r 'nlAphe h toMfochtll Eerste echte film over jazz „Iris": Sterke psychologische thriller Dexter Gordon geeft zelfportret van de jazz 2/( •rs „ROUND MIDNIGHT" Bertrand Tavernier: Amerika verwaarloost zijn cultuur VRIJDAG 27 MAART 1987 PAG- maar we hebben van diverse muzikanten geleend. Bud Po well, Paudras' vriend, was een heel andere persoonlijkheid dan Dexter Gordon. Powell was gesloten, zei vijf woorden in een week. Dexter is een man die gauw contacten maakt. En gekke dingen zegt. Net als Lester Young". Young (door Billy Holliday „Prez" ge noemd) was de man die de naam „Big Apple" voor New York uitvond en van hem leende Gordon voor de film de gewoonte iedereen, mannen incluis, „Lady" te noemen. Creativiteit „Round midnight" is een film geworden waarin de muziek de hoofdrol speelt. Het gaat in feite over creativiteit. Over de merkwaardige mensen daar achter. Muzikanten in het Pa rijs van de vijftiger jaren, een bijna onwerkelijk toevluchts oord, waar ze in gore hotelle- 3es sliepen, maar waar ze kon en leven zoals ze wilden. Gordon als de imaginaire Dale Turner is fysiek een wrak, moe van alles, behalve van jazz. Die speelt hij in de Blue Note voor dronkaards en lief hebbers. Tegenover hem de te kenaar (gespeeld door Clouzet die iets van Dustin Hoffman heeft) die zijn leven ziet open gaan door die jazzmuziek en die probeert Turner te redden. Turner gaat uiteindelijk toch terug naar New York, en komt in hetzelfde kamertje terecht waar hij een bevriende muzi kant op bed zag sterven (regis seur Martin Scorsese speelt daar een rolletje als impresa rio). Tavernier weeft verhaal en muziek knap en gedurfd door elkaar en de toon van de titel song „Round midnight" (van Thelonious Monk en Cootie Williams) is de toon van de film: een toon van weemoed en liefde. En het effect van de keus voor Dexter Gordon in de hoofdrol is nauwelijks te onderschatten. Goed, het ver haal verwijst naar Lester Young, die op z'n vijftigste stierf in het Alvin hotel en Bud Powell, die in '64 terug keerde naar de VS, nog optrad in „Birdland" en op z'n 41ste overleed. Maar Gordon voegt daaraan iets toe wat geen ac teur had gekund. Merkwaar dig zwalkend, met een kelige, grommende heesheid, tussen de muzikanten (geleid door pi anist Herbie Hancock, nota bene het toonbeeld van de „gezonde" jazzmuzikant, die niet het slachtoffer van zijn muziek is geworden of zal worden) in de Parijse Blue Note of dronken aan de bar, heeft die Gordon een waardig heid die enorm is. En die „Round midnight" een welis waar zwaarmoedige, maar ook ontroerende ervaring maakt. Op de laatste dag van de opna men, keerde Gordon zich naar Tavernier en zei: „Lady Ber trand, hoe lang zou het duren voor ik over deze film heen ben?" Laatste bericht: Paul Acket wil Dexter Gordon naar Nederland halen voor zijn North Sea Jazz. BERT JANSMA bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, lel. 01720-20800): Iris (12); 18.45, 21.30. za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. EUROCINEMA II: Flodder (al); 18.30, 21.15. za. zo. wo. 13.30. zo. ook 16.15. EURO CINEMA III: Dutch treat (al); za. zo. wo. 13.45. Blonde Dolly (16); 18.30, 21.15. zo. ook 16.15. EU ROCINEMA IV: No mercy (12); 18.30, 21.00. zo. ook 16.15. De speurneuzen (al); za. zo. wo. 14.00. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Iris (12); za. 24.00. EUROCINEMA II: Grillige erotische zaken (18); za. 24.00. EUROCINEMA III: Blonde Dolly (16); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Gevoelige snaren (18); za. 24.00. LEIDEN* LUXOR(Stationsweg 19. tel. 071-121239); No mercy (12); 19.00, 21.15. zo. 14.30. De speur neuzen (al); za. zo. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Iris (12); Children ol a lesser god (al); A Room with a view (16); Crocodile Dundee (al); Flodder (al); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Dutch treat (al); za. wo. 14.30. Fields ol honor (12); 14.30, 19.00, 21.15. za. wo. niet om 14.30. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414); Matinee Idol (18); 18.30, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Beverly Hills exposed (18); za. 23.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): Blonde Dolly (12); zo 15.00. za. ma. di. 21.15. Ruthless people (al); za. 19.00. zo. 20.15. ma. dl. 19.00. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Blonde Dolly (12); do. t/m zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Flod der (al); tijden zie City I. CITY THEATER III: Attack Force Z (12); tijden zie City I. CITY THEATER IV: Evil dead (16); tijden zie City I (za. wo. niet om 14.45). Circus op stelten (al); za. wo. 14.45. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): Blonde Dolly (12); vr. ma. di. 19.00. zo. 20.15. Abel (12); vr. ma. di. 21.15. za. 19.00. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Blonde Dolly (12); do. t/m zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Flod der (al); tijden zie City I. CITY THEATER III: A fine mess (al); tij den zie City I. CITY THEATER IV: Ruthless People (al); tijden zie City I behalve zaterdag- en woensdag middag. Circus op stelten (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): The mission (al); do. 14.00, 20.15. vr. t/m zo. 21.15. De aanslag (al); ma. t/m wo. 20.15. Down and out in Beverly Hills (al); vr. t/m zo. 19.00. zo. 15.45. KINDERVOORSTELLING Assepoester; za. zo. wo. 14.00. Thomas en senior op het pad van bruto Berend; vr. za. wo. 15.45. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Jumping Jack Flash (al); vr. za. zo. 20.00. Fanta sia (al); za. zo. wo. 14.00. ma. di. wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Fantasia; za. zo. wo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): The fourth protocol (16); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 5T ml 30 ol .30. MEV-t I (al); 20.3(1 J ODEOr 162400): i 21.30. zc io. oer» (12):U dl. ooi 16.00, 19.00, 21.30. tf Crocodile Dundee (al);l 18.45, 21.15. ZO. 13.30, 18.45, 21.15. ASTA 3: Sue got married (al); 19.0&T BABYLON 1 (Winkelcent_ bylon, tel. 471656): ChildiU lesser God (al); 14.00,,al 21.15. zo. 13.30, 16.00, L 21.15. BABYLON 2: Blonn£ ly (16); 14.00, 19.00, 21ltP 13.30, 16.00, 19.00. 21.3CL f BYLON 3: The fly (al); 14.01® 21.15. zo. 13.30, 16.00, L 21.15. CINEAC 1 (BuiteifSt tel. 630637): No mercy (12jai 18.45, 21.30. zo. 13.151», 18.45, 21.30. CINEAC 2: IT lor ol money (al); 14.00,Dj 21.30. do. vr. ma. di. oopd CINEAC 3: Field of horfra 18.45. 21.30. do. vr. ma. f0 14.00. EUROCINEMA ht 910, tel. 667066): Iris (12);" 19.00, 21.30. zo. 16.00,, 21.30. overige dagen 16.0C METROPOLE 1 (Carndte tel. 456756): Iris (12); 14.0QOi 21.30. zo. 14.30, 16.30, 21.30. Don Giovanni (V- 11.00. METROPOLE 2:mm midnight (al); 14.00, 18.45 zo. 13.15, 16.00, 18.45/1 METROPOLE 3: A room/ view (16); 14.00, 18.45, 2Y 13.15, 16.00, 18.45, 21.307 TROPOLE 4: The colour ol (al); 14.00, 18.45, 21.30. 16.00, 18.45, 21.30. - LE 5: De aanslag (al); I ma. di. ook 14.00. rengracht 13, tel. 462400): (al); 13.45, 18.45, 21.30. zc 16.00, 18.45, 21.3f Heartbreak ridge 21.30. do. vr. ma. c ODEON 3: Night of tha (16); 13.45, 18.45, 21.30. zc 16.00, 18.45, 21.30. OQ.1 Back to school (al); 13.45 J 21.30. zo. 13.15, 16.00, 21.30. LE PARIS 1(Kettii 12b, tel. 656402): Night rr, (18); v.a. 12.00. zo. v.a. 13 JL PARIS 2: Dixie Ray (18); v.i zo. v.a. 13.45. PARIS .j friends (18); v.a. 12.30. r° 14.00). HAAGS FILMHUIgt neweg 56, tel. 459900): »n Down by law; 19.30, 21.45," door Anne Arte; zo. 14.0®r ward the women; zo. 15.]>tf 2: Novecento I; 18.45. Noi II; 21.45. Zaal 3: do. di. wJOl 22.00. vr. zo. ma. 19.30, 2tv« in the West; za. A fistfulliei lars; zo. Calamity Jane; n^e NACHTVOORSTELLINGENph ASTA 1: Little shop of.., (16); za. 00.15. CINEAÊ" nightmare on Elmstreet lei 00.15. CINEAC 2: No me*et za. 00.15. CINEAC 3: CoLi: za. 00.15. EUROCINEM/" jes van Manhattan (18); zani »es KINDERVOORSTELLINGEN ASTA 3: Labyrinth; j- 14.00. zo. 13.30, 16.00. IS 2: De speurneuzen; za. wóat zo. 13.15, 16.00. EURO Cn Pinkeltje; za. zo. wo. 14.00 TROPOLE 5: Repelsteeltje 14.00. zo. 13.15, 16.00. •l,lJ 2: Dutch treat; za. wo. 1$H< 13.15, 16.00. FILMHUISje en het haaienmeer; za. wtfirv zo. 13.30, 15.30. Achtervor de rivier; za. 14.30. zo?T€ 15.30. >n. do.zel 19.0( x. M«h< ZOETERMEER 1,2,3 (Promenade 511313): Flodder (al); do.jel wo. 20.00. vr. za. zo. 19.0 za. zo. wo. 14.00. F/X, illusion (12); do. ma. di. v., vr. za. zo. 19.00, 21.30. Dels neuzen (al); za. zo. wo. 14j byrinth (al); do. ma. di. wc vr. za. zo. 19.00. za. zo. w< ri Blonde Dolly (16); vr. za. ziioi Lees de voorbeschouwingen, f, I In de'Uit'bijlage natuurlijk! ird door Bert Jansma Oscar-nacht in Marriott Maandagnacht a.s. Neder landse tijd worden in Los Angeles de Oscars uitgereikt. De Nederlandse filmgekken die er al jaren van wakker liggen dat de Nederlandse tv dat prijzenfeest altijd veel la ter laat zien, moesten, die nacht maar wakker blijven. Want ze kunnen in het Am sterdamse Marriott-hotel bij het Leidseplein het complete feest meemaken. Er is dan namelijk een rechtstreekse satellietverbinding met Los Angeles, waar Fons Radema kers en Derek de Lint aan wezig zijn om misschien, mo gelijk.. Aangezien de hoop op een Nederlandse Oscar bij producent Cannon zéér sterk leeft, stak Cannon Nederland samen met de Tros, die via Simon van Collem de bekor te show later op tv uitzendt, het Marriott-hotel en het nieuwe magazine voor film, boeken en muziek Preview de koppen bij elkaar. Onder het motto „film is glamour" bedachten ze een „Nacht van de Oscar" annex Midnight Buffet dat muzikaal opgeluis terd zal worden door Pim Ja cobs en Rita Reys plus de band „The Directors" (be staande uit Nederlandse film regisseurs). Een nacht vol be roemdheden dus. Kosten in clusief drank en voeding: fl. 150,— per persoon. Dan bent u van 9.00 uur tot 07.00 uur onder de pannen. Duur? Ach wat, slépen in het Marriott is duurder. Voor wie interesse heeft: het telefoonnummer van het Marriott is 020 - •835151. Nog meer jazz in Metropole Het Haagse Metropole-thea- ter, dat met z'n zondagse kof fieconcerten en z'n muziek films toch al heel wat noten over de balk gooit, draait dan eindelijk de jazzfilm „Round midnight". Het had ook niet langer moeten duren, want uit de hoeveelheid Hagenaars die me aanklampten over de film met Dexter Gordon kreeg ik de indruk dat er weldra een protestactie op gang zou komen. Metropole maakt het goed (Metropole zelf kan er overigens niets aan doen) met een extraatje voor de late bezoekers van „Round midnight", avond, zaterdag 28 Dan speelt er in de fo\ het theater, na de avondvoorstelling, e$n band bestaande uit vi serva tori umstuden ten. tropole gaat er natuurlE uit dat u de film wtah maar u kunt tegenOu ook zomaar voor de g^c heid de theaterbar bil C pen. 5u. ok Disney gaat Frans Er is iets moois aan tD staan tussen The Walt Company en de Fram Amerikanen blijken ste jaren hun hun/ Frankrijk te importe Franse komedies no dubbeldik over te („Woman in red", „1 blond with the onA i shoe"). Disney kocht (foei ten van Coline Syr, zachtaardige komedie man en een wieg". /P het zelf in het Engel?1"y doen met waarschijnltfl, Selleck, Steve Guttenin Ted Danson in de hc, len. Tweede Disney-aj is Francis Vebers k „Les Fugitifs" (nog Nederland geweest) n rard Depardieu en Piém' chard als twee stuira" bankrovers. Enige 1 denkt men in Fran^m kringen: Disney zal d nele versies zo hoog rfrd op de plank leggefalc Amerika om de „remavif verrassend mogelijk fi) zijn voor het eigen pud e zijl D5 FILM CcidricGouamit AMSTERDAM - De foto graaf laat Bertrand Taver nier onder een schilderij plaatsnemen voor een foto en de vriendelijk bebril de, loensende Fransman moet zich even een hou ding geven. Hoe kijk je de camera in? Lachend? Se rieus? Tavernier heeft zelf het voor de hand liggende alternatief. Hij begint te zingen: ta-téé-tata, ta- taaa-tata. Art Blakey's Blues March. Ik val hem bij. Want het gaat over jazz. Over „Round Mid night", de eerste serieuze jazzfilm. Gemaakt door een Fransman. „Wacht even" zegt Tavernier onmiddellijk in het vraagge sprek. „Round Midnight is niet alleen een film over jazz. Het is een film over emoties. Het begon voor mij met een foto van Lester Young die alleen op een hotelkamertje lag. Dat trieste, eenzame daarvan fasci neerde me. Toen ik later zijn krachtige, inventieve muziek hoorde, verbaasde me dat. Opeens wist ik dat ik een film over zulke figuren moest ma ken. Over het merkwaardige leven dat ze leiden. Ik kende een uitspraak van Dizzy Gil lespie: Jazz is een buitenge woon serieuze vorm van mu ziek. Er sterven zoveel men sen aan". Bertrand Tavernier begon het idee voor een speelfilm over jazzmuzikanten uit te werken met de Franse jazzcriticus Francis Paudras die zelf in de vijftiger jaren zeer bevriend was geraakt met Bud Powell. Pianist Powell ontvluchtte zo als zoveel zwarte Amerikaanse jazzmuzici zijn eigen land, zocht zijn heil in Parijs, ge sloopt - ook al als zovelen - door alcohol en drugs. Taver nier: „Ik wilde beslist met ech- - te muzikanten werken. De muziek moest „live" opgeno men kunnen worden. Je ziet het toch altijd als een acteur een muzikant „speelt". Zelfs bij Robert de Niro, die ik erg bewonder, zie je het in „New York, New York". Met Pau dras ben ik oude jazzfilms gaan bekijken. Eerst tenor saxofonisten. Daar zag ik Dex ter Gordon en dat was een schok. Zoals die man z'n han den bewoog. En dat loopje van hem. Pure be-bop. Maar Pau dras zei: Dexter Gordon? Daar heb ik al twee jaar niets van gehoord. Die is misschien al dood. Via een grammofoonpla tenmaatschappij vonden we hem. Hij had drie jaar zijn sax niet meer aangeraakt, had gro te problemen met drank, maar hij luisterde intensief naar mijn verhaal. Dexter houdt van film. Z'n favoriete acteurs zijn George Sanders, James Mason en Richard Burton. Omdat ze als tenorsaxofoons klinken, zegt hij". Jazz en film De filmindustrie en de jazz zijn beide van oorsprong Ame- rikaane fenomenen, maar het huwelijk is nooit gelukkig ge weest. Universal maakte ooit „Stormy weather", een soort LIDO en STUDIO: „Iris" met Monique van de Ven, Titus Tiel Groenestege, Roger van Hooi en John Kraaijkamp. Scenario: Fe lix Thijssen. Muziek: Loek Dikker. Regie: Mady Saks. De kracht van de Hollywood- film (en dan hebben we het over de betere) is dat het the ma, het conflict altijd zorgvul dig verpakt wordt in een goed verhaal. Resultaat: ie bereikt er een groot publiek mee. „Iris" van Mady Saks heeft wat dat betreft iets Ameri kaans, al speelt het verhaal zich af binnen een dorpsge meenschap in het Noorden van ons land. (De opnames vonden plaats in Friesland en in de kop van Overrijssèl).„I- ris" is naar de vorm een thril ler: Een vrouw wordt bedreigd en uiteindelijk verkracht. Ze gaat op zoek naar de dader. In die verpakking zit het psycho logische verhaal van een vrouw die zelfstandig wil zijn en geconfronteerd wordt met een daarop vijandig reageren de samenleving. Monique van de Ven is die Iris, die haar sle pend geworden relatie met een wat pietepeuterige man in de f;rote stad afbreekt om einde- ijk haar studie voor veearts in de praktijk te brengen. De dorpsgemeenschap in het noorden ontvangt haar ronduit vijandig: een slinks ogende boerenknecht jaagt je voortdu rend de stuipen op het lijf, John Kraaijkamp als een roze hereboer in een rolstoel schrijft de wijde omgeving de wet voor en wil dat ook haar doen. Wanneer ze hem lik op stuk geeft, komen de pesterige Monique van de Ven aan het werk als dierenarts in „Iris"; hereboer John Kraaijkamp slaat 't uit z'n rolstoel verbeten gade. Dierenarts Iris (Monique van de Ven) raakt verliefd op boerenzoon Frank (Titus Tiel Groenestege); telefoontjes die haar naar plekken commanderen waar de veestapel kerngezond blijkt en liggen er halve boomstam men over de weg als er wél iets loos is, zodat ze te laat komt. En zo voort. Alleen de zoon van de hereboer (ge speeld door Titus Tiel Groe nestege van „Frisse jongens") valt meteen op haar en ziet in haar zijn verlossing uit de be dompte omgeving. Maar dat zet dan weer de dorpsroddel in beweging. En tegelijkertijd wil haar ex-vriend alsmaar dat ze terugkomt. De via een aantal slimme sce nario-wendingen opgebouwde spanning escaleert en explo deert tenslotte wanneer ze door een gemaskerde man wordt verkracht. De veearts laat zich niet kisten, maar wil haar wraak. Al lijken er kan didaten te over, ze vindt de schuldige, bindt hem in koele woede op haar operatie-tafel vast en dreigt hem net zo te castreren als ze met de bigge tjes gewend is. Monique van de Ven is perfect als veearts Iris, kordaat en ge voelig tegelijkertijd. Om haar heen zet Mady Saks een aantal stereotypen neer die des thril lers zijn (net genoeg weten om te blijven twijfelen), maar dat, schaadt in het geval van de ex-vriend (gespeeld door de Belgische acteur Roger van Hooi die wat hinderlijk de niet passende stem van acteur Hein Boele kreeg aangemeten). Zijn karakter krijgt nauwelijks tijd zich te ontwikkelen, waardoor je je afvraagt waarop hun oude relatie was gebaseerd. Opvallend in de film is dat rond de veeartsenijkunde van Monique van de Ven geen trucs zijn gebruikt. Ze cas treert hoogstpersoonlijk de biggen, haar arm verdwijnt tot haar elleboog in het achterein de van een lcoe en ze „haalt" met veel inspanning eigenhan dig een kalf. Die scène aqn het slot van de film krijgt door de opbouw voordien een enorme kracht. Het levert een positief en sterk ontroerend slot aan een sterke film, die binnen het kader van de thriller genoeg over menselijke verhoudingen kwijt kan. BERT JANSMA Dexter Gordon, dronken spelend op een vervuilde Parijse bin nenplaats in „Round Midnight". showcase voor louter zwarte muzikanten, maar een speel film kon je het niet noemen. Cab Calloway mocht van Max Fleischer op de geluidsband „St James Infirmary" zingend Betty Boop achtervolgen in een beroemde tekenfilm. In beeld zag je in plaats van de zwarte Calloway een wit spook. Toen kwamen de ver filmde succesverhalen van muzikanten: The Gene Krupa Story, The Glenn Miller Story, The Benny Goodman Story, de Five Pennies (Red Nichols). Alles blank, al speelde Lionel Hampton zichzelf in de Benny Goodman-band. Maar erg se rieus nam de film de jazz niet. Merkwaardig dat een Frans man dat wel doet. Tavernier heeft toch al een dubbelver- houding met Amerika. Hij is een groot bewonderaar van de films van het oude Hollywood, maar gelooft dat Amerika zijn eigen cultuur verwaarloost. „Het geldt voor de jazz en het geldt voor de film. Het is alle maal tv wat de klok slaat. Al les kort, snel en onderbroken door commercials. Het waait over naar Europa. Als we niet oppassen kan een jong publiek zich straks niet langer concen treren dan twintig minuten. En tv-kijken in je huiskamer deformeert zo, dat je nu al tek sten in de Amerikaanse bio scopen ziet met „Do not talk". Niet praten." Kapotte lever Dexter Gordon, met voortdu rend een te hoog alcoholper centage in z'n bloed - zelfs als hij niet drinkt - een kapotte lever en diabetes, kwam naar Parijs. Hij begon weer te spe len en al hoor je aan de eerste nummers dat het niet de oude Dexter is, het past tragisch ge noeg in de film. Hij speelt een mengsel van Lester Young en Bud Powell, beiden grote mu zikanten uit die tijd en beiden in de problemen. En zichzelf. Via een franse journalist (en dat is een deel van het privé- verhaal van eerdergenoemde Francis Paudras) raakt hij er bovenop. En Dexter speelt ook beter sax aan het slot van de film, waarvan de nummers in dezelfde volgorde zijn opgeno men als ze te zien zijn. Feit en fictie lopen door elkaar. Dat maakt de film zo aangrijpend. Tavernier: „Dexter Gordon bleek verschrikkelijk geïnte resseerd en behulpzaam. Hij Dexter Gordon tussen medemusici (Herbie Hancock, Bobbie Hut- cherson, Wayne Shor ter en Pierre Michelot) in de filmversie van de Parijse jazzclub „Blue Note". „Round midnight" met Dexter Gordon, Francois Cluzet en Lonette McKee. Muzikale leiding: Herbie Hancock. Regie: Bertrand Ta vernier. kwam, net als Wayne Shorter, met ideeën aanzetten voor dia- loogzinnen. Hij moet iets tegen het dochtertje van Francois Cluzet zeggen, die Paudras speelt, dat niets met de film te maken heeft. We hadden die tekst al voor hem, maar hij zag die niet zitten. „Wat is de gek ste sport voor een klein Frans meisje?" vroeg hij. „Okay, bas ketbal". Dus zegt hij nu: „Hou je van basketbal?", een van de gekste zinnetjes in de film. Dexter kwam ook met de re gel: „Geluk is een mooi, nat riet". (En dat is dan het riet dat gesneden wordt voor het mondstuk van de sax en het geluid maakt. BJ). We zijn steeds verder weggeraakt van Paudras' oospronkelijke ver haal. Daar heeft hij het zelf nogal moeilijk mee gehad,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 8