Alison Moyet: vuurwerk
met een stem van goud
JE LEEST'T IN DE KRANT VOOR JE EIGEN
STUK VAN NEDERLAND.
GENUANCEERDE COURAGE IN
CHAOTISCH STUK VAN BAAL
MARIJNEN GEEFT
OPERASTICHTING
OPDRACHT TERUG
£eicbe0outa/nt
Nog twee
jaar
Von Kara jar
KUNST
fieidóeSoiwcMit
DINSDAG 14 APRIL 1987 PAGINA li
Zelden gingen anderhalf
uur zo snel voorbij als gis
teravond tijdens het eer
ste Nederlandse concert
van Alison Moyet. De En
gelse zangeres trakteerde
haar publiek in een uit
verkocht Carré in Am
sterdam op een combina
tie van vuurwerk en kip-
pevel. Het was een uitge
balanceerd optreden
waarin de aanwezigen
vooral in vervoering wer
den gebracht door haar
vocale capaciteiten.
Alison Moyet wordt in Euro
pa gezien als de beste blanke
soulzangeres en die reputatie
maakte ze voor de volle hon
derd procent waar. Haar rau
we, emotionele stem schitter
de in zowel de swingende als
sentimentele composities. Ali
son was het snoepje van de
week, maar dan wel een heel
speciale traktatie. Ze was het
heel bijzondere, wat gezette
prinsesjes met een stem van
goud.
Gesteund door twee achter
grondzangeressen en een uit
vijf man bestaande groep
bracht Alison werk van haar
nieuwe elpee „Raindancing",
maar ze greep ook terug naar
haar Yazoo-periode met onder
meer een huiveringwekkend
mooie uitvoering van „Winter
Kills". De composities werden
in een strak en kleurrijk jasje
gegoten, al was er genoeg
ruimte gelaten voor improvi
saties en uitspattingen, van
onder meer haar g'tarist.
Alison Moyet had even tijd
nodig om aan de warme, uit
bundige begroeting van het
publiek te wennen. Ze lachte
in eerste instantie wat verle
gen toen haar vocale hoog
standjes vol soul met een ova
tioneel applaus werden be
loond, maar na een half uur
koos ze toch de voorkant van
het toneel en het volle licht
van de schijnwerpers om de
inmiddels tot het kookpunt
gebrachte fans te bedienen.
Hoewel de volgspot duidelijk
maakte dat zij de ster van de
avond was, begon ze het con
cert wat schuchter zingend
met „Love Resurrection". Het
duurde zeker twintig minuten
voordat ze haar zelfvertrou
wen had gevonden, maar toen
haalde ze ook met orkaan-
kracht uit, wat overigens ge
beurde tot groot genoegen van
het publiek. Alison Moyet op
het podium bleek vooral een
soulfeestje te zijn, wat extra
werd benadrukt door het op
vallende orgelspel, dat de ja
ren zestig deed herleven. Aan
het begin van het concert
ademde het podium, vooral
door het lichtgebruik een
nachtclub-sfeer. Daarin
bracht de zangeres sentimen
tele nummers als „All Cried
Out" en „That Ole Devil Cal
led Love". De Brel-compositie
„Ne Me Quitte Pas" kwam
recht uit haar hart en bezorg
den de aanwezigen een brok
in de keel. Waar anderen een
heel orkest voor nodig heb
ben, deed Alison met haar
stem; haarzuiver en ongeloof
lijk gevoelig.
Daarna gingen alle remmen
los, ook visueel, en stond het
statige Carré op zijn kop. De
in het zwart geklede Alison
Moyet bleek over een enorm
uithoudingsvermogen te be
schikken. Meegesleept door
het zingende publiek werden
haar danspassen steeds wil
der. Ze had het publiek in
haar broekzak en genot volop
van deze toewijding. De uit
Basildon afkomstige zangeres
Alison Moyet: tractatie.
zal haar eerste optreden in
Nederland waarschijnlijk niet
snel vergeten en dat geldt ook
voor het publiek dat de an
derhalf uur veel te kort vond.
Nadat ze echter haar musici
in een muzikaal „Goodbye"
als stoute jongetjes naar de
kleedkamer had verwezen,
was het echt afgelopen. Hope
lijk is Alison snel terug in ons
land, want om weer vijf jaar
te wachten op een volgend
concert kan van niemand
worden verlangd. Daarvoor
maakte ze een te onuitwisbare
indruk.
HANS PIËT
Toneelgroep Baal: „Moeder Courage
en haar kinderen" van Bertolt
Brecht. Regie: Leonard Frank. Mu
ziek: Maurice Horathuia. Met Kitty
Courboia, Caa Enklaar, Jack Vecht,
Julia Henneman, Rudoll Lucieer,
Nettie Blanken, Sylvia de Leur en
Judith Brokking. Koninklijke
Schouwburg, maandag 13 mei, her
haling vanavond.
Meedogen en chaos kenmerkt
de „Moeder Courage" door To
neelgroep Baal, het stuk dat
Brecht voor de Tweede We
reldoorlog schreef als waar
schuwing voor de neutraliteit
van Denemarken en Zweden.
Anna Fierling, moeder Coura
ge, komt ondanks haar oppor
tunisme geschonden uit de
strijd. Haar voorbeeld heeft
het leven van haar kinderen
niet kunnen redden.
Regisseur Leonard Frank ens
ceneert het stuk in een zuilen
galerij, zoals die in Frascati in
Amsterdam aanwezig is. Daar
wordt de handel verstouwd in
kinderwagens en lopen En-
klaar, Blanken en Brokking in
travestie rond. De Leur neemt
de rol van het gehele leger op
zich. Muzikanten hanteren
hun instrumenten soms als
wapens, bij de acteurs dienen
haardrogers als pistolen. Het is
een rommeltje, zoals oorlog
onoverzichtelijk kan zijn. De
werkelijke schermutselingen
zijn veraf. Het geluid van ge
weersalvo's klinkt via ghetto-
blasters. Deze „Moeder Coura
ge" mag dan ver van ons bed
lijken, de boodschap van Baal
luidt, dat het nog steeds oorlog
is.
„Arme mensen moeten wel
courage hebben, ze missen
houvast", stelt Courage nuch
ter, als ze weer eens over de
dood van een van haar kinde
ren heenstapt en de handel
voortzet. Haar houvast is er
een met de moed der wan
hoop: ze kan niet anders. Ze
moet eten om in leven te blij
ven, om haar kinderen de
mentaliteit bij te brengen die
ze doet overleven en dus moet
ze handel drijven. Ze kiest
voor haar kinderen, al lijkt het
van niet. Maar als haar doch
ter Katrien (Julia Henneman),
die tussendoor Nancy Friday's
boek „Mijn moeder en ik"
leest, als laatste dreigt te ver
trekken, smeekt Courage haar
te blijven.
Het cynische motto „van de
kolonels niets dan goeds"
wordt consequent volgehou
den. De fraaie, soms zelfs ro
mantische muziek van Mauri
ce Horsthuis stuwt Baal van de
ene naar de andere scene. Per
soonlijkheden als Jack Vecht,
Sylvia de Leur, Nettie Blan
ken en Cas Enklaar beheersen
het toneel en bieden sterk te
genspel aan Rudolf Lucieer als
weerzinwekkende dominee en
Kitty Courbois als Courage. De
laatste straalt vermoeidheid en
kracht uit en dwingt respect af
voor het opportunisme waar
mee zij tevergeefs tracht haar
kinderen te laten overleven.
Je begrijpt haar gevoel, dat het
onjuist is anderen dan haar ge
zin voor het kwaad te behoe
den. Haar gehandicapte, ver
krachte en verminkte dochter
Katrien houdt er een andere
gedachte op na. Zij tracht aan
het einde van het stuk een
bloedbad te voorkomen en dat
kost haar het leven.
Deze „Moeder Courage" is
geen heldere voorstelling,
maar wel een die het nog
steeds geldend dilemma genu
anceerd behandelt. In deze
schijnbaar chaotische enscene
ring weet deze sterke cast te
tonen dat dit stuk van Brecht
nog steeds kan in deze tijd.
Frank moet de schrijver heb
ben willen parafraseren: nu
wij allemaal te eten hebben, is
het tijd voor de moraal.
PETER SNEL
AMSTERDAM Emmy
Verhey opent 16 april in het
Concertgebouw in Amster
dam een driedaagse tentoon
stelling van werk van heden
daagse Nederlandse viool
bouwers. Aanleiding hiertoe
was de opdracht die de Ko
ninklijke Nederlandse Toon
kunstenaars-vereniging heeft
Vioolbouwers
exposeren
gegeven aan zes jonge bouw
ers voor het maken van strij
kinstrumenten.
Er zijn ruim 55 instrumenten
te bezichtigen. Er bestaat ge
legenheid de exposeerde in
strumenten te bespelen op
het podium van de kleine
zaal. Ook in de kleine zaal
wordt drie keer per dag de
film „Quartet" van de cineast
Anton van Muenster ver
toond. Het is een film over de
bouw van strijkinstrumenten.
DEN HAAG Regisseur Franz Marijnen heeft de Nederlandse
Opera de opdracht om een Franstalige versie van Verdi's „Don Car
los" te maken, teruggegeven. Het is hem niet mogelijk gebleken
overeenstemming te bereiken Over de uiteindelijke planning en de
wijze van realisatie. De opera „Don Carlos" had de tweede produk-
tie in het seizoen '87/'88 van de Nederlandse Opera moeten worden
en op deze korte termijn is het niet mogelijk een andere regisseur
aan te trekken. De Operastichting probeer nu een elders geprodu
ceerde Don Carlos naar Amsterdam te halen.
Schilder-ei
LEVICO TERME De Itali
aanse kunstenaar Elio Ciola
heeft een mozaiek gemaakt
dat uit 38.990 hardgekookte ei
eren in verschillende kleuren
bestaat. Het schilder-ei, dat
28.75 bij 4.2 meter groot is,
beeldt de vier elementen,
lucht, water, aarde en vuur
uit. Ciola is voornemens Het
Guinness Book of Records in
te lichten, zodat hij in de vol
gende uitgave komt als de ma
ker van 's werelds grootste
mozaiek van hardgekookte ei
eren.
Overeenkomst vergoeding kunst op tv
AMSTERDAM De NOS en
de Stichting Beeldrecht heb
ben gisteren een overeen
komst getekend waarin de be
taling voor vertoning van
kunstwerken op de televisie is
geregeld. Hierover waren al
enige jaren onderhandelingen
aan de gang. De reg
met terugwerkende kracht
vanaf 1 januari 1985. Beel
drecht is het auteursrechten-
bureau voor beeldende kunst..
Door de overeenkomst kun
nen kunstenaars die bij de
stichting zijn aangesloten een
vergoeding ontvangen voor
het vertonen van hun kunst
werken op de tv. De NOS zal
volgens een woordvoerder
jaarlijks ongeveer 50.000 gul
den in het kader van de rege
ling moeten betalen. Bij „aan
merkelijke uitbreiding" van de
zendtijd zal de contractsom au
tomatisch worden verhoogd,
aldus de stichting.
Festival van
moderne dans
in Den Haag
DEN HAAG Het „Haags
centrum voor spreiding van
aktuele theaterkunst", Het Ge
beuren, houdt van 21 april tot
en met 2 mei een festival van
de moderne dans. De naam
van het festijn is Cadance. In
drie zalen - Theater aan de
Haven, Koninklijk Conserva
torium en Korzo - worden to
taal achttien voorstellingen ge
geven door uitsluitend Neder
landse groepen. Het is de
tweede keer dat Het Gebeuren
met een dergelijk festival
komt. „De moderne dans in
Nederland is volop in bewe
ging" aldus de organisatie.
De groepen die zullen deelna
men aan Cadance zijn belang
wekkend, vinden de initiatief
nemers. Er worden voorstel
lingen gegeven door Reflex,
Cees Brand, Michele Anne de
Mey, Jan Langendiik, Margie
Smith/Vals Bloed, Truus
Bronkhorst, Pauline Daniels,
Lisa Marcus en Barbara Duyf-
jes, Dansproduktie, Onafhan
kelijk Toneel, De Nieuwe
Danserije, Glashart, Shusaku,
De Nieuwe Dansgroep en An
gela Linssen en Ann de Smet.
LEEUW
ONTSNAPT?
Elk stuk van Nederland heeft z'n
eigen nieuws en z'n eigen krant. Met
internationaal, nationaal, regionaal èn
plaatselijk nieuws.
Zo blijf je als lezer op de hoogte van
wat er zich afspeelt in de wereld.
Van ver van je bed tot dicht bij huis.
Of eigenlijk is het precies andersom:
van hier tot ver achter de horizon.
Zo bekijk je het nieuws vanuitje
eigen perspectief.
Als je de krant leest voor je eigen
stuk van Nederland.
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko-n
mende dagen, raadplegef,
men „UIT", de gratis we-ji
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN OEN RIJN
ROCINEMA I en II (Van Boetzs-*
laerstraat 6. tel. 01720-20800)11
Over the Top (alk 18.30, 21.00, ie
wo. ook 13.30. EUROCINEMA ,d
III: Irie (12); 18.45, 21.30. Nieuws^
avonturen van da troetelbeer-r
tjes (al); wo. 14.00. EUROO-P1
NEMA IV: Golden Child (12)te
18.45, 21.15. wo. 13.45. h
LEIDEN LUXOR (Stationsweg V
19. tel. 071-121239); Over thr.
Top (al); 15.00, 19.00, 21.15,1'
Nieuwe avonturen van da tros.
telbeertjea (al); 13.15. LID0
en STUDIO (Steenstraat 39, tel.
124130): Flodder (al); 14.30. Irie
(12); 19.00, 21.15. Golden Child
(12); Children of a lateer god
(al); A Room with a View (16)
Crocodile Dunde# (alk 14.30,
19.00, 21.15. TRIANON (Bres-
straat 31. tel. 123875): Ginger
and Fred (12); 14.30. 19.00,
21.15 behalve ma. dl. wo. 21.15.
Mission (12); ma. dl. wo. 21.15.
REX (Haarlemmerstraat 52,
tel. 071-125414); Dark Angel
(18); 14.30, 19.00. 21.15.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56. tel.
01719-12800). Heartbreak Rid
ge (12); ma. 19.00, 21.15. dl.
20.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075)
Mission (12); wo. 14.45, 19.00,
21.15. ma. dl. 19.00, 21.15,
CITY THEATER II: Flodder
(al); tijden zie City I. CITY
THEATER III: 8 Million ways to
die (12); tijden zie City I. CITY
THEATER IV: Death of a Sales
man (12); 20.00. Cinderella (al)
wo 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Flodder (al);
15.45, 19.00. De aanslag; 21.00.
KINDERVOORSTELLING
Peter en de vliegende sutobus;
14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Flodder (al)
20.00.
ZOETERMEER PROMENADE
1,2.3 (Promenade 7. tel. 079-
511313): Over de top; ma. dl.
wo. 20.00. The gelden child (al)
ma. dl. wo. 20.00. wo. 14.00.
Flodder (alma. dl. wo. 20.00.
Labyrinth (al); wo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27,
tel. 463500): De troetelbeertjee
(al); 14.00. My chauffeur (al)
19.00, 21.30. ASTA 2: Croco
dile Dundee (al); 14.00, 18.45,
21.15. ASTA 3: The fourth
protocol (16); 19.00, 21.30.
BABYLON 1 (Winkelcentrum
Babylon, tel. 471656): Children
ol a lesser God (al); 14.00,
18.45, 21.15. BABYLON 2: Te
rug naar Oegstgeest (12); 14.00,
19.00, 21.30. BABYLON 3:
Blonde Dolly (16); 18.45, 21.15.
CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel.
630637): Over the top (12)
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. Cl-
NEAC 2: Bambi (al); 12.30,
14.15, 16.00. No mercy (12);
18.45, 21.30. CINEAC 3: The
color of money (al); 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. EUROCI
NEMA (Leyweg 910, tel. 667066)
Irie (12); wo. 19.00, 21.30. overl-
ge dagen 13.30, 19.00, 21.30.
METROPOLE 1 (Carnegielaan,
tel. 456756): The golden child
(12k 13 15. 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 2: Bambi;
13.30, 15.30. Round midnight
(al); 18.45. 21.30. METROPO
LE 3: A room with a view (16);
13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 4: Irie (12)
13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 5: De aanslag
(al); 14.00, 20.30. ODEON 1
(Herengracht 13, tel. 462400)
The golden child (12); 13.45,
18.45, 21.30. ODEON 2: Over
the top (12); 13.45, 18.45, 21.30.
ODEON 3: Flodder (al); 13.45,
18.45, 21.30. ODEON 4: A
nightmare on Elmstreet part 2
(16); 18.45, 21.30. LE PARIS
l(Kettingstraat 12b, tel. 656402)
Met sex meer msn(s); (18); v.a.
12.00. LE PARIS 2: Doll face
(18); v.a. 12.15. PARIS 3: Girls
tor sale (18): v.a. 12.30.
HAAGS FILMHUIS (Denneweg
56. tel. 459900): Zaal 1: True
stories; 19.30, 21.45. Zaal 2: Ge
nesis; 19.30. Down by law;
21.45. Zaal 3: di. 19.30, 22.00.
wo. 19.30, 21.45. ma. 20.00. Ds
idioot; ma. Anna Karenina; t"
De dame met hst hondje; wo.
KINDERVOORSTELLINGEN:
ASTA 1: De troetelbeertjee 2;
14.00. BABYLON 3: Laby
rinth; 14.00. CINEAC 2: Bam
bi; 12.30, 14.15, 16.00. EURO
CINEMA: Pinkeltje; WO. 14.00.
METROPOLE 2: Bambi;
13.30, 15.30. ODEON 4: De
speurneuzen; 13.45.
SALZBURG Herbert va
Karajan zal in 1989 voor d
laatse keer de Salzburger Ol
terfestspiele leiden. De diii
gent van de Berliner Phi]
harmoniker, die 79 jaar is t|
in het recente verleden coi
certen wegens ziekte heel
moeten afzeggen, had het i
net weekeinde over de Paal
festspiele van 1988 als ove
zijn „voorlaatste".
LEIDEN: Haarlemmerstr. 107-109, tel. 071-134495 (naast Allwave)
BRILMIJ ZORGT HEEL GOED VOOR UW OGEN