„Een kerk die niet mensen is, kan het bij de vergeten kerk en wereld weer brieuen lezers Beroeps Keuze 87 GEESTELIÏK LEVEN/OPINIE Hoop CeidócGou/tfwt ZATERDAG 25 APRIL 1987 PAoJ door Marines van d«r Berg De meeste avonden waarop ik word uitgenodigd voor een spreekbeurt beginnen om acht uur. Soms om half acht. De meeste avonden zijn van maan dag tot en met donderdag. Dit keer was ik uitgenodigd op een vrijdagavond en die avond zou zo rond negen uur beginnen. Het was dan ook een avond van en voor jongeren. Dit keer niet in een café of parochiezaal, maar in hun eigen clubhuis van de Katho lieke Plattelands Jongeren. „Jongeren hebben hun eigen schuilplaats", dacht ik. Het beeld van buitenaf is dat het plaatsen zijn van „veel drinken en veel harde muziek". In het sfeervol zelfingerichte clubhuis hingen dan ook affiches die jongeren oproe pen grenzen aan het alcohol-ge bruik te stellen. „Het is een actie van de landelijke KPJ", zei een van de bestuursleden. „De KPJ wil af van het imago een drank club te zijn. Dat het goede omzet- ters zijn, is wat anders", voegt hij niet zonder gevoel voor humor er aan toe. Dat de KPJ ook meer wil, ontmoetingsplaats wil zijn en ook gelegenheid wil bieden om te praten over „zaken die jongeren raken' bleek die avond. Meer dan veertig jongeren waren gekomen om te praten over „jongeren en relaties" en natuurlijk kwamen ook „geloof en Kerk" ter sprake. Het thema was: „Jongeren gelo ven het welEn terecht bleek er een vraagteken achter te staan. Het ging er niet om hoe je moet geloven, maar waarin je ge looft. Openhartig en kritisch werd gezegd wat ze aan geloof en Kerk beleefden. Die openhartigheid was kritisch, maar niet negatief. Het is mij in ieder geval duidelij ker geworden dat je niet zomaar kunt zeggen: „jongeren hebben geloof en Kerk afgeschreven". Dat trof me het duidelijkst in en kele verhalen van jongeren die vertelden: „Als je een moeilijke tijd doormaakt, je hebt geen werk, je hebt het thuis niet zo ge makkelijk, je verkering is uit, dan luister je anders. In de Kerk luis ter je naar woorden die 'je op peppen'", zoals ze zeiden. Dat zijn woorden waarin je begrip voelt en die je zo tot steun zijn. In moeilijke periodes van je leven ben je daar extra gevoelig voor. Dit betekent dat de Kerk in de preken de dagelijkse levenserva ring veel meer aan het woord moet laten komen op een wijze die bemoedigt. „De meeste pre ken gaan over de Bijbel", zeiden enkelen, „en daar hebben we geen belang bij". Zo een uit spraak moet goed verstaan wor den. Het is een vraag om duidelij ker te laten zien wat „het Boek van toen aan mensen van nu" te zeggen heeft. Juist nu in deze soms chaotische tijd wordt ge wacht op een woord van hoop en bemoediging. Ik heb erg genoten van deze avond. Vanwege de sfeer, de openhartigheid; sommi ge vragen waren heel direct en vaak ook meer een persoonlijke overtuiging dan een vraag. Ik heb ook genoten van deze avond om dat ze mij hielp te zien hoe er van geloof en Kerk verwacht wordt dat ze gevoelig is voor het leven van alledag. Bijvoorbeeld ook het leven van boeren op dit moment. De krant berichtte onlangs hoe juist in de provincie Overijssel veel bedrijven het' moeilijk heb ben. Gedwongen verhuizingen en moeten opgeven van boerenbe drijven doen pijn in families. De Kerk, de verkondiging mag hier aan niet voorbijgaan. Zij moet gaan luisteren om te weten wat dit voor mensen persoonlijk bete kent. Dan kan de verkondiging ook „dichtbij" komen en hoopvol zijn. De jongeren maakten me ook duidelijk dat pastores duide lijker hun echte gezicht moeten laten zien. Dat verlaagt drempels. „Je gaat niet naar een pastoor als je het antwoord tevoren al weet, of als je denkt: hij zal me wel niet begrijpen of niet serieus nemen", zei enkelen. Ik vond dit een hoopvolle avond waarin een open klimaat van gesprek groei de. Het werd me ook duidelijker - in alle eerlijkheid gezegd - dat veel ouders onvoldoende dit open gesprek aandurven of aan kunnen. Velen willen nog teveel alleen het laatste woord hebben. Dit laatste woord sluit af en biedt vaak geen hoop. Hoop wordt ge boren als je elkaar aan het woord laat komen, zodat ieder aan het licht kan komen met zijn twijfels en zijn verwachtingen. DEN HAAG De paasactie „Oog in oog met de bisschop" van rooms-katholieke homo seksuelen in Den Bosch krijgt een vervolg. Op Pinksterzon dag gaan de actievoerders naar Zevenaar, waar kardi naal Simonis het vormsel toe dient. „We willen daar duide lijk maken dat vijf tot tien procent van de kinderen die daar gevormd worden, homo seksueel zijn en dus eigenlijk niet door de kerk zijn ge wenst", aldus F. Michiels, ini- Actie homoseksuelen in pinksterdienst met kardinaal Simonis tiatiefnemer van de paasactie. „We willen in Zevenaar de zelfde ingetogen stijl hanteren als in Den Bosch", aldus Mi chiels. „Bovendien willen we op Pinksterzondag mee-hopen en mee-bidden dat de bis schoppen de Heilige Geest in de ruimste zin des woords ontvangen". Op Paaszondag kwamen, ge tooid met een roze driehoek, homoseksuele mannen en vrouwen naar Den Bosch om bij bisschop Ter Schure ter communie te gaan. Deze wil pratkizerende homoseksuelen de communie ontzeggen. Wie het kwade laat begaan, is even schuldig als hij die het begaat Arabltch spreekwoord AFTREDEND SYNODEVOORZITTER DR. H. KOUWENHOVEN: VLAARDINGEN - „In mijn leven heb ik altijd bij de mensen willen zijn in de vragen naar wat waardevol is in het le ven, de zin van het be staan. Zo ben ik dominee geworden en zo heb ik ook synodepraeses willen zijn". Dr. Henny Kouwenho- ven uit Vlaardingen zegt dit ter gelegenheid van zijn afscheid als voorzit ter van de synode van de Gereformeerde Kerken. Op 12 mei komt de gere formeerde synode in nieuwe samenstelling in Almere bijeen en kiest dan een andere voorzit ter. Kouwenhoven heeft er al twee perioden van ieder twee jaar als voor zitter op zitten en daar voor maakte hij deel uit het van moderamen (be stuur) van de synode. „Vanuit het besef dat alleen het geloof in Jezus Christus houvast biedt, wil ik graag met mensen praten. Mij inle ven in wat zij doormaken of waar hun protesten liggen, hun twijfels en moeiten. Een kerk die daar niet aan toe komt, die zal het absoluut kunnen vergeten in onze we reld, heb ik het idee. De doorgaande lijn in mijn leven is: proberen met mensen na gaan wat geloven in Jezus Christus eigenlijk is. Ik heb daar nu wat minder pasklare antwoorden op dan vroeger, maar ik word telkens weer getrokken naar dat centrale oriëntatiepunt". „Als ik zeg: ik wil bij de mensen zijn in hun verdriet, vreugde of twijfel, dan be doel ik daarmee niet dat je het evangelie maar moet aanpassen aan wat mensen willen accepteren. Maar het is in de bijbel kenmerkend dat God zijn wegen gaat, ver schillend in de ene of in de andere tijd en omstandigheid. Het gesprek van Jezus met de Samaritaanse vrouw is een totaal ander gesprek dan dat met Petrus die dwars ligt. Centraal In het evangelie staat het verhaal van Gods omgaan met mensen, zonder dat Jezus zich aansloot bij wat mensen konden accepte ren". „Ik weet wel dat dit voor sommige mensen in onze kerken te vaag is. Die vragen om pasklare antwoorden. En wat ik bedoel is iets anders dan een pakket waarheden die altijd gelden; het is een andere manier van geloven. Er zijn mensen zich daar niet in kunnen vinden, ze verlan gen naar duidelijkheid en naar overzichtelijkheid. Een verwijt van die kant is dan ook dat je als dominee of als kerk niet duidelijk genoeg bent, niet durft te zeggen: dit mag wel en dat mag niet". „We hebben vroeger de in druk gewekt dat we als kerk een afgeronde leer hadden Dr. Henny Kouwenhoven: kerk bij de mensen en dat was dan de inhoud van het geloof. De gedachte aan God als de helpende God, de zoekende God, ja die is een beetje onderge sneeuwd. Dat heeft intellec tualisme in de kerk gebracht; geloven via verstandelijk overwegen. Ik schrijf de leer van de kerk niet af, begrijp me goed, maar er is iets ver waarloosd. Voor mij is het zoeken wezenlijk aan de kerk, het zich steeds opnieuw mogen en moeten oriënteren wat het wil zeggen om in onze tijd en in onze omstan digheden in God te geloven. De moeite die mensen heb ben met deze wijze van gelo ven, erken ik. Maar mis schien en ik wil mee heel voorzichtig en bescheiden uitdrukken misschien kun je wel niet op een andere wij ze geloven. Je kunt God niet „pakken", het geloven vast leggen in een leergebouw". „Ik erken dat je aan de ande re kant dan wel de moeite kent van de vraag: wat mag wel en wat kan niet. Je wekt soms de indruk je aan te pas sen bij het minimale van wat mensen willen. Maar zo is het niet. Je bent georiënteerd op wat van God komt. En in de Schrift worden sommige dingen heel concreet en actu eel. Rijk en arm bij de profe ten bijvoorbeeld kun je zeer centraal stellen, voor wat er moet gebeuren, ook in onze tijd. Het Nieuwe Testament heeft het over „de wereld", dat complex van verleidin gen en vijandschap dat zich nestelt in onze samenleving en in onze harten. Dat uit zich bijvoorbeeld in het ge mak waarmee mensen zich uiten over euthanasie of abortus. Dat is een zich voe gen in het schema van de wereld en heeft niets te ma ken met de gelooforientatie". „Een zorg wat dat betreft is ook hoe over aids wordt ge dacht. Veilig vrijen als ant woord. Dan ga je vind ik voorbij aan wat de waarde van de mens uitmaakt in de relatie tot de medemens: ik mag een ander niet schaden. Zonder dat ik iemand per soonlijk mag of wil veroorde len en krenken moet ik me toch afvragen of wij zo deze ziekte niet laten voortgaan". „Onze kerken hebben zich minder stellig uitgelaten over abortus dan bijvoorbeeld de R.K. Kerk. Maar het is de vraag of er een verschil is in uitwerking tussen de uitspra ken van beide kerken. Men sen die dat willen, trekken zich niets aan van wat de kerk te zeggen heeft. Of het nu gaat om een uitspraak van een gereformeerde synode of van kardinaal Ratzinger. Je kunt je afvragen of wij als kerk op de goede wijze bij de mensen zijn geweest met ons pogen gezag uit te oefenen. Het gaat, denk ik, ook hier weer om de vraag: hoe ben je kerk bij de mensen?" Oecumene „Ik weet eigenlijk niet hoe ik over de oecumene moet dro men. De kerk is in wezen een, dus heeft ze de opdracht de eenheid te zoeken en ge stalte te geven. Als je kijkt naar het Samen op Weg-pro- ces, dat gaat natuurlijk ge woon door. Maar hoe het met de wijdere oecumene moet, met name naar de RK kerk toe? Een eenwording van in stituten zie ik nog niet zo tot stand komen. Het is trou wens in z'n algemeenheid moeilijk aan te geven welke eenheid je in dit land, in deze fase van de geschiedenis, pre cies moet proberen te realise ren. Want iedere kerk heeft het eigen verleden en de ei gen traditie. Het gaat om de vraag: wat is het meest we zenlijke voor de situatie waarin wij als kerken temid den van ons volk leven. En dan vind ik een heel belang rijk probleem hoe de kerken ruimte kunnen geven aan hen die door het gemengde huwelijk of om andere rede nen, graag oecumenisch le ven. Ik vind eucharistische gastvrijheid, dus dat de part ners in eikaars kerk kunnen deelnemen aan avondmaal- /eucharistie, een noodzaak. Er zijn schrijnende voorbeel den van mensen die ten v^l kwamen omdat ze dat hek op hun weg tegenkwamen of dat gebod in acht moesten nemen". „Een complicerende factor voor alle kerken is natuurlijk dat ze zo hun handen vol hebben aan wat ze dan hun kerk noemen. Ze hebben grote moeite met hun eigen opdracht, bijvoorbeeld in het pastoraat. Oecumene wordt dan luxueus, iets wat je er bij doet en dus ook als eerste laat liggen". „Om nog even terug te ko men op de opdracht de een heid na te streven: moet je zeggen dat Christus van ons vraagt dat we onszelf ophef fen om één kerk van Jezus Christus in dit land te krij gen? Ik weet dat dus niet. Het gebeurt niet, dat weet ik wel". Zorgen „Ik kijk met veel zorgen aan tegen de ontwikkelingen in de kerken, ik ben niet zo'n optimist. Hoe zal de kerk er over tien, vijftien jaar uit zien? Tot die kerk behoren je kinderen en als alles goed gaat, je kleinkinderen..." „Die zorgen hebben bij mij ook een duidelijke rol ge speeld op de synode. Voor zo ver ik daar enige hand in had, heb ik de nodige aan dacht gegeven aan de zaak van de verontrusten in onze kerken. Maar ik heb ook steeds naar voren willen brengen dat het in de kerk misschien ook nog om heel andere vragen gaat dan die de verontrusten naar voren brengen. Ik denk aan die mensen die plotseling besef fen: mijn geloof stelt niets meer voor; of mensen die uit de kerk zijn verdwenen ter wijl ze enkele jaren geleden nog ouderling waren. Of de jongeren. Ten opzichte van hen heeft de kerk een bijzon dere verantwoordelijkheid. Zoals een voorbeeld zijn hoe mensen met elkaar in de kerk om horen te gaan". „Daarop terugziende zijn er heel wat zwarte bladzijden te zien. Hoe mensen over de an der kunnen heenwalsen, met het grootste gemak doen als of je de baarlijke duivel zelve bent. Ik loop niet met trau ma's rond, maar er erken wel dat er pijnlijke momenten zijn geweest. Dan ging het niet alleen om mijn persoon, maar ook om de kerk. Soms was de sfeer niet open, niet altijd zuiver op de evangeli sche graad". „Ik heb me over die persoon lijke aanvallen heen getild op een bepaald moment. In ge sprekken en in brieven heb ik angst gevoeld van mensen die in*hun kerk niet meer krijgen wat ze nodig hebben. En ook: angst voor de tijd, ook dat heel nadrukkelijk. Je moet dan uitkijken dat je deze mensen niet vastprikt op: het zijn starre mensen of: ze hebben een intellectualis tisch geloof. En je moet er te gen jezelf direkt bij zeggen: pas op, dat je niet gaat den ken dat wat jij dan essentieel vindt voor geloven het één en het al is". LUTSEN KOOISTRA Curran tijdelijk hoogleraar aan andere universitet WASHINGTON De Ame rikaanse rooms-katholieke moraaltheoloog Charles Cur ran, die in augustus vorig jaar werd geschorst als hoogleraar aan de katholieke universiteit van Amerika, wordt het ko- De Congregatie voor de Ge loofsleer van het Vaticaan ontnam Curran het recht werkzaam te zijn als katho liek theoloog, omdat hij te veel zou afwijken van de offi ciële katholieke leer. Curran gaat aan de Cornell Universiteit dezelfde vakken doceren als hij deed aan de katholieke universiteit. Curran verklaarde dat deze tijdelijke baan niet betekent dat hij zijn verzet tegen de schorsing opgeeft. Wel heeft hij besloten voorlopig af te zien van de juridische stappen tegen de Katholieke Universi teit. Wijding van drie permanente diakens De komende tijd worden drie mannen in het bisdom Rotter dam door mgr. R.Ph. Bar ge wijd tot permanent diaken. Het zijn de heren H.M. Peters (50) uit Alphen aan den Rijn, J.J.M. den Held (40) uit West maas en C.A.J.A. Peeters (51) uit Den Haag. Zij studeerden allen en ontvingen hun vor ming aan de diakenopleiding Dijnselburg te Zeist. Aan dit instituut, waarin het bisdom Rotterdam participeert, stude ren in totaal 26 kandidaten uit dit bisdom. Het zijn meest ge huwde mannen die in de weekends de opleiding volgen kerkelijke functie krijgen, blijven zij beroepsmatig bezig. Hennie Peters wordt zondag gewijd in zijn parochiekerk te Alphen aan den Rijn. Hij is gehuwd en heeft drie kinde ren. Van beroep is hij installa tie-adviseur bij een bouwbe drijf in Rotterdam. Cees Peeters en Hans den Held worden zaterdag voor Pinksteren, 6 juni, diaken ge wijd in de kathedrale kerk van de H.H. Laurentius en Elisabeth in Rotterdam. Pee ters is gehuwd en heeft twee dochters. Hij is werkzaam bij een verzekeringsmaatschap pij. Voor het diakonale werk orienteert hij zich op het woonwagenwerk. Den Held, is werkzaam bij 's Rijks Belastingen in Rotter dam. Hij is eveneens gehuwd en vader van twee dochters. Hij behoort tot de parochie van Oud-Beijerland, maar is al geruime tijd betrokken bij het gaande houden van de ak- tiviteiten in en vanuit de kerkgelegenheid in zijn woonplaats Westmaas. fieidócSotwa^j Eenvoudiger belastingste| F Vereenvoudigingen aanbrengen is dikwijls veifii simpel en dat geldt zeker als het er om gaat ons belastilf sel doorzichtiger te maken. Maandag begint de Twee^n! mer met de behandeling van plannen die dat beogeji wordt beslist geen afgerond debat, waarvan de besluiten van kracht zouden kunnen worden. Het gaat slechts cte' eerste ronde, waarin de fracties elkaar nog wat zullen5'2 ten. Er is immers geen onderwerp dat in het parleni^ gevoelig ligt als de belastingen. se ons belastingstelsel is een uiterst moeilijk te doorgT" lappendeken van regels en uitzonderingen, waarin N moeilijk te vinden is. Lang, lang geleden zal het uit. punt vrij eenvoudig zijn geweest: iedereen moet naarf( kracht bijdragen aan de kosten die de overheid moet j voor gemeenschappelijke voorzieningen. Terecht is c bijvoorbeeld de progressie in de tarieven voortgevloe0^ meer verdient moet ook percentueel meer betal UITZONDERINGEN bleken echter nodig, bijvoöd voor mensen met extra zware lasten omdat ze vaak zi^s of voor mensen die extra kosten moeten maken om hJJ komen te verwerven. Bovendien: inkomen is niet alt^ reet besteedbaar, maar voor een deel pas veel later, i zo'n uitgesteld inkomen, pensioen bijvoorbeeld, worihï ook later belasting betaald. Daar vloeit weer uit vo<P pensioenpremies vrijgesteld worden van belastinghf1 Rente-inkomsten zijn wél belastbaar, want die kan m^r mers onmiddellijk besteden, maar daar staat weer tegep dat rentebetalingen aftrekbaar zijn. ae In de loop der jaren hebben allerlei pressiegroepen belangen veilig weten te stellen. Er kwamen steeds me; zonderingen op de regels. Die uitzonderingen vormdei2' ter tevens de mazen in het net die misbruik mogel^ daarom „reparatiewetgeving" noodzakelijk maakterjci doende is de zaak steeds ingewikkelder geworden. De wetgeving is broodnodig aan stroomlijning toe, zo consl c de het parlement dat echter op de valreep nog wél s?1 tweeverdieners en de voordeurdelers uitvond. De zaaljj middels zo in de knoop geraakt dat zonder speciaal telj nummer vrijwel geen mens meer het aangifteformulty, invullen. r Ir De commissie-Oort, waarvan de plannen maandag ;j' Kamer aan de orde komen, heeft vergaande vereen{ej gingsvoorstellen gepresenteerd. Op het eerste gezich i schitterend werkstuk. De drie grote fracties in de I CDA, VVD en PvdA zijn het over belangrijke pr< al met elkaar eens, bijvoorbeeld dat de minima en de staanden niet gedupeerd mogen worden. Ze betreurelc dat de commissie niet méér naar de honderden bestaan v trekposten heeft gekeken. Juist voor de hogere inkomet, den die er toe dat slechts zelden het hoogste belasting daadwerkelijk betaald moet worden. Van de andere3 hebben werkgevers en werknemers deze week kijjj kanttekeningen geplaatst bij sommige voorstellen v, commissie, die tot nu toe door een brede kamermeerdi werden gesteund. a w t JtlET ziet er kortom naar uit dat de aanvankelijke^ eensgezindheid maandag in de praktijk nog wel eensi i zal kunnen vallen. Ook zullen de voorstellen er in vePr debatten zeker niet ongewijzigd doorkomen. Daar is of ker reden toe. Van de andere kant zal al te veel knu het eindresultaat er niet fraaier op maken. Bij de vereqe digingsoperatie zal in elk geval de rechtvaardigheid a'p punt moeten worden genomen. Het draagkrachtprincij» aankweken van spaarzaamheid en het bevorderen v)ë gen-woningbezit zouden dan tot de uitgangspunten k^J behoren. Indien om een zo goed mogelijk resultaat te1 ken daartoe wat verworven rechten moeten worden ih verd, dan moet dat maar voor lief worden genomen, g Sg Zonnig en warm DE BILT (KNMI) Het is ook vandaag zonnig en warm. Dit fraaie lenteweer wordt veroorzaakt door een krachtig hogedrukgebied boven de Noordzee, Duitsland en zuid oost-Europa. Het verandert maar weinig van plaats. Dank zij de langdurige zonneschijn en een zwakke tot matige zui denwind loopt de temperatuur in de middag op tot omstreeks 23 graden. Het warmst wordt het in het oosten en zuidoosten van het land. Daar kan het kwik tot 25 graden oplopen. Aan de kust bij wind van zee blijft het iets koeler, zeker als in de middag "de zeewind toe neemt. Weersvooruitzichten voor de Europese landen, geldig voor zondag en maandag: Zuid-Scandinavië, Denemar ken: Zonnig maar in West- Noorwegen af en toe bewol king. Middagtemperatuur 14- 18 graden, bij zee plaatselijk lager. Britse eilanden: In het westen en noorden wolkenvelden, el ders overwegend zonnig. Mid dagtemperatuur van 14 graden in het noordwesten tot 21 gra den landinwaarts in Engeland. Duitsland, Benelux, noordoos telijke helft van Frankrijk: Zonnig. Op zondag van 18 gra den tot 22 graden. Op maan dag enkele graden warmer. di Zuidwestelijk Frankrijk zonnig, op maandag me&i het zuidwesten mogelij weer. Middagtemperatu5r 25 graden. Op maandagpj sel ijk tot 29 graden. m, tai Alpengebied: Zonnig. On dag in het oosten een u, bui. Nul-gradengrens oje dag op rond 2800 mett s maandag enkele hon<^ meters hoger. In de 's middags 18-23 graden Spanje, Portugal: Op zorP Portugal en west-Spanje en onweersbuien, die Spanje uitbreiden, ten overwegend zonnig dagtemperatuur van 22 in het westen tot 29 plaatselijk in het zuidi Op maandag in het t koeler. i 21 'i Di Italië, Joegoslavische <j Zondag in het noorden «ie kale bui, overigens iei 19-ïv Ie Weer Max. h Eelde onbew. 1 Eindhoven onbew. 23 D€ Den Helder onbew. 18 *5 Rotterdam onbew. 22 Twente onbew. 22 *e Vlissingen onbew. 22 pt Zd. Limburg onbew. 23 Aberdeen zw.bew. 17 ia. h.bcw l.bew. Bordeaux regen 19 t-^ Brussel onbew. 25 al nuhlin TW.hew 16 23 W 22 lal 11 Innsbruck onbew. 22 1 Klagenfurt l.bew. 20 be Kopenhagen l.bew. 17 Frankfort Genève Helsinki Tl Brieven graag korf en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Haags monument De „Stichting Herdenkingsmo nument 1940-1945" ijvert voor een centraal herdenkingsmo nument in Den Haag, dat ver moedelijk tegenover het Vre despaleis een waardige plaats zal krijgen. Dat is een lofwaar dig streven, dat zeker (finan ciële) steun verdient. Het lijkt me echter niet juist, verwij zend naar de Amsterdamse „Dokwerker" en de Zadkine in Rotterdam, te stellen dat Den Haag enkele plaquet tes en kleinere herdenkings plaatsen niet meegerekend geen waardig monument zou bezitten. Op de Waalsdorper- vlakte heeft Den Haag een ontroerende en indrukwek kende herdenkingsplaats, die hoewel geen monument in de gebruikelijke zin van het woord beslist niet onderdoet voor de „Dokwerker" van Mari Andriessen of de „Stad zonder-hart" van Zadkine. In tegendeel, ik denk dat de im posante luiklok boven op de duintop van alle herdenkings monumenten in ons land ver reweg de meest bekende is. Wie op de avond van de vier de mei niet zelf naar een her denkingsplaats gaat zal toch in veel gevallen via de televisie de indrukwekkende kransleg- ging en het défilé op de Waals- dorpervlakte volgen. Alleen het vrij primitieve stenen mo numentje aan de voet van de duintop zou een betere en meer blijvende vorm verdie nen. Ik ga er daarom vanuit dat de „Stichting Herdenkingsmonu ment 1940-1945" slechts een centraal monument van vol doende allure in het centrum van Den Haag mist. Daar heeft zij zeker gelijk in, want een stad als Den Haag waar in de bezettingsjaren ook zo- •veel verschrikkelijke dingen zijn gebeurd heeft zonder meer recht op een centraal ge legen monument. Dat zal voorbijgangers er dagelijks aan herinneren dat niets moet worden nagelaten om herha ling te voorkomen van wat er in de oorlog is gebeurd. En bij bepaalde gelegenheden zou het een passende plaats zijn ook in het hart van de stad stil te staan bij hen die hun leven hebben gegeven in het verzet tegen de nazi's. E. de Vries, VOORSCHOTEN. Zaterdag 16 mei verschijnt bij deze krant de bijlage Beroepskeuze^. Informatie over de adverteermogelijk- heden in deze bijlage wordt u graag verstrekt door Rob de Kleijnen,bereik baar onder nummer 071-122244. £c4dóC0OUACUlt Lissabon zw.bew. Locarno onbew. Londen l.bew. Luxemburg onbew. Malta Moskou Munchen 77 20 li Ay zw oew. S l.bew 25 onbew. 18 onbew. 18 Casablanca l.bew.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2