Compagnie van XXe Eeuw wil weer hogeschool-toneel „Blij met prijs? Nog niet Bloedpropje velde zangeres Carola Smit Gedanste dromen zijn bedrog Ook tweede optreden Vladimir Horowitz uitverkocht Birds' voor Noordijk, Carter en Pedersen Orkesten woedend over bezuinigingen Brinkman BETTY FELTEN VULT LEVEN MET BOEKBINDKUNST KUNST EetdaeSotvumt VRIJDAG 24 APRIL 1987 AMSTERDAM Een bloedpropje in de hersenen is er tweede paasdag de oorzaak van geweest dat BZN- zangeres Carola Smit aan haar linker-zijde verlamd raakte. Na deze week onderworpen te zijn geweest aan een groot aantal onderzoeken, wachten de dok toren nu even af hoe het lichaam zich herstelt. Hoe wel de 23-jarige zangeres haar been nog niet kan be wegen, is inmiddels wel het gevoel in haar arm lang zaam teruggekeerd. De doktoren van het Amster dams Medisch Centrum, waar zij vlak na het ongeval werd opgenomen, kunnen niet zeggen hoe lang het zal duren voor Carola geheel is hersteld. Door mid del van medicijnen, later mogelijk gevolgd door the rapie, hopen ze dat de jonge zangeres weer snel op de been is. Bij BZN wordt niet gezocht naar een vervan gende zangeres. De groep heeft besloten voorlopig geen concerten te geven. Campagne Actrice Elizabeth Tay lor, die na de dood van haar vriend Rock Hud son de Amerikaanse stichting voor Aids-on- derzoek oprichtte, is momenteel in Japan om fondsen voor de stich ting bijeen te krijgen. De actrice kreeg daarbij de steun van de direc teur van de Japanse scheepsbouwers- federatie Sasagawa, die evenals Taylor met een Aids-button op de pers te woord stond. Bowie in België WERCHTER De Engelse popster David Bowie geeft, als onderdeel van zijn Europese tournee, op 2 juni een concert in het Belgische Werchter, dat vooral faam kreeg dankzij het drukbezochte dubbelfestival Torhout-Werchter. Aangezien een deel van de kaarten in Nederland zal wor den verkocht, is het voor de genen die geen kaartje hebben kunnen bemachtigen voor de twee optredens in het Feye- noord Station in Rotterdam een mogelijkheid de muzikant en zijn groep alsnog aan het werk te zien tijdens zijn Glass Spider-tournee. De voorver koop voor dit concert begint zaterdag. Keramiekmuseum krijgt 58.000 dollar van Paul Getty-fonds LEEUWARDEN Het keramiekmu- seum het Princessehof in Leeuwarden heeft van de J. Paul Getty Trust een gift gekregen van 58.000 dollar (117.000 gulden). Met het geld zal een wetenschappelijke catalogus van de Aziatische collectie worden gereali seerd. Het manuscript wordt geschre ven door de huidige directeur van het museum, dr. Barbara Harrisson, die in juni afscheid neemt. De Aziatische col lectie keramiek uit de 15e, 16e en 17e eeuw is van belang omdat ze inzicht geeft in de handel van Nederlanders en Portugezen in die periode. Me vrouw Harrisson zal twee jaar aan het project werken. Margie Smit in „Who needs gold" in het Theater aan de Haven op don derdagavond Dromen zijn in zoverre be drog, dat het Cadance Festival moderne dans belooft, maar dit wat Margie Smit betreft een van de leden van het Danscollectief „Vals Bloed" geenszins waarmaakt. Zowel in haar welgesneden pyamapak als in haar glinste rende ééndelige badpak reikte Margie Smit op z'n hoogst en dan nog aarzelend naar de mime. Zij liep als een slaap wandelaarster met een kaarsje, voelde zich uiteraard onbe- haaglijk in een te' kleine doos van plexiglas en monterde pas al kraaiend achter een gou den masker wat op toen zij met goudstukken kon strooien. Tussen de bedrijven door werd zij achternagezeten door veel zijdige, priemende lichtbun dels die allerlei lijnen en figu ren, soms zelfs bijna hele pas poppen en picturale fragmen ten van weelderige vrouwen en blote mannen op de vloer projecteerden. Margie werd er zichtbaar nerveus van en hardop tellen van cijfers als 86, 94 en 686 hielp ook al niet. Men zal begrijpen dat hier ge droomd werd, waarbij de scho ne slaapster zichtbaar verstrikt raakte in de lianen van haar weggedrukte lustgevoelens. Maar de titel van dit optre den is nu eenmaal „Who needs gold" het werd dan toch uiteindelijk een gouden droom want tenslotte werd alles goud wat er blonk. Een waterval klaterde gouden stralen, te midden waarvan Margie stond als onder een douche, zij het met haar badpak nog aan. Zij kraaide niet meer, maar haar mond sprak wel in opperste gelukzaligheid het woord „subsidie". Zou daar een verte genwoordiger van WVC mits in het Theater aan de Ha ven aanwezig heus intrap pen? Programmatisch was er sprake van „de harde werke lijkheid", waarin deze rond loopster zou moeten functione ren. Die werkelijkheid hebben wij niet kunnen ontdekken. De zin van dit optreden even min en enige doelgerichte, creatieve aandrift in het vlak van welke bewegingskunst dan ook helemaal niet. FRANK DELBOY AMSTERDAM Het Concertgebouw in Am sterdam heeft gisteren vrijwel alle kaarten ver kocht voor het tweede op treden binnen een half jaar van Vladimir Horo witz. Vanmorgen was nog maar één enkele kaart te koop. Horowitz (83) ver zorgt op 24 mei in de gro te zaal van het Concertge bouw opnieuw een recital. Het gaat om de première van een nieuwe, korte tournee langs enkele Eu ropese steden. De pianist trad eind novem ber, toen voor het eerst in vele jaren, ook al op in Amsterdam. Gisteren om half tien 's mor gens begon aan de kassa van het Concertgebouw de voor verkoop van het nieuwe optre den van Horowitz. De kaarten kosten, evenals vorige keer, 200 gulden per stuk. Concert gebouw-directeur Sanders: „Het was ditmaal een zo moge lijk nog groter gekkenhuis dan de eerste keer. Al om twee uur 's nachts stonden mensen bij ons op de stoep". Sanders denkt dat er voor het Concert gebouw ook financieel sprake is van een record: „De grote zaal telt 2.200 plaatsen, dus we hebben op één dag voor zo'n vier ton aan kaartjes ver kocht". JEROME REEHUIS EN PAUL DE LUSSANET IN ARTISTIEKE LEIDING AMSTERDAM Neder land is een toneelgezel schap rijker: de Compag nie van de XXe Eeuw. De mooie sierletters waarmee deze naam staat opgete kend, zijn karakteristiek voor de intentie van het (nog) niet gesubsidieerde, maar wel gesponsorde ge zelschap. ..De Compagnie van de XXe Eeuw is opgericht om - in te genstelling tot gangbare ge bruiken - de toneelschrijfkunst tot vedette te maken en deze alleen te laten doen door klas siek getalenteerde acteurs, aan wie zich op hun beurt regis seur, bewerker en dramaturg dienstbaar maken", zo luidt de samengevatte intentie-verkla ring. De artistieke leiding wordt ge vormd door de acteur Jerome Reehuis en de filmer en regis seur Paul de Lussanet. De au teur Hugo Claus is de be schermheer. Op 6 mei presen teert de Compagnie van de XXe Eeuw zich officieel in de Bovenzaal van de Amsterdam se Stadsschouwburg met de première van „De paradox van de acteurs" (Le paradoxe sur le comédien) van de acht tiende eeuwse schrijver en ge leerde Denis Diderot. Deze „uitvoerige tweespraak over het werk van toneel schrijvers en acteurs en de wijze waarop ongetalenteerden en middelmatigen zich onder scheiden van de groten", is door Dimitri Frenkel Frank (die deel uitmaakt van het be stuur van het ensemble) be werkt tot een theaterstuk. On der regie van Paul de Lussa net worden de twee rollen ge speeld door Hidde Maas en Je rome Reehuis. In het stuk worden beroemde rollen belicht, als Hamlet, Cle opatra en Vosmaer de Spie en passeren sterren als Ellen Vo gel, Ko van Dijk en de grote Bouwmeesters het voetlicht. In zijn „Le paradoxe silr le co médien" beweert Diderot dat de beste acteurs er, al spelend, geen enkel gevoel op nahou den. Tot in de meest hart stochtelijke scènes toe zijn zij een en al koele berekening. Zij imiteren de hartstocht van de personages, gemodelleerd naar het leven, zo kundig mogelijk. Pas dan kunnen de toeschou wers zich emotioneel totaal ge ven - en dat is het doel van de voorstelling. „Met de stijl van acteren en de inhoud van dit stuk beoogt de Compagnie een visitekaartje en een geloofsbe lijdenis af te geven". In totaal worden er van „De paradox van de acteur" tien voorstellingen gegeven: van 6 t/m 9 mei en van 13 t/m 16 mei. Op 10 en 17 mei is er een matinee-voorstelling. De op voeringen vinden alle plaats in de Bovenzaal van de Amster damse Stadsschouwburg, maar de Compagnie wil ook het land in. Met de diverse schouwburgdirecteuren wordt hierover nog onderhandeld. De oprichters van de Compag nie zijn gekant tegen het regis seurstoneel, dat momenteel nog de boventoon voert en te gen de modernistische en in tellectualistische trends binnen het huidige toneel, die de ta lenten van klassiek geschoolde Jerome Reehuis (I) en Hidde Maas in „De paradox van de acteur", het eerste stuk van het fonkel nieuwe gezelschap Compagnie van de XXe Eeuw. (Foto: F. André de la Porte) acteurs links laten liggen. „We willen geen sterrentoneel, maar we willen wel laten zien, wat goed en gedegen acteren is. De Actie Tomaat heeft dit genre acteren kapot gemaakt. En sindsdien zijn bij voortdu ring de veelzijdigheid en de grote technische vaardigheden van klassieke acteurs verdacht gemaakt", aldus Jerome Ree huis. Dimitri Frenkel Frank wijst op Duitsland waar het regis seurstoneel wel kan gedijen, omdat het regieconcept ruimte laat aan de inbreng van rijk getalenteerde rasacteurs. Zolang de Compagnie het zon der subsidie moet stellen, wordt er voor de geplande produkties met gastspelers ge werkt. Jules Croiset, Cor van Rijn en Henk van Ulsen wor den genoemd. Als toekomstig repertoire staan genoteerd: „Tanchelijn" van Harry Mu- lisch, „The leeman Cometh" van Eugene O'Neill en een programma rond Oscar Wilde. Gezocht wordt naar een spon sor die het gezelschap in staat stelt Hugo Claus opdracht te geven voor het schrijven van een nieuw stuk „op maat van de Compagnie". Filmer Paul de Lussanet, een van de initiatiefnemers van dit gezelschap, vat zijn taak als ar tistiek leider met plezier op: „Ik zie niet zoveel verschil tussen film en toneel". Jerome Reehuis maakt het volgend seizoen een uitstapje naar de vrije produktie: hij speelt mee in de „Max Havelaar" van Jos Brink. Maar dit neemt niet weg, dat hij zich „voor de volle honderd procent blijft inzetten voor de Compagnie". MAX SMITH DEN HAAG De internationale Jazzprijs „Bird" van het North Sea Jazz Festival is voor dit jaar toegekend aan altsaxofonist en clarinettist Piet Noordijk in de ca tegorie Nederland, voor Europa aan de Deense bassist Niels Henning Orsted Pedersen en in de groep Ameri ka aan altsaxofonist en trompettist Benny Carter. De trofeeën, ontworpen door Thea IJdens, worden op het ko mende festival uitgereikt. De gelauwerden treden bovendien op 10 juli, de eerste dag van het festival in Den Haag, op in een concert met eerdere winnaars van een Bird. Voor de toekenning van de onderscheidingen waren er twee ju ry's, een Nederlandse van vijf radiomedewerkers en een zeer uitgebreide internationale van befaamde jazzkenners. Piet Noordijk werd voorgedragen omdat hij een altsaxofonist en clarinettist is zonder weerga in de Nederlandse jazz van na de tweede wereldoorlog en een all-round musicus die een schitte rend evenwicht heeft weten te vinden tussen „orde" en „loos gaan", aldus het juryrapport. De internationale jury oordeelde dat Niels Pedersen een Bird heeft verdiend omdat zijn bijdrage aan groepen en musici wordt ingekleurd door zijn europees-muzikale afkomt, omdat hij als begeleider moet worden gerekend tot de beste ensemble-bassis ten en omdat hij een onovertroffen solist is. Benny Carter soleert constant op hoog niveau in een elegante stijl en met een groot uitdrukkingsvermogen, stelt de jury. Hij is de beste coach die de jazz kent, wat blijkt uit onder andere zijn platen en optredens met Europese groepen in de jaren dertig. De veteraan speelt nog steeds goed en leverde een belangrijke bij drage aan de ontwikkeling van de jazzmuziek, ook als componist en arrangeur, naar de jury heeft vastgesteld. DEN HAAG De tien grote orkesten van ons land zijn van mening dat de kwaliteit van de orkesten wordt aangetast door de bezuinigingen die minister Brinkman van cultuur heeft doorgevoerd. Dit bleek gisteren tijdens een zitting van de Raad van State waarin de orkesten hun eerder ingediende bezwaar schriften tegen de bezuinigingen mondeling kwamen toelichten. Door de snelle invoering van de hoge bezuinigingen heeft de minister zich schuldig gemaakt aan onbehoorlijk bestuur, aldus vertegenwoordigers van de orkesten. Zij willen dat de Raad van State het besluit van de minister vernietigt. Een woordvoerder van het ministerie van WVC verdedigde de bezuinigingen door te wijzen op het „overaanbod" van symfo- niemuziek en de snelle groei van het aanbod van de overige mu ziek. Volgens hem moet de subsidie nodig herverdeeld worden. In totaal moeten de orkesten 12 miljoen gulden inleveren. Drie vierde deel daarvan komt ten goede aan andere muziekvormen zoals bij voorbeeld jazz- en popmuziek. De resterende drie mil joen zijn structurele bezuinigingen. Grote bezwaren hebben de orkesten tegen de zogenoemde budgetfinanciering die de be windsman in januari '84 heeft doorgevoerd. Voor die tijd kon den de orkesten al hun kosten declareren. Nu moeten zij met een jaarlijks tevoren vastgesteld bedrag rond zien te- komen. Verscheidene woordvoerders van de orkesten zeideli gisteren niet langer in te kunnen staan voor de kwaliteit van de muziek. Zij vinden dat het ministerie de bezuinigingen te laat heeft aan gekondigd. De orkesten hebben daardoor te weinig tijd gehad om de maatregelen financieel op te vangen. Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Children ot a lesser god (al); do. t/m zo. 13.30, 16.00, 18.30, 21.15. ma. di. 18.30, 21.15. EUROCINEMA II: Peggy Sue got married (al); 18.45, 21.15. Nieuwe avonturen van de troetel- beertjes (al); do. t/m zo. 14.00, 16.15. EUROCINEMA III: Over the Top (12); do. t/m zo. 13.30. 16.00, 18.30, 21.00. ma. di. 18.30, 21.00. EUROCINEMA IV: Golden Child (12); do. t/m zo. 13.45, 16.15, 18.45, 21.30. ma. di. 18.45, 21.30. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: China en silk (18); za. 24.00. EUROCINEMA II: Meisjes in vuur en vlam (18); za. 24.00. EUROCINEMA III: Over the top (al); za. 24.00. EUROCI NEMA IV: Golden Child (12); za. 24.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239); Over the Top (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. 15.00. Nieuwe avonturen van de troetel beertjes (al); za. zo. wo. 13.15. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Flodder (al); 14.30. A Room with a View (16); 19.00, 21.15. Golden Child (12); Children of a lesser god (al); Iris (12); Crocodile Dundee (al); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Bree- straat 31, tel. 123875): Na school tijd (16); 14.30, 19.00, 21.15 behal ve ma. di. wo. 21.15. The Mission (12); ma. di. wo. 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071- 125414); Physical attraction (18); 14.30, 19.00, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Talk dirty to me (18); vr. za. 23.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): Flodder (12); ma. vr. 19.00. di. zo. 20.15. Dutch Treat (al); vr. 15.00, 21.15. za. 19.00. ma. 21.16. Taran en de toverketel (al); za. wo. 15.00. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Labyrinth (al); do. vr. za. zo. 14.45. Heartbreak Ridge (12); 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Flod der (al); do. t/m zo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. CITY THEATER III: Ferris Buellera day off (al); tijden zie City II. CITY THEATER IV: The Fly (16); 19.00, 21.15. zo. ook 14.45. Cinderella (al); do. vr. za. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Flodder (al); do. t/m wo. 19.00. zo. wo. 15.45. De slog; vr. za. ma. di. wo. 21.00. Moskou gelooft niet in tranen (16); do. zo. 21.15. ZOETERMEER PROMEN 1,2,3 (Promenade 7, tel. I 511313): The golden child; d<v zo. 19.00, 21.30. ma. t/mW 20.00. do. vr. 13.45. Bambi; df 13.45, 16.15. za. zo. wo. 1| Over the top; do. t/m zo. i| 21.30. do. vr. 16.45. za. zo. ij 19.00, 21.30. ma. di. wo. 20.0A ook 14.00. Labyrinth; do. vr. 16.15. za. zo. wo. 14.00. R Sue got married; do. t/rr 19.00, 21.30. ma. di. wo. 20.d DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 2t( 463500): The mosquito c< 14.00, 18.45, 21.30. zo. 16.00, 18.45, 21.30. A Crocodile Dundee (al); 18.45, 21.15. zo. 13.30, 1ll 18.45, 21.15. ASTA 2 fourth protocol (16); 14.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 21.30. BABYLON 1 (Winki trum Babylon, tel. 471656): dren of a lesser God (al); 18.45, 21.15. zo. 13.30, 18.45, 21.15. BABYLON 2: shop of horrors (12); 19.00, do. vr. ma. di. ook 14.00. E LON 3: Terug naar Oegst( (12); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 16.00, 19.00, 21.30. CINE (Buitenhof 20. tel. 630637): the top (12); 14.00. 18.45, zo. 13.5, 16.00, 18.45, 21.30. jig NEAC 2: No mercy (12); 1| 21.30. ma. di. ook 14.00. q AC 3: The color of money^. 14.00, 18.45. 21.30. zo. ird 16.00, 18.45, 21.30. EUROO MA (Leyweg 910, tel. 667066)fle voyage home (al); za. 19.00, $h zo. 16.00, 19.00, 21.30. overig», gen 13.30, 19.00, 21.30. TROPOLE 1 (Carnegielaan, 456756): The golden child 14.00, 18.45, 21.30. zo. 14.00,(w 18.45, 21.30. METROPOLI u Round midnight (al); 16.45, V, do. vr. ma. di. ook 14.00. TROPOLE 3: A room with al»1 (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. t 16.00, 18.45, 21.30. METRfo i LE 4: Iris (12); 14.00, 18,45, 2 f zo. 13.15, 16.00, 16.45, 2j, METROPOLE 5: De aanslatut 14.00. 20.00. ODEON 1 (HP gracht 13. tel. 462400): The 1 2 ge home (al); 13.45, 18.45, 2&ti zo. 13.15, 16.00, 18.45, 201 ODEON 2: Over the top,' 13.45, 18.45. 21.30. ZO. 16.00, 18.45, 21.30. ODEO" The golden child (12); 1 1 18.45, 21.30. zo. 13.15, 10) 18.45, 21.30. ODEON 4: FI<l_. (al); 13.45, 18.45. 21.30. zo. 16.00, 18.45, 21.30. LE RW 1(Kettingstraat 12b, tel. 65<je Carmen (18); 13.00, 15.00. 1ai 19.00, 21.00. zo. v.a. 15.00. -] PARIS 2: Between lovers (18''j 12.15. (zo. v/a 13.45.) PAFT Wanneer gaan we naar bed7v< v.a. 12.30. (zo. v/a lln HAAGS FILMHUIS (Denrwi 56. tel. 459900): Zaal 1: Deaeu arts; 19,30, 21.45. Tails of ori. ry madness; zo. 14.00. Ohnr turn; zo. 16.15. Zaal 2: True ries; 19.30. Tema; 21.45. Zi wo. do. vr. za. 16.00 middag stelling voor een speciale KINDERVOORSTELLING Taran en de toverketel; do. t/m zo. 14.00. Troetel beertjes; do. t/m za. 15.45, wo. 14.00. dag. (beh. zo. di.) 19.30, 21.4?' 20.00. di. 19.30, 22.00. Catc do. The parallax view; vr. v chosen; za. The great gatsbv n The seven percent solution'. This property is condemned1" 11 to NACHTVOORSTELLINGEN: J1' CINEAC 1: Platoon (I6pe 00.15. CINEAC 2: No n za. 00.15. CINEAC 3: To liv^ die in L.A. (16); za. 00.15.* CINEMA: Olinka en haar ei avonturen (18); za. 00.02. er WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Youngblood (al); do. t/m zo. 20.00. The mission (al); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Donald Ducks verjaardagspartij tje; za. zo. 14.00. KINDERVOORSTELLINGEN: BABYLON 2: De troetelbi 14.00. zo. 13.30, 16.00, 2: Bambi; do. vr. za. 14.01 13.15, 16.00. EURO Cll Assepoester; za. zo. 1 TROPOLE 2: Bambi; za. 14. 14.00, 16.00. BLESSUM „Of ik echt blij ben met die prijs? Nee, nog niet. Ik ben emotioneel nog zo met het ontwerp verbonden dat ik het bijna als een in breuk op mijn privacy ervaar als iedereen er zomaar naar kan kijken. De jury heeft die band zelfs beter kunnen bekij ken dan ikzelf. Daarom ben ik er nog niet helemaal klaar mee". Mevrouw Betty Feiten (49) uit Blessum was stomver baasd toen ze hoorde dat ze de „Grote Prijs van de Vlaamse Boekbindkunst" had gewon nen. „Het was wel een band waar ik bijna helemaal tevre den over was. Sn dat komt zelden voor". Betty Feiten zit nog maar en kele jaren in het handboekbin- dersgilde. Zij is niet omgeven door een waas van geheimzin nigheid en stoffige nostalgie, die een uitstervend beroep zo dikwijls kenmerken. Ze wil dat ook niet. „Ik ben steeds bezig weer andere mensen voor dit vak te interesseren. Alles moet zo open mogelijk. De kennis moet worden door gegeven. Maar al teveel am bachten zijn uitgestorven door krampachtig gekoesterde am bachtsgeheimen". Iedereen die belangstelling heeft voor de handboekbinde rij mag daar kennis van ne men in haar atelier, in de voorkamer van haar stulpje in de prachtig gerestaureerde en knusse 'buorren' van Blessum. Ze werkte 22 jaar in de ge zondheidszorg als röntgenfoto- graaf. Dat was een periode van keihard werken in het drukke Westen. Betty Feiten is gebo ren en opgegroeid in Laren, dochter uit een groot gezin en al op jonge leeftijd zelfstandig. „Ik wilde in de chemie. Door ziekte kwam ik in het studen tensanatorium terecht. Voor het bedrijfsleven was ik toen eigenlijk uitgeschakeld hoewel ik helemaal gezond was ver klaard". Ze stapte naar de di rectie vaji een ziekenhuis en liet zich nu eens niet van de stoel praten door allerlei schimmige argumenten. Ze werd aangenomen. „Zo hefrik eigenlijk altijd werk gekregen. Zonder sollicitatiebrieven. Ge woon naar de directie slappen en met goede argumenten ko- Betty Feiten werkte lang in ziekenhuizen te Amsterdam en Amstelveen op de röntgen- afdeling. „Geweldig boeiend om met mensen öp te gaan. Vooral als je je bewust bent van de gevaren van röntgen straling en waardoor mensen die ermee behandeld worden zich verschrikkelijk bedreigd voelen. Die mensen de aan dacht geven die ze nodig heb ben. Maar er kwam steeds minder tijd voor die aandacht en dan ga je steeds harder en langer werken om die toch maar te geven", vertelt ze. Me vrouw Feiten raakte over werkt. „Het meest bizarre is dat je dat absoluut niet in de gaten hebt. Je hebt geen tijd voor ziek zijn en och, met een vakantie ben je er weer bo venop. Denk je" Betty Feiten werd afgekeurd en kwam in de WAO terecht. „Ik moest toen wel de tering naar de nering zetten. Daar had ik niet zo erg veel moeite mee. Een deel van ons week endhuis in Blessum werd ge schikt gemaakt voor perma nente bewoning. Maar ik was te jong om stil te zitten. Hoe vind je werk dat boeit en je in contact houdt met mensen? Ik heb nog een poosje in het WA- O-beraad gezeten. Dat klikte niet. Daar zaten teveel mensen die zich te gemakkelijk bij hun situatie neerlegden". Boekbinder „Ik las in een interview met een WAO-er dat hij hand boekbinder was geworden. Dat wilde ik ook. Omscholen mocht van de bedrijfsvereni ging, wanneer ik eerst een halfjaar bij een boekbinder te recht kon. Op het Groot Scha- vernek in Leeuwarden was een binderij van Van Wijn gaarden. Daar ben ik heen ge gaan zoals altijd en ik kon de volgende dag beginnen". Dit werk beviel prima en Bet ty Feiten raakte zo snel thuis in dit vak, dat ze al na een paar maanden naar Wassenaar mocht voor een opleiding. Ze kreeg een baan voor 20 uren als boekbinder bij de openbare bibliotheek in Leeuwarden in het kader van de werkverrui- mende maatregelen. Met enige moeite kon die baan tot twee jaar worden gerekt. Vervol gens kreeg ze een aanstelling bij de provinciale bibliotheek. Dat werd een nachtmerrie. „Het is een prachtige instelling en er wordt schitterend werk gedaan. Ik werd daar aange steld op grond van positieve discriminatie van de vrouw. Blijkbaar moesten ze mij daar niet op die plaats. Ik werd door de collega's niet geaccep teerd. Ik vond er geen enkele weerklank. Een half jaar lang heb ik geprobeerd door die barrière heen te breken. Het lukte niet. Dat was niet vol te houden. Ik moest er mee stop- „A1 vanaf mijn zestiende heb ik keihard gewerkt. Ik heb er acht jaar over gedaan om ein delijk mooie dingen te kunnen doen zonder me schuldig te voelen geen werk te hebben. Nu kan ik werken zonder op dracht van anderen, alleen in opdracht van mezelf. Ik maakt wel eens iets voor een ander, een poëzie-album of een band voor een dierbaar boek. Maar dan wordt het iets heel per soonlijks, waar de opdrachtge ver heel nauw bij betrokken wordt". Inhoud Mevrouw Feiten vindt de in houd van een boek, waarvoor ze een band, maakt heel be langrijk. „Neem nu een oud bijbeltje. Wanneer je de in houd zo belangrijk vindt moet je die met zorg omgeven. Daar hoort geen kapotte band om heen. Het hoeft niet duur of met goud belegd. Maar ik ben altijd geschokt als ik zie hoe lang mensen met zo'n kapot boek rondsjouwen". De inhoud van een boek is voor de Bles- sumse ook de aanleiding ge weest tot het maken van de band waarop de Grote Prijs Betty Feiten in haar atelier. van de Vlaamse Boekdruk kunst is gevallen. „Een colle ga-liefhebber zei dat ik mee moest doen aan de prijsvraag. Ik werd vorig jaar in decem ber getroffen door enkele ge dichten van Anna Blaman. Ze waren in het Nederlands en Frans gedrukt door de Expo nent, een kleine drukkerij van Menno Wielinga in Bedum en voor het eerst uitgegeven. Ik verzamel alles van die druk kerij". „Vooral het gedicht 'La pri- sonnière/De gevangene' sprak me geweldig aan. Daar heb ik een schets voor gemaakt en in een maand tijd moest de band klaar. Dat lukte nog net". Op de band werd het binnenaan- zicht van een gevangeniscel gemaakt in een soort batik op kalfsleder. "Ik wilde er ook nog een band voor een Fries boek bij. Dat werd De Gouden Rider van Rixt. Daar is geen prijd op gevallen. Dat had ik ook niet verwacht, want die band was technisch n|o perfect door tijdgebrek^, Mevrouw Feiten is bij bi derlandse en Vlaamse bindersgilde aangesloten voelt zij zich het bestex Vlamingen thuis. Bij le derlandse gilde bestati soort clan-vorming wre zij zich voelt geblokkek deze groep wordt ook fct ken van 'amateurs' i roepsbinders'. De Vlaei doen het beter. Die sprar leen maar van 'liefheb)" practisch werken'. Zij fr gens Betty Feiten oo opener. ji De Grote Prijs en nogei enzeventig andere fc^a den of boekachtige o|e worden vanaf woensdju toongesteld in het Rijkri te Leeuwarden. Gedepje drs. J. Walsma zal die tie openen. Eerder t boekbinderswerk al tem Gent en Bergen op Z«< Leeuwarden volgt Te] nog. durk:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 10