\l V >1 Persoonlijke God vindt meer ingang bij katholieken dan bij protestanten Maria Magdalena in een ander daglicht kerk wereld brieven lezers weer GEESTELITK LEVEN/OPINIE £eidóe(2omant ONDERZOEK PRO MUNDI VITA Bisschop protesteert tegen kernproeven Yredesweek '87 borduurt voort op thema ontspanning Westduitse kritiek op gebrek aan openheid van paus 'n il £eidoe Somant Geen aardverschuiving WOENSDAG 6 MEI 1987 PAGINA 2 Kerken schuwen videogebruik nog te veel DRIEBERGEN De protestantse kerken schuwen het ge bruik van visuele elementen om bijbelse en religieuze thema's te vertolken. Behalve de Rembrandt-bijbel en de geïllustreerde kinderbijbels is er geen sprake van verkondiging door middel van beelden. Dat schrijft het Hervormd Evangelisatorisch Be raad (HEB) in een werkmap getiteld „Beeld voor beeld", over het gebruik van video voor het kerkelijk werk. Het HEB leent sinds 1979 videorecorders uit aan kerkelijke gemeenten. Het HEB schrijft: Het gesproken woord is favoriet, samen met het geschreven en gedrukte woord. In de protestantse traditie heeft de beeldenstorm de symbolen veelal beperkt tot kruis, beker en brood". Bloed van Januari us vloeit NAPELS De aartsbisschop van Napels, kardinaal Corrado Ursi, heeft tijdens een mis bekendgemaakt dat het in een am pul bewaarde gestolde bloed van de patroonheilige van de stad, Januarius, is gaan vloeien. Dit betekent voor de Napolitanen dat ze er goed voor staan. Wanneer het bloed van "San Gen- naio" een van de drie keren per jaar dat de ampul onder een mis wordt uitgestald, hard blijft, dan kunnen de Napolitanen rampspoed verwachten, zo geloven de Napolitanen. Dat iemand geestig wil zijn merkt men vaker dan dat iemand geestig is. Fliegende Blatter UTRECHT Europese rooms-katholieken vin den God belangrijker dan protestanten (6.5 tegen 5.5 op een schaal van 10 pun ten). Van de doorsnee-eu- ropeaan kreeg God 5.8 punten. Nederland ligt met 5.3 iets onder het ge middelde, Ierland en Malta staan met 8 punten bovenaan, terwijl Zweden met 3 punten Gods hek- kesluiter is. Dit schrijft dr. J. Hulshof, studiesecretaris van de Rooms-Katholieke Kerk provincie, in „1-2-1", het officiële orgaan van de Nederlandse RK Kerk. Hij baseert zich op het rapport „God in Europa" van het rk studiecentrum Pro Mundi Vita te Brus sel. Terwijl 75 procent van de Eu ropeanen zegt in God te gelo ven, is dit voor slechts 32 pro cent een persoonlijke God. Van alle rooms-katholieken gelooft 39 procent in een per soonlijke God, van alle protes tanten 26 procent. Van de we kelijks praktizerende rooms- katholieken gelooft niet meer dan 60 procent in een per soonlijke God. De vraag waarom mensen in God geloven, kan op duizend manieren worden beant woord, aldus Hulshof. Mensen kunnen God bijvoorbeeld be langrijk vinden omdat Hij een garantie is voor de zaken die zij zelf belangrijk vinden. Juist in Europa is de seculari satie (ontkerkelijking) alleen te begrijpen als verzet tegen deze belangenverstrengeling. Sinds Hugo de Groot zijn tal loze christenen in Europa er van overtuigd geraakt dat een samenleving die functioneert alsof God niet bestaat en waarin God in die zin dus ook onbelangrijk is, dichter bij Gods bedoelingen staat dan een samenleving waarin men sen elkaar in naam van God de das omdoen, zo schrijft Hulshof in „1-2-1". In het onderzoek van Pro Mundi Vita wordt geconclu deerd dat het geloof in een persoonlijke God is afgeno men. Dat geldt voor de brede middenmoot vand e samenle ving. Bij de hoogst en bij de minst opgeleiden zou het ge loof in een persoonlijke God het grootst zijn. De katholieke bisschop Thomas Gumbleton van Detroit werd gisteren gearresteerd toen hij protesteerde tegen kernproeven in de Nevada woestijn. Gumbleton (midden) was vergezeld van emeritus-bisschop Charles Buswell (links). Toen zij de testplaats bij Mercury wilden betreden, werden zij aangehouden. DEN HAAG Kerken, afzonderlijke groepen en individuele mensen zoe ken dwars door de scheidslijnen tussen Oost en west, Noord en Zuid naar elkaar om in ver bondenheid te werken aan gerechtigheid, vrede en het behoud van de schepping. De twintigste vredeskrant van het IKV in successie die vandaag in Den Haag gepre senteerd is, maar officieel pas bestemd is voor de vredes- week van 20 tot 26 septem ber, kent geen duidelijk mot to, maar borduurt voort op het thema dat vorig jaar werd aangesneden: namelijk ontspanning in Europa via contacten van onder af. Voor de vroege publicatiedatum is gekozen om kerkeraden, pas tores en vredesgroepen meer tijd te geven om de vredes- week voor te bereiden. In de vredeskrant wordt een aantal intereuropese contac ten op onder meer kerkelijk niveau besproken. Zo zet het Diocesaan Pastoraal Centrum in Groningen een vredes- week op samen met de Hon gaarse vredesraad. Het thema luidt 'verbond' en in kerke lijke vieringen zal de liturgie daar omheen worden opge bouwd. Ook is er in de krant aandacht voor de contacten die het stadje Brielle onder houdt met het Tjechische Ha- vlickuv Brod, waarbij 'gewo ne' burgers elkaar zoveel mo gelijk treffen. Daarnaast is er in de Vredes krant ruimte voor het plei dooi van de Wereldraad van kerken in het spoor van de Westduitse atoomfysicus Von Weizsflcker en de Oost- duitse kerken die daartoe het initiatief namen voor het houden van een vredesconci lie. Alle Nederlandse kerken die in de Raad van Kerken zijn verenigd hebben positief op dit voorstel gereageerd. Daarnaast wordt ingegaan op de geschiedenis van het idee van het vredesconcilie. Al in 1934 nam de Duitse theoloog Dietrich Bonhoeffer daartoe het initiatief. BONN Na afloop van het bezoek van de paus aan West- Duitsland is de kritiek nog niet verstomd. De liberale „Stuttgarter Zeitung" schreeft gisteren: „Degenen die ver wachtten dat de paus de me deplichtigheid van de katho lieke kerk tijdens de nazi-tijd zou erkennen, zijn bedrogen uitgekomen. Veel Westduit sers, onder wie rooms-katho lieken, hadden op een grotere openheid en meer eerlijkheid gehoopt." „Geen enkele keer heeft de paus gewag gemaakt van de compromissen en de tactische overwegingen van de Duitse bisschoppen onder het Hitier- bewind om zodoende het erg ste voor de RK Kerk te ver mijden," schrijft het links-li berale dagblad „Frankfurter Rundschau". Onder de titel „Het elan is er uit" schrijft het behoudende dagblad „Die Welt" dat dit tweede bezoek van paus Jo hannes Paulus II aan het land van de Reformatie niets heeft bijgedragen aan een toenade ring tussen rooms-katholie ken en protestanten. Ook de belangstelling voor het pausbezoek is tegengeval len in vergelijking met het bezoek in 1980. Naar schatting hebben in totaal vier miljoen mensen de verschillende etap pes van het pausbezoek bijge woond. In geen enkele sta dion wist de paus meer dan 80.000 mensen te trekken. Praeses Martin Kruse van de Evangelische Kerk in Duits land, de belangrijkste firotestantse kerk in Duits and had al eerder gecon stateerd dat er voor de talrij ke gemengd gehuwden „he laas niets veranderd" is. Te genover deze „teleurstellende ervaring" ziet Kruse echter ook positieve aspecten. Pro testanten en rooms-katholie ken zijn inzake het onderzoek van de bijbel dichter bij el kaar gekomen. Als „meest verheugende ontwikkeling" beschouwt de EKD-voorzitter de grote mate van wederzijds vertrouwen die de laatste ja ren is gegroeid. Bij de meesten van ons roept de naam Maria Magdalena de associatie op van een verleidelijk wezen met wilde lange haren, die op geraffineer de wijze haar aantrekke lijke lichaam bedekken, terwijl de tranen van be rouw voor haar zonden waaronder ongetwijfeld onkuisheid over haar gezicht stromen. Daarom zal iedereen wel er van staan te kijken dat ze bij na tweeduizend jaar lang in een verkeerd daglicht is gesteld. De Maria Magdalena zoals wij die kennen is in feite een ver smelting van verschillende personen. De verwarring stamt uit het begin van de vierde eeuw, toen de kerkva ders besloten drie verschillen de figuren uit het evangelie, namelijk Maria van Magdale na, Maria, de zuster van Mart ha, en de zondares die de voe ten van Christus droogde met d'r haar, samen te voegen en deze samengestelde figuur Maria Magdalena te noemen. Zij was „de zondares" en stond later symbool voor boe tedoening in de katholieke kerk. Zij was als een tweede Eva, die alleen in de hemel terecht kon komen als zij be rouw voor haar zonden zou tonen of, moderner gesteld, spijt zou hebben over haar ware vrouwelijke aard. Het is kenmerkend voor het chris tendom, dat altijd een obsessie aan de dag heeft gelegd voor zonden die met seksualiteit te maken hebben, dat de dood zonde van Maria Magdalena juist onkuisheid moest zijn. Sindsdien werd zij altijd be schouwd als een gevallen vrouw. Een stroom van legen des ontstond rond haar per soon. Door haar onverhulde seksualiteit en doordat zich ze op afbeeldingen in de onmid dellijke nabijheid van Chris tus bevindt kreeg ze afwisse lend de rol opgespeld van zijn minnares en zijn vrouw. De ware aard van Maria Magda lena werd verhuld. Zij werd tot een mythisch wezen ge maakt dat ten dienste stond van christelijke lering. Deze tijd van het kerkelijk jaar, tussen Pasen en Pinksteren, is misschien wel het meest aan- fewezen moment om Maria lagdalena in ere te herstel len. Prominent De originele Maria Magdalena verschijnt steeds ten tonele bij de belangrijkste gebeurtenis sen tijdens Christus' leven. Ze is het meest prominent bin nen de groep vrouwelnke dis cipelen van Christus. Volgens het evangelie werden bij haar zeven duivels uitgebannen en dit vormt de aanleiding tot haar vereenzelviging met de zondares die Christus' voeten waste, hoewel er geen histori sche bewijzen zijn dat deze twee personen inderdaad met elkaar in verband staan. We.weten wel dat ze aanwe zig was bij de kruisiging en bij de teraardebestelling en dat zij de wet brak door stiekem naar Christus te gaan toen hij opgebaard lag. Wat nog veel belangrijker is, zij was degene aan wie Christus voor het eerst verscheen na zijn op standing en aan wie Hij de christelijke boodschap ver kondigde dat er leven is na de dood. Misschien is het juist heel betekenisvol dat Hij een vrouw verkoos om getuige te zijn van zijn verrijzenis, om dat vrouwen in die tijd geen rechtspositie hadden en dus niet konden getuigen bij een rechtbank. De mannelijke dis cipelen wezen haar verhaal van de hand als „loze klets praat". Christus lijkt zich zelf zeer vriendschappelijk en respect vol tegenover vrouwen te hebben opgesteld, vaak tot verbazing van zijn discipelen. Hij zocht zelfs vaak bewust het gezelschap van vrouwen op om met hen diverse zaken te bediscussiëren, die later uitmondden in christelijke ge loofspunten, zoals bijvoor beeld bij de Samaritaanse vrouw nota bene een over spelige Martha en Maria, en Maria Magdalena zelf. Maria Magdalena behoorde tot de eerste van de vele vrouwen die actief waren in de vroege kerk als dienaar, predikant en evangelist. Ook al waren een aantal van Pau lus' medewerkers vrouwen bii voorbeeld Phoebe en Pris- cilla de algehele indruk die we van hem krijgen is dat hij vrouwen een ondergeschikte rol toebedeelde. Zijn uitspraak dat vrouwen hun mond moes ten houden en hun hoofd moesten bedekken als zij in de kerk waren, sluit aan bij de joodse tradities. Wat ook duidelijk naar voren komt is dat Paulus het moeilijk vond de eigentijdse traditionele op vattingen te verenigen met de radicale nieuwe theologische leer en maatschappelijke ge lijkheid die Christus voorstel de. Rond 200 na Christus was het christendom uitgegroeid tot een patriarchaal instituut; elk standpunt dat niet in overeen stemming was met de katho lieke leer werd beschouwd als ketterij en werd systematisch onderdrukt. Aan de teksten die overbleven werd net zo lang gesleuteld tot ze de be langen van de mannenhiërar- chie vertegenwoordigden. Pas in onze eeuw, in 1945, werd de bibliotheek van het Vati- caan opengesteld en kwamen de „ketterse" geschriften voor de dag, die min of meer uit dezelfde tijd stammen als de evangelies die door de ortho doxe kerk wèl werden goed gekeurd. Rivaliteit Het niet door de Kerk erken de evangelie van Filippus verhaalt over de rivaliteit die tussen de mannelijke discipe len en Maria Magdalena was ontstaan. Zij wordt beschre ven als „de metgezel van (Christus)...(die hij meer lief had) dan de discipelen". In het evangelie van Maria wordt van haar gezegd dat Christus zijn leer door middel van haar verkondigde. In de Pistis Sophia, een bronnen boek uit de derde eeuw, wordt Magdalena voorgesteld als de belichaming van de grote vrouwelijke wijsheid. In de vierde eeuw was de status van de vrouwen binnen de kerkelijke hiërarchie al zo ver teruggedrongen dat de vol gende stap een volledige ver banning van de vrouw uit de kerkelijke organisatie was. Maria Magdalena werd als een afvallige beschouwd van wege haar seksualiteit. De Kerk was ervan overtuigd dat diezelfde eigenschap bij Eva tot de zondeval had geleid. Vrouwen dienden om die re den te worden beschouwd als verleidsters en „onechte man nen" en als zodanig verachte lijke wezens. De Middeleeuw se kerk bezigde de.opvatting dat een vrouw door maagd te blijven kon ontkomen aan de erfzonde. Het grote voorbeeld hiervan was natuurlijk de Heilige Maagd Maria, maar dit ideaal was voor de mees ten onbereikbaar. De allegorie van Maria Magdalena, zonda res en heilige, die haar zondi- f;e verleden verwierp om de iefde van God te ontvangen, bood voor de gelovigen een hoopvoller vooruitzicht op een plaatsje in de hemel. De rol die Maria Magdalena speelde in het leven van Christus roept vragen op die tot vandaag de dag nog steeds onbeantwoord ziin gebleven. Toch is het mogelijk op grond van het nieuw ontdekte mate riaal een nieuwe kijk te krii- gen op Maria Magdalena: als een eerlijke, sterke en trouwe figuur die in de mannelijke kerk werd verontachtzaamd. SUSAN HASKINS Copyright The Guardian Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het reeht voor mgezon- den stukken te bekorten Stadhuis Dat eventueel te bouwen nieu we stadhuis komt mij zo lang zamerhand de keel uit. Elke dag worden Hagenaars en in woners van omringende ge meenten geconfronteerd met nieuws over dat vermaledijde project, waa'r naar mijn smaak niemand op zit te wachten. Als je dan bovendien leest hoeveel geld er mee is gemoeid om dat prestige-object van de grond te krijgen rijzen je de haren hele maal te berge. Voor dat geld is er wel wat anders te doen. Denk eens aan de gezond heidszorg, het wijk- en buurt werk, bejaardenzorg en derge lijke. Op die posten wordt voortdurend gesnoeid, terwijl het dus kennelijk mogelijk is om honderden miljoenen uit te trekken voor een buitensporig onderkomen voor gemeente ambtenaren. Laat die mensen hun werk maar gewoon blij ven doen op de plek waar ze nu zitten. En in eerste instan tie denken aan opheffing van de bureaucratie. Dat is belang rijker voor het publiek dan straks te worden bediend van uit een nieuwe kolos in de bin nenstad. J. van Duin DEN HAAG. Waldheim Ik behoor niet tot die mensen die voetstoots achter de poli tieke opvattingen van de Ver enigde Staten aanlopen onder het motto dat we allemaal in de NAVO zitten en daarom so lidair moeten zijn. Maar met de stellingname van Washing ton tegenover de president van Oostenrijk Waldheim ben ik het roerend eens. De Neder landse regering mag zich wat mij betreft in dit geval ook so lidair verklaren met de Vere nigde Staten in de beslissing dat Waldheim persona non grata is. Het enige bezwaar dat ik kan aanvoeren is dat Reagan c.s. met deze stand puntbepaling wat laat is geko men. Waldheim, tegen wie naar veler oordeel overstel pende bewijzen zijn aange voerd voor wat betreft zijn be trokkenheid bij oorlogsmisda den, had natuurlijk nooit de hoogste politieke functie in zijn nog steeds wat besmette land mogen krijgen. Grotere internationale druk had dat kunnen voorkomen. De Vere nigde Staten, die ooit het aan treden van Waldheim als se cretaris-generaal van de Vere nigde Naties sanctioneerden, laden met deze late veroorde ling van de Oostenrijker in elk geval de schijn op zich het Joodse Wereldcongres nu pas ter wille te willen zijn. Maar aan de strekking van de stel- lingame doet dat niets af. J. van Velsen, RIJSWIJK. Tarieven De gemeente Voorburg maakt er helemaal een potje van. Na dat vorig jaar al de nodige ta riefsverhogingen waren door gevoerd voor onder meer sporthal De Vliegermolen, waardoor sportbeoefening in die hal al nauwelijks meer be taalbaar is, zijn per 1 mei de tarieven voor medegebruik van gymnastieklokalen in ge meentelijke scholen met maar liefst 62,5 procent verhoogd. Dat is nogal wat Mevrouw de wethouder Van de Leur vindt dat het allemaal wel meevalt. Zij heeft omgerekend dat de contributie voor leden van Voorburgse gymnastiekvereni gingen met slechts één tot an derhalve gulden gaat stijgen. Dan lijkt de schade allemaal wel mee te vallen, maar de el lende in Voorburg is dat dit het zoveelste voorbeeld is van gemeentelijk beleid dat volsla gen voorbij gaat aan de basis- belangen van de bevolking. Hetgeen ook al blijkt uit de manier waarop het buurt- en clubhuiswerk wordt gekort wiekt. Insiders in die categorie beweren dat de betrokken wethouder niet wordt gehin derd door gebrek aan kennis van de materie. Indien dat zo is, dan belooft dat nog wat voor de komende jaren. F. Jansen, VOORBURG. Lasten De kiezers die vorig jaar het huidige kabinet in het zadel hebben gehouden kunnen te vreden zijn. Nog geen jaar ge leden beloofden CDA en VVD een lastenverlichting voor de burgers, maar zie wat er ge beurt: er is geen sprake van. We kriigen gewoon verder de duimschroeven aangezet. De vraag die na dit soort beslissin gen steeds weer rijst is: hoe lang kan dit nog duren? Zoals het er naar uitziet moeten de mensen die eindelijk wel eens een ander beleid willen zien nog drie jaar wachten. Om dan weer met beloftes te worden geconfronteerd, die nadien nimmer kunnen worden waargemaakt. Maar zo lang politici er nog een goed ge bruik van maken slechte boodschappen te verpakken in nieuwe kreten (ombuigen e.d.) en die bovendien te presente ren op minder pijnlijk geachte momenten (liefst voldoende ruim vóór verkiezingen zodat de negatieve publiciteit weer is weggeëbd) blijft het een ter rein dat slechts met de grootst mogelijke achterdocht dient bekeken. J. Peterse, VOORSCHOTEN. De wijze waarop vandaag in Zuid-Afrika verkiezingen zijn gehouden heeft hier en daar tot opmerkelijk tegengestelde reacties geleid. Hoewel de apartheid en de mensonwaardige gevolgen van dat systeeem toch voldoende bekend zijn rea geerde buiten Zuid-Afrika menigeen met overholen verba zing toen de afgelopen dagen in de media de spelregels van het verkiezingssysteem in Zuid-Afrika nog eens op een rijtje werden gezet. Is het niet ongelooflijk dat drie miljoen blanke stemgerechtigden het lot bepalen van de dertig miljoen Zuid- afrikaanse inwoners? AaN de achterstelling van de zwarte bevolking, het verzet daartegen en het gewelddadig resultaat daarvan zijn we ken nelijk gaandeweg gewend geraakt. De wetenschap echter dat vandaag alleen een handjevol blanken naar de stembus mocht gaan, zet ons weer aan het denken. Een van de be kendste vertegenwoordigers van de zwarte bevolking, domi nee Allan Boesak, verbaast zich daarentegen slechts over onze opwinding. „Alsof die verkiezingen echt belangrijk zijn", zo verzuchtte hij vandaag. „Alsof ze iets veranderen aan de fundamentele kwesties van de Zuidafrikaanse samen leving". De uitkomst van de verkiezingen van vandaag zal inder daad geen directe invloed hebben op de toekomst van Zuid- Afrika. Dat neemt niej weg dat die uitslag toch niet zonder belang is. Gaandeweg zijn de omstandigheden in het land de laatste jaren veranderd. Voor het eerst in de naoorlogse ge schiedenis van Zuid-Afrika maakt de economische recessie ook slachtoffers onder blanke werknemers. In een land waar sociale voorzieningen vrijwel ontbreken, leidt dat tot onge wone taferelen: blanken in het kader van werkverschaf fingsprojecten werkzaam bij het onderhoud van parken en straten, arbeid die tot voor kort uitsluitend door zwarten werd verricht. Blanken zelfs in de rij voor gaarkeukens. Be halve de boycotacties, de stakingen, het geweldloze verzet en de gewelddadigheden over en weer toont ook dat verschijn sel aan, dat het apartheidssysteem op den duur niet te hand haven is. De vraag is slechts of een democratisch systeem nog te verwezenlijken is zonder een explosieve toename van de gewelddadigheden. In nog geen drie jaar tijd zijn er al meer dan 2500 doden gevallen. BLANKE arbeiders en lagere ambtenaren voelen zich nu ook bedreigd door de concurrentie van zwarten op de ar beidsmarkt. Hun kunstmatig hoge levenspeil loopt gevaar door de opkomst van de zwarte vakbonden en de geleidelijke afschaffing van een stelsel van werkreservering, waarin de beter betaalde banen waren voorbehouden aan blanken. Die ontwikkeling is er de oorzaak van dat er een scheuring is ontstaan in het blanke bastion. De Nasionale Party van president P.W. Botha is meer ver deeld dan ooit. Er doet zich al geruime tijd een afbrokkeling voor ter rechterzijde, maar daar is nu een linkervleugel te genover komen te staan onder aanvoering van de vroegere ambassadeur in Londen, Dennis Worrall. Van die voorheen trouwe aanhangers van de Nasionale Party, die zich als onaf- hankelijken kandidaat hebben gesteld, maakt een invloedrij ke groep academici deel uit. Het aantal stemmen dat die lin ker- en rechterflank vandaag behalen is niet zonder beteke nis, omdat die ontwikkkeling op den duur toch van invloed zal zijn op het systeem. POLITIEKE aardverschuivingen zijn er vandaag echter niet te verwachten. De wil tot verdere democratisering, waarin ook het zwarte deel van de bevolking zou moeten participeren, belijdt Botha tot nu toe slechts met de mond. Geweld, niet de rede zal voorlopig nog wel het middel blij ven dat de Botha-regering hanteert om te trachten het zwar te deel van de bevolking naar haar hand te zetten. En dat geweld zal tegengeweld blijven oproepen. Iets hogere temperaturen. DE BILT (KNMI) De weerssituatie is morgen nage noeg gelijk aan die van van daag. Door het wat naderbij komen van het hogedrukge- bied boven de Britse eilanden wordt de middagtemperatuur enkele graden hoger. Het kwik loopt op tot ongeveer 15 graden. Aan de kust blijft de temperatuur wat achter bij die in het binnenland door de aanvoer van lucht van zee met noordenwind. Het hogedruk- gebied blijft tot het weekeinde bepalend voor het weer. Zater dag wordt een depressie boven Scandinavië van belang. Deze voert koude lucht naar ons land. Er vallen enkele buien en vanaf zondag is de tempe ratuur lager. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor donderdag en vrijdag: Zuid-Scandinavië, Denemar ken, noord-Duitsland, Bene luxPerioden met zon en be halve aan de westkust van Noorwegen droog. Middagtem peratuur donderdag ongeveer 14 graden, vrijdag enkele gra den hoger. Zuid-Duitsland. Afnemende bewolking en nagenoeg overal droog. Middagtemperatuur van 13 tot 17 graden. Britse eilanden, Ierland. Zon nige perioden en nagenoeg overal droog. Middagtempera tuur van 12 graden in het ui terste noorden tot rond 17 gra den elders. Frankrijk: Perioden met zon en droog. Middagtemperatuur van 14 graden in het noorden tot 21 graden in het zuiden. Alpengebied. Eerst veel be wolking en vooral aan de noordzijde van de Alpen re gen. Boven 1500 meter sneeuw, later meer zon. Mid dagtemperatuur aan de noord zijde 15 en aan de zuidzijde on geveer 19 graden. Nulgraden- grens op 1500 tot 2000 meter. Spanje. Portugal: Overwegend zonnig, ook een enkele lokale bui. Middagtemperatuur van 19 graden in het noorden tot ongeveer 25 in het zuiden, in het binnenland op enkele plaatsen nog iets hoger. Italië, Joegoslavische kust Veel bewolking en vooral in het zuiden plaatselijk enkele buien, mogelijk met onweer. Middagtemperatuur rond 19 graden. WEERRAPPORT HEDENMORGEN Weer Ma* Min Regen Amsterdam iwbew. 13 7 0 De Bilt zw.bew. 12 7 0 Eelde zw.bew 10 6 0 Eindhoven zw bew. 15 8 0 Den Helder zw bew 12 7 0 Rotterdam zw.bew. 12 7 0 Twente zw.bew 15 7 0 Vhssingen zw.bew. 12 8 0 Zd. Limburg zw.bew 15 8 0 Aberdeen zw.bew 16 9 0 zw bew 16 Athene Barcelona Berlijn Bordeaux Brussel Dublin Frankfort Genève Helsinki Innsbruck Klagenfurt regen Kopenhagen regen Lissabon on bew. Locarno onbew. Londen onbew. Luxemburg zw.bew. Madrid Malaga Mallorca Malta Moskou MUnchen Nice Oslo Parijs Rome Split Stockholm Warschau Wenen Zurich niet ontv. zw.bew. h.bew. zw bew. zw bew. l.bew. zw.bew. regen Casablanca niet ontv. Cyprus Istanbul Las Palmas Beiroet Tel-Aviv niet ontv. niet ontv. BIJ DEZE KRANT INFORMATIE OVER FILMS, MUZIEK, THEATER, RECREATIE, EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2