„Zien leidt tot gedenken, gedenken leidt tot doen" Triestig jubileum predikantenvereniging CeidócSotruvr GEESTELIÏK LEVEN/OPINIE kerk wereld beroepingen Koopgrage huurders ■Kill GEL CeidjeSouaO'nt WOENSDAG 29 APRIL 1987 PA( Mendes voorzitter Braziliaanse bisschoppen SAO PAULO De hulpbisschop van Sao Paulo, Luciano Mendes de Almeida, is gekozen tot voorzitter van de Brazi liaanse RK bisschoppenconferentie (CNBB). Hij volgt mgr. Ivo Lorscheiter op die acht jaar voorzitter van de CNBB is geweest.Mgr. Mendes (56), lid van de orde der Jezuïeten, was tot nu toe secretaris van de CNBB. Hij werd in 1976 tot hulpbisschop van Sao Paulo benoemd en behoort tot de vooruitstrevende stroming in de Braziliaanse RK Kerk. Onenigheid over rapport ritueel slachten AMSTERDAM Het opperrabbinaat voor Nederland en het Nederlands Israëlietisch Kerkgenootschap (NIK) heb ben verontwaardigd gereageerd op een uitgelekt rapport van de Dierenbescherming. Daarin wordt gepleit voor het aan banden leggen van ritue le slachten van dieren bestemd voor de export. Volgens de Dierenbescherming lijden veel dieren voordat ze, onbe dwelmd, sterven aan de halssnede. De joodse organisaties betwisten deze uitspraak. Het gaat om negentigduizend stuks vee, bestemd voor Israël en Zwitserland. Twee jaar geleden verklaarde staatssecretaris Ploeg dat bij de rituele slachting de dieren „fracties van seconden" later sterven dan bij niet-rituele slachtmethoden. De scheidslijn tussen goed en kwaad loopt dwars door het hart van iedere mens. Daarom is vernietiging van het kwaad niet eenvoudig, want wie zou een stuk van zijn eigen hart willen vernietigen? Aleksandr Solzjenitsyn Bisschop Bar niet naar manifestatie Acht Mei beweging ROTTERDAM Bis- schop R. Bar van Rotter dam gaat niet in op de uitnodiging van de voor zitter van de Acht Mei beweging, mevrouw Wies Stael-Merkx, volgende week zaterdag aanwezig te zijn op de manifestatie van de Acht Mei-bewe ging in Zwolle. Mgr. Bër schrijft dat hij de uitnodiging niet kan aanne men, niet alleen omdat hij zich al eerder heeft aangeslo ten bij het besluit van de bis schoppenconferentie om niet te gaan, maar ook omdat hij het steeds moeilijker vindt in de opzet van de landelijke Acht Mei-beweging „datgene te herkennen wat hem zou motiveren over allerlei be zwaren heen te stappen." In plaats van naar Zwolle te gaan zegt de bisschop er de voorkeur aan te geven een beleid te volgen waarbij hij open staat voor allen in het bisdom, ook wanneer er kri tiek aan de orde is. Verder schrijft de bisschop dat hij van harte meewerkt aan de voortgaande pogingen om tot een gesprek te komen. Een op stapel staand gesprek tussen de bisschoppen en de Acht Mei-beweging ketste in januari bij de eerste gelegen heid af toen de Acht Mei-ver tegenwoordigers zich niet bij voorbaat wilden conformeren aan katholiek-orthodoxe standpunten. Ook de aartsbisschop van Utrecht, kardinaal Simonis en zijn hulpbisschoppen De Kok en Niënhaus willen de uitno diging van de Acht Mei-bewe ging niet aanvaarden. In een brief schrijven zij het van groot pastoraal belang te achten dat zij de gelovigen duidelijkheid verschaffen over het geloof en de leer van de kerk. Zij menen dat de Acht Mei-beweging daar niet toe in staat is. Bisschop Ernst, ook uitgeno digd, schrijft dat het „bij de huidige stand van zaken tus sen Acht mei en bisschoppen conferentie voor hem niet mogelijk is aanwezig te zijn op een manifestatie die buiten het bisdom wordt gehouden". Mgr. R. Bar Joods Historisch Museum vestigt zich in vier synagogen AMSTERDAM Als burgemeester Van Thijn zondag het Joods Histo risch Museum in Amster dam officieel opent door twee kokertjes met bij belteksten aan de deur posten van de hoofdin gang te slaan, wordt hij door de joodse gemeen schap in Nederland met gemengde gevoelens ga degeslagen. Dat het mu seum ook op de sabbat open is, is voor orthodoxe joden al een bittere pil, maar dat de Oostenrijkse bondskanselier Vranitsky bij de opening aanwezig zal zijn, heeft ook ver lichte joden geschokt. Het oorlogsverleden van de Oostenrijkse president Waldheim zit hen te hoog om zondag juichend naar Amsterdam te reizen. De oorlog laat zijn schaduw trouwens over het hele museum vallen; dat de collectie grotendeels zeld zaam is, hebben vooral de nazi's op hun geweten. Er kan geen woord vallen over het Joods Historisch Mu seum of het heeft een min of meer tragische keerzijde. Dat het museum ook op de vrije zaterdag te bezichtigen is, le vert vele bezoekers op, maar stuit sommige joden tegen de borst. Het Opperrabbinaat van orthodoxe joden in Ne derland heeft zelfs tot een boycot van het museum opge roepen. Dat een bondskanse lier de opening bijwoont is prachtig, maar dat die uit Oostenrijk komt wordt hem niet in dank afgenomen, ook al hebben bedrijfsleven en re gering van dat land 400.000 gulden aan het museum ge schonken. Dat in het museum een prachtige lamp uit een sy nagoge hangt noemt conser vator en adjunct-directeur Joël Cahen „heel mooi", maar ook „heel triest", want het is de enige lamp uit die synago ge die de oorlog overleefde. Sjoel Het Joods Historisch Museum, dat tot nu toe gevestigd was in de Amsterdamse Waag, is met de nieuwe huisvesting in ver trouwde bedding terechtgeko men. Het museum is onderge bracht in vier samengevoegde vroegere synagoges, in de oor spronkelijke .jodenbuurt" rond het Waterlooplein. Daar mee is de draad met een lang verleden opgepikt, iets wat Beeld van de Grote Sjoel met daarin een vitrine met zilveren religieuze gebruiksvoorwerpen. Hitler had willen voorkomen. Zijn Shoah (vernietiging) kostte zoveel Amsterdamse jo den het leven, dat de vier sy nagoges na de oorlog bij ge brek aan gemeenteleden overgingen in handen van de stad. Maar vanaf deze week zijn de Grote Sjoel (1671), de Obbene Sjoel (1686), de Dritte Sjoel (1700) en de Neie Sjoel (1752) weer in ere hersteld als tekens van een levende joodse cultuur. Judith Belinfante, directeur van het museum, verwacht per jaar 100.000 nieuwsgieri gen over de vloer te krijgen en maakt zich niet zoveel zor gen over de boycotoproep van het Opperrabbinaat: „Wij we ten niet wie er niet komen, we zien alleen de mensen die dat wel doen en dat loopt prachtig". Conservator Joël Cahen voegt daaraan toe dat onder de bezoekers „veel mensen uit de joodse gemeen schap" zijn. Zij krijgen een beeld van de .joodse identi teit" via de vaste collectie, die achtereenvolgens onder meer de religie, de band met Israël en de vervolging tentoonstelt. Naast de verzamelde bijbel- rollen en religieuze gebruiks voorwerpen zoals kandelaren, is in het museum een authen tiek ritueel bad te bewonde ren. Deze „mikwe" is gevon den bij de verbouwing van de Grote Sjoel tot museumonder deel. Eerst ontdekten de bouwlieden niets meer dan een kolenkelder, maar toen hun oog één keer gevallen was op een ijzeren afdekplaat, zochten ze verder en vonden het bad uit 1661. Cahen: „Daar moeten getrouwde vrouwen zich na hun men struatie symbolisch in reini gen. Mannen zijn niet ver plicht te baden en gingen aan vankelijk alleen voor Grote Verzoendag en Nieuwjaar te bad. Later deden ze dat voor elke feestdag en sabbat. Er zijn zelfs Chassidische joden, ook in Amsterdam, die dage lijks het water ingaan". Voor wie zich bekeert tot het jo dendom fungeert het baden in een mikwe als inwijding; een soort doop. Best in orde Uit foto's uit het doorgangs kamp Westerbork blijkt dat de joden die vandaar de«dood ingestuurd werden, bleven vasthouden aan hun geloof en de daarbij passende rituelen. Maar ook door cabaret werd hen een riem onder het hart gestoken. Zo werd er een „To tal verrückt groteske Kaba- rettschau" georganiseerd, ge tuige een tentoongesteld pam flet. De briefjes die uit de treinen naar Duitsland werden ge gooid waren soms al even ab surd; om aan de bittere wer kelijkheid te ontsnappen, deed men alsof de reis naar een vakantieoord voerde, in plaats van naar de gaskamers. „Beste overburen", schreef Just Brauberger bijvoorbeeld, „we gaan maandagmorgen vroeg met de trein naar Po len. Daar is alles best in orde". Dat dat helaas niet waar was, blijkt uit een nota van de gemeente Rotterdam, die in 1959 officieel bevestig de dat haar inwoner Brauber ger in een concentratiekamp de dood vond. Een ouderpaar schreef aan de „lieve kinde ren": „We zijn op weg naar Birkenau, denken we. Hou den jelui kopop, wij doen het ook. Vader en ik zijn samen en komen weer terug". Maar ook voor hen reed de trein naar de vernietiging. Charlotte Om te voorkomen dat het in dividuele verhaal zou onder gaan in droevige opsommin gen, is in het museum een permanente expositie van werk van Charlotte Salomon ondergebracht (de IKON zendt op 8 mei een film over haar uit). Charlotte, die in 1943 in een concentratiekamp vermoord werd, was een Ber- lijnse schilderes die haar le ven heeft weergegeven in 769 gouaches; indrukwekkende schilderijen, waar ze teksten bij en overheen schreef. Char lotte vocht tegen de doods drang die zij van moederszijde had meegekregen (haar groot moeder, tante en moeder pleegden zelfmoord), maar de Duitsers maakten korte met ten met haar moed en levens kracht. „Ze was alleen, Charlotte, en verdween in het niets", zegt Ton Lutz in de IKON-film. Maar het „niets" is niet het vignet van het museum. „Dit is geen vrieskist waar dode jo den in vitrines zitten", zegt Joël Cahen. „Dit is een nieuw gebouw, waar de joodse cul tuur in leeft". De bezichtiging daarvan is daarom meer dan het in ogenschouw nemen van een (triest) verleden. Op een gedenkteken voor de 104.000 Nederlandse joodse slachtoffers van het nazisme, s(aat het volgende citaat uit de joodse Talmoed: „Zien leidt tot gedenken, gedenken leidt tot doen". Dat beschouwt het Joods Historisch Museum als zijn motto. STEVO AKKERMAN ,HOE WEERSTAND BIEDEN IN DE BOZE DAG?' UTRECHT Een wat triest jubileum, het 125- jarig bestaan van de Her vormde Predikantenvere niging. De kerk wordt in de samenleving steeds meer een randverschijn sel en velen denken God niet nodig te hebben. Het thema van de bijeen komst dinsdag in Utrecht luidde dan ook „Weer stand bieden in de boze dag". Hoe moeten de ker ken zich in deze tijd staande houden, was de vraag. Niet helemaal nieuw deze be zorgdheid. Vorig jaar bespra ken de Hervormde predikan ten het thema „Volharden in tijden van verkilling". Dr. H. Berkhof, emeritus hoogleraar te Leiden, legde in zijn toespraak de vinger op de zere plek. Hoe komt het ei genlijk dat de kerk zo weinig weerstand biedt, zo vroeg hij zich af. „Theologen hebben de God-is-dood-theologie en de secularisatie nooit als theolo gisch begrip echt serieus ge nomen," was zijn verklaring. De kerk laat zich volgens hem te veel voorschrijven door wat in de wereld belang rijk wordt geacht, „soms te recht, soms ten onrechte". Ze heeft haar roeping verzaakt om God in het leven en de sa menleving ter sprake te bren gen. „Waarom heeft noch de Hervormde Synode noch de Raad van Kerken in een ver klaring of studiedocument de oorzaak en de effecten van Godsverduistering zoals Berkhof in navolging van de Duitse theoloog Buber de se cularisatie noemt aan de orde gesteld", zo vroeg Ber khof zich af. „De kerk loopt in haar beleid en belijden juist om dat ene wat nodig is heen. Het hele hervormde establishment weet Billy Graham, de EO en bisschop Gijsen honend te vertellen dat hun methoden onvruchtbaar zijn, maar een alternatief heeft de kerk niet te bieden. Ze streeft ernaar het evangelie in te brengen in de vele dingen van de wereld. De vraag is echter of ze dat ook doet," aldus Berkhof. Met een beroep op de tolerantie worden de „secularistische machten" in onze samenle ving ontweken. Niet lafhartig terugwijken maar 5net intelligentie en lief de weerstand bieden, gaf Ber khof zijn toehoorders mee. Ook dr. A. Noordegraaf, do cent op de christelijke sociale academie Vijverberg te Ede, hekelde de huidige houding van de kerk. k„We prefereren aanpassing aan deze tijd bo ven confrontatie. Durven we eigenlijk nog neen te zeggen? Zijn we soms bang in de con frontatie aan het kortste eind te trekken?" Bouworde Om in dit Jaar van de Daklozen de aandacht te vestigen op de vaak zeer slechte woonomstandigheden waarin ook in de welvaartsta ten van West-Europa nog velen moeten leven, organiseert de In ternationale Bouworde in de Ma- rollen-wijk van Brussel een groot renovatieproject. Jongeren die ten minste 18 jaar oud en goed gezond zijn en bereid zijn een gedeelte van hun vakantie voor anderen te geven, kunnen zich voor nadere inlichtingen wenden tot Bouworde Nederland, St. Annastraat 172, 6524 GT Nijmegen. Tel. 080- 22.60.74. Weinig interessse abortus-herdenking DEN HAAG L.P. Dorenbos,voorzitter van de organisatie „Schreeuw om Leven" heeft gisteren op het Haagse Binnenhof in een brief aan de koningin opgeroepen tot het verlaten van de abortus praktijk. Terwijl hij zijn boodschap voorlas, was hij omringd door slechts vijf medestanders: onder wie twee vrouwen met een groot spandoek, een die folders uitdeelde en mevrouw Dorenbos zelf, met een grote Nederlandse driekleur. Na afloop klappen slechts vier toevallige bezoekers. De situatie lijkt karakteristiek voor de protestdag tegen abortus en euthanasie; de organisatie kreeg ook maar veertigduizend van de geplande zestigduizend kruisjes in de grond. „Schreeuw om leven" had 28 april uitgeroepen tot „Nationale Herdenkingsdag" omdat op die datum zes jaar geleden de Eerste Kamer een abortus-wet aannam. Dorenbos ziet daarin een duidelijke samenhang met „de glijdende schaal die naar de totale ontwrichting van gezin en samenleving leidt". Bedevaart Banneux Het Diocesaan Banneuxsecretariaat or ganiseert op zaterdag en zondag 23 en 24 mei een tweedaagse bedevaart naar Ban- neux-Notre-Dame. Overnacht wordt in het congrescentrum Rolduc in Kerkrade. Zondagmorgen wonen de pelgrims in Banneux de plechtige pelgrimsmis bij in het kader van de Nederlandse dag met de daar aanwezige ziekten en gehandi capten uit Nederland. Opgave Den Haag: tel. 65.13.21., Leiden: 89.36.21., Noordwij- kerhout/Noordwijk: 75.218., Delft: 13.01.79. Westland: (01742) 27.56, Leid- schendam: 27.30.03, Langeraar: 27.64, Pijnacker 26.18, Zoetermeer: 16.31.10, Voorburg: 86.41.04, Haastrecht: 12.29, Schipluiden 91.63. ICTO-hulpactie voor Roemenië HOOGEVEEN Het ICTO (Interkerkelijk comité twee zijdige ontwapening) heeft een hulpproject voor Roe menië opgezet wegens de „slechte economische om standigheden waaronder de Roemeense bevolking moet leven". Het ICTO wil hulp verlenen in de vorm van medicijnen en andere le vensbehoeften, mede met het oog op de dreigende voedseltekorten in de ko mende winter '87-'88. Het ICTO staat verder gere serveerd ten opzichte van de ontwapeningsvoorstellen van de Russische leider Gorbats- jov. De Sovjet-Unie blijft een kernwapenmogendheid met een enorm natuurlijk voor deel om in het diepe achter land grote legereenheden op de been te brengen. De West- europese defensie is volgens het ICTO hier niet op inge steld omdat de al bestaande achterstand eerder toe- dan afneemt. Het ICTO betreurt het ten zeerste dat de Nederlandse kerken weinig oog hebben voor de slechte economische situatie in de landen van het Oostblok. De tegenvoeter van het ICTO, het IKV, startte vorig jaar een actie om de contacten met or ganisaties in Oost-Europa te verbeteren en op die manier een toenadering tot stand te brengen tussen West- en Oost-Europa. 'Lekensynode mag geen synode van leken worden' VATICAANSTAD De bis schoppensynode over de roe ping en opdracht van de leek in de rooms-katholieke kerk moet bepalen welke taken aan de priesters toekomen en welke aan de leek. De leek mag niet „geclericaliseerd" worden, heet het in het giste ren gepubliceerde voorberei dingsdocument van het Vati- caan over de bisschoppensy node in oktober over de leek in de kerk. De Vlaamse aarts bisschop Jan Schotte die het document presenteerde, waar schuwde voor pogingen de sy node tot een „synode van le ken" te maken. Alleen de sy nodevaders hebben stemrecht, aldus Schotte. Namens de Ne derlandse bisschoppenconfe rentie zal bisschop Gijsen de synode in Rome bijwonen. Het document kent de leek vooral taken toe op het gebied van het gezin, de samenle ving, de politiek, de economie en de cultuur. Ook de vredes beweging en groepen die vechten tegen discriminatie, kunnen veel baat hebben bij het werk van leken. Volgens Schotte is het onder scheid tussen priesters en le ken de laatste tijd verdonke remaand en dat heeft naar zijn idee tot grote verwarring geleid onder de gelovigen. Hij vindt het daarom nodig dat de synode duidelijke grenzen trekt tussen het „algemeen priesterschap van de gelovi gen" en het priesterambt. Schotte vond verder dat ver meden moet worden dat de „georganiseerde kerkelijke bewegingen" centraal in de discussie komen te staan. De „grote zwijgende meerder heid" van miljoenen katholie ke leken die tot geen enkele organisatie behoren, is min stens zo belangrijk, aldus Schotte. Leken zijn als waar nemer tijdens de plenaire ver gaderingen welkom als het bestuur van de bisschoppen synode daarmee akkoord gaat. Tot nu toe was er alleen sprake van dat zij in de werk groepen mochten meepraten. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen: te Zwaagwesteinde, E.J- .Bluemink te Oosterbierum en Wij- naldum; te Moerkapelle, A.Visser te Wierden; te Nieuwleusen (deelge meenten Rehoboth), J.D.Keikamp kandidaat aldaar, die dit beroep heeft aangenomen. Gereformeerde Kerken Beroepen: te Koudekerk ad Rijn, drs. w. A. van der Lugt te Hoorn; te Koudekerk ad Rijn, drs.W.A.van der Lugt te Hoorn.Beroepen te Rotter- dam-Delfshaven, mevrouw drs.I- .Telleman-Barends en drs.A.Telle- man te Muiderberg (Samen op weg), beiden parttime, die dit beroep heb ben aangenomen. Gereformeerde Kerken vrijge maakt Beroepen te Ureterp, tweede predi kantsplaats, C. van Breemen te Ave- reest-Dedemsvaart Bedankt voor 't Harde, G.Zomer Jzn te Heerenveen. De lasten van koop- en huurwoningen zijn zo dichtw kaar komen te liggen, dat de belangstelling voor eerf( huis aanzienlijk is toegenomen. De belangrijkste oorvc dat de periode waarin de hoge hypotheekrente voor de^ te aspirant-kopers een financieel onneembare barrière, de inmiddels voorbij is. Op dit gegeven inspelend h^'€ Rabobank een onderzoek ingesteld onder huurders v^, ningen en uit de resultaten blijkt, dat maar liefst zo'n 1l' joen huurders serieuze belangstelling hebben voor eer^ huis. E Het gaat daarbij om 700.000 huurders die plannen h° naar een koopwoning te verhuizen. Vooral bij jongerf der de 35 jaar geldt als belangrijkste argument n^_ ongeveer gelijkblijvende lasten bij koop of huur hi' werven van eigendom. Bijna eenzelfde aantal hu vooral ouderen zou geïnteresseerd zijn in de koj' de huurwoning waar, zij zelf in wonen. WaT die laatste groep betreft zouden er dan echu» gunstige voorwaarden moeten worden geschapen. Ir zouden die er op neerkomen dat de betrokken wol, voor ongeveer twee derde van de marktwaarde zouder nen worden gekocht. Nu al blijkt dat de eigenaren va huizen meestal woningbouwverenigingen voi. verkoop niet veel voelen. Bovendien stelt de rijksoverlK het belang van de volkshuisvesting beperkende voo den. Op ruimere mogelijkheden om van huurder ei van het bewoonde huis te kunnen worden hoeft dus 0 pig?) niet te worden gerekend. De resultaten van het Rabobank-onderzoek wijken^ gens opvallend af van een studie die de overheid heeffl, steld. Daarin kwam men niet verder dan een aant^ 54.000 koopgrage huurders. We beperken ons tot het eg teren van die sterke afwijking, want om een echte vee king te kunnen maken zouden meer gegevens over bei»€ derzoeken bekend moeten zijn. 'a A al AL met al is het een interessante ontwikkeling, <P handhaving van de hypotheekrente op het huidige j*,' den duur ongetwijfeld tot verschuivingen zal leiden. Tij.' is er in dat verband echter tegen gewaarschuwd, dat massale verkoop van huurwoningen de relatief beteij goedkopere huizen als eerste uit de huurwoningmarkt k verdwijnen. Dat zou een niet te accepteren verdere vei?11 ling van het beschikbare bestand aan huurwoningen b£ nen, met name voor de lagere inkomensgroepen. In da bezien zijn de beperkende voorwaarden van de rijksovfo in het belang van de volkshuisvesting best aanvaardbni Donderdag 21 mei verschijnt w krant de bijlage BEELD Gin Informatie over de adverteemit ar heden in deze bijlage wordt verstrekt door Rob de Kleijnen,1^ baar onder nummer 071-1222 CeidócGoma/nt ji Minder warm. DE BILT (KNMI) Het ho- gedrukgebied dat ons vandaag een zomerse dag bracht, trekt zich nu naar zuidoost-Europa terug. Zowel vanuit Frankrijk als vanaf de oceaan komen storingsgebieden dichterbij. Morgen is dat al merkbaar aan de bewolking, waaruit moge lijk een bui gaat vallen. Ge heel zonloos weer wordt dan echter niet verwacht. De aan stromende lucht, die vandaag nog uit Frankrijk komt, wordt geleidelijk wat minder warm. Na een zachte nacht blijven de middagtemperaturen morgen met zo'n graad of 21 al wat la ger dan vandaag. Na morgen gaat de temperatuur verder dalen. Tijdens het komende weekeinde "zal het aanzienlijk kouder zijn. Het kwik blijft dan rond een graad of 12 ste ken. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor donderdag en vrijdag: Zuid-ScandinaviëVeel bewol king en plaatselijk regen. Mid- dagtemperatuur van 10 tot 16 ösïo graden. Split Brittanië, IerlandWolkenvel- war^hau den en op veel plaatsen regen. wenenau Middagtemperatuur van 11 5Uri^} graden in Schotland tot 17 in Cyprus™ het zuidoosten van Engeland. isunbui 6 Las Palm Beiroet Tel-Aviv Portugal, Spanje: Dro-i zonnig. Middagtempir van circa 20 graden aan^ lantische kust tot 26 binnenland, plaatselijk nsi hoger. er itt Italië, Joegosla visch e,n Zonnig. Middagtemperabe| tot 25 graden. !e' WEERRAPPORT HEDENMÓRGj Weer Max Mi( i Amsterdam 1 bew 22 lin De Bilt l.bew. 23 lü Den Helder zw.bew. Rotterdam l.bew Twente onbew Vlissingen onbew. Zd. Limburg l.bew. Aberdeen zw bew Barcelona h.bew. Berlijn Dublin regenbui 27 li •"rankfort onbew Mallorca Malta Moskou MUnchen 19 lin 19 lê 23 l" g 24 i: 19 ïlel 26 li* Benelux, noordwes^Frankrijk. Af en toe zon en hier en daar een regen- of onweersbui. Middagtemperatuur 15 tot 20 graden. Overige deel van Frankrijk. Perioden met zon en, op een enkele lokale regen- of on weersbui na, droog. Middag temperatuur 18 tot 21 graden. Duitsland: Wolkenvelden en plaatselijk een bui. Middag temperatuur rond 20 graden. Alpengebied: Overwegend zonnig, in west-Alpen moge lijk een bui. Middagtempera tuur ongeveer 21 graden. Nul- gradengrens boven 3000 me- BIJ DEZE KR AN* informatie ove^v films, muziek, theal recreatie, expositie een complete agek

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2