De dans om een houvast het totem: in de chaos CeidócSoiuant „VAN TOTEM TOT LIFESTYLE" -V ZATERDAG 28 MAART 1987 de beplak vier Vie de ?n >eede tionere •s, het tig ide Rechts: WM het totem is sopt •"fT'L'loo indianen, KhomeittyJoor ged Links: De inrichting van de »°nitjj™ een persoon die een "e/uste.,lif'Styl' heeft gekozen: boeken en muziek. gaan i het nen tien in ir lam te de rokkei vrouw trein? Nou i dat d ze wee een Goed AMSTERDAM - Een totem, zegt 'ie iet woordenboek, is een bij primi- ieve volken vereerd symbool dat ten aa\\s je mythische vertegenwoordiger beschermgeest van die stam kan borden beschouwd. Primitief, zegt lotto,et woordenboek. Ver weg dus, nets te maken met onze hooggeci- ^«.filiseerde samenleving. Indianen dat /flansen nog wel eens om een to- ord. ;empaal. In een strip, een jongens- 'f n boek of een oude cowboyfilm. Her jn ;n der in westerse musea staan een t lantal van die palen opgesteld om te Dns begrijpend knikkend terug te we a/,aten blikken op wat eens geweest s. Geweest? Welnee, u en ik dan- e maaien nog altijd om het toteift. e win" Jzaa/Vlisschien zijn we het ons niet eens be- wist, maar de mens van nu heeft net als aftioen zijn symbolen, die hem van ande ren moeten onderscheiden. En die tege- aw/o'üj^rtijd duidelijk maken dat hij ergens 7c/j bijhoort. We leven nog altijd als stam- iis F/#?en' z'jn °P een anc*ere manier n°g &n lid van een groep, en we doen van alles Tj om bij die groep te blijven. We dragen 7i'> /Vbnzc "Primitieve" symbolen nog altijd 2l- onthullend rond: de merk-jeans, het SP£ ^'punk-kapsel, het jasje van de Society 0 s- ^«hop of net juist die auto. „Lifestyle" wordt dat in sociologische vakkringen genoemd. Die levensstijl als verlengstuk van dat oude totemgevoel is de basis achter „Van totem tot lifestyle": Een Nederlands-Duits initiatief van het Goe- the-instituut en het Koninklijk Instituut voor de Tropen en onderdeel van de manifestatie Amsterdam Culturele Hoofdstad van Europa. Het Tropenmu seum zelf heeft tot en met 16 augustus de tentoonstelling „TOTEM, goden, hel den, heiligen" onder zijn dak. Onder re dactie van Karla Forbeck en Huub Kuij- pers verscheen een boek onder de titel „Van Totem tot Lifestyle" en een aantal muziek-, film- en theatervoorstellingen in de hoofdstad sluiten erbij aan. Khomeiny ie goo i of in Een hele beschavingsgeschiedenis lang heeft de mens zich moeten handhaven, moeten overleven in de chaos van de wereld. Totems, goden, helden en heili gen waren zijn houvast. Gezamenlijke symbolen maakten hem deel van een be schermende groep. Goden gaven zijn le ven richting. Helden en heiligen brach ten hem het voorbeeld hoe zijn leven zo ideaal mogelijk in te richten. Het is een constante in de geschiedenis van de menselijke cultuur. Of het nu gaat om dc indianen in Noord-Amerika die ons het woord totem hebben gegeven, de god Vishnu van het hindoeïsme die de red der is in moeilijkheden, de Khomeiny van de islamitische fundamentalisten of Maria, de moeder Gods, de troost en toeverlaat van de katholieke wereld. Hoe uiteenlopend en tegenstrijdig ook, zij brengen de veilige haven van een ge deeld geloof. Onze culturen hebben dat vertaald in beelden en symbolen. Het kleine, kunstige, in een soort paprika uitgesneden altaartje uit India dat het Tropenmuseum laat zien bijvoorbeeld. De solidariteit van de „kanga", de recht hoekige om het lichaam gedrapeerde doek die de bewoners van Oost-Afrika kenbaar maakt. Of de als goden vereerde „Oba's" (koningen) van het oude ko ninkrijk Benin, nu deel van Nigeria. De mens wil zich laten kennen, wil ergens bijhoren en veilig zijn. Huiskamer In de tentoonstelling in het Amsterdam se Tropenmuseum vind je een paar mo derne Hollandse huiskamers. De gordij nen zijn, want zo gaat dat in Nederland, wijd open en je ziet interieurs in diverse stijlen. Het pseudo-klassieke, bloemige, dat welvaart moet uitstralen. Het lege, ruimtelijke, witte interieur dat koele, modebewustheid weergeeft. Je kijkt er bij je zelf binnen en je beseft dat er ach ter elke keus die je doet een compleet sy steem schuilgaat dat je juist die keus doet maken. Ooit droeg de Haida-indi- aan zijn totem rond om te laten zien dat hij bij een stam hoorde, nu legt de mens door de keus van zijn dagelijkse krant zijn papieren op tafel. Daar hoor ik. Als je dat maar weet. Wat dat betreft is alles hetzelfde gebleven. De verschillen, en dat maakt een aantal artikelen in het boek van Forbeck en Kuijpers duidelijk, zijn er ook. In plaats van de samenhang van de werkelijke groep die het verleden van de mens kenmerkte, is een andere gekomen. Een samenhang die achter na tionaliteiten, woonplaatsen of familie banden doorloopt. Een tegelijkertijd cul turele en commerciële groepsvorming, die op een andere manier door de maat schappij loopt. Zoals de primitieve indi aan zich hulde in de huid van zijn to- temdier, het dus imiteerde, zo imiteert de mens in de moderne maatschappij dat wat hij vereert, voor vol aanziet, om zo óók voor vol aangezien te worden. Dat kan op duizenden manieren. De jongere kan het, door juist op een be paald moment die plaat te hebben, door in juist d&t café te komen of door dat al ternatieve theaterstuk gezien te hebben. Hij behoort, samen met wie dat ook ge daan hebben, tot een groep. De oudere kan het door zijn Lacoste-trui, zijn Da- vidoff-sigaretten tot en met zijn Merce des Benz. Puur totcmisme, al is het alle maal wat gecompliceerder dan het ooit m het ik oontje&ï och? JtfMADRID - In de Spaanse hoofd- itelt. stad Madrid begint maandag „het proces van de eeuw". In de be klaagdenbank staan 42 onderne- ?et mers die ervan verdacht worden ofnen verantwoordelijk te zijn voor het n beruchte spijsolieschandaal; de enorme voedselvergiftiging die zes jkte /Ijaar geleden aan minstens 450 kant mensen het leven heeft gekost en va/iruim twintigduizend anderen le- venslang heeft verminkt. Wam geld Meer dan 250.000 juridische documen- en dit ten; 2500 getuigen, onder wie de Spaanse maai premier Felipe Gonzales in hoogst eigen eken persoon; geëiste gevangenisstraffen van ie van in totaal meer dan honderdduizend jaar en vijf lange maanden van hoorzittingen in een tot rechtszaal omgebouwd beurs gebouw. Het zijn de ingrediënten van een monsterproces, dat al bij voorbaat doordrenkt is van menselijke dramatiek en enorme politieke druk. De spanning is gigantisch groot, want zes jaar na het uitbreken van de ramp is de ware oor zaak van het drama nog steeds niet be kend. Het is april 1981. De dertien nonnen van het klooster van de orde van de On geschoeide Carmelietessen in het piep kleine dorpje Penaranda de Bracamonte i - op zo'n veertig kilometer buiten Sala manca - zijn in opperbest humeur. Zij leven uiterst sober, maar af en toe wordt de sleur van alledag onderbroken door een onverwacht, maar smakelijk ge schenk. Een geschenk zoals vandaag: vier flessen van elk vijf liter pure olijf olie van de allerbeste kwaliteit; een ca deautje van de plaatselijke afdeling van de stichting Caritas. De olie is wat don ker van kleur en ook de smaak lijkt niet zo goed als normaal. Maar een gegeven paard kijk je nu eenmaal niet in de bek. Vermengd met een flinke scheut soja-o- lie smaakt het best. Nog geen twee we ken later zijn alle dertien nonnen ziek. Ze worden gekweld door hevige pijnen en hartkloppingen. Hun zenuwgestel en hun ademhaling zijn gestoord; hun huid is door een vreemde aandoening aange tast. Drie van de nonnen zijn er ernstig aan toe en worden met gedeeltelijke ver lammingen opgenomen in het zieken huis. Ruim zes jaar later vormen de dramati sche ervaringen van de drie nonnen wel licht de belangrijkste bewijsstukken in het proces van de eeuw. Vrijwel volledig geïsoleerd van de buitenwereld en sterk uniform in hun eetgewoonten vormen de zusters een ideale „experimentele" groep waarop de invloed van een enkele factor perfect kan worden bestudeerd. Die factor is de spijsolie die waarschijn lijk met analineprodukten vergiftigd is. Manipulatie De manipulatie van de spijsolie begint in maart 1981in de haven van Barcelo na, de hoofdstad van Catalonië. Vier vrachtschepen lossen ruim drie miljoen kilo koolzaadolie voor industrieel ge bruik. De importerende firma is Lipidos Ibericos. In dezelfde maand importeert de Baskische firma Rapsa ruim 600.000 kilo industriële koolzaadolie die door een serie toegevoegde analineprodukten voor menselijke consumptie onbruik baar is gemaakt. In de hoofden van een klein groepje ge wetenloze oliehandelaren rijpt een lugu ber plan. Met een flinke scheut echte olijfolie wordt de industriële olie wat op smaak gebracht; de kleur wordt met che mische middelen wat bijgewerkt; en het mengsel wordt verpakt m plastic vijf-li terflessen met daarop een schitterend etiket: „Pure olijfolie. Honderd procent eerste kwaliteit". Geen haan die er naar kraait; niemand die er wat van merkt. De winst is enorm: in een oogwenk steekt de bende zwendelaars maar liefst zestig miljoen gulden in haar zak. Nog geen maand later worden de eerste fles sen aan het publiek verkocht. De ge bruikte merken zijn weliswaar volledig onbekend, maar de prijs is aanzienlijk lager dan normaal. Een aantrekkelijk koopje voor tienduizenden huisvrouwen wier huishoudbeurs niet al te goed is ge vuld. Als zoete broodjes worden de fles sen verkocht. Op 1 mei sterft in het plaatsje Torrejon de Ardoz - twintig kilometer van Ma drid - de vijfjarige Javier Vaqero aan een geheimzinnige ziekte. In het klooster van Penaranda de Bracamonte liggen dertien nonnen met een zware voedsel vergiftiging op bed. In de stad Leganes, in de buurt van Madrid, worden in en kele weken tijd 2500 van de 200.000 in woners zwaar ziek door een geheimzin nige epidemie. In de volksbuurten van Madrid stromen plotseling de hospitalen vol. De patiënten vertonen een ziekte beeld dat de artsen nog nooit eerder heb ben gezien. Met name Madrid en om streken wordt geteisterd door de vreem de epidemie. De gevolgen zijn verschrikkelijk: meer dan twintigduizend mensen raken voor het leven lang verminkt. Het dodental loopt tot ruim 450 op. De paniek stijgt langzaam maar zeker tot ongekende hoogte. In de hospitalen worden de pa tiënten apart gelegd, omdat de artsen vrezen dat de ziekte besmettelijk is. In sommige volkswijken wordt een hysteri sche jacht geopend op alle honden en katten, omdat de mensen denken dat zij een dodelijk virus hebben verspreid. Met jachtgeweren en donderbussen wor den zelfs de vogels uit de buurt verjaagd. Wekenlang gaat die onrust zo voort. De berichtgeving van de overheid is onder tussen tegenstrijdig en verward. Pas na lange tijd ontdekken de autoriteiten dat de meeste slachtoffers gevallen zijn na het eten van tomatensla, een typisch Spaans gerecht van rauwe tomaten die met zout, peper en spijsolie zijn gegar neerd. De regering verbiedt de verkoop van alle flessen olijfolie waarvan de her komst niet honderd procent bekend is. Tomaten Tegelijkertijd worden tientallen toma- tenplantages platgebrand. Niet door de overheid, maar door hun eigenaren om alle bewijzen te vernietigen voor het ge val hun tomaten de oorzaak zouden zijn van de ramp. Langzaam maar zeker wordt de vreselijke epidemie tot staan gebracht. De slachtoffers worden in spe ciale opvangcentra verpleegd. De getrof fen families krijgen financiële steun. En een landelijke commissie gaat op zoek naar de oorzaak van de ramp. Die officieel benoemde overheidscom missie heeft echter een merkwaardige opvatting van haar taak. De zwendel met de spijsolie komt al spoedig aan het licht. En vanaf dat moment lijkt de offi ciële opdracht van de commissie het was. De zekerheden die het totem biedt, zijn korter van duur. Het is een zich voortdurend veranderend proces van re belleren en conformeren. Van zoeken naar thuishavens die passen bij een mentaliteit. Het zich koesteren in een ge lijkgestemde groep. En verder groeien naar een nieuwe. Een tentoonstelling als in het Tropen museum kan, bij een zo in alle facetten van een samenleving doorwerkend the ma, slechts enkele lijnen aangeven. Elke keus is willekeurig, maar hij zet je wel aan het denken over het waarom achter de manier waarop wij ons leven inrich ten. Het boek „Van totem tot lifestyle" laat zien hoe gecompliceerd dat begrip „Lifestyle" eigenlijk is, en hoe commer cie, reclame en cultuur een onontwar baar kluwen zijn geworden dat ons doen en laten beïnvloedt. Ons wereldbeeld verandert met de dag. De totems die we ronddragen zien er jaarlijks anders uit. De helden hebben duizenden gezichten. In het Tropenmu seum is onder de titel „Amsterdam ver anderd" een presentatie te zien van de zwart-wit foto's (met hier en daar een enkel ingekleurd facet) van een keur van fotografen, begeleid door een subtiele band met alleen geluiden. Ga 'ns voor het scherm in dat kleine zaaltje zitten en zie in een kwartier hoe alles veranderd is. En wat voor Amsterdam geldt, geldt ook voor de rest van de wereld. Foto voor foto verschuift het beeld. Verande ren de totems, de stijlen, de vormen, de kleding. Veranderen de stad, de straat, de huizen, de mensen. U. Ik. Een duidelijker en tegelijkertijd ontroe render voorbeeld van ons almaar zoeken naar nieuwe houvasten en veilige havens kan ik me niet bedenken. BERT JANSMA De expositie ..TOTEM, goden, helden, heiligen" is tot en met 16 augustus te zien in het Tropenmuseum, Linnaeus- straat 2, Amsterdam. Hei boek „Van Totem tot Lifestyle" is verkrijgbaar via de boekhandel of bit het Publifcatiebureau van het Koninklijk In stituut voor de Tropen. Prijs 39,50 gul den. mengsel van de onkruidbestrijdingsmid delen Necamur en Oftanol bespoten heeft. Los van elkaar zijn die middelen ongevaarlijk. Maar gemengd vormen zij volgens dr. Muro een dodelijk gif. De stelling van dr. Muro wordt in hoofdlijnen ondersteund door de Spaan se hoogleraar in de criminele geneeskun de dr. Frontela van de universiteit van Sevilla. Maar de regering houdt hard nekkig aan haar eigen standpunt vast. Terwijl afwijkende meningen niet wor den getolereerd, mobiliseert de officiële onderzoekscommissie tientallen specia listen uit binnen- en buitenland om te bewijzen dat de ramp wel degelijk door de olie veroorzaakt is. Het staat inmid dels vast dat met de olie gezwendeld is, maar niemand heeft kunnen bewijzen dat de gemanipuleerde olie ook de direc te aanleiding is geweest van de rampzali ge epidemie. Zes jaar na de ramp begint nu het pro ces. De autoriteiten verwijzen naar het beruchte softenonproces. Daann is nooit wetenschappelijk bewezen dat het pro- dukt talidomida de directe oorzaak was van de misvorming van ruim achtdui zend baby's die tussen 1957 en 1961 ge boren zijn. De drie rechters van het Spaanse tribu naal staan voor een soortgelijk pro bleem. Van de ruim twintigduizend slachtoffers zijn er pas tweehonderd zo ver hersteld dat zij weer volledig zijn op genomen in het arbeidsproces. Van de overigen staan er vierduizend perma nent onder psychiatrische behandeling omdat zij het drama nooit te boven zijn gekomen. PAUL VAN DER VOORT zoeken van het bewijs dat de spijsolie de enige, echte oorzaak is. Alle andere hy pothesen worden systematisch afgewe zen. Onderzoekers met afwijkende me ningen worden geboycot en genegeerd. Dat is met name het geval met de vorig jaar overleden dr. Antonio Muro, die op eigen initiatief een onderzoek heeft ver richt. Niet naar de olijfolie, maar naar de tomaten, het andere hoofdingrediënt van de tomatensla. Volgens dr. Muro is de ramp veroor zaakt door een landbouwer in het plaats je Roqetas de Mar (in Almeria) die zijn tomatenplantage met een dodelijke De Spaanse premier Gonzales die in hoogst eigen persoon zal getuigen in het proces tegen de handelaren in levensgevaarlijke spijsolie. Of waren toch de tomaten de schuld

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 23