Nacht van de poëzie: het
contrast zit in het volume
Concertgebouworkest in
Messiaens Sept Haikai
Harpkwintet geen eenheid
Pentacost ernstig
Celloconcours injectie voor Haags muziekleven
Plan voor verbetering
kunstklimaat Rotterdam
KUNST
£aidM<2owuvnt
MAANDAG 23 MAART 1987 PAGI!
Amerikaanse filmacteur
Robert Preston overleden
LOS ANGELES De Amerikaanse filmacteur Robert
Preston, die de hoofdrol vertolkte in de populaire toneel- en
filmversie van „The Music Man", is zaterdag op 68-iarige
leeftijd aan longkanker overleden. Preston werd op 64-jari-
ge leeftijd na een reeks filmrollen die hij zelf voor een deel
„nauwelijks de moeite waard" noemde, voorgedragen voor
een Oscar voor zijn rol als de homofiele nachtclubartiest in
„Victor/Victoria" van regisseur Blake Edwards, met diens
vrouw Julie Andrews. Toen van het door Preston „gemaak
te" toneelstuk „The Music Man" in 1961 een film vervaar
digd zou worden, bood Warner Bros. de hoofdrol aan aan
Cary Grant. „Niet alleen speel ik die rol niet, maar als jullie
er Robert Preston niet voor nemen, ga ik er ook niet naar
kijken," had Grant gezegd. Preston bleef er hem dankbaar
voor. Nadat Preston het na bijna 40 films kalmer aan was
gaan doen, accepteerde hij in 1980 een rol in Blake Edwards'
spectaculaire filmkomedie „S.O.B.".
Robert Preston.
ROTTERDAM De oprich
ting van een Kunsthuis voor
het tonen van nieuwe ont
wikkelingen in de beeldende
kunst, de samenstelling van
een Stadscollectie in het mu
seum Boymans-van Beunin-
gen en vergroting van het
aankoopfonds van de ge
meentelijke Artotheek. Dat
zijn de belangrijkste aanbe
velingen uit een nota van het
Rotterdams Overleg Beel
dende Kunst (OBK), een
overlegorgaan van het mu
seum Boymans-van Beunin-
gen, de Rotterdamse Kunst
stichting, de stichting Kunst
zinnige Vorming Rotterdam
en het Centrum Beeldende
Kunst. Volgens de nota moet
het Kunsthuis worden ont
wikkeld door de Rotterdam
se Kunststichting, die in het
huis nationale en internatio
nale ontwikkelingen moet
signaleren en tonen, ook uit
randgebieden van de beel
dende kunst (fotografie, de
sign en architectuur). In mu
seum Boy mans zou een
Stadscollectie moeten wor
den opgebouwd, die repre
sentatief is voor de histori
sche ontwikkeling van -
kwalitatief hoogwaardige -
kunst in Rotterdam. Dat alles
wil het OBK financieren met
geld van WVC dat vrijkomt
als gevolg van de afschaffing
van de BKR-regeling. Het
gaat volgens het OBK voor
de Maasstad in totaal om 3,8
miljoen gulden.
Het OBK
constateert dat er in Rotter
dam, in tegenstelling tot bij
voorbeeld in Amsterdam,
Keulen en Basel „helaas nog
geen specifiek kunstklimaat
is dat samenhangt met het
élan van de stad".
Egyptische schatten
in Parijs
PARIJS In het Grand Palais
van Parijs wordt woensdag door
president Mitterrand en de Egyp
tische president Mubarak een ten
toonstelling geopend van gouden
en zilveren schatten uit de farao-
nische stad Tanis in het oude
Egypte. De 68 drieduizend jaar
oude sieraden, gouden en zilveren
gebruiksvoorwerpen en begrafe
nismateriaal afkomstig uit de oude
stad Tanis op 130 km ten noord
oosten van Cairo, zullen naar ver
wachting een miljoen bezoekers
trekken. Een deel van de op
brengst is voor twee nieuwe mu
sea in Egypte. De voorwerpen zijn
verzekerd voor 24 miljoen dollar.
ROEP OM MEER DICHTERESSEN OP FESTIVAL IN UTRECHT
Vier vrouwen
UTRECHT- Het muziek
centrum Vredenburg in
Utrecht was afgelopen za
terdagavond en -nacht af
geladen vol met poeZie-
-minnend publiek dat
ook voor een „goed stukje
muziek" wel te vinden
was. De zevende nacht
van de Poëzie was er een
van veel afwisseling. Het
talent van de poëten
schommelde nogal tussen
het midden en de boven
ste treden van de Neder
landse poëzie, maar in het
volume dat van het podi
um de zaal werd in ge
jaagd zat het sterkste con
trast. Tussen de zachte Hugo Claus en Annie M.G. Schmidt, „toppers" op de Nacht van
nogal eentonige stem van de Poëzie in Utrecht,
de dichter Hans Faverey om iiSjacherijnige critici" die
en het bijna gewelddadi- de Nacht van vorig jaar heb-
ge geluid van een tot za- ben „weggeschreven met de
terdagavond volstrekt on- neus op de feiten te drukken,
bekende band uit Enge- Bet de presentator zijn gelijk
land, Harvey the Wall- {£-£
bangers zit een wereld projectiescherm ook langdurig
van verschil. de tekst van Faverey te lezen
„Wie liegt waait weg". Voor
Het publiek in de Nacht her- de organisatoren van de poë-
kende zowel de kwaliteit van zienacht staat iedereen, die
Faverey's gedichten als die het nu nog zou wagen de
van de Engelse band. Bij de nacht af te kraken gewoon te
dichter en bij praktisch alle liegen,
andere poëten, maar vooral
bij de toppers' Hugo Claus, Voor die tevredenheid waren
Annie M.G. Schmidt, Elly de ook wei enige redenen. Na
Waard en Astrid Roemer was een zwakke start kwam de
de aandacht groot. Bij de mu- poëzienacht pas goed op gang
zikale intermezzos stond de toen Johnny van Doorn, niet
arena geregeld bol van uit- de favoriet van iedereen die
bundig enthousiasme. De van poëzie houdt, maar wel
groep die tot dan toe op de van de massa in het muziek-
grond had liggen luisteren centrum, het toneel opkwam,
was in beweging gekomen. Maar pas na een verrassend
D 1 optreden van de cabaretier
.Devestlga Hans Liberg, kwam de stem-
„Het publiek vindt het mooi", ming er pas goed in met An- sentator de woedende stem uit
concludeerde een tevreden nie M.G. Schmidt, die als eni-
presentator na ieder langdu- ge al applaus kreeg nadat ze
rig applaus in het begin van alleen pas de titel van haar
de avond. Hij had gelijk. En vers had voorgelezen. En na
niet meer misgaan, want het spektakel van Harvey w
Hugo Claus, Elly de Waard en The Walllbangers kon het had hem wel kunnen vertel
len dat er op dit ogenblik ze
ker evenveel debuterende
dichteressen als dichters zijn.
Topper
Tussen de klinkende namen
zoals Nico Scheepmaker, Ad
Zuiderent, Faverey, Jan G.
Elburg, Tom van Deel en
Dick Hellenius traden de Ne
derlandse en Vlaamse debu
tanten aan. Hugo Claus gaf de
poëzienacht het „cachet" dat
Leo Vromans er vorig jaar
aan gaf. Het was dit jaar geen
'wachten op Claus', want tot
die tijd was er genoeg te bele
ven in de arena, ook al zat de
helft van het publiek tegen de
prozaSche achterkant van de
optredende poëten aan te kij
ken. Die zag dan altijd nog
meer dan de boekverkopers
en biertappers in de wandel-
Astrid Roemer moesten nog jongen w'Sj!,6'
komen.
trum. Wegens voortdurend
amusement in de arena en
waarschijnlijk ook vanwege
hardnekkig geldgebrek bij het
Even dreigde er een wan- overwegend jonge publiek,
klank uit de diepte van de hadden zij nauwelijks iets te
menigte. t..WiJ willen meer doen. Hoewel de presentator
riep een vrouwen- het bier én de dichtbundels
sA*em na "et optreden van vanaf zijn plaats nog probeer-
Astnd Roemer, dichteres en de aan te prijzen, bleef ieder-
auteur van onder meer „De een 2jtten waar die zat en
Gekte van een Vrouw De consumeerde teksten in plaats
presentator wist niet goed van een broodje met haring,
raad met de opmerking die de Wat je ook op de kwaliteit
waarheid onderstreepte.
van de aangeboden poëzie zou
stonden immers op de lijst kunnen aanmerken, opval-
van 23 dichters niaar vier jend en ook verheugend Dlijft
vrouwen. Toen Elly de Waard de massale belangstelling voor
had voorgelezen uit haar het gedicht, ook al moet die
nieuwste bundel ..Een wilder- WOrden opgewekt met muzi-
nis van verbindingen en had kaje intermezzo's en een ro
bewezen hoe zij een heksen
ketel na de Engelse band in
mantisch verpakking in een
„nachtelijk gewaad". Als die
een klap kon omtoveren tot belangstelling zich zou omzet-
een muisstil gehoor, kwam ten jn daadwerkelijke aan-
dezelfde roep om meer dich- dacht en niet zou blijven bij
teressen nog eens uit het pu- Meen liefje voor één nacht"
bliek Wanhopig nep de pre- gaan de poëten betere tijden
sentator de woedende stem uit tegemoet. Evenementen zoals
het donker toe „laat ze maar deze nacht ruimen ivoren to-
komen Alsof de negentien rens waarin poëten zich zo-
heren dichters ook uit zichzelf jang hebben verscholen en
naar het muziekcentrum wa- ook veie drempels om eens
ren gekomen. Elly de Waard een gedicht te lezen flink op.
MARSCHA VAN NOESEL
Het wordt de hoogste tijd, dat
de werken van Messiaen in
het repertoire van de Neder
landse orkesten worden opge
nomen en regelmatig uitge
voerd. Het Messiaen project
van het Koninklijk Conserva
torium geeft hiertoe alle aan
leiding, gelet op de overgrote
belangstelling van de jongeren
voor deze Franse componist,
die nog steeds als de belang
rijkste leermeester kan wor
den beschouwd. Hoeveel in
vloed er van hem uitgaat kon
men zaterdagavond in het Ko
ninklijk Conservatorium ho
ren, toen het Concertgebouw-
Concertgebouworkest o.l.v. Kent
Nagano, aoliat: Pierre-Laurent Ai-
mard, piano. Serie K 0 van Raalden-
tie Orkest, Kon. Conservatorium,
Den Haag, zaterdag.
siaens kennismaking met de
Japanse natuur en muziek.
Maar hij gbruikt daarbij niet
de welbekende pentatoniek en
de impressionistische „ooster
se" kleuren, maar zijn eigen
klankvertaling het mar-
orkest onder leiding van Kent kantst in Gagaku, hofmuziek
Nagano zijn Sept Haikai (epi- uit de 7de eeuw zijn eigen
grammen) voor pianosolo en ordening van wat hij met oor
klein orkest uit 1962 uitvoer
de.
Deze Japanse schetsen, waar
van de eerste en de laatste in
eikaars verlengde liggen, be
vatten de neerslag van Mes-
en oog opvangt: de vogels,
mëestal in de pianosoli (door
Pierre-Laurent Aimard goed
gespeeld) verwerkt, het tijdlo
ze van de Shinto-tempel. En
zijn ritmische en coloristische
patronen hebben duidelijk
Boulez en Stockhausen beïn
vloed. Kent Nagano kent als
weinig anderen Messiaens taal
en hij bracht dit duidelijk over
op orkest en publiek. En dit
was ook het geval met Take-
mitsu's A flock descends into
the pentagonal garden uit
1977, een peinzende muziek
met westers-tonale inslag, dat
naast Messiaen verbleekt.
Janaceks Sinfonietta sloot dit
6de Serie K-concert en de zaal
reageerde enthousiast op deze
fascinerend-geniale muziek,
die opent en sluit met de fees
telijke stralende trompetten en
vol zit met Slavische ritmen
en timbres, verrassend mo
dern, zeker voor 1926.
Het klonk allemaal nog al wat
hard, misschien wel door de
wat kleine Schönbergzaal,
maar ook niet allemaal nauw
gezet.
NOES KOKEE
Akademiepenning
voor Leo Vroman
en Dr. Wiggers
AMSTERDAM De Ko-
ninklijke Nederlandse Aka-
demie van Wetenschappen
heeft de zilveren akademie
penning 1987 toegekend aan
dichter-bioloog dr. Leo Vro
man en Dr. A.J. Wiggers,
oud-directeur landbouwkun
dig onderzoek bij het minis
terie van landbouw en visse
rij. De penningen worden
jaarlijks uitgereikt aan twee
mensen voor hun bijzondere
verdiensten op het gebied
van de ontwikkeling en be
oefening van kunsten en we
tenschappen in Nederland,
aldus de academie. Dr. Vro
man krijgt de penning omdat
hij van bijzondere betekenis
is voor de Nederlandse cul
tuur, maar ook voor zijn re
sultaten van een bloedonder
zoek dat hij in het Veterans'
Administration Hospital in
Brooklyn (Amerika) ver
richtte. Dr. Wiggers krijgt de
penning voor zijn grote ver
diensten voor het weten
schappelijk onderzoek op het
terrein van de landschaps-
en natuurbescherming in het
bijzonder en voor het na
tuurbehoud in het algemeen,
aldus de academie. De pen
ningen worden 30 maart in
Amsterdam uitgereikt
Grote opbrengst voor Karei Appel-sculpturen
Onder zeer grote publieke be
langstelling zijn gistermiddag
bij het veilinghuis Sotheby's In
Amsterdam tien grote met
olieverf beschilderde sculptu
ren van Karei Appel verkocht.
De kunstwerken brachten in
toen woonde. Ze zijn gemaakt
van hout en spaanplaat. Het
gaat om drie beschilderde re
liëfs en zeven sculpturen die
aan beide kanten beschilderd
zijn, waardoor iedere zijde een
schilderij op zich is. „Een per
totaal 954.500 gulden op, iets fecte combinatie van Karei Ap-
meer dan de schatting vooraf
van acht ton. Appel maakte de
meer dan manshoge kunstwer
ken in de periode 1966-1968 in
het Franse Molesmes, waar hij
pel de beeldhouwer en Karei
Appel de schilder, volgens de
beste tradities van Cobra", al
dus Sotheby's. De hoogste
prijzen werden betaald voor
„Man met de hemelsblauwe
hoed" (126.500 gulden), „De
zwarte maagd" (120.750),
„Zonnehoofd" (115.000) en
„De vis" (115.000). De tien
kunstwerken werden gekocht
door Nederlandse en buiten
landse handelaren en particu
lieren.
Op de foto: Grote belangstel
ling gistermiddag voor de vei
ling van Appel-sculpturen In
Amsterdam.
Zondagmorgenconcert door het
Amsterdams Harpkwintet bestaan
de uit Abbie de Quant, Edward Wit-
senburg, Henk Rubingh, Matthias
Maurer en Jean Oecroos. Diligentia,
Den Haag, gistermorgen.
Voeg aan het befaamde duo
Abbie de Quant, fluit en Ed
ward Witsenburg, harp, drie
strijkers van het Concert
gebouworkest toe en er ont
staat een harpkwintet. Deze op
zich logische redenering bete
kent echter niet bij voorbaat
een eenheid, het geeft wel de
garantie dat het ontginnen van
het repertoire-gebied verras
singen kan opleveren.
Dat dachten in 1922 ook flui- eert in Diligentia verzorgde,
tist René Le Roy en harpist Henk Rubingh, viool, Matthias
Pierre Jamet en met zoveel Maurer, altviool en Jean De-
succes, dat Le Roy zo'n 25 jaar croos, cello, sloten zich aan bij
later nog eens een „Quintette Abbie de Quant en Edward
Pierre Jamet" vormde. Het Witsenburg en gezamenlijk
was o.a. Gabriel Pierné die ontdekten zij een gat in de
voor het ensemble Variations concertmarkt. Het publiek
libres et finale componeerde bleek geïnteresseerd, Diligen-
en dat werk prijkte ook op het tia was uitstekend bezet,
programma van het Amster- Hoe nu te verklaren, dat van
dams Harpkwintet dat op de het spel van deze vijf op zich
zondagmorgen het gezinscon- uitstekende musici, zo weinig
zeggingskracht uitging? Dat
bleek bij Debussy's Trio-sona
te. In de bezetting fluit, altvi
ool en harp bleek hoe voor
treffelijk Abbie de Quant en
Edward Witsenburg op elkaar
ingespeeld zijn, Matthias Mau
rer werd daarin als het ware
meegenomen. Die duo-eenheid
werkte niet meer door op het
vijftal en zoals in het Quintette
instrumental van Villa-Lobos
tot uitdrukking kwam was
hier eerder sprake van vijf be
kwaam musicerende instru-
mentatlisten dan van een
kwintet. Hoe weinig Noord-
Nederland weet van het
muziekleven van Zuid-Neder
land bleek uit de keuze van
het concert cinq van de Belg
Joseph Jongen. Zoals gezegd:
de samenstelling van het en
semble levert verrassingen op.
ADRIAAN HAGER
Bob Hoskins beste acteur
Acteur Bob Hoskins Is gisteren In Londen door de Britse filmin
dustrie uitgeroepen tot beste acteur voor zijn rol in de film
„Mona Lisa". De vele beroemdheden die op de uitreikingscere
monie aanwezig waren zagen de prijs voor de beste film gaan
naar „A room with a view" van regisseur James Ivory. Deze film
gooit naar verwachting ook hoge ogen op de Oscar-uitreiking op
30 maart. Op de foto staat Bob Hoskins tijdens de prijsuitreiking
in Londen te praten met ex-Beatle George Harrison.
De vijf zangers, die sinds 1982 onder de naam Pentacost renais-
sance-muziek zingen, traden zondagmiddag in Diligentia op, sa
men met een luitiste en twee toegevoegde zangers. Hun pro
gramma vermeldde bijna uitsluitend Italiaanse componisten,
met daartussen een enkele Nederlander, zoals C.de Rore en
G.Wert, die echter ook in Italië opereerden en hun motetten en
madrigalen op teksten in die taal schreven. Het ensemble wil
met zijn programma „Naar Barok en Belcanto" aantonen hoe
zeer de late polyphone stijl van de Renaissance zich enerzijds
ontwikkelde in de richting van de Barok, doordat de instrumen
tale technieken en de bassocontinuo-stijl een steeds grotere in
vloed kregen. Anderzijds leidde de dramatisch gekleurde omlij
sting van theaterstukken en met name de madrigalen onder
meer naar de versierende Belcanto-stijl.
De zangers kweten zich met grote toewijding van hun taak en
deden dat zo ernstig, dat de variaties tussen devote kerkmuziek,
smart en uitbundige vrolijkheid tot geringe proporties beperkt
bleven. Fijne nuances zijn uiteraard bewonderenswaardig, maar
het scala van uitdrukkingen is bepaald rijker dan hetgeen de ze
ven zangers in wisselende samenstelling brachten. De totaal
klank van het ensemble was zuiver, maar daarbinnen domi
neerde de soepele en stralende sopraan van Renée Kartodirdjo.
In het lage toonregister zorgden Wim Verkaik en Johan Feijen
voor een vaste basis. Daartussen werd de ruimte vager en met
minder mooie stemmen ingevuld, zodat de vele lijnen van de
polyphonie niet steeds voldoende helder te horen waren. De toe
voeging van de luit was zeker voor de pauze geen succes door, of
een andere stemming, of enige licht ontstemde snaren.
De zangers zorgden voor een goed gedocumenteerd programma,
dat zij bovendien beurtelings zelf mondeling toelichtten. Het ge
heel wekte bij het vrij geringe publiek geen groot enthousiasme
op, maar wel veel terechte bewondering. BESIER
DEN HAAG Met een druk
op de knop zette burgemeester
Havermans gistermiddag in
het Circustheater de computer
in werking waarmee de loting'
van de deelnemers aan het In
ternationale Celloconcours
werd verricht. Het concours
betekent niet alleen een unie
ke gebeurtenis binnen het mu-
ziekgebeuren celleconcour-
sen zijn zeldzaam het wil
ook de opmaat zijn van de her
leving van Scheven ingen als
internationaal muziekcentrum
zoals dat was in de dagen van lemsen. Voorafgaande aan de
weleer.
Zeer terecht is dit concours ge
noemd naar de man die in de cours een bijdrage wil zijn aan
voor-oorlogse jaren maar ook het nieuwe élan van Den Haag
na 1945 Scheveningen aanzien en Scheveningen, de twee
en allure verleende en die alle plaatsen die door de driehon-
groten uit de muziekwereld derd jaar geleden overleden
naar het Kurhaus haalde: mr. Constantijn Huygens tot een
A. Adema Zijlstra. Aan het eenheid werden gesmeed,
concours nemen 63 cellisten
deel, zij worden vanaf van
daag beoordeeld door een in-
successen die Emmy Verhey
en Marieke Blankenstijn via
concoursen behaalden.
Jhr. mr. C. D. van Lennep,
voorzitter van het bestuur,
dankte burgemeester Haver
mans voor de interesse, de
steun en het begrip voor de
traditie van Scheveningen. De
voorronden worden gehouden
maandag, dinsdag en woens-
langrijke stap op de weg naar dag. Werk van de volgende
ternationale jury onder voor- succes", aldus de burgemeester componisten is verplicht:
zitterschap van Manus Wil- die daarbij verwees naar de Bach, Popper, Piatti, Boccheri-
ni, Dallapicóla, Hindemith en
Ginastera. Na afloop van de
laatste sessie is er juryberaad
en worden de kandidaten voor
de halve finale bekend ge
maakt.
Tijdens de finale, waaraan
vier kandidaten zullen deelne
men wordt met begeleiding
van het Residentie Orkest uit
gevoerd „Le Songe du Ver
gier" een werk voor cello en
orkest door Hans Kox voor dit
concours gecomponeerd.
ADRIAAN HAGER
Voor een uitgebreid
agenda, ook voor de kt
mende dagen, raadple^
men „UIT", de gratis w
kelijkse bijlage van del f
krant
ALPHEN AAN DEN RIJN
ROCINEMA I (Van Boetzelat
straat 6, tel. 01720-20800): Fty
der (al); 18.30, 21.15. wo. o
13.30. EUROCINEMA II: Dul)'
Tree» (al); za. zo. wo. 13.45. If
artbreak Rldge (12); 18.
21.15. EUROCINEMA L
About last night (al); 18.1
21.30. wo. ook 13.45. EU»
CINEMA IV: No Mercy (li (T
18.30, 21.00. De Speurneus
(al); wo. 14.00.
LEIDEN LUXOR (Statlonsw
19, tel. 071-121239); No Mei
(12); 19.00, 21.15. De apeurn£N
zen (al); wo. 14.30. e LIDO upp
STUDIO (Steenstraat 39. f.
124130): Children of a le«t UI
god (al); Betty Blue (16); n
Room with a View (16); Cro«,
dile Dundee (al); Flodder (H*®
14.30, 19.00, 21.15. TRIANfr ri
(Breestraat 31. tel. 1238#,--
Dutch Treat (al); 14.30, I9.f>e''
21.15. e REX (Haarlemmerstrfyek
52. tel. 071-125414); Da) ar
Chain (18); 18.30, 21.15.
NOORDWIJK LIDO THEATfeei
(Pr. Bernhardstraat 56. lp f
01719-12800): Blonde Dolly (f
ma. dl. 19.00. Abel (12); ma.fle
21.15. Jnir
KATWIJK CITY THEATER]
(Badstraat 30. tel. 01718-740#* 1
Blonde Dolly (12); wo. 14.üan
19.00, 21.15. ma. dl. 191- v-
21.15. CITY THEATER II: Flo1'
der (al); tijden zie City I. Clf te
THEATER III: A fine men (i
tijden zie City I. CITY THE
TER IV: Ruthleae People (al); l
den zie City I behalve zaterd»
en woensdagmiddag. Circus lj.,
etelten (al); wo. 14.45. nu.u
VOORSCHOTEN GREENWP1
(tel. 01717-4354): De eantl. m
(al); ma. t/m wo. 20.15. tatiï
zo. 15.45. Ru
KINDERVOORSTELLING vp
Assepoester; wo. 14.00. Tl
mas en senior op het pad K
bruto Berend; wo. 15.45. rdt
WASSENAAR ASTRA «te
01751-13269): Fantasia (al); ^.Te
20.00.
KINDERVOORSTELLING
Fantasia; wo. 14.00.
en
•k ii
ge
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 5
tel. 463500): When the wi£
blows (12); 14.00. 19.00, 21.r
ASTA 2: Crocodile Dund|r
(al); 14.00, 18.45, 21.15. ASVriji
3: Peggy Sue got married ((om
19.00, 21.30. BABYLON 1U;S
(Winkelcentrum Babylon, t
471656): Children of a lesé w
God (al); 14.00, 18.45, 2l.fe
BABYLON 2: Blonde Doling
(16); 14.00, 19.00, 21.30. Bbei
BYLON 3: The fly (al); 14.<L„n
18.45, 21.15. CINEAC 1 (Bi
tenhof 20. tel. 630637): No m< e
cy (12); 14.00, 18.45, 21.3 tel
CINEAC 2: The color of m
ney (al); 14.00, 18.45, 21.30. rr.
dl. ook 14.00. CINEAC 3:
schooltijd (12); 14.00, 18.lgef
21.30. EUROCINEMA (Leywfecn
910, tel. 667066): Amadeus U ce
wo. 20.00. overige dagen 16.C,
20.00. METROPOLE 1 (Carrf
mi»
honor (12); 14.00, 18.45, 21.juil
METROPOLE 2: The color Wa
money (al); 14.00, 18.45, 21.1 r
METROPOLE 3: A room wP u
a view (16); 14.00, 18.45, 21.3ies
METROPOLE 4: Out of Afri M
(al); 14.00, 20.30. METROP is
LE 5: De aanslag (al); 20.30. nfKa
dl. ook 14.00. ODEON 1 (hf
rengracht 13. tel. 462400): Flda"
der (al); 13.45, 18.45, 21.3Ult
ODEON 2: Abel (al); 18.4te
21.30. ma. dl. ook 13.4me
ODEON 3: Heartbreak ridAm
(12); 13.45, 18.45, 21.30. OCT"'
ON 4: Back to school (al); 13.-P c
18.45, 21.30. LE PARIS 1(K/an
tingstraat 12b, tel. 656402): Gnat
friends (18); v.a. 12.00. Ijjec
PARIS 2: Flesh and ecste.
(18); v.a. 12.15. PARIS TV
Meisje met stijl (18); v.a. 12.3m,11
HAAGS FILMHUIS (Dennew) hi
56. tel. 459900): Zaal 1: Down har
law; 19.30, 21.45. Zaal 2: Shi
gotta have it; 19.30. Paii
Texas; 21.15. Zaal 3: dag. 19.3
22.00 (beh. ma.) ma. 193(Va
21.45. wo. 16.00 voor spec. prL.,
Rebel without a cause; ma. LiP,
le women; dl. You cant takelel°
with you; wo. I ei
KINDERVOORSTELLINGEN: vo
ASTA 3: Labyrinth; wo. 14.(Ln
e CINEAC 2: De speurneuzs
wo. 14.00. EURO CINEM"
Pinkeltje; wo. 14.00. METR at
POLE 5: Repelsteeltje; wanl
14.00. ODEON 2: Dutch tre(ajn
wo. 13.45.* FILMHUIS: Kuij?»
•n het haaienmeer; wo. 14.f
Achtervolging op de rivier; w
14.30.
ZOETERMEER PROMENAL:-.
1,2,3 (Promenade 7, tel. 07j
511313): Flodder (al); ma. dl. v/an'
20.00. wo. 14.00. Night, motive!
(16); ma. dl. wo. 20.00. J>le'
speurneuzen (al); wo. 14.00. Ugei
burinth (al); ma. di. wo. 20.tr1.
wo. 14.00.
iet
""De
Souvenirs van
Joséphine Bak^
worden geveiltfe®
tiar
PARIJS Bij het veiled
huis Drouot in Parijs worfuR
op 28 april voorwerpen
kocht die aan de revue[
tieste Joséphine Baker bK
ben toebehoord. L_
Er is een brons van 1.20 mL^l
bij dat in 1929 werd genu
door de Duitser Arno Za\Af
en dat Joséphine Baker n^
voorstelt. De waarde word
schat op 10.000 Fr.frank.
der de toneelkleren die zup
worden geveild, is niet hetfc-J\
faamde bananenrokje, wa^
Baker danste in de Folies-I^
gère. Joséphine Baker, dieVjK
getrouwd met de musicus#»
Bouillon, adopteerde, omda^
zelf geen kinderen kon
gen, twaalf kinderen van i
schillende nationaliteiten, t M
wijze van protest tegen di^f
miniatie naar ras, huidskf,
of godsdienst. Het zijn zijr
de opbrengst van de veil
onder elkaar zullen verdelt
Geen krant ontvangen 1
tussen 18.00 en 19.00 uur.r
terdags tussen 14.00 en 1f
uur, telefoonnr.071-122248^
uw krant wordt nog dezeê
avond nabezorgd.