elpee met co- Johnny Logan: „Festival heeft me bijna geruïneerd". verversies van hits uit de ja ren '50 (o.m. een duet met He len Shapiro), maar in een aanval van naïviteit maakte hij ruzie met de bazen daar en die verbraken het contract: de plaat ligt nu in het archief. Wraak In 1984 dook de naam van Logan weer op in het Eurovi siecircuit: hij schreef het lied je waarmee de Ierse Linda Martin in Luxemburg de tweede plaats haalde (achter de Zweedse Herreys). De re den dat hij dit jaar toestemde in een hernieuwd optreden in eigen persoon ligt in het feit dat hij zich toen vooral wil profileren als zanger, en als een soort wraak op de Engelse markt die hem min of meer liet vallen. „Ik was wel doodsbenauwd voor de Ierse finale, want als ik daar niet had gewonnen, had ik het allemaal wel kun nen vergeten. Dan was ik naar Australië gegaan, waar mijn ouders wonen. Maar ik won, en dat verandert dan in eens een heleboel in je leven. Ik kreeg weer een platencon tract, en het deed ook zeker mijn zelfvertrouwen goed". Logan manifesteert zich in Brussel zelfbewuster dan ooit. „Ik ben niet van plan dezelf de fouten te maken als in 1980. Ik neem nu zelf alle be slissingen, en niemand neemt meer beslissingen over mij of mijn muziek zonder mijn toe stemming. Ik ben niet cyni scher geworden dan toen, maar ik heb nu wel door dat ik een business zit waarin geld verdiend moet worden. De mensen van de platenfir ma zijn er om plaatjes te ver kopen, en als ik dat nou maar in de gaten houd, kan er niks meer misgaan". Omstreden De verrichtingen van Johnny Logan vormen het dagelijks onderwerp van gesprek in het Eurovisiecircus, meestal in positieve zin. Veel omstrede- ner is het duo Detner en Kushnir, dat door Israël naar Brussel is afgevaardigd. Het is een stel acteurs, van het podi um geplukt om op het Eurovi siepodium een komische act op te voeren met het liedje Shir Habatlanim, dat iets be tekent als „twee luie zwer vers". In eigen land was deze inzen ding al zeer omstreden, tot kritische vragen in het parle ment toe. Ook in Brussel zijn de meningen zeer verdeeld. De een vindt het maar flauwe onzin wat de heren laten zien en horen, de ander valt wel voor de ontspannen act van deze heren, die over het podi um dartelen, een soort ironie uitstralen en soort een para frase van de Blues Brothers hebben ingebouwd. Anders dan de rest is hun nummer zeker, maar niemand gelooft in hun kansen bij de interna tionale jury. Vertrouwen Het gelegenheidsorkest dat de RBTF op de been heeft ge bracht voor de begeleiding dwingt alom respect af. Twee landen hebben inmiddels al besloten af te zien van het ge bruik van de meegebrachte geluidsbanden, waarop een stuk begeleiding is vastgelegd, omdat ze genoeg vertrouwen hebben in de kwaliteit van de levende musici in het orkest Die landen zijn Italië en Is raël. RENE DE COCQ Theater Carré, Amsterdam: musical „Evita" door het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Op muziek van An drew Uoyd Webber en teksten van Tim Rice in de vertaling van Paul Berkenman en choreografie van Da niël Rosseel, in regie van Rufus Col lina. Gisteravond; herhalingen t/m 16 mei. Janke Dekker, die gisteravond in het Amsterdamse theater Carré de rol van Evita mocht zingen - zij deelt die rol per avond afwisselend met de Vlaamse Vera Mann - stond bol van de zenuwen. Zeker het mo ment waarop zij „Ween niet om mij" („Don't cry for me, Argen tina") moest inzetten. Maar zij bracht het er knap van af en zij doorstond de onafwendbare vergelijking met de Engelse versie glansrijk. Een groot deel van het publiek zal zeker voor deze song naar Carré zijn gekomen; dat men hierin niet werd 'teleurgesteld, is de reden geweest waarom de leden van het Ballet van Vlaan deren een staande ovatie kre gen. Voor het overige heeft de musical niet bar veel om het lijf. In tegendeel. De kritiek die ne gen jaar geleden werd geleverd op de oer-uitvoeringen in het Londense Prince Edward Thea tre, heeft niets van zijn geldig heid verloren. Sterker, er kan nog zo het een en ander aan toe worden gevoegd. Was „Evita" toen al sterk gedateerd, de af stand tussen nu en het Argenti nië van dictator Juan Perron is zo groot geworden, dat op het voorstellingsvermogen van het huidige publiek een al te grote wissel wordt getrokken. Het nogal magere, hoewel nog steeds sprookjesachtige verhaal van Eva Perron, is in de regie van Rufus Collins, artistiek lei der van De Nieuw Amsterdam, onveranderd gebleven. De mu sical begint met de begrafenis van Evita Perron, die op 33-jari- ge leeftijd aan kanker overleed, waarna in een groot aantal flash-backs haar leven wordt doorgenomen. De musical ein digt met haar sterfscène. Hoofdfiguren zijn uiteraard Evi ta zelf, in 1919 geboren als het dorpsmeisje Maria Eva Duarte, mmmm Vera Mann, vanavond als „Evita" in het Amsterdamse theater Carré. dictator Peron en Che Guevara, aanvankelijk student in de me dicijnen en later als medewer- ker Evita soms. ker van Fidel Castro guerilla- strijder. Devalck als Peron is vrijwel nooit te verstaan en Janke Dek- „Evita" is geen opvallend goede „Don't Opmerkelijk De introductie van Che in deze musical is wat opmerkelijk. His torisch gezien heeft hij met de Perons weinig te maken, behal ve het feit dat hij óók in Argen tinië is geboren. In het muzikale drama echter wordt hij, zeer in strijd met de werkelijkheid, als een ironische clown ingezet, met de taak het leven van Evita van commentaar te voorzien. En dat doorlopend. Overigens kan zijn aanwezig heid node worden gemist Hij - de voortreffelijk en zeer losjes spelende acteur Bill van Dijk - is de enige is die luid en duide lijk te volgen is en daarmee het hele verhaal: hij zingt vrijwel a. Want musical, erger nog, als cry for me Argentina" niet zo'n wereldsucces was geworden, zou het werkstuk van Lloyd Webber en Tim Rice onmiddel lijk zijn geflopt. Het hartbre kende deuntje waarin de regie aanwijzingen hoorbaar zijn ver werkt, was er eerder dan de musical en het is niet zo ver wonderlijk, dat een groot pu bliek ook wel wilde weten in welk stuk die song nu precies voorkwam. Anders dan in echt grote musicals als West Side Story, waarin de ene hit onmid dellijk plaats maakt voor de vol gende, is „Don't cry" de enige deun die voorgoed blijft hangen. Dat was in 1978 zo en dat is het nu nog. alle verbindende' teksten. Want Potsierlijk wat verstaanbaarheid betreft mogen alle overigen zich nog wel een beetje oefenen. Marijn Blijft over een tamelijk erbar melijke en in veel gevallen pot sierlijke rest Storend en sterk Een opvallend goed verstaan bare en losjes spelende Bill van Dijk als „Che". afleidend zijn nog steeds de pro jecties van portretten en histori sche gebeurtenissen op een groot scherm achter in het to neel en dat elke tekst, ook de meest droge mededeling, moet worden gezongen, werkt even min in het voordeel van deze trage musical. Het tijdperk van de Perons ligt al zeer ver achter ons - Evita overleed in 1952 als first lady van Argentinië door haar hu welijk met dictator Juan - en de politieke spanningen in dat land van toen spreken niet meer aan. Ook niet, dat Evita met haar scherpe ellebogen en tandjes zich een weg beet van dorpelinge naar de machtigste vrouw. Voor velen was zij een hoerige opportuniste, voor an deren de vrouw die opkwam voor de armsten van het land. In de musical wordt dit aange geven, maar niet meer dan dat. Wat nu op het podium staat maakt erg veel lawaai en als het lawaai verstomt, ontstaan pot sierlijke scènes met houten mili tairen die net even te ongelijk acteren om echte marionetten te worden - wat vermoedelijk de bedoeling is geweest. „Evita" is oud en versleten en kan ge voeglijk worden vergeten. Be halve die ene song, in het Ne derlands „Ween niet om mij", die aan kracht nog maar heel weinig heeft verloren. En om dat de song, na een aanloop in jn van het eerste bedrijf. het t pas te horen is in het begi het tweede en laatste k Carré tot de laatste (sterfscène van Evita wel volle zalen hou den. Tot 16 mei. Maar dan moet Evita toch echt wel voorgoed met rust worden gelaten. FRITS BROMBERG ?t begin van bedrijf, zal

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 17