Omwegen medevaart rond Heilige Stede K)ok Leiden gaat morgen ter Gemeenten willen meer invloed op provincie QeidteQowuvnt ïrste paal istion-hotel Gouden erepepning voor W.A. Terwijn ^PDATHET GELOOF ZN BEDDING MAG VINDEN .ginIIDHN omgeving VRIJDAG 20 MAART 1987 PAGINA 15 Op mijn omwegen door stad en land I kom ik graag mensen tegen. U kunt mij telefonisch of schriftelijk\ertellen iSM wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Ik ben bereikbaar via 071 HHHKj! tkvHHI - 12 22 44 op toestel 10. fluor Ton Pirlcrs 'imuziek maartse Stille Om- ng in Amsterdam. Een Wonderbaarlijke gebeur- ■£nis op zichzelf. Boete bedetocht, ter her- lenking van het mira- [el dat zich de week Pasen in 1345 in woonhuis aan de talverstraat voltrok, ve kennen het schone ferhaal: een doodzieke (jan communiceerde op bed en braakte al- £uw zijn maal mitsga- J?rs de heilige Hostie Alles werd in het pandende vuur gewor- maar de Hostie -^eef intact. Een paar «eer werd het H.Sacra- ent naar de Nicolaas- erk teruggebracht, telkenmale werd Hostie weer in het lis aangetroffen. Tot- it in een plechtige pro- het H.Geheim de (Oude) kerk ferd gevoerd. Begin een traditie, die de fclgende eeuwen plus "formatie getrotseerd •eft ter ere van het ge- fenedijde „H.Sacrament Mirakel". Vroom floof, heilige stut en Jsn eeuw geleden, in 1886, ieg de Stille Omgang de ^ste vorm die wij nu nog linnen. In 1888 liepen ruim mee, een paar |^r later waren het er 1000 e liepen, zwegen en baden, jet aantal groeide elk jaar n. In de jaren '20 en '30 iren het er vele tiendui- jnden. In de maand maart iaren er zelfs drie omme- ingen nodig om de massale kunnen verwer ingen nod leloop te n deln. t blijl bure^t Was een soort demon- 9^%atie. Zonder spandoeken, ihder leuzen, maar wel met J0^1 diepgeworteld geloof jedaapdat zij in Christus het le- w*n zouden hebben en het swen in overvloed". Vanuit werfze inspiratie werd het de peite waard gevonden °e ^or de stad te trekken, zon- !r een woord te zeggen. zwijgende minderheid. Zo trok op 1 maart 1964 de Leidse Omgang door de nachtelijke straten van de niet geheel slapende Amster damse binnenstad. Onder aanvoering van deken W.P.M.Haring. Hoeden af voor de lantaarn die de plaats markeerde waar in 1345 het Mirakel met de Hostie gebeurd zou zijn. maar met een hechte over tuiging. Ook Leiden en omstreken deden sinds 1921 overvloe dig aan de Stille Omgang mee. Deze afdeling van het Genootschap van de Stille Omgang Amsterdam was zelfs één van de grootste in den lande. Op het ogenblik zijn er nog ca. 500 (meren deels niet-meelopende) le den die zich gebonden wil len voelen. Het jaarverslag over 1928 spreekt roomse boekdelen. De toenmalige secretaris had er iets moois van gemaakt. „Voor den zes den maal trokken ongeveer 1350 mannen naar Amster dam, in den grauwen en gu- ren nacht van 10-11 Mrt. Zij hadden zich de weldaad van het zachte bed ontzegd om dien Omgang te kunnen ma ken. Tegen 10 uur Zaterdag avond verzamelden zich vele pelgrims in de genoot- schapskerk „de Hartebrug" bij het Lof. De predikant, pastoor Spoorman te Kat wijk, had tot tekst gekozen: „Den nacht maakten zij tot dag en na de duisternis ver langden zij naar het licht". Woorden welke gezongen worden in een lijkmis, wan neer de H.Communie wordt uitgereikt". Bekering der Joden Ook de Leidse pelgrims (en die uit omliggende plaatsen) gingen van de nacht een dag maken. De predikant riep het visioen bij het vallen der nacht met stemverheffing al op: „Wij gaan thans op naar de hoofdstad en daar zullen, wie weet hoevelen, in dezen nacht op hunne lijdensspon de liggen, in afwachting van het eeuwig licht. En daar zijn anderen die den nacht doorbrengen bij gejoel en muziek: wij zullen den dans hooren in verschillende hui zen, en wie weet hoeveel zielen daar worden ver moord. Bidden wij dan straks ook voor die ongeluk- kigen, voor ons zei ven over wegende de groote liefde van den Meester, en de on dankbaarheid van ons men- schen. Moge deze opofferen de tocht strekken tot meer dere eer van Jesus Christus, en bijdragen tot bekeering van onze landgenooten, vooral van de Joden, opdat Israël terugkere tot den Za ligmaker". Pastoor Spoor- man was nog geen Borro- meus de Greeve, maar hij kon er wel wat van. Van daag zou hij moeilijkheden hebben uitgelokt. En daar gingen dan Leiden, Warmond, Voorhout, Sas- senheim en Noord wijker- hout de trein in. Het was een flink treintje, met die meer dan 1300 vrome mannen die tijdens de reis baden of zwe gen, of een godvruchtig lied aanhieven: „Adoro Te devo te, latens Deitas". En toen de trein over de spoorbrug bij Warmond raasde weerklonk in alle coupé's uit aller keel het „Ave Jesu, Pastor fideli- um". „Zo schoten van alle kanten de zingende treinen de duisternis in, op weg naar de H.Stede". Ook in 1928 was de Stille Omgang weer gemaakt. Het jaarverslag vermeldt de in tenties: „Op den Dam voor Koningin en Vaderland, op de Nieuwe Brug voor de zee varenden en voor hen die op zee zijn omgekomen, op de Lammebrug voor de kerk, den Paus en de Eenheid der Christenen. Daarna veree- nigde men zich in de ver schillende eetgelegenheden, waar het gezellig en joviaal toeging, nadat men eerder in de grootste ordelijkheid tot de H.Tafel genaderd was". Te 6 uur in de ochtend ver trokken de treinen met pel grims weer huiswaarts. En er mocht weer worden ge rookt. De huidige secretaris van de Leidse afdeling van het Ge nootschap, de heer L.C.M.van Hamersveld, die al jaren de honneurs samen met voorzitter A.J.Bokern waarneemt, weet er heel wat van. Pastoor B.Demmers ofm, van de Hartebrug, mag dan wel de directeur van de afdeling zijn, Van Hamers veld is de smaakmaker, de organisator, de coördinator, indeler en afrekenaar en nog veel meer, in dienst van de Leidse afvaardiging naar de Stille Omgang. Alles Ad majorem Dei gloriam: „Noem mijn naam niet, want ik doe het niet alleen". Maar ook hier schijnt het: als Van Hamersveld het niet doet, wie doet het dan wel?! Zeg, wat! Kijk maar naar de plaatselijke onderafdelingen. Nou nee, laat maar. Stampvolle trein De Leidse Stille Omgang-af deling, met onderafdelingen dus, bestaat nu 66 jaar. Ja renlang reed „Leiden" met de stampvolle trein naar de H.Stede, „maar toen het af zakte zijn we met de bus ge gaan. Nu rijden we met een grote Beuk-bus, netaan ge vuld met het hele zwikkie van biina 50 mensen; sinds de oorlog zijn er ook vrou wen bij. Ja, het was mooi, in die vooroorlogse jaren. Na de heenreis stelden we ons op in rijen van vier en gin gen naar de Mozes en Aö- ronkerk op het Waterloo- plein. Of je ging eerst „lo pen" en daarna naar de Mo zes. Dat kon ook. Het was wikken en wegen, met die drukte in de nacht", vertelt secretaris (sinds '78) Van Ha mersveld. „Vroeger was je de hele nacht zowat in touw; tegenwoordig zijn we om een uur of 3 's morgens al weer terug in Leiden. Ja, met die trein vertrok je re tour om een uur of 6, hoewel we om 3 uur al los waren. Maar die tijd tot aan het ver trek vulde je op met eten, smikkelen en smullen. Overal werd gegeten. Beleg de broodjes en sloten koffie. Bij Heek, bijvoorbeeld, via de achteringang te bereiken, want de entree lag eigenlijk aan de straatzijde waar de Stille Omgang urenlang bleef doorgaan. Je mocht niet blijven hangen in de stad. Ach ja, het was een tof fe boel, die Stille Omgang". Secretaris Van Hamersveld herinnert zich uit het jonge verleden nog een oud baasje, „een boertje van een jaar of 91", dat heel vroeger al eens had meegelopen en nu weer een keer wilde meedoen. Maar een echte boetetocht zag hij niet meer zitten. Daarom vroeg hij na afloop aan de leiding: „Kunnen we eindelijk iets gebruiken?" „Gebruiken?!; man, dit is een bedevaart, een boete tocht!" „Maar dat was vroe ger toch anders!", verdedig de de bejaarde zich; „Toen gingen we nog lekker een uitsmijtertje eten op ons vas te jaarlijkse stekkie". Geestelijke oefening Inderdaad, de Stille Omgang is nu helegaar vergeestelijkt. Reizen, bidden, lopen, terug met de bus. Geen afzakker tjes en spijziging meer als re actie op de geestelijke in spanning. De Stille Omgang is een geestelijke oefening geworden die aansluit op de originele opvatting. Er wordt nauwelijks meer, tij dens het rozenhoedje, slinks en tersluiks op de Nieuwen- dijk opgekeken naar de ont boezemende bioscooprecla mes. De Omgangers zijn proefbestendig geworden. En om een uur of 2 „moeten we allemaal van het Spui af zijn. Dan moet het afgelopen zijn", daar houdt ook Van Hamersveld rekening mee; „Zo'n nacht legt te veel be slag op de surveillerende agenten. Later lopen kan niet meer. Overigens stikt het van de politiemensen op onze route, op al die kruis punten. Dat is de grote inzet van het Amsterdamse korps, waar wij erg dankbaar voor zijn. Maar er is een einde aan hun uithoudingsvermo gen. Die politiemensen doen hun werk grandioos, terwijl de duizenden zich door de Kalverstraat, over de Nieu- wendijk en het zwaartepunt, de Warmoesstraat, begeven. Lallers en andere storende elementen worden discreet, onopvallend en vriendelijk echt op z'n Amsterdams afgevoerd. Daar merk je niets van". Maar gebeden wordt er! An ders loop je geen Stille Om gang zonder bijkomende op vrolijking. Van Hamersveld getuigt, dat er „niet alleen steeds meer vrouwen bij zijn, maar ook heel wat jon geren. Iedereen gaat de om gang doen met zijn of haar eigen instelling. Er is genoeg om voor te bidden, als je het kunt. De belangstelling is, na een dieptepunt van een paar jaar geleden, weer aan het toenemen. Het is niet om te juichen, maar er blijft jong leven inzitten". Het Ge nootschap wordt er finan cieel niet beter van; het lid maatschap vraagt 3 gulden per jaar. Secretaris Van Hamersveld, die tot veler voldoening de voorbeden samenstelt die in de bus op de heenreis geuit worden: „Het gaat erom, dat we elkaar op één punt in ons geloof kunnen ontmoeten. Die bus is een trefpunt, en de heenweg doet velen nog wat. We proberen even be wust christen te zijn. We zijn zo op de wereld gekomen, en zo willen we het volhouden. En dan komen we elkaar te gen, over de hele wereld; in de ontmoeting met Christus die onze verzoening is". Bid den en lachen kan geen kwaad. Morgenavond is in de Leo- narduskerk aan de Leidse Haagweg om kwart over elf een eucharistieviering als begin van de omgangsnacht. Geen wapperende togen meer, maar mensen een paar handenvol die 'een uitweg hopen te vinden voor de noden waarin zij zich be vinden. En daar willen zij graag, en noodzakelijk, de hele wereld bij betrekken. De bus zit inmiddels mor genavond vol, maar een en keling erbij is nog welkom. Anders komen we met de auto wel een heel eind Lei- den-H.Stede vice versa. Met inachtneming van de alge mene intentie: „Bidden om geloof als vaste grond van wat wij hopen". Van Ha mersveld zou zeggen: „Dat het geloof z'n bedding mag vinden en behouden". Inberry treedt zondag 20 irt op in de Leidse Folk- i Horus, Le Bambou, fc Herenstraat /Witte Sin- Aanvang 21.00 uur. Toe- l kost vijf gulden. Cran- y speelt Angelsaksische Hollandse folkmuziek. pgo buurthuis Morschwijck, Lezing straat 39. De winkel zal van af elf uur 's morgens open zijn. De Hoorn brengt de zorg voor het milieu in praktijk door alleen duurza me en energiebesparende produkten te verkopen. Cursus Het Leidse Volkshuis aan de Apothekersdijk 33a begint woensdag 22 april een vijf avonden durende cursus met de titel „Kijk Kunst". In de cursus wordt onder andere een overzicht gegeven van de Nederlandse kunst na 1900 en worden verschillen de galeries bezocht. De bij eenkomsten hebben plaats tussen 19.30 uur en 21.30 uur en de cursus kost 20 gulden. maart een bingo gehóu- J. Hoofdprijs is een tuina- vblement. Aanvang 20.00 De toegang is gratis. dop tocht Boycot Outspan Aktie dt morgen een fakkelop- t tegen de apartheid. De is om 20.15 uur bij de jlandse Kerk en het j(punt is De Burcht waar ikorte manifestatie wordt )uden met onder meer lichter Vernie February iet koor Jan en Alleman. pieuvriendelijk ij voorzitter van de Vaste Tnercommissie voor het ^eu beheer, mevrouw de Boois, opent mor- niddag om vier uur een luwe winkel van de stich- f De Hoorn aan de Mors- „De dood onder ogen". Dat is de titel van een lezing die R. Spruit houdt op dinsdag 24 maart in het stedelijk mu seum De Lakenhal, Oude Singel 28-32. Aanvang 20.15 uur. Spruit is bekend als schrijver van boeken over Leiden. Hij publiceerde on langs een boek over de hou ding van de mens ten op zichte van sterven en begra ven. De lezing sluit aan bij een tentoonstelling in het museum met dezelfde naam. Vrijwilligerscafé De vrijwilligerscentrale houdt zaterdag 21 maart een vrijwilligerscafé met als the ma de internationale dag ter bestrijding van racisme en discriminatie. De vrijwilli gerscentrale, gevestigd aan de Oude Rijn 44c in Leiden, is open vanaf 13.00 uur. EEST De eerste paal voor het Bastion-hotel aan de itweg Oegstgeest wordt op vrijdag 27 maart om 15.00 uur [en. Het gaat om het tweede hotel in deze nieuwe hotelke- tet eerste is inmiddels in Leiden gebouwd. Een derde hotel 'gepland voor dit jaar in Amsterdam. Het is de bedoeling in Nederland uiteindelijk 30 van deze hotels worden ge- 1. De Bastion-hotels zijn relatief goedkope hotels, gericht zakenlieden en toeristen. De hotel omvatten 40 kamers, en een restaurant met een beperkte menukaart. Een 'hting kost ƒ74,50 bij gebruik varreen éénpersoonskamer, 'eepersoonskamer kost ƒ99,50. LEIDEN „We zijn best bereid om de gemeenten bij het beleid te betrek ken. De manier waarop, daar moeten we nog over praten". Met deze woor den heeft mr. S. Patijn, Commissaris van de Ko ningin in Zuid-Holland gistermorgen een brief in ontvangst genomen van de Vereniging van Zuid- Hollandse Gemeenten. De 103 gemeenten in deze provincie hebben de brief geschreven, omdat zij tij dig betrokken willen wor den bij onderwerpen die alle gemeenten in Zuid- Holland aangaan. C.J. Verplanke, voorzitter van de VZHG, gaf nog even een voorbeeld van hoe het volgens hem nu niet moet. „De evalua tienota Provinciaal Stadsver nieuwingsfonds is ons toege stuurd met het verzoek binnen enkele dagen te reageren. Maar bij de evaluatie zijn we niet betrokken geweest". Bij het aantreden van de nieu we provinciale staten wil de verneiging de aandacht van met name de nieuwe statenle den vragen. Verder wil de VZHG zo mogelijk betrokken worden bij de opstelling van het beleidsprogramma van de provincie. De Zuidhollandse gemeenten hebben jaarlijks twee keer contact met het college van Gedeputeerde Staten. Com missaris Patijn opperde om aan de hand van de brief een bijeëhkomst te organiseren tussen gemeenten en GS of met de fractievoorzitters. De heer W.A. Terwijn ontving gistermiddag uit handen van werk dat hij voor de bevolking van Llsse hoeft verricht. De burgemeester G.J. van der Kroft de gouden erepenning van heer Terwijn was ruim 21 jaar rector van het Fioretti College de gemeente Lisse. Dit gebeurde in dienstencentrum De Beu- in Lisse. Daar zette hl) zich in voor de vorming en opleiding kenhof waar de 74-jarige heer Terwijn afscheid nam van de van de jeugd in Lisse en in de Bollenstreek. Burgemeester Stichting gecoördineerd ouderenwerk in Lisse. Hij was daar Van der Kroft roemde ook de steun van zijn echtgenote, die vlce-voorzitter. De raad van Llsse kende hem de erepenning lerares was op die school, toe als uiting van groot respect en dankbaarheid voor het BURGERLIJKE STAND LEIDEN Ondertrouwd: J. P. A. de Beer en A. S. A. Steensma; A. M. Wesselman en H. Louwrier; H. G. Postma en J. L. Matze; A. van der Knijff en J. Schouten; W. H. Kanbier en B. J. Dijkstra; A. R. Burgers en P. E. M. H. Dooper; M. C. Heslinga en W. van Dijk; G. J. Vreugdenhll en K. Aalbers; W. P. Warnders en J. E. M. Vromans; L. C. Kuiper en A. E. Petri; T. Hoppen en C. C. J. H. Bijleveld; T. van der Blom en M. A. Siera. Geboren: Paula dv. M. Rompes en Y. M. van den Bosch; Johnny zv. W. Zwanenburg en L. C. van Velzen; Tim Jamie zv. J. K. Schetter en R. M. van Hacht; Annamarie dv. Z. C. Altay en H. M. Duslnk; Pieter Jacob Cornells zv. C. P. A. Brussee en J. A. van Dulj- venbode; Willem zv. W. Kuljt en M. van der Plas; Marinus Pieter Sebasti- aan zv. J. P. van den Hoek en P. Kra pels; SJoerd Laurentlus zv. N. J. S. Janson en T. C. M. van Paridon; Ma- riken dv. C. van Gulpen en G. M. E. van Hummel; Cornells Marinus zv. C. M. Ouwehand en J. E. Kuijt; Gaby dv. J. J. Boersma en L. A. Bok; Jenniter dv. R. Bouwmeester en V. M. Engle- bert; David Wijnand zv. W. P. van der Wel en G. L. Schotanus; Marenthe Henrieke dv. G. J. de Haan en E. J. Rose; Ralph Frederlk zv. F. W. Mels en A. Nieuwenburg; Natasja Esmeral da dv. F. Platschorre en S. M. Peers; Rosanne Avellne dv. D. Ouwehand en P. van Duljvenvoorde; Albert Jan Alexander zv. J. H. Reljnders en E. S. Jansen; Gertrude Johanna dv. R. P. A. Andriessen en W. F. Rietveld; Ma ria Linda dv. C. Hogenwoning en M. Klok; Leendert Amanl zv. B. L. Rem- melzwaal en C. A. Mullens; Jan Wil lem zv. R. van der Ende en E. S. M. van Kouwenhove; Danlölle Maria All ee dv. C. Bouwman en A. M. van der Plas; Tugba dv. A. Mercan en S. Sen; Thomas Robertus Everardus zv. J. van der Meer eo L M. C. van Blok land; Louise Adrlana Margaretha dv. P. Koedam en A. M. Magielse; Remco zv. A. Durleux en J. Varkevlsser; Er- wln Rommert zv. K. Weerstra en G. T. van Beukering; Marloes Maria Geert- ruida dv. C. J. de Vlieger en S. C. M. Langelaan; Mohamed zv. O. Arab en A. Lamrabette; Cliff zv. W. GIJsman en C. P. Bekooij; Michael Cornells zv. N. Ottenhof; Carmel dv. B. Azami en T. M. A. Poort; Anwar zv. P. Hardln en M. Jairam; Cornells zv C. Schaap en M. Berkhelj; Robertus Paulus Fre derlk zv. P. Kerst en F. C. J. van der Wel; Jeffrey zv. N. Heemskerk en G. Zuijderduljn; Janneke Corine dv. P. van Rhijn en A. van Beelen; Sonja Cornelia Maria dv. F. G. M. Keljzer en C. T. M. Veltman; Maartje Elizabeth dv. M. van der Plas en C. M. van Em merik; Daphne Deborah Mary-Ann dv. D. van Oosten en S. L. Blom- maert; Patrick Fabian zv. P. Koster en C. Y. Nteuwenhuls; Esma dv. S. Durmus en S. Aydln; Willem Hendrik zv. H. J. J. de Graaf en J. Pardon; Maurice zv. R. van der Mark en T. G. van Hese; Johannes Hendrik Abra ham Theodorus zv. J. H. Schröder en M. C. H. Bonarius; Johannes Chrlstla- nus Carolus zv. L. C. M. van Maris en C. I. A. A. Bruggeman. Overleden: P. de Graaf, geb 21-4- 1928 man; P. J. L Pfennings, geb 9- 8-1970 man; J. van der Plas, geb 5-3- 1910 vrl. geh. gew. met F. Haasnoot; Pardon, geb 11-8-1895 vrl. geh. gew. met H. Starre; H. La Lau, geb 22-3- 1928 vrl. echtg. van J. H. Remond; C. A. Matthljssen, geb 29-8-1911 man; C. de Jong. geb 10-2-1917 man; H. Oortwijn, geb 9-1-1916 man- L. J. Klauwers, geb 11-8-1910 man; M. M. Muilwijk, geb 25-9-1894 vrl. geh. gew. met J. P, van der Lakken; A. S. Boe- lee, geb 11-1-1894 vrl. geh. gew. met C. J. van der Kaay; J. G. van der Bom, geb 10-5-1910 man; J. P. D. Kennedy, geb 15-11-1928. Gehuwd: M. Odabas en J. M. Koot; E. P. Maas en M. Matthijsse; J. de Vrind en N. Keereweer; M. Wanslee- ben en P. M. Murck; B. Verstraten en S. C. J. M. KleIJn; E. van M. M. H. van Wlttmarschen. derdaj dorp

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 15