Z7f heb altijd een warme band gehad met 9 Spanning te snijden bij veiling Van Goghs „Zonnebloemen" Nationale Ballet laat ook buiten Amsterdam zijn gezicht zien CHARMEUR DAVID ROWIE: en Cello-jury kiest voor goed vakwerk >g eenmaal de „Vuist" van Duys G1N*NENLAND/BUITENT AND/ KUNST CeidaeSouuwt DINSDAG 31 MAART 1987 PAGINA 5 ;en ENKTEKEN VOOR KARL MAY IN DDR in%N Karl May, de geestelijk vader van de prairie- I Old Shatterhand en zijn Indiaanse vriend Winnetou, meefi Oost-Duitsland een officieel gedenkteken gekregen! iders jlegenheid van de 75ste sterfdag van de schrijver is in atiënilla Shatterhand" in Radebeul bij Dresden een gedenk- »e vrapnthuld. Klaus Schumann, de voorzitter van de Karl enwofichting, prees de tot 1983 verketterde May als een 7er h^er, wiens literaire werk bij de jeugd in de DDR talrij- ordenuwe aanhangers heeft gevonden. Dit blijkt ook uit de t hoefjstelling voor het Karl May-museum in Bamberg, dat en argelopen jaar door 265.000 mensen werd bezocht. Het 'egenvan May was in de DDR tot 1983 verboden. Pas toen ;rder de autoriteiten toe aan de niet te stuiten belangstelling bmetijn verhalen. Na 1983 is het verzameld werk van May algety.Duitsland in zeven delen opnieuw uitgegeven, en je P^het officieel tot het literair erfdeel van de DDR gere- tisbeéjpe verhalen hebben de klassieke structuur van de iar nVan helden tegen schurken, waarbij de laatsten uitein- nooit hun straf ontlopen, hetgeen door May veelal op oraliserende toon werd beschreven. Breytenbach mag niet naar Zuid-Afrika JOHANNESBURG De van geboorte Zuidafrikaanse schrijver Breyten Brey tenbach mag zijn geboorteland niet in. Een verzoek om een visum, bedoeld om zijn zieke vader in Zuid-Afrika te bezoe ken, is hem geweigerd. Minister van bin nenlandse zaken Stoffel Botha zei dat het visum is geweigerd vanwege „Breyten- bachs houding en gedrag tegenover Zuid- Afrika en het Zuidafrikaanse volk en om andere veiligheidsredenen". Volgens hem is de toestand van Breytenbachs vader, die sinds 10 jaar in een bejaardenzieken huis wordt verpleegd, stabiel. Breyten bach, die tot Fransman is genaturaliseerd, is bekend geworden door zijn gedichten, waarin hij het blanke bewind in zijn ge boorteland vaak zeer kritisch heeft be oordeeld. Titelnummer De Noorse popgroep A-Ha zal het titelnummer verzor gen van de nieuwe James Bond-film „The living day lights". De groep schreef het nummer In samenwerking met filmcomponist John Barry, die ook voor Bond-films als „Goldfinger" en „Diamonds are Forever" de muziek schreef. „The living daylights", waarin Jeroen Krabbé de rol speelt van de schurk die Bond naar het leven staat, gaat op 29 Juni In première in Londen. AMSTERDAM Met on der meer optredens in het nieuwe Muziektheater aan het Spui in Den Haag zal Het Nationale Ballet het nieuwe seizoen 1987/1988 ook veelvuldig een deel van zijn programma's bui ten Amsterdam vertonen. Van de 117 voorstellingen die Het Nationale ballet in het komende seizoen zal geven, zullen er veertig ma; ontrol daar lals 1 van ïster t ver| arin /onde en n. Ie do i STERDAM Vier na zijn succesvolle dous Moonlight Tour" 1 David Bowie op 30 in de Rotterdamse jp met zijn nieuwe we- Tltournee, die hem tot %mber in honderd ste- zal brengen. Een uit muzikanten bestaande jp zal hem tijdens „The Glass Spider r" begeleiden. Hoe tot nu toe één concert iaar (eboekt in het Feye- den rd stadion, is het niet 8ev°iBsloten dat hij, net als vorige keer, meer op- 7oorïens in Nederland zal itingjorgen. In het tour- •ndhema is er in elk geval en fening mee gehouden, ^•^'voorverkoop van het vo0ffert start op 11 april, de v, :htinpns een persconferentie ,uwefrmiddag in de Amster- 1 de jse rocktempel Paradiso jlpv^duceerde een Bowie-met- ;uif zijn groep, die bestaat Peter Frampton (solo-gi- Bggnè, Carlos Alomar (gitaar), ||lMnine Rojas (basgitaar), Kizilcay (synthesizer), Childs (drums) en Ri- Cottle (toetsen). Bowie [aste de aanwezige Euro pers en de fans, die uren de deuren van Paradiso len staan wachten, door nummers van zijn nieu- elpee „Never Let Me n" te spelen. De langspe- igt op 20 april in de win- lergie I de energie van een jonge nuzikant bracht de veer- jrige in Zwitserland woon- lige Bowie „Bang Bang", ■ggy Pop een paar jaar ge in schreef en zijn huidige De „Day-In Day-Out". was overigens Bowie zelf jdeze originele manier be nt om zijn concertserie aan te kondigen. Dat hij dat niet zonder zijn trouwste fans wil de doen, bleek toen hij op dracht gaf ook voor hen de deuren te openen. Bowie ont popte zich op het podium als een charmeur, die iedereen voor zich innam. Hij is een superster, zoals de popwereld er maar weinig kent. In korte, vaak humoristisch getinte be woordingen ging hij in op de vragen die op hem werden af gevuurd en voor hij uiteinde lijk afscheid nam met „Day- In, Day-Out" deelde hij hand tekeningen uit en ging op de foto met Natasja, een vrouwe lijke fan, die hij zelf het podi um op hielp. Warme band Bowie begint zijn tournee in Nederland omdat hij altijd een warme band heeft gehad met ons land. David: „Soms heb ik het gevoel dat hier mijn trouwste fans zitten. Vanaf het begin van mijn car rière vond ik Nederland aan mijn zijde. Ik voel mij hier echt thuis". Dat er vier jaar tussen zijn „Serious Moonlight Tour" en „The Glass Spider Tour" zit ten, heeft volgens de muzi kant met een tekort aan goed materiaal te maken. Bowie: „Je moet genoeg goede songs in handen hebben om een concert te kunnen vullen. Eerlijk gezegd was ik niet zo tevreden over mijn vorige el pee „Tonight" (die drie-en- een-half jaar geleden ver scheen). Daar staan eigenlijk maar vier nummers op waar ik echt blij mee ben. Met „Ne ver Let me Down" ligt dat anders. Zelf vind ik het een heel sterke plaat, maar het was creatief dan ook een vruchtbare periode. Ik heb nog genoeg goed materiaal liggen om een tweede elpee te vullen". Volgens Bowie krijgt „The Glass Spider Tour", ver- David Bowie afwisselend luisterend, vragen beant woordend en zingend bij de presentatie van zijn plannen voor een wereld tournee, die 30 mei in Rotterdam begint. noemd naar een nummer van zijn nieuwe langspeler, een andere opzet dan de vorige. Bowie: „Wie mijn carrière heeft gevolgd, weet dat ik nooit twee keer hetzelfde doe. De „Serious Moonlight Tour" was vooral een grootste-hits- festijn. Ik had een nieuw pu bliek aangeboord, dat mij ei genlijk alleen maar had ge volgd via de radio. Ik wilde dus de nummers brengen, die de afgelopen twintig jaar hits waren geweest, zodat ze mij zouden leren kennen als song- schrijver en uitvoerend ar tiest. Nu die mensen met die zijde kennis hebben gemaakt, wil ik tonen dat ik nog meer kan (lachen). De nieuwe show is theatraler en dramatischer van opzet. Dat het een visueel spektakel wordt, is mede te danken aan de financiële steun van Pepsi Cola, zonder hun medewerking had ik veel minder kunnen uitpakken". Dat ster-gitarist Earl Slick tij dens deze tournee ontbreekt en is vervangen door Peter Frampton, heeft volgens Bo wie te maken met de vrucht bare samenwerking die tij dens de opnamen van de el pee tussen het tweetal ont stond. Bowie: „Ik kreeg de kans om met Peter te werken, nadat hij vorig jaar tijdens zijn tournee had laten zien de sterren van de hemel te spe len. Nadat we vier, vijf dagen samen aan mijn elpee bezig waren geweest, zijn we rond de tafel gaan zitten en vonden we het allebei een goed idee als hij mee zou gaan op deze tournee. Dat Earl Slick er niet bij is, komt omdat ik hem niet heb gevraagd". Bowie lijkt overigens behoor lijk beïnvloed door de muzi kale smaak van zijn zoon Zo- wie, die The Beastie Boys en Run DMC als zijn favorieten ziet. Zo rapped Bowie op zijn „Never Let me Down" op overtuigende wijze in het nummer „Shining Star (Ma- kin' My Love)". Veel interes se om zelf muziek te maken, heeft zijn inmiddels vijftienja rige zoon niet Tijdens de persconferentie liet Bowie weten dat Zowie vooral geïn teresseerd is in sport zoals rugby en skiën. Film Hoewel de voorbereidingen voor de tournee in volle gang zijn, blijft zijn tweede liefde de film hem bezighouden. Zo heeft Bowie plannen om met Mick Jagger voor de camera te verschijnen. Bowie: „De be doeling is dat we dit jaar sa men wat schrijven. Als dat goed uitpakt en we zijn ook nog tegelijkertijd op dezelfde plaats dan maken we samen een film. Verder heb ik plan nen om volgend jaar een film te regisseren. Het gaat om een korte rolprent, een liefdesge schiedenis met teenagers, meer wil ik er niet over kwijt". HANS PIËT buiten Amsterdam op de planken worden gezet. Dat staat in tegenstelling tot de neiging die bij andere ge zelschappen waar te nemen is. De Nederlandse Opera zal nog maar weinig voorstellingen buiten de hoofdstad geven en ook de pas opgerichte Toneel groep Amsterdam zal maar weinig reizen en voornamelijk in Stadsschouwburg en Belle- vue in Amsterdam voor het voetlicht treden. „Wij laten ons publiek niet in de kou staan", aldus artistiek leider Rudi van Dantzig gistermid dag bij de presentatie van het seizoensprogramma. In het buitenland heeft Het Nationale Ballet de afgelopen anderhalf jaar niet opgetreden en dat-zal ook de komende an derhalf jaar zo zijn. Pas in sep tember 1988 zal de groep weer een tournee door de Verenigde Staten maken. Voor het komende seizoen staat onder meer een klassie ker als het Zwanenmeer van Petipa op muziek van Tsjai- kovski in een nieuwe produk- tie van Rudi van Dantzig en Toer van Schayk op het pro gramma. Verder zal de Ameri kaanse choreografe Carolyn Carlson een avondvullend programma voor Het Nationa le Ballet verzorgen. Dit pro gramma zal ook in een reis- versie in verschillende plaat sen te zien zijn. Assepoester van Frederick Ashton op mu ziek van van Prokofiev, het ballet dat in april in het Mu ziektheater in première gaat, en waarvoor het volgens de leiding van HNB storm loopt, zal in februari 1988 opnieuw worden uitgevoerd. Het openingsprogramma van het nieuwe seizoen (septem ber) bestaat uit balletten van Rudi van Dantzig en Hans van Manen, die onlangs bij de bal letgroep vetrokken is. In het nieuwe seizoen staan naast het ballet van Carolyn Carlson ook andere wereldpremière op het programma zoals Thinking Twice van John Wisman op muziek van Philip Glass, een nieuw ballet van Toer van Schayk, een ballet van Nils Christe en één van Eduard Lock. In februari 1988 komt er een programma waarin het ac cent ligt op choreograaf Geor- fe Balanchine. udi van Dantzig liet weten dat Het Nationale Ballet zich intussen thuis voelt in het Mu ziektheater, dat vorig jaar sep tember werd geopend. Ook het publiek heeft zijn weg naar dit nieuwe theater gevonden. De doelstelling om het aantal be zoekers in het nieuwe theater te verdubbelen is bereikt (120.000 bezoekers in het gehe le seizoen in het Muziekthea ter tegenover 60.000 in de Stadsschouwburg). In het komende seizoen zal Het Nationale Ballet optreden in het nieuwe muziektheater in Den Haag, de Stadsschouw burg in Rotterdam, Utrecht, Amstelveen, Apeldoorn, Arn hem, Den Bosch, Drachten, Eindhoven, Enschede, Gronin gen, Heerlen, Leeuwarden, Nijmegen, Tilburg en Venlo). Van Dantzig wil in de toe komst ook weer vooretellingen in het oude huis de Stads schouwburg en in Carré in Amsterdam geven. Drie dagen halve finales van het In ternationaal Celloconcoure Scheve- ningen met achttien kandidaten. Vier cellisten komen uit In de finales op donderdag en vrijdag met bege leiding van het Residentie Orkest o.l.v. Othmar Mégé. Rechtstreekse tv-uitzending vrijdagavond vanaf 19.12 uur. Circustheater, Schevenln- De jury van het Internationaal Celloconcours Scheveningen heeft de afgelopen drie dagen achttien deelnemers aan de halve finales beoordeeld. Gis teravond maakte juryvoorzit ter Manus Willemsen de fina listen bekend die donderdag en vrijdagavond met het Resi dentie Orkest o.l.v. Othmar Mégé o.m. het voor dit con cours geschreven werk van Hans Kox zullen uitvoeren. De keuze is gevallen op de Tsje chische Michaela Fukacova (28), de Engelsman Richard Lester (27), de Oostenrijkse Jo hanna Picker (22) en de Duit ser Gustav Rivinius (21). De 24-jarige Amerikaan Steven Honingberg kwam in aanmer king voor een eervolle onder scheiding. Met die vier finalis ten heeft de jury gekozen voor het degelijke vakwerk, niet voor glanzende virtuositeit of alleen maar welsprekende mu zikaliteit Dit voor de eerste maal in Scheveningen gehouden cello- concours is een tot op dit mo ment in alle opzichten ge slaagd evenement. Het muzi kaal en technisch peil van de deelnemers aan de halve fina les bezat een hoog peil en op een enkele uitzondering na waren de prestaties adembene mend en verrassend. Ovaties voor de 18-jarige Francaise Laure Vavasseur die met grandeur Escher's schitterende solo-sonate vertolkte, voor de absolute topper Gustav Rivini us die bij wijze van spreken in zijn cello kroop en voor Ste ven Honingberg die met zijn spel aller harten stal. Johanna Picker moge voor menigeen een raadsel zijn, haar spel is een openbaring. Verrassend ook was de niet af latende grote belangstelling van het publiek. Zelfs op de vroege maandagochtend was het Circustheater uitstekend bezet. Dat publiek was getuige van teleurstellend spel van o.a. Mathias Donderer, Michelle Djokic en Istvan Gaal. Menig een was van mening dat onze landgenoot Pieter Finkentey die kans had verdiend, maar zoals Manus Willemsen zei: „Zeven deskundigen hebben een keuze gemaakt en winnen of verliezen is het risico van een concours". De goede sfeer in het Circustheater kan in ie der geval niet kapot. ADRIAAN HAGER 'ERSUM De AVRO- Dit naar aanleiding van de sie brengt op zaterdag viering van het gouden hu- ril nog eenmaal de le- welijk van prinses Juliana en trische „Vuist" van prins Bernhard. In deze m Duys op het scherm. Gouden Vuist voor Oranje (ADVERTENTIE) draait het voor een groot deel om de vele onvergetelij ke sketches en liedjes die ge ïnspireerd zijn op de gang van zaken rond paleis Soest- dijk. Aan zijn vertrouwde ta fel in de Singer Concertzaal in Laren, compleet met (ui teraard) de goudvis, ontvangt Willem Duys een keur van bekende en minder bekende Nederlanders die allen een bijzondere band hebben met prinses Juliana en prins Bernhard. Het door Fred Os- ter geproduceerde program ma zal door de AVRO-tv worden uitgezonden (Ned. 2 om 20.40 uur). (c) Standaard UltgavariJ/Wavwy Production# (Vervolg van voorpagina) LONDEN In Christie's Londense veilingzaal was de spanning gisteren te sniiden toen Van Goghs vijftien zonnebloemen in een razendsnel tempo als maar duurder werden. De overvolle veilingzaal mompelde, slaakte kreten van verbijstering en lach te toen twee bieders el kaar om het 99 x 76 cm grote doek in de haren zaten. Van 10 miljoen pond steeg de prijs razend snel tot 22,5 miljoen pond. De aanwezigen konden hun oren niet ge loven. Toen de hamer van de veilingmeester neerkwam, barstte een daverend applaus los. Het laatste bod, 22,5 miljoen pond, 74 miljoen gulden, wordt nog verhoogd met een veilingcommissie van 10 pro cent, waarmee het aankoop bedrag uiteindelijk op 81 mil joen komt. „Er zijn maar 10 tot 15 mensen in de wereld, en het Getty Museum, die zich zoiets kunnen veroorlo ven. Het was een fantastische De Zonnebloemen van Van Gogh, waarvoor gisteren meer werd geboden dan ooit tevoren. prijs. Niemand had dat ver- lingzaal. Het steenrijke Getty wacht. Wij dachten dat het Museum ontkende het doek te hooguit 18 miljoen pond zou hebben gekocht. Vermoed worden," aldus de Newyorkse wordt dat het doek is gekocht kunsthandelaar Jacob Baal- door een Japanse verzame- Teshuva gisteren in de vei- laar. Van tevoren was uitgebreid gespeculeerd over de bestem ming van de Van Gogh en de prijs die het werk zou opbren gen. Diverse handelaars zei den toen nog te hopen dat het werk in een museum terecht zou komen. Dat het werk ver moedelijk in het privé-bezit van een rijke kunstverzame laar zal komen, onzichtbaar voor het publiek, wordt als enig nadeel gezien van deze recordaankoop. Het vorige recordbedrag dat voor een doek van Van Gogh op tafel werd gelegd was 24 miljoen gulden. Een eveneens anonieme koper betaalde dat in april 1985 bij Sotheby's in New York voor het „Land schap met opkomende zon". Het hoogste bedrag dat vóór de veiling van gisteren ooit voor een schilderij was be taald was 8,1 miljoen pond, ruim 27 miljoen gulden. Het J. Paul Getty museum in Ca- lifornië legde dat in april 1985 op tafel bij Christie's in Lon den voor het doek „De aan bidding van de Wijzen" van Andrea Mantegna. Van het bedrag dat het doek opleverde zou Van Gogh in zijn tijd nog niet hebben dur ven dromen. Niemand wilde immers het schilderstuk ko- Êen. Over een van de Zonne- loemschilderijen schreef Van Gogh aan zijn broer Theo te hopen dat „die Amerikanen en Schotten" er misschien wel „200 francs" voor over zouden hebben. Maar het schilderij dat gisteren voor 74 miljoen gulden werd geveild, zou pas enkele jaren nadat hij zichzelf in 1890 op 37-jarige leeftijd van het leven had beroofd worden verkocht. Van Gogh-biograaf Jan Huls- ker schreef in 1980 over de schilderijen: „De Zonnebloe men hebben meer dan enig ander werk van Vincent bij gedragen aan de bekendheid van de schilder over de hele wereld. In sommige gevallen het enige werk waarmee hij geïdentificeerd wordt". Zonnebloemschilderijen van Van Gogh zijn te bezichtigen in onder andere het Vincent van Gogh-museum in Am sterdam en in musea in Lon den, Milnchen en Philadel phia. Eén is in particulier be zit en een ander werd vernie tigd tijdens een bombarde ment in Japan tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het maandag verkochte doek werd in 1934 in Parijs gekocht door de familie Beatty, die een fortuin had gemaakt in de mijnbouw. Het is verkocht door de executeurs van de na latenschap van Helen Chester Beatty, die in 1986 overleed. Sinds 1959 was het schilderij in bruikleen bij de National Gallery in Lonaen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 5