JE LEEST'TIN DE KRANT VOOR JE EIGEN STUK VAN NEDERLANDl De formule van Stallone: spierballen en sentiment Toneelspelen voor kinderen is grandioos bioscopen KUNST £eidóc@ou*a/nt VRIJDAG 10 APRIL 1987 PAGIN I •n ,OVER THE TOP' „Over the top" met Syl vester Stallone, Robert Loggia en Susan Blakely. Scenario: Stirling Silliphant en Sylvester Stallone. Re gie: Menahem Golan. Het vervelende van „Over the top" is dat je de For mule er teveel in herkent. Het verhaal is geen mo ment verrassend, af en toe kan je zelfs de dialogen aan de acteurs vóórzeg gen. Vooral aan Sylvester Stallone die voor een gi gantische hoop miljoenen weer een simpele, goeie ziel speelt die zichzelf vechtend moet bewijzen om a) een vrachtwagen voor zichzelf te verdienen b) zijn zelfrespect terug te krijgen en c) de liefde van Sylvester Stallone als vrachtwagenchauffeur Hawk met zijn zoon tje (David Mendenhall). Zoon Michael (David Mendenhall) motiveert Pa (Sylvester Stallo ne) vóór de finale van het wereldkampioenschap armworstelen. zijn zoontje te veroveren Dit keer bokst Stallone niet, hij heeft (helaas) meer tekst dan hij ooit op het witte doek heeft uitgesproken, maar het geweld is er wel. Alleen is het overdrachtelijk: Stallone neemt deel aan de wereldkam pioenschappen armworstelen (populair gezegd: armpje druk ken) en daar komt zo goed als geen bloed aan te pas (op de bloedneus van Stallone na, die er als winnaar toch vooral ge havend moet uitzien). In feite de formule van, en een variant op „Rocky". Het is trouwens de vraag of Stallone iets an ders kén spelen. Stallone is vrachtwagenchauf feur Hawk, ooit weggelopen van vrouw en zoontje, of be ter: het rijke milieu van zijn schoonvader, die hem niet ziet zitten, „uitgepest". Zijn vrouw komt op sterven te liggen en wenst nog één ding: dat haar zoontje zijn vader leert kennen om door hem verder opgevoed te worden. Dus komt het dure, verwende knaapje in de truck van Stallone, die zelfs achter het stuur met één arm spier ballen-oefeningen doet. Het jongetje zegt keurig „Sir" en voelt weinig verwantschap. Maar dat slaat om als Stallone zoonlief achter het stuur laat 'plaatsnemen en hem laat win nen met armpje drukken in een koffiehuis. De ware op voeding tot „macho". Inmiddels is schoonvader hard aan het werk, via kidnappers, om zijn kleinzoon terug te krijgen. Het komt tot een uit barsting: Stallone rijdt met truck en al de voorpui van schoonpa's paleisje binnen en dat komt hem op gevangenis straf en een hoop ellende te staan, waar hij alleen afkomt als hij afstand doet van zijn zoon. Blijft hem niets anders over dan de armworstelkampi- oenschappen te winnen. En wie staat er tussen het dui zendkoppige publiek in de sporthal van Las Vegas? Ja wel, het zoontje, dat uiteinde lijk toch de kant van pa kiest Het sentiment ligt er, in dit verhaal van Stallone zelf, dui- mendik bovenop. Cannon-baas Menahem Golan filmde dit keer zelf en doet dat als ge bruikelijk zeer respectabel. Vooral de armworstelscénes staan met veel pep spannend op film en ze zijn het aardigste uit „Over the top". Met een aantal Wrestlemania-achtige, schreeuwlelijke spierbonken die zo van Sky Channel lijken weggelopen. BERT JANSMA Shittoemooi in De Spons LEIDEN Café De Spons aan de Korte Mare houdt mor gen vanaf 14.00 uur haar eer ste SHIT dartstoernooi. Shit staat in dit geval voor Spons Heropening dartsbanen Invita tie Toernooi en is mede een idee van de tot toernooi direc teur gebombardeerde Derek Ireland. De zestien beste dar ters van Leiden zijn uitgeno digd om een Knock Out dart stoernooi te spelen met als in zet de SHIT prijzen. Afwij kend van andere toernooien wordt er na iedere ronde op nieuw geloot. „Dat verhoogt de kans op verrassende uitsla gen en dus de amusements waarde, maar het wordt weer gecompenseerd door het per ronde oplopende aantal legs," verklaart Ireland. Onder de deelnemers bevinden zich een drietal favorieten: Co Vrins, Jos Vaassen en Jack de Haan. Volgens Vaassen is het een voordeel dat het aantal legs steeds oploopt: „Ik mag gerust stellen dat ik de meeste (zelfs internationale) ervaring heb, maar als ik Co zou treffen in de eerste ronde dan kan het wel eens gek lopen." Zes auteurs maken kans op AKO Literatuurprijs UTRECHT Een jury onder voorzitter- schap van Tweede-Kamerlid Hans van Mierlo heeft gisteren de zes genomineerden i bekend gemaakt voor de AKO-Literatuur- prijs van 50.000 gulden. Er is een keuze ge- i maakt uit ongeveer 150 inzendingen van i bijna evenveel schrijvers. De genomineer- i den zijn H. C. ten Berge voor „Het geheim van een opgewekt humeur", J. Bernlef voor „Publiek Geheim", I. van Dullemen voor „Het gevorkte beest", H. de Graaf voor „Aanklacht tegen onbekend", F. Keilen- donk voor „Mystiek lichaam" en J. Ritzer- feld voor „Zee van marmer". De jury be- E staat naast Van Mierlo uit Hella Haasse, S Kees Fens, Pierre Dubois en Paul de Wispe- E laere. De uitslag wordt 17 mei bekend ge- maakt tijdens een rechtstreekse uitzending van het TV-programma met Adriaan van Dis. - De leden van Pankras repeteren eens per week in Het Onderdak, dat binnenkort gerenoveerd zal worden. Het achterste gedeelte van dit gebouw (door de leden van de toneelvereniging gebruikt voor decorbouw) is al gesloopt. „Erg jammer", oordeelt Hein van der Meer (rechts) „want zo'n grote, hoge ruimte vinden we niet gauw meer". HEIN VAN DER MEER VAN TONEELVERENIGING PANKRAS: SASSENHEIM „Toneelspe len voor kinderen is grandi oos! Het bezig zijn met een groep mensen die er lol in heeft een verhaal gestalte te geven, krijgt bovendien een extra dimensie door de moge lijkheid de jeugdige toeschou wers in aanraking te brengen met een vorm van theater die in hun onmiddellijke omge ving wordt gerealiseerd. On danks de concurrentie van te levisie, video en bioscoop blijkt een theatervoorstelling zijn be koring te behouden". Met deze woorden geeft Hein van der Meer regisseur van de (amateur)toneelvereniging Pankras weer waarom hij, in nauwe samenwerking met 32 Pankrasleden, al drie jaar met veel plezier en groot en thousiasme kindervoorstellin gen verzorgt in Sassenheim en de overige bollenstreekge meenten. De algemene toneelvereniging Pankras houdt zich al 61 jaar bezig met toneelopvoeringen voor volwassenen. Het grote succes dat Hein van der Meer een 35-jarige basisschoolle raar oogstte met het regisse ren van een kindermusical, gespeeld door de leerlingen voor de Pankrasspelers was reden kindertoneel aan het re pertoire toe te voegen. Dat er veel animo bestaat bij het jeug dige publiek voor de Pankras- optredens blijkt uit het volgen de relaas dat Van der Meer met een glunderend gezicht vertelt: „Het toeval wilde dat vlak bij de zaal waar we zou den spelen een circus zijn ten ten had opgeslagen. Terwijl bij onze toegangsdeuren de kinde ren samendromden en het werkelijk storm liep, bleek de belangstelling voor het gere nommeerde circus minimaal. Hoewel de geluidswagens in het dorp de kwaliteiten van de circusartiesten in lovende be woordingen uitschalden, bleef de aantrekkingskracht zeer gering. Wij hadden daarente gen een volle bak". „Maar", voegt hij hier beschei den aan toe: „Het aantrekkelij ke prijsje van ƒ2,50 dat per kind voor een bezoek aan onze voorstelling betaald diende te worden, was ongetwijfeld een pracht trekpleister". Dat de keuze van een toneelstuk be palend en toonaangevend is voor een mogelijk succes hoeft geen nader betoog. „Kinderen zijn een eerlijk en kritisch pu bliek, ze zijn een nauwkeurige graadmeter van wat er op het podium wordt gepresteerd. Is iets boeiend dan zijn ze er voor 100 procent bij betrokken en volgen de gebeurtenissen ademloos. Wordt er echter niet geappelleerd aan hun belang stellingssfeer dan beginnen ze onmiddellijk te „klieren". Een artistieke commissie be staande uit leden van Pankras is dan ook geruime tijd bezig een waarde-oordeel te vormen over de eventueel te produce ren voorstellingen. „Actie is een belangrijk bestanddeel, het verhaal moet niet te moei lijk zijn en z'n oorsprong vin den in een wereld tussen fan tasie en werkelijkheid", legt de Pankrasregisseur uit. Hein van der Meer, die door zijn werk aan de basisschool terde ge bekend is met het leef- en denkklimaat van 4- tot en met 12-jarigen, betoogt: „Kinderen hebben het vermogen zich in te kunnen leven in een be paalde situatie". Als voorbeeld haalt Van der Meer een voor val aan dat zich enkele jaren geleden afspeelde: „M'n zoon Sjoerd destijds nog een mannetje van 4 jaar oud zag mij in een rol waarin ik door een medespeler zeer overtui gend werd bedreigd. De ont zetting van mijn zoon was overduidelijk. Toen ik enkele weken later met de betreffen de medespeler op straat liep en Sjoerd ons in de gaten kreeg reageerde hij onmiddellijk met de uitroep: „Pap, kijk uit, naast je, daar heb je hem weer!" „Stukken met een „bood schap" zijn niet erg in trek bij de jeugd, volgens Van der Meer. Het door Pankras op de planken gebrachte „De grote Groezel" waarin allerlei facet ten die met de milieuvervui ling samenhangen een rol spe len werd dan ook geen kassuc ces. Dat acteertalent allerminst het enige vereiste is om als Pankraslid een bijdrage te le veren aan een succesvolle op voering blijkt uit de veelheid van activiteiten de inventi viteit ook die door de spe lers aan de dag wordt gelegd. „We zijn volledig self-suppor ting", zegt Van der Meer hier over, „decorbouw, grimeren, kostuums maken, we doen het allemaal zelf". Het kostenbe sparend effect hiervan heeft ontegenzeglijk een gunstige in vloed op de financiële positie van de toneelvereniging die geen enkele vorm van subsidie ontvangt. „De subsidiekranen zijn dicht. Om geld in het laat- ie te brengen zijn we onlangs begonnen met het schrijven en opvoeren van poppenkastvoor stellingen. De leden die hier aan mee werken pakken elke aanbieding om op te treden aan en spekken aldoende de clubkas". Hein van der Meer bekent: „Het is jammer dat we niet meer voorstellingen voor de jeugd tot stand kunnen bren gen. Het belang van theater maken voor een jong publiek is voor mii onomstreden. Voor theater of schouwburgbezoek is men hier in de bollenstreek aangewezen op steden als Haarlem en Leiden. De prijzen van het openbaar vervoer en de relatief hoge entreeprijzen zijn er debet aan dat een groot aantal kinderen onbekend blijft met het theatergebeuren. Wij hebben daarom de intentie de jeugd zij het op beschei den wijze iets te laten erva ren van hetgeen theater te bie den kan hebben. Onze prijzen zijn betaalbaar en wat de be reikbaarheid betreft kan ik zeggen: wij brengen toneel in de zaal om de hoek". Toneelvereniging Pankras zal zaterdag 11 april in het jeugd huis van de gereformeerde kerk aan de Julianalaan in Sassenheim het toneelstuk „De Hebberd" van Wim Burkunk opvoeren. De voorstelling die om twee uur begint zal onge-' veer 5 kwartier in beslag ne men. Belangstellenden kun nen een gratis toegangsbewijs afhalen bij mevrouw Ivonne Klaassen, Van Alkemadelaan 73 in Sassenheim. Ook telefo nisch reserveren is mogelijk onder nummer 02522-16464. MARGRIT TIBBOEL DE OSCARS VAN CREDIT LYONNAIS Credit Lyonnais Nederland financiert films en wil dat we ten ook. Met een pagina grote advertentie in het Ameri kaanse blad Variety celebreert de bank uit Rotterdam de Oscars die de door „senior vice president" Frans Afman en de zijnen via leningen gefinancierde films hebben ge haald. Credit Lyonnais Bank Nederland bedankt de leden van de Academy of motion pictures, etc," zegt de adver tentie, „en feliciteert zijn klanten met de behaalde prij zen". Bovenaan de lijst prijkt The Cannon Group met „The Assault" (De Aanslag dus), dan Hemdale Film Cor poration voor de vier Oscars van „Platoon", dan Merchant Ivory Productions voor de drie Oscars voor „A room with a view". Dat de firma ook wérkelijk meeleeft, zag ik tij dens de Oscar-nacht in het Marriott-hotel vorige week. Een over-enthousiaste heer naast mij sprong bij elke Os car-bekendmaking op alsof het ging om doelpunten van Aiax tegen Zaragoza. Het leek wel of hij die bekroonde films zelf gemaakt had. Klopt een beetje. Hij werkte bij Credit Lyonnais. Was het misschien ook een beetje vreug de omdat elke Oscar weer een garantie erbij was dat de lening uit de filmopbrengsten terugbetaald zullen worden? door Bert Jansma Of mag ik niet zo denken? ITALIANEN STERK NAAR CANNES De Italiaanse afvaardiging naar het filmfestival van Cannes wordt een stevige. Voor de Gouden Palm din gen mee Ettore Scola's „La famiglia", Nikhita Mikhal- kovs „Zwarte ogen" en Francesco Rosi's Marquez- verfilming „Kroniek van een aangekondigde dood". Niet in competitie worden in het hoofdprogramma bo vendien vertoond „Goede morgen Babylon" van de Taviani-broers, Peter del Monte's „Julia" (met Kath leen Turner) en een spe ciaal voor dit festival haas tig afgemaakte kopie van de nieuwe Fellini, „Fellini's Plakboek".Het ruikt naar .een Italiaanse Palm-win naar dit jaar. Voor een uitgebreide ag da, ook voor de komep^ dagen, raadplege nfrr „UIT", de gratis wekelijien bijlage van deze krant, j* GIFGROND IN WOONWIJK GEVONDEN? Elk stuk van Nederland heeft z'n eigen nieuws en z'n eigen krant. Met internationaal, nationaal, regionaal èn plaatselijk nieuws. Zo blijf je als lezer op de hoogte van wat er zich afspeelt in de wereld. Van ver van je bed tot dicht bij huis. Of eigenlijk is het precies andersom: van hier tot ver achter de horizon. Zo bekijk je het nieuws vanuitje eigen perspectief. Als je de krant leest voor je eigen stuk van Nederland. Eeicltye ZituiSfeïk» yvil 1(4't nproefel> op Zuidpool ALPHEN AAN DEN RIJN EUpet CINEMA I en II (Van Boetzeipoi straat 6. tel. 01720-20800): toe: the Top (al); 18.30, 21.00. zal ook 13.30. za. ook 24.00. zo. 13 16.00. EUROCINEMA III: Iris 18.45, 21.30. Nieuwe avontjet van de troetelbeertjee (al); za. 14.00. zo. 14.00. 16.15. EURI NEMA IV: Golden Child (12); 11 21.15. za. wo. 13.45. zo. 1$}' 16.15. Over the Top (12); za. 24.00. ROCINEMA III: Meiajee die 0| baas vallen (18); za. 24.00. ROCINEMA IV: Golden Child za. 24.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg tel. 071-121239); Over the Top 15.00, 19.00, 21.15. Nieuwe a turen van de troetelbeertjes 13.15. LIDO en STUDIO (Sl straat 39, tel. 124130): Flodder 14.30. Iris (12); 19.00, 21.15. den Child (12); Children of a Is god (al); A Room with a View Crocodile Dundee (al); 1< 19.00, 21.15. TRIANON (Btt straat 31, tel. 123875): Ginger e Fred (12); 14.30. 19.00, 21.15 br ve ma. di. wo. 21.15. Mission ma. di. wo. 21.15. e REX (Haat merstraat 52, tel. 071-125'ei Dark Angel (18); 14.30. iqch 21.15. KATWIJK CITY THEATER I n straat 30. tel. 01718-74075): t sion (12); do. t/m zo. wo. 1L 19.00, 21.15. ma. dl. 19.00, 2f CITY THEATER II: Flodder P tijden zie City I. CITY THEAlk III: 8 Million ways to die (12); tp zie City I. CITY THEATER! Death of a Salesman (12); 2ii; do. vr. zo. ook 14.45. Cindaf J (al); za. wo 14.45. el VOORSCHOTEN GREENWAYI 01717-4354): Flodder <al); do.jjj wo. 15.45, 19.00. De aanslag» 21.00. zo. t/m wo. 21.00. f KINDERVOORSTELLING Peter er. de vliegende autobuije t/m wo. 14.00. 0f jti WASSENAAR ASTRA (tel. 0l| 13269): Flodder (al); do. t/mi 20.00. za. zo. 14.00. j)< n ZOETERMEER PROMENP 1,2,3 (Promenade 7, tel. (e 511313): Over de top; do. man wo. 20.00. vr. za. zo. 19.00, 2kt The golden child (al); do. ma wo. 20.00. vr. za. zo. 19.00, 2j za. zo. wo. 14.00. Flodder (al); ma. di. wo. 20.00. vr. za. zo. Labyrinth (al). za. zo. wo. 14. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27| 463500): De troetelbeertjes f" v.a. za. 14.00. zo. 13.30, 16.00; chauffeur (al); 19.00, 21.30. vr.J 14.00. ASTA 2: Crocodile dee (al); 14.00, 18.45, 21.15.» 13.30, 16.00, 18.45, 21.15. Ak 3: The fourth protocol (16); 1) 21.30. zo. 13.30, 16.00, 1(« 21.30. BABYLON 1 (Winkej trum Babylon, tel. 471656): O dren of a lesser God (al); 1f 18.45, 21.15. zo. 13.30, Its 18.45, 21.15. BABYLON 2: tt> naar Oegstgeest (12); 14.00. Ra 21.30. zo. 13.30, 16.00, 1?; 21.30. BABYLON 3: Blonde Oa (16); 18.45, 21.15. do. vr. ook 1*) CINEAC 1 (Buitenhof 20, 630637): Over the top (12); do> za. 14.00, 18.45, 21.30. zo. t/mb 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ÖI AC 2: Bambi (al); za. 14.00. zo) wo. 12.30, 14.15, 16.00. No mOi (12); do. vr. 14.00, 18.45, 21.3» t/m wo. 18.45, 21.30. CINEAtr The color of money (al); do. t/m 14.00, 18.45, 21.30. zo. t/m 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. Elk CINEMA (Leyweg 910, tel. 667» Iris (12); za. wo. 19.00, 21.30f 16.00, 19.00, 21.30. overige de 13.30, 19.00, 21.30. METRO» 1 (Carnegielaan, tel. 456756): golden child (12); do. t/m za. 14' 18.45, 21.30. zo. t/m wo. 1?- 16.00, 18.45, 21.30. Jesus C»' superstar (alj; zo. 11.01. e MET POLE 2: Bambi (al); za. 14.00. z£ m wo. 13.30, 15.30. Round i, night (al); do. vr. 14.00, 1k 21.30. za. t/m wo. 18.45, 2r METROPOLE 3: A room wi) view (16); do. t/m za. 14.00, 1® 21.30. zo. t/m wo. 13.15, 19 18.45, 21.30. METROPOLE 4fl (12); do. t/m za. 14.00, 18.45, 2) zo. t/m wo. 13.15, 16.00, 1* 21.30. METROPOLE 5: De 0 slag (al); 14.00, 20.30. ODECt (Herengracht 13, tel. 462400): r golden child (12); 13.45, 18 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18 21.30. ODEON 2: Over the (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 17' 16.00, 18.45, 21.30. ODEO0 Flodder (al); 13.45, 18.45, 21.3» 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ON 4: A nightmare on Elms#1 part 2 (16); do. vr. 13.45, 1f 21.30. za. t/m wo. 18.45, 2i LE PARIS 1(Kettlngstraat 12b) 656402): Met sex meer maf (18); v.a. 12.00. LE PARIS 2: face (18); v.a. 12.15. (zo. v/a 13* PARIS 3: Girls f 12.30. (zo. v/a FILMHUIS (Denneweg 459900): - - - 19." "1 for sale (18);) 14.00.) HAJ new eg 56, I 9900): Zaal 1: True stof I.30, 21.45. Oblomov; zo. 10 Zaal 2: Genesis; 19.30. Dowp law; 21.45. Zaal 3: wo. do. vr) 16.00 middagvoorstelling voorl speciale prijsl do. di. 19.30, 20 vr. za. zo. wo. 19.30, 21.45. j 20.00. De idioot; do. Gebroef Karamasoff; vr. L'Argent; za." mantel; zo. De idioot; ma. k Karenina; di. De dame met hondje; wo. NACHTVOORSTELLINGEN: j CINEAC 1: Over the top (161 00.15. CINEAC 2: No mercy za. 00.15. CINEAC 3: The coM money (16); za. 00.15. e EUR NEMA: Gevoelige sneren (18b 00.02. KINDERVOORSTELLINGEN: e ASTA 1: De troetelbeertje v.a. za. dag. 14.00. zo. 13.30, 11 BABYLON 3: Labyrinth; v.a^ dag. 14.00. zo. 13.30, 16.00. rj NEAC 2: Bambi; za. 14.00. zo. wo. 12.30, 14.15. 16.00. Ej CINEMA: Pinkeltje; za. zo. 14.00. METROPOLE 2: BW za. 14.00. zo. t/m wo. 13.30, 1( e ODEON 4: De speumeuzenj ma. di. wo. 13.45. zo. 13.15.10

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 16