Hilversum Mondriaan is te koop
Delftse Antiekbeur
s
verhuist naar RAI
„Intendant Nederlandse
Opera heeft gat in hand
£eidóe(2outa/nt
Nederland in 1988
„Museumland"
U2 GEEFT
CONCERT
IN DE KUIP
Werk Franse kunstenaars in Nederlandse musea
MINISTER WIL BESLUIT LATEN VERNIETIGEN BIJ KROON
bioscopen
Zonnebloemen 99 van Van Gogh naar Japan*
Arion Ensemble in smaakvol concert
KUNST
DONDERDAG 9 APRIL 1987 PAGlJ
GOUDA In de nimmer aflatende strijd om de gunst
van de toeristen werpt het Nederlands Bureau voor Toe
risme (NBT) volgend jaar een nieuw wapen in de strijd:
de Nederlandse musea. Want, zo zegt het NBT: Neder
land heeft een grote „museumdichtheid" en rijk geva
rieerde collecties waarmee ons land internationaal hoge
»en gooit. Volgend jaar is derhalve uitgeroepen tot „Ne
derland Museumland 1988", aldus hebben het NBT, de
Nederlandse Museumvereniging, de stichting Museum
jaarkaart en het Landelijk Contact Museumconsulenten
samen besloten. In het comité van aanbeveling zitten alle
commissarissen der koningin. In totaal is voor de activi
teiten al 900.000 gulden bijeengebracht. Meer wordt ver
wacht door sponsorgelden, aldus de speciaal voor dit doel
in het leven geroepen stichting, bestaande uit de vier
voornoemde organisaties. Ook het Haags Gemeen temu--
seum heeft zijn medewerking toegezegd.
ROTTERDAM De Ierse
popgroep U2 zal vrijdag 10
juli een concert geven in het
Feyenoord stadion in Rotter
dam.
De voorverkoop van de
kaarten begint zaterdag 2
mei. De groep breekt mo
menteel een groot aantal
verkooprecords met de elpee
„The Joshua Tree" en de
single „With or without
you".
DEN HAAG In twaalf steden, waaronder Den
Haag en Delft, zijn in mei en juni in vijftien mu
sea en andere culturele instellingen tentoonstel
lingen van Franse kunstenaars te bezichtigen.
In het Haags Gemeentemuseum worden twee
manifestaties gehouden. De ene is een overzicht
van houten objecten van Daniel Dezeuze. Ze zijn
tussen 1968 en 1982 gemaakt in traditionele en
ambachtelijke technieken van het platteland. In
hetzelfde museum maakt de uit Zwitserland
stammende Nièle Toroni „Afdrukken van kwast
numero 50 met regelmatige tussenruimtes van 30
cm herhaald". Hij doet dit al twintig jaar.
In Pulchri Studio wordt een eenmanstentoon-
stelling gewijd aan het werk van Claude Viallat,
lid van de Support-Surface groep. Hij schildert
met als enig doel de handeling en de materie te
laten zien. De laatste tien jaar bewerkt hij met
volmaakt willekeurige motieven uiteenlopende
ondergronden als gordijnen, kleding, stoelzittin
gen, dekkleden en dergelijke.
Van Jean-Pierre Bertrand worden in Het Prin
senhof in Delft vellen papier tentoongesteld die
zijn doordrenkt van zout, citroen en honing.
Hierdoor leeft en verandert de materie waarmee
hij volgens de organisatoren verwijst naar onze
gevoelens en verlangens. Het is de bedoeling dat
volgend jaar Nederlandse kunstenaars exposeren
in de regio Rhóne-Alpen. Onder de noemer van
„Vice Versa" is het project opgezet in het kader
van het cultureel akkoord tussen beide landen.
De organisatie is in handen van de culturele af
deling van de Franse ambassade in Den Haag,
met steun van het ministerie van WVC.
HILVERSUM Minister
Brinkman sluit niet uit
dat hij de beslissing van
de Hilversumse gemeen
teraad om het Mondri-
aan-werk „Compositie
met twee lijnen" te ver
kopen ter vernietiging zal
voordragen aan de
Kroon. De minister
noemde het besluit van
de gemeenteraad, die gis
teravond met twintig te
gen veertien stemmen
akkoord ging met ver
koop, vanmorgen „be
treurenswaardig".
De minister kondigde aan dat
hij overleg gaat plegen met
Gedeputeerde Staten van
Noord-Holland en het minis
terie van binnenlandse zaken
om na te gaan welke moge
lijkheden er op dat gebied
zijn. „Ik heb aan de Kamer al
laten weten dat ook in het
verleden wel eens de route is
gekozen van een voordracht
tot schorsing en vernietiging.
Het mag duidelijk zijn dat ik
mij niet zonder meer bij dit
besluit kan neerleggen", aldus
de minister.
Wethouder van cultuur me
vrouw Weijers (VVD) zei gis
teren dat alleen een forse fi
nanciële bijdrage van het mi
nisterie van WVC in de op-
Om zijn argumenten tot behoud van de Mondriaan (boven)
kracht bij te zetten, had het Hilversumse gemeenteraadslid
Mooijen (WD) een Mondriaan-overhemd aan en een groot
boek over de kunstenaar op tafel.
knapkosten van het schouw
burgcomplex Gooiland ver
koop nog kan voorkomen.
Hilversum is dan bereid van
verkoop af te zien. De op
brengst van de verkoop van
het werk, naar schatting vijf
tot acht miljoen gulden, is be
stemd voor de restauratie van
Gooiland.
Minister Brinkman toonde
vanmorgen begrip voor het
dilemma waarvoor de ge
meente Hilversum zich ge
plaatst ziet, maar dat is in zijn
ogen geen rechtvaardiging om
op deze manier druk op het
rijk uit te oefenen teneinde
geld los te krijgen voor de res
tauratie van Gooiland. „Wij
hebben voor monumentenres
tauratie uiteraard grote bud
getten, maar ja, die liggen
over het algemeen vast voor
vele jaren." Verder overleg
met met de gemeente Hilver
sum over de Mondriaan zal
Brinkman volgens zijn zeggen
overigens „niet uit de weg
gaan".
De Hilversumse gemeente
raad stelde gisteren wel de
voorwaarde dat het werk
voor het publiek toegankelijk
blijft, maar niet dat het voor
Nederland behouden moet
blijven. In de verschillende
raadsfracties was daar in de
voorgaande commissieverga
deringen wel op aangedron
gen, maar dat leidde niet tot
een concrete stellingname in
de gemeenteraad zelf. Diverse
raadsleden zeiden gisteren dat
„alles in het werk moet wor
den gesteld het schilderij voor
Nederland te behouden".
Maar omdat dit niet in het
uiteindelijke besluit werd op
genomen, verdwijnt het werk
gezien de internationale be
langstelling voor Mondriaan
vrijwel zeker naar het buiten
land.
De „Compositie met twee lij
nen" van Mondriaan werd de
gemeente Hilversum in de
dertiger jaren geschonken
door de afdeling Utrecht van
het Nederlands Kunstver
bond, die de gemeente op die
manier wilde feliciteren met
het imposante Gooiland-com
plex van architect Duiker, dat
toen juist gereed was geko
men. Het werk kwam te han
gen in de werkkamer van
Duiker zelf. Later werd het
uitgeleend aan het Stedelijk
Museum in Amsterdam, waar
het nu nog steeds hangt. Di
recteur Wim Beeren van dit
museum heeft de laatste paar
maanden de raadsleden her
haaldelijk benaderd met het
verzoek van verkoop af te
zien. Volgens kunsthistorici is
juist deze Mondriaan een van
de belangrijkste werken die
de kunstenaar maakte, omdat
het zijn kunstopvattingen he
lemaal weerspiegelt. Het is
het meest sobere doek dat hij
maakte. In zijn overige oeu
vre speelt kleur een veel be
langrijkere rol.
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I en II (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800): Over
the Top (al); 18.30, 21.00. za. wo.
ook 13.30. za. ook 24.00. zo. 13.30,
16.00. EUROCINEMA III: Irie
(12); 18.45, 21.30. Nieuwe avontu
ren van de troetelbeertjea (al); za.
wo. 14.00. ZO. 14.00. 16.15. EU
ROCINEMA IV: Golden Child (12);
18.45, 21.15. za. WO. 13.45. zo.
13.45, 16.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Suzy Superstar
(18); za 24.00. EUROCINEMA II:
Over the Top (12); za. 24.00. EU
ROCINEMA III: Meisjes die op de
baas vallen (18); za. 24.00. EU
ROCINEMA IV: Golden Child (12);
za. 24.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19,
tel. 071-121239); Over the Top (al);
15.00, 19.00, 21.15. Nieuwe avon
turen van de troetelbeertjes (al);
13.15. LIDO en STUDIO (Steen
straat 39, tel. 124130): Flodder (al);
14.30. Iris (12); 19.00, 21.15. Gol
den Child (12); Children ot a les
ser god (al); A Room with a View
(16); Crocodile Dundee (al); 14.30,
19.00, 21.15. TRIANON (Bree-
straat 31. tel. 123875): Ginger and
Fred (12); 14.30. 19.00, 21.15 be
halve ma. dl. wo. 21.15. Mission
(12); ma dl. wo. 21.15. REX
(Haarlemmerstraat 52. tel. 071-
125414); Dark Angel (18); 14.30,
19.00, 21.15.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): Heartbreak Ridge (12); vr.
za. ma. 19.00, 21.15. dl. zo. 20.15.
KATWIJK e CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Mission (12); do. t/m zo. wo. 14.45,
19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15.
CITY THEATER II: Flodder (al);
tijden zie City I. CITY THEATER
III: 8 Million ways to die (12); tijden
zie City I. CITY THEATER IV:
Death of a Salesman (12); 20.00.
do. vr. zo. ook 14.45. Cinderella
(al); za. wo 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Flodder (al); do. t/m
wo. 15.45, 19.00. De aanslag; do.
21.00. zo. t/m wo. 21.00.
KINDERVOORSTELLING
Peter en de vliegende autobus;
za. t/m wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Flodder (al); do. t/m
wo. 20.00. za. zo. 14.00.
ZOETERMEER e PROMENADE
1,2,3 (Promenade 7, tel. 079-
511313): Over de top; do. ma. di.
wo. 20.00. vr. za. zo. 19.00, 21.30.
The golden child (al); do. ma. dl.
wo. 20.00. vr. za. zo. 19.00, 21.30.
za. zo. wo. 14.00. Flodder (al); do.
ma. di. wo. 20.00. vr. za. zo. 19.00.
Labyrinth (al); za. zo. wo. 14.00.
OEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27. tel.
463500): De troetelbeertjes (al);
v.a. za. 14.00. zo. 13.30, 16.00. My
chauffeur (al); 19.00, 21.30. vr. ook
14.00. ASTA 2: Crocodile Dun
dee (al); 14.00, 18.45, 21.1É
13.30, 16.00, 18.45, 21.15.
3: The fourth protocol (16); if
21.30. zo. 13.30, 16.00, 1
21.30. BABYLON 1 (Wink*
trum Babylon, tel. 471656):
dren of a lesser God (al); 1
18.45, 21.15. zo. 13.30,
18.45, 21.15. BABYLON 2:1
naar Oegstgeest (12); 14.00, i[
21.30. zo. 13.30, 16.00, |L
21.30. BABYLON 3: Blondef
ly (16); 18.45, 21.15. do. vr.
14.00. CINEAC 1 (Buitenho
tel. 630637): Over the top (12L
t/m za. 14.00, 18.45, 21.30. zcf
wo. 13.15, 16.00, 18.45,
CINEAC 2: Bambl (al); za. i|
zo. t/m wo. 12.30, 14.15, 16.0(
mercy (12); do. vr. 14.00, 1
21.30. za. t/m wo. 18.45, f
CINEAC 3: The color of n
(al); do. t/mza. 14.00, 18.45,2;
zo. t/m wo. 13.15, 16.00, 1
21.30. EUROCINEMA (Le|
910, tel. 667066): Iris (12); za}
19.00, 21.30. zo. 16.00, 4n
21.30. overige dagen 13.30, 1,51
21.30. METROPOLE 1 (C|Ve
gielaan, tel. 456756): The g£
child (12); do. t/m za. 14.00,1B„
21.30. zo. t/m wo. 13.15, f
18.45, 21.30. Jesus Christ aiM
star (al); zo. 11.01. METROR 1
2: Bambl (al); za. 14.00. zo. t/nL
13.30, 15.30. Round midnight»6
do. vr. 14.00, 18.45, 21.30. zaHf
wo. 18.45, 21.30. METROR*
3: A room with a view (16); dof
za. 14.00, 18.45, 21.30. zo. t/ntai
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. p
TROPOLE 4: Iris (12); do. t/n
14.00, 18.45, 21.40. zo. t/niPl
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. «Ir
TROPOLE 5: De aanslag i
14.00, 20.30. ODEON 1 (HF-
gracht 13, tel. 462400): The g<fo
child (12); 13.45, 18.45, 21.3Ct„
13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
ON 2: Over the top (12); 1S
18.45, 21.30. zo. 13.15, lL
18.45, 21.30. ODEON 3: Fid11
(al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. if
16 00. 18.45, 21.30. ODEONl
nightmare on Elmstreet piL
(16); do. vr. 13.45, 18.45, 21.30
t/m wo. 18.45, 21.30. LE P(ei
1(Kettingstraat 12b, tel. 656(0'
Met sex meer man(s); (I8);rrv
12.00. LE PARIS 2: Doll j
(18); v.a. 12.15. (zo. v/a 13»
PARIS 3: Girls for sale (18)P
12.30. (zo. v/a 14.00.) HAF
FILMHUIS (Denneweg 56. in
459900): Zaal 1: True «tobt
law; 21.45. Zaal 3: wo. do. vr
16.00 middagvoorstelling voorCe
speciale prijsl do. di. 19.30, 2}d
vr. za. zo. wo. 19.30, 21.45.|e
20.00. De idioot; do. Gebroaf^
Karamasoff; vr. L'Argent; za
mantel; zo. De idioot; ma. f1'
Karenina; di. De dame melDi
hondje; wo. I
il
NACHTVOORSTELLINGEN:
j CINEAC 1: Over the top (If,1
00.15. CINEAC 2: No merc^l
za. 00.15. CINEAC 3: There
of money (16); za. 00.15.
CINEMA: Gevoelige snaren>.
t3 no no 1
14.00. zo. t/m wo. 12.30, 1e
16.00. EURO CINEMA: Pinl|a
za. zo. wo. 14.00. METRO^
AMSTERDAM De ver
liezen van de Nederlandse
Opera komen op het eer
ste gezicht door mismana
gement van intendant Jan
van Vlijmen. Hij zal dus
onder curatele moeten
worden gesteld. Dit is de
mening van de Kunsten
bond FNV, die dit schrijft
in het bondsblad „Kun
stenkrant".
In de Kunstenkrant wordt op
gemerkt dat Van Vlijmen de
schuld van het tekort van 6,8
miljoen gulden legt bij „poli
tiek Den Haag", maar dat de
ondernemingsraad van de Ne
derlandse Opera daar anders
over denkt. De raad heeft eind
vorig jaar in een brief de hui
dige moeilijkheden al voor
speld.
De tot nog toe gigantische uit
gaven en budgetoverschrijdin
gen zijn het gevolg van een
beleid dat gebaseerd is op een
naïef vertrouwen in en toege
eflijkheid aan artistieke eisen.
De toekomstperspectieven zijn
volgens de ondernemingsraad
zorgwekkend. De raad heeft al
diverse keren gevraagd het
beoogde artistieke beleid te
heroverwegen, zegt de Kun
stenbond. Maar niets is sinds
dien veranderd, integendeel.
„De veranderde inzichten over
de opera bleven richtsnoer
van het artistieke beleid. Met
als direct gevolg de budgeto
verschrijdingen", zo wordt
daaraan toegevoegd.
Wat Van Vlijmen wil met de
Nederlandse Öpel-a kan finan
cieel niet en stuit op grote te
genstand in het operabedrijf.
Er is totaal geen vertrouwen
in en ondersteuning van de
nieuwe artistieke aanpak,
waarin enorm lange produk-
tietijden centraal staan. Ook
als er een oplossing komt voor
de huidige financiële proble
men zal het wantrouwen blij
ven, merkt de Kunstenbond
op.
Geen budgetbewaking
Volgens de financieel deskun
dige drs. P. Vlug, door de bond
in de arm genomen, is er geen
enkele budgetbewaking. De
verliezen komen op het eerste
gezicht dan ook voort uit mis
management. Dit alles roept
naar het oordeel van de bond
de vraag op of Van Vlijmen
nu wel de geschikte intendant
is. „Met een gat in je hand
mensen tegen je innemen
vraagt om grote moeilijkhe
den". Van Vlijmen wil willens
en wetens het niveau van het
artistiek beleid door de strot
ten van zijn medewerkers du
wen. Van Vlijmen zal dan ook
artistiek enige passen terug
moeten doen en zijn beleid ter
discussie moeten stellen, aldus
de bond.
De Kunstenbond neemt het
het operabestuur kwalijk dat
het Van Vlijmen geen stro
breed in de weg legt. Ook het
ministerie van WVC, die ver
tegenwoordigers als waarne
mer in het bestuur heeft zit
ten, is volgens de Kunsten
bond voor het beleid van Van
Vlijmen aanspreekbaar.
LONDEN De geheimzin
nige koper van het schilderij
van Van Gogh „Zonnebloe
men" blijkt een Japanse ver
zekeringsmaatschappij te
zijn. De maatschappij, Yasu-
da Fire and Marine Insuran
ce Company, betaalde tijdens
de veiling op 30 maart voor
het beroemde werk van
Gogh ruim 74 miljoen gul
den. Het schilderij „Zonne
bloemen", één van een serie
van zeven, zal worden ten
toongesteld in het Yasuda
Kasai Museum in Tokyo. Dit
museum is eigendom van het in 1976 zijn deuren opei
bedrijf. Yasuda is de op één bezit al meer dan 450 kul
na grootste verzekerings
maatschappij van Japan en
heeft de afgelopen tien jaar
een reputatie opgebouwd op
het gebied van verzamelen
van kunst. Het museum dat
werken van voornamel
Japanse en Franse kunj
naars uit de 19de en
Leden van het Residentie Orkest te
zamen het Arion Ensemble vormend
en geleid door Alexandru Lascae.
Diligentia Den Haag. Herhaling 15
april.
De leden van het Residentie
Orkest die zich verenigd
hebben in het Arion Ensejn-
ble musiceren in klein ver
band tussen de bedrijven van
het grote werk door. Bij een
druk bezet programma zoals
het Haagse orkest de laatste
weken afwerkt is het spelen
in een dergelijk ensemble
weliswaar een prettige afwis
seling, maar een programma
zoals dat gisteravond in Dili
gentia werd gepresenteerd
met werken van Strawinsky,
Graaf van Wassenaer, Schu
bert, Van Otterloo en Hinde-
mith vraagt toch ook een
flinke voorbereidingstijd. Di
rigent Alexandru Lascae zal
dan ook zeker niet al zijn in
tenties hebben kunnen reali
seren, zijn drukke bewegin
gen en brede armgebaren
konden daaraan niet veran
deren.
De keuze van de Vijf Schet
sen voor strijkers van Wil
lem van Otterloo is een goe
de zaak. Het is een knap ge
construeerd werk en het was
een ode aan de dirigent aan
wie het Residentie Orkest
veel te danken heeft en die
binnen het orkest en binnen
de programmering dikwijls
zo pijnlijk vergeten lijkt. Op
vallend in dit werk is dat de
snelle delen de sterkste in
druk maken en daarmee pa
rallel loopt met de Fünf
Stücke für Steichorchester
van Hindemith.
In de RO-platencassette „400
honderd jaar Nederlandse
muziek 2" is ook plaats inge
ruimd voor één van de Con-
certi Armonico van Unico
Wilhelm Graaf van W
naer. Een componist
eerst in 1980 werd oir
en al was hij dan oot
amateur-componist, n
werkjes vertonen kw/|
Het Arion Ensemble
voor het Concerto nr.
charmant maar zeker nh
tijd even perfect uitgev,
Soliste op dit concert wfc
net Krause, concertmti
van het Ensemble. Zijlj
voor het Rondo in k
Schubert en dat is gF
muziek op een simpel tf
ADRIAAN HA
DELFT De befaarpde
Oude Kunst- en Antiek
beurs van Delft, die daar
al 38 maal in het museum
Prinsenhof is gehouden,
verdwijnt uit deze ge
meente. Dit jaar zal deze
beurs voor het eerst in de
Hollandhal van het RAI-
complex in Amsterdam
worden gehouden. Dat
heeft Evert Douwes te
Amsterdam, een van de
zes antiquairs die het ini
tiatief voor deze beurs
hebben genomen, giste
ren meegedeeld.
De zes antiquairs, die al enige
tijd geleden de Vereniging
van Handelaren in Oude
Kunst (VHOK) de rug toe
keerden, hebben zich nu ver
enigd in Pictura Antiquairs
n"""""—Nationaal in samenwerking
De Oude Kunst- en Antiekbeurs van Delft, die 38 maal in het museum Prinsenhof werd gehouden en dit jaar naar de RAI in Amsterdam met de NORO Group of Com-
verhuist. Panies in Utrecht.
Gezien de grote belangstelling
voor het initiatief heeft ook
de VHOK besloten de antiek
beurs niet meer in Delft te
houden en het aan de leden
zelf over te laten aan de beurs
in de RAI deel te nemen. Me
vrouw Tuininga van de
VHOK, die toegeeft dat er
stemmen zijn opgegaan onder
de leden om Delft voor gezien
te verklaren, ontkent dat er al
een definitief besluit in die
richting is genomen. Douwes
moet daar om lachen en zegt:
„Ik kan u de verzekering ge
ven dat die beslissing gevallen
is op de ledenvergadering van
1 april. De gehele „oude
Delftse garde" heeft ons al la
ten weten mee te gaan naar
de RAI".
Minder bezoek
Reden voor het verlaten van
Delft zou zijn het teruglopen
van het bezoek van de beurs
aldaar en de aantrekkelijke
kanten van Amsterdam, waar
overigens ook al jaarlijks de
antiekbeurs van de vereni
ging in de Nieuwe Kerk
wordt gehouden. In de RAI-
hal zou men meer kwijt kun
nen dan in Delft, de outillage
zou er beter zijn en ook zou
Amsterdam internationaal ge
zien beter liggen.
De Delftse wethouder K. de
Vries voor Cultuur zegt offi
cieel nog niets te hebben ge
hoord van de VHOK over het
vertrek uit Prinsenhof. Wel
heeft hij informeel van het
nieuwè initiatief vernomen,
waar hij niet gelukkig mee is.
Hij twijfelt ook aan de duur
zaamheid van een „Antiek-
RAI". Donderdag zal hij een
gesprek hebben met het be
stuur van de vereniging over
deze aangelegenheid.
De voorbereidingen voor de
antiekbeurs in de RAI in no
vember zijn overigens al in
volle gang. De organisatoren
hebben laten weten dat reeds
negentig handelaren op diver
se gebieden van antiek en
oude kunst op kwaliteit zijn
geselecteerd na het binnenko
men van 124 intentievi
ringen. De inschrijvii
dinsdag gesloten. Er K
exposanten op het gebie
munten, zilver, aziatica;
selein, beelden, juwelen]
ken, ethnografica, taf
glas, tin, brons, muziek»
menten, schilderijen, teï
gen, boeken, prenten,
logie, wapens, instrumtt
en art deco. Als specif
tractie zullen enkele gt
posanten worden uitger|
uit andere sectoren zoals,
del, industrie en nijvef
Verder wordt gedacht a
houden van congressen j,
formatie voor het ku$
pend publiek.
De nieuwe beurs in de.
krijgt als naam Pictura
quairs Nationaal. De P
Antiquairs Internat»
waarmee een samenweri
verband bestaat en die fi
voorjaar in MECC Maai
wordt en werd gehcf
heeft voor het nieuwe i
tief in Amsterdam modf
staan.