Attente zon begeleidt Eurovisie Songfestival
Neurose als toneeldans
VEEL BUITENLANDSE SOLISTEN
OP JAZZFESTIVAL IN BREDA
jTaganka-theater overweegt
^stuk over „Dokter Zjivago"
bioscopen
7TKUNST
U2 blijft
dag langer
Meubilair Elvis Presley
„provinciaal grootvuiV
Essayist en bioloog Hillenius overleden
AANVAL DENEMARKEN OP IMITATIE NICOLE
Weer concerten in Sint Antonius Abt
Jazzbassist Wilbur Little overleden
MIELE Keukencentrum
ruud philipsen
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800): Pla
toon (16); 13.30. 18.30. 21.15. di.
ook 16.00. EUROCINEMA II:
Children o» a leaser god (al);
18.30, 21.15. Nieuwe avonturen
van de troetelbeertjes (al);
14.00. di. ook 16.15. EUROCI
NEMA III: Over the Top (12);
13.30, 18.30. 21.00. di. ook
16.00. EUROCINEMA IV: Gol
den Child (12); 13.45. 18.45,
21.30. di. ook 16.15.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239); Platoon
(16); 19.00, 21.15. wo. ook 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39, tel. 124130): Nieuwe avontu
ren van de troetelbeertjee (al);
14.30. A Room with a View (16);
19.00. 21.15. In de naam van de
roos (12); Over the Top (al); Gol
den Child (12); Children of a
leaser god (al); 14.30, 19.00,
21.15. TRIANON (Breestraat
31. tel. 123875): Hannah and
her sisters (al); 14.30. 19.00. De
Aanslag (12); 21.15. REX
(Haarlemmerstraat 52, tel. 071-
125414); Ten little maidens (18);
14.30. 19.00, 21.15.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56. tel.
01719-12800): Flodder (12); ma.
21.15. Labyrinth (al); ma. 19.00.
di. 20.15.
KATWIJK e CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
No Mercy (12); di. wo. 14.45.
19.00, 21.15. ma. 19.00. 21.15.
CITY THEATER II: Biggies (al);
tijden zie City I. CITY THEA
TER III: Ferris Buellera day off
(al); tijden zie City I. CITY
THEATER IV: Flodder (al); di.
wo. 14.45, 19.00. Kinky busi
ness (18); 21.15.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Flodder (al);
do. t/m wo. 15.45. 19.00. De
aanslag; ma. di. wo. 21.00.
KINDERVOORSTELLING
Troetelbeertjes; dag. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): The mission (al);
ma. di. wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
De avontuurlijke reis van Natty
Gann; wo. 14.00.
ZOETERMEER PROMENADE
1,2.3 (Promenade 7, tel. 079-
511313): The golden child; do.
t/m wo. 14.00. ma. di. wo. 20.00.
Bambi; do. t/m wo. 14.00. Over
the top; ma. di. wo. 20.00. Chil
dren of a lesser God; ma. di.
wo. 14.00, 20.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27.
tel. 463500): The mosquito
coast (al); 14.00. 18.45, 21.30.
ASTA 2: Crocodile Dundee
(al); 14.00, 18.45, 21.15. ASTA
3: The fourth protocol (16);
14.00, 19.00, 21.30. BABYLON
1 (Winkelcentrum Babylon, tel.
471656): Children of a lesser
God (al); 14.00, 18.45, 21.15.
BABYLON 2: Little shop of
horrors (12); 19.00, 21.30. BA
BYLON 3: Terug naar Oegst-
geest (12); 14.00, 19.00, 21.30.
CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel.
630637): Platoon (16); 14.00,
18.45, 21.30. CINEAC 2:
Tough guys (al); 14.00, 18.45,
21.30. CINEAC 3: No mercy
(12); 18.45, 21.30. EUROCINE-
MA (Leyweg 910, tel. 667066):
The voyage home (al); wo.
19.00, 21.30. overige dagen
13.30, 19.00, 21.30. METRO-
POLE 1 (Carnegielaan, tel.
456756): De naam van de roos
(16); 14.00, 18.45, 21.30. Die
Zauberflöte (al); zo. 11.01.
METROPOLE 2: Platoon (16);
14.00, 18.45, 21.30. METRO-
POLE 3: A room with a view
(16); 14.00, 18.45, 21.30. ME
TROPOLE 4: Round midnight
(al); 18.45, 21.30. METROPO
LE 5: De aanslag (al); 14.00,
20.30. ODEON 1 (Herengracht
13. tel. 462400): The golden
child (12); 13.45. 18.45, 21.30.
ODEON 2: The voyage home
(al); 13.45, 18.45, 21.30. ODE
ON 3: Over the top (12); 13.45.
18.45, 21.30. ODEON 4: Flod
der (al); 13.45, 18.45, 21.30.
LE PARIS 1(Kettingstraat 12b,
tel. 656402): Carmen (18); 13.00,
15.00, 17.00, 19.00, 21.00. LE
PARIS 2: How do you like it?
(18); v.a. 12.15. PARIS 3: Bet
ween lovers (18); v.a. 12.30.
HAAGS FILMHUIS (Denneweg
56. tel. 459900): Zaal 1: Desert
hearts; 19.30, 21.45. Zaal 2:
Tema; 19.30. Little shop of hor
rors; 21.45. Zaal 3: wo. 16.00.
middagvoorstelling voor een
speciale prijs! dag. 19.30, 21.45.
Night and the city; ma. De
zwemmer; di. 711 Ocean drive;
wo.
KINDERVOORSTELLINGEN:
BABYLON 2: De troetelbeer
tjes; 14.00. CINEAC 2: Bambi;
14.00, di. 14.00, 16.00. EURO
CINEMA: Assepoester; wo.
14.00. METROPOLE 3: Bam
bi; 14.00. di. 14.00, 16.00.
ROTTERDAM Het Ierse kwartet U2
eeft zondag 12 juli een derde concert.
Venals de concerten op 10 en 11 juli vindt
[het optreden plaats in de Rotterdamse Kuip.
i eerste twee concerten zijn inmiddels de
^schiedenis ingegaan als de twee snelst uit
verkochte optredens ter wereld. De 92.000
kaarten, die binnen een uur waren ver
kocht, gingen sneller over de toonbank dan
Jbij recordhouders Bruce Springsteen en Da-
Ivid Bowie. De chaotische taferelen, die zich
ifgelopen week voordeden, hebben er voor
fezorgd dat de voorverkoop, die op 16 mei
lègint, op een iets andere manier wordt ge-
ïfegeld. Mogelijk begint de voorverkoop al
ja's nachts.
MEMPHIS Er was in Memphis in Tennessee weinig be
langstelling voor een veiling van meubilair dat aan Elvis
Presley heeft toebehoord. Onder de veertig adspirant-kopers
die wél gekomen waren, betreurde een aantal de smaak in
meubilair van de „king".
„Het is grootvuil. Ik kan nog niet geloven dat ik daar hon
derden kilometers voor heb gereden," zei een vrouw die
haar naam liever niet kwijt wilde.
Het zestigtal zware meubels in schreeuwende kleuren kwam
uit het huis dat Elvis in Beverly Hills in Californië heeft
bewoond. De eigenaar van drie Elvismusea, Jimmy Velvet,
kocht er vijftig, waaronder een eettafel en negen oranje
stoelen. Hij betaalde er 7.200 gulden voor.
Aan een taxateur op de veiling werd gevraagd om commen
taar op de stijl van Elvis' meubilair. „Provinciaal" ant
woordde hij.
£eidóc6oUta/nt WOENSDAG 6 MEI 1987 PAGINA 13
faalind Newman and Dancers maf
«f Stories" en „Technology of Te-
op dinsdagavond in de Kon.
Schouwburg.
Van het feit, dat kunst in staat
negatieve verschijnselen tot
positieve mededeelzaamheid
om te vormen, maakt de nu
W-jarige, zelf niet meer dan-
(sende, maar nog altijd zeer
vindingrijke choreografe Ro-
salind Newman al sedert de
Oprichting in 1975 van het
inaar haar genoemde ensemble
i Jeen dankbaar gebruik. Voeg
daarbij een ingebouwd huma-
lisme en een weldadige portie
onderkoelde humor en het is
iuidelijk, dat de beide ballet-
vfcten, waarmede zij als laatste
11 poep van de reeks Dancing
vj* America in Den Haag haar
Moederlandse toernee besloot,
interessant kijkwerk opleve
ren.
Deze choreografe is geen ver
nieuwer en zij wil bepaald niet
psychologisch diepgraven.
Juist door deze nuchtere aan
pak en door de uitstekende li
chamelijke conditie van het
half dozijn uitvoerenden werd
„4 Stories" voor een deel
reeds in Rotterdam in het Hol
land Festival 1982 te zien ge
weest een niets ontziende
confrontatie met de erbarme
lijke werkomstandigheden
voor immigranten in Amerika
aan het begin van deze eeuw.
Het verhaal van het leed
wordt onpersoonlijk, maar wel
in tijd en ruimte verteld,
waarbij ingezonden brieven in
de Jewish Daily Forward het
libretto vormen.
In „Technology of Tears"
trekt Newman de trucendoos
van haar toneelregie zo ver
open, dat met die grillige gra
fische projectie op het achter
doek en die meervoudige mo
derne chaplinades, waarbij
avondkleding in nachtkleding
verandert en waarbij de fel
contrasterend geklede dansers
in een taferelen lang durende
toneelmist tot schimmen wor
den, de dans er bijna bij in
schiet. Bedscènes en een uit de
hand lopende party met duide
lijk herkenbare sexuele frus
traties leverden het bewijs, dat
Rosalind Newman andere we
gen zoekt dan louter bewe
gingskunst. Maar beter mist op
een neurotisch toneel dan in
de geest van niet begrijpende
toeschouwers, zoals bij moder
ne dans nogal eens het geval
pleegt te zijn.
FRANK DELBOY
De tenor-saxofonist Arnett Cobb, een van de vele buitenlandse
solisten op het Jazzfestival in Breda.
BREDA Op het 17de
Oude Stijl Jazzfestival in
Breda zal een groot aantal
buitenlandse orkesten en
internationaal bekende
jazzsolisten optreden. Het
Nachtconcert op zaterdag
30 mei telt nagenoeg al
leen orkesten en solisten
uit Amerika, Engeland,
West-Duitsland en Scan
dinavische landen. Het
festival 1987 wordt gehou
den van 28 tot en met 31
mei. Aan de al jaren be
staande opzet ervan is niet
getornd, wel zijn op on
derdelen verbeteringen
doorgevoerd, aldus de or
ganisatie van het festival.
Bekende namen zijn onder
meer de tenor-saxofonist Ar
nett Cobb, bassist-vocalist Ma
jor Holley (beiden uit de VS),
de gitaristen Fapi Lafertin uit
Nederland, Howard Aldin en
Marty Grosz (beiden uit de
VS), pianist Keith Nichols uit
Engeland, saxofonist Claus Ja-
cobi uit Duitsland, zangeres
Lillian Boutté (Engeland),
trombonist Dan Barrett (VS),
the Swedish Jazz Kings met
Bengt Persson en Kenneth
Arnströn, The Red Rose Rag
Time band (VS), Hot Antic
Jazzband uit Frankrijk, Max
Colie Rithm Aces uit Engeland
en de Mari Gras Jazzband met
dansgroep uit Engeland.
Uit Breda komen negentien
orkesten zoals de JoJo Swing
band, Dirty Dozen, Scat Cats
en de Nootenkraaksters. Uit
Nederland verder onder ande
ren de Sky Masters, voor het
eerst in Breda, het Leidsch
Studenten Jazzgezelschap (vo
rig jaar concourswinnaar),
Friends of Swing met de Zwit
serse trompettist Oscar Klein,
het Deep River Quartet en
Goodtime Revival.
Vier podia
Behalve een groot aantal bui
tenconcerten op vier podia in
de Bredase binnenstad zijn er
diverse binnenconcerten. Be
langrijke programma-onderde
len zijn het internationaal con
cours voor amateur-jazzorkes
ten, het thema-concert Swin-
gln'Europe op donderdag
avond, het At the Jazz Band
Ball en de kroegentocht op
vrijdagavond en het nachtcon
cert dat zaterdagavond begint.
Tot het internationaal con
cours zijn dit jaar elf orkesten
uit zes landen toegelaten.
Hierin zal het eerste Italiaanse
iazzorkest te horen zijn dat
Breda aandoet. De deelnemers
komen verder uit West-Duits
land, Engeland, Zwitserland,
Zweden en Nederland. Voor
het eerst in jaren doet er ook
weer een Bredase formatie aan
het concours mee. Dat is het
nog jonge orkest (gemiddelde
leeftijd 17 jaar) Hot Bubble
Gum Swing Band, dat vorig
jaar verrassend een tweede
prijs behaalde op het jazzcon-
cours in Assen.
Dick Hillenius.
AMSTERDAM De essayist en bio
loog Dick Hillenius is maandag in een
ziekenhuis in Amsterdam overleden.
Hij werd 59 jaar. De directie van het
Zoölogisch Museum van de Universiteit
van Amsterdam, waar Hillenius werkte,
heeft dat gisteren bevestigd.
Na zijn studie Biologie in Amsterdam
trad Hillenius in dienst van dat mu
seum. Eerst als conservator, later als
universitair docent voor de beheersaf-
deling amfibieën en reptielen. Hij was
gespecialiseerd in onderzoek naar ka
meleons.
Grote bekendheid kreeg Hillenius voor
al als publicist. Hij schreef opmerkelij
ke, speelse, gedichten en essays over zo
wel zijn eigen vakgebied als muziek en
literatuur. Hij schreef ook een groot
aantal proza- en poëziebundels, waaron
der „Tegen het vegetarisme" (1961),
„Uit groeiende onwil om ooit nog er
gens in veiligheid aan te komen" (1966)
Plaatselijke godjes" (1972) en „Spre
kend een dier" (1974) en onlangs „De
hersens een eierzeef". Tot voor vorig
jaar schreef hij een wekelijkse column
in het weekblad Vrij Nederland.
Hillenius was jarenlang bestuurslid van
het Fonds voor de Kunst van de stad
Amsterdam en het Prins Bernhard-
fonds. Ook in diverse andere verenigin
gen en stichtingen vervulde hij be
stuursfuncties.
'orcelein
nel onder
de hamer
Ee:
ing'
Hi
01 I
r lij het veilinghuis
Jliristies in
hl imsterdam komt
f* wrgen een serie
feuropees
lorcelein onmder
ld8 Ie hamer. Op
im?ldeze foto een
n08 bijzonder fraaie
opstelling Haags
»H lorcelein.
>KOU De nieuwe regis-
Jr van het Moskouse Tagan-
-theater, bekend om zijn
iontroversiële produkties,
leeft bekendgemaakt dat het
theater een toneelstuk voorbe
eldt over „Dokter Zvjivago".
Nikolaj Goebenko verklaarde
tegenover journalisten dat het
niet de bedoeling is een toneel-
I bewerking van de roman van
Boris Pasternak te maken,
maar van de werkelijke ge
beurtenissen rondom het al 30
aar verboden boek en zijn
schrijver.
•Dokter Zjivago", een panora-
na uit de periode rond de
Russische revolutie van 1917,
werd voor het eerst gepubli
ceerd in het Westen in 1957.
In eigen land werd de roman
van Pasternak verdoemd als
een tegen de Sovjetunie ge
richt werk. Nu, 30 jaar later,
hebben de Sovjetautoriteiten
bekendgemaakt dat „Dokter
Zjivago" volgend jaar in afle
veringen wordt gepubliceerd.
Pasternak werd na de publika-
tie van zijn roman in het Wes
ten uit de Russische Schrij
versbond gestoten. Voor zijn
gehele werk werd de schrijver
in 1958 de Nobelprijs voor de
Literatuur toegekend. Onder
zware druk van de autoritei
ten moest Pasternak de prijs
weigeren. Tijdens het congres
van de Russische Schrijvers
bond in februari werd Paster
nak posthuum gerehabiliteerd.
Acteurs van het Moskouse to
neelgezelschap verklaarden
dat partijleider Michail Gor-
batsjov eind vorig jaar per
soonlijk heeft voorgesteld be
werkingen van Ljoebimov
weer op de rol te plaatsen. De
spelers zeiden verder te hopen
dat Ljoebimov naar de Sovjet
unie terugkeert.
In culturele kringen in Mos
kou doen al geruime tijd ge
ruchten de ronde dat de Sov
jetunie probeert prominente
artiesten en kunstenaars terug
te lokken die in de jaren ze
ventig het land hebben verla
ten.
Zoetermeers koor „Nuova Voce" en
het kerkkoor „Lau# Deo" o.l.v. Willi
am Ruivenkamp in de Sint Antonius
Abtkerk, Den Haag.
Jaren geleden werden in de Sint
Antonius Abtkerk aan de Sche-
veningseweg regelmatig concer
ten gegeven. De series raakten
in verval, toen aan het eind van
de jaren zeventig de kerk met
sloop werd bedreigd. Maar mede
dank zij het werk van de Vrien
den van de Abt kan dit jaar een
feestjaar worden. In de zestigja
rige kerk is het achterstallige on
derhoud vrijwel weggewerkt,
sinds 1985 staat het gebouw op
de Monumentenlijst en organist-
dirigent William Ruivenkamp
gaat het muzikale aspect weer
nieuw leven inblazen. Na enige
„proefconcerten", passend in de
sacrale sfeer, gaf Ruivenkamp
gisteravond de opmaat van een
concertenserie met een concert
door zijn Zoetermeerse koor
„Nuova Voce" en het kerkkoor
„Laus Deo".
De Sint Antonius Abtkerk, met
het kleurrijke gedenkmozaïek,
de kruiswegstaties en de stralen
de glas-in-lood ramen, biedt
plaats aan ongeveer duizend be
zoekers. Het is een gebouw
waarin over-akoestiek niet
denkbeeldig is, de nagalmtijd ligt
boven het gemiddelde, maar in
een goed bezette kerk is musice
ren zeer wel mogelijk. Dat bleek
gisteravond in een typisch elk-
wat-wilsprogramma met Choral
III van Franck gespeeld door
Ruivenkamp die leerling was
van Joop Schouten, met opera-
fragmenten met orgel- en piano
begeleiding, met a capellawerk,
werk met koor en sopraansolo
van Elgar en Adams, met het
kerkkoor op het orgelbacon,
kortom, de mogelijkheden wer
den van diverse kanten belicht
Tegen al die variatie en afwisse
ling was geen bezwaar, wel te
gen de merkwaardige combina
tie van de inleiding van Beetho-
vens Chorphantasie gekoppeld
aan een fragment uit het slot
koor van de negende symfonie.
Maar de opzet van dit concert
was de vraag: leent deze kerk
zich voor concerten? Het ant
woord kan zeker positief luiden,
mits de uitvoering met zorg
wordt aangepast aan de akoesti
sche mogelijkheden en de pu
blieke belangstelling ruim vol
doende is.
Aan beide eisen zou kunnen
worden voldaan bij het eerstvol
gende concert op 28 juni. De in
middels in binnen- en buiten
land gevierde tenor Nico van der
Meel was dirigent-organist van
de Sint Antonius Abtkerk en hij
komt naar het kerkgebouw voor
een concert met zijn William
Byrd Ensemble, een koor van
hoog muzikaal en technisch ni
veau.
ADRIAAN HAGER
AMSTERDAM De Amerikaanse iazzbassist Wilbur Little is in
zijn woning in Amsterdam overleden aan een hartaanval. Hij
was 59 jaar. Sinds 1977 woonde Little in Nederland, omdat hij
hier een beter jazzklimaat aantrof dan in de Verenigde Staten.
Little speelde samen met veel Nederlandse jazzmusici.
BRUSSEL De weergo
den zijn de organisatoren
van het Eurovisie song
festival gunstig gezind.
Precies op tijd brak giste
ren de zon door, toen de
deelnemers die op dat
moment niet betrokken
waren bij de repetities, in
bussen werden vervoerd
naar een renbaan in de
omgeving van Brussel.
Daar konden ze getuige
zijn van een speciale
paardenrace in het teken
van Eurovisie, waarbij de
deelnemende renpaarden
ij di enkele deelnemende lan-
r den vertegenwoordigden.
ij1? Lang niet iedereen had er
-veel belangstelling voor,
want het zonnetje op ter
ras en grasveld was ple-
eej zierig genoeg om er een
vrolijke bedoening van te
maken in het teken van
zien en gezien worden.
d'a En er moest ook hard ge-
h, werkt worden aan het ver
lof, werken van de restanten van
het eerste koude buffet in de
reeks koude buffetten zoals
die traditioneel door deze en
gene instelling en instantie
worden aangeboden in zo'n
Eurovisieweek. Voor de volle-
digheid: de zege ging naar
Oostenrijk.
„Hi
t ff
F*
Meegenieten
De Nederlandse delegatie kon
er rustig van meegenieten.
Marga Bult en haar begelei
ders hadden er hun eerste re
petitie opzitten die morgen,
toen ze de spits afbeten van
de dinsdagreeks. Men toonde
zich redelijk tevreden over
het resultaat. De technici had
den wel wat moeite gehad
met het vinden van de juiste
balans tussen de stemmen van
Marga met haar donkere tim
bre en haar vijf man sterke
koortje. Dat had tot gevolg dat
het liedje „Rechtop in de
wind" een aantal malen ca-
pella door de concertzaal
klonk, gezongen door de zes
Nederlandse vocalisten zon
der orkest. Stemmen op de-
tribune fluisterden dat het zo
beter klonk dan in de versie
met orkest... Of die versie za
terdag veel kansen heeft op
een ereplaats, daarover is
men in de wandelgangen van
het festival niet optimistisch.
De uitstraling van Marga
wordt niet als indrukwek
kend ervaren en het liedje al
helemaal niet.
Veel meer enthousiasme
wordt losgemaakt door Johh-
ny Logan. De ondanks zijn 32
jaar nog jongensachtig ogende
Ierse zanger maakt indruk
met een persoonlijk getinte
song en een perfecte presenta
tie. Zelf houdt hij het op het
duet tussen de populaire Ita
liaan Umberto Tozzi en Ra-
faele Riefoli (in eigen land be
kend als Raff).
Kansen op een ereplaats
worden ook toegedicht aan de
handig geschreven, gemakke
lijk in het oor vallende deun
tjes van Duitsland, Zweden en
Denemarken.
Cijfers
Het Eurovisiesongfestival is,
zoals veel van dit soort grote
komstig zijn uit Scandinavië.
Noorwegen en Zweden stuur
den er elk 38, Denemarken
24.
Nederland hoort met zijn 14
journalisten bij de midden
moot, samen met Finland (12),
Frankrijk (12), Ierland (9),
Portugal (12) en Zwitserland
(9). Nog bescheidener zijn
Joegoslavië, Turkije, Enge
land, IJsland, Spanje en Cy
prus met elk 3 of 4 man, ter
wijl Griekenland en Oosten
rijk het bescheidenst zijn (of
de meest zuinige pers ken
nen): zij stuurden elk maar
één journalist naar Brussel.
Imitatie
De enige wanklank was giste
ren te horen tijdens de pers
conferentie van Denemarken
na de repetitie. Zangeres
Anne Cathrine Herdorf en
schrijver Helge Engelbrecht
kregen te horen dat hun lied
je „En lille melodi" een soort
imitatie zou zijn van „Ein
biszehen Frieden", waarmee
de Duitse Nicole een paar jaar
geleden het festival vond. In
derdaad lijkt het er een beetje
op in zijn melodische wendin-
;n.
e charmante 19-jarige zan
geres en haar wat ervarener
bandleider reageerden op
deze aanval niet echt overtui
gend: „Natuurlijk hebben we
geen imitatie gemaakt Het
lijkt er alleen qua sfeer en
klankkleur wat op. Maar dat
is niet gedaan om het festival
naar onze hand te zetten,
maar omdat we dat zo voel
den". Wie dat gelooft, mag
het zeggen.
RENÉ DE COCQ
(ADVERTENTIE)
Den Haag: Denneweg 4. Tel.070-646154
In Brussel wordt hard gerepeteerd voor het Eurovisie Songfestival, zaterdag. Op deze foto: Marga Bult die haar „Rechtop in de
wind" staat te oefenen.
internationale manifestaties,
vooral ook een cijferfestival.
De perscommuniqués staan
ook dit jaar vol met getallen.
De 500.000 miljoen kijkers. De
11 camera's. De 14 kleedsters.
De 50 man veiligheidsperso
neel. De 40 uit Frankrijk aan
gevoerde geluidstechnici. En
zovoorts.
En dan hebben we het nog
niet eens over de honderden
schrijvende en fotograferende
journalisten. Dat België als or
ganiserend land 243 persmen
sen op de been heeft, verbaast
niemand. Maar dat Duitsland
er 43 heeft gestuurd, wordt als
lichtelijk overdreven ervaren,
net als de aantallen die af-