Prediking monogaam
huwelijk geen echte
oplossing aids-
problematiek
Biograaf Edith Stein in conflict met het Vaticaan
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
kerk
wereld
Tweegedeelde kerk
is anachronisme
Slachtoffers van
Spaanse burgeroorlog
zalig verklaard
fieidóeSotiACM0
-in
Derde schoolstrijd rER]
brieven
lezers
Ceidóc Sourant
MAANDAG 30 MAART 1987 PA<t
Arabische bijbel bijna klaar
BAD URACH De bijbelvertaling in modern arabisch zal
deze zomer kunnen worden afgerond. Dit „groot nieuws"
bracht vertaal-coördinator prof. Jan de Waard op de bestuurs-i
vergadering van de Europese bijbelgenootschappen en die uit.
het Midden-Oosten in Bad Urach, Württemberg. Als „uniek"
betitelde De Waard een lopend project: een Hebreeuws Nieuw
Testament met verklaring voor joodse lezers. Er is eerst een
proefvertaling gemaakt van delen van het evangelie naar Mat-
theüs en de brief aan de Romeinen. In de Zigeunertaal Kalde-
rash is een vertaling van de evangeliën drukklaar. De rest van
het Nieuwe Testament in die taal komt aanstaande zomer uit.
Hervormde aandacht voor genetische
manipulatie
DOORN De hervormde synode heeft aandacht gevraagd
voor de ethische aspecten van genetische manipulatie. De poli
tiek blijkt nauwelijks op de hoogte te zijn van de materie, zo
zei ds. E. de Boer-Hessel uit Sint Laurens (Zeeland). Zij ver
wees naar het VPRO-serie „Beter dan God", waaruit blijkt
welke enorme gevolgen de ontwikkelingen op dit gebied heb
ben voor mens en samenleving. De kerk moet volgens haar in
deze kwestie uiterst waakzaam zijn. Praeses ds. H. Huting zeg
de toe dat de vraagstuk aan de orde zal komen. Hij dacht onder
andere aan inbreng van kerkelijk hoogleraar dr. E. Schroten te
Utrecht die op dit gebied uitermate deskundig is, aldus Huting.
Diepzinnig moet men
zijn in heldere, niet in
duistere
bewoordingen.
SECRETARIS RAAD VAN KERKEN:
AMERSFOORT Eerst pas
toraat, dan ethiek: wanneer
kerken over aids spreken,
moet niet eerst worden ge
sproken over schuld en zonde,
maar over pastoraat en diako-
naat.
Dat was een van de conclusies
van de besloten zitting van de
Raad van Kerken over AIDS
en de gevolgen daarvan.
Van groot belang werd geacht
een fundamentele herbezin
ning op de seksualiteit, het
seksueel gedrag en de verant
woordelijkheden die daarmee
samengaan. Een ad hoe werk
groep zal aanbevelingen for
muleren aan de raad en aan
de lidkerken, zo is besloten op
de bezinningsbijeenkomst van
de Raad van Kerken in Ne
derland.
De vrijgemaakt gereformeer
de ethicus prof. dr. J. Douma
verklaarde zaterdag voor de
radio niet veel te geven om
wat in „groot-kerkelijke
kring" over aids wordt ge
zegd. Er is een duidelijke bij
belse boodschap tegen de zon
de en voor de zondaar, zodat
het flagrant in strijd met die
boodschap moet worden ge
acht zich over te geven aan
homoseksueel verkeer of con
tact te zoeken met heroïne-
prostituees, als het over risico
groepen gaat, aldus de hoogle-
„Ik ben onderscheidend bezig,
sommigen zullen dat discrimi
natie vinden", verklaarde
prof. Douma, die overigens
niet stigmatiserend bezig wil
de zijn „omdat dit onevange
lisch is". In alle duidelijkheid
had hij als boodschap: „Laat
die ene relatie die blijvend is
en vermijd wisselende contac
ten". Wel is naar het oordeel
van prof. Douma de Kerk ge
roepen pastorale hulp te ver
lenen aan door aids getroffe
nen, „zoals zij er altijd op uit
moet zijn de zwakke en hulp
behoevende bij te staan".
Algemeen secretaris van de
Raad van Kerken, ds. W.R.
van der Zee verklaarde uit
drukkelijk homoseksualiteit
te beschouwen als een aan
vaardbare wijze van leven.
De kerken kunnen wel getui
gen van het monogame huwe
lijk, maar niet uit angst voor
aids, omdat seksualiteit zijns
inziens veel te veel wordt ge
trokken in de sfeer van het
verbod.
Ds. Van der Zee sprak zich
uit voor het zorgvuldig en be
hoedzaam omgaan met seksu
aliteit zonder daarbij meteen
wettische bindingen toe te
passen, „want wij staan in de
vrijheid die het evangelie
opent". Het monogame huwe
lijk is zijns inziens een keus
die de mens zelf maakt, zodat
hij het niet juist acht in de
discussie over aids een moreel
aspect in te voeren: „Wij moe
ten niet met ons vingertje
zwaaien maar onze armen
openen". De kerken dienen
zijns inziens profetisch over
aids te spreken „op een daar
voor geschikt tijdstip". Als in
zo'n boodschap met klem zou
worden gezegd dat het mono
game huwelijk de enige oplos
sing is, „komen veel mensen
pastoraal in de klem".
PROF. HAARSMA VOOR OPEN KERK:
ROTTERDAM Als de documenten van Vaticanum II beter
waren,bestudeerd, zou de rooms-katholieke kerk een veel
sterkere eenheid hebben doordat ambtsdragers en leken zich
gelijkelijk verantwoordelijk zouden voelen. Ten onrechte
wordt de beweging die door het Tweede Vaticaans Concilie in
de kerk op gang is gekomen afgeremd met het doel weer een
in tweeën gedeelde kerk te krijgen van machthebbers en on
dergeschikten, waarin leken en clerus met gescheiden taken
tegenover elkaar staan.
Dit betoogde prof. F. Haarsma zaterdag op de ontmoetingsdag
van de Open-Kerkbeweging in Rotterdam. Haarsma meende
dat het dualistische kerkbeeld zoals dat voor het concilie be
stond met gescheiden taken voor leken en clerus een ana
chronisme is. De leken zijn zelf kerk met in wezen alle rech
ten en plichten van hen die leiding geven.
Hij analyseerde enkele teksten van het concilie waaruit vol
gens hem duidelijk de erkenning naar voren komt dat de
Geest evenzeer werkt en spreekt door de leek. Haarsma vond
dat er daarom een einde moet komen aan het feit dat de hië
rarchie het werken van de Geest in gewone gelovigen tegen
houdt en naar zich toe trekt en dan vervolgens van bovenaf
de geestesgaven weer uitdeelt aan de leek. De conclusies van
dë studiedag zullen worden aangeboden aan het episcopaat,
namens wie mgr. Gijsen dit najaar gaat naar de lekensynode
in Rome.
De St. Pieter in Rome gisteren
tijdens de ceremonie van de
zaligverklaring van de drie
Spaanse nonnen door paus
Johannes Paulus II. Links
hangt een tapijt waarop de
drie nonnen zijn afgebeeld.
Geen duidelijkheid
Huting over dr. Mooi
in Centraal Comité
DOORN De voorzitter van
de hervormde synode, ds. H.
Huting, heeft de vraag van
ds. A.W. Berkhof uit Hoog
land over de verantwoorde
lijkheid van het moderamen
in de kwestie van het lid
maatschap van dr. Mooi van
het Centraal Comité van de
Wereldraad niet willen be
antwoorden.
Er is enige commotie ont
staan na de uitspraak van dr.
Mooi, die over enkele maan
den afscheid neemt als secre
taris-generaal van de Her
vormde Kerk, dat hij geen
aanleiding ziet om zijn zetel
in het Centraal Comité ter
beschikking te stellen. In
brede kring leefde de veron
derstelling dat zijn opvolger,
dr. K. Blei, zijn plaats zal in
nemen in het Centraal Comi
té.
In de synodevergadering van
vorige week zei dr. Mooi op
vragen van ds. Berkhof dat
hij op persoonlijke titel in het
Centraal Comité zit en dat hij
met „geen ja en geen nee" zal
antwoorden op de vraag of
hij na zijn pensionering het
bestuur van de Wereldraad
zal verlaten.
VATICAANSTAD Paus
Johannes Paulus II heeft gis
teren de eerste drie martela
ren zalig verklaard die zijn
omgebracht in de Spaanse
burgeroorlog van 1936 tot
1939. Het betreft drie karme-
litessen, die op 24 juli 1936 in
Guadalajara werden doodge
schoten door een communisti
sche militie-eenheid omdat zij
waren herkend als rooms-ka
tholieke religieuzen.
Bovendien verklaarde de
paus kardinaal Marcelo Spi-
nola y Maestre (1835 tot 1906)
zalig, die in zijn hoedanigheid
van aartsbisschop van Sevilla
en als priester zich op bijzon
dere wijze heeft ingezet voor
de armen. De vijfde zalige is
de priester Manuel Domingo
y Sol (1836 tot 1909) uit Torto-
sa, een vurig pleitbezorger
voor de roepingenpastoraal.
Onze Spaanse correspondent
Paul van der Voort tekent
hierbij aan:
Een halve eeuw na het beëin
digen van de Spaanse burger
oorlog heeft het Vaticaan be
sloten eindelijk een begin te
maken met het oplossen van
het delicate probleem van de
zaligverklaring van de zoge
naamde 'martelaars van de
Spaanse kruistocht'. De drie
Karmelitessen zijn de eerste
drie slachtoffers van de bur
geroorlog die op deze wijze
postuum worden geëerd.
Het thema van de zaligver
klaring heeft een zware poli
tieke lading, omdat de aan het
Vaticaan voorgestelde kandi
daten allemaal door het 'repu
blikeinse kamp' om het leven
zijn gebracht. Er wordt ge
sproken over een totaal van
40.000 leken, 300 nonnen en 4
priesters wier doodsomstan-
digheden door de kerkelijke
onderzoekscommissie worden
onderzocht om te bestuderen
of hun geval voor zaligverkla
ring in aanmerking komt.
Het Vaticaan behandelt het
thema met de grootste voor
zichtigheid om te voorkomen
dat de zaligverklaringen wor
den geïnterpreteerd als poli
tieke steun voor een van bei
de kampen die elkaar in de
burgeroorlog hebben bevoch
ten. Rome spreekt bijvoor
beeld dan ook niet over 'mar
telaren van de burgeroorlog',
maar over 'de martelaren van
de religieuze vervolging tus
sen 1931 en 1936. Als kandi
daten voor de zaligverklaring
komen dan ook alleen in aan
merking die personen die zijn
vermoord niet om politieke
redenen maar uitsluitend
vanwege hun expliciete ver
dediging van het geloof.
rea£
kkin
OnDERWIJSVAKBONDEN zoals KOV en PCO stP: J'
hun klachten, over het onderwijsbeleid niet meer ali^Cgec
kritiek op het regeringsbeleid wordt steeds algemeneien o
lijkertijd wordt die kritiek steeds pijnlijker. Neem doijga;
wijs-inspecteurs nota bene ambtenaren van de naren
zelf die openlijk hebben verklaard dat het basison®j^e
wordt opgezadeld met onverantwoorde maatregeÖ^€
neem die aanstaande onderwijsgevenden, die zelf de i£nüj
tjes van de hoogste groep in de basisschool niet kunnemg d
kenen. n ee
HET is voor politici verleidelijk om naar aanleidt
kritiek simpele en vooral concrete maatregelen voorlff
len. Minister Deetman heeft daar een schoolvoorbet
gegeven met zijn opmerking, dat alle aanstaande on<|}Ji
gevenden wiskunde in hun pakket moeten hebben
daarmee alle studenten van de pabo's opeens goede njc
en juffen worden. Een onderzoek naar de kennis vanf
wijzend personeel naar bijvoorbeeld de vaderlandse t
denis, biologie of topografie zou de minister van zijn
overtuigen.
TE1
Een van de werkelijke problemen in het önderwijons,
geringe maatschappelijke en dus politieke ad de
Behalve wanneer het gaat om de aansluiting van schowe
het bedrijfsleven, is er weinig sprake van grote betr^an
heid bij wat er gebeurt op de basisschool, in het voor
onderwijs of in het hoger onderwijs. Daardoor kondei0611
tiek) ongestraft allerlei maatregelen worden genomen'e(*u
voor zorgden, dat er nauwelijks meer sprake kan zi xs
een klimaat om kwaliteitsonderwijs te leveren. DE aal n
voor het „economisch rendement" van het onderween
zichzelf genomen zeer juist dreigt de aandacht af tere8'
van wat ook wezenlijk is voor onderwijs. Bijvoorbtr a
waardering voor de mensen die op specifieke wijze heeGp
.drage leveren tot de vorming van de komende gen,0ol
volwassen burgers van ons land. Waardering die zijan
voorbeeld uit in betere arbeidsvoorwaarden en goed o. let
Die positieve aandacht zal de kwaliteit meer verhog(P°r
ad hoe maatregelen voor het rekenonderwijs.
Meer dan eens is in deze commentaarkolom g(.v(
schuwd voor een in wezen materialistische visie op P®
wijs. Een mens-in-ontwikkeling is meer dan een toeko^*
werknemer die z'n rendement moet opleveren. Daarop
alleen maatregelen voor verbetering van de economist w
tekenis van het onderwijs niet voldoende, maar is er bget
te aan een beleid dat zich richt op vorming en ontwik
van mensen tot „hele" mensen. in2
In de „malaise van het onderwijs" zoals oud-staal
taris De Jong het in onze krant uitdrukte staat het
sioneel onderwijs, met z'n besturen op plaatselijk of rej
niveau, voor specifieke problemen. Besturen worden
fronteerd met een overheid, die veelvuldig met ingrii
maatregelen komt die om een adequaat en dus zeer pTl
he
sioneel bestuursbeleid vragen. De besturen en onden
venden staan ook temidden van een samenleving, d
neigd is kwaliteit van het onderwijs uit te drukken in IL.
schappelijke relevantie". gur
r n
Na de schoolstrijd in de vorige eeuw ontstond een jP1
jaren geleden de „tweede schoolstrijd", namelijk de
rentieslag om de leerling. Het zou ons niet verbazen i—
langzamerhand de contouren zichtbaar worden van nr™
derde schoolstrijd kan gaan heten: allereerst de strijd vi
tholieke en protestants-christelijke schoolbesturen oi7|
stuurlijk goed te reageren op het overheidsbeleid en If
naast de strijd van onderwijsgevenden om kwaliteitso
wijs te geven vanuit de eigen identiteit.
WASHINGTON/DEN
HAAG „Wij hebben
geen behoefte aan inmen
ging van buitenaf". Dat
heeft de dominicaan Am-
brosio Eszer, lid van het
„collegio dei relatori"
(college voor aanhangig-
making van zaken) van
de onder leiding van kar
dinaal Pietro Palazzini
staande Vaticaanse con
gregatie voor de Zalig- en
Heiligverklaringen, laten
weten aan de in Londen
wonende Amerikaanse
geleerde James R. Baa
den.
Die is de afgelopen drie jaar
bezig geweest met het schrij
ven van een biografie over dr.
Edith Stein, de Duitse rooms-
katholiek geworden jodin die
intrad in het klooster, maar in
1942 vanuit het karmelites-
senklooster in Echt naar
Auschwitz werd gedeporteerd
en daar werd vergast. Paus
Edith Stein
Johannes Paulus II zal haar
na een proces van dertig jaar
tijdens zijn bezoek aan de
Bondsrepubliek Duitsland op
1 mei in Keulen zalig verkla
ren.
Pater Eszer heeft de biograaf
laten weten dat Edith Stein
haar leven heeft geofferd „ten
bate van de bekering van alle
joden tot het rooms-katholie
ke geloof". Als de joden dan
zoveel moeite hebben met
haar aanstaande zaligverkla
ring, hadden zij maar op «n
vroeger tijdstip aan de bel
moeten trekken, aldus de do
minicaan. Die meldt ook nog
niet veel tijd te hebben voor
een briefwisseling „omdat ik
overladen ben met werk, nu
er zestig gevallen moeten
worden afgehandeld".
Vorig jaar oktober schreef
Baaden de congregatie, dat
Edith Stein werd vermoord
„omdat zij een jodin was en
nergens anders om". Hij sprak
er zijn twijfel over uit of de
congregatie wel een goed
beeld van haar had gekregen,
nu zij geen kennis heeft kun
nen nemen van de briefwisse
ling tussen Edith Stein en de
Poolse filosoof Roman Ingar-
den. De biograaf uit in de
brief zijn vrees, dat de zalig
verklaring „met de huidige
motivering" schadelijk zal
blijken te zijn voor de betrek
kingen tussen de Rooms-Ka-
tholieke Kerk en het joodse
volk.
Op 26 juli 1942 werd in de be
dehuizen van tien Nederland
se kerkgenootschappen, waar
onder ook de Rooms-Katho-
lieke Kerk, een gezamenlijk
protest der Kerken voorgele
zen tegen de deportatie van
de joden uit Nederland naar
het Oosten. Op 2 augustus
kwamen enkele SS'ers haar
ophalen in het klooster,
brachten haar naar het con
centratiekamp Westerbork in
Drente, vanwaar zij werd
overgebracht naar Auschwitz
om te worden vergast. Tot
dusver werd aangenomen, dat
de arrestatie van de rooms-
katholieke joden een Duitse
vergelding was voor het voor
lezen van de pastorale brief
tegen de jodenvervolging in
de kerken.
Lijst
Volgens Baaden klopt dat
verhaal niet, omdat het van
meet af aan de opzet was van
de Duitse bezetter van Neder
land, alle daar wonende joden
op te pakken en uit te roeien.
De naam van Edith Stein
komt volgens de biograaf al
voor op een in 1940 opgestelde
lijst van te deporteren joden.
Rijkscommissaris Arthur
Seyss-Inquart had de Kerken
in 1942 doen weten, dat zij
konden interveniëren voor
christen geworden joden,
maar dat zij dat niet in het
openbaar mochten doen, aldus
Baaden. „Hoewel de deporta
tie van Edith Stein in zekere
zin werd verhaast door de
loop der gebeurtenissen, kan
zij toch niet als een wraakac
tie van de zijde van de Duitse
bezetter jegens het kerkelijk
optreden worden gezien", al
dus de brief van Baaden aan
de congregatie.
Pater Eszer blijkt het,daar
mee volslagen oneens te zijn.
Hij houdt in de briefwisseling
met Baaden staande, dat de
actie van de nazi's „zonder
twijfel werd ingegeven door
haat tegen de Rooms-Katho-
lieke Kerk". Als motivering
verklaart hij dat tot een
protestantse Kerk overgegane
joden nauwelijks last Jiebben
ondervonden.
Pater Eszer laat Baaden we
ten dat hij niet de enige jood
is die zich onbehaaglijk voelt
bij de aanstaande zaligverkla
ring van Edith Stein als mar
telares, maar dat het nu toch
werkelijk te laat is om nog
tussenbeide te komen. „De
Rooms-Katholieke Kerk is
autonoom in zaken betreffen
de geloof en moraal en is niet
afhankelijk van inmenging
door derden", aldus de brief
van de dominicaan.
Het Britse weekblad „The Ta
blet" heeft in een op 31 janua
ri van dit jaar gepubliceerd
hoofdartikel uitgesproken, dat
het Vaticaan Edith Stein
„heeft ingepast in een nauw
omschreven opvatting van
martelaarschap Volgens dit
artikel zou het beter zijn niet
de vraag te stellen of zij nu
werd omgebracht omdat zij
katholiek of omdat zij joodse
was, „omdat in zekere zin bei
de factoren een rol hebben
gespeeld".
Naar "The Tablet" meent
„ligt in dat feit een mogelijk
aanknopingspunt dat deze za
ligverklaring in Keulen eer
der-een bron kan zijn tot ver
zoening dan van scheiding
tussen christenen en joden".
Het aartsbisdom Keulen sloot
in 1972 het diocesaan proces
voor de zaligverklaring van
Edith Stein af, waarna het in
Rome werd voortgezet. In
1979 verzocht het aartsbisdom
New York, na een gezamen
lijk katholiek-joodse herden
king van Edith Stein in een
plechtigheid in de St. Pa-
tricks-kathedraal, om bespoe
diging van de zaligverklaring.
Na haar dood werd zij vooral
bekend door haar werken op
filosofisch en theologisch ge
bied. Eén van de bekendste is
het in 1950 uitgekomen "Het
Eindige en Eeuwige Zijn".
Tl
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Interview Lubbers
In uw vraaggesprek met Lub
bers (dat in andere kranten is
geciteerd en ook in de Kamer
aan de orde is geweest), stelt
de premier erop te vertrou
wen, dat er uiteindelijk geen
kruisraketten in Nederland
geplaatst zullen worden. Hij is
„ontzettend blij*' met de be
reidheid van Gorbatsjov een
afzonderlijk akkoord te sluiten
over de Euroraketten en ba
seert zijn optimisme ook op
zijn kontakten met bondskan
selier Kohn. De premier zegt
altijd een tegenstander te zijn
geweest van plaatsing van
kruisraketten. Over zijn voor
ganger, Dries van Agt, meldt
hij dat deze indertijd vond dat
Nederland bereid moest zijn
kruisraketten te plaatsen,
maar dat de politieke omstan
digheden in ons land dat on
mogelijk maakten. Lubbers
stelt dat hij, mede wegens zijn
standpunt tegen plaatsing, Van
Agt kon opvolgen. „Ik was be
reid alles te doen om te voor
komen dat die wapens hier ge
stationeerd zouden worden, als
dat verantwoord zou zijn. Met
deze instelling ben ik aan 't
werk gegaan. Mensen, men
sen, wat heb ik gezweet en ge-
ëiekerd over die 48 kruisra-
etten".
Het Haags Vredes Platform is
van mening dat premier Lub
bers z'n eigen standpunt tegen
plaatsing bij herhaling geweld
heeft aangedaan. Met z'n op
merking over de opvolging
van Van Agt geeft Lubbers
voedsel aan de gedachte dat
Dries van Agt het volksprotest
tegen plaatsing niet had kun
nen of willen negeren en dat
daartoe een geschikte opvolger
(Lubbers zélf) werd aangewe
zen. Met het 1-junibesluit ('84)
heeft Lubbers de weg naar
plaatsing geëffend. Het plaat-
singsbesluit van 1-11-'85 moest
daar bijna onvermijdelijk op
volgen. Het kort daarna geslo
ten verdrag met de VS bete
kende een extra bevestiging
van de wil tot plaatsing. Dit
verdrag werd nota bene op in
stigatie van het kabinet Lub
bers I gesloten. Lubbers had in
de kruisrakettenkwestie een
voorbeeld dienen te nemen
aan z'n partijgenoot Kruisinga.
Deze minister van Defensie uit
het eerste kabinet Van Agt
nam z'n ontslag, aangezien hij
tegen de invoering van neu
tronenwapens was. Deze kon-
sekwente stap van Kruisinga
heeft ertoe bijgedragen dat
Nederland zich tegen neutro
nenwapens uitsprak en deze
wapens niet plaatste. De voor
stellen van Gorbatsjov zijn een
nieuwe (en wellicht laatste)
kans voor premier Lubbers
om te tonen dat het hem ernst
is met z'n standpunt tegen
plaatsing.
C.J. van der Loo-Verkerk,
Vredes Platform,
DEN HAAG.
Aanbidding
In de rubriek „Kerk en we
reld" stond een artikel „van
onze correspondent uit Rome"
onder de titel: Paus schrijft en
cycliek over Maria. Ik lees
daart dat de Paus pleit voor
nauwere banden met de Chris
tenen in de Sovjet-Unie door
gezamenlijke aanbidding van
de Maagd Maria. Dat de Paus
pleit voor nauwere banden
met deze Christenen, geloof ik
zonder meer. Maar dat hij aan
bidding van Maria wenst,
daarvan geloof ik niets. Ik
denk, dat „onze correspon
dent" hier bij het vertalen van
de encycliek een ernstige
steek heeft laten vallen. „Aan
bidden" betekent volgens Van
Dale: als goddelijk wezen ver
eren! Wij, Rooms-Katholieken,
aanbidden dus alleen God (Va
der, Zoon en H. Geest). Men
sen, hoe begenadigd ook door
God zoals Maria, vereren wij.
Het verschil tussen aanbidden
en vereren leerden wij vroe
ger reeds op de lagere school.
Als „onze correspondent" een
rk lagere school heeft doorlo
pen, moet hij dat weten.
H.J.J. Spitzen,
DEN HAAG.
(Naschrift: Correspondent en
redactie hebben inderdaad een
ernstige steek laten vallen. Re
dactie).
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK
THEATER. RECREATIE,EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
Aanbidding (2)
De berichtgeving over de
nieuwe encycliek van Paus
Johannes Paulus II over Maria
bevatte nog een tweede on
juistheid. Op het Concilie van
Efese, aldus het bericht, legde
de Kerk vast dat Maria God
heeft gebaard.... Een wel
hoogst ongelukkige uitdruk
king waarmee immers de in
druk wordt gewekt, alsof de
katholieke Kerk leert dat Ma
ria de drieëne God ter wereld
heeft gebracht. Maria is moe
der van Jezus Christus de
Zoon van God. Wie de Bijbel
goed kent en op de juiste wijze
interpreteert, kan geen be
zwaar hebben tegen een goede
Mariaverering. Laten we ho
pen dat deze nieuwe pauselijke
encycliek over Maria ook onze
protestantse medechristenen
'een beter inzicht zal geven in
de zo volledig bijbelse Maria
verering van de rk Kerk.
J.A.A. Leechburch Auwers,
VOORBURG.
Perioden met zon.
DE BILT Het weer zal mor
gen wat beter zijn dan van
daag. Het wordt wat warmer
en we krijgen geen regen.
Deze verbetering is te danken
aan een rug van hogedruk in
onze omgeving.
Een diepe depressie midden op
de Oceaan trekt morgen via
IJsland naar de Noordkaap en
stuwt daarbij zoveel warmte
op dat het hogedrukgebied ten
westen van Spanje een uitlo
per vormt naar onze omge
ving. Deze veroorzaakt eeri
stabilisering van het weer. De
buien blijven uit en er komen
perioden met zon voor.
Vannacht daalt de tempera
tuur nog tot rond 2 graden, in
het binnenland op een enkele
plaats nog dichtbij het vries
punt. Morgen overdag loopt
het kwik op tot ongeveer 12
graden. Er staat een matige
zuidwesten wind.
In de komende dagen ontwik
kelt zich een vlak lagedrukge
bied boven West-Europa. Er
kan dan weer een bui vallen.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, mede
gedeeld door het KNMI, geldig
tot en met woensdag:
Zuid-Skandinavië: in zuid-
west-Noorwegen nu en dan re
gen, vooral morgen. Elders af
en toe zon. In de middag vijf
tot negen graden.
Denemarken: half tot zwaar
bewolkt en af en toe wat re
gen. In de middag rond zeven
graden.
Britse Eilanden: half tot zwaar
bewolkt. Vooral in het westen
af en toe regen. Middagtempe-
ratuur acht graden in het
noorden tot twaalf graden in
het zuiden.
Duitsland: flinke zonnige pe
rioden. Woensdag in het
noordwesten mogelijk wat re
gen. In de middag zeven tot
twaalf graden, in de nacht op
veel plaatsen lichte vorst.
Benelux en noordwest-Frank
rijk: af en toe wat zon. Ook
plaatselijk een bui of wat re
gen. Middagtemperatuur tien
tot veertien graden.
Midden-, zuid- en oost-Frank
rijk: flinke zonnige perioden.
Op woensdag meer na£
westen mogelijk een buiy..
dagtemperatuur twaalf
ventien-graden. acj
J /8t
Alpengebied: vrij zonn^n
het zuidoostelijk deel j
king en af en toe neersli^
ven 1000 tot 1500 metfe,
sneeuw. Nul-graden-gre./0j
de middag op 1000
meter hoogte. Middagteityp
tuur in de dalen van acl^j
den in het noordoost^
vijftien graden in het zufc,/
ten. ren
•jjn
Spanje en Portugal: zonifar
noord-Portugal en noonfoi
Spanje bewolking ernei
woensdag wat regen. Mfcej
temperatuur van veertis/jj
den in het noorden tot d/e<
twintig graden in het zifco/
ten. lie.
fee
Italië en de JoegoslafV£
kust: in noordwest-Itali^
zonnig, elders half tot
bewolkt en vooral in mre:
en zuid-Italië af en toe'r
of buien. Middagtempcft/C
dertien tot zeventien graF3
Filosoof
R. Bakker
overleden aj
Jte
DEN HAAG De Gro«°<
filosoof dr. R. Bakker isKa
week tijdens zijn vakar^
Spanje op 67-jarige Lm
overleden. Bakker wa_
1964 tot 1984 hoogleraar^
menologie aan de Rijksu'E
siteit in Groningen. Zijn)
ste interesse ging uit ruw
na-oorlogse Franse fik*,
van Sartre, Camus, Me
Ponty en Levinas. Bakkf
deerde klassieke talen in
sterdam en theologij.
Utrecht, waarna hij kom
werkte in het middelbar)
derwijs. Ook liet hij ziel
uit over ethische vraai
ken. Hij was een pleitbei
van filosofie-onderwijs f
middelbare school, een vx
nu gekozen kan wordeni—
het eindexamen.