Raad van Kerken geschrokken van herevangelisatieplan tl geestelijk leven/opinie ;ni Angsthaas kerk wereld Grote wevel over bisschopsbenoeming in Oostenrijk Wereldraad afwachtend inzake encycliek Maria ilüW'inlB T 1 BBI lezers fieldde SouTO/ Voorbarig Europees feest £ckióc2outant ZATERDAG 28 MAART 1987 PAl door Marinus van der Berg Eerst had ik er als kop boven wil len zetten: „zetbaas". Vandaag ontmoeten we Pilatus langs de weg. De Romeinse zetbaas. Hij kiest niet, althans zo lijkt het, maar wast zijn handen in on schuld. Een zetbaas heeft geen echte keus. Hij is de stem van el ders. Zijn eigen stem doet er niet toe. Een zetbaas kan zelfs gaan denken dat de stem van elders zijn eigen stem is. Hij hoeft slechts een echo te zijn. Een soort van pa pegaai. Bij nadere overweging heb ik het woord „zetbaas" vervangen door „angsthaas". Zetbazen kun nen gemakkelijk ook angsthazen zijn en daarom zeer geliefd bij hen die hen er neer zetten. Wie macht wil behouden heeft gemak van angsthazen. Ze zijn ongevaarlijk voor de heersende macht. Dit ver schijnsel duikt telkens weer op in de geschiedenis. Hoe kan iemand een „angsthaas" worden, kun je je afvragen. In het pas verschenen boekje over angsten van Jan van Haaren las ik: „Een kind dat leeft onder het verbod en gebod; dat is een leven in angst. Wie een kind zo aan zich bindt, dat het kind geen eigen keuzemogelijkheden meer heeft, geen enkele vrijheid meer bezit, laat van dat kind niets meer over: wat rest, is in de regel een hoopje angst". De schrijver duidt op een systeem dat in men sen niet het gevoel: jij mag er zijn, stimuleert, maar een systeem dat een mens naar beneden drukt. Met systeem bedoel ik een geheel van gevoelens en gedragingen die je het gevoel geven dat jij meer slecht dan goed bent. Zo een sy steem ondermijnt zelfvertrouwen en ontplooiingsmogelijkheden. Zo een systeem maakt je tot een ziek mens. Tot een geremd mens die niet zichzelf durft te worden. Daar door kun je een gemakkelijk mani puleerbaar mens worden, een mens die niet nee durft te zeggen. Je kunt zo worden buiten je eigen schuld om. Een angstig mens smeekt eigenlijk om liefde, gene genheid en bevestiging. Machten zullen steeds op angstgevoelens in proberen te spelen om greep te houden. Pilatus is zo een angsthaas, die slechts wil weten van welk konink rijk Jezus is. Het koninkrijk van Jezus is niet van deze wereld, zegt Jezus fijntjes. En verder zwijgt hij. Een stilte die machthebbers maar moeilijk verdragen. Een stilte waarin ze zichzelf dreigen te ho ren. Hun angst klopt hoorbaar in hun keel. Machthebbers horen graag zichzelf, veel en luid, met een bombardement van woorden opdat ze anderen niet hoeven te horen. Andere geluiden beschou wen ze als dissidente geluiden. Van de machtshebbers die zich schuldig maakten aan martelingen en schendingen van mensenrech ten, is me op foto's vaak opgeval len dat ze hun ogen hebben afge schermd. Je kunt ze niet aanzien. Machthebbers zitten liever ook wat hoger. Zo is Pilatus ook vaak afgebeeld: op een troon gezeten. Maar Jezus is van een ander ko ninkrijk. Dat is het koninkrijk waar je niet bang hoeft te zijn, waar jij jij mag zijn, waar je bemoediging ontvangt, waar je op mag staan uit je gebogen houding. Jezus is uit het rijk waar het geknakte riet niet wordt gebroken. Het is het rijk waar van harte gezongen kan wor den en liederen klinken als bevrij ding. De ketens worden verbro ken, de hongerige krijgt er te eten, de koude mens een mantel, de eenzame mens ontmoet er een an dere mens. Pilatus komt met die onbeantwoordbare vraag „wat is waarheid?" Jezus spreekt over een waarheid die concreet is, die op het oog heeft dat mensen mens kunnen worden, dat ze kun nen worden zo als ze door Zijn Va der bedoeld zijn: mooi en goed om te leven samen met anderen. De vierde mens langs de weg: Pi latus is een angsthaas en wij kij ken in de spiegel. Wie zien wij: de angstige in ons die zich laat rege ren door angst of durven we die ander in ons te laten spreken uit dat nieuwe rijk waar de angst haar koude greep heeft verloren? Televisiekerk PTL blijft echtpaar Bakker dankbaar FORT MILL De leiding van de in opspraak geraakte Amerikaanse beeldbuiskerk PTL (Praise The Lord) heeft ingestemd met de benoeming van de opvolger van ex-voor zitter Jim Bakker. Dat is do minee Richard Dortch die over enige tijd voorzitter wordt. Bakker trad vorige week af na onthullingen over zijn buitenechtelijke seksuele verhouding in 1980. PTL is en blijft Bakker en zijn vrouw Tammy echter dankbaar en zal het echtpaar uit „medele ven, verplichting en een hele reeks andere zaken" blijven doorbetalen. Of zoals tv-pre- diker Jerry Falwell, die de zaken waarneemt, het zei: „Zonder John en Tammy Bakker zou deze gemeente er niet zijn." De advocaten van PTL hebben ingestemd om 265.000 dollar te betalen aan de 27-jarige Jessica Hahn en haar vertegenwoordigers. Fal well liet weten dat de rijen weer gesloten moeten worden om het woord van God te verkondigen en om te voor komen dat de „vijand een hoogtijdag" viert. Dit is het in Chili vervaardigde pausmobiel dat de paus ter beschikking zal staan als hij begin volgende maand een zesdaagse reis door Chili maakt. Het kogelbestendige voertuig werd deze week door de makers gepresenteerd aan de commissie die de reis van de paus organiseert. DS. J. VAN DEN BELD: BELEID GUSEN REIKT VERDER DAN BISDOM DOORN De Raad van Kerken in Nederland wil met bisschop Gijsen van Roermond spreken over diens herevangelisatieplan van Limburg. „We willen mgr. Gijsen hierover aan zijn habijt trekken", aldus ds. H. Huting vrijdag tot de her vormde synode. De voorzitter gaf hiermee aan dat de kwes tie in het bestuur van de Raad van Kerken erg hoog wordt opgenomen en dat daarom zijns inziens niet kan worden volstaan met een brief. Huting ging hiermee in op opmerkingen van de Maas trichtse predikant R. van den Beid, die het plan een buiten gewoon ongelukkige zaak achtte. Door de term her evangelisatie wordt duidelijk dat de bisschop het werk van veel priestprs in het bisdom niet erkent Het plan is bo vendien kwetsend voor de protestantse gemeenschap in Limburg, zo zei hij. Ds. Van den Beid is bijzonder geraakt door de omschrijving van het doel van de actie: Limburg weer een „katholie ke Jezus" laten kennen. „In de recente brief over de oe cumene hebben de bisschop pen van Nederland de evan gelisatie een gezamenlijke opdracht genoemd van de R.K. Kerk en de protestantse kerken. Bisschop Gijsen ont trekt zich daar nu volledig aan. Hij zegt juist: wat protes tanten doen, voldoet niet aan mijn criteria". De Maastrichtse predikant meent desgevraagd dat ook uit de recente uitlatingen van mgr. Gijsen blijkt dat deze de geest van de gesprekken die nu bijna een jaar geleden plaatsvonden in Rome tussen Nederlandse protestanten en het Vaticaanse Secretariaat voor de Eenheid, volstrekt negeert. „De plannen van de bisschop zijn ook een klap in het gezicht van de protestan ten als landelijke oecumeni sche partners van de RK- Kerk'aldus ds. Van den Beid. De effecten van het beleid van mgr. Gijsen reiken ver der dan de grenzen van zijn bisdom, meent het synodelid Van den Beid. „Je merkt het aan bisschop Bar die wél zegt dat hij en de andere bis schoppen de zorgen over de 8 mei-beweging zoals bisschop Gijsen die heeft delen, maar hij zegt niet dat de term her evangelisatie van zijn collega Gijsen zijns inziens onjuist is". Ds. Van den Beid meent dat in de oecumenische contac ten tussen Rome en Reforma tie de protestanten juist goed overweg kunnen met de, ka tholieken die onder de zware kritiek van mgr. Gijsen val len. „Je krijgt de merkwaar dige situatie dat de protestan ten vooral oecumenische con tacten hebben met mensen die door de kerkleiding met argusogen worden bekeken, namelijk de sympathisanten van de 8 mei-beweging of de leden van de Mariënburg- groep. Welke oecumene heb je dan, kun je je afvragen". De predikant zegt grote be wondering te hebben voor de priesters in het bisdom Roer mond die gewoon doorgaan met hun oecumenische ont moetingen. „Het zijn vooral de oudere priesters die door gaan met de ontwikkeling van de interkerkelijke ont moeting, ondanks de uitspra ken van hun bisschop. Maar hun opvolgers komen van Rolduc en volgen dus de bis schop. Wat dat betreft ziet het er ook somber uit voor de oecumene". Ouders vergeven hun kinderen die gebreken het moeilijkst, welke zij hun zelf hebben bijgebracht. Maria von Ebner-Eschenbach WENEN Nauwelijks beko men van de benoeming van de als organisator van Maria- bedevaarten bekend gewor den dr. Hermann Groer als opvolger van de vooraan staande kardinaal Franz Kö- nig als aartsbisschop van We nen, is de Rooms-Katholieke Kerk van Oostenrijk in nog groter beroering geraakt door de plotselinge benoeming be gin deze maand van een hulpbisschop. Dr. Groer had daar wel om gevraagd, maar op zijn lijst met vier namen kwam niet de nu benoemde theoloog Kurt Krenn uit Linz voor. Geen enkele ker kelijke instantie in Oosten rijk was hierover tevoren ge raadpleegd of ingelicht. Zeventien van de twintig Weense dekens hebben mgr. Krenn verzocht af te zien van het aannemen van zijn Gemengde huwelijken bloeien in Engeland LONDEN Blijkens een re presentatieve steekproef, uit gevoerd in het ledenbestand van de Britse Vereniging van gemengd gehuwden, waarbij dus paren waren betrokken die als meelevend lid elk tot een andere Kerk behoorden, valt het erg mee met de eu charistieviering. Meer dan de helft van de rooms-katholie- ken, gehuwd met iemand van een andere denominatie, ontving zonder moeilijkhe den de communie in de ker kelijke gemeente van de partner. Hetzelfde ging op voor een derde van de niet- katholieke echtgenoten in een roomse kerk. Het verschil toont de terug houdendheid aan bij rooms- katholieke geestelijken die moeten handelen krachtens de kerkelijke richtlijn, dat eenheid in geloof pas echte eucharistieviering mogelijk maakt en dat niet-katholie- ken slechts onder bepaalde omstandigheden in noodge vallen ter communie mogen gaan in een katholieke kerk. De vooral in katholieke kring vaak geuite vrees dat gemengde huwelijken vaak tot geloofsafval leiden blijkt door de uitkomsten van de enquête niet te worden ge voed. Niet minder dan 92 procent van de katholieke en 84 procent van de tot een an dere Kerk behorende part ners bezoeken hun eigen kerk regelmatig. Sinds de oorlog is het^ percentage rooms-katholiekén dat ie mand van een ander geloof huwt gestegen van minder dan dertig tot vijfenzestig. benoeming, „aangezien U een theologische richting verte genwoordigt die niet over eenkomt met de koers die velen in het aartsbisdom We nen varen". Afzien van de benoeming zou goed zijn voor het bewaren van de eenheid in Wenen, aldus de brief. In een brief aan de paus verkla ren de dekens, dat het para chuteren van Krenn in strijd is met de uitspraken van de laatst gehouden bisschoppen synode, waarin de nadruk wordt gelegd op „deelhebben en mede-verantwoordelijk heid" op alle kerkelijke ni veaus, terwijl ook wordt ge sproken van „vriendschappe lijke verhoudingen en volle dig vertrouwen", dat tussen een bisschop en zijn priesters dient te heersen. In een ge meenschappelijke brief heb ben honderd Oostenrijkse rooms-katholieke publicisten de voorzitter van de Oosten rijkse bisschoppenconferen tie, de Salzburger aartsbis schop dr. Karl Berg, deelge noot gemaakt van hun grote zorg over de jongste ontwik kelingen in de Oostenrijkse Kerk. De manier waarop thans bisschopsbenoemingen tot stand komen stoot bij de publicisten op „groot onbeha gen". De briefschrijvers hopen dat een eind wordt gemaakt aan „het systematisch in diskre diet brengen van de Oosten rijkse Kerk". De publicisten wijzen erop dat veel mensen die zich in de geest van Vati- canum II ten volle hebben ingezet voor de Kerk, het meer en meer laten afweten, omdat zij de door het Oosten rijkse episcopaat ingezette vernieuwingskoers steeds meer door invloedrijke krachten naar de rand zien gedrongen". Nederlands» Hervormde Kerlc: Beroepen te Dokkum part-time, me vrouw J.L.Falkenburg kandidaat te Delft. Toegelaten tot evangeliebediening en beroepbaar: L.D.Burger te Waddinxveen. F.Schipper te Papendrecht. Beroepen te De Meern: G. Hamoen te 's Gravenzande. Beroepen te Streefkerk: W. Arke- raats te Giessendam-Nederhardinx- veld. Aangenomen naar Op- en Nederan- del: P.C. van Keulen kandidaat te Houten. Aangenomen naar Woerden: M. v. Kampen te Vlaardingen. Gereformeerde Kerken: Benoemd te Nleuwegein-Noord (pastoraat St. Antonius Ziekenhuis): Jos G. Los; emerituspredikant te Zwijndrecht-Grote Lendt, die deze benoeming heeft aangenomen. Christelijk» Gereformeerd» Ker ken Beroepen te Amersfoort (art. 6 k.o. als predikant met bijzondere op dracht, hoofd van de pastorale dienst van verpleeg- en rusthuis do Lichtenberg aldaar): T. Harder die dit beroep heeft aangenomen. GENÈVE De Wereldraad van Kerken heeft een af wachtende houding aangeno men tegenover de oproep van paus Johannes Paulus II aan de christelijke geloofsge meenschappen om Maria te beschouwen als „onze ge meenschappelijke moeder". Volgens Günther Gassmann, hoofd van de afdeling voor geloof en kerkorde, zal de Wereldraad geen eensgezind standpunt innemen met be trekking tot de oecumenische betekenis van Maria. Daar voor hebben de ruim 300 kerken die in de raad zijn verenigd, een te uiteenlopen de geloofstraditie, aldus Gas smann. Gassmann noemde Maria „een voorbeeld van christe lijk geloof". Zij is een mens geweest die geheel open stond voor God en zich ge heel aan God heeft toever trouwd, zo voegde hij eraan toe. Volgens Gassmann houdt de overeenstemming over Maria bij de lidkerken van de Wereldraad hiermee op. Weliswaar zullen de ortho doxe kerken zich zeer goed in de ideeën van de paus kunnen vinden, maar bij de protestantse kerken blijft er een grote reserve tegen de theologische rol van Maria bestaan, aldus Gassmann. Ekklesia In de jongste „Berichten uit de Leidse Studentenekkle- sia" wordt als protestantse mening geuit, dat de bijbel geen aanleiding geeft voor de conclusie, dat Maria eeuwig maagd is gebleven en dat haar man Jozef geen ge meenschap met haar had. De evangelist Mattheus schildert Maria wel degelijk als zijn vrouw, die haar man volgt op de vlucht naar Egypte. Alle evangeliën spreken over broers van Jezus, „hoe graag de kerkvader Hieronymus hier ook „neven" probeert te vertalen, zodat we niet kun nen veronderstellen dat Jo zef impotent was of heilig, of dat Maria een beschaafde weduwe was met één zoon". Volgens het blad laten de bij belse gegevens niet veel heel van het beeld dat in de loop der tijden over Maria is opge bouwd. „Ze ontdoen het tra ditionele Mariabeeld van zijn mythes en geven de prote stantse vaderen alle ruimte om te constateren, dat Mari a's betekenis ligt in het feit dat zij moeder van Jezus was en dat ze de gelovige tot voorbeeld dient in haar aan vaarding van de genade". Het eeuwig maagd zijn van Maria wordt teruggevoerd tot de christelijke theologie van de tweede eeuw, „geken merkt door een grote li- chaamshaat". De kerkvaders werden, aldus het blad, zo beïnvloed door de ascese dat zij omstreeks de vierde eeuw Maria's maagdelijkheid ver hieven tot symbool van de roeping tot kuisheid. Dat is, aldus het blad, de grondslag geworden voor de rooms-ka tholieke huwelijksmoraal, waarbij voorts elke vorm van seksualiteit die niet op voort planting is gericht als verder felijk wordt afgeschilderd en vrouwen arseksueel werden opgevoed. a Brieven graag kort en Juideli|k geschreven De edactie behoudt zich iet recht voor ingezon den stukken te bekorten Gullit. bij uitstek het type i voetballer waar het Italiaanse .voetbalpubliek en masse op af- fi (komt, zal straks voor de za- Lrlllllt (4) ^kenman-pur-sang Berlusconi, Voorzitter en geldschieter van AC Milan, een goudmijntje blijken te zijn. Uw Romeinse correspondent schreef maan dag niet voor niets: Berlusconi denkt aan een oud Nederlands mentaar wordt daarentegen aan zijn gezonde verstand en aan zijn vermogen tot relative ren getwijfeld. Ik ben juist van mening, dat Berlusconi be paald niet op zijn achterhoofd is gevallen en heel goed kan relativeren. Anders had hij het vast ook niet gebracht tot tele visiekoning, bouwondernemer en AC Milanpresident. Maar het is duidelijk dat al die acti viteiten weinig met sport en alles met het grote geld te ma ken hebben. N. van Vuren, DEN HAAG. De Philipsbonzen van PS\ hadden groot gelijk voor Gul lit zoveel geld vragen. Het spel (lees: produkt) dat hun ster speler op de grasmat legt is het dat kennelijk waard. Stel dat zij veel minder voor Gullit hadden gevraagd. Dan was de winst van AC Milaan straks nog veel groter geweest. En dat zou uw commentator toch ook niet willen? L. van Rijn, LEIDEN. Gullit (5) Ik besef heel goed dat de toe gangsprijzen voor de voetbal stadions omlaag zouden kun nen wanneer de voetbalarties ten niet zulke hoge gages zou den krijgen, maar zo'n stelling is natuurlijk maar heel betrek kelijk. om niet te zeggen te theoretisch om in praktijk te brengen. Dat werkt nou een maal niet. Niet in de voetbal sector, maar ook niet in ande re sectoren van onze kapitalis tische samenleving, in elk ge val zeker niet in de sector van de vermaakindustrie. Ook schrijvers van bestsellers ver dienen kapitale bedragen, evenzo filmsterren die een miljoenenpubliek trekken. Dat wordt wel de wet van de grote getallen genoemd. Legio is het aantal zakenlieden dat hoopt aan iedere Chinees slechts één cent te verdienen. Als het hun lukt worden ze rijk, heel rijk en niemand zal dat belachelijk vinden. A.C. Dekker, WASSENAAR. Gullit (6) Napoli, de club waar Diego Maradonna speelt, heeft het transferbedrag voor de Argen tijn allang terugverdiend. Lo gisch. Een sterspeler trekt, ze ker in Italië, nog meer mensen naar de tribunes. De waarde van de club voor vriendschap pelijke wedstrijden vliegt om hoog en ook voor sponsors wordt het interessanter de naam aan de club te verbin den. Waarom zou de transfer van Gullit dan een belachelij ke transactie zijn? Berlusconi, de voorzitter van AC Milan is een geslaagd zakenman die zijn geld echt niet zo maar over de balk smijt en die ze ventien mijoen slechts ziet als een puur zakelijke transactie. P. van Dijk, DEN HAAG. Gullit (7) Ruud Gullit vindt het bedrag waarvoor hij naar Italië ver trekt belachelijk hoog. Ge vraagd naar het salaris wat hij bij AC Milan gaat verdienen antwoordde hij dat dat nie mand iets aangaat. Op zich te recht, maar waarschijnlijk hield Gullit dat bedrag voor zich om zichzelf niet belache lijk te maken. D. Huijzen ZOETERMEER ADVERTENTIE uw steun BROODNODIG in hun strijd tegen armoede en honger de vastenaktie steunt jaarlijks 450 projekten in de Derde Wereld giro 5850 te zeist banknr. 70.70.70.147 t.g.v. vastenaktie-nederland MET festiviteiten van de Noordpool tot het zuiden verd; ropa is deze week herdacht dat dertig jaar geleden itoor de fundamenten werden gelegd van een Verenigd P®n Het Europa van de zes landen die op 25 maart 1957 hFyj drag van Rome ondertekenden, is inmiddels uitgegrij ru het Europa van de twaalf. In die dertig jaar is de Etenei Economische Gemeenschap veel meer geworden det b groep op economisch terrein samenwerkende landen, stiti- woordig wordt dan ook kortweg gesproken van de Ei Gemeenschap. Binnen de grenzen van die gemeenschf nen in totaal 360 miljoen mensen, meer dan in de Vei Staten, meer dan in de Sovjet-Unie. Mensen die, ook l de onderlinge verschillen vaak groot, met elkaar tot dl «i ten ter wereld behoren. I TOCH is de Europese Gemeenschap van 1987 niet he nigd Europa zoals dat de opstellers van Verdrag van R 1957 voor ogen stond. Dat is niet zo verwonderlijk. I die eeuwenlang oorlogen hebben uitgevochten kunn verleden niet in enkele decennia begraven. Politieke, i mische en culturele verschillen, bijvoorbeeld tussen I en Zuid-Europa, slijten maar langzaam weg. Dat is n\ zolang het gemeenschappelijke doel niet uit het oog verloren. Maar daar heeft het de voorbije jaren vaak i schort. Sommige landen zien in economische samenw| slechts een mogelijkheid om economisch voordeel te bi De heftige discussies over de contributies aan de Ei kas liggen wat dat betreft nog vers in het geheugen. Ondanks tal van obstakels lijkt bij regeringen en menten het begrip door te dringen, dat het zo niet kan. De Europese landen beseffen dat zij alleen gezang te een vuist kunnen maken tegenover de andere econoi^ grootmachten als de Verenigde Staten en Japan. De r, maatregelen om een einde te maken aan het probleelar de enorme landbouwoverschotten zijn een stap in deëe' richting. Beperking van de landbouwuitgaven zou dj"is vrij maken voor verder Europees beleid op het terrep16 de technologie, milieubeheer en werkgelegenheid. lê ris ElND 1985 hebben de Europese regeringsleiders zi doel gesteld in 1992 een interne markt verwezenlijkt t» ben: een Europese gemeenschap waarin de onderlingen zen en handelsbelemmeringen volkomen zijn verdvirj< Zolang dat doel niet is bereikt, is feesten eigenlijk voo^cv Natuurlijk, het dertigjarig bestaan van het Verdraj Rome moet herdacht worden. Maar gelet op de vele ncye terende problemen in Europa heeft het triomfantelijk^ ten van een Europese vlag op de Noordpool, de Mont' en een hoge top in de Himalaya veel weg van een uitir^ zelfoverschatting. OOK onder de Europese bevolking bestaat grote zorj de toekomst van de EG. De Europese Commissie heeft woners van de twaalf lidstaten onlangs gevraagd naa oordeel over de EG en de uitslag geeft weinig red» vreugde. Met name Nederlanders en Westduitsers hl-» door het uitblijven van ingrijpende veranderingen J minder vertrouwen in de eenwording van Europa. De voor de meeste burgers een ondoorzichtig geheel gewt dat wordt bestuurd door een geldverslindende bureauPl Veel van dergelijke kritiek is terecht. Tegelijkertijd ma uit het oog worden verloren dat belangrijke resultatej dertig jaar samenwerking inmiddels onderdeel zijn v; dagelijks leven. Maar elke maand dat het daarbij blijfi kent achteruitgang, gelet op het enorme potentieel va Europa van de twaalf. Storm DE BILT (KNMI) - Een diepe stormdepressie, gistermiddag nog boven Schotland, trekt slechts langzaam naar het noordoosten en wordt vanmid dag boven zuidwest-Noorwe- gen verwacht.- Dit betekent dat het onstuimige weer ook vandaag voortduurt met langs de kust nog geruime tijd een zuidwesterstorm, kracht 9, ter wijl boven land met zware windstoten rekening moet worden gehouden. Pas tegen de avond draait de wind naar het westen en neemt hij gelei delijk in kracht af. Uit de wis selende bewolking vallen en kele buien. Komende nacht draait de stroming naar het noordwesten waarmee koude re lucht naar ons land zal stro men. De buien van morgen kunnen dan ook met hagel en natte sneeuw zijn. Ook de middagtemperatuur gaat om laag tot ongeveer 6 graden. Weersvooruitzichten voor de Europese landen, geldig voor zondag en maandag: Zuid-Scandinavië: Af en toe buien; in zuidwest-Noorwegen later regen. Landinwaarts ook sneeuw. Middagtemperatuur 3 tot 8 graden. Landinwaarts 's nachts nog lichte vorst. Denemarken, noordwest- Duitsland en Benelux: Op zon dag maartse buien; maandag eerst opklaringen; vanuit het westen weer bewolking en vooral in Denemarken regen. Middagtemperatuur rond 6 graden; op maandag iets hoger. Britse Eilanden: In het noord oosten eerst een enkele win terse bui. In het westen en noorden bewolking met af en toe regen. Vooral in zuid-En- geland enkele opklaringen. Middagtemperatuur van 7 tot 12 graden. Noordoost-Frankrijk, midden- en zuid-Duitsland: Zondag plaatselijk wintersebuien, vooral in Duitsland; maandag, perioden met zon. Middagtem peratuur 5 tot 9 graden. Rest van Frankrijk: |jj zonnige perioden. Voo west-Frankrijk ook w- velden. In zuid-Frankrae de gebruikelijke plaatse krachtige mistral. Midd; i peratuur van 10 tot 14 gie isi Alpengebied: Zondag ojre plaatsen sneeuw, in heti beneden 1000 meter ooknt maandag opklarend, to dengrens aan de nooit slechts enkele honderdé ters boven het laaglanc- de zuidzijde op rond lOOts ter hoogte. ;sj Spanje en Portugal; Zonig< noordwest-Spanje wolkit, den. Middagtemperatuues 10 graden in het noordf 20 graden in het zuidenju Italië en Joegoslavisched< Perioden met regen of t op zondag vooral in hetzi den, op maandag voornaie in het midden en zuidemr dag in zuidoost-Italiè eer vrij zonnig. Middagten tuur in het noorden en m 10 tot 15 graden, in het zn eerst nog 20, later rond In den. t< t.i Weerrapporten 27 maart 19 uur, tC er Max. li Luxemburg Madrid Malaga I V 15 V '2 18 I' 15 V 2 'I Ib

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2