Dees waarschuwt tegen aids en paniek Humor troef in Wrights „Misdaden van Vautrin" Radio en televisie avond lang op de bres voor Gast aan Tafel ïonge schrijvers concurrent Russische staatsuitgeverij Mattheus Passion valt niet mee VOORDELIG WINKELEN? KIJK INDE KRANT. BINNENLAND/BUITENLAND EeidócSotwatit WOENSDAG 15 APRIL 1987 PAGINA 5 (Vervolg van de voorpagina) DEN HAAG De grote aids-campagne die staats secretaris Dees van volks gezondheid gisteren heeft ingeluid onder het motto „Vrij veilig, stop aids", begint lief en aardig met een bijtje dat verschillen de bloemetjes aandoet, isteravond was het dier- s voor het eerst op tele visie te zien in een spotje Postbus 51. Het zoemt prettig van bloem naar bloem, om vervol gens plotsklaps dood neer ie vallen: aids. Hoewel Dees erkent dat dit tafe reel „misschien wel lie vig" is, noemt hij de cam pagne als geheel „feitelijk en zakelijk": „Men kan zelf iets doen of iets laten om de risico's tegen te pan". voorlichting over aids is in Nederland totnutoe vooral ge- cht geweest op de groepen ie bij uitstek kans maakten iet dodelijke HIV-virus op te open: homoseksuelen, spui tende druggebruikers en men sen met de bloedziekte hemo filie. Maar volgens staatssecre taris Dees is nu het moment aangebroken om ook het grote publiek te waarschuwen voor aids. „Sommige risicogroepen hebben we niet goed kunnen bereiken, zoals de heroïne- prostituées en hun klanten" aldus Dees. „Maar we starten deze publiekscampagne vooral ook omdat het virus zich steeds verder onder de hetero seksuele bevolking verspreidt. Aids is geen homo-ziekte, hoe wel het wel voor het eerst b!j homo's werd gesignaleerd. He laas is het zo dat van de 260 aidspatiënten die Nederland op dit moment telt, twee de ziekte via hetero-seksueel con tact hebben opgedaan; zij zijn door heroïine-prostituées be smet. Hoewel de kans op be smetting bij hetero's op dit mo ment nog gering is, is er geen enkele aanleiding roekeloos te leven. Het gaat tenslotte om een ziekte die de dood tot ge volg heeft". Verleden jaar september wa ren er in ons land 180 aidslij- ders, een half jaar later was dat aantal gestegen tot 218 en nu zijn het er 260. Er werd al tijd aangenomen dat in 1991 ongeveer 3200 mensen de ziek te zouden hebben, maar Dees kwam gisteren met een nieuw, onrustbarend getal: het zullen er waarschijnlijk 4500 zijn. Het virus grijpt sneller om zich heen dan iedereen had durven Ingetogen Voor de aids-campaghe maakt Links: Eén van de affiches die worden gebruikt in de strijd tegen aids, waarvoor in de campagne het beeld van een dood neergevallen bijtje symbool staat. Rechts: Een van de waarschuwingen in de advertentie campagne. het ministerie van WVC ge bruik van televisiespotjes, bro chures, advertenties en derge lijke. De toon is rustig en ner gens verschijnt een dreigend pistool of ander angstaanja gend symbool in beeld, zoals in het buitenland nog wel eens wil gebeuren. Waarom is uw campagne zo zacht en ingetogen? Dees: „In tegenstelling tot bij voorbeeld de campagne tegen alcohol in het verkeer, wiUen we nu niet emotioneel te werk gaan. Want we moeten niet al leen aids, maar ook paniek voorkomen. Bovendien blijkt uit vorige acties dat feitelijke en zakelijke voorlichting doel treft; het seksuele gedrag van homoseksuelen is daardoor veranderd". Maar het aantal aidspatiënten stijgt schrikbarend. „Daarom wijzen we ook heel direct, rechtoe rechtaan, op de risico's. We weten dat de ken nis over aids heel behoorlijk is en nu zeggen we: neem uw ei gen verantwoordelijkheid. Daar spreken we de mensen op aan Daarbij denkt u eerder aan het gebruik van condooms, dan aan een pleidooi voor één vas te seksuele partner, zo blijkt uit het campagne-materiaal. Met name uit religieuze hoek wordt dat halfslachtig ge noemd. Bent u niet wat al te terughoudend? „Nee, we zeggen wel heel dui delijk dat wisselende seksuele contacten infectie kunnen ver oorzaken, maar we willen niet gaan moraliseren. Het is niet de taak van de overheid zich te bemoeien met het seksuele gedrag van mensen, daarmee zouden we de persoonlijke le venssfeer van de burgers aan tasten". Het advies condooms te ge bruiken heeft toch ook betrek king op het seksuele gedrag? „Jawel, maar de manier waar op mensen hun seksuele leven inrichten behoort tot hun per soonlijke verantwoordelijk heid. Het gaat te ver te advise ren het bij één partner te la ten, de volgende stap zou dan zijn alle homoseksuele contac ten te verbieden". „Toch moeten we dat niet doen. Als seksueel contact an deren kan schaden, moeten we wel op dat risico wijzen, maar de mensen moeten vervolgens zelf hun verantwoordelijkheid nemen. Wij geven ze daarvoor technische informatie; gebruik bij wisselend seksueel contact een condoom". Op één van de affiches (onder de titel „We moeten 'ns ernstig praten, Jan") staat het zo: „Als je niet altijd seks hebt met de zelfde partner en je partner niet alleen met jou, zijn er een paar dingen die je absoluut moet weten. Bijvoorbeeld dat je een extra risico loopt om be smet te raken met het aids-vi rus. En dat je die besmetting door kunt geven. Wat je dus vooral moet weten, is hoe je je zelf en je partner(s) kunt be schermen. Gelukkig is dat ta melijk eenvoudig. Want aids krijg Je n'et zomaar. Er zijn maar twee manieren waarop je het kunt krijgen: via bloed- bloed-contact en via seks. In jouw geval hebben we het dus over seks. En in jouw geval is er maar én manier om heel ze ker te weten dat je geen risico loopt: altijd een condoom ge bruiken. Altijd". Dees: „We weten dat de meeste mensen nogal negatief denken over condoomgebruik, daarom doen we dit appèl op de eigen ver antwoordelijkheid". Dat kost de staatssecretaris al leen al voor deze campagne 5,5 miljoen gulden. Hij moet daar voor op zijn eigen begroting ruimte zien te vinden. Omdat aids niet' alleen voor de volks gezondheid, maar ook voor het ministerie van volksgezond heid een „tegenvaller" is (Dees verwacht tot 1991 ruim 200 miljoen gulden nodig te heb ben), voert hij komende maan den overleg met minister Ru- ding van financiën, om bij hem extra geld los te krijgen. Vooralsnog heeft Ruding daar niet erg enthousiast op gerea geerd, maar Dees acht zich niet biivoorbaat kansloos: „De besprekingen zijn gaande, meer kan ik er niet over zeg gen". STEVO AKKERMAN itstel doodvonnis [oordenaars Candhi EW DELHI Het Indiase Doggerechtshof in New Delhi >eft gisteren beslist dat de tvoer van het doodvonnis de drie sikhs die schuldig orden geacht aan de moord i premier Indira Gandhi, Drdt uitgesteld. Het hoger oep dat de advocaten van verdachten hadden aange- tagd, is ontvankelijk ver- ard. Het is vrijwel zeker zowel de beslissing om de e sikhs op te hangen als om n vonnis om te zetten in le- islang zal leiden tot nieuwe lusten, met name in de ordwestelijke deelstaat Pun- ARTIESTEN, TOPSPORTERS EN BEKENDE NEDERLANDERS IN ACTIE DEN HAAG „De ont wikkelingsorganisatie No- vib wil meer gebruik ma ken van de televisie om haar boodschap uit te dra gen. Niet alleen via nieuwsreportages, een programma als de Fabel tjeskrant, maar ook via een spektakelstuk als Gast aan Tafel Live". Dat zei gisteren Max van den Berg, ex-voorzitter van de Partij van de Arbeid, en sinds september vorig jaar directeur publiciteit en educatie bij de Novib in Den Haag. In samenwerking met het Tro penmuseum in Amsterdam en de VARA wordt maandag 27 april een middag- en avond vullend radio- en televisiepro gramma gemaakt, waarin drie projecten van Gast aan Tafel centraal staan. Sonja Barend geeft een beeld van de krot tenwijken in Mexico City; Martine Bijl van het platteland in Bangladesh en Bart Peeters heeft het over de mensenrech ten. De Fabeltjeskrant, met in de hoofdrol Chico Lama zal die avond inspelen op Gast aan Tafel en ook voor Zeg 'ns Aa is een „speciale" aflevering ge schreven. In het weekeinde van 25 en 26 april zullen door voetbalclubs en topvoetballers acties worden gevoerd ter on dersteuning van Gast aan Ta fel. De presentator van de tv- avond is Joop van Zijl, die live vanuit het Tropenmuseum de verschillende showonderdelen aan elkaar praat. Vele arties ten onder wie de Dolly Dots, Normaal, Freek de Jonge en de Zangeres zonder Naam moeten de kijkers overhalen in de beurs te tasten voor een van de drie projecten. Met be hulp van zo n zestig telefoon lijnen wordt de geldstand voortdurend bijgehouden, op de manier waarop dat ook tij dens „Een voor Afrika" ge beurde. Vergelijkbaar is dit spektakel echter niet. „Een voor Afrika" was een spontane en emotio nele oproep van alle omroepen om geld te geven voor de hon gerenden in Afrika. Gast aan Tafel Live is niet minder ur gent, aldus Max van den Berg, maar speelt minder in op de emoties. „Wij doen nu een be roep op het Nederlands pu bliek geld te geven voor men sen die niet zielig zijn en die zelf werken aan verbetering van hun situatie. Het is geen beroep op medelijden, maar op mede-verantwoordelijkheid". De Novib-directeur grinnikt om de vraag of mensen wel optimistische programma's over de Derde Wereld willen zien. „Emoties kunnen geen kwaad", aldus Van den Berg „maar ik weet zeker dat het publiek het op prijs stelt wan neer we nu eens niet alle grote ellende op een hoop gooien, maar laten zien dat de armen in de ontwikkelingslanden heel efficiënt met de hulp om gaan en heel hard werken om goede resultaten te bereiken. Ik vind de televisie als com municatiemiddel heel ge schikt Al bij „Een voor Afri ka" bleek dat het Nederlands publiek heel precies wilde we ten hoe bepaalde situaties ont staan en waaraan hun geld wordt besteed. Misschien heb ben we altijd onderschat in hoeverre mensen werkelijk geïnteresseerd waren in ont wikkelingsproblemen en de oorzakenaldus Van den Berg. Meeste slachtoffers veerbootramp al terug naar Dover ZEEBRUGGE Van de Brit- se veerboot Herald of Free En terprise, die een maand gele den voor de Belgische kust bij Zeebrugge verging, is het me rendeel van de slachtoffers wier identiteit is vastgesteld intussen naar Dover gebracht om te worden vrijgegeven voor de nabestaanden. Na de tegenslag afgelopen weekeinde verloopt hebben de bergers van Smit Tak geen bij zondere problemen meer. De werkzaamheden voor het drij vend maken van het ramp- schip verlopen dan ook vol gens plan. Naar verwachting kan de Herald in de laatste week van april de haven van Zeebrugge worden ingesleept. Grote hasjvangst in Amstelveen AMSTELVEEN De politie van Amstelveen heeft in sa menwerking met de douanere cherche in Amstelveen een hasjvangst van 2.600 kilo ge daan. Daarbij werden vier mensen aangehouden, aldus een woordvoerder van de poli tie vanmorgen. De hasj werd aangetroffen in een container. In de containers zaten 244 do zen met servetten, waartussen een deel van de hasj verstopt zat. Een andere deel van de verdovende middelen werd in de woning van één van de verdachten gevonden. IUNST Htt G*b*ur»n »n FrMcati m*t „D* van Vautrin" van Nicholaa Wright naar Honoré da Balzac. Ra- |it an vartaling: Uraul da Gaar. Koa- uum* Dorian da Jonge. Mat oa Sarina Crutzan, Edgar Danz, Sylvia Holatijn an Farry Kaljoo. Theater aan da Ha van, dinadag 14 april, harhalin- |M t/m zatardag IS april. ,Als een televisie-programma biedt de voorstelling zich aan. l„De misdaden van Vautrin" presenteert eerst een hoogte punt uit de voorstelling, dan Ivolgt de titelrol met muziek uit de serie „Floris" en of dat niet genoeg is, klinkt de stem van Cor Galis af en toe om hoogtepunten en keerpunten - wals de pauze- aan te kondi gen. De terzijdes maken over duidelijk dat een straffe kome die wordt gespeeld. ^De groteske personages van Honoré de Balzac komen ons niet onbekend voor. Het is ïlgeen wonder dat zij in een 'operascène naar Rossini's IONOPOLIE DOORBROKEN „Barbier van -Sevilla" luiste ren. De oplichter en moorde naar Vaütrin heeft een uiterst slim web geweven om zijn be schermeling Lucien in betere kringen opgenomen te krijgen. Daarvoor moet Luciens gelief de Esther wijken. In haar on dergang sleept ze het kleine rijkje van Vautrin mee. Zijn brein redt hem echter nog net De domme adel en de wetge vers worden er de dupe van. Hen rest slechts Vautrin vol gens de wetten van de repres sieve tolerantie op te nemen in hun kringen. Hij wordt com missaris van politie. Wright heeft het personage Vautrin, die in dit stuk doet alsof hij abt is en in werkelijk heid Jacques Colin heet, ge destilleerd uit diverse romans -van Balzac. Regisseur Ursul de Geer doet er goed aan de on ontwarbare knoop van de in trige in een humoristisch bad te laten weken. De zeven ac teurs en actrices rennen wat af en verschijnen soms maar net op tijd om deel te nemen in hun volgende rol. Wat er exact gebeurt, is niet kort na te ver tellen. Het klopt allemaal wel, het sluit prima aan en met wat vet effect, een zware aanzet hier en daar en een hoop me lodrama komt het groteske goed uit Dat is ook precies wat „De misdaden van Vautrin" beoogt. Het is poppenkastthea- ter op een podium. De begin negentiende eeuwse persona ges zijn plat: goed of slecht. Ze zijn allen uit op geld, macht en zo mogelijk liefde. Wat die ka rikaturen het publiek bieden, is de lach. Het juiste strakke gezicht, nauwgezette timing en het aanspreken van het pu bliek („tot de procureur-gene raal plotseling voor mij stond") zijn de middelen die zij erbij gebruiken. Leuk, meer preten deert het kennelijk ook niet. PETER SNEL Carina C rutzen en Edgar Danz In „De misdaden van Vautrin". (Foto: Relnko Kuiper). OSKOU De monopo- doorbroken met de komst Vorig jaar lanceerden vijf jon- epositie van de staatsuit- van een nieuw onafhan- ge. tot voordien onbekende li- iverijen in de Sovjet- kelijk coöperatief uitge- teratoren (twee dichters, een „linie wordt na lange tijd versbedrijf. toneelschrijver, een. recensent JtUSKE EN WISKE DE JOLIGE JOFFER (c) Standaard UltoeverlJ/Wavery Production» en een romanschrijver) het voorstel voor de nieuwe coöp eratie. Sindsdien krijgen zij in toenemende mate bijval van allerlei belangrijke hervor mingsvoorstanders die sleutel posities betrekken in de geves tigde literaire orde van de Sovjet-Unie. Het nieuwe hoofd van de staatscommissie, Michail Ne- nasjev, voorheen hoofdredac teur van het dagblad Sovjets- kaja Rossija, is een groot aan hanger van Gorbatsjovs open heid in de media. Al enige ja ren voordat het een officiële beleidslijn werd, was hij al be zig met „glasnost" in zijn krant. Zo weigerde hij, als eer ste Sovjetredacteur, kritische artikelen vóór publicatie aan het controlerend oog van par tijfunctionarissen te onderwer pen. Het grote voordeel van zijn steun is dat de coöperatie gebruik kan maken van klei nere drukkerijen en geen ge brek zal hebben aan papier. Vladimir Karpov, een ex-ge vangene van één van Stalins strafkampen en sinds kort se cretaris van de Schrijvers Bond, heeft openliik laten we ten dat de bond achter „dit in teressante en uiterst belangrij ke initiatief" staat. Voordelen „Efficiëntie en flexibiliteit deze aspecten zullen de be langrijkste voordelen zijn van een klein coöperatief uitge versbedrijf", zei hij onlangs en voegde daar aan toe dat bo vendien de gevestigde uitgeve rijen gestimuleerd zouden worden. „Gezonde concurren tie kan nooit kwaad zo blijft iedereen ten minste meedoen". De coöperatie wordt „vest", of tewel „nieuws" genoemd en stelt zich voornamelijk ten doel onbekende nieuwe schrij vers een kans te geven. Deze doelstelling vormt ook de voornaamste beweegreden voor de volmondige steun van de gevestigde literatoren, om dat zij vrezen dat het „ras" van jonge, veelbelovende schrijvers uitsterft. Geen van de leden van de Moskouse Schrijvers Bond is jonger dan dertig jaar. In het huidige lite raire systeem zijn beginnende schrijvers kansloos. Uitgeverij en kunnen alleen winst ma ken bij grote oplagen en dit is slechts voorbehouden aan de populaire schrijvers. Risico „Vest" handelt volgens het principe van commercieel risi co, hetgeen betekent dat de prijzen van de aandelen zullen dalen als blijkt dat een publi catie niet de verwachte mark- tafzet behaalt en verlies wordt geleden. Overigens wordt ge probeerd een startkapitaal te vergaren door een verzamel band uit te geven, waarin be halve werken van aankomen de schrijvers ook meer beken de auteurs zijn opgenomen. De aandeelhouders, die hun spo ren als schrijver al verdiend hebben, zullen hun literaire bijdragen doneren. Een jaar geleden zou een com merciële drukkerij geen kans van slagen gehad hebben. Dank zij Gorbatsjovs beleid het zelfstandig ondernemer schap aan te moedigen en de traditionele staatscontrole van het gedrukte woord op te hef fen, is zoiets nu wel mogelijk. MARTIN WALKER Copyright The Guardian. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BU UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK THEATER. RECREATIE, EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA Stadsgehoorzaal, Leiden: Chr. Ora toriumvereniging Ei Animo mat Matthous Pateion. Gszisn op 14 Voor de Christelijke Oratori umvereniging „Ex Animo" was het gisteren weer de dag waar jaarlijks alle leden naar toe leven: traditiegetrouw werd 's avonds in de Stadsge hoorzaal de Mattheus Passion van Johann Sebastian Bach (1685-1751) uitgevoerd. Het koor werd begeleid door het Randstedelijk Begeleidingsor kest, en er werkten zes vokale solisten en een jongenskoor mee. Het geheel stond weer onder leiding van de vaste di rigent van Ex Animo, Wim de Ru. Eerlijk gezegd viel de kwali teit van de koorzang, ook in vergelijking met vorige gele genheden, niet mee. De koor- klank miste de nodige door zichtigheid, wat maar voor een deel te wijten is aan de grote omvang van het koor. Er werd ook niet alert genoeg gerea geerd; het lukte de dirigent niet om al zijn zangers op tijd mee te krijgen. Vooral in tur- ba-gedeelten als bijvoorbeeld Herr, bin ich's, en Wo willst du das wir dir bereiten das Os- terlamm zu essen, waarin veel snelle opeenvolgingen voorko men, vormde deze traagheid een probleem. Ook had men moeilijkheden met de intona tie bij inzetten en bij het ver binden van grotere interval len. Het Randstedelijk Begelei dingsorkest vormde geen goe de eenheid; er deden zich ster ke schommelingen in kwaliteit voor. Onzuiverheden en aarze lende inzetten waren storende elementen in het geheel. Ten opzichte van de solisten was het geluid van het orkest vaak ronduit te log en te zwaar. Zo wel sopraan Lenie van der Heuvel als alt Rita Dams kon den er eigenlijk niet bovenuit komen. Een prachtig gezongen sopraan-aria ging totaal tenon- der aan twee iïicksichtlos doortetterende hobo's. Ook het duet Mond und Licht, zeer ge nuanceerd gezongen door Rita Dams en Lenie van der Heu vel, werd goeddeels overstemd door een te zwaar orkest. Wel mooi en sonoor klonken de violen bij de bas-aria Gerne will ich mir bequemen. Bas Hans van Heiningen klonk vrij stug. De tenor Alex Ver meulen zong zeer genuanceerd met een enigszins ingehouden, maar daardoor niet minder fraai stemgeluid. Dit in tegen stelling tot de uitermate helde re, en op een weer heel andere manier mooie, klank die Chris van Woerkom (in de rol van Evangelist) produceerde Cor Niessen tenslotte vertolkte de Christuspartij met veel drama tische zeggingskracht. ANNETTE JASPERSE Bardot verkoopt sieraden om dieren te redden PARIJS De Franse ex-actrice Brigitte Bardot gaat via het veiling huis Drouot in Parijs sieraden en andere waardevolle zaken verko pen om geld bijeen te kriigen voor het financieren van een toekom stige, naar haar vernoemde, stichting voor de verdediging van dieren in de hele wereld. De veiling heeft plaats op 17 juni. Middelpunt er van zal een briljant zijn in de vorm van een scheepje van ruim acht karaat en een „buitengewone kwaliteit". Verwacht wordt, dat er tus sen één en anderhalf miljoen francs voor zullen worden gegeven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 5