Inventief stuk van
het Wissel Theater
Mauritshuis voerde „slordige" boekhouding
It
lc
KUNST
5ö7
Prince
Het Nederlands Lyceum met humorvol stuk
Bewind Gorbats
gunstig voor
Russische econog
Nieuwe toneelgrcr
Amsterdam van sëü
CcidóeGouumt
VRIJDAG 27 MAART 1987
Stillevens van
G.V.A. Röling
in Singer Laren
LAREN In het Singer Museum Laren
wordt op zaterdag 4 april een tentoon
stelling geopend van stillevens van
G.V.A. Röling (geb. 1904 Den Bosch). De
expositie wordt geopend door prof. dr. ir.
N.G. Röling en door Marte Röling. Doch
ter Marte Röling schreef ook een inlei
ding in de brochure die ter gelegenheid
van de expositie uitkomt. G.V.A. Röling
overleed in 1981 in Terwolde. Daar had
hij zich na zijn pensionering gevestigd.
Voor die tijd was hij hoogleraar aan de
Rijksacademie voor beeldende Kunsten
in Amsterdam. Rölings werken zijn be
kend om de fraaie heldere kleuren. Hij
wreef zijn eigen verven en experimen
teerde veelvuldig.
Ronald Schmitz
gitaar
kampioen
AMSTERDAM Ro-
nald Schmitz (25) uit
Amsterdam heeft de
Nationale Gitaarkampi
oenschappen 1987 ge
wonnen. Hij behoorde
tot de tien finalisten in
het Amsterdamse Para-
diso. De winnaar kreeg
een bijzondere versie
van de Danny Ladema-
cher-gitaar. Het evene
ment werd voor de zes
de maal georganiseerd
door de Stichting Pop
muziek Nederland.
Schilderen met gouddraad in
Catharijneconvent
UTRECHT In het Rijksmuseum Het Catharijneconvent
in Utrecht wordt van 11 april tot en met 28 juni 1987 de
tentoonstelling „Schilderen met gouddraad en zijde" gehou
den. Met 150 borduurwerken, die tussen 1475 en 1675 zijn
vervaardigd, worden diverse aspecten van dit kunstzinnig
ambacht in beeld gebracht. De verzameling kerkelijke ge
waden in het Catharijneconvent zijn dikwijls voorzien van
kleurrijk borduurwerk dat dankzij het gebruik van goud
draad letterlijk een schitterende aanblik biedt. De makers
ervan werden „schilders met de naald" genoemd. De relatie
van hun werk met de schilderkunst is dan ook vaak aan
wijsbaar. De expositie toont een aantal nooit eerder geëxpo
seerde gewaden en losse borduursels uit de collectie van het
museum zelf. Daarnaast zijn kostbare voorbeelden van der
gelijk werk uit andere musea en uit schatkamers van ker
ken bijeengebracht.
NDT belangrijkste gastbespeler van
Muziektheater
AMSTERDAM Het Nederlands Dans Theater staat als vaste
gastbespeler van het Amsterdams Muziektheater komend sei
zoen met meer liefst zeventien voorstellingen op het program
ma. In totaal brengt het Haagse gezelschap zes verschillende
programma's met in elk daarvan een wereldpremière. Uitge
voerd worden onder meer „Perspectiva" van artistiek leider Jiri
Kylian, een niet met naam genoemde balletvoorstelling van de
Australische choreograaf Graeme Murphy, werk van de Israëli
sche choreograaf Ohad Naharin en een nieuw ballet van Nacho
Duato. Ook Hans van Manen levert een bijdrage aan het pro
gramma van het NDT. Naast het NDT komen komend seizoen
verder het Amerikaanse dansgezelschap Trisha Brown (6 t/m 8
november); De Amerikaanse dansgroep Nina Wiener and Dan
cers (22, 23 en 24 december); Das Hamburger Ballet (7 t/m 10
januari); Laura Dean Dancers and Musicians (25, 26 en 28 febru
ari); het Tokyo Ballet (3 en 5 april). Op muzikaal gebied komt
het Philip Glass Ensemble op 5 en 6 december voor de begelei
ding van de film „Koyaanisqatsi".
HOOFD ALGEMENE ZAKEN WEG
DEN HAAG Het hoofd al
gemene zaken van het Mau
ritshuis is vorig jaar door de
accountantsdienst van het mi
nisterie van WVC op zijn vin
gers getikt wegens het voeren
van een „slordige" boekhou
ding. De functionaris was zo
wel verantwoordelijk voor de
boekhouding van het Maurits
huis zelf als voor die van de
Stichting Vrienden van het
Mauritshuis. Volgens de ac
countantsdienst, die samen
met de Algemene Rekenka
mer de boeken controleert,
bestond daarbij het risico dat
deze twee gescheiden boek--
houdingen in elkaar zouden
gaan overlopen, als ze door
één man gevoerd zouden blij
ven worden. De boekhouding
van het Mauritshuis zelf bleek
niet te voldoen aan de door
het rijk hiervoor opgestelde
voorschriften.
Volgens woordvoerster me
vrouw A. Stordiau-Van Eg-
mónd van WVC is er nimmer
sprake geweest van strafbare
handelingen, maar zijn er ge
woon fouten gemaakt bij de
boekhouding. Om aan de on
wenselijke situatie een einde
te maken en belangenverme-
ninging te voorkomen werd
in overleg met de functionaris
besloten dat deze een andere
functie binnen de museumaf
deling van WVC zou gaan
voeren. De man werkt nu bij
de in Leiden gevestigde rijks
musea.
Het Koninklijk Kabinet van
Schilderijen, zoals het Mau
ritshuis officieel te boek staat,
wordt op 6 juni heropend, na
een 14,5 miljoen gulden kos
tende opknapbeurt, die meer
dan vijf jaar in beslag heeft
genomen. Per jaar zullen zo'n
200.000 mensen de unieke col
lectie komen bewonderen in
het pand, dat Pieter Post
bouwde als woonhuis van Jo-
han Maurits van Nassau Sie-
gen. De schilderijenverzame
ling van Het Mauritshuis
dankt zijn faam aan de uit
zonderlijke kwaliteit van de
werken uit de Hollandse Gou-
De kern van de collectie van
Het Mauritshuis wordt ge
vormd door meesterwerken
zoals Jongenskopje van Frans
Hals, Gezicht op Delft en
Meisje met de parel van Jo
hannes Vermeer, De Hoen-
den Eeuw, die werden verza
meld door Stadhouder Willem
de Vijfde (1748-1806). Hij
bracht uit het bezit van zijn
voorgangers de schilderijen
bijeen die verspreid waren ge
raakt. Hij vulde ze aan in een
lange galerij aan het Buiten
hof in Den Haag. Later werd
het Mauritshuis het schilderij
enmuseum, dat in 1822 voor
het publiek werd opengesteld.
derhof en Soo voor gesongen-
/soo na gepepen van Jan
Steen en Homerus en de Ana
tomische les van dr. Nicolaes
Tulp van Rembrandt.
Diverse werken waren tijdens
de bouwwerkzaamheden te
zien op speciale exposities in
achtereenvolgens de Verenig
de Staten, Canada, Japan en
Frankrijk. De laatste was in
het vooijaar van 1986 in Pa
rijs en trok een half miljoen
kijkers. Een recordaantal, al
dus het museum.
Het museum is uitgebreid met
een dubbele kelder, die ook
onder het aangrenzende ter
rein ligt. Daarin zijn onder
andere de bibliotheek, studie-
en onderzoekruimten onder
gebracht en daarin wordt het
schilderijendepot gehuisvest.
Het museum kreeg voorts
nieuwe installaties en appara
tuur onder andere voor be
heersing van het klimaat. De
nieuwe inrichting omvat on
der meer aangepaste verlich
ting en nieuwe bekleding van
wanden.
„Prince in Wonderland" is
de enige omschrijving die
past bij de nieuwe elpee
„Sign Óf The Times" van
Prince, want net als Alice in
de Disney-film neemt de
Amerikaan zijn luisteraar
mee op een wonderlijke reis.
Het is een tocht vol span
ning en avontuur, die zich
veelal afspeelt in regenboog
achtige decors. Daarmee lost
de muzikale duizendpoot de
verwachtingen in die hij bij
zijn (inmiddels) miljoenen
publiek wekte na zijn
gedenkwaardige parade op
plaat en podium.
„Sign Of The Times" kent
geen zwakke momenten,
hoewel het om een dubbe-
laar gaat en Prince verant
woordelijk is voor zowel de
produktie als de arrange
menten als de composities.
Bovendien speelde hij het
grootste deel van de plaat
zelf vol. Slechts hier en daar
riep hij wat hulp in. Zo zijn
onder anderen Sheila E.,
Sussanah Melvion en de van
zijn vroeger groep The Re
volution bekende musici zo
als Wendy, Lisa en Eric
Leeds te horen. Opmerke
lijkste bijdrage is echter de
vocale ondersteuning van de
Engelse zangeres Sheena
Easton op „U Got The
Look".
Prince weet zijn hoge muzi
kale standaard een constant
karakter te geven terwijl hij
zich beweegt door een bonte
mengeling van muzikale stij
len. Of het nu het funky
„Housequake" of de ballad
„Adore is, Prince hoeft ner
gens extra te poetsen om zijn
muziek te laten glimmen.
Hoewel „Sign Of The Te
rnes" zijn meest toegankelij
ke langspeler is, gaat het
niet om een commercieel
oorstrelertje. De muzikant
grijpt nergens terug op plat
getreden paden en maakt
nergens kniebuigingen voor
een top tien-hit. Hij blijft ex
perimenteren met wonder
schone resultaten, die vooral
compact-disc luisteraars zal
bevallen. Prince bouwt veel
al wonderlijke geluidsdecors
en toont zich een fantasierijk
arrangeur. Muzikaal lijkt de
Amerikaans vooral door
zichzelf te zijn beïnvloed. Hij
put dan ook meer dan op vo
rige platen uit zijn eigen er
varingen. Daarbij moet wel
worden aangemerkt dat hij
een behoorlijke muzikale er
fenis met zich meedraagt.
Hij drukt zijn stempel op de
plaat door middel van zijn
zang, die zonder krachtsin
spanning een reis kan ma
ken van falset tot bas, zijn
gitaarspel (plukkend in „If I
Was Your Girlfriend", maar
gestileerd in „U Got The
Look") en de soms nadruk
kelijk aanwezige drumklap
pen („It").
Prince steekt ook op „Sign
Of The Times" zijn liefde
voor psychedelische muziek
niet onder stoelen of ban
ken. „Play In The Sunshi
ne" doet bijvoorbeeld den
ken aan The Beatles' „Sgt.
Peppers". Het is echter niet
de enige stijl die hij han
teert, want behalve dat de
muzikant een aantal songs
in een strak funkjasje stopt,
flirt hij ook met soul, jazz en
rock roll. Muzikaal leunt
Prince sterk op de synthesi
zer en de drummachine.
Toch is de dubbelaar geen
electro-elpee geworden, wat
mede wordt veroorzaakt
door het subtiel gebruik van
blazers.
Prince biedt op „Sign Of
The Times" gelegenheid tot
wegdromen, maar eist het
volgende moment dat je
weer in beweging komt. Zo
is „Slow Love" bijvoorbeeld
een geheide dansvloer-hit.
De tijd dat Prince de over
sekste puber uithing, lijkt
overigens voorbij. Wie met
het beluisteren van de elpee
de teksten meeleest, zal on
dervinden dat de Ameri
kaan volwassen is geworden.
Hij stipt de wereldproble
men aan, uit zijn liefde voor
God en de kracht die hij
vindt in het katholieke ge
loof om uiteindelijk op de
laatste plaatzijde zijn liefdes
beleving alle ruimte te ge
ven.
Zoals gezegd biedt „Sign Of
The Times" zijn luisteraar
een wonderlijke reis. Eigen
lijk zou iedereen hem moe
ten ondernemen. Vanaf 30
maart bestaat die mogelijk
heid.
HANS PIËT
Prince: Sign Of The Times. Met
medewerking van o.a. Sheila E.,
Sheena Easton. Sussanah Mel
vion, Wendy, Lisa en Eric Leeds.
Paisley Records/WEA. Vanaf 30
maart in de winkel.
Maanden van spanning gingen
vooraf aan de totstandkoming
van de jaarlijkse toneeluitvoe
ring van het Nederlands Ly
ceum uit Den Haag. Na een
auditie werden de beste ac
teurs gevoegd bij de te spelen
karakters. Thea van Dooren
heeft de regie op zich geno
men en het spel in de juiste
banen geleid. Dit jaar is er ge
kozen voor het blijspel „Move
over, Mrs Markham in de
vertaling van Bob de Beer. In
een décor, dat de woonkamer
en de slaapkamer suggereert
van het echtpaar Markham,
viert het overspel hoogtij. Tal
loze doldwaze situaties volgen
Learlmgenuitvoering van het Neder
land* lyceum met: „Move over Mrs.
Markham! van Ray Cooney en
John Chapman in de vertaling van
Bob de Beer. Regie: Thea van Door-
en. Donderdag, 26 maart. Herhaling:
Vanavond
elkaar in een snel tempo op.
Onder het bed, in de badka
mer en in het kantoortje van
meneer, gonst het van de acti
viteiten als de woning, door al
lerlei misverstanden, door di
verse jonggeliefden op het
zelfde tijdstip wordt gebruikt.
De opzet lijkt enigszins op
goedkope onderbroekenlol,
maar Thea van Dooren heeft
er een beschaafd spel van we
ten te maken. Opvallend was
Hans Gaarlandt als de wo
ninginrichter. Zijn spel was
heel natuurlijk en door zijn
mimiek en snelle handelen
bracht hij veel lachmomenten
te weeg. Marina Merens als
Mrs.Markham speelde uitste
kend. Geen ogenblik verslapte
haar spel. De verbaasde oogop
slag en de uitstekende timing,
maakte van haar een heel ge
loofwaardig karakter. Het ver
zorgde uiterlijk van de spelers
maakte goed duidelijk dat het
om diverse echtparen ging.
De hele groep vertoonde een
goed gecoördineerd spelge
drag, zodat het een enorm ver
makelijke voorstelling werd.
Een klein minpuntje was ech
ter de saaie belichting. Een ge
deelte van de speelplek bleef
voortdurend in schemerlicht
gehuld, waardoor er op be
langrijke momenten een ge
deelte van de mimiek ver
zwakte. Het Nederlands ly
ceum is er toch ruimschoots in
geslaagd om een blijspel te
creëren dat door de grote inzet
van spelers en medewerkers
tot een succes gerekend mag
worden.
ROB VAN DER MIJL
Origineel
handschrift van
Constantijn
Huygens
gevonden
DEN HAAG Op het con
gres in de Koninklijke Bi
bliotheek in Den Haag ter
herdenking van de 300ste
sterfdag van Constantijn
Huygens heeft voorzitter dr.
A. Eijffinger een relaas in
handschrift voorgelezen dat
pas enkele weken geleden is
teruggevonden. Het is een
soort kroniek waarin Huy
gens weergeeft wat zich in
1637 afspeelde van de ge
boorte van zijn dochter Su-
sanne op 13 maart tot het
overlijden van zijn vrouw,
Susanna van Baerle, op 10
mei.
Eijffinger maakte de vondst
bekend bij de opening van de
tentoonstelling „Huygens her
dacht" in de Koninklijke Bi
bliotheek, onderdeel van het
gelijknamig congres van de
Werkgroep 17de eeuw voor sa
menspraak vanuit verschillen
de wetenschappen, waaraan
een paar honderd deskundigen
uit binnen- en buitenland
deelnemen. Voor de congres
gangers worden vijf grote en
twintig kleinere lezingen ge
houden over onder meer Huy
gens en zijn gezin, Huygens in
dienst van Oranje en Huygens
als dichter, wetenschapper,
musicus en bouwkundige.
De kroniek uit 1637 werd in
Leiden ontdekt door drs. A. de
Heer. De tekst kon nog wor
den opgenomen in de catalo
gus die is uitgegroeid tot een
echte Huygens-bundel. Het
handschrift is op de tentoon
stelling te zien. In de bundel
zijn ook opgenomen een be
knopte bibliografie van Huy
gens' werk en eerder bekende
bijdragen over zijn kinderen.
De Huygens-herdenking in
Den Haag omvat behalve het
congres en de expositie in de
Koninklijke Bibliotheek on-
dere andere ook een over
zichtstentoonstelling van Huy
gens' leven en werken in het
Museon en een officiële bij
eenkomst in de Kloosterkerk.
Scène uit „Oü ést la béte" van het Wissel Theater.
Zijn twee detectives die op
zoek zijn naar een Hotel
Killer, de meest geciteer
de frase uit de film „Casa
blanca", Playboy en Biki-
la Abebe in een voorstel
ling te verenigen Het
verhaal van Procrustes, de
Griek die reizigers die bij
hem overnachtten aan zijn
te grote of te .kleine bed
aanpaste, zit ook nog ver
werkt in „Oü est la béte".
Het is zichtbaar in het
kleine rode en grote blau
we hellende vlak op het
toneel. In het stuk is het
Procrustes-bed dat van de
j-elatie. De partner wordt
zonodig van zijn ledema
ten ontdaan, hij of zij moet
zich aanpassen.
De „schrikkerige komedie",
zoals Wissel Theater hem zelf
noemt, begint als een man
(Pierre Callens) aan een
vrouw voordoet in welke po
ses ze hem zou moeten verlei-
Wissel Theater: „Oü est la béte
Regie: Leah Hausman, Arlette Wey-
gers. Decor: Paul Cadutf, Nico
McMaster, Bert Vervaet. Met Neil
Cadger, Craig Weston, Pierre Cal
lens. Theater aan de Haven, Den
Haag, donderdag 26 maart, herha
ling vanavond.
den. De personages die zich
vervolgens aandienen, ver
beelden mensen in een liefdes
relatie. Al heten ze E.J.Lone
en Dick op zoek naar de Hotel
Killer, het zouden ook echtge
noten kunnen zijn op zoek
naar een nieuwe vorm van sa
menleven. De ontmoetingen
verlopen fataal. Dick wordt
door de Hotel Killer dusdanig
gekleineerd, dat hij verandert
in een willig vogeltje. De Kil
ler blaast Lone's ego op, maar
dat in het graf prijzen lukt
niet echt. Het vogeltje blijft
uiteindelijk in leven, hetgeen
een pleidooi zou zijn voor aan
passing.
„Oü est la béte" is geen som
ber en saai relatietoneel. De
grote ventilatiebuizen die de
bouwstenen zijn van het decor,
blijken muziekinstrumenten.
De harde, moderne muziek
vormt vaak een stuwend in
termezzo tussen de intensieve
scenes. De spelers Callens,
Westen en Cadger beschikken
over een sterke fysieke aan
wezigheid en een goede tech
niek. Het stuk wordt zo ook
zonder dat je onmiddellijk tot
de achtergrond ervan door
dringt, spannend om naar te
kijken, te meer daar er be
hoorlijk veel humor in zit.
De hele psychologische relatie-
strijd is slim verwerkt, zo han
dig dat Callens niet zelden het
publiek erover aan kan spre
ken, zonder dat het doorheeft
waarom het betrokken is bij
het oppervlakteverhaal. De
hoop zand die tijdens de voor
stelling voor op net toneel ligt,
wordt figuurlijk in je ogen ge
strooid. De Franse, Engelse en
Nederlandse dialogen vormen
ook een barrière.
„Oü est la bete" schippert qua
vorm tussen muziektheater,
quiz en detective. Hij blijkt
uiteindelijk kritiek te leveren
op het manipulatieve in echte
lijke relaties. Dat gebeurt
spannend, swingend en inven
tief. Goed gedaan, hoor.
PETER SNEL
^ale
1 voo
WASHINGTON Het
eerste jaar onder Michail
Gorbatsjov heeft de Russi
sche economie goed ge
daan. Het bruto nationaal
produkt steeg met 4 pro
cent, de grootste stijging
sinds tien jaar. Dat meldt
een rapport van de Ame
rikaanse inlichtingen
dienst CIA.
Gorbatsjovs hoop op een
voortzetting van de gunstige
ontwikkeling zou echter ge
dwarsboomd kunnen worden
door interne oppositie tegen
zijn „glasnos'"-campagne voor
meer openheid, aldus het rap
port.
De Russische economie ligt
nog zeven tot twaalf jaar ach
ter op de Amerikaanse indus
triële technologie, vooral op
het gebied van computers en
microprocessors. Misschien
wordt de achterstand kleiner,
maar een inhaalmanoeuvre is
onwaarschijnlijk, zo meldt de
inlichtingendienst.
In de tien jaar voordat Gor
batsjov aan de macht kwam,
groeide het bruto nationaal
produkt een maatstelsel
voor alle goederen en diensten
die een economie produceert
in de Sovjet-Unie gemid
deld slechts met 2 procent per
jaar. Het lage groeitempo was
volgens het rapport vooral te
wijten aan het relatief verou
derde materiaal dat in de Sov
jet-Unie wordt gebruikt. In
dustriële apparatuur wordt in
de Sovjet-Unie gemiddeld
twintig jaar gebruikt, terwijl
dat in de Verenigde Staten
maar twaalf jaar meegaat.
Frankrijk en Italië schrijven
gemiddeld in tien jaar af.
De gunstige ontwikkeling
kwam vooral voort uit de in
dustriële en agrarische sector.
De landbouweconomie profi
teerde van een hoge producti
viteit met minder mankracht
en goede weersomstandighe
den om een groeitempo van
7,3 procent te bereiken. De in
dustrie behaalde de beste cij
fers sinds tien jaar.
Verzet
Het rapport wijst erop dat de
gunstige economische ontwik
keling op de lange termijn
wellicht op problemen zal stui
ten. „In het omvangrijke rege
ringsapparaat en de partij-bu
reaucratie is het eerste duide
lijke verzet al gerezen, vooral
onder een groot aantal bedrijf
sleiders die klagen dat zij te
genstrijdige doelen moeten na
streven zoals het opvijzelen
van de kwaliteitsmaatstaven
en het gelijktijdig verhogen
van de produktie".
„Zelfs toen hij aan de macht
kwam, kon Gorbatsjov mis
schien niet ten volle bevroe
den hoe groot de economische
problemen van het land zijn
en hoeveel moeite het zal kos-
>UM -
ider d<
nomen
rnstige
jrinkn
icierin
:itter
.jroepe
lembecl
niet w
Geld
Een bouwondern{£'°s
Lcnmgrad ,5 lator
klaard en ontmal
is de eerste keer nj
dnjf bankroet fi|naJe 0
gens Tass is dit
ment een voortf T"
het streven van T
der Gorbatsjov n 1
winst en efficiëp j
Sovjet-bedrijven,
bouwonderneming -
2000 mensen v
zijn, werd bank
klaard omdat
liep op het weij
de kosten uit de
lopen en produi J
lage kwaliteit pjl
de. Een paar jaar
zou een faillissem
So vjet- Unie om
zijn geweest. Er
ruime schaal subi^fj
strekt aan bedrijf
acht de prestaties
i- N;
linign
ten om die te lijf Wh m«
danks zijn verwoedi va
in de afgelopen twö Wil
wij nog niet een Koo|
meen programma v de V
nisering. Wel zien et iets
zonderlijke plannereugd'
één facet van dellij aa
aanpakken," zo wdradit:
rapport uitgelegd. Holla
De campagne die brer
voert tegen corruptrder
hol isme werpt virt" i
Amerikaanse waariT wo
vruchten af. „Hjed.
groot deel van Gorlpnnei
leid niet nieuw is, bun
tegenstelling tot ziprlopi
voorgangers de prol
een grotere intensity vei
zoekt hij duidelijk 6 in
singen voor de lang, voo
concludeert de inmere
dienst. n lol
Venus van Botticelli hersteld T
FLORENCE Sinds begin maart kan de bezoeker v#rt»ar
zi in Florence weer twee van de beroemdste schildj®
Sandro Botticelli (1445-1510) zien in de staat waarin z^.ke
kelijk verkeerden. „De geboorte van Venus" en „De jart Bi
aan Maria" hebben een jaar aan de collectie ontbrokirows
ze gerestaureerd moesten worden. De „Venus" is wejConc
oorspronkelijke kleuren te zien. gekomen. De AnnuiJ®"et
schilderd op hout, is bevrijd van de houtworm die he^ en
bedreigde. istra i
napo
-bij c
PUBLIEKSTHEATER EN
CENTRUM OPGEHEVEN
AMSTERDAM Met de
opvoering van de eenak
ter .„Waarom...daarom"
(Pour un oui ou pour un
non) van de Franse
schrijfster Nathalie Sar-
raute heeft het nieuwe
grote repertoire-gezel
schap Amsterdam zich gis
teren in de Amsterdamse
Stadsschouwburg officieel
gepresenteerd. De twee
artistieke directeuren Ge-
rardjan Rijnders en Jan
Ritsema waren de vertol
kers en Cox Habbema, di
rectrice van de Amster
damse Stadsschouwburg
speelde zijdelings vanuit
de ere-loge mee. Het Pu-
bliekstheater en toneel
groep Centrum zijn in dit
nieuwe ensemble opge
gaan.
Bij de fusering is bedongen dat
het spelersbestand, technici en
een deel van het kantoorper
soneel van Centrum en het
Publiekstheater opgenomen
worden in Amsterdam. Tot het
tableau de la troupe behoren
daarom onder andere Petra
Jill l
dwari
Laseur, Marjon IJ"»®
Ann Hasekamp, P&' 11
ma, Annet Nieuweaher^
Kitty Courbois uit <hin,
het Publiekstheatereko l
andere Jacques Coi|d®(1'
Onno Molenkamp,
Elzevier en Luk (erbe
van Centrum. Niüidan
zijn onder meer CJrleer
en Joop Admiraal. 22-3(
Amsterdam gaat zo^ts"
sterdamse Stadss^ei
als Centrum Bellewier
len. Daanaast zijn ei
voorstellingen. Het
heeft speciale aboni
-series samengesteld^!
gang van het seiz^*
zijn onder meer deuba
stukken gepland: „F
^SPn":Vaon.. YukiCa
„Edward 2 van t0j
„Kwartet" van Heiöick
„In de eenzaamheids
katoenvelden" van®*®'
-Marie Koltes en „lfsch'
Aulis" van Euripid{|0 v
regie van Gerardjaiur 1
wordt een stuk van 1"
gevoerd.
In een verdere
wordt gedacht aaferek
van Harry Muliscbn af
van Dis, Annie M.G®nt 1
Hans van Manen en^,
sieken als „King Lqn zi|
Wanja" en „Pentheaatsi
MA40