Stiefkind cello komt in de schijnwerpers n V Interessant programma van vermoeid Nederlands Kamerkoor Amphitryon van Yon Kleist bij De Appel Jazz Sectie wil legaal worden Muziekprijs voor saxofoniste Olga de Roos Expositie Geluk Collectie- Magritte toch weg uit België Nederlandse exposities in Brazilië bioscopen KUNST CeidócSotruint DINSDAG 17 MAART 1987 PAG0I Britse liedbegeleider Gerald Moore overleden LONDEN De Britse pianist Gerald Moore, tot aan zijn afscheid wereldverm aard begeleider van alle grote zangers en zangeressen ter wereld en bekend als de geestelijke vader van de moderne begelei dingskunst, is het afgelopen weekeinde op 87-jarige leeftijd in zijn huis in Midden-En- geland overleden. Gerald Moore is veelvul dig opgetreden met solisten van internatio nale faam als Kathleen Ferrier, Elizabeth Schwarzkopf, Victoria de los Angeles en Dietrich Fischer-Dieskau en ook Jo Vin cent. Door Moore werd de begeleidings kunst voortaan erkend als een integraal deel van elk recital. Moore zette in 1967 na vijftig iaar een punt achter zijn carrière. Hij schreef zijn memoires onder de titel „Am I Rambo valt Afganistan binnen LOS ANGELES Sylvester Stallo ne heeft aangekondigd dat over vijf tot zes weken de opnamen zullen be ginnen van de film Rambo III. Ram bo zal in de derde episode van de se rie gelijknamige films nog geen spoor van verzwakking of een zachtaardi ger gemoed vertonen. „Rambo blijft zoals hij was: onberekenbaar en ex- filosief, maar volkomen vaderlands- ievend", aldus Stallone's publiciteits- manager. In de film zal de held een mini-invasie plegen in het door de Russen bezette Afghanistan. De film zal in zijn geheel in Amerika worden opgenomen, en de rollen worden ge speeld door in de VS wonende Af- ghanen. PRAAG Vooraanstaande leden van de onafhankelijke culturele or ganisatie Jazz Sectie hebben de Tsjechoslowaakse president Gustav Husak een brief gezonden waarin wordt verzocht om legalisering van de organisatie. De leden werden vorige week veroordeeld tot al of niet voorwaardelijke gevangenis straf, wegens onwettige economi sche activiteiten. De brief is ver zonden aan Husak, het Centrale Comitee van de Tsjechoslowaakse Communistische Partij, de ministe ries van cultuur en justitie en het persbureau CTK. In de brief ze gen de leden dat ze de wet niet hebben overtreden, omdat ze niet wisten dat hun organisatie onwettig was geworden nadat de overkoepe lende Bond van Musici in oktober 1984 door de staat was ontbonden. Jazz Sectie was officieel bij de bond aangesloten. Nadat het proces vorige week woensdag was afgerond, kondigden de voorwaardelijk veroordeelde le den aan dat Jazz Sectie door zou gaan als organisatie. De voorkeur wordt daarbij echter gegeven aan het binnen de wet opereren. DEN HAAG De saxofoniste Olga de Roos krijgt 22 maart de Nederlandse Muziek Prijs, na een concert in de Kleine Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam, waarin zij als soliste te horen is. Olga de Roos studeerde aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam bij Ed Bogaard. In 1983 werd zij tot de studie voor de prijs toegelaten. Zij studeerde vervolgens in Parijs, Bordeaux en in Bazel. De jury kende de prijs unaniem toe. Pe prijs is in de plaats gekomen van de vroegere Prijs van Uitnemendheid. Kan didaten krijgen enkele jaren faciliteiten op het gebied van studie en concerten en doen later nog een tentamen. De toekenning wordt getoetst aan zeer hoge normen van uitvoering. Dit houdt in dat alleen musici voor de prijs in aanmerking komen die zo zeer begaafd zijn dat een internationale solistencarrière een reële mogelijkheid is. INTERNATIONAAL CELLO CONCOURS SCHEVENINGEN DEN HAAG Bij de vele muziekwedstrijden die jaarlijks worden ge houden neemt de violon cello een bescheiden plaats in. De internatio nale concoursen zoals die worden gehouden in on der meer Genève, Mün- chen, Moskou, Brussel, Besan^on en 's-Herto- genbosch zijn meestal ge richt op een andere spe cialiteit. Zo is het in Den Bosch het Vocalistencon cours en in Brussel het Koningin Elisabeth-con- cours met piano en viool. Een internationaal cello-con cours is vrij uniek en het concours dat van 23 maart t/ m 3 april in het Schevening- se Circustheater zal worden gehouden trekt dan ook we reldwijd grote belangstelling. Het concours wordt georgani seerd onder auspiciën van de Adema Zijlstra Stichting, op gericht als eerbewijs aan Mr. A. Adema Zijlstra, die van 1927 tot 1963 was verbonden aan de Maatschappij Zeebad Scheveningen en die de bad plaats deed uitgroeien tot een wereldvermaard muziekcen trum. Stiefkind De violoncello wordt niet al leen in de concourswereld behandeld als stiefkind, het instrument is pas laat tot bloei gekomen. Stiefkind ook bij componisten als Mozart, Beethoven, Mendelssohn, Bruch, zij lieten voor de cello geen soloconcert na. Wel gaf Mozart de cello een belangrij ke taak in de kwartetten ge schreven voor de Pruisische koning Friedrich Wilhelm II, schonk Haydn in zijn kwar tetten veel aandacht aan het instrument, bewees Beetho ven in zijn Tripelconcert en ook Brahms in zijn Dubbel- Marien van Staalen (I) en Godfried Hoogeveen, beiden in de jury van het internationaal celloconcours in Scheveningen. concert hoe te schrijven voor de cello en liet Bruch dat wonderschone „Kol Nidrei" na. Ver boven al die werken staan de zes solo-suites die Bach heeft gecomponeerd, onovertroffen, overweldi gend, technische en muzikale uitdagingen voor iedere cel list. Maar gelukkig is er voor de combinatie cello-piano méér, zoals sonates van Saint-Saëns, R. Strauss, Ba- dings, Bartók, Kodaly, Marti- nu, Mendelssohn, Reger, Escher, Mozart en niet te vergeten Beethoven. Bij de concerten voor cello en or kest staat Dvorók bovenaan, na hem komen Tsjaikowski (Rococo-variaties), Honegger, Martinu, Prokovjev. In een alleraardigst, 4n 1963 verschenen, boekje schrijft C. C. van Rossem als amateur- cellist over „Het onbespeel baar instrument" en hij somt de problemen op die de cel list niet kan oplossen: „Als we eerlijk ziin moeten we toegeven dat net gemiddelde peil van ons spel bedroevend laag ligt, vergeleken met onze vrienden de violisten. Voor het geval u het gevoel zoudt hebben dat mijn ver wijt onbillijk zou zijn mag ik u de cellopartij van Beetho- vens Pianotrio op. 70 nr. 2 in gedachten brengen. In de fi nale schreef Beethoven twaalf maten, die de cel op de ziel geschreven zijn, maar in de duimpositie liggen. Tien tegen één of we struike len over die hoge d en mocht het geluk ons meezitten, dan vallen we gegarandéerd over dat loopje van zestienden in de laatste vier maten". Geen problemen voor de meesters op hun instrument Voor de Italiaan Franciscelli (zo'n naam kan geen toeval zijn), die de eerste solocellist geweest zou zijn, voor Pablo Casals, Gaspar Casadó, Gre- gor Piatigorski, Pierre Four- nier, Paul Tortelier, André Navarra, Janos Starker, An tonio Janigro, Rostropo- witsch, Heinrich Schiff, Yo- Yo Ma, Maurice Gendron, Lynn Harrell e.a. In Neder land kunnen met ere ge noemd worden Anner Bijl- sma, Anton Bouman, Charles van Isterdael, Willem Wille- ke, Gérard Hekking, Max Orobio de Castro, Carel van Leeuwen Boomkamp, Tibor de Machula en uit onze da gen Jean Decroos, Godfried Hoogeveen en Marien van Staalen. Hoogeveen en Van Staalen maken ook deel uit van de jury tijdens het Internatio naal Cello Concours, Manus Willemsen fungeert als voor zitter. Overige juryleden zijn o.a. Dmitri Ferschtmann, William Pleeth en Reine Fla- chot. Volgens de laatste gege vens van organisator Anton de Beer zal het concours 95 deelnemers uit 21 landen tel len. Ruim dertig deelnemers nemen zelf een pianist mee als begeleider, vaste begelei ders zijn Danielle Dechenne, Rinus Groot, Kyoko Hashi moto, Ineke Bosch en Rey- noud Maartense. Uit Neder land komen 15 kandidaten. De jongste Nederlandse deel nemer is Larissa Groeneveld. De jongste deelnemer van het concours is de 17-jarige Jean-Jörg Breuninger. Voor het concours zijn 5 prij zen ter beschikking gesteld van resp. 30.000.-, 15.000.-, f 10.000.-, 5.000.- en een ex tra prijs voor de finalist die de beste uitvoering geeft van het speciaal voor dit concours geschreven werk voor cello en orkest „La songe du ver gier" van Hans Kox. „Een pittig stuk muziek maar bui tengewoon mooi", zo typeert Anton de Beer het verplichte werk. De voorronden zullen wor den gehouden op 23, 24, 25 en 26 maart in drie sessies die aanvangen om 10.00, 14.00 en 19.00 uur. Na afloop van de laatste sessie is de bekendma king van de 18 kandidaten die tot de halve finale zijn toegelaten. De voorronden zijn voor het publiek vrij toe gankelijk. De halve finales worden gehouden op 28, 29 en 30 maart, eveneens in drie sessies, vier deelnemers wor den toegelaten tot de finale op 2 en 3 april met medewer king van het Residentie Or kest o.l.v. Othmar Mégó. Zaterdag 11 april wordt eveneens in het Circusthea ter een galaconcert gegeven door de eerste en tweede prijswinnaar met begeleiding van het Residentie Orkest. De finale en het galaconcert zullen door de AVRO televi sie en radio worden opgeno men en ten dele recht streeks worden uitgezon den. ADRIAAN HAGER In het Circustheater heeft AVRO-voorzitter mr. G.C. Wallis de Vries gisteren de expositie „Muziek in de Beel- cours wordt gegeven. De ex- dende Kunst" geopend, die positie omvat zo'n zestig daar ter gelegenheid van het schilderijen, aquarellen, teke- Internationaal Cello Con- ningen, Kleuretsen en sculp turen van driendertig Neder landse kunstenaars, die hun visie geven op de relatie tus sen muziek en beeldende kunst. Onder hen bekende kunstenaars als Jeroen Hen- neman, Kees Andrea, Henri Bol, Jef Diederen, Piet Klaasse, Sam Middleton en Joop Sjollema. Het gaat hier om een verkooptentoonstel ling, georganiseerd door gale rie Kadans in samenwerking met de concours-organisatie. Nederland» Kamerkoor o.l.v. William Christie met medewerking van Stephen Stubbs en Jonathan Rubin, luit, Vincent de Kort, cello, Annema- tie Lasla, gamba en Bernard Winse- miue, orgel. Oud Katholieke Kerk in Oen Haag. Het was een uitzonderlijk ge kozen, maar ook een uitzon derlijk zwaar programma, dat het Nederlands Kamerkoor o.l.v. William Christie gister avond in de stampvolle Oud Katholieke Kerk zong. Zo zwaar, dat het ons niet ver wonderde, dat het ten langen leste vermoeid raakte en de klank minder geacheveerd werd. Programmathema was Sweelinck en Frankrijk, waar door men kennis kon nemen van de Franse stijlinvloeden bij Sweelinck en de invloed van de Italiaanse barok als basso continuo en de stile con- certato, de concerterende stijl. Een schitterend geheel van vocale kunst, ondersteund ddbr luiten, gamba en orgel, in de schitterend erbij passende uniek barokke kerkruimte. Toch ik weet niet hoe het andere toehoorders is vergaan. Maar ik vond de polyfonie van Sweelinck ronduit fascine rend: Chantez Dieu met de steeds wisselende contrapunti- sche omspelingen van de can- tus firmus leidt mijns inziens rechtstreeks naar de alom be kende Bach-motetten, waar van Singet dem Herrn een grandioos voorbeeld is. En wat te zeggen van de lange, op de adem gedragen lijnen in zijn De Profundis. Ja Sweelinck en zijn wat iongere Franse tijdgenoot Guillaume de Bou- zignac (het Salve Jesu en het Jubilate Deo zijn onvergetelij ke ervaringen) werden voor mij de hoogtepunten. En mag ik het eerlijk beken nen, dat de Italianiserende Li tanies la Vierge van Etienne de Moulinié en het Te Deum van Charpentier mij in hun to taliteit minder aanspraken? Natuurlijk waren er prachtige momenten in beide werken, maar de componeertrant bood mij te weinig afwisseling, hoe interessant het ook was de Ita-, liaanse stijlelementen en hun toepassing te kunnen volgen. En de vermoeidheid sloeg hier ook duidelijk toe. NOES KOKEE Peter Tuinman, Mirjam Sternheim en Gerard Thoolen spelen de hoofdrollen in de nieuwe Neder landse speelfilm „Van geluk gesproken", naar het boek van Marijke Höweler. De film, over een liefdesrelatie van een Amsterdamse studente (Sternheim) met een hoogleraar (Tuinman), wordt ge regisseerd door Pieter Verhoeff en geproduceerd door Rob Houwer. Er zijn verder rollen wegge legd voor Olga Zuiderhoek, Geert de Jong, Arend Jan Heerma van Voss en Loudi Nljhoff. BRUSSEL Een belang rijk deel van het werk van de beroemde Belgi sche surrealist René Ma- gritte zal waarschijnlijk niet voor België behouden kunnen blijven. De erfge namen van de in 1967 overleden schilder heb ben te kennen gegeven dat zij de uit ruim 150 kunstwerken bestaande nalatenschap van Magritte binnenkort in Londen zullen laten veilen. De collectie is minstens vier miljoen gulden waard. De twaalf tot nu toe bekende erfgenamen hebben voor een deel pas door de na speuringen van de Belgi sche justitie vernomen dat zij familie van Magritte zijn. Magrittes vrouw overleed vorig jaar. België had speciaal voor de Magritte-werken een speciale regeling in het leven geroepen waarbij successierechten be taald kunnen worden met kunstwerken. Maar de erven van Magritte rekenen er ken nelijk op dat een veiling toch het voordeligst is, ondanks de erfenisrechten van soms ze ventig procent per kunstwerk. Minister Philippe Monfils, voorzitter van de Waalse ge meenschap, had bijna twee miljoen gulden over voor 27 doeken, maar dit bod is door de familie afgeslagen. De voornaamste doeken van Magritte bevinden zich in mu sea in Brussel, Antwerpen, Londen en New York. Voor de schilderijen van Magritte worden nog steeds zeer hoge prijzen betaald. In 1984 bracht het doek „La Corde Sensible" op een veiling van Sotheby in Londen nog ruim een miljoen gulden op. RECIFE De Nederlandse consul Steven Ramondt opent overmorgen in Recife, in het noordoosten van Bra zilië, drie exposities met wer ken van de schilder Albert Eckhout, foto's over Amster dam en historische kaarten uit de periode dat het noord oosten van Brazilië een Ne derlandse kolonie was. De exposities zijn georganiseerd op initiatief van het Neder- landse consulaat in Rio de Janeiro. Zij herinneren eraan dat precies 350 jaar geleden Prins Maurits van Nassau in Recife aankwam en daar praktisch een nieuwe stad bouwde, aanvankelijk Mau- ritsstad geheten. Zeven jaar lang bouwde Maurits, met de hulp van ruim tienduizend andere Nederlanders en de plaatselijke bevolking vele bruggen, legde kanalen aan, verbeterde de agrarische pro- duktie en liberaliseerde de bestuursstructuren. Schilders als Frans Post en Albert Eckhout legden in een groot aantal werken het le ven in het „Nederlands-Bra- zilië" vast. Kort na het ver trek van Maurits maakten de Portugezen een eind aan het Nederlandse kolonialisme in Brazilië. Nu herinneren slechts de vele Nederlandse achternamen in de Brazili aanse telefoongidsen aan die tijd. Wil van Kralingen. DEN HAAG Toneel groep De Appel heeft dit seizoen het drama „Amp hitryon" van Heinrich von Kleist op het repertoi re gezet. Het stuk, geregis seerd door Hans Croiset, gaat op 27 maart in het ei gen theater in Schevenin gen in première. Nieuwelingen bij deze produk- tie zijn Alexander van Heteren en Porgy Franssen in de rol van respectievelijk Jupiter en Sosias, de verleider van Amp- hitryons vrouw en de knecht van de krijgshaftige aanvoer der der Thebanen. Tot de ove rige uitvoerenden behoren Stef Feld, Aus Greidanus, Wil van Kralingen, Trudy Labij en Hugo Maerten. Na een reeks uitvoeringen in het Appel-the ater tot 4 april reist de voor stelling door het land, tot eind april, waarna de productie op nieuw in Scheveningen is te zien. Von Kleist schreef zijn stuk in 1805 naar aanleiding van het drama in verzen dat Molière er in 1668 van had gemaakt en die hiervoor de bewaard ge bleven tekst gebruikte van de Romeinse komediedichter Plautus. Het verhaal is dat van de god Jupiter die in de huid kruipt van Amphitryon om diens vrouw te kunnen verlei den, terwijl zijn dienaar Mer- curius vermomd als Amphy- trions knecht meespeelt. De geestige komedie over frivole connecties van goden met aardse stervelingen kreeg een eigenzinnige bewerking van Von Kleist, waarin niemand er heelhuids vanaf komt. Voor een uitge 01 agenda, ook voor mende dagen, raailjSB men „UIT", de grat jge kelijkse bijlage vantder krant. ne t iekc ALPHEN A&J DEN RUU ROCINEMA I (Van Bofl straat 6, tel. 01720-2080(1 der (al); 18.30, 21.15. 13.30. EUROCINEMA fl treat (al); wo. 13.45. Hs«d ridge (12); 18.30, 21.1Sip h< ROCINEMA III: Ferrla Bhrvl; day off (al); 18.45, 21| at speurneuzen (al); wo. EUROCINEMA IV: No»£ (12); 18.30, 21.00. wo. oofden. blee LEIDEN LUXOR (Statk,pn. 19. tel. 071-121239); NoP (12); 19.00, 21.15. Da zen (al); wo. 14.30. L. STUDIO (Steenstraat ï^l 124130): Labyrinth (alH 1 Heartbreak ridge (12) 21.15. Betty Blue (16); with a View (16); Dundee (al); Flodder (al)J 19.00, 21.15. e TRlANOlj straat 31. tel. 123875): treat (al); 14.30, 19.00, e REX (Haarlemmerstrai tel. 071-125414); Blond (18); 18.30, 21.15. NOORDWIJK e LIDO 1 (Pr. Bernhardstraat 01719-12800): Top gun dl. 21.15. Ratelrat (12); 19.00. KATWIJK CITY THI (Badstraat 30, tel. 01718- Ruthless people (al); wol 19.00, 21.15. ma. dl. 21.15. e CITY THEATER cats (al); tijden zie City l.l THEATER III: Top gun (i zie City I. e CITY THEAl Naked gates (16); tijden I beh. wo. Peter en de vli autobus (al); wo. 14.45. J)RE VOORSCHOTEN GRELad (tel. 01717-4354): De up, (12); 20.15. wo. ook 15.4' KINDERVOORSTELLING all< Assepoester; wo. 14.00. jpite WASSENAAR e ASTI 01751-13269): De dood handelsreiziger (12); 20.(l1*e f ha DEN HAAGe ASTA 1 (Si nol tel. 463500): Blonde De" 14.00, 19.00, 21.30. Crocodile Dundee (al); 18.45, 21.15. ASTA 3: g1; Sue got married (al);'ver 21.30. BABYLON 1 centrum Babylon, tel. Children of a leaser 14.00, 19.00, 21.30. BAPuei 2: Night mother (16); 19.00. 21.30. BABYliver The fly (al); 14.00, 18.45, cai CINEAC 1 (Buitenhof i® 630637): No mercy (12);! 18.45, 21.30. CINEAC' color of money (al); 18.45, 21.30. CINEAC kwise (al); 18.45, 21.30. ook 14.00. EURO' (Leyweg 910, tel. 667061 deus (al); 16.00, 20.00. om 16.00. METROI (Carneglelaan. Flodder (al); 14.00, 18.4! METROPOLE 2: The money (al); 14.00. 18.45,1 METROPOLE 3: A a view (16); 14.00, I8.45jerii METROPOLE 4: Out (al); 14.00, 20.30. LE 5: Oe aanslag (al); 20. niet om 14.00. ODEON rengracht 13, tel. 462400|der der (al); 13.45, 18.45, Hie ODEON 2: Dutch tra^n 13.45, 18.45, 21.30. O ML Heartbreak ridge (12); 20.00. ODEON 4: Bi u< school (al); 13.45, 18.45,1 pk LE PARIS l(Kettingstrajors tel. 656402): Meisje min (18); v.a. 12.00. LE Pr Suzie Superstar II (11 12.15. PARIS 3: Dark! (18); v.a. 12.30. HAAG! HUIS (Denne 459900): Zaal 19.30, 21.45. Zaal 2: Vrod dood; 15.00, 19.30. wo. iPe,n 15.00. She's gotta 21.45. Paris Texas; 14.01) lezing Prof. Bill Stott „Visij In the USA") Zaal 3: li 21.45. wo. 16.00. ChsT miss Bishop; ma. Rumbj di. No down payment; v tnU KINDERVOORSTELLING!; ASTA 3: Labyrinth; t CINEAC De speurn wo. 14.00. EURO Pinkeltje; wo. 14.00. POLE: Repelsteeltje; wo.li FILMHUIS: Samson A| wo. 14.30. Stormboy; v ZOETERMEER PROM 1,2,3 (Promenade 7, tel 511313): Flodder (al); 20.f ook 14.00. About last nigf 20.00. De speurneuzen (I 14.00. Blonde Dolly (l6)jo Dutch treat (al); wo. 14.0T •f 0< IRI Haagse Vlooienmaiier ppi niet meer g op zondag [rle DEN HAAG De markten van oi Frans Senf mogen nl| op zondag worden gej Daarom is de voor z> april geplande markt Haag verschoven naai dag 11 april. De op zal april aangekondigde markt in Houtrust blff0 handhaafd. De Rotterdamse heeft organisator Fr; afgelopen vrijdag ver tot een voorwaardelijl boete van 7000 gul gens het vonnis zou deelnemers hebben tot het uitoefenen drijfsmatige handel, deze uitspraak wil orj, Senf deze week beroe] kenen. GRATIS ELKE WOENSDAG n

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 14