GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
5
kerk
en
wereld
Bisschop Gi jsen doet aanval op katholieke organisaties
„Solidariteit betekent
elkaar volledig erkennen
„Solidariteit betekent elkaar steunen
en elkaar de waarheid kunnen zeggen
Solidariteit betekent geen jodenzending
Solidariteit betekent geen verlies van indentiteit
£eidóc Soman
Verdeeldheid binnen VVD
Belachelijke transactie
weer
Ccidóc Souiant
DINSDAG 24 MAART 1987 PAGI1
Vaticaanse financiën opnieuw onder de loep
VATICAANSTAD Onder leiding van kardinaal-staatssecre
taris Agostino Casaroli zijn tien van de veertien leden tellende
raad van kardinalen, speciaal belast met het oplossen van de
economische en organisatorische vraagstukken waarmee de H.
Stoel worstelt, gisteren bijeen gekomen voor een driedaagse
conferentie. Verwacht wordt dat de raad opnieuw een beroep
zal doen op alle gelovigen, mee te helpen de financiële zorgen
van het Vaticaan te verlichten, nu de opbrengst van de jaar
lijkse Pieterspenning daarvoor niet meer toereikend blijkt te
zijn, zodat de H. Stoel moet interen op vermogen.
Hoewel commissielid kardinaal John Krol, aartsbisschop van
Philadelphia, al jaren aandringt op volledige opening van za
ken, omdat alleen op die manier begrip bij clerus en gelovigen
kan worden gekweekt voor de financiële nood, wordt ver
wacht dat het ook ditmaal niet verder zal komen dan het pu
bliceren van globale inkomsten- en uitgavencijfers.
Van een tekort van 22 miljoen gulden over 1984 groeide het
Vaticaanse deficit aan tot 78 miljoen over 1985, terwijl de ver
wachting is dat over 1986 het tekort verder zal stijgen tot 112
miljoen gulden. Het gaat hier om het dekken van de kosten
van het administratieve apparaat met inbegrip van die der af
delingen voor religieuze, diplomatieke en sociale aangelegen
heden, van het radiostation, het dagblad Osservatore Romano
met nevenuitgaven en het uitgeversbedrijf.
De platgetreden weg is
de veiligste
Middeleeuwse zegswijze
,K VAN KRO IS SLECHTS OVERBLIJFSEL UIT VERLEDEN'
ROERMOND Bisschop
Gijsen Roermond heeft via
zijn bisdomblad „De Sleutel"
de aanval geopend op katho
lieke organisaties. Zo noemt
hij de „de K van de KRO een
overblijfsel uit het verleden"
en de 8 mei-beweging een
groep van „verdoolde men
sen". Betrokkenen reageren
„verbijsterd" en betichten
mgr. Gijsen van „onevangeli
sche uitspraken". De bis
schop heeft in zijn artikel de
kritiek op zijn pleidooi voor
het geloof van de ene, aposto
lische Kerk al voorspeld en
herinnert in dit verband aan
de weerstand die Jezus bij
veel mensen opriep door zijn
optreden.
organisaties op het gebied
van de missie en ontwikke
lingshulp beogen en onder
steunen naar zijn mening een
politieke en sociale „bevrij
ding" die „niet zelden evan
gelische waarden verwaar
loost of zelfs aan de kant
schuift", aldus de bisschop.
Hij vindt dat iemand die
„niet persé blind en doof" wil
zijn, het niet kan ontgaan dat
heel wat katholieke leden
van instellingen, raden, vere
nigingen en bewegingen in
hart en gedrag afscheid heb
ben genomen van leer en lei
ding van de RK-kerk. Hij
noemt steun aan de 8-mei be
weging „het verlaten van de
weg die Christus wijst. Daar
om is zulk een steun levens
gevaarlijk. Wie vanuit een
almachtig geloof in Christus,
in het .Koninkrijk Gods en
Zijn Kerk leven wil, kan on
mogelijk in de 8 mei-bewe
ging zijn of haar thuis zien,
noch daarvan een acceptabe
le vernieuwing van christen
dom en kerk verwachten",
aldus de bisschop, die de aan
hangers van de beweging
„verdoolden" noemt.
Hij meent dat wie Christus
en Zijn Kerk trouw wil blij
ven. „helder en duidelijk, on
omwonden en consequent"
de vaststaande inhoua van
het geloof zal belijden en be
leven, zoals de ene, apostoli
sche kerk die leert en uit
legt". Dat dit door velen niet
in dank wordt afgenomen,
blijkt volgens de bisschop
van Roermond onder meer
uit de kort gedingen die te
gen kardinaal Simonis zijn
aangespannen.
„Maar heeft Christus dat niet
voorspeld, en werd Hij zelf
niet ook door de woordvoer
ders van het volk Gods afge
wezen omdat Hij trouw bleef
aan zijn streven naar de ver
werkelijking van het Ko
ninkrijk Gods dat door velen
in zijn dagen niet werd aan
vaard, omdat het te weinig
beantwoordde aan de politiek
en sociaal-economisch ge
kleurde voorstelling van het
paradijs die men had", zo
schrijft mgr. Gijsen.
„Kwalijk"
KRO-voorzitter B. Scbmitz
betreurt de uitlatingen van
bisschop Gijsen. Hij noemt
het kwalijk dat de bisschop
blijft voorbijgaan aan geloof,
inzet en zorg van honderd
duizenden katholieken en
hun organisaties in dit land.
Schmitz zegt zich meer thuis
te voelen bij de uitspraak van
kardinaal Simonis, die rond
de jaarwisseling de KRO
kwalificeerde als een „be
langrijk medium" en een
„kostbaar instrument in de
Nederlandse samenleving".
Ook de Mariënburgvereni-
ging, die zich als een van de
grootste dragende organisa
ties van de 8 mei-beweging
mede aangesproken voelt,
heeft „met verbijstering"
kennis genomen van het arti
kel. „Onbegrijpelijk is dat
bisschop Gijsen groepen ver
oordeelt met wie hij altijd ie
der contact heeft geweigerd",
aldus de reactie. „Over hun
opvattingen en gezindheid
kan hij onmogelijk afgewo
gen oordelen, laat staan hen
veroordelen. Hiermee wordt
bevestigd: daar waar de kerk
is, zijn de bisschoppen niet
meer.
De voorzitter van de 8 mei
beweging, Wies Staal-Merkx
zegt het de bisschop erg kwa
lijk te nemen dat hij de be
weging veroordeelt, zonder
ooit contact met haar heeft
fezocht Ze noemt het optre-
en van de bisschop „zeer
onevangelisch". „Er is geen
reden om mensen die in een
katholieke organisatie actief
zijn en op authentieke wijze
zoeken naar een manier van
leven waarin het evangelie
op eigentijdse wijze gestalte
krijgt, buiten te sluiten", al
dus mevrouw Stael. Volgens
haar zouden de bisschoppen
blij moeten zijn dat mondige
mensen mee willen werken
aan de opbouw van de kerk.
beweging actief zijn als „ver
doolden' wil mevrouw Stael
hem erop wijzen dat Christus
99 trouwe schapen in de
steek liet en op zoek ging
naar het ene, verdoolde
schaap. „Deze houding mis ik
bij de bisschop van Roer
mond".
Mevrouw Stael verwacht nog
steeds dat het tot een gesprek
tussen de bisschoppen en de 8
mei-beweging zal komen. Zij
meent dat de opvatting van
Gijsen niet die van alle bis
schoppen is.
De bisschoppen besloten vo
rige maand het gesprek op te
schorten totdat deze bewe
ging van ongeveer 90 katho
lieke organisaties en instel
lingen meer duidelijkheid
zou verschaffen over haar re
presentativiteit voor het ka
tholieke volksdeel en haar
opvattingen inzake de leer
van de RK-kerk.
PASTORAAL
WERKENDEN
ROERMOND:
Herevangelisatie
van mgr. Gijsen
is gevaarlijke
actie
ROERMOND De her-
evangelisatie van zijn bisdom
zoals die door bisschop Gijsen
is aangekondigd, heeft veel
kritiek opgeroepen bij de
Vereniging van Pastoraal
Werkenden (VPW) in het
bisdom Roermond. De vere
niging noemt het een „ge
vaarlijke actie": Er wordt ge
suggereerd dat de wereld
louter slecht en verderflijk is
en dat mensen hun proble
men alleen maar kunnen op
lossen door katholiek te wor
den, omdat uitsluitend de RK
Kerk de waarheid bezit.
Verder doet de campagne het
volgens de VPW voorkomen
alsof al de mensen die anders
geloven dan mgr. J.M. Gijsen
geen echte gelovigen zijn. Er
wordt van uitgegaan dat de
kerkelijke voorschriften goed
zijn en dat de mensen ver
keerd zijn zonder dat de lei
ding van het bisdom zich af
vraagt of de leer van de RK
Kerk op sommige punten
aanpassing behoeft.
Tenslotte acht de VPW de
campagne gevaarlijk voor de
oecumene. De leider van de
campagne, kanunnik W.A.
van der Valk, heeft gezegd
dat er weer een katholieke
Christus moet worden ver
kondigd. De VPW meent dat
de RK Kerk Christus niet
mag monopoliseren en het
geloof moet verkondigen in
dialoog met de andere ker
ken.
De VPW verenigt ongeveer
eenderde van de priesters die
in de parochies van het bis
dom Roermond actief zijn.
Ds. Roberts heeft
z'n miljoen
gulden
TULSA, VS. De Ameri-
kaanse televisie-evangelist
Oral Robert is zielsgelukkig.
Hij heeft al het geld binnen
dat hij nodig heeft voor de
uitzending van onder meer
artsen naar de Derde Wereld.
Volgens Roberts had God
hem in maart 1986 een jaar
de tijd gegeven acht miljoen
'dollar voor dat doel in te za
melen. Haalde hij dat bedrag
niet, dan zou hij sterven, zo
hield de predikant zijn tele
visiepubliek voor. Vorige
week kwam hij nog een mil
joen tekort. Toen trok hij
zich terug in een gebedssto
ren om te bidden en te vas
ten. Een dag later kwam de
miljonair Jerry Collins uit
Florida, rechts op de foto,
naar Roberts toe met een
cheque van 1,3 miljoen dol
lar...
RABBIJN VAN VOOLEN (VERBOND VAN LIBERAAL
RELIGIEUZE JODEN):
ARNHEM „Solidariteit tus
sen joden en christenen is ten
diepste het erkennen van ie
ders eigenheid, het erkennen
van hoe de ander zichzelf
verstaat. Wat de erkenning
van de joodse eigenheid theo
logisch voor christenen bete
kent is vooral een zaak van
hen zelf. Maar ik denken het
inhoudt het jodendom te zien
als een eigen weg van waar
heid en heil". Dat zegt rabbijn
E. van Voolen van de Libe
raal Joodse Gemeente in Arn
hem. Namens het Verbond
van Liberaal-Religieuze Jo
den in Nederland zit hii in het
OJEC. Vanavond zal hij het
woord voeren tijdens de bij
eenkomst in de Kloosterkerk.
„Helaas zijn er nog steeds
christenen die voor joden hun
identiteit willen bepalen. Dan
komen redeneringen als: het
oude Israël heeft afgedaan, de
christelijke kerk is daarvoor
in de plaats gekomen. De con
sequentie van dat denken is
dat joden als zodanig geen be
staansrecht meer hebben".
De rabbijn meent dat erken
ning van de joodse eigenheid
de christelijke kerk voor we
zenlijke theologische vragen
JODEN EN CHRISTENEN OVER
SOLIDARITEIT
In de Haagse Kloosterkerk wordt vanavond een bij
eenkomst gehouden van het Overlegorgaan Joden en
Christen (OJEC). Aan de orde komt de solidariteit
tussen joden en christenen. Voorafgaand aan deze
bijeenkomst een aantal interviews met joden en
christenen over de vraag wat in dit opzicht onder so
lidariteit kan worden verstaan.
plaatst. „Het zijn overigens
niet alleen de joden die van
de christenen vragen hen te
erkennen in de wijze waarop
ze zich zelf verstaan. Ook
moslims in ons land vragen
van de christelijke kerken
hen eindelijk te zien als men
sen in de eigenheid van hun
geloof. Concreet zou dat bij
voorbeeld moeten inhouden
dat joden, moslims, hindoes
en anderen wettelijk recht op
verlof krijgen op voor hen
geldende rust-, feest- en ge
denkdagen".
RONNIE NAFTANAEL (CIDI):
r>r>
DEN HAAG In de relatie
joden-christenen is de afgelo
pen maanden het klooster op
het terrein van het voormali
ge vernietigingskamp Ausch
witz in Polen veelvuldig aan
de orde geweest. Recent heeft
de rooms-katholieke kerk be
sloten het klooster te sluiten.
Dat wordt toegejuicht door
o.a. Ronnie Naftanaël, direk-
teur van het Centrum voor
informatie en documentatie
Israël (CIDI). „Maar het is
denk ik te veel gezegd om het
verwijderen van het klooster
in Auschwitz te zien als een
teken van solidariteit met jo
den. Immers in datzelfde Po
len staat in Birkenau, op de
Elek waar vroeger de Orts-
ammandantur was geves
tigd, een rooms-katholiek
kerk met een metershoog
kruis op het dak".
„In de Rooms-Katholieke
Kerk worden weliswaar stap
pen voorwaarts gedaan in de
richting van de joden, maar
Birkenau is een teken dat we
er nog niet zijn. Voor joden
heeft dat kruis een grote sym
bolische betekenis. Immers
door dat kruis hebben joden
zo geleden".
Naftanaël meent dat solidari
teit tussen ioden en christenen
zich vooral moet uiten in het
elkaar steunen en elkaar de
waarheid kunnen zeggen. Te
vaak is de verhouding nog ge
kenmerkt door wederzijdse
vooroordelen. De wonden die
door Auschwitz zijn geslagen,
zijn nog niet geheeld. Christe
nen weten zich vaak geen
raad met het verleden en jo
den hebben moeite om de arg
waan, veroorzaakt door dat
verleden, af te leggen en
christenen te zien als be
trouwbare partners.
„Joden en christenen moeten
zien dat ze in één God gelo
ven en dat ze samen op weg
moeten zijn naar een betere
wereld. Gezamenlijk hebben
ze de opdracht de grote be
dreigingen van deze wereld te
lijf te gaan", aldus Naftanaël.
Tussen joden en christenen in
ons land bestaan heel goede
contacten, bijvoorbeeld via
het OJEC, meent Naftanaël.
Toch is er alle aanleiding om
blijvend allert te zijn op de
juiste houding jegens elkaar.
„Het zijn niet alleen funda
mentalistische christenen die
de joden niet zichzelf laten
zijn. Ook bij „progressieve
christenen" vind je opvattin
gen en meningen die een
open en onbevangen blik op
joden verhinderen. En van
joodse zijde bestaat ook nog
Ronnie Naftanaël (CIDI)
onoegnp en een onzuiver
jeeld van christenen. Neder
landse katholieken bijvoor
beeld wekken soms eerder de
irritatie van joden, op dan pro
testanten, vanwege de hou
ding van het Vaticaan jegens
de ioden in de Tweede We
reldoorlog. Terwijl juist in
Nederland die Katholieke
Kerk een positieve rol heeft
gespeeld".
DS. H. VREEKAMP (HERVORMDE RAAD VOOR DE VERHOUDING VAN KERK EN ISRAËL):
r>r>
DRIEBERGEN In een re
cente brochure van het gere
formeerd deputaatschap Kerk
en Israël „Joodse vragen!
Christelijke antwoorden?"
gaan de orthodoxe rabbijn H.
Rodrigues Pereira en de libe
rale rabbijn E. van Voolen in
op een gereformeerde bezin-
ningsnota over de verhouding
met de joden. Rabbijn Rodri
gues de Pereira vraagt in zijn
reactie aan de Gereformeerde
Kerken „om de zending on
der Israël geheel en definitief
stop te zetten en af te schaf
fen". In de kerkorde van de
tereformeerden staat: „De
erken zullen zich richten tot
de Joden in en zo mogelijk
Dr. H. Vreekamp
ook buiten Nederland om hen
uit de Heilige Schrift te betui
gen dat Jezus de Christus is".
Het beleid van de Israël-orga-
nen van beide kerken is ech
ter niet gericht op .jodenzen
ding". Dat blijkt onder meer
uit het verzoek van de gere
formeerde synode aan de
plaatselijke kerken om aparte
commissies in het leven te
roepen voor de ontmoeting
van kerk en Israël. Op veel
plaatsen coördineert de zen
dingscommissie deze ontmoe
tingen. Maar de verworven
inzichten in de unieke relatie
van de kerk met Israël vedra-
gen niet meer dat deze con
tacten via een zendingscom-
De hervormde studiesecreta
ris van de Raad voor de ver
houding van kerk en Israël,
dr. H. Vreekamp, herinnert er
aan dat in 1951 de Hervormde
Kerk als eerste het begrip
„zending" in verband met de
joden heeft ingewisseld voor
„gesprek". In de uitwerkin
gen van de kerkorde staan
nog formuleringen die mis
verstanden oproepen, meent
hij. Dr. Vreekamp doelt daar
mee onder meer op de zinsne
de dat de Hervormde Kerk
„roeping tot het apostolaat
heeft ten aanzien van het
volk Israël". Sinds 1979 liggen
er voorstellen om de formule
ringen zodanig te wijzigen dat
ook daarin tot uitdrukking
komt hoe de Nederlandse
Hervormde Kerk Israël als
gelijkwaardige partner ziet.
Daarbij hoort ook een voorstel
om aandacht te vragen voor
kerkelijk anti-semitisme.
Dat joden vragen dat kerken
termen die feitelijk .joden-
zending" bedoelen doorstre
pen, acht dr. Vreekasmp zeer
begrijpelijk en terecht. Overi
gens neeit ook het OJEC de
kerken gevraagd hun kerkor
des in dezen te herzien.
DEKEN KEET (KATHOLIEKE RAAD VOOR ISRAËL):
AMSTERDAM De Vati-
caanse commissie voor de re
ligieuze betrekkingen met het
jodendom, publiceerde in 1985
een verklaring waarin onder
meer staat dat kerk en joden
dom niet kunnen worden ge
zien als parallelle wegen van
heil, omdat Jezus ons verze
kerd heeft dat er „één kudde
zal zijn en één herder. De
kerk moet van Christus getui
gen als de Verlosser voor al
len, „met handhaving van het
meest strikte respect voor de
godsdienstvrijheid in overeen
stemming met de leer van het
Tweede Vaticaanse Concilie".
De Comissie wijst op het grote
gevaar van het anti-semitis
me, „dat altijd weer klaar ligt
om onder verschillende ver
mommingen de kop op te ste
ken". Het gaat erom, aldus de
verklaring, een juiste kennis
te verwekken van de geheel
unieke „band" die ons als
kerk verbindt met de joden
en het jodendom.
De Nederlandse bisschoppen
spreken in hun brief over de
oecumene, begin dit jaar ver
schenen, uit dat het „oecume
nisch van belang is, dat wij
met andere christelijke ge
loofsgemeenschappen onder
richt worden in dat leerhuis
waarbinnen Jezus zijn predi
king begon Dit zal oecu
menisch vruchtbaar zijn, mits
lieke traditie in het oog hou
den, want het gaat om één
heilshistorie welke God met
Abraham begon en tot op he
den doorzet".
De voorzitter van de Katho
lieke Raad voor Israël, deken
J.M.E. Keet, zegt over de ver
klaring en de brief dat het
gaat om „formuleringen die
aan de voorzichtige kant
zijn". „Als er in de verklaring
van 1985 wordt gezegd dat jo
dendom en christendom geen
„parallelle wegen" zijn, dan is
dat waarschijnlijk een formu
lering om te voorkomen dat
katholieken zich afvragen of
er nog wel verschillen zijn,
bijvoorbeeld in de betekenis
van Jezus". Ook in de formu
leringen van de bisschoppelij
ke brief over de oecumene
zou een zekere angst een rol
kunnen spelen, veronderstelt
deken Keet. „Het staat er wat
mager misschien, zo gaat dat
nu eenmaal met verklaringen
en brieven. Maar ik kan zeg
gen dat ik uitermate gelukkig
ben met het beleid van het
episcopaat in dezen. Er zijn
diverse ontwikkelingen die
mij zeer verheugen. Denk
maar aan het studiesecretari
aat dat we nu hebben".
Voor deken Keet is het een
vanzelfsprekendheid de an
der, dus ook een jood, te er
kennen in diens eigenheid.
„Joden en christenen moeten
het zelfverstaan wederzijds
uitermate diep respecteren.
Gebeurt dat niet, dan worden
mensen tot in het diepste van
hun bestaan geraakt en wel
licht beschadigd. Een dialoog
in wederzijdse erkenning be-
iet dat er
optreedt.
Wat mij betreft zelfs integen
deel. Ik dank God dat er jo
den zijn, want door hen leer
ik mijzelf, als christen, beter
te verstaan".
LÜTSEN KOOISTRA
Is de totale afrekening binnen de VVD nu afgelopen, ni
gedwongen vertrek van Zoutendijk en Kamminga in h«
gelopen weekeinde, of moeten er nog meer koppen ro
Die vraag houdt de liberale gemoederen nog volop bezij
gedachten gaan dan op de eerste plaats uit naar de „w<
schoven" voorlieden Nijpels en De Korte. Ook De K
maakte immers jarenlang deel uit van de „denktank
fractievoorzitter Nijpels", om maar eens een term te gel
ken van de met een sneltreinvaart mislukte staatssecre
Schwietert, die zelf ook nog een blauwe maandag van®r'
„denktank" deel heeft uitgemaakt.
De partijcultuur binnen de VVD is ongemeen hard, zo£-
het weekeinde opnieuw gebleken. Lange tijd laat men bj
derende mensen in de top niet alleen ongehinderd hun
gaan, maar moedigt ze hen zelfs aan. Wanneer plotsdU
meestal door een onverklaarbare oorzaak het tij ecbe
keert, dan is het ook volledig afgelopen. Iedere omstrfn
kop die dan uitsteekt wordt afgehakt. Zoutendijk en
minga hadden de pech net in zo'n fase hun kop te moye
uitsteken voor hun kandidaatstelling in de Eerste Kamq o
m
De „denktankers" Nijpels en De Korte hebben het guj!
gehad tevoren hun hachje te hebben gered. Op dit morl
zitten ze op hun ministersstoelen, al dan niet in de luwtelot
betrekkelijk rustig. Als we de partijcultuur binnen de Vt e
echter goed aanvoelen, dan zal er op den duur ook voor'ê3
geen plaats meer in de top zijn. Als het tij bij de VVD
maal is gekeerd, dan blijft dat zo. Ook wie zijn politiek^n
ven inmiddels heeft gebeterd of fraaie argumenten aanv^,
verandert daar weinig aan. I di
(zei
HOE lang houden Nijpels en De Korte het nog uit? Al$s
ze mee zit tot het einde van het tweede kabinet-Lubbers.jre
dan immers breekt het moment aan dat ook zij hun el
moeten uitsteken voor het prolongeren van hun functü*1
voor een andere publieke taak in de partij. Het kan ec! ei
ook anders lopen, want de verhoudingen binnen de
zijn, ondanks de gedeeltelijke grote schoonmaak, hardgi
dig verziekt.
In het kabinet staan figuren als Nijpels en Korthals
nog steeds als kemphanen tegenover elkaar. En buitengi
kabinet is het tussen de volgelingen van die twee ook al
pais en vree. Het opzij schuiven van Zoutendijk en Kam^U{
ga (want daar kwam, ondanks de mooie verklaringen ire
het vrijwillig terugtrekken, de ingreep in het afgel<pn
weekeinde op neer) heeft de wraakgevoelens bij een aa^1
Nijpelianen in de VVD hevig aangewakkerd. Terwijl de
peratuur oploopt, dringt de vraag zich op hoe lang de nie^0
leider Voorhoeve er in zal slagen een uitbarsting te vooite
men. Voor het voortbestaan van het kabinet is het te ho}-l!
vei
cel:
dat hij de VVD in de hand blijft houden.
Na de Argentijn Diego Maradonna geniet ster-voetb.
Ruud Gullit de twijfelachtige eer de duurste voetballee
wereld te zijn: zeventien miljoen gulden betaalt de Italia;te
club AC Milan voor hem. Deze naar aard en omvang 8-
strekt belachelijke transactie onderstreept nogmaals de
surditeit van de steeds buitensporiger bedragen die omp
in de wereldwijde handel in voetbaltalent.
OoK Gullit vindt het prijskaartje, dat PSV aan hem hg(
gehangen, „schokkend en buiten alle proporties". Een re«^,j
die aantoont dat deze sportman gelukkig niet naast zijn y Z]
balschoenen is gaan lopen, maar zijn gezonde verstancjsiij
vermogen tot relativeren heeft behouden. Bij zijn nieird;
club die kennelijk zo vermogend is dat geld geen enkel^k
speelt, moet daaraan ernstig worden getwijfeld. er^
Later
opklaringen.
DE BILT (KNMI) Een serie
van lagedrukgebieden trekt
via zuid-Engeland net even
ten noorden van de Waddenei
landen naar Denemarken en
de Oostzee. Morgen ligt de
laatste van deze reeks op de
Noordzee. In de middag pas
seert het erbij behorende kou
front. De vochtige, relatief
warme lucht wordt dan ver
vangen door een wat koelere
luchtsoort. Het kan" dan mor
gen van het westen uit wat op
klaren. Maar eerst is er veel
bewolking en af en toe regen
of motregen. De minimum
temperatuur ligt rond 7 gra
den, terwijl in de middag de
temperatuur een waarde haalt
van omstreeks 12 graden. Er
staat een matige zuidenwind,
die in de loop van de dag naar
west draait. Aan de kust staat
zo nu en dan krachtige wind.
Het weer in de komende da
gen wordt bepaald door een
diepe depressie op de Noord
zee. De temperatuur gaat ge
leidelijk iets dalen.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor woensdag en donderdag:
Zuid-ScandinaviëVeel bewol
king en tijdelijk sneeuw, langs
de kust regen. Middagtempe-
ratuur rond 5 graden.
Denemarken: Half tot zwaar
bewolkt en enige tijd regen.
Middagtemperatuur rond 8
graden.
Britse eilanden, IerlandHalf
tot zwaar bewolkt en af en toe
regen. Middagtemperatuur
van 7 graden in het noorden
tot 12 in het zuiden en zuid
westen.
Benelux, Duitsland. Veel be
wolking en perioden met re
gen. Middagtemperatuur om
streeks 11 graden.
Frankrijk: Half tot zwaar be
wolkt en vooral woensdag af
en toe regen, in het zuido<|se
perioden met zon. Middag)d
peratuur van 10 graden ipeb*
noorden tot 17 in het zuitfs ii
wa;
Alpengebied. Aan de noortstij
de woensdag regen, bf A
1500 meter sneeuw. Aan A
zuidzijde overwegend zori- B
Nul-graden-grens oplopende
1800 meter. MiddagtemjPen
tuur in de dalen van 12 grtfan
in het noorden tot 14 ind c
zuiden. Ne
ber
Spanje, Portugal: Woeni le
veel bewolking en wat rfl-
donderdag droog en zor.
Middagtemperatuur van»"
graden in het noordwesteir
20 in het zuiden. KC
Italië, Joegoslavische
rioden met zon en vr$T]
overal droog. Middagtemphoi
tuur 14 tot 18 graden. Ab'
pen
De Bilt
Eelde
Eindhove
Berlijn motregen 8 3
Bordeaux regen - 9
Brussel regen 10 9
Dublin mist 6 S
Frankfort regen 8 7
Genève niet ontv
Helsinki sneeuw 2 -1
Innsbruck zw.bew. 10 1
Klagenfurt h.bew. 11 -7
Kopenhagen sneeuw 5 0
Lissabon motregen 17 13
Locarno niet ontv.
Warschau l.bew
Casablanca niet oi
v.bew. 18 13
SE.