5 Geen eau de cologne-geurt je bij 50-jarige Gereformeerde Vrouwenbond £cidóe6omm' f 5505] kerk wereld Belgisch geloofsboek bewandelt middenweg weer GEESTELIJK LEVEN/OPINIE Pausbezoek aan West- Duitsland begonnen SeidócêotvuMit DONDERDAG 30 APRIL 1987 PA( Bijeenkomst Taizé voor jongeren uit Oost en West LJUBLJANA Voor het eerst in haar geschiedenis houdt de oecumenische gemeenschap van Taizé een bijeenkomst voor jongeren uit Oost en West. Van 1 tot 3 mei komen naar ver wachting duizenden mensen naar Lubljana in Joegoslavië, waar de conferentie op uitnodiging van aartsbisschop Sustar wordt gehouden. Taizé is met de Joegoslavische overheid over eengekomen dat duizend jongeren uit Oost- en West-Europa deel mogen nemen aan de bijeenkomst. Aan het aantal belang stellenden uit Joegoslavië is geen beperking gesteld. De confe rentie wordt voorgezeten door broeder Roger Schutz, leider van Taizé en initiatiefnemer van het „Jeugdconcilie". Perez Esquivel bekritiseert Argentijnse president BUENOS AIRES Adolfo Perez Esquivel, winnaar van de nobelprijs voor de vrede in 1980, heeft kritiek op de manier waarop president Raul Alfonsin van Argentinië kort geleden het conflict met de muitende officieren heeft opgelost. Volgens Esquivel, voorzitter van de vredesorganisatie Servicio Paz y Justicia, zou de regering in grote moeilijkheden zou zijn ge raakt, als de „vastberaden houding van het volk" tegen de muiters niet duidelijk was geweest. Perez verweet de regering dat zij op het gebied van de mensenrechten geen duidelijk be leid voert en dat zij het repressieve apparaat van de strijd krachten niet heeft durven aanpakken. Gevoelens zijn heel mooi zolang men zich er niet op verlaat. Jean de Boisson „DOOR ZELFSTUDIE EIGEN WAARDE ONTDEKKEN" NIEUWERKERK a/d IJSSEL „Door zelfstu die van Christus en de belijdens de eigen waarde als vrouw ontdekken in kerk, staat en maatschap pij". Die woorden werden vijftig jaar geleden ge bruikt bij de oprichting van de Gereformeerde Vrouwenbond. Die oude woorden blijken in essen tie nog steeds te gelden, zo blijkt uit de woorden van de presidente en vice-presidente van de Bond, die dit jaar het vijf tigjarig bestaan viert. Maar van een eau de co- logne-geurtje, gemengd met die van pepermunt, is geen sprake meer, zo die er al is geweest. „Inderdaad kun je zeggen dat die woorden nog steeds gel den. Het gaat onze leden om het ontdekken van de eigen verantwoordelijkheid als vrouw in het gezin, de kerk en de samenleving. Dat blijkt uit de programma's die de ze venhonderd plaatselijke vrou wenverenigingen hebben. We doen aan bijbelstudie, maar ook aan bezinning op ontwik kelingen in de samenleving; van het recht op arbeid tot en met medisch-ethische proble men". Mevrouw A. Hoogerwerf-de Ronde uit Nieuwerkerk aan de IJssel, presidente en me vrouw M. Smid-Helmantel uit Ermelo, vice-presidente, erva ren dat (gereformeerde) vrou wen behoefte hebben om el kaar in eigen verband te ont moeten en te spreken over dingen die hen bezighouden. „Vijftig jaar geleden was de vrouwenvereniging eigenlijk het enige uitje voor vrouwen en de enige mogelijkheid om als vrouw wat wijzer te wor den. In die begintijd was er van mannenzijde hier en daar wat kritiek. Als vrouwen meer wilden weten van de bijbel of van maatschappelijke ontwikkelingen, dan konden ze dat toch wel van hun echt genoten leren? Die tijd is al lang voorbij, vrouwen kun nen zich in principe volop ontplooien, er zijn mogelijk heden genoeg tot ontwikke ling, ook in de kerk. Bij de oprichting van de Bond was het ondenkbaar, een vrouwe lijke ouderling of een vrou welijke predikant, nu is dat eigenlijk gewoon. Toch blijkt dat vrouwen er behoefte aan hebben om in de eigen kring van alles samen te bespreken en samen te doen. Die wens hangt waarschijnlijk samen met de specifieke ervarings wereld van veel vrouwen. Mensen die een baan buitens huis hebben en mensen die ie dere dag thuis de huishouding doen, hebben een heel ver schillende belevingswereld, die om een eigen communica tie vraagt". Sociale functie De vrouwenvereniging had vroeger' (vaak het enige avondje uit huis) een sterk so ciale functie en ze heeft dat nog. „De verenigingen zijn vaak heel hechte groepen. Er zijn heel wat vrouwen die ontzettend steun hebben ge vonden bij de vrouwenvereni ging toen ze weduwe werden, na een scheiding of bij andere grote (emotionele) problemen. Het onderling contact en de vertrouwdheid met elkaar zijn vaak groot, omdat veel le den elkaar al jaren kennen. Die grote sociale betrokken heid heeft ook een schaduw zijde: soms zijn groepen zo „gesloten" dat het voor nieu we leden moeilijk is om zich thuis te gaan voelen. Begrijpe lijk, dat op sommige plaatsen nieuwe groepen ontstaan, naast de al bestaande. De beide presidentes zeggen dat ondanks inpulsen en de oprichting van nieuwe groe pen, het ledenbestand ver grijst en kleiner wordt. „Dat komt voor een deel doordat sommige groepen als het ware uitsterven. Vooral als het om een hele hechte groep gaat, is er soms weinig „jong bloed" bijgekomen. En dat betekent dat zo'n groep steeds kleiner wordt. Op't laatst zijn er dan nog vier of vijf leden en dan kan bijvoorbeeld een gebro ken been van een van hen aanleiding zijn dat zo'n groep ophoudt te bestaan". Het landelijk bestuur stimu leert de oecumenische betrek kingen tussen de vrouwenor ganisaties. Zo worden er pro- Mevrouw M. Smid-Helmantel (I) en mevrouw A.Hoogerwerf-de Ronde vinciale Samen op Weg-dagen gehouden en is er uitwisseling van periodieken van de di verse christelijke vrouwenor ganisaties. Somber over de toekomst van de Gereformeerde Vrouwen bond zijn de beide presidentes niet. „We hebben gedurende één seizoen een ledenwerfac tie gehad en dat leverde acht honderd nieuwe leden op. Dat is een groot aantal waarop heel wat organisaties jaloers zijn". Samenleving De Gereformeerde Vrouwen bond neemt deel aan diverse landelijke overkoepelende vrouwenorganisaties, bijvoor beeld de Nederlandse Vrou wenraad (NVR). „Het is be langrijk dat je als vrouwen gezamenlijk je stem laat ho ren bij de politiek of bij maat schappelijke organisaties. Dat is effectiever dan wanneer je het allemaal afzonderlijk doet. Aan de andere kant is het soms wel moeilijk. Want niet altijd kunnen wij het eens zijn met wat de NVR als stand punt naar buiten wil brengen. Intern maken wij onze be zwaren dan wel kenbaar, maar dat komt niet in de pu bliciteit en lijkt het alsof wij, lid van de NVR, dat stand punt delen". De maatschappelijke bekend heid van de Gereformeerde Vrouwenbond is veel geringer dan die van bijvoorbeeld de Rooie Vrouwen. „Dat komt nog niet eens zozeer omdat we zulke verschillende bedoe lingen met ons werk hebben. Ook wij hebben de (politieke) bewustwording hoog in ons vaandel staan. Maar wij doen het wat op een andere ma nier, minder nadrukkelijk in de publiciteit en op een ande re toon. Wij zijn wat voorzich tiger en bescheidener. Of dat laatste altijd terecht is, is na tuurlijk de vraag". Daarbij komt ook nog dat de leden van de gereformeerde vrouwenverenigingen over allerlei concrete maatschappe lijke onderwerpen heel ver schillend denken. „Onder onze leden zijn bij wijze van spreken mensen die zich laten vastketenen aan de hekken van Woensdrecht, maar er zijn er ook die niet zo'n moei te hebben met kernenergie". „Overigens, het gaat er niet om dat een gereformeerde vrouwenvereniging een soort actiegroep is. Veel belangrij ker is het dat leden dingen met elkaar dingen doorpra ten, zich in zaken verdiepen. Dan komt de uitwerking wel in standpuntbepaling en in houding". Een ander, wezenlijk, verschil met andere vrouwenorganisa ties is de achtergrond van waaruit de Gereformeerde Vrouwenbond werkt. „De bij belstudie neemt een belangrij ke plaats in op de program ma's van veel groepen. We proberen zo goed mogelijk de theologische en kerkelijke ontwikkelingen te volgen. Die oriëntatie is natuurlijk mee bepalend voor onze houding in de samenleving". Op 7 mei viert de Bond in Arnhem het vijftigjarig be staan. Er worden zo'n vier duizend vrouwen verwacht. Onderdeel van de feestelijk heden is de aanbieding van een jubileumboek. Oud-be stuursleden hebben daarir hun herinneringen en menin gen geschreven. LÜTSEN KOOISTRA Bakker de laan uitgestuurd FORT MILL De raad van bestuur van het Amerikaanse religieuze imperium Praise The Lord (PTL) heeft beslo ten de omstreden televi siedominee Jim Bakker de wacht aan te zeggen na nieuwe onthullingen over contacten met ho moseksuelen en prosti tuees en financieel ge knoei, waarbij een strop van minstens vijftig mil joen gulden is geconsta teerd. Vermnoed wordt dat het geld rechtsstreeks belandde in de zakken van Bakker en zijn vrouw Tammy. Bakker staat nu niet langer op de loonlijst van PTL-imperium. Aanvankelijk werd Bakker door PTL de hand boven het hoofd gehouden. De voorma lige secretaresse van het be drijf, met wie Bakker een seksuele verhouding heeft ge had, zal ook niet langer door PTL worden uitbetaald. Een en ander werd bekend ge maakt door de tv-dominee Jerry Falwell die tijdelijk als opvolger van Bakker was aangetseld om het gezicht van de organisatie te redden. PTL gaat verder een onder zoek instellen naar beschuldi gingen dat Bakker homosek suele contacten zou hebben onderhouden en gebruik zou, hebben gemaakt van de dien sten van prostituées. Ook twee naaste medewerkers van Bakker zijn ontslagen. Fal well zei in te zien dat voor het voortbestaan van PTL-- een nieuwe leiding onontbeerlijk Het katholieke Geloofs boek van de Belgische bisschoppen, waarmee zij voldoen aan het verzoek van paus Johannes Pau- lus II bij zijn bezoek aan de Benelux tot herevan gelisatie over te gaan, is een duidelijke bestseller. Ook in Nederland vindt het gretig aftrek. En niet zonder reden: de Belgische bisschop pen hebben een middenweg weten te bewandelen. Zij heb ben het boek geen katechis- mus genoemd, maar geloofs boek om eventuele problemen over goedkeuring van de tekst door het Vaticaan te vermijden. Wel wordt in dit boek van 224 bladzijden de traditionele indeling van de oude Katechismus gehan teerd. Dit waarschijnlijk om aan te sluiten bij die gelovi gen die nog bekend zijn met de oude leer. Deel 1 gaat over de kennis van het geloof of de geloofs belijdenis; daarna deel 2 over de vieringen en de sacramen ten en tenslotte in deel 3 over het leven als gelovige, de Tien Geboden en het bidden. Duidelijk is dat het boek voorziet in een bepaalde be hoefte. De vraag ernaar duidt misschien ook op een behoef te aan zekerheid. Tevens sluit men aan op de religieuze op gang. Religieuze boeken doen het meer dan ooit te voren om die religieuze honger te stil len. Wat opvalt is dat dit boek vrij beknopt is en vooral de be doeling heeft gelovigen de rijkdom van het geloof te la ten aanvoelen en uiteen te zetten. Hoewel het geen vraag en antwoordspel bevat en niet puur zakelijk is opgesteld, vind je in de marge „randlo- pertjes", korte vraagjes, on dertitels, aanwijzingen, die je aan het denken kunnen zet ten of uitgangspunt kunnen zijn voor gespreksgroepen. Ordening Wel is het jammer dat de op bouw van het boek zo geor dend is. Veel mensen zouden eerst willen vertrekken van uit eigen ervaringen en bele vingen. Veel mensen zijn na Vaticanum II de wereld inge trokken en nu lijkt het erop alsof de belgische bisschoppen deze mensen weer terugflui ten naar de „kleedkamer" voor de regels. In het boek worden eerst de „regels" geleerd (deel 1 en 2) die men vooronderstelt nodig te hebben voor het dagelijks leven. In het voorwoord stelt men dat het boek voor een breed publiek geschreven is. Hoewel elk taalgebruik ontoe reikend is om het geloof te verwoorden, lijkt mij dat ze ker in het eerste deel sommi gen met de wat wollige taal moeite zullen hebben en met name bij woorden als imma nent (blijvend) en transcen dent (overstijgend) (p. 33) en de term „vlees worden" (p. 38). Ook bepaalde woorden als „verlossing, verrijzenis, he mel" komen voort uit een ei gen taal van gelovigen, die voor buitenstaanders niet al tijd helemaal te vatten is. Het boek dat bedoeld is voor praktiserenden, randkatholie-» ken, seizoenkatholieken en in mindere mate andersdenken, wil niet terug naar vroeger. Geen restauratie van het ge loof. Niet terug naar de perio de van katholieke overheer sing. Wel wil men werken aan renovatie: het oude nieuw maken. Het boek valt het best te karakteriseren als een mid denweg tussen traditionalisme én progressief geloof. Tradi tionele elementen zitter er nog in zoals engelen, aflaten, vagevuur. Maar ook nieuwe elementen, die in vroegere tij den nog niet speelden, zoals bij het zevende gebod „Gij zult niet stelen": misbruik in ziekteverzekeringen, kapi- taalvlucht, onrechtmatige sta kingen, knoeien met zieken- briefjes (p. 187); het vijfde ge bod „Gij zult niet doden" over zelfdoding, euthanasie, abor tus en het zesde gebod over geboorteregeling. Begripvol Opvallend bij deze morele kwesties is dat de bisschoppen een sereen en begripvol standpunt innemen. Ze hante ren daarbij de objectieve standpunten van de Kerk, maar tegelijk zeggen ze dat je subjectief, dus volgens je ei gen geweten, in bepaalde om standigheden anders zou kun nen handelen. Ze zeggen dus „ja" en „nee" tegelijk. Het lijkt dan een soort dubbele moraal. Zo kan het in bepaal de omstandigheden geoor loofd zijn om te stelen. De bis schoppen willen echter een ideaal voor houden en ook in houdelijk proberen ze een verdieping aan te geven (zie bijv. het zevende gebod over slavernij in deze tijd (p. 182)). Toch zullen vele katholieken zeggen: waar staat de Kerk nu? Het wachten is nu nog op de Romeinse Katechismus die voor 1990 mogelijk uit zal ko men. JACQUES VAN DER VOORT Geloofsboek onder supervi sie van de Belgische Bis schoppen. Uitgave Lannoo/ Unieboek. Prijs: 17,50. Vandaag is het vijfdaagse bezoek begonnen van paus Johannes Paulus II aan West-Duitsland. Hij is vanavond in Munster, morgen in Kevelaer. Verder staan er bezoeken op het pro gramma aan Mtinchen, Stuttgart en Augsburg. In Kevelaer wordt een grote bloemenhulde gebracht aan de paus. Zeventig hoveniers, waarop twee op bovenstaande foto, maakten zeven tigduizend paus-rozen die aan de bezoekers in Kevelaer ter be groeting van de paus zullen worden uitgereikt. Hoogtepunten van het bezoek zijn de omstreden zaligverklaring van de ka tholiek geworden jodin Edith Stein morgen in Keulen en die van pater Ruper Mayer op zondag in München. De paus zal bidden op het graf van kardinaal Graaf Von Galen. Deze was een van de bekendste kerkelijke tegenstanders was van het na zidom. Kritiek is er ook op het bezoek, niet alleen van niet-kerkelijke zijde waaronder de Groenen die de paus onderdrukking van de vrouw verwijten, maar ook van een theoloog als Hans Küng die de paus verwijt de kerkelijke situatie in zijn land mooier voor te stellen dan ze is. Küng meent dat de bisschoppen voor bij gaan aan de „ernstige crisis die de katholieke kerk door maakt". De theoloog wees daarbij op het geringe kerkbezoek van ka tholieken en het recordaantal van 6.457 personen in West- Duitsland die met de kerk gebroken hebben. Vreugde en dankbaarheid KONINGINNEDAG heeft dit jaar heeft een eenmjc rakter: het Nederlandse volk viert niet alleen de vef'j van de koningin, maar met name het vijftigjarig hu"" feest van prinses Juliana en prins Bernhard. De ouól der ons herinneren zich het begin van die verbintenj schijnlijk nog goed en de jongere generaties kennen de van toen. Ook nadien heeft het paar volop in de bel,b ling gestaan. Lief maar ook leed waren „nieuws" 1 mensen met soms ongezonde belangstelling kennis n* Aan de ene kant is het een voorrecht dat het kol paar zó midden tussen de mensen heeft geleefd dat f" beurtenissen die in de privésfeer liggen, bekend Maar er is ook het probleem van het zo voortdureniw brandpunt van de belangstelling staan. Waar andere; ren zich kunnen terugtrekken in de intimiteit van bestaan, stonden koningin Juliana en prins Bernhail geld bloot aan indringende nieuwsgierigheid van mie en lenzen. De gevoelens die het gouden huwelijk oproept zijn vj groot deel op het verleden gericht. Grote gebeurtenii de geboorte van de oudste prinses, het vertrek naar i toen de bezetter ons land onder de voet liep, de teruj^ bevrijd Nederland, de Greet-Hofmansaffaire, LockH andere kwesties bepalen het beeld. Maar er is ook diel kant, die van de „kleine dingen": hoe koningin Julial tijdens werkbezoeken soms van de knellende band protocol wist te bevrijden om gewoon met mensen tej Of prins Bernhard, die met verzetsstrijders kameraar pelijk sprak over die gemeenschappelijke ervaring», toen. j SlNDS de troonsafstand leven prinses en prins watj* rand van het openbare leven. Daardoor is het mogelje van een afstand te kijken naar de betekenis van hetu leven van twee mensen die zo lang het beeld van de f chie in ons land bepaalden. Dan komt prinses Juliana in het licht te staan van haar hoge idealen: vrede, geih heid en zorg voor de zwakken en gehandicapten. Ei] Bernhard, bij velen geliefd door zijn houding tijdens log, zien we in het licht van zijn vele activiteiten vi land waarbij hij ook een keer uitgleed. [r Koningin wnheimina is voor veel Nederland^ symbool geworden van saamhorigheid in de strijd té] onderdrukking. Koningin Juliana werkte mee aan getuige van de wederopbouw van ons land. Ze was o1" van de eersten die ons volk waarschuwde voor gevar; de welvaartsstaat zoals ego isme en het verwaarlozend wezenlijke vragen over leven en overleven. Koningi'' trix heeft in haar betrekkelijk korte periode als staai^ laten zien hoe zij op hóór wijze het ambt van staatshoo,l( hoog opneemt. F li Zo gezien is de periode van het vijftigjarig huwelijk^ om blij mee te zijn. Een periode waarin voor velen ningshuis een symbool is voor de dikwijls broodnodig heid in een land waarvan de burgers vaak zo sterk vej zijn. L Plaatselijk een bui DE BILT (KNMI) Vandaag trekt een buienzone van zuid west naar noordoost over ons land. Daarbij bestaat de kans op onweer en ook windstoten kunnen de buien vergezellen. Toch zal ook de zon zich af en toe laten zien. De middagtem- peraturen worden met onge veer 20 graden niet meer zo hoog als gisteren. De wind is matig, kracht 3 a 4, uit zuid tot zuidwest. Na morgen zet de daling van de middagtempera- turen versneld door en nemen ook de regenkansen sterk toe. In het weekeinde zorgen een depressie boven Scandinavië en een hogedrukgebied ten westen van de Britse Eilanden voor een koude noordelijke stroming. Weersvooruitzichten voor di verse europese landen, geldig voor vrijdag en zaterdag: Zuid-Skandinavie: half tot zwaar bewolkt. Af en toe re gen. Daling van temperatuur, middagtemperaturen 10-14 graden, op vrijdag in zuidoost- Zweden nog tot 16 graden. Denemarken: vrijdag af en toe zon, zaterdag bewolkt en af en toe regen. Middagtemperatuur op vrijdag 14-17 graden, op za terdag rond 12 graden. Britse Eilanden: vrijdag af en toe zon en een enkele bui, za terdag meer bewolking en vooral in het noorden en wes ten af en toe regen. Middag- temperatuur op vrijdag van 11 graden in het noordwesten tot 16 graden in het zuidoosten, op zaterdag overal enkele graden lager. Benelux, noordwest-Duitsland: vrijdag af en toe zon en een enkele bui, op zaterdag meer bewolking en nu en dan wat regen. Middagtemperatuur op vrijdag van 15-18 graden, op zaterdag enkele graden lager. Rest van Duitsland: vrijdag nog vrij zonnig en middagtem peratuur van 18-22 graden, za terdag half tot zwaar bewolkt en enkele buien. Middagtem peratuur enkele graden lager. Frankrijk: vrijdag vooral in het midden en zuidoosten zon nig. Zaterdag meer bewolking en vooral in het oosten enkele buien. Middagtemperatuur op vrijdag tussen 14 graden in het noordwesten tot 24 graden in het zuiden, op zaterdag vooral in midden-Frankrijk daling van temperatuur. Alpengebied: vrijdag zonnig. Een nulgraden-grens op ruim. 3000 m hoogte en 's middags in de dellen rond 22 graden. Za terdag vanuit het noordwesten opkomende bewolking en bui en en daling van temperatuur, in het zuidoostelijke del ter nog zonnig. r Spanje, Portugal: in he*1 den en noord-Portugal king en af en toe een I ders zonnig. Middagtefi tuur van 18 graden n noordwesten tot 23 a 29|2 in het midden en zuide> Italië, Adriatische kud nig. Op zaterdag in nooi) Italië enkele onweeiji Middagtemperaturen l graden. WEERRAPPORT HEDENMORCj, 24 L 25 t 21 ei 17 P Stockholm h.bew. -%Giro Astma S Font Kollekteweek 11-17 mei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2