„Ik geloof dat ik innerlijk nog steeds een meisje van tien ben99 LUISTEREN NAAR TV ZONDER DE BEELDEN Astor Piazzolla „speelt" met de tango WILL VAN KRALINGEN SPEELT IN AMPHYTRIONBU DE APPEL Haags Harmonie Orkest wint subsidie-audities Navelstaren bij Truus Bronkhorst bioscopen fU Domi en de Basbartcn eerste uitschieter op Leids Cabaretfestivaln 'KUNST fieidócScHKtmt ZATERDAG 25 APRIL 1987 PA< Boek Lech Walesa in september in het Nederlands AMSTERDAM De auto- biografie van Lech Walesa zal in september in de Neder landse vertaling in ons land verkrijgbaar zijn. Uitgeverij Het Spectrum is momenteel bezig met de vertaling van het boek, dat eind deze maand door de Franse uitge verij Fayard op de markt wordt gebracht. Het Spec trum heeft de rechten voor het Nederlands taalgebied gekocht van de Amerikaanse uitgever Holt, die de wereld rechten heeft op het boek. Het zou Den Haag gesierd hebben als gisteravond in het Kon. Conservatorium Henk Guittart en „zijn" Schönberg Ensemble in het zonnetje wa ren gezet. Het is toch niet zo gewoon dat een Haags musicus en een Haags ensemble met een prijs van honderdduizend Silden worden onderscheiden? et concert betekende de af sluiting van een serie waarin Amerika muzikaal werd ont dekt. Voor veel Europeanen was Amerika de „leverancier" van de jazz-muziek, alle overi ge muzikale vormen waren af- Schönberg Ensemble o.l.v. Reinbert de Leeuw in werken van John Cage •n Charles Ives en o.l.v. Bob Zim merman in eigen werk. Kees van Baarenzaal, Kon. Conservatorium, Oen Haag. spiegelingen van de Europese muziek. In de zestiger jaren duidelijk maken dat zij een ei gen muzikale taal spraken, een Amerikaanse muzikale taal. werd duidelijk dat de Verenig de Staten ook typisch niet-Eu- ropese muziek kende en daar mee ging een nieuwe wereld open. Charles Ives bleek een fenomeen dat al aan het eind van de vorige eeuw origineel bleek te zijn en na hem kwa men meerdere componisten Street Blues, Pepper, Peyton Place enz. Series die een eigen herkenningsmelodie hebben, melodieën gecomponeerd door vakmensen. Bob Zimmerman heeft van tien series een Rhapsody gemaakt, een selec tie van thema's als een soort muzikale quiz: welke melodie hoort bij welke serie? Een ver makelijke uitsmijter, gediri geerd door de componist. Charles Ives hoorde in „alles" muziek en alle muziek was voor hem een inspiratiebron. Kerkmuziek, revival-hymns, marsen, studentenliederen, maar ook de laat-19e eeuwse symfonische traditie van Brahms en Dvorak. Hij maak te spontaan muziek, was origi neel en uniek en daarvan gaf het Schönberg Ensemble ge leid door Reinbert de Leeuw een doorsnee met allerlei kos telijke werkjes. Was voor Ives muziek het communicatiemiddel bij uit stek, John Cage spreekt letter lijk en figuurlijk een geheel andere taal. Beredeneerde mu ziek waarin hij op ingewikkel de wijze gebruik maakt van toevalstechnieken. Cage werkt in de Sixteen Dances met vas te patronen, op het eerste ge hoor zeker niet waarneembaar en dat maakt het werk drie kwartier lang tot een opeen stapeling van wat de compo nist „materiaal" noemt. Het enige boeiende aspect was de geraffineerde en technisch perfecte weergave. ADRIAAN HAGER SCHEVENINGEN Na een relatief kleine rol vo rig seizoen als Gretchen in de succesvolle Faust- -produktie van De Appel is de actrice Will van Kralingen opnieuw in een stuk te zien dat wordt geregisseerd door Hans Croiset. De actrice speelt de rol van Alcmene in „Amphytrion" en met op vallend enthousiasme. „Het werken met Hans Croiset", zegt ze, „is heel plezierig. Hij is erg spel- gericht. Hij heeft ons ont zettend vrij gelaten; in elk geval dat gevoel ge geven. Op geschikte mo menten geeft hij de juiste aanwijzingen. We hebben ons bij „Amphitryon" beijverd om de scènes niet op te kloppen, maar om de tekst de tekst te la ten. Daar is Hans erg goed in. Mijn aandeel in de „Faust" was, omdat het zo'n groot project was, naar verhouding vrij klein. Daarom vind ik het heerlijk, dat ik in „Amphitryon" de kans heb gekregen om echt met hem te werken. Eens heb ik mezelf tien jaar gegeven. Als er na die tien jaar geen ontwikkeling in zou zitten, zou ik ophouden. Dit is mijn achtste seizoen. Behalve enkele dreunen die ik krijg en die ik moet kunnen incas seren, heb ik nog steeds het gevoel, dat er nog een hoop te leren valt. Ik ben al die tijd trouw geble ven aan De Appel, omdat ik het hier ontzettend naar mijn zin heb. We vormen een hecht ensemble en bij De Ap pel hangt alles van uitersten aan. Zo'n Oom Wanja, een Freule Julie en dan weer die Midzomernachtsdroom. Ik verheug me nu al op het vol gend seizoen, dan speel ik bij Hans Croiset in Faëton van Will van Kralingen: „Ik heb nog steeds het gevoel dat ik nog veel kan lerén". Vondel. Ik heb nog nooit eer der een stuk van Vondel ge daan". Will van Kralingen doet mee aan een speelfilm met Willem Nijholt van Frans Weisz. „Dat is voor mij al zo'n groot uit stapje. Havinck heet het. Ger Thijs heeft het scenario ge schreven naar het gelijknami ge boek van Marja Brouwers". In de Midzomernachtsdroom van Shakespeare, die eerder dit speelseizoen op het reper toire is genomen, heeft Will van Kralingen menigeen ver baasd doordat ze zich in de dubbelrol van Helena/elf als een uitbundige spring-in-het- -veld manifesteerde. Verontwaardigd: „Onbegrij pelijk dat velen het zo verras send vonden. Dat hoort bij die rol en ik ben heel fysiek en plastisch ingesteld. Ik heb een keer voor Armoede twaalf maanden tv-opnamen gedaan. Dan vond ik het leuk om vlak voor de opnamen iets te doen, wat de boel een beetje relati veerde. Toen riep iedereen: Goh, jij moet beslist een keer iets komisch gaan doen. Er is een groot verschil tussen pri vé een beetje flauwekullen en op het toneel iets komisch doen. Met Gretchen in Faust had ik soms ontzettend veel moeite om die onschuld van een ze ventienjarig meisje te spelen. Ik vond haar bij tijden zelfs een vervelend meisje. Pas aan het slot van haar rol komt die grote emotionaliteit en die spreekt me meer aan. Ik lijk wel een erg serieuze tuttebel en dat ben ik mis schien ook wel. In dit beroep moet je iets in je hebben van: hup jongens, hier ben ik erf vreet me maar op. Daar is een heleboel lef voor nodig en dat heb ik niet. Ook privé niet. Vlak voor dat ik opga, moet ik mezelf altijd veel moed in spreken. Ik geloof dat ik van binnen nog steeds een schuw meisje van tien ben. Een rol spelen vind ik heel wat anders dan lijk in de belangstel ling staan. Privé voel ik me alleen op mijn gemak in een heel goede vriendenkring. Dan kan ik ook knettergek doen. Op het toneel wil ik niet dat ze naar de persoon Will zitten te kijken, ze moe ten mij in die rol zien. Maar ja, ik heb wel eens gelezen, dat Guus Hermus zoveel last van zenuwen had en zo onze ker was, dat hij elke keer haast het toneel opgetrapt moest worden. Dan denk ik: waar moet die man met zo'n talent nou bang voor zijn?" Muziek Op mijn vierde voerde ik al stukjes op. Met mijn duim in de mond leefde ik in een ei gen fantasiewereldje, dat erg dramatisch was: ik verzon dat ik geen ouders meer had, dat ik verdwaald was en zo. Eerst wilde ik balletdanseres wor den. Boven op tafel danste ik. Met echte spitzen aan. En na tuurlijk moest er door de fa milie na afloop geklapt wor den. Ik hacf ook een groot pia nist willen zijn, maar ik mis het enorme doorzettingsver mogen ervoor. In het stuk Nero van Lodewijk de Boer, dat we bij De Appel hebben gedaan, moest ik zeggen: Muziek overwint alles". Nou, dat kwam recht uit mijn hart. Muziek is het allermooiste wat er is. De behoefte om op te treden heb ik altijd gehad. Op de hbs was dat ook het geval. Als er maar een toneelstuk opge voerd moest worden, vroegen ze of ik mee wilde spelen. Was er een Boekenweek, dan droeg ik gedichten voor. Met de bibbers in mijn knieën, maar ik deed het wel. Mijn ouders doen niets artistieks. Ik ben in het begin niet zo door hen aangemoedigd. De toneelschool schrok hen nogal af. Ze meenden toen, zo'n vijftien jaar geleden, dat het artistieke wereldje waar ik in zou belanden, heel slecht en verdorven was. Dat valt best wel mee. En nu zijn ze er niet langer bevreesd voor. Ik streef naar veelzijdigheid. Daarin ben ik dusdanig ou derwets, dat ik het vak oók ambachtelijk heel goed wil verstaan. Mijn man, Erik Schneider, heeft een pracht salaris en hij heeft niettemin zo nu en dan absoluut behoef te aan een denkpauze. En die neemt hij dan ook, waardoor we een aantal maanden met minder moeten zien rond te komen. Als je dat niet kunt opbrengen, vind ik het heel eng burgerlijk worden. Na tuurlijk moet je blijven eten en heb je je vaste lasten, maar al die andere extra's moet je zonodig voor je vak durven laten schieten. We hebben óók een huis en een kind..." MAX SMITH De afgelopen drie avonden hebben in de aula van de Jo hanna Westermanschool de vijftien Haagse harmonie en fanfare-orkesten voor een jury bestaande uit de heren J. Koops en H. van Lijnschoten een proeve van speelvaardig- heid afgelegd om hun gemeen telijke subsidie te verdienen. Winnaar werd het Haags Har monie Orkest o.l.v. de jonge A. van Grevenbroek, een duide lijk talent, die pittig en met mooi aangetrokken accenten de Marche Lorraine dirigeerde en het aandurfde het langza me thema van Elgars Enigma Variaties als inspeelnummer te kiezen. Het orkest werd op de voet gevolgd door St Jacob, de Residentie Brass Band, het Le ger des Heils-muziekcorps, de Politiekapel en Kunst voor het Volk. De zes overige orkesten bleven in het soms goede ge middelde steken. Bij nader bekijken van deze uitslag en van de auditie in haar totaliteit kan men slechts respect krijgen voor het harde werken van alle verenigingen en dit geldt uiteraard voor alle takken van de amateuristische kunstbeoefeningen, met haar duizenden leden. Onze ge meente heeft in de loop der ja ren een in ons land alom ge prezen subsidiestelsel opge bouwd, dat tot goede resulta ten heeft geleid: laat ze daar om nooit daaraan tornen. Want zij treft dan de basis van onze in alle lagen der bevol king levende kunstbeoefening. Dit wil niet zeggen dat men. niet alert moet reageren op wat zich hier voordoet. Onze. accordeonorkesten horen tot de top van Nederland, in spel en in repertoire. De Ha-Fa-or- kesten zijn daaraan nog niet toe. Er wordt mijns inziens niet voldoende nauwgezet ge studeerd, er wordt in het or kest te weinig naar elkaar ge luisterd, waardoor teveel on zuiverheden optreden, terwijl de dirigenten bij het lezen van de partituur beter moeten let ten op de punten en komma's, dat wil zeggen muzikaler te werk moeten gaan in afwegen van klank en expressie. En de repertoire-keuze bleef nog wel erg steken in de vaste en ver trouwde nummers - met enke le uitzonderingen, waarvoor dirigent Weyers een compli ment verdient. Tenslotte twee suggesties: zou het niet beter zijn de A-groep waarin 12 van de 15 Ha-Fa-or- kesten zijn geplaatst, te split sen in Al en A2, waardoor men wordt gestimuleerd het beter te doen en niet in een ze kere gezapigheid te vervallen? En zou het niet zijn aan te be velen orkesten, die feitelijk dans- en showorkesten zijn, in een aparte sectie onder te brengen? Zij vielen hier wer kelijk uit de toon, terwijl men gelet op de belangstelling van de jeugd een toename ervan kan verwachten. NOES KOKEE GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BH UW KRANT MFT INFORMATIE OVER FILMS, MUZIEK THEATER, RECREATIE,EXPOSITIES EN EEN COMPUTE AGENDA Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 19.00 uur. zaterdags tussen 14.00 en 15.00 uur. telefoonnr.071- 122248 en uw krant wordt nog dezelf de avond nabezorgd. Truus Bronkhorst is, zo liet ze onlangs weten, geïnteresseerd in het onmededeelbare, en op basis van de zintuiglijke aan pak van haar dans verwacht zij van de toeschouwers een eerlijke poging tot zintuiglijk waarnemen. Waarschijnlijk zijn wij in deze poging niet ge slaagd, want ook na het uurtje Bronkhorst in het Theater aan de Haven - merkwaardig toch dat veel Cadance-avonden de helft korter duren dan een normale balletvoorstelling - zijn wij niet verder gekomen dan een visuele confrontatie met navelstaren in het artis tiek luchtledige. Maar toch is Truus Bronkhorst - vergeleken met haar zwa- Truus Bronkhorst in het kader van het Cadance-Festival. Theater aan de Haven, Scheveningen. Gister avond. nenhoedstersolo „In Concert" verleden jaar - vooruitgegaan. Niet op het stuk van aan- en inpassing in welke organisatie van onze danswereld dan ook, maar haar nieuwe solo, die zinvol „Bronkhorst Truus" heet, zit structureel steviger in elkaar. Zij ontleent haar programma tische opbouw aan een recent verblijf in het Verre Oosten. Haar chinoiserie komt vlot en goed getimed zaalwaarts en in het gebruik van rekwisieten als pannendeksels die bekkens en monsterlijke ogen moeten voorstellen, en pauweveren, is zij in haar paraderende en ero- tiserende vanzelfsprekendheid bepaald handig. Kandelaars, Chinese doeken en een klein porseleinen boeddha-beeld verraden scènische soberheid, die helaas contrasteert met de oorverdovende geluidsoverlast van elektrisch versterkte klokken en gongen. Misschien dat Truus Bronk horst in een volgend program ma erin slaagt haar meerdere kwaliteiten en impulsen zo op een rijtje te zetten, dat zij voor de gemiddelde dansliefhebber begrijpelijk overkomt. Al be twijfelen wij of zij dat wel wil. FRANK DELBOY Het optreden van bandoneo- nist Astor Piazzolla en de Itali aanse zangeres-actrice Milva in een overvol Carré duurde gisteravond precies anderhalf uur, inclusief de toegiften, maar voor het publiek was dat minstens een uur te kort. Want Piazzolla, de man die van de tango als muzieksoort een nieuw begrip maakte, en Milva, die haar fado-stem combineert met een overdaad aan lichamelijke expressie, brachten muziek waar je nau welijks genoeg van kan krij gen. Astor Piazzolla is de man van de „tango nuevo", die zich nauwelijks nog laat vergelij ken met de tango zoals wij die kennen. De Argentijn gebruikt de traditionele tango als basis, maar gaat er zo mee aan het Astor Piazzolla en Milva met „El Tango". Carré Amsterdam, gister avond. Herhaling: vanavond. werk dat er iets geheel nieuws ontstaat. Jazz, klassieke mu ziek, de invloeden daarvan zijn onmiskenbaar aanwezig. Piazzolla zelf noemt als inspi ratiebronnen de namen van Charlie Parker, Duke Elling ton, en Igor Strawinsky, maar die lijst kan moeiteloos aange vuld worden met nog wat gro te namen uit de muziekhisto- rie. Zijn composities, waarin ondanks de vaste tango-patro nen veel ruimte wordt gelaten voor improvisaties, bewegen zich over het hele spectrum van de muziek, tot aan de avant-garde toe. Zo ook gisteren. Zijn concert met zijn Hedendaags Tango Quintet en Milva stond in het teken van die veelzijdigheid. Lange melodielijnen gingen over in korte, stotende, bijna abstracte improvisaties op zijn bandoneon, maar kwamen even later terug in bijna cli ché-matige deuntjes. Het lijkt alsof Piazzolla koketteert met de „oude" tango; hij speelt er even mee, maar trekt er dan zijn handen vanaf, op weg naar nieuwe muzikale verten, om dan toch weer naar zijn „roots" terug te keren. En dan Milva. De emotionele Italiaanse, vorig jaar in het Holland Festival nog te zien in „La Vera Storia" van Berio, als televisiester ooit winnares van de Gouden Roos in Mon- treux, is gezegend met een stem die het qua volume en timbre gisteren bijkans won van de bandoleon van Piazzol la. Negen van de zestien door Piazzolla gecomponeerde nummers werden gisteren door de roodharige zangeres gezongen, op een emotionele manier die bij tijd en wijle deed denken aan de Portugese fado. Milva (Maria Ilva Bioca- ti) beheerst het tango-idioom als geen ander, en zij was het die gisteren in feite de show stal. Luide toejuichingen en zelfs een door een niet zo stille aanbidder geuite liefdesver klaring vielen haar ten deel. Waarmee ook de oude tango, als muzikaal symbool van de Argentijnse macho, alle eer werd aangedaan. KOOS VAN WEES Voor een uitgebreide Agenda, ook voor de komendè-m gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bi]L van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCINEMA I (Van Boetzelaerstraat (J 01720-20800): Children of a letter god (al); do. t/m zo. 13.30, f" 18.30, 21.15. ma. dl. 18.30, 21.15. e EUROCINEMA II: Peggy 9u married (al); 18.45, 21.15. Nieuwe avonturen van de troetelbet (al); do. t/m zo. 14.00, 16.15. EUROCINEMA III: Over the Top (12 t/m zo. 13.30. 16.00, 18.30, 21.00. ma. dl. 18.30, 21.00. EUROC MA IV: Golden Child (12); do. t/m zo. 13.45, 16.15, 18.45, 21.30. m 18.45, 21.30. f* CINEftJ Meieiet in vuur en vlam (18); za. 24.00. EUROCINEMA III: OW top (al); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Golden Child (12); za. 24\ LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239); Over the To| t 3isei 124130): Flodder (al); 14.30. A Room with a View (16); 19.00. 2 Golden Child (12); Children of a letter god (al); Iria (12); Crt Dundee (al); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 123875): Na tchooltijd (16); 14.30, 19.00. 21.15 behalve ma. a,s 21.15. The Miation (12); ma. dl. wo. 21.15. REX (HaarlemmerC 52. tel. 071-125414); Phyaical attraction (18); 14.30, 19.00, 21.15/3 aJ NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 0! 12800): Flodder (12); ma. vr. 19.00. dl. zo. 20.15. Dutch Treat (a; 15.00. 21.15. za. 19.00. ma. 21.15. Taran en de toverketel (al); zia. 15.00. o< KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): fa rinth (al); do. vr. za. zo. 14.45. Heartbreak Ridge (12); 19.00, i CITY THEATER II: Flodder (al); do. t/m zo. 14.45, 19.00. 21.15. rr i 19.00, 21.15. CITY THEATER III: Ferrit Bueltera day off (al); tijdt J City II. CITY THEATER IV: The Fly (16); 19.00, 21.15. zo. ook »n Cinderella (al); do. vr. za. 14.45. KINDERVOORSTELLING W Taran en de toverketel; do. t/m zo. 14.00. Troetelbeertiee; do. t/)n 15.45, wo. 14.00. j WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Youngblood (al); do. WC 20.00. The mistion (al); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING 6 Donald Duckt verjaardegepartijtje; za zo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1.2,3 (Promenade 7, tel. 079-5if. The golden child; do. t/m zo. 19.00, 21.30. ma. t/m wo. 20.00. tf1' 13.45. Bambi; do. vr. 13.45, 16.15. za. zo. wo. 14.00. Over the tone ta DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, tel. 46350Q): The motquito coat 14.00. 18.45. 21.30. ZO. 13.15. 16.00. 18.45, 21.30. ASTA 2: Croc Dundee (al); 14.00. 18.45. 21.15. zo. 13.30, 16.00. 18.45. 21.15. i 3: The fourth protocol (16); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30. 16.00, t 21.30. BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): Childl a lesser God (al); 14.00, 18.45, 21.15. zo. 13.30, 16.00, 18.45, BABYLON 2: Little shop of horrore (12); 19.00, 21.30. do. vr. rr, ook 14.00. BABYLON 3: Terug naar Oegstgeeet (12); 14.00, I 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 2( 630637): Over the top (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.5, 16.00, 21.30. CINEAC 2: No mercy (12); 18.45, 21.30. ma. dl. ook 1 CINEAC 3: The color of money (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 1 16.00, 18.45, 21.30. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066) voyage home (al); za. 19.00, 21.30. zo. 16.00, 19.00, 21.30. overig gen 13.30. 19.00, 21.30. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 45( The goldon child (12); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 14.00. 16.5, 18.45, i METROPOLE 2: Round midnight (al); 16.45. 21.30. do. vr. ma. d 14.00. METROPOLE 3: A room with a view (16); 14.00, 18.45, zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. METROPOLE 4: Iris (12); 14.00, 21.30. zo. 13.15. 16.00. 16.45, 21.30. METROPOLE 5: De aansis 14.00. 20.00. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): The v< home (al); 13.45. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. Ol 2: Over the top (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45,5 ODEON 3: The golden child (12); 13.45, 18.45. 21.30. zo. 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: Flodder (al); 13.45, 18.45, 21.3 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. LE PARIS 1(Kettingstraat 12b, tel. 65l Carmen (18); 13.00, 15.00, 17.00, 19.00, 21.00. zo. v.a. 15.00. U RIS 2: Between lovers (18); v.a. 12.15. (zo. v/a 13.45.) PARIS 3:! neer gaan we naar bed? (18); v.a. 12.30. (zo. v/a 14.00.) Hl FILMHUIS (Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1: Desert hearts; 1 21.45. Tsils of ordinary madness; zo. 14.00. Ohne datum; zo. Zaal 2: True stories; 19.30. Tema; 21.45. Zaal 3: wo. do. vr. za.! middagvoorstelling voor een speciale prijsl dag. (beh. zo. di.) 21.45. zo. 20.00. di. 19.30. 22.00. Catch 22; do. The parallel vie The chosen; za. The greet gatsby; zo. The seven percent solutid this properly is condemned; dl. NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1: Platoon (16); za. 00.15. e CINEAC 2: No mercy (1k< 00.15. CINEAC 3: To live and die in L.A. (16); za. 00.15. EUU NEMA: Olinka en haar erotische avonturen (18); za. 00.02. Het publiek weet de Leidse Waag, waar de voorrondes van het Cabaretfestival worden ge houden, inmiddels te vinden. Het was gisteren daarom jam mer dat de tweede avond als geheel minder onderhoudend was dan de eerste. Wel was er ?;isteren van dé eerste absolute inalekandidaat te genieten: Domi en de Basbartoets. De andere optredens haalden niet het peil van de twee laatste van donderdagavond. Wim Rijken begon de avond en presenteerde zichzelf als zwoele boy. Hij probeerde zijn veelal erotische teksten fatale blikken en bewegingen en een literair niveau mee te geven, wat maar matig lukte. Met de klemtoon, wat een onhebbelij ke eigenschap van woorden is dat toch, wist hij onverant woord creatief om te gaan, hij legde zich ook als het niet no dig was in verbindende tek sten teveel de dwang tot rij men op en kwam vaak niet verder dan het gemiddelde Candlelightgedicht. Daar ston den wel een aantal verrassen de vondsten en overgangen te genover, zoals van het veld op het schaakbord al naar de ge lijknamige rijksweg. Zijn bege leider Ward van Groenland begeleidde hem uitstekend. Wie de muziek schreef ver meldt het programma niet, maar de componist verdient veel lof. Het valt me moeilijker onder woorden te brengen waarom de prestatie van René Lohman me niet aansprak. In elk geval waren ook zijn teksten niet sterk, bracht hij zijn te dunne grappen vaak met te veel na druk, draafde hij inhoudelijk erg door zonder relativering of D« Waag (Leiden): tweede de van het negende Leidel festival. Gezien op 24 april de voorronde vindt vanavc (20.30 uur). een verrassende vis 'walkmanjunkie' is eer en origineel onderwerp er zit veel meer in d^ man eruit haalt. Zijn z kwaliteit, en hij acteel veel lef. Misschien wasl langrijkste minpunt il uitstraling van 'ik zP wel even vertellen hoe| Bij Domi en de Bas had ik voor het eerst I naar een goed uitgebal programma zonder ecl sers en met een sterk p lijke klasse te kijken.fi was simpel en function van het meisje dat opi neelschool wil komt werd consequent volge^ De cabaretière Dominif gers valt voor een dee< te stellen uit snufjes va?i nale toppers: de stijl gen van Jasperina de h typetjes van Tineke S<j de omvang van Marjc/; en de boa van Brigittil dorp, maar daar kom jfc, mee. Engers staat voofc zelf te wezen op eenio onderschatten manier, zich gemakkelijk thuis* len op het podium. Nieji zelfspot en met een gr^ heid en natuurlijkheid; ze haar sterke tekstefó zingt haar liedjes met die door een keelon heen nog goed klonk, worden de finalisten gemaakt. Het zou me i als Domi en haar bej Boekhandelaren willen hogere boekenp DEN HAAG De boeken prijzen moeten omhoog. Dat is althans de mening van de boekhandelaren. Hoewel de bedrijfsresultaten in de boek handels niet zijn verslechterd, is op de algemene boeken (lite ratuur, kinderboeken, infor matief, ontspanning en hobby- en vrije tijd-boeken) een fors verlies geleden. Deze boeken liggen volgens het jaarverslag van de Nederlandse Boekver kopersbond (NBB) te de winkel. Blij is de b het publiek kennelijk terug naar de boekhai gint te vinden: het m< deel van de boekend in de hoogtijdagen v branche op 27 procei gestaan, is gezakt naar cent. Verwacht wordt tendens zich in de t zal voortzetten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 16