Onbekende Multatuli belicht in Letterkundig Museum Dresselhuys en Laseur ingoed stuk van Haené, Open doekjes bij Strauss- operette van Jan Decorte Hogescholen gaan kunstonderwijs zelf reorganiseren Japan in Gemeentemuseum KUNST £eidóc(£ou*cmt ZATERDAG 21 MAART 1987 PAGI1 3É Opvoering van da oparatta „Eina Nacht in Vanadign van Johann Strauaa door ODES (Oparatta-vara- niging Door Eandracht Stark) m.m.v. aolittan, koor an orkaat o.l.v. Ban Swaab. Prina Willam-Alexan- derzaal, Nad. Congraagabouw, Dan Haag. Het succes dat ODES vorig jaar boekte met de opvoering van „Bocaccio" van Von Sup- pé bleek een goede stimulans voor de kaartverkoop voor „Eine Nacht in Venedig", de operette van Johann Strauss waarmee ODES zich gister avond in de PWA-zaal presen teerde. Een opvoering in een vrijwel uitverkocht huis, voor een amateurvereniging een opmerkelijk succes. Het pu bliek zal zich niet bekocht ge voeld hebben, niet alleen schreef Strauss met „Eine Nacht in Venedig" één van zijn vele geslaagde werken, de opvoering bezat tal van hu morvolle, speelse en meesle pende elementen en de regie was goed voor meerdere open doekjes. Zo was het beeld van het koor, opgesteld als wassen poppen, niet alleen onbeweeg lijk maar ook bijzonder kleur rijk, een vondst en een leven dige onderbreking van de ouverture. ODES noemt zich het oudste en het grootste operette-gezel- schap van Den Haag, het is in ieder geval een ensemble dat kwaliteit bovenaan stelt. Diri- gent Ben Swaab is reeds een link aantal jaren de baken in zee, hij weet prestaties in or kestbak en op het podium vakbekwaam te bundelen. Ook in de momenten waar aarzelingen dreigen op te tre den weet hij met vaste hand het geheel in goede banen te leiden. Alle medewerkenden weten dat zij op hem kunnen rekenen en die zekerheid werkt positief op de prestaties. Het orkest was ditmaal bijzon der klankrijk en overtuigend, het koor na een wat zwakke gender dan de ander - wisten zich geïnspireerd door de me lodieën die Strauss zo over vloedig in deze operette ge stopt heeft. Bij dat alles werd het oog gestreeld door het aan deel van de balletgroep van Evelyne Huisman. Het is dui delijk dat ODES op de goede weg zit en in staat is het Haag se operettepubliek -dat over het algemeen met opvoeringen niet verwend wordt - te ver pozen. ADRIAAN HAGER Onderzoek naar te hoge kosten bouw Stopera AMSTERDAM Externe deskundigen stellen een on derzoek in naar de kosten- overschrijdingen bij de bouw van het stadhuis/muziekthea ter in Amsterdam. De bouw van het complex kost bijna veertig miljoen gulden meer dan was geraamd. Slechts elf miljoen daarvan wordt gedekt uit de post „onvoorzien". Daarnaast maakt de bouwer van het complex nog eens aan spraak op enkele miljoenen, omdat de bouw vertraagde door te late inlevering van te keningen door de architecten Dam en Holzbauer. Conflicten tussen beide zouden daarvan de oorzaak zijn. Als gevolg daarvan wordt het stadhuis pas volgend jaar zomer opgele verd, in plaats van 1 december dit jaar. Sornmarih°i!n"beBzh George Damesduo „O'Romeo" biedt te veel van het goede LONDEN Een Londense rechtbank heeft gisteren popzanger Boy George voor waardelijk vrijgesteld van vervolging we gens marihuana-bezit, met een proeftijd van twee jaar. De zanger erkende op 20 de cember 2,4 gram marihuana in zijn bezit te hebben gehad. De rechtbank hield reke ning met het feit dat de zanger zijn in juli '86 gedane belofte te zullen afkicken van zijn heroine-verslaving ook inderdaad ge stand heeft gedaan. Hij werd toen veroor deeld tot 250 pond boete. Boy George be dankte de rechter nu hartelijk voor haar uitspraak. Zijn advocaat zei dat de zanger nooit meer in de fout zou gaan. „Hij heeft met verbazingwekkend succes de strijd te gen zijn verslaving gewonnen", aldus de raadsman. Dam**cabar*tduo O'Romao", gevormd door Drumma on Tlx, mat hot theaterpro gramma „Tweezaamheid" In theater PePijn te Den Haag, vrijdag 20 maart. Herhaling: Vanavond Voor het damescabaretduo „O'Ro meo" blijkt het uitgangspunt voor het maken van een programma duidelijk de lengte te zijn. In ruim drie uur brengen zij hun eerste avondvullende programma. Het duo Drumma en Trix wonnen in 1986 de derde prijs tiidens het Leids cabaretfestival. Het blijkt dat de cabaretvorm die zij gekozen hebben best mogelijkheden heeft. De dames vertegenwoordigen eikaars te genpolen. Tix is een aantrekkelijke vrouw met prachtig rood haar, terdege bewust van haar aantrekkingskracht en Drumma is de meer spontane losbol. Spelenderwijs brengen zij een kijkje in de wereld op de avond dat deze zal vergaan. Talloze puur vrouwelijke on derwerpen behandelen zij op een vin dingrijke manier. Zij brengen een on deugend programma dat zeker opval lend genoemd mag worden. Alleen blijkt dat het gebrek aan speelerva- ring hen nog behoorlijk parten speelt. De skètches worden veel te lang uit gesponnen, zodat er een hoop tijd wordt gevuld met minder boeiend materiaal. Het aantrekken van een goede regisseur zou hen al een eind op weg helpen. Vaak wordt een nummer goed opgebouwd, maar tegen het ein de haalt de clou de kracht er uit Tix beschikt over een behoorlijke zangstem en ook haar muzikale bij dragen zijn zeer acceptabel. Drumma is best komisch en kan voor veel hu morvolle spelfragmenten zorgen, al leen blijven er door haar stereotiepe spelgedrag veel lachspieren onge roerd. Het is duidelijk dat de dames beschikken over een origineel talent, maar met een korter programma en wat meer uitgewerkt toneelspel zal er zeker een boeiender programma te voorschijn komen. ROB VAN DER MIJL EDUARD DOUWES DEKKER ALS GOKKER EN DICHTER DEN HAAG In het Letterkundig Museum is gisteren de tentoonstelling „Multatuli, een pareldui ker vreest de modder niet" geopend. De exposi tie, ingericht ter gelegen heid van de honderdste sterfdag van Nederlands meest vertaalde schrijver, bevat een groot aantal oorspronkelijke stukken en manuscripten, waarvan de meeste nooit eerder ge- exposeerd zijn. Ze geven een beeld van een voor velen nog onbekende kant van Multatuli. Het Letterkundig Museum heeft bij de samenstelling van de expositie ruimschoots ge bruik mogen maken van de collectie van het Multatuli- museum, gevestigd in de Kors- jespoortsteeg in Amsterdam. Zo zijn er brieven, recensies, prospectici en eerste drukken te zien, waarvan een deel af komstig is uit dit in het ge boortehuis van Douwes Dek ker gevestigde museum. Vanzelfsprekend wordt aan dacht besteed aan de Indische tijd, van 1838 tot 1856, van Douwes Dekker, die zich pas in 1859 nogal melodramatisch Multatuli („ik heb veel gele den") zou gaan noemen. Als zoveel schrijvers die later zou den uitblinken in proza begon Douwes Dekker met poëzie. Toen hij een jaar of 23 was schreef hij gedichten in de vroeg 19e eeuwse trant. Zijn puntige, spreektaalachtige stijl kwam een paar jaar later naar boven in zijn brieven aan zijn verloofde Tine. Datzelfde geldt voor de brieven die hij schreef in zijn verloftijd (1853- 1855), toen hij ondanks zijn goede inkomen in financiële problemen kwam door zijn on stuitbare goklust en zijn gulle levenshouding. Op de tentoonstelling zijn ver der enkele belangrijke stuk ken aanwezig uit de zaak Le- bak, die Multatuli's einde als ambtenaar en begin van zijn schrijverscarrière inluidde: het gaat daarbij om de 42 vragen aan de regent, het overplaat singsbevel van de gouverneur- Eduard Dou wes Dekker: „Men meent dat Ik „opsta tegen alles". Dat is de term. Och als men wist hoeveel dingen ik voor heilig houd". generaal en de concept-ont slagaanvraag van Douwes- Dekker. Uit de tijd erna zijn er enthou siaste en opgewonden brieven uit Brussel aan „zijn" Tine, waarin hij verslag doet van zijn vorderingen met de „Max Havelaar". De eerste drukken van de „Max Havelaar", be langrijke recensies, vrijwel al lemaal positief, en polemische brochures voltooien het beeld van Multatuli's debuut. Uit die tijd zijn er verder nog zijn „Minnebrieven" (met handge schreven commentaar van Multatuli), en brochures als „Wijs mij de plaats waar ik ge zaaid heb", „Over vrijen-ar- beid" en „De maatschappij tot nut van de Javaan". Ook over Douwes Dekkers op vattingen over godsdienst wordt de bezoeker van de ten toonstelling in het Letterkun dig Museum veel wijzer. Een apart deel is gewijd aan zijn zevendelige „Ideën", „de Ti mes van mijn ziel", zoals hij ze zelf omschreef. Dat zijn onder meer het toneelstuk „Vorsten school" en de roman „Wouter tje Pieterse". Een enkel thema uit „Ideën", zoals dat van Mul tatuli als „vijand van het gods dienstig bijgeloof" wordt extra belicht. Ook zijn connecties met het vrijdenkersgezelschap De Dageraad, waarvan twee voorzitters tevens zijn uitgever zouden worden, komen aan de orde. De expositie doet verder een voor velen nog onbekend boekje open over Multatuli's manieren om aan geld te ko men. Hij schreef voor („de schrijver is een hoer", zei hij), gokte, hield voordrach ten-tournees en verkocht zijn portretten. Daar tegenover staan zijn ontroerende liefdes brieven en de verjaardagsge dichtjes die hij schreef aan zijn pleegzoontje. Wouter. Een apart deel van de exposi tie is verder gewijd aan de vertalingen van „Max Have laar". Na het „Dagboek van Anne Frank", dat niet als boek geschreven werd, is de „max Havelaar" het meest vertaalde werk van een Ne derlands schrijver. De exposi tie verdeelt ze onder in zes groepen: de Duitse vertalin gen, die rond 1900 verschenen, en waarvan er maar liefst zes verschillende uitkwamen; de vertalingen in het Engels, ge maakt door zijn bewonderaar Van Nahuys, en met een inlei ding van D.H. Lawrence; De Franse vertalingen, ook van ander werk van Multatuli; de vertalingen in de Skandinavi- sche landen; de vertalingen in het Oostblok, vooral na de Tweede Wereldoorlog (in Hongarije werden na '45 250.000 exemplaren verkocht); en de vertalingen in Derde Wereldlanden als Pakistan, Cuba, China en Indonesië. Vooral de uitgaven in het Oostblok onderscheiden zich in hun sociaal-realistische om slagen en ondertitels als „Java is rijk maar hongert" en „Kof fie uit bloed en zweet". geld Spotprenten De tentoonstelling wordt ver luchtigd met tal van spotpren ten, 19e eeuwse illustraties bij „Max Havelaar", kranten, por tretten en een beeld van Dou wes Dekker, afkomstig uit het wassenbeelden-museum van Madame Tussaud in Amster dam. Daarnaast is ook een mo del van het beeld dat in mei onthuld zal worden aanwezig. Nederlands Letterkundig Museum, Prinses Irenepad 10. Den Haag; „Multatuli (1820-1887), een parelduiker vreest den modder niet". Tot en met 17 mei, dinsdag tot en met zaterdag 10.00-17.00, zondag 13.00-17.00 uur. Na sociaal realisme (Rosa ver trekt) en klassieken (King Lear, Hedda Gabler) heeft Het Trojaanse Paard, zeg maar Jan Decorte, het gezocht in de ko medie. De Vlaamse theaterma ker acht de tijd aangebroken voor het korte stuk. Het Tro jaanse Paard speelt ruim een uur, dan is het voorbij. Zo was het bijvoorbeeld met „Kleur is alles", zo is „Het Stuk-Stuk". Het theater van Decorte levert een onbedaarlijk melig avond je op. Het verhaal heeft nog het meest weg van een sprook je. „Het Stuk-Stuk" gaat over een existentiële prins in meis jesland. Hij komt daar een tweeling tegen, een vriendin netje van die tweeling, een Finse prins Nikirikidu en een paar verdwaalde pinguins. Hot Trojaana* Paard: „Het Stuk- Stuk" van Jan Decorte. Regie: Jan Decorte. Decor Johan Daenen en Herman Sorgelooa. Met Jan Decor te, Sigrid Vinks, Marcel van Thilt en Rudi Beekaert. Gezien in de Leidse Schouwburg, 6 maart. Theater aan de Haven, vrijdag 20 maart (van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Hogescholen gaan het kunstonderwijs zelf reor ganiseren. Daarmee komen ze tegemoet aan de wens van minis ter Deetman (Onderwijs) die in de onlangs verschenen notitie „Taakverdeling en concentratie in het Kunstonderwijs" liet doorschemeren bij reorganisatie eigen initiatief bijzonder op prijs te stellen. De reorganisatie moet leiden tot een vermindering van de vele kunstopleidingen in ons land en een kwaliteitsverbetering van het onderwijs. Daartoe zullen de Hogescholen in de komende weken een actieplan opstellen. In dit plan is een belangrijke rol weggelegd voor onafhankelijke adviescommissies. Deze gaan zich bij ae reorganisatie onder meer bezig houden met de opleidingscapaciteit, de financiering, de positie van de afgestudeerden op de arbeidsmarkt en de kwa liteit van het kunstonderwijs. De coördinatie van het geheel is in handen van de HBO-raad. Zij zal uiterlijk 1 april 1988 aan de minister de definitieve voor stellen voor de reorganisatie overhandigen. Verdere gegevens over het stuk zeggen mogelijk nog min der: het decor bestaat uit een kamerscherm en een paar do zijn vlinders op steeltjes. De acteurs en actrices ruziën over de weggelopen actrice, waar door Sigrid Vinks een dubbel rol moet spelen. Ze hebben niet genoeg geoefend en doen dat maar op het toneel. En verder was er te weinig geld, zodat de muziek van deze mu sical ontbreekt. Decorte maakt niet alleen reu zeleuk, maar ook nog heel knap theater. Je beseft, dat er niets na te vertellen valt: de inhoud ontbreekt. Maar „Het Stuk-Stuk" mag dan simpel en amateuristisch lijken, door de goede techniek van de acteurs -aangevoerd door Decorte zelf- wordt je aandacht vastgehou den en je lach opgewekt. De pret van het acteren is voel baar. Het doelloze rondlopen en het schutterige gedrag op het toneel roept een lach op, die andere gezelschappen niet kunnen ontlokken. Uniek én leuk: Decorte. PETER SNEL In het Haags Gemeentemuseum heeft minister Brinkman gisteren de tentoonstelling „Meiji, Japan se kunst in beweging" officieel geopend. De expositie is samengesteld uit bruiklenen van 48 parti culieren en instellingen uit acht landen, vrijwel allemaal aangesloten bij de internationale Vereni ging voor Japanse Kunst, die dit jaar zijn vijftigjarig bestaan viert. Op de foto een deel van de omvangrijke tentoonstelling, die zo'n vijfhonderd stukken telt. Nationaal museum voor naïeve kunst in Rotterdam ROTTERDAM Nederland krijgt een nationaal museum voor naïeve kunst. Het wordt gehuisvest in het Henkesge- bouw in Rotterdam, een be schermd monument in Delfs- haven, dat wordt gerestau reerd en verbouwd. Het gaat op zijn vroegst in 1989 van start met bruiklenen uit vier musea en verzamelingen van particulieren. Het gaat om een overzicht van de Nederlandse oude en moderne naïeve kunst. De bruiklenen komen van het Stedelijk Museum in Amsterdam, het Frans Hals museum in Haarlem, het Westfries Museum in Hoorn en Museum Het Princessehof in Leeuwarden. In de ons om ringende landen zijn de laatste jaren eveneens musea voor naieve kunst gesticht. Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. agenda DEN HAAG Koninklijk* Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel. 469450) 20.15: 'Een bijzonder pret tig vergezicht' van Paul Haenen; re gie Berend Boudewijn; met Mary Dresselhuys, Petra Laseur en Leen Jongewaard. 20.15 (De Loods): Haagse Comedle: 'Ellne', toneeibe- werk. van Hans de Wolf naar 'Ellne Vere' van Couperus; regie Aram Adrlaanse; met Carline Brouwer, Kees van Lier, Victor Löw, Fred Goessens. Inez Hafkamp, zang en Jan Pieter Koch, muziek. Appoltheater (Duinstraat 6, tel. 502200) 20.15: Toneelgr. De Appel: 'Amphitryon' van Helnrich von Kleist; regie Hans Crolset; met o.a. Stef Feld, Porgy Franssen, Aus Greldanus, Alexander van Heteren, Will van Kralingen, Trudy Lablj en Hugo Maerten. Circustheater (Gevers Deynootpleln 50 tel. 558600) 20.15: Ned. Dans Theater. Op progr: 'Frankenstein' (chor. Kylian/muz. Gruber), 'Wiege lied' (Kylian/Berg) en 'Uccelll' (Dua- to/Resplghi); mmv Ned. Balletorfc. olv Wolfgang Rögner. Theater aan de Haven (Westduin weg 230. tel. 543202) 20.30: 'Het Stuk Stuk'. Diligentia (Lange Voorhout 5, tel. 651851)20.15: Heddy Lester mmv Frank Affolter (piano): 'Nu of nooit I'. Korzo (Prlnsestr. 44) 21.00: Travaat: 'Vulgaris Extremis" van Jill W. Fle ming; regie Kim Zeegers; met Fran- cien Boske, Mirjam Ghljsels, Mariei- le van der Griendt, Marie van de Toden en Marion Vlsée. Westermanschool (J.W. Frisol. 4) 20.15: Toneelver. Ikarus: 'Tartuffe'; regie Rubi Hendriks. Koninklijk Conservatorium (Juliana van Stolberglaan 1, tel. 814251) 20.15: Concertgebouwork. olv Kent Nagano; werken van Takemitsu, Messiaen en Janacek. Nieuwe Kerk (Spul 175, tel. 634916) 20.00: Dameskoor Laetitla, Bel Can to Wateringen en Waterings Kinder koor olv José la Haye mmv Lydla Poolman-Martinlus (piano). Progr. uit o.m. musical en operette. Theater Pepijn, (Nieuwe School straat 23, tel.460354) 20.30: Caba ret O'Romeo: 'Tweezaamheid'; 24.00: Formatie Latin Bluo (salsa nacht). Paard van Troje (Prinsegracht 12) 22.30: Pop Will Eat Itself en It Doc- kumer Lockaeltje. Café Schlemmer (L. Houtstr. 17) 14.00: film 'Pina Bausch, un jour Plna d demands'. Omniversum (Pres. Kennedyl. 5) 'De Melkweg, een eiland in het heel al'; dag. 11.00, vr., za. en zo. ook 19.00. 'Darwln op de Galapagps el- landen'; dag. 12.00, 14.00 en 16.00, vr.. za. en zo. ook 20.00. 'Magie Egg/Picture Holland'; dag. 13.00 en 15.00, vr., za. en zo. ook 17.00 en 21.00. Amicitia (Westeinde 15 tel. 657820) 12.00: postzegelbeurs. Winkelcentrum Mariahoev* (Het Kleine Loo) 9.00-17.00: Antiek-, kunst- en curiosamarkt. RIJSWIJK Klein* 8chouwburg (Karmozijnstraat 2 tel. 930707) 20.15: Die Haghe Operettespelers: 'La vie Parlslenne'. DELFT Oe Eland (Burgwal 45. Delft). 22.00: Bert Visscher: 'BIJ Pa rijs linksaf'. WATERINGEN Hervormd* K*rfc (Plein. Wateringen) 20.00: Aad v.d. Hoeven (orgel); werken van o.a. Gullmant, Bach, Handel en Men delssohn. ZOETERMEER Oud* K*rk (Dorpsstr.) 20.00: Interk. Koor Re joice olv Rein Quint mmv Dirk Out (orgel), Marjorle Sprokkereef (sop raan) en Haags Matrozenkoor olv Slpke de Jong. D* Boerderij (Voorweg 146) 22.00: Tip On In. VOORBURG Theater D* Tobb* (Badhuislaan 7 tel. 864880) 20.30: Bharatha natyam, 3000 j. danstradl- tie uit India. Zondag 22 maart DEN HAAG Koninklijk* Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel. 469450) 14.00 en 20.15: 'Een bij zonder prettig vergezicht' van Paul Haenen; regie Berend Boudewijn; met Mary Dresselhuys, Petra Laseur en Leen Jongewaard. 14.00 (De Loods): Haagse Comedle: 'Ellne'. toneelbewerk. van Hans de Wolf naar 'Ellne Vere' van Couperus; re gie Aram Adriaanse; met Carline Brouwer. Kees van Lier, Victor Löw, Fred Goessens. Inez Hafkamp, zang en Jan Pieter Koch, muziek. App*lth*ater (Duinstraat 6, tel. 502200) 14.00: Toneelgr. De Appel: 'Amphitryon' van Heinrlch von Klelst; regie Hans Crolset; met o.a. Stef Feld, Porgy Franssen, Aus Greldanus, Alexander van Heteren, Will van Kralingen, Trudy Lablj en Hugo Maerten. Theatertje Thuis Rlouwstr. 159, Den Haag, 20.30: Peter van der Lin den: 'De helden van Sassoun'. Re- serv.: dag. (beh. zo.) 18.00-20.00: 070 - 503.380. Haag) 15.00: leerl. Kon. Conservato rium. Theater P*pijo, (Nieuwe School straat 23. tel.460354) 15.00: Trio Robert Jan Vermeulen mmv Rolf Ericson (trompet). Congresgebouw (Churchlllpleln 10 tel. 548000) 14.00: leerl. Ballet school Johanna van der Pijl; 10.00- 17.00: Holland Toys. speelgoed beu rs/tentoonst. Café Schlemmor (L. Houtstr. 17) 11.00, 14.00, 22.00 film L Bausch, un jour Pina demaiff Omniversum (Pres. KennedjL 'De Melkweg, een eiland in hei> al'; dag. 11.00, vr., za. en zo 19.00. 'Darwln op de Galapag landen'; dag. 12.00, 14.00 en m vr., za. en zo. ook 20.00. '|J Egg/PIcture Holland'; dag. I3fl 15.00, vr., za. en zo. ook 17® 21.00. WASSENAAR M*sslesk*r1f laan) 17.00-18.00: The ChapsP- gers olv Gerard Brefls. DELFT De Eland (Burg Delft) 22.00: Fifi I'Amour C Most. OEN HAAG* ASTA 1 (Spul Z-v 463500): When th* wind le, (12); 14.00, 19.00, 21.30. zo. til 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 2U codil* Dunde* (al); 14.00, f 21.15. zo. 13.30, 16.00, 21.15. ASTA 3: Peggy Sm e married (al); 19.00, 21.30. B f LON 1 (Winkelcentrum Babyk?ie 471656): Children of a lesiwSF (al); 14.00, 18.45, 21.15. zo. 16.00, 18.45, 21.15. BABYLt"1 Blond* Dolly (16); 14.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, |rz 21.30. BABYLON 3: Th* ff 14.00, 18.45. 21.15. ZO. 1 tl 16.00, 18.45, 21.15. CINE (Buitenhof 20. tel. 630637): Non cy (12): 14,00. 18.45. 21.30» 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. fnl AC 2: Th* color of mooovt. 14.00, 18.45, 21.30. do. vr. nr* ook 14.00. CINEAC 3: Na s4 tijd (12); 14.00, 18.45, 21.3Ln, 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.* Ef CINEMA (Leyweg 910, tel. 661 Amadous (al); za. wo. 20.Q( 16.00, 20.00. overige dagen 20.00. METROPOLE 1 (Car»1# laan. tel. 456756): Field of lm (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 16.15, 18.45, 21.30. METRO 2: Th* color of mon*y (al); T 18.45, 21.30. zo 13.15, 16.00, pn 21.30. METROPOLE 3: A f with a view (16); 14.00, IOC 21.30. zo. 13.15, 16.00, liK 21.30. METROPOLE 4: Outc, rice (al); 14.00,'20.30. MÊ>V POLE 5: De aanslag (al); 20.3(ijr] vr. ma. dl. ook 14.00. ODE r (Herengracht 13, tel. 462400):! der (al); 13.45, 18.45, 21.3(1 13.15, 16.00. 18.45, 21.3QV;. 00.15 ODEON 2: Abel (al); j* 21.30. do. vr. ma. dl. ook 00 ODEON 3: Heartbreak rldg» c 13.45, 18.45, 21.30. ZO. L-„ 16.00, 18.45, 21.30. ODE<rie Back to echool (al); 13.45, bh 21.30. zo. 13.15, 16.00, L. 21.30. LE PARIS 1(KettlngPLe 12b, tel. 656402): Girf friendV g v.a. 12.00. zo. v.a. 13.30. LUc RIS 2: Fl*sh and ecstasy (1Klh 12.15. zo. v.a. 13.45. PARK Meisj* met stijl (18); v.a. 12.3 v.a. 14.00). HAAGS FILM (Denneweg 56, tel. 459900): 2 Down by law; 19.30, 21.45. 2 She's gotta hav* it; 19.30. I oi Texas; 21.15. Dada; zo. 14.00H J 3: dag. 19.30, 22.00 (beh. zo!v zo. ma. 19.30, 21.45. do. vr. zi ae 16.00 voor spec, prljs. Or#l f peopl*; do. Me«t me in SL lto< vr. Who's afraid of Virgiia W m za. East of Eden; zo. Reb*l wt a caus*; ma. Uttl* women; dLp can't tak* it with you; wo. NACHTVOORSTELLINGEN: 0, C CINEAC 1: No mercy (16); lee CINEAC 2: Remo (16); za. I t CINEAC 3: Na schooltijd (1L^ 00.15. EUROCINEMA: Ladl™ lac* (18); za. 24.02. C zo. 13.30. 16.00. CINEAC j *p*um*uzen; za. wo. l4.0<?eK 13.15, 16.00. EURO Clff Pinkeltje; za. zo. wo. 14.00. di TROPOLE 5: R*p*lst*«ltj*; zirer 14.00. zo. 13.15, 16.00. OU, 2: Dutch treat; za. wo. 13.4! at 13.15, 16.00. FILMHUIS: en het haaienm**r; za. wo. zo. 13.30, 15.30. Achtervolgt) de rivior, za. wo. 14.30. 15.30. ZOETERMEER PROME) 7. tel vo. 20.00. vr. za. zo. 19.00, a. zo. wo. 14.00. Night, nf I 16); do. ma. di. wo. 20.00. r (al); do. ma. di. wo. 20.00. 19.00. za. zo. wo. 14.00. B|nr Dolly (16); vr. za. zo. 21.30. LEIDEN LUXOR (Statlonsw» W tel. 071-121239); No Mercy, J o 19.00, 21.15. zo. 14.30. D* f" neuzen (al); za. wo. 14.30. *>Ot en STUDIO (Steenstraat 3? n; 124130): Children of (al); Betty Blue (16); A Room f - View (16); Crocodile Dunde&t Flodder (al); 14.30. 19.00, Lrt TRIANON (Breestraat 31"1 123875): Dutch Tr*at (al); Qg( 19.00, 21.15. REX (Haarlefen straat 52. tel. 071-125414); f Chain (18Y, 18.30, 21.15. 8 NACHTVOORSTELLINGEN REX: 8*x Cruis* (18); za. 2» 1 VOORSCHOTEN GREENWA1 VI 01717-4354): Th* mission {ai-.* 14.00. 20.15. - aanslag (al); vr. t/m zo. 19.00. zo. 15.45. KINDERVOORSTELLING t/m zo. 21. f t/m wo. far out In B*v*rly HIHde ITRA (ML C*1 tl); do. t/Hn WASSENAAR ASTRA (1 13269): Biggels (al); do 20.00. Fantasia (al); za. zqoe 14.00. ma. di. wo. 20.00. VOi CHARING CROSS ROAD! van James Roose-Evans KONINKLIJKE SCHOUWBURG zo 29 maart, wo 1 en za 4 april - 20.15 ui Tel. 46.94.50 liaWIMaWMUHIil Cel; Regisseur Berend Boudewijn heeft de drie verschillende ac teerstijlen van Mary Dressel huys, Petra Laseur en Leen Jongewaard goed kunnen ver enigen in het „frappante blij-^ spel" „Een bijzonder prettig' vergezicht" van Paul Haenen. Het stuk benadert een veel voorkomend probleem, de moeizame moeder-dochterre latie, op de humoristische wij ze die wij van Paul Haenen gewend zijn. Wat aanvankelijk lijkt op een therapeutisch gesprek tusoen Joop van den End*: „Een bijzonder prettig vergezicht", **n frappant blijspel van Paul Haenen. Rsgle: Be rend Boudewijn. D*cor Roland d* Groot. Kostuums: Yan Tax. M*t Mary Dr*s**lhuys, L**n Jongewaard •n Petra Laseur. Koninklijk* Schouwburg, vrijdag 20 maart, her halingen op zaterdag 21 *n zondag 22 (ook matin**) maart *n op 6 Ingrid (Petra Laseur) en Syl via (Mary Dresselhuys), blijkt een spelletje tussen twee vriendinnen. Ingrids relatie met haar moeder was moei- bleef achter met een schuldge voel. De oudere Sylvia pro beert haar te helpen en moet vervolgens figuurlijk met de billen bloot: ook zij heeft on verwerkte problemen. Paul Haenen heeft met „Een bijzonder prettig vergezicht", de laatste woorden van Ingrids moeder, een serieus stuk ge schreven. Zelfs de moraal ont breekt niet: je kunt zonodig zelf een substituut moeder of dochter kiezen, met wie je het wél kunt vinden. Toch knn Haenen het daar niet bij laten. Hij blijft komedie schrijven, de grap mag niet ontbreken. Hij voert een overbodig personage op, Otto (Leen Jongewaard), en doorsnijdt de serieuze scè nes met grappig storende tele foontjes. Dat is niet echt nodig, het ontbreekt de dialogen tus sen Laseur en Dresselhuys niet aan humor. Ook regisseur Boudewijn heeft veel overtolligs in het stuk toegelaten. Het decor wordt in de pauze onnodig gewisseld en er zitten veel frutseltjes in de er nauwe voorstelling. Het veelzijdige acteren van het trio was vol doende geweest. Dresselhuys presteert veel als vakkundige droogcomédienne, die lach en traan zo wonderwel weet te doseren. Laseur blijkt naast de serieuze rollen ook talent te hebben voor een ietwat luchti ger spel. Jongewaard laat als komiek ook ernst voelen. Al dat fraais doet de wegge stopte grapjes van Haenen bij na vergeten. Wie even meere kent als Ingrid en Sylvia het over leeftijden hebben, komt elijks uit Haenen fen heeft ermee gegoocheld^, rids moeder verschilde vj veel met haar dochter. Ijn, is een bejaarde vriendii^ zo'n jonge moeder. Het geeft allemaal niet 2 om de ware inhoud v^ stuk geeft, wachte op dere regie. In deze voorj gaat het om de humor j charisma van de drie Beide zijn ruimschoots t zig, „Een bijzonder prett^ gezicht" betekent dan aangenaam, voortreffeli|en speeld theater. PETER Ui

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 16