ITi ben heel blij met die emotie
Songfestival
gaat écht
om het liedje
Spaanse devotie
in Theater Pepijn
Directeur Belgische
Opera wil opstappen
3meentemuseum
opt werk van
ondriaan niet
3ST
CeidaeSomant
WOENSDAG 25 MAART 19S7 PAGINA 15
pen Kane beste Amerikaanse
ooit gemaakt
^*"WOOD Volgens 113 filmrecensenten en historici in
GE i „Citizen Kane van Orson Welles de beste Amerikaan-
0 Kooit gemaakt. Daarna komen „Gone with the Wind",
'153fnca"« '«I1,8 a Wonderful Life", „On the Waterfront",
TRAprchers", „The Godfather", ,3irth of a Nation", „The
N of Oz" en „City Lights". Als beste regisseur geldt John
^-«volgd door Alfred Hitchcock, Orson Welles, Frank Ca-
n Huston, Stanley Kubrick, D.W. Griffith, Billy Wilder,
8 mi Hawks en Woody Allen. Een en ander blijkt uit een
sk van een universiteit in New York. Beste films wer-
B®Z(tler gevonden „Duck Soup" (komedie), „The searchers"
bedpy). ..Singin' in the rain" (filmmusical), „All quiet on the
i Front" (oorlog), „Psycho" (griezel), „2001: A Space
1 ga» (science fiction), „The Maltese Falcon" (mysterie, mis-
Raiders' of the Lost Ark" (actie, avontuur), ,3irth of a
(stomme film).
BRUSSEL Directeur Gerard Mortier van de Belgi
sche Nationale Opera dreigt ontslag te nemen als de
regering de met hem gemaakte afspraken niet na
komt. De Opera heeft een schuld van 27,5 miljoen
gulden. De regering wil daarom de subsidie bevriezen
of zelfs verlagen. Daarnaast wil de minister van be
groting boven Mortier een financieel manager aan
stellen. Volgens Mortier, die de artistieke reputatie
van de Munt internationaal heeft opgekrikt, is hem
in juli 1985, toen hij allerlei aanbiedingen kreeg, door
premier Martens persoonlijk verzekerd dat aan de
subsidie niet getornd zou worden. Volgens de direc
teur is de gevraagde subsidie van De Munt (35 mil
joen) veel lager dan in bijvoorbeeld Amsterdam, Zu
rich, Frankfort en Genève, waar 50 miljoen per jaar
worden gegeven.
Django Edwards prettig gestoorde potsenmaker
Esn optreden van „Django Edwards an
The little note band" mob* Clettict IT
in Dlllgentia te Oen Haag, dinsdag 24
van
ïe be
paal cT door de weelderige haar
dos, waarmee hij talloze caprio
len uithaalt Diligentia zat gister
avond volgepakt met enthousias
te bewonderaars van deze clown.
Django wordt bijgestaan door
„The little big nose band". Het
uitstekende samenspel maakt de
show heel verrassend. Dat is niet
alleen te danken aan de veelal
„funky" begeleiding van deze
vijfmansforrtatie, maar ook aan
dé fantasierijke intermezzi die zij
brengen.
Django speelt een groot gedeelte
solo, maar dan betrekt hij ineens
de hele groep er bij. Op de gekste
momenten transformeren ae le
den van de band zich tot ras- ac
teurs en geven het gebodene
daardoor een meer afwisselend
aangezicht Django is van nature
echt een clown. Veel gebaren,
weinig woorden en veel eigen
fantasie geven zijn nummers
kracht Alleen werkt hij zijn mi-
mekunst wel wat slordig af. Door
de snelheid waarmee hij speelt
valt de bedoeling wel te raden,
alleen zou het met wat minder
overmoed een boeiender geheel
vormen.
De Amerikaanse afkomst van
Django verloochent zich niet
Veel van zijn clownerie is geba
seerd op de cartoon-of speelfilm.
Beroemde filmscènes weet hij op
geheel eigen wijze nieuw leven
in te blazen. Maar de grote
kracht van zijn show zit toch wel
in het absurde presenteren. Djan
go speelt met het grootste gemak
een hoofdman van een wilden-
stam en even later een overmoe
dige duiker die daadwerkelijk in
een bierglas duikt alles overgo
ten met een erotisch sausje. Djan
go heeft er plezier in en trekt er
volle zalen mee, zodat zijn thea
tervorm het waarschijnlijk nog
wel even uit zal houden.
ROB VAN DER MIJL
ÏISSEUSE MADYSAKS („IRIS") EN ONTROERDE MANNEN:
mer
24£RDAM Het be-
^Temaal in 1978 met
"Blcrantebericht: De
féjsche veearts Alena
(■>va wordt door.
annen verkracht
igt haar aanranders
r thuis uit, dient
ir in de drank een
iddel toe en cas-
ien daarna. De Ne-
[se regisseuse Mady
:t in dat jaar een
intaire voor de
i over verkrachting,
►richt blijft haar bij.
iakt los uit de reële
t en gaat een eigen
ilen. Een vrouw die
sch en technisch in
s om een afschuwe-
rraak te nemen voor
afschuwelijke mis-
Het wordt de basis
le speelfilm „Iris",
morgen in de bio-
Mady Saks, hier tijdens de opnamen van „Iris", haar eerste thriller.
laks: „Dat bericht is me
'ijgebleven. Jaren later
ïrde ik me nog hoe
nnig dat was. M'n mo-
actie toen? Ik vond 't
e vrouw aan de ene in Z1C" dat het iets heel span- mingen van Nicolai van der
intzettend moedig. Ik nends moest worden, met on- Heyde, de films „Wildschut"
tegelijk heel ver gaan. verwachte gebeurtenissen en en „Field of honor" en werkt
t sloot aan bij wat ik onverwachte reacties van de nu aan een televisie-serie over
naar aanleiding van vrouw die dat overkomt. En paranormale verschijnselen.
;i— „i„ de hoofdnersoon móést een Madv Saks: ..Felix kan thril-
'-film als intuitieve re-
loorde van echtgenoten,
In en familie van vrou-
ie hetzelfde was over-
„Die man moesten ze
de hoofdpersoon móést een Mady Saks: „Felix kan thril-
vrouwelijke veearts zijn. Dat Iers schrijven en zo iemand
was essentieel".
Thriller-schrijver
lat werkelijk zou doen, Mady Saks stapte met haar
-lg. Maar ik zag er lang- idee naar Felix Thijssen, een
had ik nodig. We hebben veel
gepraat, een aantal dagen sa
men gebrainstormd en dan
kom je alles bij elkaar lang
zaam samen aan de opbouw
van een verhaal. Hij was daar
bij zeer creatief zoals hij de
an het verhaal van een van Nederlands meest actieve voorzetten voor de spanning
m om ontstaan. Toen ik scenarioschrijvers voor film en bedacht, maar je moet als re-
Z—was met mijn eerste televisie. Thijssen schreef veel gisseur een verhaal blijven
m „Ademloos" (1983) science fictionthrillers, de see- n" 10 ,n prp,:,5pp
er verder over gaan nario's voor zeer uiteenlopend
J. Het gegeven hield al werk als de Kortooms-verfil-
Tirannieke hereboer
Het opvallende van „Iris" is
het goed gedoseerde mengsel
van spanning en psychologie.
Een jonge veearts die zich ja
ren heeft bekommerd om de
loopbaan van haar vriend, wil
nu eindelijk haar vak uitoefe
nen en koopt een leegstaande
voor ze is opgeleid. En daar
gaat het me om.
Dit is m'n eerste thriller. Nee,
niet anders dan anders. Het
gegeven vrèègt om die span
ning. Die conflicten métten
wel leiden tot enorme ontla
dingen, tot agressie en geweld
dadigheid. Het is heel span
nend om met je acteurs te be
praten wat ze wel en wat ze
juist niet mogen laten zien. En
in wat voor „kleur" ze een scè
ne neer moeten zetten. Het ca
merawerk sluit daarbij aan. Je
zegt tegen de cameraman: in
deze scène moet ze iets verber-
fen. Wij weten niet wat. Hoe
reng je dat in beeld? Hij zoekt
dan een manier om dat onver
wachte visueel te maken. Een
bijzondere camerahoek, die
dat verborgene, die spanning
ondersteunt. Frans Bromet
heeft dat fantastisch gedaan".
Ademloos
Terwijl „Iris" in een voorstel
ling aan de pers werd getoond,
draaide in Florence bijna ge
lijktijdig Mady Saks' eerste
avondvullende film, „Adem
loos". Een nog in documentai
re toonzetting gevat drama
(met Monique van de Ven en
Linda van Dyck) over een
vrouw die na haar bevalling
een post-natale depressie
krijgt Voor de tv maakte
Mady Saks daarvóór docu
mentaires als „Irak, Vrouw in
beeld", „Vrouwen aller lan
den" en nam ze het initiatief
tot oprichting van de Stichting
Amazone, ter bevordering van
de belangen van de vrouw in
de beeldende kunst Met zo'n
opsomming lijkt ze een regis
seuse die in haar werk in de
eerste plaats een vrouwen-
standpunt wil vertegenwoordi
gen, de wereld van over een
vrouwenschouder wil filmen.
„Ach, dat zijn van die cliché's"
zegt ze. „Vrouwen die over
vrouwen filmen en mannen
over mannen". Als om het te
gendeel te bewijzen legt ze
haar plannen op tafel: Net is
haar subsidieaanvraag goedge
keurd voor het schrijven van
een scenario naar Anton Kool
haas' boek De hond in het lege
huis. „Dat moet een film van
50 minuten worden, voor de
filmhuizen en de tv. Daarna
heb ik een nieuw project
waarover ik nog niet veel
kwijt kan. Het gaat over twee
broers en een vrouw. De
broers zullen in elk geval ge
speeld worden door Frank en
Kené Groothof. Ik heb er trou
wens erg veel zin in. Je moet
de energie die vrij komt als
een film klaar is, zo snel mo
gelijk gebruiken. Ik denk dat
ik na „Ademloos" toch wel
veranderd ben. Ik voelde dat
ik vérder moest gaan. „Adem
loos" was een füm over een
vrouw die door haar sociale
omstandigheden alleen kwam
te staan, zich terugtrok en
haar problemen niet kon ver
woorden. Dat introverte zit
ook in mijn regie. Nu heb ik
een film aangedurfd met veel
als bijkomend gevolg dat een
aantal manlijke toeschouwers
de ontroering niet de baas kon.
Mady Saks glimlacht: „Ik ben
heel blij met die emotie".
De ontspanning tijdens de scè
nes kwam van de dieren, ver
telt ze. Een gedresseerd paard
dat als de camera draaide geen
been meer verroerde, jacht
honden die niet wilden wach
ten op een mooie camerahoek
als er een eend te apporteren
viel, maar zich bij het eerste
het beste geweergeluid al en
thousiast losrukten en dan van
geen terugkeren meer wilden
oren.
Het brengt ons bij Monique
van de Ven en haar opvallen
de taak als dierenarts. Mady
Saks: „Dat kalf heeft ze hele
maal alleen verlost We heb
ben die scène in één keer ge
filmd. Maar bij alles wat we
gedaan hebben was een die
renarts tegenwoordig, Henk
Vrieselaar. Hij had t fantas
tisch geregeld. Voortdurend
hadden we alle drachtige koei
en uit de omgeving om ons
heen. In veewagens werden ze
gebracht. Dus elke keer als we
t hadden willen filmen, wès
er ook wat te filmen. Je was
met een speelscéne bezig en
plop, dan lag er opeens weer
een kalf achter je. Net te
vroeg. En Monique heeft tus
sen ae opnames door alsmaar
geoefend. Was het weer zover,
dan trok ze vliegensvlug een
voorschoot aan en haalde even
snel een kalf. Vlak voor de ge
boorte die we gefilmd hebben,
had ze net een andere ge
daan".
BERT JANSMA
IAAG Het Haags
ic/^ntemuseum zal
ce- pogingen onderne-
e iet werk „Composi-
it twee lijnen" van
la Mondriaan aan te
als de gemeente
•sum dit te koop
idt. Volgens conser-
Flip Bool van het
Gemeentemuseum
- Stedelijk Museum in
rdam de meest geei-
kandidaat voor
i^ele aankoop, omdat
'erk daar al meer
jaar hangt en het
een belangrijke rol
in de collectie mo-
kunst.
ttags Gemeentemuseum
net ongeveer 160 schil-
en vele tekeningen de
grijkste Mondriaan-col-
er wereld. Jaarlijks ko-
tle tienduizenden bezoe-
leciaal naar het museum
voor deze werken,
is Bool is de „Composi-
twee liinen" weliswaar
n de belangrijkste wer-
het oeuvre van Mondri-
aar is het niet zo dat het
ntemuseum het werk
en e prijs zou willen heb-
j'ilangrijker is volgens de
1 Vator dat het werk voor
I nd behouden blijft en
HBelijk tentoongesteld
i ifan de zestien ruitvor-
childerijen die Mondri
aan maakte zijn er nog slechts
vijf in ons land, waarvan er
zich vier in het Gemeentemu
seum bevinden. De zeldzaam-
heidswaarde van het Hilver-
sumse werk wordt daarnaast
nog vergroot doordat het het
enige is met slechts twee zwar
te lijnen en zonder kleur. Het
is het meest sobere, meest pure
van al Mondriaans werk, aldus
Bool, die de schilder rang
schikt als een van de grootste
van de twintigste eeuw.
De conservator noemt het een
ramp als het schilderij toch
zou verdwijnen naar het bui
tenland of in particulier bezit
zou komen, ook al omdat het
een precedent zou scheppen.
„Als je zo met je cultuurbezit
omspringt is het hek van de
dam. Dan zouden we het nieu
we stadhuis kunnen bouwen
met al onze Mondriaans, om
maar eens wat te noemen", al
dus Bool. Het Gemeentemu
seum zal dan ook samen met
het Stedelijk alle pogingen
steunen van minister Brink
man van WVC om verkoop te
voorkomen, zo verwacht hij.
Overigens is het werk van
Mondriaan erg gevoelig voor
de tand des tijds. Momenteel
wordt in het Gemeentemu
seum hard gewerkt aan de res
tauratie van zijn werken, die
al geplaagd worden door cra
quelure, barstjes in de verf
laag.
De restauratie wordt deels ge
financierd uit een groot
scheepse uitleen van Mondri-
aan-werken naar Japan, eind
dit jaar.
houden dat je interesseert. Jij
moet 't willen blijven verfil
men, jij moet de mensen moti
veren, acteurs regisseren en
een „crew" inspireren. En het
belangrijkste: cameraman
Frans Bromet moest zich ver
bonden blijven voelen met het
gegeven. We hebben daar erg
veel voor gedaan en dat kan je
merken, denk ik".
Dus speelt Monique van de
Ven een zeer kordate vrouwe
lijke veearts, die geen stand-in
nodig heeft om kalveren injec
ties te geven, om met een paar
simpele mesbewegingen jonge
biggetjes te castreren, drachti
ge koeien eigenhandig op de
ligging van het komende kalf
te controleren en zich in het
zweet te werken bij een zon-
praktijk in het noorden van
het land. Daar keren zich bij
na alle bewoners tegen de
nieuwelinge: Een vrouw en
nog wel een eigenzinnige, die
meteen de tirannieke here-
boer-in-een-rolstoel (John
Kraaijkamp) trotseert. De inti
midaties stapelen zich op en
uiteindelijk is er een geweld
dadige uitbarsting: haar huis
wordt vernield en terwijl Iris
door de puinhoop dwaalt,
wordt ze overvallen en ver
kracht. Wie is de dader en wat
wordt haar wraak? Mady
Saks: „Ik heb bij diverse voor
vertoningen gemerkt dat het
werkt. Men weet inderdaad
niet wie het gedaan heeft, gaat
mee zitten denken en ver
plaatst zich zo in de situatie
van die vrouw, die alleen
maar het werk wil doen waar-
DEN HAAG Het wereldje
van de Nederlandstalige lichte
muziek heeft zich deze dagen
samengetrokken in de con
certzaal van het Koninklijk
Conservatorium in Den Haag.
Vandaar wordt vanavond
(Ned. 2 om 21.50 uur) het Ne
derlands Songfestival recht
streeks op de televisie uitge
zonden, de gebruikelijke „op
maat" naar het roemruchte
Eurovisie Songfestival (begin
mei in Brussel).
Gisteren en vandaag werden
geluid-, licht- en camerarepe
tities gehouden, met als sluit
stuk de generale en dan van
avond de vuurdoop van zange
res Marcha in het songfestival-
geweld.
Afwijkend
Deze versie van het Neder- <je "formule, aUê lied)
Voor de makers van de zes
wedstrijdliedjes is hij er wel.
Voor hen is er pas vanavond
zekerheid. De oude rocker Pe
ter Koelewijn is één van hen:
hij is de man achter enkele
liedjes van vanavond. Hoeveel,
dat mag hij nog niet zeggen,
want de jury's mogen op geen
enkele manier worden beïn
vloed door dat soort kennis.
„Ik ga in ieder geval naar
Brussel," laat hij weten, „want
ik ben Marga's vaste producer.
Maar ik ga liever om twee re
denen natuurlijk, want ik ben
er best op gebrand dat een van
mijn liedjes het wint".
Vertrouwen
De producer van het spektakel
is John Schelfhout Hij heeft
geen twijfels over de juistheid
:d)es
zin-
lands songfestival is afwijkend* door één artiest te laten
van de vorige, toen het behal- 6en-
ve om het liedje ook om de §aa* toch om de liedjes.
uitvoerende artiesten ging. Marcha zingt zes verschillende
Marcha (Marga Bult) werd al liedjes, steeds twee achter el-
in een vroeg stadium als enige kaar met dan een pauze voor
geselecteerd, zingt alle geno- het betere verkleedwerk. Die
mineerde liedjes en haar reisje pauzes worden opgevuld met
naar de Belgische hoofdstad aangepast amusement, evenals
staat dus al vast. Die spanning grote pauze na het laatste
is er niet liedje, als de jury's mogen be
raadslagen. Op het programma
staat onder meer een optreden
van George Zamfir.
De twaalf provinciale jury's
worden niet opgebeld, maar
zijn ook in het Conservatori
um aanwezig. Elke provincie
vaardigt vijf juryleden af, met
daarbij een niet meestemmen
de jury-voorzitter die ook in
beeld komt als hij/zij aan
Astrid Joosten de puntenver
deling mag doorgeven. Als er
aan het eind twee liedjes gelijk
eindigen, mogen de juryvoor
zitters ook stemmen: ze kiezen
dan zelf uit die twee het win
nende liedje.
De festivalliedjes zijn, in volg
orde van opkomst „Verliefd
zijn", ,3»g Ben of Notre
Dame", „Rechtop in de wind",
jen", ^3et leven is een
iou".
1 DE COCQ
pag. 17;Astrid Joosten pre
senteert nationaal songfesti
val
In 1984 voerden een groep jonge muzikanten tijdens het Festival
voor Oude Muziek in Utrecht „Las Cantigas de Santa Maria" uit
met fantasievolle kleding en veel uiterlijk vertoon. Uit deze
groep bleef uiteindelijk een klein ensemble van zes musici over
dat zich op de uitvoering van gezongen en gespeelde oude mu
ziek toelegt onder de naam „Olim", hetgeen „eertijds" betekent.
Zij werden door de Stichting Oude Muziek en Theater gecon
tracteerd om onder andere in Theater Pepiin een concert te ge
ven waarbij een paar van de ongeveer 420 Spaanse liederen van
de heilige Maria ten gehore werden gebracht, gecombineerd met
een aantal liederen uit de Codex las Huelgas. De Marialiederen
ontstonden in de 13e eeuw, het verzamelhandschrift dat zich in
het klooster de las Huelgas bevindt in de 14e eeuw, hoewel veel
van de liederen belangrijk ouder zijn. Terwijl de Marialiederen
eenstemmig zijn, verdicht het polyfone weefsel zich bij de twee
tot vierstemmige liederen uit de Codex de las Huelgas.
De zang werd veelal door vedel, luit, traverso en psalterium, in
wisselende samenstelling begeleid. In die begeleiding, kwam de
wiegende gelijkblijvende ritmiek van deze zeer devote muziek
meer dan in de zang naar voren. De muziek wordt gekenmerkt
door lange vloeiende lijnen zonder dynamische contrasten in
eén gelijkblijvende sterkte gezongen. Er gaat iets bezwerends
vanuit omdat het de luisteraar als het ware langzaam in slaap
wiegt Dat ligt even anders bij die liederen waarin een door Ma
ria bewerkstelligd mirakel wordt bezongen en de zanger zijn of
haar stem verheft om de ernst van de situatie te onderstrepen.
Het laatste Marialied met de merkwaardige titel Santa Maria
loei- alle Marialiederen werden in het aan het Portugees ver
wante Galicisch gezongen - vormde als het ware het muzikale
hoogtepunt van deze Spaanse devotie.
Olim heeft op dit gebied in de loop der jaren een grote bedre
venheid ontwikkeld en brengt de muziek vanuit een soort raedi-
tiatieve rust Soms zou je wel eens wat meer kleur en beweging
willen en dringt de vraag zich op of deze muziek steeds zou
moeten klinken alsof zij direct uit een nonnenklooster komt
Jammer dat Olim niet meer zorg besteedt aan haar uiterlijke
iresentatie door bijvoorbeeld allen min of meer gelijk gekleurde
J* te dragen.
BESIER
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „urr de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RUN EU-
21.30. wo. OOk 13.'
CINEMA IV: No
18.30, 21.00. D* I
(a0; wo. 14.00.
19. tel. 071-121239); No Mercy
(12); 19.00, 21.15. De •peumeo-
zen (alk wo. 14.30. LI DO en
STUDIO (Steenstraat 39, tel.
124130); Children of I—Mr
god (alk Betty Blue (16k A
Room wffh e View (16); Croco
dile Dundee (alk Flodder (alk
21.15. e REX (Haarlemmerstraat
62, tel. 071-1254147. Delay
Chain (18k 18.30. 21.15.
MOORDWUK e UDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel.
01719-I2800k Blonde Dolly (12k
ma. dL 19.00. Abel <12k ma dl.
21.15.
KATWIJK e CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Blonde Dolly (12k wo. 14.45.
19.00. 21.15. ma. dl. 19.00,
21.15. e CITY THEATER II: Flod
der (alk tijden zie City I. e CITY
THEATER llh A fine mees (alk
tl)den zie City I. CITY THEA
TER IV: RutMeee People (al); tij
den zie City I behalve zaterdag
en woensdagmiddag. Clrcue op
stelten (alk wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717.4354k De aanalag
(alk ma. t/m wo. 20.15.
zo. 15.45.
mas en een for op het ped
bruto Berend; wo. 15.45.
WASSENAAR e ASTRA (tel.
0175l-13289k Fantaeia (alk wo.
14.00. ma. dL wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Fantasia; wo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27.
tel. 463500k When the wind
blows (12k 14.00. 19.00, 21.30.
ASTA 2: Crocodile Dundee
(alk 14.00. 18.45. 21.15. ASTA
3: Peggy Sue got married (alk
19.00. 21.30. BABYLON 1
(Winkelcentrum Babylon, tel.
471656k Children of a lesser
God (alk 14.00. 18.45, 21.15.
BABYLON 2: Blonde Dolly
(16k 14.00. 19.00, 21.30. BA
BYLON 3: The fly (alk 14.00.
18.45, 21.15. CINEAC 1 (Bui
tenhof 20. tel. 630637k No mer
cy (12k 14.00. 18.45, 21.30.
e CINEAC 2: The color of mo
ney (alk 14.00. 18.45, 21.30. ma.
dl. ook 14.00. e CINEAC 3: Na
echoolttjd (12k 14.00. 18.45,
21.30. EUROCINEMA (Leyweg
910, tel. 667066k Amadeu» (al);
wo. 20.00. overige dagen 16.00,
20.00. METROPOLE 1 (Carne-
gletaan. tel. 456756k Field of
honor (12k 14.00. 18.45, 21.30.
METROPOLE 2: The color of
money (alk 14.00. 18.45, 21.30.
METROPOLE 3: A room with
a view (16k 14.00. 18.45, 21.30.
METROPOLE 4: Out of Africa
(alk 14.00, 20.30. METROPO
LE 5: De aanslag (alk 20.30. ma.
dl. ook 14.00. ODEON 1 (Ha
rengracht 13. tel. 462400k Flod
der (alk 13.45. 18.45, 21.30.
ODEON 2: Abel (al); 18.45,
21.30. ma. dl. ook 13.45.
ODEON 3: Heartbreak rkfge
<12k 13.45, 18.45, 21.30. ODE
ON 4: Back to school (al); 13.45,
18.45, 21.30. LE PARIS 1(Ket-
tlngstraat 12b, tel. 656402): Glrl
friends (18k va. 12.00. LE
PARIS 2: Flesh and acstasy
(18k v.a. 12.15. PARIS 3:
Meisje met stijl (18V. v.a. 12.30.
HAAGS FILMHUIS (Denneweg
56, tel. 459900k Zaal 1: Down by
law; 19.30, 21.45. Zaal 2: She's
gotta have lb 19.30. Paris,
Texas; 21.15. Zaal 3: dag. 19.30,
22.00 (beh. ma) ma. 19.30,
21.45. wo. 16.00 voor spec, prljs.
Rebel without a cause: ma. Uti
le «romen; dl. You cant take it
with you; wo.
KINDERVOORSTELUNGEN:
ASTA 3: Labyrinth; wo. 14.00.
CINEAC 2: De speurneuzen;
wo. 14.00. e EURO CINEMA;
Pin keitje; wo. 14.00. METRO-
POLE 5: Repelsteeltje; wo.
14.00. ODEON 2: Dutch treet;
wo. 13.45.* FILMHUIS: Kuifje
en het haalenmeer. wo. 14.30.
Achtervolging op de rhrier. wo.
14.30.
ZOETER MEER e PROMENADE
1,2.3 (Promenade 7. tel. 079-
511313k Flodder (alk ma dl. wo.
20.00. wo. 14.00. Night, mother
(16k ma dl. wo. 20.00. De
speurneuzen (alk wo. 14.00. La-
burtnth (alk ma dl. wo. 20.00.
wo. 14.00.
Operazangeres
Joy Simpson
overleden
KAAPSTAD De Ameri
kaanse operazangeres Joy
Simpson is gistermorgen op
41-jarige leeftijd overleden in
een ziekenhuis in Kaapstad,
waarin zij was opgenomen na
dat zij vorige week op het to
neel een hersenbloeding kreeg
en instortte. Simpson, een ly
risch sopraan, maakte haar de
but in Carnegie Hall in New
York in febuari 1983 met bet
American Symphony Orches
tra Op het moment dat zij vo
rige week in elkaar zakte gin
gen de leden van het orkest er
nog van uit dat het bjj haar act
hoorde en dokters op het to
neel dachten in eerste instan
tie dat zij alleen een flauwte
had gekregen.
BDLAGX BU UW KRAKT MTT
INFORMATIE O VU HLMS, MUZIEK
THEATER, RECREATIE. EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA