Protestantse teleurstelling over
bisschoppelijke oecumenebrief
£eidóc6omair°
kerk
wereld
Geen vakkenpakket tegen wil en dank
brieven van leze
GEESTELITK LEVEN/OPINIE
Vrijspraak
voor leider
Satanskerk
beroepingen
Deining in Israël
over Edith Stein
Schoolvuijzer
s ,tp
£eidóe(2oma/nt
VRIJDAG 24 APRIL 1987 PAG»-
"Ml
Don Camillo en Peppone leven nog
CAGLIARI Wijlen Giovanni Guareschi's Don Camillo en
Peppone zijn in Italië nog geen verleden tijd. Pastoor Martino
Murgia van een kleine gemeente bij Cagliari op Sardinië heeft
van een communistisch gemeenteraadslid geëist dat zij no
tarieel vastgelegd haar ambt neerlegt, als zij bij een doop als
meter aanvaard wil worden. De familie van de marxistische
mevrouw Ignazia Pittau heeft gereageerd met een affiche-actie
in de gemeente. Daarin heet het dat de meter-in spé gelovig is
en "alle sacramenten heeft ontvangen". „Het geloof lijdt wel
zeer wanneer het door geestelijken met zulk een bekrompen
visie wordt uitgedragen, aldus de affiches.
Edith Stein-college naar zaligverklaring
DEN HAAG Dertig vertegenwoordigers van het katholieke
Edith Stein College te Den Haag wonen volgende week de za
ligverklaring bij van Edith Stein, door de paus in Keulen. De
legaties van leerlingen, docenten, directie en curatoren ver
trekken volgende week donderdag naar Keulen om vrijdag ge
tuige te kunnen zijn van de plechtigheden in het grote stadion
van de stad.
De leerlingen van de scholengemeenschap zullen nog op eni
gerlei wijze bezig gaan met persoon en werk van de patroon
van de school: de ideeën van Edith Stein over minderheden en
over de vrouw in de samenleving zijn zeer actueel, aldus de
directie van de school.
Modern is eergisteren
O. Kokoschka
AMSTERDAM De'
rechtbank in Amsterdam
heeft de leider van de Sa
tanskerk, M.L. vrijgespro
ken van het plegen van
belastingfraude. Tegen de
40-jarige Magister Templi
was twaalf maanden ge
vangenisstraf geëist. Op
een technisch punt echter
een fout van de opspo
ringsambtenaren
moest de rechtbank de
man en daarmee de Sa
tanskerk vrijspreken.
Tijdens een onderhoud met L.
zouden de opsporingsambte
naren niet duidelijk hebben
gemaakt op welke manier de
leider van de Satanskerk in
formatie voor de belasting
dienst verzwegen zou hebben.
Enkele „broeders en zusters"
van de Satanskerk, die we
gens steunfraude terecht had
den gestaan werden vrijge
sproken, anderen kregen
voorwaardelijke gevangenis
straffen van een paar weken.
Al jarenlang probeert het OM
een vinger te krijgen achter
de religieuze uitingen van
Moeder-Overste en haar disci
pelen in de rosse buurt van
Amsterdam. Er was een uit
spraak van de Hoge Raad no
dig om het OM in staat te stel
len tot vervolging over te
gaan. Die kans is nu weer
verspeeld.
Oud-directeur
Culturele Raad
wordt priester
ROTTERDAM De oud-di
recteur van de Culturele Raad
van Zuid-Holland, C.H.M.
Sterk, wordt zaterdag 9 mei
door bisschop R.Ph. Bör van
Rotterdam priester gewijd in
de Martinuskerk in Voorburg.
Sterk (41), sinds 1985 werk
zaam in de Adelbertparochie
in Delft, heeft rechten en filo
sofie gestudeerd in Amster
dam en Nijmegen.
Na zijn studie werkte Sterk
achtereenvolgens als adjunct-
conservator van het Stedelijk
Museum en secretaris van de
Raad voor de Kunst van het
ministerie van WVC. Tot 1985
was hij hoofd van de sectie
Kunsten bij het provinciaal
bestuur van Zuid-Holland.
Aan het Centrum voor Pries
teropleiding op Rijpere Leef
tijd in Antwerpen volgde
Sterk naast zijn dagelijkse
werk de opleiding tot priester.
Nadarlandsa Hervormde Kerk
Beroepen: te Ruinen, A. Forrer kan
didaat te Emmen; te Meppel toezeg
ging. Y.C. de Groot te Warffum-
Breede. Aangenomen naar Bergen
NH. (hervormde gereformeerde fede
ratie). J.J.F. van Melle te Driebergen.
Gereformeerde Kerken
Beroepen: te Vrouwenpolder, J. Bou
wer, kandidaat te Blaricum die dit
beroep heeft aangenomen; te Soest.
J. van Veen, legerpredlkant In lang
verband te Soest, die dit beroep
heeft aangenomen.
LEUSDEN „Moet oe
cumene er voor u toe lei
den dat er uiteindelijk
een katholieke kerk tot
stand komt, waarvan het
gezag moet berusten bij
de bisschoppen onder lei
ding van de bisschop van
Rome?" Dit is een van de
vragen die het Hervormd
Beraad over de verhou
ding tot de rooms katho
lieke kerk en de taak
groep Reformatie/Rome
van de Gereformeerde
Kerken stellen aan de
rooms katholieke bis
schoppen.
De twee organen hebben een
gezamenlijke reactie geschre
ven op de bisschoppelijke
brief „Onze oecumenische op
dracht, een prioriteit", die in
februari is verschenen.
Het Beraad en de taakgroep
missen in dit schrijven begrip
voor de ernstige bedenkingen
die alle niet-rooms katholieke
kerken weerhouden zich on
der het gazag van de paus te
voegen. „Een pastoraal woord
hierover zou ons des te meer
welkom zijn geweest, daar het
ons niet onbekend is hoezeer
de eenheid in uw eigen kerk
gemeenschap onder spanning
is komen te staan door de wij
ze waarop, zeker sinds 1870,
de „Petrusdienst" gestalte
heeft gekregen", schrijven zij
in hun brief aan de bisschop
pen.
De twee colleges zetten hun
vraagtekens bij het onder
scheid dat wordt gemaakt tus
sen reformatorische en ooster
se geloofsmeenschappen. De
reformatorische gemeen
schappen kunnen niet zonder
meer kerk genoemd worden
vanwege „het tekort aan wij
dingssacrament", waardoor
ook de „authentieke en onge
schonden werkelijkheid van
het aucharistisch mysterie"
werd aangetast. De oosterse
geloofsgemeenschappen heten
wel „kerk", want zij vieren
„dankzij hun apostolisch
ambt, de eucharistie".
De protestantsen vragen zich
af waarom het voor u als bis
schoppen een onoverkomelij
ke zaak is de kerken der re
formatie waarmee u in over
leg bent, als „kerken" te her-'
kennen en te aanvaarden?"
Eucharistie
Een andere vraag betreft de
eucharistische gemeenschap.
De hervormde en gerefor
meerde „Rome-kenners" be
treuren het dat de grens van
de samenwerking wordt ge
trokken bij het sacrament van
de eucharistie en bij de eucha
ristische gemeenschap. Zij
vragen de bisschoppen „of ge
meenschappelijke gebedsdien
sten, bijbelwerk, pastorale ac
tiviteiten, gebruik van gebou
wen, samenwerking op het
gebied van opvoeding, niet
ten diepste verbonden zijn
aan het leven en het belijden
van onze kerken, terwijl de
institutaire eenheid van de
kerken afwezig is. Al deze
dingen zijn mogelijk, de
eucharistische gemeenschap
evenwel niet. Wat is de zin
van deze scheiding? Is er
niet een gemeenschappelijk
geloven en een gemeenschap
pelijk vieren van de maaltijd
van de Heer mogelijk on
danks de kerkelijke geschie-
denheid? De twee organen
vragen zich in hun reactie af
of dit wel pastoraal verant
woord is.
In de bisschoppelijke brief
wordt van protestantse zijde
de vrouw in het ambt gemist.
In de Hervormde Kerk en de
Gereformeerde Kerken is de
vrouw in het ambt van dia
ken, ouderling en predikant
een normaal verschijnsel ge
worden, in de rooms katholie
ke kerk is de situatie geheel
anders. „We zullen ons moe
ten bezinnen", aldus de her-
vormd-gereformeerde reactie,
„op een eeuwenoude traditie,
waarvan wij ons afvragen of
deze geworteld is in het Nieu
we Testament of dat deze an
dere ontstaansbronnen heeft"'
Na lezing van de bisschoppe
lijke brief moet het hervorm
den en gereformeerden van
het hart dat de bisschoppen
„zo weinig perspectief bieden
voor de groepen in nood,
waarover wij in Rome samen
hebben gesproken. Vanuit het
pastorale gezichtspunt hadden
wij meer van u verwacht".
FRANKFURT In Is
rael is deining ontstaan
over het voornemen van
paus Johannes Paulus II
om tijdens zijn vijfdaagse
bezoek aan de Bondsre
publiek de in een concen
tratiekamp omgekomen
karmelietessenzuster
Edith Stein zalig te ver
klaren.
Stein werd als joodse geboren
in het tegenwoordige Wro
claw in Polen, maar in haar
jeugd viel zij al snel van haar
geloof af om in haar studen
tentijd uitgesproken atheïsti
sche ideeën aan te hangen.
Als gevolg van haar schok
kende ervaringen als ver
pleegster aan het front gedu
rende de Eerste Wereldoorlog
keerde zij terug op het pad
van de religie en werd zij in
1922 op 31-jarige leeftijd ge
doopt als lidmaat van de
rooms-katholieke kerk. Elf
jaar later trad zij toe tot de
orde van de karmelietessen
onder de naam Teresia Bene-
dicta a Cruce. Op 9 augustus
1942 overleed zij, 50 jaar oud,
in een gaskamer in Ausch
witz.
In de discussie staat vooral de
vraag centraal of de nazi's
haar hebben omgebracht om
dat zij haar ondanks haar toe
treding tot de katholieke kerk
nog altijd als een jodin be
schouwden. Maar uit de laat
ste wilsbeschikking van Stein
in 1942 blijkt dat zij haar jood
se achtergrond betreurt en
daarin vraagt zij God om ver
giffenis voor de „zonden van
het ongelovige joodse volk".
Het Israëlische parlementslid
Schulamit Aloni van de link
se oppositiepartij. Beweging
voor Burgerrechten, noemt
het besluit van de paus een
„belediging van de joden".
„Wij beschouwen het als een
provocatie en een belediging,
omdat in Auschwitz 1 miljoen
kinderen zijn gestorven," be
toogt Aloni. „En nu nemen ze
uitgerekend een vrouw die
katholiek is geworden om za
lig te verklaren. Het is op zijn
minst ironisch en een duide
lijke aantasting en vernede
ring van de joden."
Volgens de joodse auteur Ja
mes Baaden, die een biografie
heeft geschreven over Edith
Stein, tast men in het duister
over de redenen waarom de
nazi's haar hebben vermoord.
Volgens sommigen was haar
dood een gevolg van het straf
fere optreden van de nazi's te
gen de katholieke kerk, om
dat deze kritiek begon te ui
ten op de wreedheden van
Hitiers Derde Rijk.
Maar Baaden houdt het erop
dat Stein nog altijd werd be
schouwd als een jodin. De na
zi's waren uit op de uitroeiing
van alle joden, ongeacht of zij
later tot een andere religie
waren overgegaan, meent hij.
Tullia Zevi, leidster van de
joodse gemeenschap in Italië,
is het met Baaden eens en zij
ziet in de zaligverklaring een
daad van „christelijke triomf
zucht" die niet te rijmen is
met de onlangs door het Vati-
caan geuite wens om een dia
loog tot stand te brengen met
het jodendom.
Naar de mening van kardi
naal Hoeffner van Keulen,
waar de zaligverklaring op 1
mei zal worden afgekondigd,
is Stein vanwege haar katho
lieke geloof gestorven. Hij
wijst er daarbij op dat de jo-
Een niet gedateerd portret van Edith Stein als karmelietes.
den die zich tot het protestan-.
tisme bekeerden door de na
zi's ongemoeid werden gela
ten. Ze moet dan ook worden
gezien als een martelaar van
de katholieke kerk, meent de
Keulse kardinaal.
Medeverantwoordelijk
De voorzitter van de Katho
lieke Raad voor Israel, pastor
J.M.E. Keet zegt te hopen dat
de medeverantwoordelijkheid
van de RK Kerk voor het on
heil dat in de loop der eeuwen
de joden is aangedaan, bij de
zaligverklaring van Edith
Stein niet wordt verduisterd.
De RK Kerk mag zich haar
dood niet toeëigenen, maar
moet zich medeschuldig ach
ten aan haar sterven, gezien
de geschiedenis van de ver
houding tussen de Kerk en
het jodendom. Hij voegt eraan
toe dat er voor. de RK Kerk
geen enkele aanleiding is
„triomfalistisch" te doen over
de marteldood van Edith
Stein. „Het gaat niet aan om
een lid van de kerk te prijzen
om het leed waaraan we zelf
mede-schuldig zijn", aldus de
voorzitter van de Katholieke
Raad voor Israel.
Keet meent dat de zaligver
klaring de RK Kerk een unie
ke gelegenheid biedt tot een
uitspraak over het antisemi
tisme waarin geen ruimte
meer is voor onduidelijkheid.
Het Secretariaat van het R.K.
Kerkgenootschap in Neder
land heeft een themanummer
uitgegeven van het Bulletin 1-
2-1 over Edith Stein. Daarin
wordt het verhaal van haar
leven verteld, aangevuld met
beschouwingen over de bete
kenis van haar. Besteladres:
030 - 334244; prijs ƒ2,50.
Paus als
schietschijf
op affiches
in Keulen
KEULEN Zeven dagen
voor het pausbezoek aan
de Bondsrepubliek zijn in
Keulen op diverse plaat
sen affiches aangetroffen
waarop de paus staat af
gebeeld, kijkend in de
loop van een geweer. On
der de foto staat de tekst
„Zalig zijn zij die het Ko
ninkrijk der Hemelen
binnengaan". De affiches,
die in de nacht van dins
dag op woensdag moeten
zijn aangebracht, zijn di
rect door de politie ver
wijderd. De aartsbisschop
van Keulen heeft de affi
ches scherp veroordeeld
en gezegd dat ze een „op
roep tot moord" inhou
den.
Het aanplakbiljet is voorzien
van de tekst: „Want alleen hij
is gezegend, die het konink
rijk der hemelen binnen
gaat". Deze schijnbare bijbel
tekst wordt gevolgd door de
aanduiding: Joh. 47.11. Dat is
de afkorting voor Johannes
(het bijbelboek) hoofdstuk 47,
vers 11. Dat bijbelboek telt
echter maar 21 hoofdstukken;
„47.11" komt wel voor op de
verpakking van het bekend
ste merk Keuls Water.
Een woordvoerder van de po
litie zei niet te geloven dat de
groep die de posters heeft ver
spreid echt van plan is een
aanslag te plegen. „Als dat zo
was, zouden ze het niet aan
kondigen. Deze actie getuigt
vooral van een zeer slechte
smaak".
Veel leerlingen in het
voortgezet onderwijs
staan momenteel voor
een keuze. Ze moeten een
pakket kiezen, dus de
vakken waarin zij over
één of meer jaren eind
examen moeten doen.
Dat kiezen is soms een
heel lastige opgave omdat
er nogal wat tegengestel
de motieven zo'n keuze
kunnen bepalen. Zelfs de
staatssecretaris van on
derwijs bemoeit zich er al
mee („Kies exact").
Als een leerling eindexamen
wil doen in het voortgezet on
derwijs, in het vwo - havo -
mavo, maar ook in het be
roepsonderwijs dan moet hij
of zij van te voren een exa
menpakket kiezen, een be
perkt aantal vakken, waarin
examen moet worden afge
legd. Er is daarbij natuurlijk
wel enig verschil tussen het
havo-vwo en het beroepson
derwijs. In de laatste school
soort heeft men in zekere zin
al wat gerichter gekozen.
Daarom ontleen ik mijn voor-
beeldefl vooral aan het havo-
vwo, maar de achterliggende
gedachten zijn op het gehele
voortgezet onderwijs van toe
passing.
Stel iemand zit in de derde
klas van een havo en hij moet
z'n zes examenvakken kiezen.
Dan kun je dus altijd van ten
minste twee verschillende ge
zichtspunten uit redeneren. Je
kunt zeggen: in die bepaalde
sector wil ik ongeveer m'n be
roep kiezen, dus ik zoek vak
ken die daar zoveel mogelijk
op voorbereiden.
Dat betekent, dat je ook wel
eens een vak kiest dat je niet
zo ligt, maar dat je gewoon
kiest omdat je het noodzake
lijk acht. Dit kan soms heel
vervelende gevolgen hebben,
n.l. dat je blijft ziten of zakt
voor je eindexamen vanwege
dat noodzakelijke vak (of
vakken) waar je (te) veel
moeite mee hebt. Maar, door
zetten is ook belangrijk, zal
menigeen zeggen.
Een andere mogelijkheid is
dat een leerling gewoon voor
zichzelf vast stelt: in welke
vakken ben ik goed, van wel
ke vakken houd ik? welnu,
die kies ik dan. Als er dan
straks een beroep of een stu
die moet worden gekozen,
dan past men die keuze aan
bij het pakket, dat men des
tijds gekozen heeft.
Daarbij is er natuurlijk wel
het gevaar dat men straks een
bepaald beroep niet kan kie
zen. Anderzijds kan men dan
stellen, dat men een opleiding
heeft gekozen die zo goed mo
gelijk aanslaat bij aanleg en
belangstelling.
Eenzijdigheid?
Velen proberen aan het bo
vengenoemde dilemma te ont
komen, door een compromis
te sluiten. Dat is vaak moge
lijk. De tijdgeèst, de trend
heeft echter in de loop der tijd
nogal wat invloed uitgeoefend
in dezen. We hebben in de ja
ren zeventig een tendens ge
had in de richting van een
steeds vrijere pakketkeuze.
Ook de overheid schreef
steeds minder voor. Zo wer
den b.v. in het VWO de A- en
B-richtingen vervangen door
ongedeeld VWO.
Momenteel gaat de tendens in
tegenovergestelde richting.
Mevrouw Ginjaar-Maas wil
bijvoorbeeld wiskunde in het
hele avo-vwo verplicht stel
len.
Er is nog een andere tendens.
Die is, dat men het onderwijs
zoveel mogelijk wil laten aan
sluiten op de maatschappelij
ke behoefte. Concreet: nu er
vele minder werkeloosheid is
onder afgestudeerden van de
h.t.s. of de h.e.a.o. dan onder
abuturiënten van sociale aca
demies of kunstacademies,
moet worden bevorderd, dat
meer leerlingen zich aanmel
den voor eerstgenoemde scho
len. En ze zouden daar met
hun pakket-keuze rekening
mee moeten houden.
In de lijn van het bovenstaan
de moet men ook zien de actie
van staatssecretaris Ginjaar-
Maas met als slogan „Kies
exact": men zou vaker wis
kunde moeten kiezen, en
vooral meisjes zouden dat
moeten doen.
In al die aandacht voor wis
kunde zit zeker een gefor
ceerd element. Hoewel mijns
inziens de beruchte „wiskun
deknobbel" niet bestaat is het
ook bij dit vak natuurlijk zo
dat er altijd leerlingen zullen
zijn, die bijvoorbeeld heel
goed in talen zijn en slecht in
wiskunde. Maar, toegegeven,
dat geldt zowel voor jongens
als meisjes, en zeker niet zo
eenzijdig voor meisjes als
sommigen meenden. Sommige
meisjes mogen daar best eens
extra op worden geatten
deerd.
Maar, alsjeblieft geen kiezen
tegen wil en dank. En laat
men voorzichtig zijn met te
veel verplichtingen voor wis
kunde.
Er was eens iemand die aar
zelde tussen het kiezen van
Boekhouden of Muziek. En
hij had enige voorkeur om la
ter bij een bank te gaan wer
ken. Navraag bij de bank
leerde, dat men toch adviseer
de om Muziek te kiezen (uit
gaande van de belangstelling
van de leerling). Want zo zei
men, we hebben behoefte aan
mensen met een brede ont
wikkeling, en Boekhouden le
ren wij ze wql(!)
In het voortgezet onderwijs,
ook in de examenperiode
dient met name in het avo/
vwo de brede algemene vor
ming voorop te staan. Im
mers, de eerste twee doelstel
lingen zijn daar persoonlijke
ontplooiing en opleiding tot
dienstbaar en verantwoorde
lijk gedrag. De beroepsvoor
bereiding komt pas op de der
de plaats.
Ik kan slechts enkele facetten
aanstippen, maar wil toch ook
nog op het volgende wijzen.
Toen de overheid zo'n twintig
iaar geleden bepaalde, dat in
het voortgezet onderwijs het
eindexamen zou worden be
perkt tot zes a zeven vakken,
werden voor alle vakken ba
sistabellen vastgesteld. Dat
zag men als een garantie, dat
in de vakken die een leerling
niet koos voor z'n eindexa
men, ook een bepaald niveau
werd bereikt. Als iemand
voor z'n vwo-examen geen
Frans koos, had hij toch vier
door drs. K. de Jong Ozn.
jaar Frans gehad. Men heeft
toen zelfs overwogen aan het
eind van 4 vwo toetsen voor
de verschillende vakken af te
nemen. Dat is niet doorge
gaan, omdat men het contro
leren van een bepaald niveau
voor alle vakken aan de
school wilde overlaten.
Een extra verantwoordelijk
heid voor de scholen dus. Ma
ken ze die waar?
Merkwaardige stellingnan
BI
Er zijn zaken misgegaan bij het verstrekken van subi
op premie-huurwoningen, maar van een massale en sysffE
tische fraude door beleggers, woningbouwvereniging6
stichtingen en aannemers is sinds 1C75 geen sprake gev^1
Aldus de deze week bekendgemaakte voorlopige contear)
uit een onderzoek dat het ministerie van volkshuisv&tje
met medewerking van een aantal externe accountants paa
uitgevoerd. fan
un
AT len
IN A alle deining die vorig jaar over de bouwsubsidie^or
stond is dat toch wel een verrassende constatering, lfcr
ontdekking van de onfrisse affaires bij het Algemeen|i-
gerlijk Pensioenfonds en het Bouwfonds Nederlandse
meenten, waarnaar het gerechtelijk onderzoek ook nij.^
gaande is, werd min of meer de indruk gewekt dat Uen
land vrijwel geen belegger en geen aannemer zijn ha',
nog in onschuld zou kunnen wassen. De nu gehouden s ir
proef heeft als eerste indruk opgeleverd dat er van sjoerpP
op grote schaal geen sprake is geweest; als verder onde|k
dit bevestigt, kunnen we daar slechts blij om zijn. ye(
loc
HET lijkt echter niet onverstandig deze voorlopige ccf 0
sie nog met enige voorzichtigheid te hanteren. Weliswf^
er geen reden te twijfelen aan de integriteit van de eigehQ
derzoekers van het ministerie, maar het parlement za|aj
eindelijk toch moeten beoordelen of het onderzoek volj oi
de grondig is geweest. Bovendien zal de vorig jaar ingejrg'
parlementaire enquêtecommissie pas in het najaar metriJv
getuigenverhoren beginnen. De kans blijft aanwezig (F™
dan zaken aan het licht komen, die nu nog onder taffy
gebleven. Daarom wekt het bevreemding dat het mini| 2
nu reeds doet alsof de affaire een zeepbel is die gemakVa
kan worden doorgeprikt.
ie
MERKWAARDIG is eveneens dat staatssecretaris Hsii<
van volkshuisvesting nu al tot de slotsom is gekomen ds»k
sluitende controle op de subsidie niet alleen vrijwel onijft*
lijk is, maar in elk geval ook te kostbaar zou zijn in 1
ding tot de eventueel te bereiken „besparing". Zijn vo*
ger Brokx was eveneens deze mening toegedaan, hetgqi 1
oktober mede diens politieke val tot gevolg heeft gehai",
OVER de vraag of er wel of niet gecontroleerd moet
den zal het parlement na afsluiting van het onderzoeïU]
de enquêtecommissie het laatste woord moeten hebberig
lijkt nu al op z'n minst politiek onverkoopbaar de conjÜ?
van de staatssecretaris te volgen. Na alle rumoer roiu
subsidieverlening en de wel degelijk aangetoonde gey,^
van misbruik is het niet aanvaardbaar dat alles nu toch|e
bij het oude wordt gelaten. w<
DE BILT (KNMI) Een bo
ven midden-Europa aanwezig
hogedrukgebied verandert het
komende etmaal weinig van
plaats. Een storing boven de
Golf van Biscaje trekt sterk in
betekenis afnemend in onze
richting. In eerste instantie re
sulteert dit in een weertype
dat nauwelijks van dat op vrij
dag zal afwijken. Er blijft wei
nig bewolking. Bij een matige,
's nachts in het binnenland tot
zwak afnemende zuidoosten
wind, daalt de temperatuur in
de nanacht tot rond 8 graden.
Overdag warmt het aan tot
tussen de 18 graden in het
Waddengebied en 23 graden in
het oosten en zuiden. In de na
middag kan het vooral in het
zuidwesten van het land bij
wind van zee wat afkoelen.
Zondag passeren mogelijk en
kele wolkenvelden. Tijdelijk is
het dan iets koeler. Maandag
en dinsdag wordt echter een
zomers weertype verwacht.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor zaterdag en zondag:
Zuid-Scandinavië: In west-
Noorwegen wolkenvelden en
wat regen, elders vrij zonnig
en droog. Middagtemperatuur
11 tot 16 graden.
Denemarken: Zonnige perio
den en droog. Middagtempera
tuur 15 tot 18 graden.
Britse eilanden: Wolkenvelden
en een enkele bui, in het
noordwesten af en toe regen
Middagtemperatuur van 12
graden in het noordwesten tot
17 in zuid-Engeland.
Duitsland, Benelux: Perioden
met zon en vooral zondag een
bui. Middagtemperatuur zater
dag rond 20 en zondag onge
veer 18 graden.
Frankrijk: Veranderlijke be
wolking en plaatselijk een re
gen- of onweersbui. MIL®
temperatuur van 15 grar'
het noordwesten tot 22 Be
zuiden.
Alpengebied: Perioden'®1
zon. Zaterdag in het 4",
kans op een regen- cPc
weersbui, zondag droogf
gradengrens op 3000 m,P(
dagtemperatuur in de
van 17 tot 21 graden,
Spanje,Portugal: Verandt.f
bewolking en enkele reg^l
onweersbuien. Middagt*"
ratuur van 17 graden 8j
noordwesten tot 25 in he£'
oosten, plaatselijk in hej11
nenland nog iets hoger. ie'
et
Italië, Joegoslavische kui^
rioden met zon, ook een'^
le lokale regen- of onwee13
Middagtemperatuur 19 ;a
graden. f
>a
(it
Las Palmas l.b
19 10 i
19 10
20 10 s
Helsinki 1 bew. 12 5 ,n
Innsbruck onbew. 20 3 'V
Klagenfurt onbew 17 1 {1!
Kopenhagen zw.bew. 16 3
Lissabon h bew 22 lldI
Locarno onbew 21 5 ei
Londen l.bew 21 7 h
Wenen onbew. 15 21
Zurich mist 21 5 gt
Casablanca regenbui 24 15-e
Brieven graag kort en duidelijk geschreven.
De redactie behoudt zich het recht voor ingezor
stukken te bekorten.
Uitstel, afstel
De Haagse PvdA-wethouder
Duivesteijn zal hoe dan ook
zijn stadhuisplannen in hoog
tempo door de raad jagen. Of
die nu wel of niet de goedkeu
ring van CDA en/of VVD
kunnen wegdragen. Gelijk
heeft hij. Want hoe langer er
op die plannen wordt gestu
deerd, hoe meer euvelen er
aan het licht kunnen komen.
De Haagse Gemeentelijke So
ciale Dienst heeft dat bewezen,
door er achter te komen dat
het plan een verlies van acht
endertig banen bij alleen al die
dienst tot gevolg zal hl-
Nee, stelde de wethoudi
ook terecht, geen gezeur|
van nog meer uitstel ka
stel. Maar desondanks I
die vermaledijde CDA'l,
VVD'ers maar vragen
over dat stadhuisplan. Zr
er zelfs antwoord op. w
mene streek. Want zo 7
een wethouder die een
ment voor zichzelf wil
ten wel gedwongen zijn i
selen over democratisch
sluitvorming te verloof
en de potentaat uit te hi