Croiset biedt publiek
spanningloze spiegel
„Dag van de
nieuwe muziek"
als een bonte
kaleidoseoop
g
Gemeentemuseum
ontdekt naakt
van Mondriaan
Dirigent Eugen Jochum overleden
DE APPEL SPEELT „AMPHITRYON"
Residentie-Orkest speelt Engelse muziek in Jugendstil
Rijswijker Coene
wint Camera Award
Tinnen figuurtjes
GROTE KERK KRUG*
IDEALE AKOESTIEK 6
KUNST
Ccidóc Somorit
ZATERDAG 28 MAART 1987 PAG!
DEN HAAG Bij restauratiewerkzaamhe
den aan de Mondriaan-collectie van het
Haags gemeentemuseum is een tekening ont
dekt op de achterzijde van een zelfportret.
Het rond 1911 geschilderde portret was ge
lijmd op houtkarton. Na verwijdering van
diverse lijmlagen kwam een tekening van
een naakte vrouw te voorschijn. Het werk
verkeert in een zo goed als onberispelijke
staat, aldus de verklaring van het museum.
Herman Hana, een vriend van Mondriaan,
maakte in 1924 al melding van een dergelijk
naakt Tot nu toe was het echter onvindbaar.
Gevonden te
kening van
Mondriaan,
in onberispe-
j lijke staat.
MÜNCHEN De internatio
naal bekende Westduitse diri
gent Eugen Jochum is gisteren
op 84-jarige leeftijd overleden.
Jochum is vooral bekend ge
worden als dirigent van wer
ken van Brückner, Mozart en
Wagner.
In zijn loopbaan heeft Jochum
diverse orkesten geleid. Vorig
jaar sloot hij een omvangrijk
programma af, waarin hij on
der andere met het Amster
damse Concertgebouworkest
een bezoek aan Japan bracht.
Jochum heeft van kinds af aan
gemusiceerd. De laatste jaren
brak zijn gevorderde leeftijd
hem steeds vaker op. Zo moest
hij in 1985 een toernee voortij
dig beëindigen.
Jochum stamde uit een zeer
muzikale familie. Al op zes-ja
rige leeftijd bespeelde hij het
kerkorgel, al raakten zijn voe
ten toen nog niet de pedalen.
Zijn muziekleraar achtte hem
„voor alles behalve dirigeren"
geschikt.
In 1934 kwam de in Schwaben
geboren dirigent in Hamburg
terecht, waar hij opera's diri
geerde en concerten leidde.
Behalve als dirigent van het
beroemde Symfonie-orkest
van de Bayerische Rundfunk
trad hij als gastdirigent op
voor de Bayerische Staatsoper
en bij zogenaamde „Festspiele"
in Bayreuth (Wagner), en
Salzburg (Mozart). Na 1960 di
rigeerde hij op vele plaatsen
ter wereld en nam hij gram
mofoonplaten op.
„Ik maak geen onderscheid
tussen bepaalde richtingen in
de muziek, ik onderscheid
Rechts goed en slecht", meen
de Jochum. Voor zijn werk als
dirigent is hij in zijn meer dan
60-jarige loopbaan talloze ma
len onderscheiden.
De Appel: „Amphitryon" van Hein-
rich von Kleiat. Vertaling: Barber
van da Pol. Regie: Hans Croiset. Mu
ziek: Mozart. Toneelbeeld en kos
tuums: Tom Schenk. Met Alexander
van Heteren, Porgy Franssen, Hugo
Maerten, Aus Greidanus en o.a. Will
van Kralingen. Appeltheater, vrijdag
27 maart, herhalingen t/m mei.
Schijn en werkelijkheid gaan
figuurlijk hand in hand in
„Amphitryon", de tragi-kome-
die van Heinrich von Kleist.
Wat te doen als iemand zich zo
overtuigend voor je uitgeeft,
dat zelfs je vrouw er in gelooft.
Dat overkomt de veldheer
Amphitryon. Het is allemaal
mogelijk omdat het de god Ju
piter is, die het op Amphitry-
ons vrouw Alcmene heeft
voorzien. Goden willen ook
wel eens wat.
„Amphitryon" is een stuk met
veel spiegels en niveaus. Niet
alleen Amphitryon is het
slachtoffer van Jupiters flau
we grap, ook zijn knecht Sosi-
as krijgt een dubbelganger,
Mercurius. Al denk je als pu
bliek steeds door te hebben
wie wie is, de rollen worden
door verschillende acteurs ge
speeld, de verwisselingen zijn
overtuigend en dat komt niet
alleen omdat de blik van de
personages verblind wordt
door het goddelijke. Alcmene
zal zich maar al te graag mis
leid zien door een god, die im
mers over buitengewone kwa
liteiten beschikt. Zelfs de
vrouw van Sosias laat zich een
oor aannaaien door Mercurius:
de wereld wil bedrogen wor
den. Het publiek beseft dat de
nep er duimendik bovenop
ligt. Het drama is bekend, de
kaarten liggen op tafel en er
staan acteurs en actrices te
spelen.
Regisseur Hans Croiset houdt
de spiegel voor. De dubbelzin
nige tekst van Von Kleist,
waarin het dilemma tot verve
lends toe wordt herhaald,
roept de luisteraar op zijn
waardigheid en eer, zijn zijn te
koesteren, ook al is de naam
bezoedeld en ook al geeft een
ander zich voor hem uit. Hoe
hoog en laag, Amphitryon en
knecht Sosias, daarmee om
gaan, wordt getoond in dit
stuk.
Dat wil allemaal niet zeggen,
dat „Amphitryon" zo'n weer
galoze voorstelling is gewor
den, al werd het spel op de
première beloond met een
hartelijk „bravo". Het klari
netkwintet van Mozart, achter
het gaas, vormt een uitgangs
punt van deze mise en scène.
De musici verdwijnen op stel
en sprong, hun stoelen, blad
muziek en muziekstandaards
vormen de puinhoop waarop
gespeeld wordt. Het decor is
een paleisdecor in aanbouw.
De schetsen zijn zichtbaar op
de pilaren, de wastafels zie je
achter de namaakmuren. De
helden stammen niet uit het
Griekse mythologische Thebe,
Aus Greidanus, Will van Kralingen en Alexander van Heteren in „Amphitryon" (foto Pan Sok)
ze lijken zo uit de tijd van
Kleist gestapt. De vertaling zit
ingenieus in elkaar. Die heeft
iets geconstrueerds, maar
klinkt toch behoorlijk natuur
lijks.
Croiset heeft de sfeer van het
acteren gehouden tussen
schelmachtig (de mannen) en
dramatisch (de vrouwen). Tru
dy Labij kan vol uithalen als
knechtenvrouw. Haar toon zou
het in een volkstoneelstuk
goed doen, hij contrasteert met
het smartelijke geluid van Wil
van Kralingen als Alcmene.
Hugo Maerten (Mercurius) en
Alexander van Heteren (Jupi
ter) zetten een arrogant, over
moedig toontje op: goden hou
den van een lolletje. Greida
nus (Amphitryon) en Franssen
(Sosias) klinken verontwaar
digd, ze proberen met de moed
der wanhoop hun identiteit te
bewijzen. Maar het lukt niet
helemaal. Op het meest dra
matische moment voor het
slot, als Alcmene moet kiezen
tussen god en echtgenoot,
blijkt Wil van Kralingen
slechts toonloos te kunnen
mompelen: de rillingen lopen
niet over je rug. Dat ze de toon
soms wel kan vatten, blijkt uit
het cruciale woordje „Ach"
waarmee het stuk sluit.
Zo'n confronterend toneelstuk
kan natuurlijk wel in deze tijd,
als het als zodanig werkt.
Goed luisteren helpt, maar dat
je een beetje door de derde en
vierde herhaling van hetzelfde
heen moet in dit driedubbelge-
laagde stuk en slechts een en
kele monoloog van Porgy
Franssen echt lekker over
komt, draagt niet bij tot een
„goede theateravond". Croiset
zet een goede Kleist voor,
maar toont daarmee tevens
aan hoe moeilijk dergelijke
klassieken liggen in deze tijd
van de snellere montage. Ons
inzicht in de gehanteerde ver
teltrant is veranderd, die heeft
geen dozijn herhalingen nodig.
PETER SNEL
Gilius van Bergeijk.
DEN HAAG De Stichting
Ooyevaar-Desk hield gisteren
in het opgeknapte oude Korzo
de „Dag van de nieuwe mu
ziek" ter omlijsting van de uit
reiking van de muziekprijs
aan de Haagse componist en
hoboïst Gilius van Bergeijk.
Een jury koos hem uit wegens
„zijn gedreven en compromis
loze pogingen om muziek op
menselijke maat te schrijven,
dat wil zeggen eenvoudig en
bij voorkeur voor ensembles
waarvan hij de leden persoon
lijk kent".
Wat zeker meegewogen heeft
is dat Gilius als componist,
musicué, organisator en stimu
lator van geïmproviseerde mu
ziek, jazz, film en theatermu-
ziek Den Haag trouw is geble
ven en als zodanig bijna on
misbaar is wil men in deze
Uitreiking van de Ooyevaerprije aan
Gilius van Bergeijk in Korzo, met
uitvoeringen van 7 ensembles en
solisten in de verschillende zalen
van deze bioscoop. Vrijdagavond.
Het zijn de beeldende kunste
naars geweest als Dante, Ga
briel, Rossetti en Burne Jones
met de tedere, langgerekte fi
guren en William Morris met
de nieuwe grafische kunst, die
de Jugendstil in Engeland
hebben vertegenwoordigd.
Het Residentie-Orkest onder
leiding van Hans Vonk liet
gisteravond in de Nieuwe
Kerk horen, hoe dit nieuwe
kunstgevoel, deze nieuwe le
venshouding in de muziek is
overgebracht. En bij deze mu
ziek zal men wel verrast heb
ben geluisterd. Want teveel is
de Engelse muziek hier onder
gewaardeerd en in een hoek
geschoven. De donkere en
hartstochtelijke schildering
van Tintagel, het kasteel van
Koning Arthur op de de rotsen
van Cornwall toonden al ten
volle, waar het typische Engel
se karakter te vinden is, na
melijk in het landschap, som
ber, of in de tedere ademende
voortstromende melodiek, als
in Delius' „A walk to the para
dise garden", met de dunne
doorzichtige kleuring, en in
Vaughan Williams „Flos Cam-
pi", gebaseerd op het Hooglied
van Salomon, met de naar bin
nen gekeerde muziek, soms
door een fellere toets onder
broken en al weer vervuld
van die typische Engelse me-
Vladimir Mendelssohn speelde
de altvioolpartij hierin ronduit
prachtig en het Nederlands
Theaterkoor zong uitstekend.
Maar bovenal wist Hans Vonk
deze muziek in al haar rustige
schoonheid te bezielen en het
Residentie-Orkest speelde in
topvorm. Rondom deze Engel
se muziek was Franse muziek
gegroepeerd, van Vellones' en
twee pianowerken van De Sé-
verac, die beide een feitelijk te
weinig Frans-geraffineerde
uitvoering kregen. En tot slot
de indrukwekkende Evocation
voor Orkest, koor en soli van
Roussel, die hierin de sfeer
van Indo-China oproept: een
geniale partituur, die wij graag
nog eens zouden willen horen.
NOES KOKEE
AMSTERDAM In het Amsterdamse RAI-gebouw zijn giste
ren voor de eerste keer Camera Awards uitgereikt voor de beste
amateurfoto's, -films en -video's. Jan Coene Uit Rijswijk werd
onderscheiden als beste videocineast. Hans Braakhuis uit Ren-
kum maakte de beste foto en de Belg Luc Beck won in de cate-
forie film. De winnaars krijgen een plastiek en apparatuur,
'ilmacteur Huub Stapel overhandigde deze onderscheidingen
kort na de opening door prins Bernhard*van de beurs Camera-
/Profoto 1987, die voortduurt tot en met 5 maart.
Op deze tweejaarlijkse beurs wordt duidelijk gemaakt, dat de
laatste ontwikkelingen in de electronica wezenlijk onderdeel
vormen van de huidige foto- en filmwereld. Omdat de fabrikan
ten van de apparatuur vrijwel allen gebruik maken van toeleve
ringsbedrijven van onderdelen, zijn ook de apparaten sterk opel-
kaar gaan lijken en kunnen de fabrikanten zich alleen van el
kaar onderscheiden in vormgeving en technische details.
Maar hoe gelijkvormig de camera's ook zijn geworden, de beurs
zal de komende dagen weer tienduizenden op de been brengen
die zich daaraan kunnen vergapen; verfijning is in alle genre's
mogelijk geworden, in zeer dure, maar ook verrassend goedkope
camera's.
Autofocus (AF), het automatisch scherpstellen en zelfdenkende
flitsers die automatisch licht bijgeven zodra het voor goede op
namen te donker wordt, zijn bijna gemeengoed geworden. Gege
vens worden in veel gevallen niet meer met tellers en meters
aangegeven, maar electronisch op een schermpje (display). Ook
de videocamera's worden kleiner, goedkoper en handzamer,
waarbij de koper voornamelijk voor de keus wordt gesteld wat
betreft systeem: 8 mm of VHS(C). De zeer kleine, lichte, eenvou
dige en relatief goedkope VHS-C videocamera die JVC onlangs
introduceerde, zal ook door Philips op de markt worden ge
bracht, zij het in een iets andere vormgeving. Het JVC/Philip-
sapparaat zal rond de 2750 gulden moeten kosten en is daarmee
de goedkoopste videocamera.
In Ommen heeft prins Bernhard gisteren de eerste expositie in het Nationaal Tinnen Figuren Mu
seum geopend. De prins die een voorliefde heeft voor tinnen figuurtjes, toonde zich onder de in
druk van de collectie, die gisteren trouwens is aangevuld met de privé-collectie van een Oostduit
ser die jaren geleden met zijn verzameling naar Nederland is gevlucht. Om de figuurtjes goed te
kunnen bekijken hielp de prins gisteren met het weghalen van de beschermkappen.
stad ook een eigen moderne
muziekkern levend houden.
Het gezellige en rommelige ge
beuren in Korzo was daar een
goed voorbeeld van. Gelijktij
dig speelden zich muzikale
happenings af in de foyer, in
de kleine- en in de grote zaal.
Datzelfde had qua accommo
datie veel beter in het Conser
vatorium kunnen plaats vin
den. Het kale Korzo theater is
voor een niet te grote groep
mensen door het informele ka
rakter wel veel gezelliger. In
muzikaal opzicht sprak mij
wat er in de foyer gebeurde-
eerst virtuoze minimal music
oefeningen op de basblokfluit
door Laurens Tan, daarna
goed klinkend werk voor slag
werk en electronica door
P.Koek en A.Rubin- in zijn to
taliteit het meeste aan. In de
kleine zaal volgden vier en
sembles elkaar op met het
Schönberg kwartet in het
vierde kwartet van Schönberg
als de niet onverwachte top
per. Het pianoduo Bouwhuis-
/van Zeeland speelt haar
scherp samen maar is nogal
ongelijk van temperament.
Het kundig geconstrueerde
fragment „Stadium" van Die-
derik Wagenaar bleek het
goed op te kunnen nemen te
gen Strawinsky's Agon. Zij do
mineerden ook samen de ge
speelde eerste scène uit de
opera„Bethlehem Hospital-
William Blake in Hell" van
Huib Emmer. Echt behoefte
aan de tweede scène heb ik
overigens niet. Door tijdgebrek
hoorde ik het Ensemble Byte
en het Elton Dean trio niet
meer en evenmin de groep
Spellbound in de Grote zaal.
Die was het grootste deel van
de avond in beslag genomen
door het labyrint dat daar was
opgebouwd door Gilius van
Bergeijk. Gelijktijdig traden in
alle hoeken groepjes conserva
torium studenten op, terwijl
het publiek hapjes kouwend,
pratend en drinkend rond liep
als op een kermis. Daar leek
het soms ook veel op, bijvoor
beeld bij de in zwembroek op
de grond kruipende jongen die
van alle kanten zijn tuba aan
blies, of bij Gilius zelf die al
trampoline springend zijn prijs
uitgereikt kreeg. Dit alles was
duidelijk meer een sociaal mu
zikale happening en als zoda
nig misschien voor Gilius ook
de meest typerende artistieke
manifestatie.
BESIER
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
kunstagenda
Zaterdag 28 maart
DEN HAAG Koninklijke
Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel.
469450) 20.15: Haagse Comedie:
'Wilde honing' van Michael Frayn;
regie Eddy Habbema; met o.a.
Rick Nicolet, Anne-Wil Blankers,
Sacha Bulthuis. Patty Pontier en
Carol Llnssen. (De loods). 20.15:
Haagse Comedie: 'Eline'. toneelbe-
werk. van Hans de Wolf naar 'Eline
Vere' van Couperus: regie Aram
Adriaanse; met Carline Brouwer,
Kees van Lier, Victor Löw, Fred
Goessens, Inez Hafkamp, zang en
Jan Pieter Koch, muziek.
Appeltheater (Duinstraat 6, tel.
502200) 20.15: Toneelgr. De Appel:
'Amphitryon' van Heinrich von
Kleist; regie Hans Croiset; met o.a.
Stef Feld, Porgy Franssen, Aus
Greidanus, Alexander van Heteren,
Will van Kralingen, Trudy Labij en
Hugo Maerten.
Theater aan de Haven (Westduin
weg 230, tel. 543202) 20.30: Pat
van Hemelrijck: 'Tout suit'.
Congresgebouw (Churchillplein 10
tel. 548000) 20.15: Toneelver. ABC:
'Het Mannlon mysterie'; regie Joop
Diligentia (Lange Voorhout 5, tel.
651851) 20.15: Joke Bruijs en Salo-
nork. Pluche: 'Hemelsbreed'.
Triumfatorkerk (J. van Stolbergl.
154) 20.15: Toneelgr. Matrios:
'Moordspel' en 'De indringers'; re
gie Marjolein Tiggelman.
Congresgebouw (Churchillplein 10
tel. 548000) 20.15: Concertgebou-
work. olv Hartmut Haenchen mmv
Boris Belkin (viool); werken van
C.Ph.E. Bach, Sjostakovitsj en
Schumann.
Circustheater (Gevers Deynoot-
plein 50 tel. 558800) 10.00-12.00;
14.00-16.00 en 20.00-22.00: Inter
nat. Cello Concours (halve finales).
Paard van Troje (Prinsegracht 12)
22.30: Burning Spear.
Theater Pepijn, (Nieuwe School
straat 23. tel.460354) 20.30: Caba
ret Montuur: 'Min zes'.
Korzo (Prlnsestr. 44) 21.00 De
Durv (open podium).
Omniver8um (Pres. Kennedyl. 5)
'De Melkweg, een eiland in het
heelal'; dag. 11.00, vr., za. en zo.
ook 19.00. 'Darwin op de Galapa
gos eilanden'; dag. 12.00, 14.00 en
16.00, vr., za. en zo. ook 20.00.
'Magic Egg/PIcture Holland'; dag.
13.00 en 15.00, vr., za. en zo. ook
17.00 en 21.00.
RIJSWIJK Kleine Schouwburg
(Karmozijnstraat 2 tel. 930707)
20.15: Muziek- en dansgr. Pandora
mmv Peter van der Linden: 'Dan
sen uit de Hades'.
VOORBURG Theater De Tobbe
(Badhuislaan 7 tel. 864880) 12.00-
24.00: Dichtersfestival.
Oude Kerk (Herenstr.) 20.15: Ma
rijke van Klaveren (orgel) mmv
Voorb. Voc. Ensemble olv Wilma
ten Wolde.
m f-
'frL/
ATP*^
15.45.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800): Iris
(12); 18.45, 21.30. za. zo. wo.
ook 13.45. zo. ook 16.15. EU
ROCINEMA II: Flodder (al);
18.30, 21.15. za. zo. wo. 13.30.
zo. ook 16.15. EUROCINEMA
III: Dutch treat (al); za. zo. wo.
13.45. Blonde Dolly (16); 18.30,
21.15. zo. ook 16.15. EUROCI
NEMA IV: No mercy (12); 18.30,
21.00. zo. ook 16.15. De speur
neuzen (al); za. zo. wo. 14.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Iris (12); za.
24.00. EUROCINEMA II: Grilli
ge erotische zaken (18); za.
24.00. EUROCINEMA III: Blon
de Dolly (16); za. 24.00. EU
ROCINEMA IV: Gevoelige sna
ren (18); za. 24.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19, tel. 071-121239); No mercy
(12); 19.00, 21.15. zo. 14.30. De
speurneuzen (al); za. zo. wo.
14.30. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39, tel. 124130): Iris
(12); Children of a lesser god
(al); A Room with a view (16);
Crocodilo Dundee (al); Flodder
(al); 14.30, 19.00, 21.15. TRIA
NON (Breestraat 31, tel.
123875): Dutch treat (al); za. wo.
14.30. Fields of honor (12);
14.30, 19.00, 21.15. za. wo. niet
om 14.30. REX (Haarlemmer
straat 52, tel. 071-125414);'Mati
nee Idol (18); 18.30, 21.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Beverly Hills exposed
(18); za. 23.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel.
01719-12800): Blonde Dolly (12);
zo 15.00. za. ma. di. 21.15. Ruth
less people (al); za. 19.00. zo.
20.15. ma. di. 19.00.
KATWIJK e CITY THEATER I hattan (18); za. 00.02.
(Badstraat 30. tel. 01718-740?
Blonde Dolly (12); do. t/m
wo. 14.45, 19.00, 21.15. maKf
19.00, 21.15. CITY THEATl
II: Flodder (al); tijden zie City
CITY THEATER III: Atti
Force Z (12); tijden zie City
CITY THEATER IV: Evil d»
(16); tijden zie City I (za. wo. n
om 14.45). Circus op steltT*
(al); za. wo. 14.45. k
NOORDWIJK LIDO THEATl^
(Pr. Bernhardstraat 56, t
01719-12800): Blonde Dolly (1[
vr. ma. di. 19.00. zo. 20.15 At
(12); vr. ma. di. 21.15. za. 19.)
KATWIJK CITY THEATER.
(Badstraat 30. tel. 01718-74071
Blonde Dolly (12); do. t/m f
wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma l
19.00, 21.15. CITY THEATl
II: Flodder (al); tijden zie City
e CITY THEATER III: A ft
mess (al); tijden zie City
CITY THEATER IV: Ruthls
People (al); tijden zie City I
halve zaterdag- en woensdslWv
middag. Circus op stelten («^kei
za. wo. 14.45. Z
de I
VOORSCHOTEN GREENWA-Q r
(tel. 01717-4354): The missk,npi
(al); do. 14.00, 20.15. vr. t/m i>loel
21.15. De aanslag (al); ma. team]
wo. 20.15. Down and out in EfcUnr
rerly Hills (al); vr. t/m zo. 19.(T1U
io. 15.45. ie n
Zoi
KINDERVOORSTELLING
Assepoester; za. zo. wo. 14.(Per6
Thomas en senior op het pi Cal
van bruto Berend; vr. za. vu_
15.45. ar e
sl
WASSENAAR e ASTRA (tL. jn
01751-13269): Jumping Js<"
Flash (al); vr. za. zo. 20.00. FaOeel
tasia (al); za. zo. wo. 14.00. rrkyHe1
di. WO. 20.00. ;t ik
tal
KINDERVOORSTELLING 1
Fantasia; za. zo. wo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 2 tef
tel. 463500): The fourth protL
col (16); 14.00, 19.00, 21.30. zf1 cu
13.30. 16.00, 19.00, 21.3tn V
ASTA 2: Crocodile Dund49r -j
(al); 14.00, 18.45, 21.15. zf„ J
13.30, 16.00. 18.45, 21.1(JK 1
ASTA 3: Peggy Sue got m^nti
ried (al); 19.00, 21.30. BABÏj__
LON 1 (Winkelcentrum Babyloj1®*
tel. 471656): Children of a l#(an
ser God (al); 14.00, 18.45, 21.1:- n
zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.if1
BABYLON 2: Blonde DollOTD
(16); 14.00, 19.00, 21.30. zi
13.30. 16.00, 19.00, 21 3
e BABYLON 3: The fly (a
14.00, 18.45, 21.15. zo. 13.3irige
16.00, 18.45, 21.15. CINEAC|akte
(Buitenhof 20. tel. 630637): Nhet
mercy (12); 14.00, 18.45, 21.3C' n
ZO. 13.15, 16.00, 18.45, 21.3Pn."
CINEAC 2: The color of m<schi
ney (al); 14.00, 18.45, 21.30. dibuit
vr. ma. di. ook 14.00. CINEAj ik
3: Field of honor (12); 18.4i,pn
21.30. do. vr. ma. di. ook 14.0T.f -V
EUROCINEMA (Leyweg 9lPl
tel. 667066): Iris (12); za. w* te
19.00, 21.30. zo. 16.00, 19.0(trai
21.30. overige dagen 16.0Gk
20.00. METROPOLE 1 (Carnurtpi
gielaan, tel. 456756): Iris (ir"*ï
14.00. 18.45, 21.30. zo. 14.3féed
16.30, 18.45, 21.30. Don Giiieel
vanni (16); zo. 11.00. METRO me
POLE 2: Round midnight (at w<
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.1L jn
16.00, 18.45, 21.30. METRO1
POLE 3: A room with a viefen,
(16); 14.00, 18.45. 21.30. z<genl
13.15, 16.00, 18.45, 21.3$tsen
e METROPOLE 4: The colour taan
money (al); 14.00, 18.45, 21.36.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.3?e
METROPOLE 5: De aanslafP d<
(al); 20.30. do. vr. ma. di. oovtiar
14.00. e ODEON 1 (Herengraclfelem
13. tel. 462400): Flodder (afi
13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.1CK
16.00, 18.45, 21.30. ODEON ?ers
Heartbreak ridge (12); 18.4?gs
21.30. do. vr. ma. di. ook 13.43elf i
ODEON 3: Night of thnatu
creeps (16); 13.45, 18.45, 21.3; pn
ZO. 13.15, 16.00, 18.45, 21.3C
ODEON 4: Back to school (al* °P
13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15
16.00, 18.45, 21.30. LE PARI!
1(Kettingstraat 12b, tel. 656402w
Night dreams (18); v.a. 12.0(r
zo. v.a. 13.30. LE PARIS ?ken
Dixie Ray (18); v.a. 12.15. zc „Tc
v.a. 13.45. PARIS 3: Girl
friends (18); v.a. 12.30. zo. v.a—
14.00). HAAGS FILMHUI^—
(Denneweg 56, tel. 459900): ZatM
1: Down by law; 19.30, 21.451
Lezing door Anne Arts; zJ
14.00. Westward the women
zo. 15.15. Zaal 2: Novecento I
18.45. Novecento II; 21.45. Za%
3: do. di. wo. 19.30, 22.00. vra
zo. ma. 19.30, 21.45. wo. do. vii
16.00. za. 20.00. Rio Bravo; do
Shane; vr. Once upon a time ir
the West; za. A fistful! of dolgfgj
lars; zo. Calamity Jane; ma
They died with their boots on
di. Fort Apsche; wo. 'oor
\ma
in si
en
NACHTVOORSTELLINGEN: I we
ASTA 1: Little shop of ho»p/pn
rors (16); za. 00.15. CINEAC f 7
A nightmare on Elmstreet
(16); 00.15. CINEAC 2:
mercy (16); za. 00.15. ClNEAt
3: Cobra (16); za. 00.15. EU dat
ROCINEMA: Meisjes van Maiya/]J
a
—vuu
DEN HAAG
Kerk krijgt een akoestisch
theater-gordijn waarmee het
middenschip van de kerk
wordt afgesloten van het
hoogkoor. Mede dank zij de
reeds aangebrachte voorzet
wanden en de electrotechni-
sche geluidsapparatuur kan
daarmee worden ingestaan
voor een aanvaardbare na-
galmtijd van ongeveer drie se
conden.
Het akoestisch gordijn wordt
aangebracht op basis van de
adviezen van het architecten
bureau Braaksma en Roos en
in samenwerking met bureau
Dorsser, in opdracht van het
dagelijks bestuur van de Stich
ting Grote Kerk onder voor
zitterschap van mr. W.J.
De Grote gerestaureerde Grote of sdf"
akoestisch cobskerk zou zonder I £a,
akoestische voorzieningen^^
als gemeld, vanwege de^^
galmtijd van zeven seco>aar(
onbruikbaar zijn voor he var
ven van concerten. Die
stiek moet de toetssteen w
den van de bruikbaarheid^
dit eeuwenoude monumer^y-y
Het cultuurmounument|v1^
vanaf de opening op 7 no]hejc
ber een multifunctioneel
rakter krijgen. Het ketigg
bouw is dan technisch inr
fecte staat en de concertP'e
tie zal optimaal vervuld j*3013
nen worden. Koren en air
muziek-gezelschappen kiFf"'
de beschikking over een*'31"1
certruimte met ca. 2000Mras
plaatsen en dank zij de aP£ e
tische oplossingen is het ii 01
vervolg ook mogelijk coiJse
«jeerisema.
De voor vier miljoen gulden ten voor orkest en or6eI 1
CHARING CROSS ROAD 84
van James Roose-Evans
KONINKLIJKE SCHOUWBURG
zo 29 maart, wo 1 en za 4 april - 20.15 uur
Tel. 46.94.50 ■iri.TOtiaDKTOMiawiü
voeren.
Vanuit de Haagse amaFesc
muziekwereld klinken sP—
somberder geluiden; de s
diekraan wordt verder
gedraaid en het uitvoeren* rei
grote koorwerken vnelh
steeds problematischer. Uigaa
feit dat meerdere sponsorf m
den hebben aangedrager hei
dat de stichting reeds 350Wrge
nateurs telt blijkt welkïaze
centrale plaats de Grote ScyJ
straks (weer) gaat innemA g<
ADRIAAN HA*e#