Langs Omwegen Pastoor Van Dam zette alle Nederlandse kerknamen op een opzienbarend rijtje Zwart n( Illegale loods Laantje Van Beek leeggehaald "SIDEN OMGEVING CiidócSoiricwl DINSDAG 14 APRIL 1987 PAGINA 11 Op mijn omwegen' door stad en land kom ik graag mensen tegen. U kunt mij telefonisch of schriftelijk vertellen wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Ik ben bereikbaar via 071 - 12 22 44 op toestel 10. Schrijfavond In Het Onderdak aan de Hoofdstraat in Sassenheim wordt vanavond de maande lijkse schrijfavond van Am nesty International gehou den. De bijeenkomst begint om half acht. Het gaat om ge vangenen in Cuba, Somalië en Turkije. Nadere informa tie via telefoonnummer 02522-17518. Collecte De huis-aan-huis-collecte voor de Hartstichting heeft in Sassenheim 12.207,40 opgebracht. Dit is een record bedrag. Vorig jaar werd in deze plaats ruim 11.000 gul den opgehaald. In Roelofa- rendsveen bedroeg de op brengst bijna 6.800 gulden. In Zevenhoven werd 1.956 gul den bijeen gebracht. De vrij dag en zaterdag in Zoeter- woude-dorp gehouden col lecte ten behoeve van de ge handicapten-sport bracht 1485,50 op. Schoolvoetbal Voor de negende maal wordt op de woensdagen 15 en 20 april weer het Paasvoetbal- toernooi voor de basisscholen van Alkemade en omstre ken gehouden. Op 15 april vinden 's middags eerst de voorronden van de meisjes plaats en een week later 's- och tends die van de jongens. Diezelfde middag worden de finalewedstrijden voor zowel de jongens als de meisjes ge houden. Het toernooi wordt gespeeld op de velden van S VOW- Weteringbrug. Dubbel en Dwars Cabaret Dubbel en Dwars treedt woensdagavond op in De Kuip aan de Zeestraat in Noord wijk. Met Jack Spij kerman wordt het program ma „De Vogelaar" gebracht. Rode draad in deze voorstel ling is de relatie vader-zoon. Het optreden begint om half negen. Toegangskaarten kos ten twaalf gulden vijftig per stuk, SKAN-begunstigers en houders van een CJP moeten een tientje betalen. Contactavond Voor de laatste keer dit sei zoen wordt donderdag een contactavond gehouden voor leden, donateurs en mede werkers van voetbalvereni ging ROAC in Rijpwete- ring. Er kan naar keuze ge klaverjast of gesjoeld worden. Aanvang half negen in de kantine op het Hertogspark. Klaverjassen In het gemeenschapscentrum De Poel in Lisse vindt vrij dagavond een speciale Paas- editie van het klaverjassen plaats. De aanvang is acht uur. BZN De Volendamse groep BZN treedt vrijdagavond op in het sport- en sociaal-cultureel centrum De Schel ft in Noordwijkerhout. De groep verzorgt een avondvullend programma. Kaarten voor het optreden zijn in de voor verkoop te krijgen bij de VVV-kantoren van Noord- wijkerhout, Noordwijk, Lisse, Hillegom en Katwijk. Een kaartje kost 26 gulden per persoon. Uriah Heep De Engelse hardrock-forma tie Uriah Heep treedt vrij dagavond op in de Avantihal in Hazerswoude-Dorp. Het optreden begint om negen uur, de zaal gaat om half ne gen open. In het voorpro gramma treedt de Schotse new wave-groep Plaque of Fools op. De toegangsprijs be draagt dertien gulden vijftig. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de VVV's van Alphen aan den Rijn, Gouda, Leiden en Boskoop, café De Hoek in Koudekerk aan den Rijn, snackbar het Zwaantje en slijterij Timmermans in Ha zerswoude-Dorp. Bellmartin De zanger Jimi Bellmartin treedt vrijdagavond op in Blues Brothers aan het Henri Dunantplein in Hillegom. Het repertoire van Bellmar tin varieert van hits van Ja mes Brown tot oude soulhits in een nieuw jasje gestoken. De zaal gaat om negen uur open. Play-back Kinderen die willen mee doen aan een play-backwed- strijd, zondag 24 mei in Hil legom, kunnen zich nog tot 30 april aanmelden. Deelna me is open voor kinderen van 6 tot 16 jaar oud, er zijn drie leeftijdsgroepen. Aan melden via: 02520-20483 en 02520-18599. Rechter Morshuis keek duidelijk verstoord op toen een Leidse familie midden onder de rechtszitting met -fde nodige herrie binnen kwam. De vrouw, verge zeld van man en kind, was de gedaagde. Bij een con trole aan huis in 1985 bleek de vrouw geen om roepbijdrage te betalen. In mei 1986 betaalde ze aan de PTT een boete van 239 gulden. Het betalingsre- \uutje had ze meegenomen en ze begreep niet waarom ze nu nog voor de rechter nioest verschijnen. Rech ter Morshuis wees haar melden een overtreding had begaan. Als ze de toe gestuurde accept-girokaart zou hebben betaald, had ze niet voor de kantonrechter hoeven verschijnen. „Ik heb geen accept-girokaart gekregen", ontkende de Leidse. De officier van justitie Horbach, die voor 1 de zekerheid nog even na vroeg of ze onlangs ver huisd was, hechtte hier weinig geloof aan. Hij eiste in plaats van de oorspron kelijke boete van 35 gul den een tientje extra. „Het zal wel redelijk zijn", mompelde de vrouw toe- [eeflijk. Rechter Morshuis lacht daar duidelijk an gers over. „Ik zou dit niet redelijk vinden als ik geen accept-girokaart zou heb ben gehad. Of herinnert u zich plotseling dat u hem toch ontvangen heeft?", informeerde hij slim. De Leidse bleef timide ont kennen, maar werd door haar achterban aangezet tot wat meer weerstand. I „Ga maar in hoger be- I roep", riep haar begeleider vanaf de tribune, die blijk baar niet wist dat de boete daarvoor hoger dan 50 ctj gulden moet zijn. De man werd door de geïrriteerde ig rechter, die de verstoring ca van de orde duidelijk niet u op prijs stelde, tot stilte ge il maand. Voor de vrouw ci had Morshuis wel enig be grip. Hij veroordeelde haar tot het betalen van 35 ilden. ihalve een zwartkijker kreeg rechter Morshuis al maandag veel zwartrijders voor zijn bureau. Ook hier was er veel clementie voor de gedaagden zodat het tochtje naar de rechtbank voor enkelen de moeite waard was. Een Leidenaar was vijf keer betrapt op reizen in de Randstad zon- Ji der kaartje. Hij beweerde overspannen te zijn ge weest. In plaats van de ge bruikelijke 75 gulden per dj overtreding, hoefde hij maar 50 gulden te betalen. Een andere Leidenaar, die zich niets herinnerde van Ivizijn gratis reisje in septem ber 1985, stelde ook over spannen te zijn geweest. Hij moest wel 75 gulden I boete betalen. Een Leidse vrouw die in september 1985 werd betrapt in de trein zonder geldig plaats bewijs, had haar zaak spe ciaal voor laten komen. Haar portemonnee met kaartje werd gestolen, vlak voor ze in de trein stapte. Ze kon de conduc teur niet van haar on- gf schuld overtuigen. Zeker van haar zaak, weigerde ze te schikken. '„Het leek mij niet zoveel zin hebben met de NS verder te.pra ten. Daar denken ze toch dat dit een smoes is", meende ze waarschijnlijk pI niet geheel onterecht. Morshuis was het niet met haar eens. Hij vond dat ze minstens een poging had moeten wagen en vroeg zich af waarom ze nu wel voor het kantongerecht verscheen. „Hier kan ik tenminste uitleggen wat er is gebeurd", antwoordde ze, vol vertrouwen in de j rechterlijke besluitvor ming. Ze had een kopie meegenomen van het aan gifteformulier dat door de politie was opgemaakt over de diefstal. De offi cier van justitie verklaar de haar schuldig aan het reizen zonder kaartje maar èiste geen straf. Rechter Morshuis vonniste con form de eis. De NS stond tijdens de rechtszitting van maandag wel centraal. Een Katwij- ker werd op 14 november om drie uur 's nachts op het gesloten Leidse station aangetroffen. De man had in een café gezeten en wachtte op zijn collega's die hem om vier uur zou den ophalen om te gaan werken. Een bord dat de toegang tot het station ver bood, had hij niet gezien. Hij ontkende heftig dat het bord er zou staan. Hij zaaide zoveel twijfel bij de officier van justitie en de rechter dat hij werd vrij gesproken. ROZA VAN DER VEER St.Bernardus, die nooit ach ter een bal heeft aangelopen. In Loorfduinen was er destijds een voetbalclub die er fors tegenaan placht te gaan. Stoere jongens die voetbal den onder de naam GDA. Ie dereen zou kunnen denken, dat het Gezellig Doordouwen Appie betekende. Maar nee: GDA verschool zich achter een doodonschuldige heilige Gabriël dell' Adolarata, Ga briel van de Moeder van Smarten, een eenvoudige kloosterbroederportier, die het in z'n broek deed als er een als landloper vermomde Italiaanse rover aan de poort belde. „Het patroonschap verried een tijd die hemel en aarde aan elkaar bond. Men ging gemakkelijk en gemoedelijk om met de heiligen in de he mel. Verering van martela ren in de eerste tijden van het christendom. Heiligen aan wie men zich kon spiege len en wier voorspraak men kon inroepen. Het waren de christelijke helden en heldin nen (in de minderheid, die vrouwen). Soms ging het ook meer om de namen van fa milieleden dan om het voor beeld der heiligen". Pastoor Van Dam heeft een fijne neus voor al die zaken; zijn (ten dele) afgeronde studie kan vrome boekdelen vullen. Van de 1716 Nederlandse kerken dragen 1506 de naam van een heilige: Jezus Chris tus, 145, in talrijke onderti tels; en Maria, het meest ge liefd (Maria van Jesse, van de Wonderdadige Medaille, Hulp der Christenen, Midde lares, ter Zee, ter Nood, Ma ria Zuivering, Maagd der Ar men, O.L.Vrouw van Binde- ren, Zetel der Wijsheid: 286 kerken die op de een of an dere wijze aan Christus' moe der gewijd zijn. St.Jozef en de H.Familie boekten 103 kerknamen. Een zeer be scheiden aantal kerken is toegewijd aan de heilige Drieëenheid of de Goddelijke Voorzienigheid (8). Dat wijst volgens pastoor Van Dam „op een houding: je moet niet direct bij de Grote Baas aan kloppen!" In de angelsaksi- sche landen is dat wel an ders, gezien de vele Trinity churches, en Christ Church. Maar er is geen enkele paro chie-van-Jezus Christus in onze contreien. In totaal zijn er 19 Nederlande kerken aan de H.Geest gewijd. Voorna melijk zijn dit nieuwe ker ken. St.Jans Onthoofding Een merkwaardige plaats neemt St.Jan de Doper in: veel oude parochies zijn ge sierd met zijn naam: Johan nes' Geboorte, maar nog meer kerken die zijn ver noemd naar Johannes' Ont hoofding; 77 „Johannes-ker- ken" in totaal. Apostelkerken bij de vleet. Daarbij wint Pe trus: 56 kerken, zowel met bijzondere betitelingen Pe trus' Stoel en Petrus' Banden, als gewoon Petrus of Pieter. Voor Jacobus is er een on verwacht groot aantal: 23; in Holland en in Groningen- Twente schijnen de Jacobus- kerken een koord te vormen die de weg naar de Spaanse bedevaartsstad Santiago di Compostella bereidt. Althans die indruk heeft pastoor Van Dam; „één parochie heeft alle leerlingen van Jezus wil len eren in de Apostelkerk". Pastoor Van Dams inspan ningen hebben tot opzienba rende constateringen geleid binnen het katholieke kerke lijke leven, en ook in de aan palende reformatorische pers, die zich gretig op de openbaringen van deze Nieuwveense priester gewor pen heeft. Meesmuilend wordt vermeld, dat er tien tallen heiligen zijn aan wie slechts één kerk is toegewijd: Aloysius, Benedictus, Cunera, Felicitas, Maria Goretti, Pe trus Canisius, Sinte Ursula. Cornelis Petrus van Dam, priester, heeft alles op een rijtje gezet. Dankzij hem en de Pius Almanak weten we nu, dat er ook een Machutus- kerk bestaat, en één gewijd aan Megardus, een Marcoen, een Nicolaas van Tolentijn, een Oswaldus, een Rosa en Suitbertus en Salvius. Zelfs een Willehadus en Wulfram. En er is altijd een bisschop geweest die deze kerken en altaarstenen gewijd en ge zalfd heeft. Pastoor Van Dam hoopt ermee door te kunnen gaan! Voordat we elk reli gieus gevoel voor richting verloren hebben. „Antonius met het varken"; waar komt die nou weer vandaan? Cor nelis Petrus van Dam heeft nog niet overal een antwoord op, maar hij hoopt eenmaal een stuk verder te komen. Z'n boekje is nog niet te koop hetgeen hij betreurt; maar wie er meer van wil weten belle (op een degelijk tijdstip) de pastorie in Nieuw veen: 01723 - 8125. De dienstdoende zuster is dan mogelijk net aan het breien of verstellen, maar in elk geval krijgt men bescheid; over het zonderlin ge patronenbestand in onze katholieke samenleving. NA EEN SERIE OPERATIES WERKZAAMHEDEN VAN EEN PRIESTER ONDER TOEZICHT POLITIE En nu dan de geturfde kerk namen. Pastoor Van Dam: „Ik was echt een beetje trots toen de zaak was afgerond. Eigenlijk was ik al afgeschre ven, toen die operaties be gonnen. Een tijdje geleden belde een, overigens vriende lijke, mevrouw mij kwasi verwijtend op: „Pastoor, u met die kerknamen; heeft u niets anders te doen?" Maar mijn parochie heeft er niet onder te lijden gehad toen ik daar op bed lag. Het was ge woon een therapie. Mijn on derzoek is niet compleet. Ik wil er verder mee gaan, maar inmiddels doe ik ook weer, aangepast (want het lopen is nog niets gedaan; ik sukkel met een stok) parochiewerk. Ik zou, zeg maar, willen we ten waarom een kerk zo heet, en sinds wanneer. Het kan ook een particuliere ver ering zijn geweest van een bouwpastoor die, bijvoor beeld, Willibrord heette en daarom zijn nieuwe kerk on der Willibrords patronaat heeft gesteld. Of de plaatselij ke devotie kan een rol heb ben gespeeld. Hier, mijn ei gen parochie in Nieuwveen, heeft Nicolaas als patroon. Die hoort bij de kerkelijke Top Tien in ons land. Meestal zijn die kerken aan of bij het water gebouwd. Behalve dan in Nieuwveen. Maar goed". Geen „grote" heiligen Pastoor Van Dams onderzoek („Patroonschappen: hebben die nog betekenis voor het heden?") heeft aangetoond, dat de „grote" heiligen uit de feschiedenis nauwelijks aan od zijn gekomen. Er is geen enkele kerk naar Ignatius vernoemd. Nieuwe namen, die aan parochies worden ge geven, zijn vaak patroonloos. „Die geven", aldus Van Dam, „een stimulerende opdracht aan zo'n parochie: Vrede, Graankorrel, Hoeksteen, Kruispunt, Regenboog, Op dracht, Doortocht, Een dracht; ook Levenskerk hoort daar mogelijk bij. Er zijn nog 6 recente kerken die „Emmaus" als titel dragen. Ook achter dat woord steekt wel een bedoeling". Er zijn ook parochiële benamingen die op woonwijken slaan: Meerwijk, Ommoord, Mont- fort, Binnenstad. En dan „Herders"; een idealistische naam? Een patroon, wat is dat? Vroeger hadden ook katho lieke verenigingen een be schermheilige, een patroon. LEIDSCHENDAM On der toezicht van de politie van Leidschendam is gis teren de inhoud van een nissenhut aan het Laantje van Beck van de familie Van der Laan verwijderd. De hut, in gebruik als loods voor een container- bedrijf, staat er al ander half jaar illegaal. Aanvan kelijk moest de nissenhut vorig jaar al worden afge broken. Op verzoek van de gebruikers is uitstel verleend tot 1 april. Toen bleek dat de hut toen niet was afgebroken besloot de gemeente met assistentie van de politie tot actie over te gaan. Uiteindelijk bleef het gisteren bij het verwijderen van een aan tal rekken en lampen. De eigenaar besloot na over leg de loods in de loop van de week verder zelf af te breken. „Vorige week zaterdag zouden we verhuizen naar een ander onderkomen aan het Laantje van Beek. Dit kon echter niet doorgaan, omdat er nog koeien in stonden. Nu zouden we za terdag verhuizen, maar de ei genaar van onze nieuwe be huizing zit in het buitenland, waardoor we geen sleutel kon den krijgen. We beroepen ons op overmacht, maar de ge meente wil niet luisteren", zo stelt familie van de eigenaar van het containerbedrijf. De lampen worden uit de loods gehaald. De gemeente hoefde niet te gaan slopen. „Bovendien is er een procedu refout gemaakt. De gemeente heeft constant S.J. van der Laan aangeschreven, maar de nissenhut is niet van hem. Het bedrijf is van Laza BV". Wethouder J.J. van Nievelt- Volmuller (openbare werken) weet niets van een dergelijke fout. „Wij hebben onze gege vens uit het register van de Kamer van Koophandel". De wethouder zegt verder, dat het bedrijf tijd genoeg heeft gehad om te verhuizen. „De nissenhut staat er al anderhalf jaar illegaal. Op onze brieven is aanvankelijk niet gerea geerd. Begin dit jaar is men op mijn spreekuur geweest en heeft om uitstel gevraagd. Dat heb ik toen gegeven tot 1 april. Er is altijd wel een reden om weer uitstel te vragen, naar we kunnen niet aan de gang blijven. We hebben de mensen genoeg tijd gegeven". Toen pastoor Cornelis Petrus van Dam (66), van de St. Nicolaasparochie in het landelijke Nieuw veen, afgelopen najaar in het ziekenhuis herstel lende was van een stuk of drie operaties, begon hij aan een hobby om de tijd te doden. Al een paar jaar daarvoor had hij voor het bisdom Rotter dam nageplozen hoeveel kerken er in dat diocees waren en welke namen er aap parochies en bij behorende kerken gege ven waren. Het bisdom waardeerde die werk zaamheid ten zeerste. „Kom", dacht pastoor Van Dam, 42 jaar pries ter, „ik lig hier nou toch niets te doen; laat ik maar een stapje verder gaan. Ad majorem Dei Gloriam en voor m'n ei gen plezier". Het was eigenlijk niet zo erg vreemd wat de pastoor ging uitspoken, hij had nu een maal een bijzondere interesse voor katholieke gebruiken en geschiedenis. Hij pakte die dikke pil van een kerkelijk naslagwerk, de Pius Alma nak (in een vernieuwde uit gave, jaren geleden min of meer uitgestorven en destijds bij samenstellers en gebrui kers oneerbiedig ook wel be kend als „Pius' Boekie", naar analogie van „Pia's Boogie"). In die almanak staat letter lijk alles wat met de katho lieke kerkelijke wereld in Nederland te maken heeft. Ook alle kerken dus, en de namen die daar bij horen. Twee maanden had Cornelis Petrus, herder van 1600 trou we en minder trouwe scha pen, nodig om zijn studie af te ronden. >Toen het karwei geklaard was, getypt, geko- piëerd, in elkaar geniet en in „eigen beheer uitgegeven", lag er een documentje op ta fel dat onmiddellijk allerwe- ge de aandacht trok: de pu blicatie van een onderzoek naar de titels van de 1716 ka tholieke kerken die ons land rijk is. Pastoor Van Dam had eerder al een werkje samengesteld, dat in 1985 nota bene een derde druk beleefde. Dit boekje bracht weer eens al die oude vertrouwde roomse en Latijnse namen en uit drukkingen in de herinne- Pastoor Van Dam vóór „zijn" Nieuwveence kerk, onder het beeld van patroonheilige Nicolaas. ring terug. Functioneel litur gisch taalgebruik dat slechts de ouderen mogelijk nog kennen, maar het schaarse misdienaartje anno 1987 in elk geval niet meer. De Palla Tegenwoordig moet een cele brant tegen z'n dienaartjes of misdienettes zeggen: „hé joh, geef dat ding eens aan". Dan kan hij niet een bonnet be doelen, want die staat niet in de opsomming. Maar wel zou de priester, bijvoorbeeld, de palla toegereikt willen krij gen. Dat is een versierd kar ton om de kelk af te dekken. En als hij zou zeggen: „Kees, struikel niet over ie toog en geef me even die bursa met corporale en zet de ampullen op de credens", dan zou Kees geheel uit het veld geslagen zijn en geen kant meer uit kunnen. Maar pastoor Van Dam, bisdommelijk gehono reerd met duizend extra exemplaren, heeft al die zo goed als vergeten uitdruk kingen en benamingen in een waslijst bijeengevoegd, ten gebruike van de paro chies die daar heil in zien. Dankzij zijn activiteiten kun nen de katholieke jonge mensen van na het concilie weer weten wat Vidi aquam (in de Paastijd: „Ik heb het water gezien") betekent, of het verwante Asperges me, „besproei mij met hysop". De pateen is ook weer tevoor schijn gehaald, en je kunt el kaar Pax toewensen, de pas toor de prefatie horen zingen en hem, in nog enkele geval len, de boetvaardige zondaars de penitentie horen opleggen. Deo gratias.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 11