Oliver Stone's
ontluistering
van Vietnam
kleint'es
Middeleeuws spektake
naar Eco's bestseller i
(51
071-122244
Sanders_
PLATOON":
„Hollywood aan Tiber"
werkt aan come-back
„DENAAM
VAN
DE ROOS":
S
FILM
ÊcidócSommit
WOENSDAG 29 APRIL 1987 PAGÜ
Charlie Sheen,
Chris Pedersen
en Francesco
Quinn
ondervinden
dat een oorlog
alleen
slachtoffers
kent in
„Platoon".
Alphen a.d.RIjn: EUROCI
NEMA I
Lelden: LUXOR „Pla
toon" (16) met Tom Be
renger, Willem Dafoe en
Charlie Sheen. Muziek:
Georges Delerue. Scena
rio en regie: Oliver Stone.
Oliver Stone's „Platoon"
is met vier Oscars en de
verwachting dat de film
wereldwijd 250 miljoen
dollar zal gaan opbrengen
(produktiekosten nog
geen vier miljoen) nu al
een fenomeen. Maar toch
vooral een Amerikaans
fenomeen. Want Stone
wil met „Platoon" zijn
waarheid vertellen over
Vietnam, en Vietnam is
vooral het trauma van
Amerika, of het zich nu
uit via „Rambo" of (het
komende) „The Hanoi
Hotel". Ik kan me niet
goed indenken dat de
film in Nederland zo'n
succes wordt. Tenslotte
had Nederland al geen
trek in de ontluistering
van een andere oorlog,
die van Korea in de Ne
derlandse film „Field of
honour". Maar de publici
teit rond „Platoon" mag
niet onderschat worden.
Charlie Sheen (de zoon van
Martin Sheen die in Coppola's
Vietnamfilm „Apocalypse
Now" speelde) is in brieven
naar zijn grootmoeder in
Amerika de „verteller" van
de film. Hij heeft zich vrijwil
lig gemeld voor dienst in
Vietnam omdat hij ziet dat er
alleen maar zwarte Amerika
nen en jongens uit dorpen ver
van de grote steden de oorlog
ingestuurd worden. Sheen is,
mogen we aannemen, Stone
zelf, die zich ook vrijwillig
voor de strijd meldde. Hij
komt in 1967 in een bataljon
terecht dat grofweg in drieen
uiteenvalt: Er is de met lidte
kens overladen sergeant Bar
nes (Tom Berenger), die niet
twijfelt of hij het recht aan
zijn zijde heeft, die de oorlog
uit zal vechten met alle mid
delen die er zijn, goed of
slecht. Er is een andere serge
ant Elias (Willem Dafoe) met
evenveel oorlogservaring,
even weinig remmen, maar
meer rechtvaardigheidsge
voel. Beide met hun volgelin
gen. En er is de groep die zich
- marihuana rokend en drin
kend als het even kan - er
tussen in noodzakelijk gedeisd
houdt.
De verhouding komt op
scherp te staan wanneer Be
renger een dorpje overvalt
waar Vietcong verborgen
moet zitten en waar een ge
weldexplosie plaatsvindt die
aan My Lai doet denken. Een
Vietnamees wordt zonder
pardon vermoord, het dorp
geterroriseerd en verwoest,
een meisje verkracht. Dafoe
springt Berenger op z'n nek:
het wordt in één en hetzelfde
leger met één en hetzelfde
doel, goed tegen kwaad en de
tegenstelling is fataal. Ze zal
de oorzaak zijn van nog meer
nodeloos geweld.
Waar het in Stone's film om
gaat is duidelijk: Een comple
te ontluistering van oorlog, en
van die in Vietnam in het bij
zonder. Iedereen is slachtof
fer, niemand is meer compleet
mens. De oorlog keert zich
naar binnen en soldaten be
vechten uiteindelijk elkaar en
zichzelf. Opvallend in Stone's
visie is de weinig agressieve
houding van de zwarte Ame
rikanen in het geheel.
In Amerika moest een film
als van Stone "wel hard aan
komen. Puur er> alleen al om
de onverbloemdheid van wat
hij zegt. Los daarvan is „Pla
toon" een keiharde en goed
gemaakte film. Maar ook een
film die aarzelt tussen het
rechtstreekse verslag en een
meer artistieke vormgeving.
De toon van Charlie Sheens
brieven naar huis geven de
film iets elegisch dat botst met
de actie. Door het grote aantal
karakters rond Sheen krigt(
minder goed de mogelijkL,
je emotioneel te fixAg
Daardoor blijft „Platoon'fn
standelijker dan je zou
wachten. Je kijkt naar eL,
de, je wist het allemaal af 0
er echt bij betrokken raa2
niet. Stone's film is krack.
somber en afschuwelijk, k
grijpt je niet echt bij de Ijgj
Misschien ook alleen omdi
Nederlander bent. En jjjj
Amerikaan. ,e
BERT JAN^t
CINECITTA VIERT VIJFTIGJARIG BESTAAN
ROME Cinecitta, waar
Charlton Heston een min
of meer historische Ben
Hur tot leven wekte en
de Cleopatra van Eliza
beth Taylor de Marcus
Antonius van Richard
Burton verleidde met
omhelzingen die verrie
den dat er tussen hen
persoonlijk ook iets aan
het opbloeien was, is deze
maand een halve eeuw
oud. Men wil de filmstad
nieuw leven inblazen
door de grote sterren te
rug te lokken.
Ooit „Hollywood aan de
Tiber" gedoopt omdat er
in de jaren vijftig een
reeks Amerikaanse epos
sen werd gemaakt, is men
over de toekomst van het
staatsbedrijf optimistisch
gestemd.
De dagen waarin de Ameri
kaanse regisseur William Wy-
ler het Circo Massimo liet na
bouwen om er de opwindende
paardenrennen voor Ben Hur
in te kunnen houden, mogen
lang voorbij zijn; de legenda
rische studio's zijn een bedrij
vig centrum van de interna
tionale filmindustrie geble
ven.
De Italiaanse regisseur Ber
nardo Bartolucci legt er de
laatste hand aan „L'ultimo
imperatore" en aan „Rent a
Cop", met Liza Minnelli en
Burt Reynolds.
„Cinecittè is een van de zeer
weinige plaatsen die de grote
veranderingen verwezenlijk
ten die de film in de twintig-
ste-eeuwse cultuur aan
bracht," zei onlangs de presi
dent-directeur van de film-
stad, Franco Gerardi, toen de
verjaardagsfeesten werden in
geluid.
„Met de viering van onze 50
jaar hopen wij de naam Cine
cittè een nieuwe klank te ge
ven in de wereld van de film-
produktie," aldus Gerardi tot
een gehoor van internationale
filmacteurs, politici en ande
ren.
De president van de Italiaan
se republiek, Francesco Cossi-
ga, bezocht een aantal lokaties
en sprak met sterren en regis
seurs, alvorens te kijken naar
een speciaal gemaakte docu
mentairefilm in Studio 5 - fa
voriete smidse van Federico
Fellini.
Financieel is het Cinecittè in
het verleden afwisselend goed
en slecht gegaan. In de jaren
zeventig is er een ogenblik
geweest waarop sluiting
dreigde. De stad van de cine
ma bleef echter gevraagd bij
buitenlandse filmmakers, die
de kwaliteit van het materiaal
prijzen als ongeveer het beste
dat Europa te bieden heeft.
„Of het Cinecittaè goed of
slecht gaat kun je zien aan de
grasperken en de verf," zegt
een Amerikaanse PR-man,
veteraan van vette en magere
jaren.
„Als de verf glinstert en als
het gras kort is afgemaaid,
weet je dat de studio's op volle
kracht draaien. Gaat het
slecht, dan maalt niemand om
bladderende verf of onkruid
dat opschiet tussen het gras."
De studio's zijn op het ogen
blik zó gevraagd, dat Fellini -
de maestro die er al zijn
films heeft gemaakt en aan
wie de eer wordt gegeven Ci
necittè door magere tijden te
hebben geloodst - meer dan
eens op zijn beurt heeft moe
ten wachten voor binnenop
namen.
Leiden: LIDO en STUDIO
„The name of the rose"
met Sean Connery, F.Mur
ray Abraham, Feodor Cha-
liapin jr., Michael Lonsda
le. Naar de roman van Um-
berto Eco. Regie: Jean-
Jacques Annaud.
De roman van Eco, wie
heeft 'm écht uitgelezen?
Wie destijds stiekem heeft
gedaan alsof, kan nu zijn
kennis bijspijkeren. Want
Jean-Jacques Annauds
filmversie is er. Getrouw
aan het boek, maar zonder
al die moeilijke (vaak la-
tijnse) uitweidingen van
Eco over cultuur, geloof,
boeken, middeleeuwen,
eten en wat dies meer zij.
Wat er overblijft is eigen
lijk een doodgewone thril
ler. Met Sean Connery als
een Sherlock Holmes in
de Middeleeuwen. Het zou
me zelfs niet verbaasd
hebben als de filmver
huurder (zoals vroeger bij
thrillers wel gebeurde)
zijn publiek per adverten
tie had verzocht vooral de
laatste scène niet verder
te vertellen. Omdat er
dan geen spat meer van
het mysterie over zou blij
ven.
Sean Connery als de monnik-detective William Van Baskerville in „De naam van de roos" van
Jean-Jacques Annaud.
Dat wil niet zeggen dat An
nauds film zwak is. Integen
deel. Je mag respect hebben
voor de manier waarop hij
Eco, ondanks al dat schrap-
werk, toch nog wezenlijk
trouw bleef. Het zijn de duiste
re middeleeuwen die de
hoofdrol spelen. Zo duister op
het doek zelfs, dat je af en toe
best Eco's lacherige opmerking
kan begrijpen dat hij eigenlijk
niet wist waarom er zoveel ka
pitaal aan decors en rekwisie
ten besteed is. Mooi en sfeer
vol is het wel. Vanaf het eerste
moment dat de Britse Francis
caan William van Baskerville
(Sean Connery) met zijn novi
ce (Christian Slater) de film
komt binnenrijden. Hij is op
weg gegaan met een opdracht
van de keizer: hij moet een
ontmoeting organiseren tussen
van ketterij verdachte, afvalli
ge Franciscanen en afgevaar-
digen van de Paus.
Er hangt van het begin af aan
een doem over het klooster
waar ze arriveren: er vinden
in zeven dagen en nachten
maar liefst zeven moorden
plaats. Angstige geruchten
gaan door de abdij, iedereen
loopt rond met een schichtig
heid die hem tot mogelijk da
der bestempelt en Connery
mag, combinerend en deduce
rend als een ware Sherlock, op
weg gaan naar de waarheid.
Hij wordt in dat werk gestoord
door de komst van de pauselij
ke Inquisiteur (F.Murray
Abraham), een oude tegen
stander, die demagogisch ma
nipulerend al gauw door de
duivel bezeten schuldigen
vindt. En uiteindelijk de vin
ger naar William wijst, die in
het nachtmerrie-achtigeM1
ter zichzelf moet reddek'
de oplossing van de mf
te forceren. e'
Eco's roman en Annaud0*
gaan eigenlijk over bt/
wetenschap en geloof. >e
kennis die macht is, enn
om maar aan een enM1
voorbehouden mag wP'
Met daarbij een ma^i
knipoog van Eco zelf: h°*
zon een geheim en ajjP
werk van Aristoteles ov€
humor dat centraal staaf;
verwikkelingen. Het mi®
bestaan van de kerk en 4-
bestaat mag het niet gei
worden, omdat dan alles
ondermaanse wel eens
betrekkelijk zou kunni.
ken. Wat er bij Annauj"
decors en rekwisieten ti
is, is fenomenaal. Maar M
afhankelijk regisseur B|
Annaud toch minder i«£
Hij koketteert wat veel iP1;
lerlei „freaks" la Felljl!
is nauwelijks een normify
zicht in beeld. En als d&
deleeuwen al duister zim
het klooster een uiterméP1
overzichtelijk (inspiratie
haald bij Escher) labyrint
montage van de film (T
het nog minder helder, m
Het zijn kanttekeningen^
- nogmaals - er blijft \jc
genieten in deze film Pi
nergens bloedstollend N
maar die wel veel speP
biedt.
BERT JAg
Voor deze fraaie 3-hoek-2 zitcombinatie betaalt u nu tijdelijk bij Sanders niet 2299-
maar slechts 1999.- Lederlook. In de kleuren antraciet, grijs en zwart. 2-hoek-3 zitcombinatie
van 2299- voor 1999- 2-hoek-2 zitcombinatie van 2099- voor 1899.- Tevens leverbaar als 3-2, 3-2-1 en
3-1-1 zitcombinatie en in losse onderdelen.
Onze winkels in Amsterdam. Beverwijk. Groningen, Kerkrade en Utrecht hebben donder
dagavond koopavond. De vestigingen in Berkel/Rodenrijs. Duiven. Hattem. Oosterhout en Vlaardingen
zijn vrijdagavond geopend. U kunt ons ook hellen: 05206-42951.
Bii Sanders slaag ie sneller.
LEIDSE COURANT
PLAVUIZEN VLOEREN III
Bij aankoop kamervloer gra
tis gelegd v.a. 27,50 per
m2. Ook op houten vloeren:
in flats, en huurwon., op ge
luiddempende viltlaag. Vloer
verwarming v.a. 1550,-.
Plavulzenhuis Platgmo Dor
drecht - Rotterdam - Haar
lem - Utrecht - Den Haag,
Rijswijkseweg 292, tel. 070-
803444, 010-4673771.
T.k.a.: elektr. ORGEL met rit
mebox. dubbele klavieren en
voetpedalen, merk Gem. Vr.pr.
650,-. Tel. 01748-14387.
Wij geven 25,- tot 150,- voor
uw KTV. Defect geen bezwaar.
Tel. 01720-42800.
ME U B E LSTAD
Te huur luxe auto's, vanaf 30,
per dag. Autoverhuur PRAN
GERS. Hoofdstraat 104 Leider
dorp. Tel. 071-894040.
Portugal (Algarve) APPARTE
MENT t.h. bij manege, zwem-
Tel. 070-970310.
Te koop 3-PERS.TENT 2x ge
bruikt, inkl. grondzeil, 250,-.
Tel. 070-901694.
Bezoek Breedeveld's buiten
show van TENTEN op 1, 2, 3.
4 en 5 mei a.s. op Camping
Koningshof, Elsgeesterweg
16 te Rijnsburg. In Rijnsburg
ANWB-borden Camp. Ko
ningshof volgen. 5 dagen
lang is er show van 11-17 uur.
Al onze populaire, duurzame
en mooie kampeertenten zijn
er te zien. Alleen tijdens de
show hebben wij erg voorde
lige aanbiedingen. Tot ziens
in Rijnsburg of in Leiden bij
Breedeveld. 25 jaar een be
grip voor kampeerders. Oude
Vest 215, Leiden. Tel. 0.71-
144755.
VALKENBURG Bondshotel Cle
mentine, terras en zonneweide,
eigen parkeergel. I.o. 27,50/
34,50, h.p. 42,50// 47,50
p.p.p.d. incl. Kamers met dou-
che/tollet. Tel. 04406-12662.
Ommen aan de Lemelerberg 4-
6-pers. stenen VAKANTIEHUIS
JES t.h. Vrij gelegen in bos. met
kinderspeeltuin. Pinkster- en
hoogseizoen nog vrij. Pr. v.a.
175.--/ 450.- p.w. Tel. 070-
251454.
Kom ideeën opdoen
op de Nationale Keukenshow.
aumn
EES
■vendoplon
nura
CuómcrOa
—Keuken.
Partners
ATAG
kcukenapparatuur
crbl
Pelgrim
(Bauknetht
Tupline
ijhiti
n*n
ETNA
ZANUSSI
Morgen grote caravan- en vouwwagen
bij Theo Stet B.V.
Het meest gesorteerd in Nederland, in nieuw en gebruikN
uit 500 stuks. Merken zoals Hobby. Beyerland, Award, W
Trigano enz. Kom eens vrijblijvend kijken. De koffie sta.
Tevens tientallen campingshopaanbiedingen o.a. 6 kg ga-
gevuld 59,50, slaapzakken 22,90, blokbatterijen
enz. m
Ons adres: Steekterweg 78, Alphen aan den Rijn, aan de»
Bodegraven. Tel. 01720-93844/45.
VECA in- en verk. van zeer goe
de gebr. caravans met gratis
service. Inruil van alles is mog.,
ook handel. Van 10-17 uur Hes
senweg 74 in De Bilt. tel. 030-
765035.
Te koop gevraagd: TOERCA-
RAVAN Hobby Prestige, met
rondzit en wasgelegenheid. Tel.
01748-14387.
TOERCARAVAN (5 slaappl.) op
vaste staanplaats (ca. 200 m2),
rustig gelegen op camping In de
Loonse en Drunense Duinen
(nabij Waalwijk), t.v.-antenne,
leuke blokhut met slaappl., div.
extra's, staanplaats per jaar
incl. stroom en water plm.'
1200,-, overnameprijs
1 1000,-. Inl. .01731-9056.
T.k. STACARAVAN met sta-
plaats, direct aan het water.
Camping Mimosa, Geerweg 18,
Langeraar. Tel. 01723-8277.
Prachtige CARAVAN, merk
Hobby Prestige 450 met zeer
grote voortent, b.j. '85.
Nw.pr. 19.000.-, nü
13.500.-. Tel. 070-468751;
na 18.00 uur 070-972105.
V.a. KONINGINNEDAG grote
caravanshow. Keus uit ca.
150 nieuwe en gebruikte
tourcaravans, korting tot
1500.-. Alle bekende mer
ken (tevens verhuur). Inge
ruild 10 vouwwagens. Voor
tenten voor vakantie en sei
zoen en winter v.a. 298.-. C.
C. Bos, Woutersweg 8. 's-
Gravenzande, tel. 01748-
12683. Vrijdag koopavond.
I AUTOMARKT
BMW 728 aul. 'lï
eind '77. open dak,
keurd, motorisch 100°%
eigenaar 4750.-. Tig:
631077 na 20.00 u. S|
Fiat Panda 34, 3-g
FORD Escort 1100 Br|>
'85, kl. zwarl, 1e elg, 9z<
zonnedak, achterspofc
15000,-. Tef. 071-2l2j>
ïlHaiS
Mazda 323
u
nov. '83, kl. blauw
80.000 km, 1e eigenarfc
9500,-. Tel. 071-13
18.30 uur).
MERCEDES 280S.bj.(
torn., elec. schuifdi
cass., kuiplijsten.
zonw. glas, trekhaak,
dec. '87. Vr.pr. 4.25j
079-52.11.67.
Opel Kadett 12 SQ
6-'S1. vr.pr. 7.950.
42.14 41 ol 21.19.07 (V
VW bus Westfalia, t|
98.000 km. nwe. mototif
Pr. 6500.-. Tel. 07«