Kledingreus belicht Marendorpse facetten 1M BIPS .pt1 tgtatSBHM Kunstwerk van 90.000 gulden in Warmond Leidenaar Heyn Linger in finale nationale gitaarkampioenschappen Weinig huizen te koop in Wassenaar DEN OMGEVING BtidóaQowuvnt DINSDAG 24 MAART 1987 PAGINA 11 ieuvu wejn een plaag voor bus- ja^n taxi's, de automobi- i die gebruik maken —de busstrook. Een rij- fe die speciaal is aange- om het openbaar ver- vrij baan te geven, die voor veel automo- ^en een verleiding biedt (ij niet kunnen weer- i Snel schieten zij a" uit de file voor het icht naar de busbaan it zij twintig meter ver- lechts af moeten en zij de busbaan de file flui- voorbij kunnen rijden, jen aan de remstrepen e busbaan is dat een leuvre, die niet altijd zorgvuldig wordt uit- ^^rd door deze „stieke- chauffeurs, die be- ders van taxi's en bus- Ie schrik op het lijf ja- d, J wonder dus dat de po- .de mensen die deze [reding begaan een geeft Die busbanen uiteindelijk niet voor aangelegd. te opmerkelijker was n Al|at kantonrechter Wille rochtend een 35-jarige w uit Leiden geen straf |de, die een vergelijk- overtreding had be- Maar zij had er dan een goede reden voor, tij op de Rijnsburger de file voor het stop bij de Wassenaarseweg verlaten en over de aan had gereden. „Ik daar elke ochtend tus- ien voor negen en tien negen", aldus de w, „en dan is het daar ■■haos" Want er willen ^Tel auto's linksaf slaan L'J, de Wassenaarse weg, Ik :ij de rijbaan „rechtuit" Oegstgeest voor een e/J[ gedeelte bezetten. En doet dan de automobi ele rechtuit wil? Die roorrechts om die file heen uejfegt even verder weer qet i in op de rijstrook voor fe terkeer dat naar Oegst- e wil. Keurig voor het Plicht, want daèr is wel ?°UJ aan de hand, zo op het >rdt? 6ez'c^t. Maar wel als „slinger" over de bus- '~"e voert en er politie in 'jejuurt is, die genoemde e zDeuvre opmerkt en de treder aanhoudt, naai voor de kanton- v yler gaf de vrouw haar ^ïreding direct toe. Maar edeize desondanks de 35 *ekPn boete n'et had be- \n J, wilde ze graag toe- en. Ze had het gedaan m e veiligheid van het n ajeer te bevorderen. En „£0J alleen die ene keer, |ee^ze deed het wel vaker. 01 ik van de wet heb be teken is, dat ik als automo- fj l er alles aan moet doen reide doorstroming van irerkeer te bevorderen", He haar verklaring, om reed ze om de file die werd dan weer ■tjg stukje korter en per slot ies rekening hield ze de jn aan nooit bezet: „Als ik nsjjat er voor de file geen yei}te is, blijf ik gewoon ^J». Maar waarom zou ik [j/^iet omheen rijden, als dg tvèl kan? Is dat niet be ar u zeker", aldus de —■tonrechter. „Maar het niet en u mag zelf niet ilen wat wel en niet g is. Daarvoor hebben nu juist wetten in Ne- andHij erkende ech- de oprechtheid van de lelingen van de Leidse ^oonde begrip voor haar ■oeuvre. Wel schuldig, straf derhalve. En dat i de vrouw niet meer rechtvaardig. Te zien het gezicht waarmee ze Rechtszaal uitliep, moest niet worden uitgeslo- dat zij ook in de toe- jgjst zo te werk zou gaan. lie in de buurt of niet. Mjiter Wille en officier q justitie Van Eek kregen jjren ook te maken met .Leidenaar, die naar ei- 0«goeddunken een boete betaald: eerst had hij te 70 gulden betaald voor verkeerde inhaalma- "jvre en toen hij daar- .k in tweede instantie 90 j. len moest betalen, be- hij die in twee delen r te maken, zonder ^jleg met de politie. Die "l met de helft geen ge- Id&nn en liet hem voorko rt. „We behandelen ,e?00 zaken per jaar. U ivracht toch niet dat al mensen zomaar in ter- len kunnen betalen", ef de officier hem onder neus. Tja, daar zat wel in, vond verdachte. ,/ar mijn beurs is niet zo Rechter Wille toonde lelijden en veroordeelde .man tot opnieuw een Je van 90 gulden. „Maar wel ineens betalen J", waarschuwde hij de PIETER EVELEIN EEUWEN OVERWOEKERDEN DE „BOUWPLAATS VANC&A Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. U kunt mij telefonisch of schriftelijk vertellen wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Ik ben bereikbaar via 071 - 12 22 44 op toestel 10. Er wordt wat losge maakt, als midden in een drukbelopen winkel straat een textielen su- perbedrijf z'n glazen poorten opent. Dat was vorige week het geval in de Leidse Haarlemmer straat, waar een nationa le kledinggigant met veel bombarie een heel verzorgingsgebied voor delig van dienst begon te zijn. Nu al weten de meeste voorbijgangers niet meer precies zich het plaatselijk beeld van vóór de nieuwbouw voor de geest te houden; een mens vergeet snel. Laat staan dat de gemiddelde Leidenaar enige notie heeft van wat er de eeu wen door zich heeft af gespeeld op en rond de plek die inmiddels door de commercie is geanne xeerd als „de bouwplaats van C&A". Wie weet in hemelsnaam, dat in de 14e eeuw de eerste be bouwing van de woonkern Overmare („Het C&A-terrein behoort tot de eerst bewoon de stroken") verdween onder een dikke laag klei van min stens een meter? Wie kan zich indenken, dat Leidens voornaamste, met ups and downs geplaveide, stenen winkel-allee ooit een lande lijke aanblik bood met hooi bergen, groentetuinen en boomgaarden en uitgebrei de mestvaalten als openbare toiletten tussen de rondwroe- tende zwijnen? Wie zon der erg veel historische inte resse heeft ooit de op het hemels geluk en zieleheil af gestemde kloosters en kapel len geteld die de middeleeu wen rond „de bouwplaats" hebben geproduceerd? Wie haalt het in z'n hoofd om na te gaan hoe de bewoners van drie, vier eeuwen geleden hun leven inrichtten alvo- v* t 118I1É fÉMH - - Zo ziet het er ongeveer uit met de gigant die op de Haarlemmerstraat een nieuw stempel heeft gedrukt. rens een aards afscheid te ne men met een boedelscheiding op de koop toe? Ken u mis schien nog de familie Poock, van zo rond 1700? Nee na tuurlijk. Weet u met wie Pie- ter, Niesje en Maria huwden? Nee? Nou, met respectievelijk Jannetje van GiUik, Pieter van Bongaard en Frans Plu. Enfin, Dirksmeier en Schreuder weten er intussen alles van. Leidse wijk Bij gelegenheid van de inge bruikneming van de opstal len op „de bouwplaats van C&A" hebben in opdracht twee heren historici zich grondig bekommerd om het Marendorpse en Campse ver leden. De geschiedenis van „een middelmatige Leidse woonwiik" werd vanaf de eerste bronnen nageplozen door drs.H.F.Dirksmeier en P.R.M.Schreuder. Ze zetten een bordje „Niet storen" op hun schrijftafel en schreven nauwgezet, en hier en daar zelfs vreugdevol, hun verza- melwerkje in twee delen: „Een grote winkel in een boomgaard de geschiede nis van de bouwplaats van C&A aan de Haarlemmer straat te Leiden". Ik zie, in een waas, beide heren zitten in het stiltegebied van het gemeentearchief, het toe vluchtsoord van verbleekte, fluisterende mannen en vrouwen, gebogen over foli anten en lijsten, doopboeken en akten, soms achter een vergrotend projectieapparaat om het allemaal beter te kunnen zien, teneinde een lezerspubliekje te gaan ver slinden. Marendorp, uitgedijd tot een laat-20ste eeuws koopcen trum, waar men zich zorgen kan maken over de al bijbels afgestrafte vraag hoe men zich zal kleden, waarmee men zich zal voeden. De twee auteurs van dit werkje die de glorie van het tóch voordeli ger aankopen graag hebben willen begeleiden, zijn niet over één nacht historisch ijs gegaan. Het is niet de meest aanstekelijke lectuur die zij aangericht hebben. Het klinkt al niet zo aardig als ze schrijven: „Rond 1400 begon het aanzicht van de bouw plaats van C&A zich aanmer kelijk te wijzigen" Alsof de korting op een driedelig maatkostuum al binnen be reik was. Publieke dames Men zal het boekje waar schijnlijk niet in één adem uitlezen. Daarvoor zit er te veel aan „onroerend goed en preuven" in. En dat het ver nieuwen van een dak in 1751 251 gulden en 7 stuivers („na aftrek van de opbrengst van de door de timmerman ver kochte pannen en oud hout") kostte, zal ook niemand een biet kunnen schelen. Het eer ste deel hangt van guldens en stuivers aan elkaar. Pas aardiger wordt de ge schiedschrijving in de laatste 200 jaren. Het tijdperk van de wording van de Harte- brugkerk die samengaat met de ontwikkeling van de om wonenden. In die tijd ont moeten we, via Dirksmeier en Schreuder, de publieke dames, het los werklieden volk en de ambachtslieden. Waar vandaag nog eerwaar de paters in een pastorie vin den, daar waren in de 19e eeuw de bordelen nog aanpa lend. Je had er de Klaras- teeg, genoemd naar de H.Cla- ra met haar kapel. Maar de Leidenaar van die dagen dacht het eerst aan ouwe kla re, en zo werd er de Brande- wijnsteeg van gemaakt. Men liep van „klare naar brande wijn". De samenstellers van het C&A herdenkingsboek inter viewden ook oude bewoners, die er „nog alles van afwis ten". Zoals de erven van schoenmaker Labruyère, mensen met de grootste praatjes en de grootste onder vinding, zoals de huidige Cor. Naast de bedrijfsuitgang van „de bouwplaats" aan de Vrouwenkerkkoorstraat heb ie nog steeds het Brandspuit- nuisje op nr. 13 als bergplaats. Daar bevonden zich ooit de slangenwagens van de Leidse brandweer. Dat zie je aan het wapen van Leiden en de ins criptie „Stads Brant Spuy- ten". In die omgeving stak het ros se Leiden de Amsterdamse Walletjes naar de kroon. Bor delen bij de vleet. Tot in de oorlogse jaren van '40. Je had daar Riekje het koffie- vrouwtje en Mooie Nel, Maria de Keutel, Jodemina, Sientje, Neel en Doortje. En de Franciscanen maar de passie prediken: boer, let op je kippen. De „dames" be dienden zich nog van een soort codetaal. Een „klant" vroeg: „Woont hier mijn tan te?". „Neen", zei de voorva der van Labruyère dan; „dan moet u aan de overkant we zen". En zo ging het maar door, op allerlei gebied, rond „de bouwplaats". Het eeuwig leven kwam er (ondanks C&A) in opspraak. De voor malige Vrouwekerk ik weiger nog steeds om het over de Vrouwenkerk te hebben was een centrum van verval. Geloof, hoop en liefde kwamen er aan bod. De middeleeuwen verflauw den en de nieuwe tijd ging verder, of begon opnieuw met de Renaissance. In de tijd van Hildebrand, dominee Nicolaas Beets, scherpten de aanhangers van de predikanten hun ganze- pen. Terwijl men op de res ten van de Vrouwekerk „om zes in de ochtend" een „laat ste" biertje bleef drinken. En dan riepen ze gewoonweg om Riekje, het bereidwillige kof- fievrouwtje. Die opende op afvraag het raam „en zei be leefd: „Heren, één moment graag; ik zal me even kle den". En zo verliepen de din gen die het Marendorp tot een bijzonder dorp maakten. Tot aan de komst van de „bouwplaats" „Een grote winkel in een boomgaard" is uitgegeven door Annegarn Van der Laan, Oegstgeest, en is ad 20 gulden te koop bij de boek handels van Zandvliet, De Kier, Kooyker en Ginsberg, en bij het gemeentearchief. WARMOND De gemeente Warmond kan wellicht 90.000 Igulden besteden aan een kunstwerk. De gemeente heeft 30.000 gulden beschikbaar voor de aanschaf ervan. Wordt de opdracht aan een Zuid-Hol landse kunstenaar gegund, dan doet de provincie daar even tueel 60.000 gulden bij. Inmid dels is al een aanvraag voor subsidie ingediend. Volgens de Werkgroep Besteding Kunst fonds, die gaat bepalen wat voor kunstwerk in Warmond komt en waar, maakt War mond een goede kans. Wel moet de zaak dan in 1987 rond zijn. De werkgroep heeft in eerste instantie bij de inwoners van Warmond geïnformeerd wat voor soort kunstwerk (of meerdere kunstwerken) zij willen. Uit een enquête is ge bleken dat de Warmonders een robuust en herkenbaar beeld willen en er is gekozen voor het grasveld aan de Ma- rijkestraat als plaats voor het toekomstige beeld. Die plek is direct zichtbaar vanaf de door gaande route, er is een ruim uitzicht op het kunstwerk en er zijn geen andere opvallende zaken die de aandacht aflei den. Enkele kunstminnende War monders wensen een beschil dering van het spoorwegvia duct of een reliëf aldaar. De werkgroep wil iets met die suggestie gaan doen buiten de investering die nu gedaan gaat worden om. Er zal getracht worden uit het onderhouds- fonds van de Spoorwegen iets los te peuteren en daar een be schildering van het viaduct mee te betalen. De werkgroep heeft zich in middels al breed georiënteerd. Tal van musea en beeldentui nen werden bezocht. Bij de Culturele Raad voor Zuid-Hol land werden de boeken met gegevens omtrent de beeld houwers in Zuid-Holland doorgewerkt en de Stichting Kunst en Bedrijf werd geraad pleegd. Inmiddels is al begon nen met een voor-selectie. Op voorstel van de gemeenteraad zal ook een werkbezoek aan een Warmonds beeldhouwster worden gebracht, hetgeen ove rigens niet betekent dat deze kunstenares een voorkeursbe handeling krijgt. Uiteindelijk worden twee of drie kunste naars geselecteerd, waarna mogelijk weer de mening van het gemeentebestuur en de in woners van Warmond zal worden gevraagd. Waarschijn lijk zullen wat modellen ten toongesteld worden in het Oude Raadhuis en kan men daar een voorkeur uitspreken of commentaar geven. Volgens sommige inwoners van Warmond is 90.000 gulden een buitensporig hoog bedrag om aan kunst uit te geven. Zij vinden dat dat geld een betere bestemming zou kunnen krij gen. De werkgroep stelt echter dat kunst een investering is waar ook het nageslacht nog van kan genieten. „Als er vroeger geen geld voor kunst beschikbaar was geweest zou den we nu geen Rembrandts hebben", zo wordt gesteld. Er staan overigens niet zoveel kunstwerken in Warmond. De enige werken zijn de pinquïns bij de Sweilandstraat, het meisje met de bal in het ge meentehuis en een beeld op het pleintje voor de ingang van Huize St. Liduina. LEIDEN/AMSTERDAM De 22-jarige Leidenaar Heyn Linger neemt mor genavond deel aan de zes de nationale gitaarkampi oenschappen, georgani seerd door de Stichting Popmuziek Nederland in samenwerking met Para- diso en het vaktijdschrift Music Maker. Tien be gaafde gitaristen treden morgenavond vanaf 21.00 uur in het Amsterdamse Paradiso tegen elkaar in het strijdperk. Een des kundige jury, waarin er kende snarenfietsers als Danny Lademacher en Adje van den Berg, zal hun prestaties beoordelen op onder meer stijl en techniek. De gitaristen kunnen zich laten bijstaan door een professionele be geleidingsgroep bestaande uit de huurlingen Peter van Straten, Marc van der Geer en Léon Klaasse. De Leidenaar Heyn Linger heeft zich achter de Olympi sche Coubertin-gedachte ge schaard: deelnemen is belang rijker dan winnen. „Ik doe mee omdat ik een echte gitaar- fanaat ben. Als ik ergens het woord gitaar lees, is mijn inte resse al aangewakkerd. Dan moet ik er gewoon heen". Is een gitaarwedstrijd niet een heel oneigenlijke vorm van muziek maken? Is het gitaar- sport, met inbegrip van de competitiegeest, in plaats van gitaarmuziek? Heyn: „Dat vind ik niet. Door deel te ne men, krik je je techniek weer op. Je bent wel verplicht veel te oefenen. Op de wedstrijddag kom je aan de weet wat het ni veau is van de Nederlandse gi tarist. We kunnen veel van el kaar opsteken. Iedereen is nieuwsgierig hoe de anderen het doen. Dat stimuleert enorm". Introvert Gek genoeg spreken de heren gitaristen elkaar nauwelijks. Men begluurt elkaar als wiel renners, die erachter proberen te komen welke verzetten de concurrentie heeft gemon teerd. Vlak voor het optreden zijn de gitaar-acrobaten hele maal niet meer aanspreekbaar. Ze laten de gitaar voor zich spreken. Heyn: „Dat is zowie- zo het kenmerk van de gita-' rist, dat introverte over de gi taar gebogen zitten. Er is vaak geen zinnig gesprek te voeren met mij, als ik aan het spelen ben thuis. Dat kan weieens knap irritant zijn voor ande ren' Ondanks het feit dat Heyn vier jaar beroepsmuzikant is geweest in een Surinaamse Kaseko-band, is hij tamelijk onbekend. Is zo'n gitaarwed strijd niet een geweldige springplank om uit de anoni miteit te geraken? Heyn: „Ik heb echt wel de ambitie om weer beroeps te worden, maar mijn deelname aan deze wed strijd staat toch op zichzelf. Als ik na woensdag gevraagd zou worden om tot een groep toe te treden, zou ik het alleen doen als ik daar echt de mis sing link zou vormen". Heyn heeft een heel brede muzieks maak. De kaseko, hem door zijn Surinaamse afkomst met de paplepel ingegoten, heeft hij allang links laten liggen. Zijn voorkeur strekt zich uit van hardrock tot soul, ragtime en merengue. Het liefst luis tert hij naar het oudere werk van Stevie Wonder, bepaald geen gitaarmuziek. Diens grote arrangeerkwaliteiten in het verleden en het smaakvolle gebruik van allerlei moderne technieken spreken Heyn erg aan. Datzelfde geldt voor de toewij ding die hardrockgitaristen in hun spel aan de dag leggen. Heyn: „Je moet er wel naar luisteren als gitarist. Je kunt er zoveel van leren. Neem bij voorbeeld Yngwie Malmsteen. Die man is zó goed. Helaas is zijn muziek niet te pruimen". De Amerikaanse gitarist Steve Vai, bekend van zijn bijdragen aan recente lp's van David Lee Roth en P.I.L., staat voor Heyn nog een trede hoger. „Hij stelt zich in dienst van de composities. Die zijn aanmer kelijk veel beter dan die van Malmsteen". In Amsterdam zal Heyn met een bewerking van Chic's mega-discohit Le Freak voor de dag komen. Zijn ritmische stijl van slag en solo in een leent zich daar uitstekend voor. Heyn: „Ik speel heel druk. Ik ben de hele tijd be zig". Sponors Dat gebeurt op het gevaar af de boel dicht te proppen. Hij probeert zich de kunst van het weglaten eigen te maken. Een goede popsong ziet er volgens hem aldus uit: een lekkere lick met een korte terzake doende solo, dat alles bij een krachtige melodie. Beat It van Michael Jackson staat wat hem betreft model daarvoor. Hij kijkt er van op dat Phil Collins het zelfde ooit ook eens heeft ge zegd. Het duet met Philip Bai ley Easy Lover is een overdui delijke stijlverwant. Dit soort funkrock stelt Heyn zich ook voor ogen. Heyn tipt de Amsterdammer Ronald Schmitz als winnaar. Er is een prijzenpot van ruim vierduizend gulden ter be schikking gesteld door spon sors. De prijzen zijn een Dan ny Lademacher gitaar voor de winnaar plus enige speciale at- Heyn Linger de Leidse finalist bij de gitaarkampioenschappen. tributen. De winnaar is een zijn mogelijkheden is nog lang optreden toegezegd in Veroni- niet bereikt. Misschien komt ca's Countdown Café op Radio hij woensdag al een aardig 3. Heyn heeft zich terdege eind in die richting, voorbereid. Het plafond van ROBBERT TILLI WASSENAAR Wasse naar kampt met een ex treem laag aanbod van koopwoningen. Het aan bod in de huizengids van de makelaars in januari bedroeg slechts 114 wo ningen. Daar was geen enkel huis bij onder de 100.000 gulden. En ook deze maand is er geen huis onder de ton te koop. Het extreem lage aantal, 1,5 procent van de 8.000 koopwoningen, komt ner gens in den lande voor. Dit stelt makelaar F. de Kousemaeker van Zadel- hoff Makelaars in zijn rap port „Wassenaarse wo ningmarkt". Het is voor het tweede achtereenvol gende jaar dat De Kouse maeker dit rapport uit brengt Het aanbbd van woningen in de koopsector is in vergelij king met vorig jaar twintig procent lager. De grootste daling doet zich voor in de prijsldasse tot 200.000 gulden (65 procent) en bij de huizen van 500.000 tot 800.000 (40 procent). De mensen die hun huis willen verkopen, legt dit overigens geen windeie ren. In sommige gevallen meldden zich op de eerste dag van de verkoop drie ge gadigden, zodat de verkoop prijs boven de vraagprijs uit steeg. Beter Overigens gaat het weer be ter met de huizenmarkt in ons land. Volgens de vereni ging Eigen Huis zijn er in 1986 20 tot 25 procent meer woningen verkocht dan het jaar er voor. Bovendien is de gemiddelde verkoopprijs met vijf procent gestegen. Vol gens berekeningen van De Kousemaeker zijn de prijzen in Wassenaar in dezelfde pe riode met 15 procent omhoog gegaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 11