Paus roept op tot
verenigd Europa
Wantrouwen nog steeds groot
in ehr. gereformeerde kerken
£eidóe6ootti/nt
kerk
wereld
\l
brieven
V
/lezers
h ii
GEESTELIJK LEVEN/QPINlÏÏ
Wereldraad
in Lusaka
bijeen over
Zuid-Afrika
beroepingen
Voorhoeve op dwaalwegen
CcidaeSotncmt
DINSDAG 5 MQ 1987 PAGINA!
Jim Bakker hoopt alsnog op wonder
PALM SPRINGS De Amerikaanse tv-dominee Jim Bakker,
die in maart na een seksschandaal aftrad als leider van het te
levisiestation PTL (Praise the Lord), heeft aangekondigd niet
meer als televisiepredikant op te treden, tenzij er een wonder
gebeurt. Bakker en zijn vrouw Tammy Lee spraken voor het
eerst sinds Bakkers aftreden met verslaggevers in hun huis in
Palm Springs, Californië. Bakker sprak tegen dat hij contacten
met homoseksuelen en prostituées zou hebben onderhouden.
Bakker wil in een boek zijn visie op de gebeurtenissen rond
zijn persoon geven. Bakker zegt dat hij over zes maanden in
grote problemen zou kunnen komen maar troostte zich met de
gedachte dat 'God zich altijd om hem bekommert'. Ook zegt hij
nog 9 miljoen van PTL te goed te hebben.
Simonis en Cassidy ontvangen vertaling Codex
UTRECHT Kardinaal dr. A.J. Simonis, en de pauselijke pro
nuntius in Nederland, mgr. dr. E. Cassidy, hebben vanmorgen
de Nederlandse vertaling ontvangen van de nieuwe Codex
(kerkelijk wetboek). Dit kerkelijk wetboek, dat in november
1983 van kracht werd, bevat in canoniek-kerkrechtelijke taal
de kerkvisie van het Tweede Vaticaanse Concilie. Paus Johan
nes Paulus II heeft gezegd, dat het wetboek volstrekt niet is
bedoeld ter vervanging van „het geloof, de genade, de charis
mata en vooral de liefde in het leven van de kerk of van chris
ten-gelovigen". De Nederlandse vertaling bevat een aanbeve
ling van de kardinalen Danneels en Simonis.
Dansen is bidden met
de benen, marcheren
is vloeken met de
voeten.
LUSAKA De hon
derdvijftig kerkelijke lei
ders, onder wie de de
Nederlands hervormde
praeses ds. H. Huting, die
deze week in Lusaka
(Zambia) deelnemen aan
een conferentie over de
toekomst van Zuid-Afri
ka, zullen solidariteitsbe-
zoeken afleggen aan in
stellingen van de bevrij
dingsbeweging ANC en
SWAPO.
Er zullen boerderijen, zie
kenhuizen en vluchtelingen
kampen worden bezocht van
deze bevrijdingsbewegingen
die in Zambia een gastvrij
onthaal vinden. Verder staan
enkele ontmoetingen met lei
ders van ANC, PAC (een an
dere Zuidafrikaanse bevrij
dingsbeweging) en SWAPO
op het programma. President
Kenneth Kaunda van Zam
bia zal de vergadering toe
spreken.
Twee Zuidafrikanen hebben
van hun regering geen visum
voor Zambia gekregen: bis
schop S.E. Serote, voorzitter
van de Evangelisch-Lutherse
Kerk van Zuid-Afrika, en
Nontobeko V. Ngalo, lid van
de kerk.
De bijeenkomst is een uit
vloeisel van het Programma
tot bestrijding van het racis
me (PCR) van de Wereld
raad.
Dr. Emilio Castro, secretaris
generaal van de Wereldraad,
woont een deel van de confe
rentie bij.
Een internationale conferen
tie van de Wereldraad, eind
1985 in Harare (Zimbabwe),
riep op tot onmiddellijke en
alomvattende economische
sancties tegen Zuid-Afrika en
tot steun aan de Zuidafri
kaanse bevrijdingsbewegin
gen.
De Hervormde praeses, ds. H.
Huting, die aan de conferen
tie in Harare had deelgeno
men, zag als een mogelijke
consequentie dat de kerken
meer steun aan het ANC zou
den moeten geven als de eco
nomische boycot geen resul
taat heeft. In de verklaring
zelf werd niet gerept over
het steunen van gewapend
verzet.
Ook ditmaal woont ds. Hu
ting (namens de Hervormde
Kerk en de Raad van Ker
ken) de conferentie bij. Als
lid van het PCR is verder
drs. G. Boer van het Her
vormd werelddiakonaat aan
wezig. Ook C. Groenendijk,
voorzitter van de werkgroep
Kairos (christenen tegen
apartheid), neemt aan de
conferentie deel.
Nederlandss Hervormds Kerk
Beroepen te Papendrecht, toezeg
ging. K.van Meijeren te Ooltgens-
plaat. Beroepen te Sommelsdijk,
A.de Lange te Wekerom. Beroepen
te Scherpenzeel, B.J.van de Kamp
te Bleiswijk.
Aangenomen naar Ruinen, A.Vorrer
kandidaat te Emmen.
Aangenomen naar Doetinchem,
J.W.T.Cohen Stuart te Vreeswijk
(deelgemeente Dijkveld). Aangeno
men naar Nederhemert. K.Veldman
te Staphorst.
Bedankt voor Birdaard c.a., J.Maas
land te Elim.
Gereformeerde Kerken Vrijge
maakt
Aangenomen naar Delft, M.van
Veelen te Dokkum.
Chriatelijke Gereformeerde Ker
ken
Aangenomen naar Urk, Maranatha-
kerk, C.Bos te Aldergrove (Canada,
free reformed church).
Bedankt voor Hamilton (Canada,
free reformed church), P.den Butter
te Middelharnis.
AUGSBURG-SPEYER
Paus Johannes Paulus II
heeft op de laatste dag
van zijn bezoek aan de
Bondsrepubliek Duits
land opgeroepen tot een
verenigd Europa van de
Atlantische Oceaan tot
aan de Oeral. Het funda
ment voor de toekomst
van Europa is de eerbie
diging van de grondrech
ten van individuen en de
waarden voor een mens
waardig samenleven, al
dus de paus gisteren tij
dens een mis in Speyer,
waaraan ook bondskanse
lier Helmut Kohl deel
nam. Daarna keerde de
paus via Stuttgart terug
naar Rome.
Met nadruk riep de paus de
leiders van de Europese lan
den op er naar te streven dat
in heel Europa een eind
wordt gemaakt aan de beper
king van de godsdienstvrij
heid. Politie en militairen
noch dictatoriale maatregelen
kunnen een rechtvaardige sa
menleving doen ontstaan, be
klemtoonde de paus. Alleen
door vrijwillige gehoorzaam
heid aan God kunnen volgens
hem de bedreigende interna
tionale tegenstellingen tussen
staten en machtsblokken wor
den overwonnen en wordt
een verenigd Europa moge
lijk.
De paus onderstreepte giste-
Poolse kerk
komt met eigen
landbouweomité
WARSCHAU De primaat
van de Poolse Rooms-Katho-
lieke Kerk, kardinaal Jozef
Glemp, heeft de oprichting
aangekondigd van een kerke
lijk comité voor de landbouw.
Het comité komt in' de plaats
van de landbouwstichting, die
volgens de opzet van de kerk
met behulp van westerse
fondsen tien landbouwprojec
ten zou moeten financieren
als een bijdrage aan de mo
dernisering van de Poolse
landbouw.
De kerk gaf haar plannen
voor de stichting op, omdat de
regering duidelijk maakte dat
zij een beslissende stem wilde
hebben in de keuze van de
projecten. In tegenstelling tot
de stichting heeft het comité
als organisatie van de kerk
geen goedkeuring van de
staat nodig. Onder leiding van
prof. Witold Trzeciakowksi
zal het comité de gelden uit
het buitenland ten behoeve
van de modernisering van de
Poolse landbouw beheren en
verdelen. Bovendien heeft het
comité de taak te onderhan
delen met vertegenwoordigers
van de staat.
De Poolse bisschoppen willen
verder dat de Poolse regering
geen diplomatieke betrekkin
gen met het Vaticaan aan
knoopt zolang de Poolse rk
kerk door het regime niet
wordt erkend.
Directe betrekkingen tussen
Warschau en het Vaticaan zou
de invloed van het het Poolse
episcopaat kunnen ondermij
nen, zo geloof men in War
schau.
ren ook het belang van een
heid tussen de kerken. Het
getuigenis van christenen
voor de menselijke waarden
wordt effectiever als het ook
door een verenigde kerk naar
voren wordt gebracht, aldus
de primaat van de rooms-ka-
tholieke kerk.
Eerder op de dag had de paus
in Augsburg, een stad die een
belangrijke rol heeft gespeeld
in de reformatie, reeds een
dringende oproep tot eenheid
onder christenen gedaan. Tij
dens een oecumenische dienst
in de St. Ulrich basiliek van
Augsburg, waarin ook de
praeses van de Evangelische
Kerk in Duitsland, bisschop
Martin Kruse, voorging, ver
klaarde de paus dat „als we
willen gehoorzamen aan de
oproep van de Heer en Zijn
getuigen willen zijn, moeten
we alles doen wat we kunnen
om onze eenheid te vergro
ten".
In 1518 werd Maarten Luther
in Augsburg ontboden door de
pauselijke gedelegeerde kar
dinaal Tomasso Cajetanus. Zij
slaagden er niet Luthers pro
blemen met de Rooms-Katho-
lieke Kerk op te lossen. „Wat
zou er gebeurd zijn als de ge
sprekken tussen Luther en
Cajetanus waren geëindigd in
verzoening", vroeg de paus
zich af. „Welke loop zou de
geschiedenis hebben geno
men. Welke mogelijkheden
op het terrein van missie in
de Nieuwe Wereld zouden er
niet zijn geweest als het mo
gelijk was geweest de toen be
staande tegenstellingen te
overbruggen en de geschil
punten uit de weg te ruimen."
EKD-praeses Martin Kruse
stelde de vraag of beide ker
ken wel genoeg hadden ge
daan om eenheid te bereiken.
„We werpen barrièrres op,
terwijl we open voor elkaar
moeten staan. We doen alle
maal een beroep op onze tra
dities en we nemen het feit
dat de Heer ons allen wil lei
den naar Zijn Waarheid on
voldoende serieus". De lu
therse bisschop toonde zich
Ter afsluiting van
zijn bezoek aan
West-Duitsland ging
de paus voor in een
oecumenische
dienst samen met
de Lutherse
bisschop Kruse, de
Griekse
aartsbisschop in
West-Duitsland,
Augoustinos. Links
kardinaal Joseph
Höffner.
bezorgd over het feit dat
christenen „weer meer de
neiging hebben zich in hun
eigen confessionele huisjes te
rug te trekken". Bisschop
Kruse noemde het ontroerend
dat de paus en hij samen ba
den. „Een generatie geleden
zou het onvoorstelbaar zijn
geweest." Maar Kruse riep
ook in herinnering dat een
gezamenlijke protestants-ka
tholieke commissie recent
niet was geslaagd in het dich
ter bij elkaar brengen van
beide kerken, met name ten
aanzien van essentiële vraag
stukken als oecumenische
diensten en interkerkelijke
huwelijksinzegening.
De paus was de dag in Augs
burg begonnen met het uit
spreken van waarschuwende
woorden aan het adres van de
vrouwenbeweging. Tegenover
een groep nonnen en jonge
vrouwen die betrokken zijn
in kerkelijk werk zei de paus
in Augsburg dat moderne in
terpretaties van „bevrijding
en emancipatie" niet deugen.
Priesters
R'dam: overleg
over nieuw
reglement
ROTTERDAM De
Priesterraad van het bis
dom Rotterdam heeft
mgr. Bar geadviseerd in
de bisschoppenconferen
tie er voor te pleiten een
raadpleging van de basis
te laten vooraf gaan aan
de vaststelling en invoe
ring van een nieuw Al
gemeen Reglement voor
het bestuur van een pa
rochie in de Nederlandse
Kerkprovincie.
Een nieuw reglement is
noodzakelijk in verband met
de inwerkingtreding van het
herziene kerkelijk wetboek,
de Codex, maar het bestuur
in veel parochies is ingericht
volgens het nu van kracht
zijnde Algemeen Reglement,
dat een aantal jaren geleden
als particulier recht door de
bisschoppen van Nederland
is vastgesteld, en dat nu op
een aantal punten door de
nieuwe Codex is achterhaald.
Een consultatie van de basis
vonden meerdere leden
noodzakelijk, omdat in veel
gevallen (niet alleen in het
bisdom Rotterdam) het nieu
we recht tot gevolg heeft dat
het bestuur van parochies
weer formeel gewijzigd dient
te worden. In het nieuwe
recht zou de pastoor voorzit
ter dienen te zijn van de pa
rochiële bestuursorganen.
De Priesterraad discussieerde
met de bisschop voorts over
zijn houding ten opzichte van
de Acht Mei-beweging en de
weigering van mgr. Bar om
naar de manifestatie in Zwol
le gaan. De bisschop zei
steeds meer bezwaren te heb
ben tegen deze beweging
waarvan hij de representati
viteit in twijfel trekt.
AMERSFOORT On
derling wantrouwen en
de nog steeds aanwezige
verdachtmaking blijven
de grootste knelpunten in
het kerkelijk leven van
de christelijke gerefor
meerde kerken. Dat
bleek het afgelopen
weekeinde in Amersfoort
op de ambtsdragersconfe
rentie van deze kerken.
Als medicijn voor deze kwa
len werden gepresenteerd:
een grote openheid, een beter
aanvaarden van elkaar, stop
pen met elkaar te irriteren en
te beproeven, en een schrif
tuurlijk-confessionele predi
king die gericht is op de eeu
wigheid en zonde en genade
in perspectief plaatst.
Deze recepten werden aange
reikt door twee inleiders: ds.
K. Boersma te Rotterdam en
ds. J. Westerink te Urk. Zij
spraken over het thema „Hoe
nu verder?". In 1986 vond in
Den Haag de Generale Syno
de van de christelijke gerefor
meerde kerken plaats. Daar
werd in deze kerken met
spanning naar uitgekeken
vanwege de vele problemen
waarover de synode moest be
slissen. Na afloop ervan, in
okfober 1986 zei de synode-
praeses ds. J.H. Velema te
Nunspeet dat het de „beste sy
node sinds jaren" was ge
weest.
Het bestuur van de Ambts
dragersconferentie, onder
voorzitterschap van D. Koole
te Den Haag, formuleerde het
thema „Hoe nu verder?" om
dat ondanks deze synode de
problemen in deze kerkge
meenschap allerminst waren
opgelost. Over dit thema zei
ds. Koole in zijn openings
woord: „Er is onder ons op
menig punt gelijkgerichtheid
en verbondenheid, maar ook
miskenning en uitsluiting; er
wordt onder ons vanuit ver
schillende geestelijke den
kwerelden geleefd, die voor
elkaar wederzijds ontoegan
kelijk lijken". De „ziekte van
het kerkelijk leven" is vol
gens hem het gebrek van een
echt beleven van het reddend
handelen van God in Jezus
Christus. „Veel kerkelijke bij
eenkomsten blijven veelal ste
ken in procedurele kwesties
of theoretische beschouwin
gen. Een sfeer van viering,
aanbidding, verwondering en
gezamenlijke verootmoedi
ging wordt er maar zelden
aangetroffen", aldus Koole.
Ds. Boersma schetste in zijn
toespraak de christelijke gere
formeerde kerken, die in 1892
zijn ontstaan en thans 76.000
leden tellen, als een „wonder
lijk samenraapsel". Vanouds
in men verdraagzaam tegen
elkaar en wars van dogmati
sche rechtlijnigheid. Het on
derlinge vertrouwen, dat
vroeger aanwezig was, is vol
gens Boersma geschaad. Naar
zijn mening komt dat door de
vergrote invloed van de theo
logie op het kerkelijk leven
en door de grotere openheid
naar buiten en naar binnen.
Als knelpunt noemde hij dat
men elkaar binnen de kerken
„afschuwelijk" in vakjes heeft
ingedeeld. Dat is volgens
Boersma de doodsteek voor de
kerk. De 'partijdige' afvaardi
ging naar meerdere vergade
ringen, de toenemende ver
vreemding van elkaar, de on
enigheid over ethische zaken,
de liturgische verschillen en
de kwalijke selectie van pre
dikanten die in bepaalde
kerkdiensten al dan niet mo
gen voorgaan, doen volgens
hem de rest. Hij suggereerde
dat zijn kerken „een her
vormde kerk in het klein"
zijn geworden.
Met betrekking tot de samen
werking met de Nederlands
gereformeerde kerken advi
seerde Boersma tot een pas op
de plaats om de gemeenten
binnen het kerkverband, die
daartegen bezwaren hebben,
de tijd te geven aan deze sa
menwerking te wennen. Ds.
J. Westerink meende dat zijn
kerken na de Generale Syno
de van 1986 in een patstelling
terecht zijn gekomen. Diverse
gemeente negeren volgens
hem synodale besluiten door
te zeggen dat zij niet in de sy
node waren vertegenwoor
digd. Het gereformeerde ka
rakter van de kerken bestaat
volgens Westerink op het
spel. Hij suggereerde dat
steeds meer kerkdiensten lij
ken op „een stukje geestelijk
amusement" en „een gezellig
onderonsje waarin bepaalde
gemeenteleden een rol spe
len". Naar zijn mening vol
trekt zich in de kerken een
scheiding. Er is niet alleen
verschil in vormgeving van
geloof en eredienst, we bedoe
len ook iets anders, aldus
Westerink.
TOEN Joris Voorhoeve een jaar geleden aantrad als opvol
ger van VVD-fractievoorzitter Ed Nijpels, rekende hij met
een af met het zogenoemde „strategisch monisme" van Nij
pels. Dat hield in dat Nijpels de VVD-ministers in het kabi
net zag als een verlengstuk van de VVD-fractie, als uitvoer
ders van de politieke wensen van partij en fractie, en ook ai
voorhoedestrijders tegen de grote coalitiepartner CDA.
Voorhoeve keerde terug tot het ook voor de VVD ver
trouwde dualisme. Dat gaat uit van de eigen verantwoorde
lijkheid van enerzijds de VVD-bewindslieden die het regeer
akkoord uitvoeren, en anderzijds van de VVD-fractie die zo
veel mogelijk van het verkiezingsprogramma probeert waai
te maken.
De VVD-fractievoorzitter is er in de afgelopen driekwaï
jaar op een lofwaardige manier in geslaagd zijn partij ten
op dat goede, dualistische spoor te krijgen. Maar in het afgi
lopen, lange weekeinde is het hem kennelijk ook wat te
machtig geworden, toen premier Lubbers verklaarde dat ei
voor lastenverlichting geen geld beschikbaar is. Die lasten
verlichting is danook een stokpaardje van de VVD.
Tot twee keer toe verviel Voorhoeve in de oude fout var
Nijpels. Hij verklaarde allereerst dat er in het kabinet nie
over lastenverlichting is gesproken, maar hij kan dat nie
weten, want hij heeft er immers niet bij gezeten. Vervolgen!
deelde hij mee dat de VVD-ministers zich vóór lastenverlich
ting zullen blijven inzetten, daarmee de VVD- ministen
weer degraderend tot zetbazen van de fractie.
1|
VOORHOEVE had dienen te volstaan met de verklaring
dat er wat zijn fractie betreft wél lastenverlichting moet ko
men en dat zijn fractie in de komende maanden, zowel vóó I
als achter de schermen, er alles aan zal doen om het zover -
krijgen. Nu is op z'n minst de schijn gewekt dat de VVD he
tweehoofdige leiderschap (Voorhoeve in de fractie, De Kort
in het kabinet) er slechts als fraaie theorie op nahoudt.
UITSPRAKEN zoals Voorhoeve in het afgelopen weekein
de heeft gedaan zouden het einde kunnen inleiden van da
tweehoofdig leiderschap. De Korte zou dan weer simpelwe
uitvoeren wat Voorhoeve hem namens de fractie opdraag
We kunnen ons voorstellen dat het optreden van De Korti
zijn partijgenoot Voorhoeve wel eens in de verleiding breng
in arren moede te besluiten, dat de fractie (hij zelfs dus
maar beter de dienst kan uitmaken in de VVD. Van Voor
hoeve mag echter worden verwacht dat hij met een groten
vasthoudendheid het principe van het dualisme binnen zij:
partij overeind houdt. De wijze waarop Voorhoeve zich tc
dusverre heeft opgesteld wettigt trouwens de veronderstel J
ling, dat het waarschijnlijk wel bij een eenmalige dwaling zi
blijven.
Perioden met zon.
DE BILT (KNMI) Morgen
is het droog weer. Naast wol
kenvelden komen er ook pe
rioden met zon voor. De tem
peratuur is ongeveer gelijk
aan die van vandaag, rond 12
graden. De wind neemt af tot
matig, maar waait nog steeds
uit noordelijke richtingen.
Deze stabilisatie van het weer
is te danken aan het wat dich
terbij komen van het hoge-
drukgebied bij Ierland. De ko
mende dagen zet deze trend
zich voort. Aan het eind van
de week komt het centrum
van het dan wat afgezwakte
hogedrukgebied boven ons
land te liggen. De temperatuur
is dan opgelopen tot omstreeks
16 graden.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor woensdag en donderdag:
Zuid-Scandinavië, Denemar
ken, noord-Duitsland, Bene
lux. Perioden met zon en na
genoeg overal droog. Middag-
temperatuur ongeveer 14 gra
den.
Zuid-DuitslandHalf tot zwaar
bewolkt en morgen nog enige
tijd regen Middagtemperatuur
rond 12 graden.
Britse Eilanden, Ierland: Zon
nige perioden en droog. Mid
dagtemperatuur 12 tot 16 gra
den.
Frankrijk: Wolkenvelden en
perioden met zon. Middagtem
peratuur van 12 graden in het
noorden tot 19 in het zuiden.
Alpengebied: Veel bewolking
en vooral aan de noordzijde
van de Alpen regen. Bovt^
1500 meter sneeuw. Middaj -j
temperatuur aan de noordkaita
12, aan de zuidzijde ongevet J
16 graden.
Spanje, Portugal: Overwegen t.
zonnig. Middagtemperatui 11
van 17 graden in het noorck
tot ongeveer 25 in het zuide
Italië, Joegoslavische
Veel bewolking en op v«
plaatsen regen. Sommige bi
en met onweer. Middagtempï.
ratuur rond 17 graden.
WEERRAPPORT HEDENMORGEN
Weer
Max
Min
Rep
Amsterdam
l.bew.
11
4
0
De Bilt
10
6
0;
Eelde
8
0
Eindhoven
l.bew.
10
6
01
Den Helder
zw.bew.
10
8
o;
Rotterdam
onbew
10
4
0
Twente
h bew.
9
6
0
Vlissingen
onbew.
10
6
01
Zd. Limburg
zw.bew.
9
6
0
Aberdeen
14
7
0
h.bew.
19
13
0
Barcelona
zw.bew
19
8
0
Berlijn
zw.bew
11
8
2
Bordeaux
zw.bew.
12
8
0
Brussel
zw.bew
9
6
01
Dublin
zw.bew.
13
7
0
Frankfort
8
7
3
Genève
8
4
2
Helsinki
16
4
0
Innsbruck
zw.bew.
S
2
10
Klagenfurt
zw.bew
11
6
14
Kopenhagen
l.bew.
6
0
Lissabon
26
13
0
Locarno
16
6
0
Londen
1 bew
12
6
0
Luxemburg
zw bew.
8
8
6
Madrid
onbew
17
2
0
Malaga
zw.bew.
23
16
0
Mallorca
motregen
19
8
o:
Malta
niet ontv.
Moskou
onbew
24
8
München
motregen
7
3
4 j
Nice
zw.bew
16
6
Oslo
13
3
0
Parijs
9
6
0
Rome
17
10
0
Split
17
10
32
Stockholm
1 bew
8
0
0
Warschau
22
8
0
Wenen
zw.bew.
10
9
20
Zurich
motrégen
6
3
6
Casablanca
niet ontv.
Cyprus
onbew.
20
12
0
Istanbul
l.bew
23
12
0
Las Palmas
niet ontv.
Beiroet
niet ontv.
Tel-Aviv
onbew.
21
13
0
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon-
den stukken te bekorten
Meer begrip
Bisschop Bar wil niet aanwe
zig zijn op de manifestatie van
de Acht Mei-beweging in
Zwolle. Ook een aantal andere
bisschoppen willen geen ge
hoor geven aan de uitnodiging.
Zij zeggen dat de Acht Mei-be
weging niet in staat is duide
lijkheid te verschaffen over
het geloof en de leer van de
kerk. Ik vind dat de bischop-
pen door deze houding op
nieuw laten blijken dat zij niet
begrijpen wat er leeft onder de
gelovigen. Bisschoppen moe
ten door hun ambt een bin
dende factor zijn in de kerk.
Contact blijven houden met
hen, die de kerk op hun ma
nier in deze tijd vorm willen
geven, is belangrijker dan dui
delijkheid in een leer, die niet
meer door iedereen begrepen
wordt.
F. de Vries,
RIJSWIJK.
Interview
Hoe men ook over het ko
ningshuis mag denken, er zul
len maar weinig mensen zijn
die het interview van Maartje
van Weegen met prinses Bea
trix en prins Bernhard niet
hebben kunnen waarderen.
Allereerst was natuurlijk
Maartje van Weegen een gou
den greep. Zij bezit het grote
talent haar taak zonder enige
vorm van toneel of opsmuk te
vervullen. Dat werkt ontwa
penend. Men voelt zich bij zo
iemand op zijn gemak en dat
was aan het resultaat duidelijk
te merken. Vooral prinses Ju
liana vergat (bijna) volkomen
dat ze voor de camera zat en
liet zich keer op keer spontaan
gaan. Prins Bernhard lachte er
maar zo'n beetje om en trok
alleen zachtjes aan de teugels
wanneer het echt nodig was.
Al met al een prima vraagge
sprek, waarvan het leuk is dat
onze krant het ook nog eens in
druk liet verschijnen. Immers:
niet iedereen bezit video. Zel
den zag ik zo'n goed portret
van Juliana en Bernhard,
waarbij het opvallend was hoe
gewoon die mensen zijn. Dat
wisten we allemaal al, maar
het bleek nu overduidelijk
echt zo te zijn.
Mevr. E. Ganseij-Duijkers,
DEN HAAG.
Gehandicapten
Dat prinses Juliana en Prins
Bernhard hun huwelijksge
schenk voor een goed doel
hebben willen aanwenden
vind ik op zich een goede
zaak. Over het doel dat de
prins koos, het Wereldnatuur-
fonds, wil ik het niet hebben.
De keus van de prinses bevalt
mij niet. En ik zal uitleggen
waarom. Men kan het ten
zeerste waarderen dat iemand
prinses of geen prinsès
zich inspant voor de gehandi
capten. Maar men kan zich
ook afrvagen of de gehandi
capten nu wel werkelijk zijn
;ebaat bij- dergelijke hulp.
Veliswaar is voor dit goede
doel nu weer veel geld be
schikbaar gekomen, maar het
nadeel van deze actie is, dat
weer eens duidelijk is geaccen
tueerd dat gehandicapten het
van de liefdadigheid moeten
hebben. Van de goedheid van
het volk. Beter ware het te
vechten voor een werkelijke
emancipatie van de gehandi
capten. Een gelijkschakeling,
die hen het recht zou geven op
financiering van al hun be
hoeften voor zover ze die
zelf niet kunnen betalen
uit de staatskas, de belasting
opbrengsten. Want het is toch
te dol dat er anno 1987 nog
steeds voor de gehandicapten
moet worden gebedeld? Een
paar miljoen zijn trouwens
snel uitgegeven. Het nog eens
extra sterk ingewreven waani
dee dat gehandicapten het van
de liefdadigheid moeten heb
ben is veel minder snel uitge
wist. Goede gedachten en het
uitdragen daarvan kunnen on
eindig veel meer betekenen
dan geld.
J.E. Terborgh,
OT
VOORSCHOTEN
Onderscheidingen
Ik ben eigenlijk altijd een fel
tegenstander van onderschei
dingen geweest. Vond het re
lieken uit de middeleeuwen,
onzinnige versieringen, gede
valueerde waarderingsblijken
die je met veel zitvlees óók in
de wacht kunt slepen. En ga
zo maar door. Geen goed
woord had ik voor die dingen
over. Zonder nu meteen voor
stander van „de onderschei
ding" te zijn geworden ben ik
er toch anders over gaan den
ken toen ik in het jeugdjour
naal een hoofdonderwijzer zag
met zo'n ridderorde op zijn
borst. De man was er zo groos
mee als een ouwe aap en toen
dacht ik: wat heerlijk voor die
man. Is er iets verkeerd aan
dat die man dat lintgje kreeg?
Neen, eerlijk gezegd niet. Zo
zie je maar weer hoe een me
ning, vaak scherp verdedigd,
plotseling kan veranderen
door zoiets simpels.
F. van Loenen,
VOORBURG.
Drinkwater
Een bericht op de voorpagina
van onze krant over drinkwa
ter trof me bijzonder. De
Haagse Duinwaterleiding be
sloot, zo luidde het bericht, om
gewoon drinkwater te blijven
innemen bij het plaatsje ora
kel. Dit ondanks het feit dat
waterstation Biesbosch de in
name had gestaakt, nadat in
het Maaswater zeer zwaar gif
was ontdekt. Hoe is het nu
mogelijk dat het ene station
stopt en het andere rustig
doorgaat? Houdt men verschil
lende normen aan? En worden
de grenzen, waar binnen men
beoordeelt ernstig vervuild ri
vierwater alsnog te gebruiken
als drinkwater soms soepeler
gehanteerd naarmate de alge
mene vervuiling toeneemt?
Het is hoe dan ook een veront
rustende zaak dat de ene mel
ding van vervuiling nog niet is
weggeëbd of de volgende staat
al weer in de krant. Het
misschien nog wel zorgwel
kender dat ook bronwater
de bekende plastic flessen, J
als dat veel in Frankrijk bij
supermarkten wordt gekocï
misschien wel op een plaats
de grond komt waar niet
verwijderd een kerncentra l
staat. Zoals het ook zo langzi
merhand onbestaanbaar is d
er in Engeland hele andf
normen bestaan over lozlfl
van rioolafval en andere ro I
zooi in zee dan in de overij j-
landen van Europa. Wa<
houdt die Europese Gemeei
ipese
schap zich eigenlijk mee bezi
Misschien dat ze ons dat
volgende verkiezingen
kunnen uitleggen. Voorlop
doen we er goed aan maar:
min mogelijk water uit
kraan te drinken.
D.R. van der Velde,
LEIDSCHENDAM.