Lessings „Nathan de Wijzer eindelijk weer in het theater Cannes wil met veertigste festival brug slaan naar andere kunstvormen Bouw 350 huizen in de duinen nog niet zeker ipANNA BILSKA REGISSEERT VRIJE PRODUKTIE AEG er toch weer bovenop belastingdienst spoort zelf 5chandknapen" op „Opmars zonne-energie gaat hoe dan ook door" icsNST/ECONOMIF EcidócSotrumt DONDERDAG 30 APRIL 1987 PAGINA 9 «tJNES Het veertig- PJtümfestival van Can- gj dat donderdag 7 mei Snt, wil een brug slaan Pef andere kunstvor- n)%, zoals opera en to- eld[. Zo zullen een acht- evv operafilms vertoond ^Jen, waaronder etia", een Brits project rwraan een tiental voor getaande regisseurs ben meegewerkt. Franse regisseur Barbet □joeder heeft een toneel- ^*'van de befaamde Ameri- ise „lowlife"-auteur Char les Bukowski verfilmd. Schroeder maakte eerder een in Frankrijk buitengewoon succesvolle video-serie over de alcoholische schrijver. Barfly" speelt zich - hoe kan het ook anders - af in een verlopen kroeg en belooft een tractatie te worden, omdat het eigentijdse idool Mickey Rourke aan de tap zit. Paul Newman komt naar Cannes met een eigen film, gebaseerd op een stuk van Tennesse Williams: „The Glass Menage rie". Beide films dingen mee naar de Gouden Palm, waarvoor in totaal vijftien produkties in aanmerking komen. Zoals ge bruikelijk zijn de Fransen al lerminst bescheiden waar het de eigen inzendingen betreft. Dit iaar zijn het er weer vier. In de regel zijn de Franse in zendingen niet alleen het meest omstreden, maar ook het zwakste. „Un homme Amoureux" van Diane Kurys opent het festi val, een film gedraaid met een Brits/Amerikaanse bezet ting. De andere films zijn af komstig van Gerard Blain, Je an-Pierre Denis en de gere nommeerde Maurice Pialat. Scola heeft, Italië, lijkt dit jaar een goede kans te maken op de Gouden Palm. „La Famiglia" van de uitzonderlijk begaafde Ettore Scola wordt namelijk getipt als de voornaamste kandidaat. Volgens geruchten uit Italië gaat het hier om Scola's beste film. Ter gelegenheid van het vijf tigjarig bestaan van de wat in de anonimiteit geraakte film studio's van Cinecitta in Rome wordt, zij het nog onder voorbehoud, „Intervista" van Federico Fellini vertoond, een regisseur die altijd trouw is gebleven aan Cinecitta. De gebroeders Taviani hebben in tegenstelling tot Fellini hun heil wel elders gezocht, name lijk in Amerika. „Good Mor ning Babylon" luidt de titel van hun nieuwste film, met in de hoofdrol de zeer aantrek kelijke Britse actrice Greta Scacchi. Beide films zullen overigens niet meedingen naar de Gouden Palm. Dat geldt wel voor de Russi sche filmer Nikita „Oblo- mow" Michalkov, die in na volging van zijn inmiddels overleden landgenoot Tar- kovski zijn geluk in Italië ging beproeven en daar „Zwarte Ogen" vastlegde. Ook Wim Wenders is weer van de partij, maar of hij met „Der Himmel über Berlin'" het succes van „Paris, Texas" prolongeert is twijfelachtig. Verder bevat het hoofdpro gramma ook nog inzendingen van de eigenzinnige Britse ci neasten Stephen Frears en Peter Greenaway en van de Japanner Imamura, die enke le jaren geleden tegen alle verwachtingen in de Gouden Palm won met „De Ballade van Narayama". Naar goed gebruik beleeft Cannes de Eu ropese première van de nieu we Woody Allen: „Radio Days", een sfeerbeeld van de dertiger jaren met Mia Far row en Diane Keaton. Charles en Diana De Nederlandse film kan nog steeds geen potten breken in CannesT Ons land is met slechts een produktie verte genwoordigd, en dan nog in een bijprogramma: „Dagboek van een Dwaas" van Lili Ra demakers, de echtgenote van Fons. De jury die zich over de in zendingen buigt wordt dit jaar voorgezeten door de Franse zanger/acteur Yves Montand en telt verder onder andere schrijver Norman Mailer, die zijn eigen roman „Tough guys don't dance" verfilmd heeft. In tegenstelling tot verleden jaar, toen de meeste Amerika nen thuisbleven vanwege de gespannen verhouding met Libië, hebben dit jaar een groot aantal sterren aange kondigd te zullen komen, waaronder de al eerder ge noemde Paul Newman met echtgenote Joanne Wood ward, Mia Farrow. Diane Ke aton, Mickey Rourke, Faye Dunaway, Jaqueline Bisset, Marcello Mastroianni en de Hollywood-veteraan Gene Tierny, die speciaal in het zonnetje gezet wordt Ook Sir Alec Guinness wordt gehuldigd. De Britse acteur krijgt op 15 mei een banket aangeboden voor zijn verdien sten voor de filmindustrie. Het is de bedoeling dat Prins Charles en Lady Diana het feest opluisteren. JOS KESSELS :r O Jd5TERDAM Hoewel Bihan de Wijze" van 0Iing gerekend mag vden tot de klassieke Bierse toneelliteratuur, ia4t stuk in Nederland io'n vijftig jaar niet r gespeeld in de alom „uikelijke rolverde- ok Aan die stilte rond than" komt nu een ene. In een vrije pro nte brengen Bernhard "J>g, Ellen Vogel, Henk J Ulsen, Marianne ■tgraven, Roelof Pie- ak en daarnaast een anal van oorsprong ie-Nederlands acteurs E ïoerdistah, Suriname, j^okko en de DDR Les- 'o[S dramatische ge rot over tolerantie, ge- - leid en broederschap -ng op de planken. Op Enhei gaat de voorstel en première. han de Wijze" is het eer- Duitse ideeëndrama van aat en speelt zich af tij de twaalfde eeuw, de pe- van de kruistochten, Europeanen Jeruzalem neerden te herwinnen voor ware geloof". Christenen, val en islamieten leven er Hpspannen voet samen; al- n (verkondigen dat zij aan- i {ers van ae waarheid zijn. oe sultan, een joods zaken- ^en een christelijke tempe- komen in het stuk nader lkaar. —de regisseur en initiatief aster van het stuk, Joanna Aa, is van niet-Nederland- rigine. Ze ontvluchtte in samen met haar echtge- haar vaderland Polen X ze dramaturgie studeer- ^ln kwam („min of meer bij id") terecht in Nederland, perste jaren van haar ver- doceerde ze Engels op een ielbare school. Het bloed p echter waar het niet kon en ze ging op zoek mogelijkheden zich voor v! Nederlands toneel ver gelijk te maken. Inmid- heeft ze daar een eigen veroverd. Ze liep stage e toneelgroep Theater, in- Jceerde en vertaalde Pool- •ineelschrijvers, werkte als laturge bij de Haagse Co- Bernard Droog en Ellen Vogel, die de hoofdrollen vertolken In „Nathan de Wijze". medie, liet het Nederlands the aterpubliek kennismaken met Pasolini en regisseerde vervol gens een aantal stukken, waaronder „La chute" van Ca mus met Willem Nijholt. Het opnieuw uitbrengen van „Nathan de wijze" was één van de zaken die al een flinke tijd bovenaan haar verlang lijstje prijkte. „Ik wilde het stuk al heel lang regisseren. Het is één van de meest inte ressante stukken uit de Duitse literatuur. Bovendien is het in Nederland al zo lang niet meer gespeeld. Ook m Polen is het na de oorlog niet meer opge voerd. Iri Duitsland wordt het wel veel gespeeld, maar - met een jood ids hoofdpersoon - om heel andere redenen, vanuit een „Wiedergutmachungsge- fühl". Tijdens het Nazi-regime was het stuk verboden, terwijl werk van Lessing niet uit de gratie was. In Berlijn werd het direct in 1945 opgevoerd, nog tussen de puinhopen". Vreemdelingen „Ik kon aanvankelijk niet an ders dan een heel voorspelbare cast krijgen en besloot daarom met vreemdelingen te werken. Ik heb audities gehouden en het resultaat is deze bezetting, die heel mooi in Lessing's uto pie past. In „Nathan de wijze" bepleit hij tolerantie tussen verschillende godsdiensten. Hij stelt bepaalde problemen aan de kaak en reikt een op lossing aan. Nu, twee eeuwen later, zijn die problemen ech ter nog niet opgelost. Het wer ken met buitenlandse acteurs levert veel extra problemen op, die opgelost worden met extra tekstbegeleiding. Van hun speelstijl en de manier waarop ze teksten behandelen, maak ik bewust gebruik. Een bepaalde authenticiteit in de behandeling van de taal moe ten ze houden. Heel fijn is bo vendien, dat het nog heel jon ge mensen zijn, die hebben nog iets eigen, iets heel oor spronkelijks. Niet alleen de buitenlandse acteurs hebben moeite met de taal. Er is een nieuwe vertaling gemaakt door Dolf Verspoor, die de rijmloze verzen heeft aange houden. Geen hedendaagse huis-, tuin- en keukentaal, dus ook voor de Nederlandse ac teurs is de tekst flink pittig". Filosofisch „Nathan de Wijze" is een filo sofisch stuk, een leerstuk met een boodschap. Het stuk stamt uit het hoogtepunt van de Verlichting en stond aan het begin van het humanisme. Het is mijn streven het thema niet als boodschap te brengen. Alle personages zijn levende, volle dige mensen, met goede en slechte facetten, die een ka rakterontwikkeling doorma ken. Nathan geldt als een no bele, onberispelijke figuur. In mijn versie is hij meer dan dat: hij is ook een opportunist, hij is bang en doet dingen in pa niek. Bovendien is hij niet dé hoofdpersoon van het stuk, hij is veeleer de catalysator. Het is een stuk over een confrontatie tussen verschillende mentali teiten en dan moet je er naar mijn mening niet één persoon uitlichten. De grootste drama tische spanning ligt voor mij in het spanningsveld tussen Nathan en de tempelier. Nat han beschikt over een bedaar de wijsheid. De tempelier daarentegen is een jonge man die worstelt, die zich afvraagt, die zoekende is, die twijfelt en fouten maakt". „De Duitsers spelen „Nathan" óf als sprookje, óf als zwaar fi losofisch stuk, op een heel be lerende manier. Ik snap dat niet, er zit zoveel humor in, het kent zoveel paradoxen. Het is een heerlijk stuk, ook voor de acteurs. Ik probeer het heel minitieus te regisseren, om de facetten van iedere rol goed tot z"n recht te laten ko men. Er zitten heel intieme scènes in. Ik hoop dat ze ook in die proportie overkomen. Het is een aanpak die zowel spannend als risicovol is. Het kan iets extra's opleveren, maar het kan er ook minder op worden". Geen wijzigingen Aan „Nathan" heb ik nauwe lijks iets hoeven veranderen, want Lessing was een perfect dramaturg. Het is frappant dat je in een melodrama als dit zo'n thriller-achtige diepgang kan bereiken. Ik heb me zo veel mogelijk aan de schrijver gehouden, al is de tekst wel aanzienlijk ingekort. Ik wil het stuk echter niet verkrach ten, daar ben ik tegen. Wat wel een ingreep is in het stuk - ik noem het liever een inter pretatie dan een bewerking - is dat het bij mij in een grote desillusie eindigt en niet in een happy end". Nederland werd een tweede vaderland voor Joanna Bilska en bood haar voldoende kans zich te ontplooien. Toch kijkt ze met gemengde gevoelens naar de ontwikkelingen in het Nederlands toneel: „Het pro bleem hier is dat toneelschrij vers ontbreken. Overal zie je dat het toneel stoelt op eigen toneelschrijvers. Het feit dat acteurs altijd moeten werken met vertaalde teksten drukt een zwaar stempel op het to neel. Bovendien ontbreekt het aan een goede opleiding. In Polen bijvoorbeeld moet je eerst een universitaire studie hebben gevolgd alvorens je aan regie kan beginnen. Niet voor niets maken opera- en to neelregisseurs uit Oost-Europa hier furore, die hebben aat wel onder de knie". „Iets waar men hier ook heel sterk in is, is het vernietigen van restjes traditie. De Actie Tomaat heb ik niet bewust meegemaakt, maar ik durf rustig te stellen dat die zeer destructief heeft uitgepakt. Je zult mij niet horen zeggen dat dingen niet moeten verande ren, maar het is goed verder te bouwen vanaf een basis, iets te doen met impulsen die van buiten, maar ook uit jezelf ko men". Drang Joanna Bilska heeft tot nu toe voornamelijk gewerkt als free-lancer, bij voorkeur in vrije produkties. „Ik bezit nu eenmaal een innerlijke drang om dingen te doen die ik zelf heel graag wil doen. Het maakt me niets uit of ik aan een vrije produktie werk of aan een stuk bij een gezel schap. Gezelschappen hebben echter een vaste kern en dan zit je met het gegeven dat je het moet doen met die en die mensen. Momenteel ben ik be zig een eigen gezelschap op te richten, dat ook weer zal be staan uit spelers met verschil lende culturele achtergronden, om verder te gaan op de inge slagen weg. Als we subsidie krijgen kunnen we al in '88 starten". YVONNE G.J. JANSEN FRANKFORT Het West- duitse elektroconcern AEG, dat in 1982 nog geschiedenis leek te gaan schrijven met het grootste bankroet in West- Duitsland, is er weer bovenop. Het eigen vermogen kwam vo rig jaar op 27 procent van het balanstotaal uit en „daarmee heeft het concern weer vaste grond onder de voeten", zo heeft de voorzitter van de raad van bestuur, Duerr, laten we ten. In de slechtste jaren moest AEG nog een enorm bedrag aan rente betalen, maar vorig jaar ontving het concern een miljoen mark aan rente. Een bijdrage daaraan kwam van de kapitaaluitbreiding die vorig jaar plaatsvond en waardoor het belang van autofabrikant Daimler-Benz (Mercedes) in de moedermaatschappij van AEG op 56 procent kwam. AEG behaalde vorig jaar een winst van 130 miljoen mark tegen honderd miljoen mark in 1985. De winst zal volledig worden gebruikt voor de ver sterking van de positie van het concern. Al eerder werd be kend dat de omzet vorig jaar is toegenomen met vier procent tot 11,2 miljard mark. Vrijwel alle sectoren van AEG waren winstgevend, alleen de sector energie draaide met verlies, evenals schrijfmachinefabri kant Olympia. Daar vermin derde het verlies wel van 57 tot negen miljoen mark. Wethouder Iaat publieke tribune ontruimen LEIDSCHENDAM Wet- houder J.C. van Erp (finan ciën) van Leidschendam heeft gisteravond tijdens de verga dering van de raadscommissie van financiën de politie ge vraagd om de woonwagenbe woners die zich op de publieke tribune luidruchtig gedroegen te verwijderen. De bewoners bemoeiden zich met de verga dering naar aanleiding van het advies van burgemeester en wethouders om 20.000 gulden ter beschikking te stellen voor een voorlopige standplaats voor woonwagens aan de Kostverlorenweg. Tijdens de vergadering van de commissie openbare werken eerder deze week bleek al, dat het college niet van plan is na goedkeu ring van het besluit de voor zieningen ook te treffen. Wet houder mevrouw J.J. van Nie- velt-Volmuller (openbare wer ken) zei, dat het geld „in de knip" wordt gehouden tot de gemeente wordt verplicht de voorzieningen aan te leggen. £HEF HAAGSE ZEDENPOLITIE: tt ,,S HAAG Volgens jef van de dienst ze- ölitie, S.B. Bloemsma, doleert de belasting- 't regelmatig bij ont- Jngsplaatsen van jituerende homofie- efiorte tijd later krij- deze „schandknapen" een forse aanslag in jfe. Bloemsma ontkent "jegevens over manne- prostituées door de g.e zelf aan de belas- ilienst worden gege- 1 De chef van de 5se zedenpolitie doet 'beschuldigingen, zo gedaan door de „Gay t", af als onzin, jjisma: „Wij proberen juist vertrouwensrelatie met Jjnensen op te bouwen en J dan ook absoluut geen door aan welke dienst Jaok. Maar politiemensen leren wel dat bij favoriete ?etingsplaatsen van ho- "en, zoals bijvoorbeeld het Haagse Bos, nogal eens ambtenaren van andere opspo ringsdiensten zijn". De „Gay Krant" meldt dat iongens die regelmatig in het bos verschijnen naar huis wor den gevolgd en enige tijd later een oproep in de bus krijgen om belasting te betalen. Dit blad schrijft in haar mei-num mer bovendien dat prostitue rende homofielen die aangifte doen van beroving of mishan deling, de kans lopen enige maanden later een aanslag in de bus te krijgen over (ge schatte) inkomsten uit prosti tutie. Naar aanleiding van deze verhalen heeft het raads lid Henk de Haan van Links Den Haag vragen over dit po- litie-optreden aan het college De woordvoerster van het mi nisterie van financiën verze kert dat de belastingambtena ren absoluut niet ter plaatse controleert wie of er prostitu tie bedrijft. Wel zegt de woordvoerster dat de term schandknaap, die door Links Den Haag „stigmatiserend en beladen" wordt genoemd, mo gelijk intern wordt gebruikt. „Maar wij hebben strikte ge heimhoudingsplicht, dus de privacy van deze mensen komt niet in gevaar". De fiscus heeft wel andere bronnen die een aanslag voor prostitutie mogelijk maken: boekonderzoek bij sexclubs en bij zeer zware verdenking van ontduiking verificatie bij de politie. Als derde middel om tot een aanslag te komen noemt de voorlichtster de mo gelijkheid rapporten van de Sociale Dienst (SD) in te zien. Of sociale rechercheurs regel matig bij het Haagse Bos rond hangen weet zij niet. Een woordvoerster van de Haagse Sociale Dienst verze kert dat dit zeker niet het ge val is. De belasting heeft vol gens haar trouwens geen inza ge in de rapporten van de SD. Dat kan alleen via de wet openbaarheid van bestuur. „Als daar een beroep wordt gedaan, gebeurt het meestal door een betrokkene zelf en zeker niet door de belasting dienst", aldus de woordvoer ster. Kronkelflats hebben veel voeten in de aarde DEN HAAG Ondanks dat de raadscommissie ruimtelijke ordening gis teren instemde met bouw plan Vossendel, is het nog helemaal niet zeker dat de kronkelflats in de duinen, ten zuiden van de Scheve- ningse haven, er ook wer kelijk komen. Dat zei wet houder A. Duivesteijn gis teren bij de bespreking van de plannen. De wethouder moet eerst nog met een rij overheidsinstanties en natuurbeschermers over woningbouw op die plaats pra ten. Elk van die „clubs" kan een streep zetten door Vossen del. De bouwlokatie, die slin gerend door de duinen gaat bij de Wieringsestraat, omvat 240 goedkope huurwoningen, vijf tig premie-B huizen en zestig vrije sectorhuizen. De wethouder moet ten eerste overeenstemming zien te be- reiken met de PTT. Deze overheidsinstantie is bevreesd dat de woningen een storende invloed hebben op de zender van Scheveningen Radio. Dan moet er gesproken worden met de eigenaar van de grond, het Ministerie van Landbouw en Visserij. Daarnast moet ook de provincie zijn fiat nog ge ven en zal het Ministerie van Volkshuisvesting met geld over de brug moeten komen om de tekorten op het dure plan aan te vullen. Dan blijven de milieuorganisaties over. Zij moeten overtuigd worden dat de duinen niet te veel worden aangetast. Al deze belangen groeperingen kunnen volgens Duivesteijn alleen worden „bewerktals de gemeente raad unaniem achter de plan nen staat. De wethouder maakte zich dan ook bijzonder kwaad toen bleek dat de PvdA, zijn eigen partij, tegen het plan is omdat er te weinig goedkope huurwoningen zijn opgenomen. „Dan gaat het plan de prullenbak in", dreig de Duivesteijn. PvdA'er J. Huurman bleek echter niet te vermurwen. Eerst wil hij ze ker weten dat er niet meer goedkopere woningen in het plan kunnen. De aandrang van Duivesteijn omschreef hij als „chantage-achtig". PvdA- fractievoorzitter Noordanus zwakte dat later weer af door te spreken van „door de strot duwen". Alle andere partijen bleken minder moeite te hebben met de plannen. CDA en VVD be nadrukten dat een unaniem besluit belangrijk is. G. Hal leen (CDA): „We mogen het plan niet in de waagschaal stellen". Unaniem vroegen de partijen te onderzoeken of de balkons van de meeste wonin gen niet op het duingebied kunnen worden gericht. Van uit de vrije sectorhuizen kij ken de bewoners op de tram baan. Duivesteijn zegde toe de mogelijkheden te onderzoe ken. Mochten alle organisaties uit eindelijk instemmen met het plan Vossendel, dan kan de eerste paal al eind dit jaar de grond in. Een rij eensgezinswoningen waar zonne-energie wordt toegepast door middel van collectoren in het dak, ter groote van een raam. CONFERENTIE IN NOORDWIJKERHOUT NOORDWIJKERHOUT Het tijdstip was uitzonderlijk goed gekozen. Op de zonnigste dagen van april werd tot en met giste ren in Noordwijkerhout de eerste nationale conferentie over zonne-energie gehouden. De organisatie lag in handen van de verenigingen voor zonne-energie ISES-Nederland en Holland Solar. Zij hebben samengewerkt met de stichting Energie An ders en Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN). Het motto van dit jaar was „Vast en Zeker". „Dit geeft de over tuigingskracht aan waarmee deze vorm van energie oprukt", al dus K. de Wit, één van de organisatoren. „De opmars gaat door", zegt hij, „ook al gaat er wel eens een project mis". Steeds meer methodes zijn niet alleen technisch, maar ook fi nancieel te realiseren. De Wit ziet vooral vooruitgang in de toe passingen van zogenoemde fotovoltaïsche zonne-energie. Hierbij worden de zonnestralen omgezet in elektriciteit. De thermische methode is nu commercieel nog minder aantrekkelijk, meent de organisator, die zelf ook een adviesbureau heeft. „De zon ver warmt dan alleen, zodat afnemers nodig zijn die bijvoorbeeld elke dag een hoeveelheid warm water nodig hebben". Toepas singen in kalvermesterijen en zwembaden zijn inmiddels wel succesvol gebleken. „De projecten zijn lang niet allemaal rendabel", zegt De Wit. „Dat kunnen ze ook nog niet zijn. Maar experimenten zijn wel nodig om de kennis uit te breiden". Hij meent dat een conferen tie als „Vast en Zeker" voor deskundigen nodig is om aan elkaar te laten zien hoe het met die kennis staat. Standhouder H. Koopmans twijfelt aan het nut van de dagen. Zijn bedrijf heeft een nieuw soort zonnecollector ontwikkeld, maar veel afnemers heeft hij nog niet gezien. „Teleurstellend", noemt hij de conferentie. „Ik dacht dat deze dagen een promotie zouden zijn om zonne-energie aan de man te brengen. Maar ik heb alleen maar wetenschappers gezien". Over belangstelling klaagt Koopmans niet. Er waren zo'n 170 deelnemers. Het internationale bedrijf EES stond ook op de nationale confe rentie in Noordwijkerhout, hoewel de Nederlandse 'markt vol gens woordvoerder F. Pater nog in een diep dal zit. „Door de lage energieprijzen gaat het nog steeds niet goed met zonne- energie. Wij hebben meer klanten in Derde-Wereldlanden". Organisator K. de Wit meent dat het in Nederland wel de goede kant op gaat. Hij vertrouwt erop dat steeds meer mensen de voordelen van zonne-energie zullen zien. „Deze schone energie bron is vooral geschikt op plaatsen die voor het gewone elektri citeitsnet moeilijk te bereiken zijn. Op het water van de Nieuwe Waterweg liggen al boeien die op zonnestralen werken. Plaatsen met een hete zon en een koele wind zijn ideaal", aldus De WiL Hoger dividend Borsumij Wehry DEN HAAG De handelsonderneming Borsumij Wehry heeft het dividend over 1986 fors verhoogd. Per aandeel van 5 wordt een dividend voorgesteld van 4,50 contant of naar keuze 1,25 contant plus 2,5 procent in aandelen ten laste van de fiscaal vrije agioreserve. Over 1985 werd over de aandelen, die toen nog no minaal 40 bedroegen, een dividend uitgekeerd van 25 contant of 10 contant plus 2,5 procent in aandelen. Omgerekend naar de gesplitste aandelen van 5 nominaal kwam het dividend op 1985 uit op ƒ3,12 per aandeel. De nettowinst is uitgekomen op 44 miljoen tegen 31 miljoen in 1985. De omzet steeg van 1,46 miljard tot ƒ1,59 miljard, het bedrijfsresultaat van ƒ51 miljoen tot ƒ79 miljoen. Santana Ook popsterren dienen zich af en toe geestelijk op te laden. De joodse meestergitarist Carlos Santana, met zijn band voor twee optredens in Israël, bezocht gisteren In Jeruzalem de klaagmuur voor een kort gebed. Bij de muur komen jaarlijks vele tienduizen den joden bidden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 9