Dood doder dan ooit GEESTELIIK LEVEN/OPINIE kerk wereld Hervormde Kerk peilt negatieve ervaringen met sociaal stelsel Vaticaans embryo-document is juist uitdaging £eidóc6otvca/tf ell brieven lezers Eeidóe Goura/nt ZATERDAG 14 MAART 1987 PAG1 door Marinus van der Berg Terugschrikken Petrus is de tweede mens langs de weg. Sommige mensen en sommi ge momenten en bewegingen in de geschiedenis schilderen Petrus graag af als 'de rots, de rotsvaste, de onwrikbare'. Een rots geeft vas tigheid. In de Reformatie is een ge liefd lied: 'Vaste rots van mijn be houd'. Ik heb het vaak gezongen met demente bejaarden in het ver pleeghuis. Die vaste rots was dan Jezus aan wie zij houvast hadden in die periode van hun leven waarin ze nog zo weinig eigen houvast hadden. In je leven kun je een die pe behoefte hebben aan een rots. Er is ook een andere kant aan die rots. Het kan ook gebeuren dat je op een rots vastloopt. Je loopt er op stuk en lijdt er schade aan. We kunnen ons ook beschadigen aan iemand die zich als een rots op stelt. Daarom is het beeld van de Kerk als een rots door de eeuwen heen dubbelzinnig. We vergeten wel eens wat gauw de vele schip breukelingen. Vandaag ontmoet ik een mens langs de kruisweg die me sympathiek is. Ik zie iets heel men selijks in hem. Ik zie zijn zwakke kant en daarom kom ik met hem in gesprek. Die Petrus, die 'de eerste' wordt, schrikt terug op een cruciaal moment en zegt 'ik ken Hem niet'. Later wordt er van hem verteld dat hij naar buiten ging en bitter huilde. Een ander menselijk moment. Hij ziet onder ogen wat hij gedaan heeft en zo is hij anders dan Judas. Ik wil graag Petrus erkennen als de eerste volgeling vanwege die zwak ke kanten. Rotsvaste zekerheden schrikken af en scheppen afstand, maar mensen die hun vragen, hun twijfels en hun niet zo moedig zijn durven te tonen, brengen nabij. Bij hen voel ik me vertrouwder en veili ger dan bij hen die alles met zeker heid weten. De eerste volgeling die leiding mag gaan geven aan de voortgang van de Weg 'deed het in zijn broek' toen hij in de nacht van lijden en verraad oog in oog met 'de gezondene van God' kwam te staan. Hij is mij sympathiek omdat het aan geloven een menselijke gestal te geeft en niet alleen voor rechtlij- nigen is weggelegd. Voor mensen zonder twijfel. Zijn die er trouwens? Petrus is me sympathiek, maar ik mag hem ook niet te snel 'inpak ken'. Hij stelt me ook lastige vra gen. 'Wie ben jij dan?', vraagt hij. 'Hoe kies jij dan als het erop aan komt?' 'Of schrik jij dan ook te rug?' Misschien wel zonder bitter te wenen. Aan Petrus wordt na Pasen een belangrijk woord meegegeven, nadat Hem driemaal is gevraagd: 'Heb je Mij lief'. In de nacht ont kent Petrus driemaal als hem ge vraagd wordt: 'Ken je Hem?' Het woord dat Petrus wordt meegege ven is: „Hoeden". Dat is het crucia le woord voor leiding geven, voor pastoraat, voor ieder die de Weg van het Kruis niet wil verloochenen. Er niet voor terugschrikken om el- kaars hoeder, herder, te zijn. Dat kan vergaande gevolgen hebben. Ik las in de zomer het boek van Harrie Nouwen 'Liefde in een gevaarlijk land' over een Amerikaanse pries ter die werkte bij de armen in Gua temala. Zijn keuze voor de armen betekende ook zijn dood. En over kwam niet in de zestiger jaren het zelfde de priester Harm van Vilste- ren uit Boerhaar tijdens zijn werk op de Philippijnen? De opdracht tot 'hoeden' kan vergaande gevolgen hebben, die je doen terugschrik ken. Het kan al in kleine kring ge beuren als er gesproken moet wor den, maar gezwegen wordt. Petrus die me sympathiek is, is dezelfde die me naar buiten laat gaan om te wenen en die me wakker houdt, opdat ik niet te snel tevreden ben en ga rusten op eigen gelijk. Petrus is ook in die zin leider dat hij me zwakke plekken laat zien, zoals hij zijn zwakke en kwetsbare plek laat zien. Höffner: Groenen medeschuldig aan AIDS KEULEN Volgens de voorzitter van de Duitse RK bisschoppenconferentie, kardinaal Joseph Höffner, gaan de Groenen met hun eis seksueel verkeer met wisselende partners en homoseksuele relaties gelijk te stellen aan het huwelijk niet alleen in tegen de Duitse grond wet. Zij bevorderen daarmee ook de versprei ding van de ziekte aids. Höffner zei dat na af loop van de vergadering van de bisschoppen conferentie in Keulen. Hij herhaalde zijn op vatting, dat rooms-katholieken niet op de Groenen kunnen stemmen, omdat zij naar zijn mening de bescherming van het ongeboren le ven door de overheid hebben prijsgegeven en het huwelijk als instituut op de tocht zetten. Jaag de natuur weg en ze keert in draf terug. P. N. Dostouchee BEZINNINGSDAGEN OVER BEGELEIDING IN 'VERLIESSITUATIES' 11 11 ASSEN De huidige cultuur weet steeds min der raad met lijden, ver driet en de dood. Daarom is de dood doder dan ooit. Alles wordt steeds meer verdrongen, zodat het verwerken van verdriet steeds moeilijker is. Dit zei pastor M. van den Berg gisteren in Assen, waar themadagen in het bisdom Groningen over het verwer ken van verliezen werden ge presenteerd. Van den Berg heeft landelijke bekendheid gekregen op het terrein van pastorale zorg aan zieken, ou deren en stervenden. De themadagen zijn opgezet door het Diocesaan Pastoraal Centrum in Groningen samen met een aantal andere rooras- katholieke instellingen. Het uiteindelijke doel is een bete re pastorale begeleiding in de parochies van mensen „in verliessituaties". Bepaalde vormen van pasto raat worden steeds meer door vrijwilligers uitgevoerd. Dit is het gevolg van nieuwe ont wikkelingen in de RK Kerk alsmede van het teruglopend aantal priesters. Het vrijwilli- gerspastoraat blijkt, vooral in wat moeilijker situaties, slechts alleen zin te hebben als het door pastor en paro chie wordt geaccepteerd. Op de diocesane themadagen gaat het niet alleen om sterf gevallen, ma*ar ook wordt ge dacht aan onder meer de ge volgen van een echtscheiding, definitieve verwijdering tus sen ouders en kinderen, gees telijke aftakeling bij naaste familieleden en kinderloos heid. Bepaalde vormen van ver driet worden niet als zodanig erkend, zo zei Van den Berg, bij voorbeeld een miskraam of een doodgeboren kind. Ver der zijn er situaties die kerke lijk of maatschappelijk nog een taboe zijn, zoals onge huwd samenwonen. Als zo'n relatie wordt verbroken, wordt dit vaak niet als een ernstige crisis voor de betrok kenen beschouwd. De opvat ting als zouden jongeren met hun relaties maar wat aan rommelen, is „absoluut niet waar," aldus Van den Berg. „Die opvatting verhindert ons in te zien wat hier aan de hand is." Ook ongewenste kinderloos heid kan tot een ernstige cri sis leiden. Zulke echtparen (ongeveer 13 procent van de oudere generatie, 7 tot 10 pro cent van de jongere generatie) hebben ongeveer tien jaar no dig om dit te accepteren. In de kerk is er nog weinig na gedacht over het recht op kin deren. Met zijn veroordeling van alle vormen van kunst matige bevruchting „walst kardinaal Ratzinger over deze gevoelens heen". Het is volgens Van den Berg nodig dat de mensen weer baarder worden tegenover de professionalisering van het begrafeniswezen en ook te genover sommige pastores. Naar zijn mening wordt een overledene veel te snel uit huis gehaald. Daarbij spelen commerciële overwegingen vaak een rol. Begrafenison dernemingen met een eigen aula zijn in dit verband veel minder geneigd aan de wen sen van de nabestaanden te gemoet te komen. „Vanaf het moment dat iemand is overle den, is hij vermist," aldus Van den Berg. Ook keerde hij zich tegen pas tores die alles voor de nabe staanden willen regelen en vaak uniforme rouwdiensten houden. Het afscheid van een overledene verdraagt naar zijn mening geen anonimiteit. Hii constateerde de laatste tijd ook in protestantse kringen nieuwe aandacht voor het ge denken van de overledenen. DRIEBERGEN De Nederlandse Hervormde Kerk wil gegevens verzamelen over de negatieve gevolgen van het nieuwe stelsel van sociale zekerheid. Die ge gevens zullen worden aangeboden aan de Tweede Kamer als die het nieuwe stelsel gaat evalueren. Volgens de hervormde Generale Diakonale Raad (GDR), die de plaatselijke diakonieën heeft opgeroepen negatieve erva ringen van mensen met het nieuwe stelsel door te geven, is „een niet gering aantal mensen in inkomen achteruit ge gaan". De GDR raadt de diakonieën in die gevallen aan in contact te treden met organisaties van uitkeringsgerechtigden. Verder dient de diakonie zich af te vragen of er ten gevolge van de stelselwijziging acute noodsituaties zijn ontstaan, of er tijdens het kerkelijk bezoekwerk signalen worden opgevangen, of de toezegging van vrijwillige bijdragen aan de kerk terugloopt en of er op scholen iets zichtbaar wordt van financiële proble men, aldus de GDR in een brief aan de plaatselijke diako nieën. Politici hebben meermalen gevraagd om verhalen die aan di akenen bekend zijn, aan hen door te geven. Met het doorge ven van de gevens die voor 15 mei binnen moeten zijn, wil de GDR de overheid wijzen op haar roeping de gerechtigheid te betrachten ten aanzien van sociale vraagstukken. De Congregatie voor de Geloofsleer heeft deze week een uitvoerige In structie gepubliceerd over het menselijk leven in zijn beginfase en over de menselijke voortplanting. Het document wil ant woord geven op een aan tal dringende ethische vragen die gerezen zijn vanwege de nieuwe me- disch-technische moge lijkheden om de voort planting in regie te ne men. Mag vanuit humanitair ge zichtspunt alles gedaan wor den wat er technisch mogelijk is, of binnenkort mogelijk zal worden? Allerlei handelingen zijn thans mogelijk met men selijke embryo's, zowel in het lichaam van de vrouw als in het laboratorium. De vragen leven vooral in het rijke en hoog ontwikkelde Westen. In ons land publiceerde de Ge zondheidsraad in oktober 1986 een rapport over kunstmatige voortplanting, waarbij een aantal ethische standpunten ingenomen werden. Het is op zichzelf verheugend dat ook vanuit de leiding van de Rooms-Katholieke Kerk, die zichzelf als „deskundige in humaniteit" beschouwt, een bijdrage geleverd wordt aan een actuele discussie; dat er geargumenteert wordt vanuit verstandelijke morele begin selen, die op hun beurt in het licht van het christelijk geloof worden beschouwd. Dit blijft verheugend, ook wanneer je het met enkele van die more le beginselen en redeneringen niet eens zou zijn. Het is van belang te weten dat het hier niet over geloofs leer gaat, maar over moraal of zedenleer. In de katholieke moraal spelen naast geloofs punten, ontleend aan de bij belse openbaring, zoals bij voorbeeld over de waardig heid van elke mens, zijn schepping en roeping door God, ook verstandelijke in zichten een grote rol en ten slotte de opgedane praktische ervaring. De laatste twee ken-bronnen hebben gelovigen en niet-ge- lovigen met elkaar gemeen. Daarom heeft een verklaring over de moraal een ander ka rakter dan een document over het geloof. Men mag en moet de kracht van de geboden ar gumenten wegen, de resulta ten van de praktijk op hun heilzame of onheilzame wer king meewegen, en niet slechts letten op wat er voor geschreven of afgekeurd wordt. Wanneer men gegron de tegen-redenen heeft, kan ook een lid van de katholieke kerk van mening blijven ver schillen met de kerkelijke lei ding; niet over de geloofsprin- cipes, doch wel over de prak tische conclusies en over de weg daar naar toe. Dan be hoort er een dialoog met de kerkelijke leiding op gang te komen. Wat is de inhoud van de In structie? Zij gaat over twee onderwerpen. Ten eerste in grepen in het menselijk leven in zijn begin-fase, namelijk vanaf de conceptie. Wat is de „status" van een embryo Wat mogen de biologische in genieurs en de twee verwek kers er wel en niet mee doen? Het ethische beginsel, ge steund door het geloof, luidt hier: het embryo is een men selijk wezen en moet, gelijk een persoon, geëerbiedigd worden vanaf het eerste ogenblik van zijn bestaan. Vervolgens wordt een aantal vragen beantwoord: is prena tale diagnose geoorloofd, mag men embryo's opereren, mag men wetenschappelijk onder zoek doen met levende en met dode embryo's, mag men ze invriezen, mag men de em bryo's die na kunstmatige be vruchting niet ingeplant wor den, vernietigen, mag men er handel mee drijven? De rode draad doorheen de antwoor den is telkens het therapeu tisch beginsel: al wat de ont wikkeling en gaafheid van het embryo bevorderd is ge oorloofd, al wat hier tegenin gaat, of ook tegen het ver schuldigd ontzag, is ongeoor loofd. De plaatsruimte is te kort om uitvoerig op dit eer ste deel in te gaan. Ik acht deze tekst van belang voor de betreffende medische specia listen en biologische inge nieurs en voor de centra waar men aan wetenschappelijk onderzoek en aan behandelin gen doet. Het tweede deel gaat over de technieken om een conceptie tot stand te brengen: de reeds lang bekende kunstmatige in seminatie die technisch niet moeilijk is, en de sinds enkele jaren bekende techniek van de kunstmatige bevruchting. Verzet Over dit onderwerp worden twéé morele beginselen gefor muleerd. Vooreerst: menselij ke voortplanting behoort bin nen het huwelijk gerealiseerd te worden. Hieruit wordt af geleid dat gebruikmaking van de gameten (sperma of eicel len) van een derde, een do nor, door en voor een echt paar niet geoorloofd is: de zo genaamde heterologe be vruchting. Vervolgens: men selijke voortplanting behoort (bovendien) het resultaat te zijn van de geslachtsgemeen schap, de zogeheten huwe lijksdaad. Hieruit volgt dat ook de kunstmatige bevruch ting met sperma of eicel van de eigen partner ongeoorloofd is: de zogenaamde homologe bevruchting. Het is te verwachten dat met betrekking tot dit tweede on derwerp de Instructie veel verzet zal ontmoeten bij ka tholieke gelovigen in het alge meen, artsen, moraaltheolo gen en bij katholieke zieken huizen. Voor ingewijden in de kerkelijke zedenleer bevat dit deel nauwelijks iets nieuws. Het is een herhaling van ker kelijke uitspraken uit de vijf tiger jaren over de kunstmati ge inseminatie en een toepas sing hiervan op de nieuwe technieken. De afkeuring van de homologe bevruchting is de logische keerzijde van de kerkelijke afkeuring van de anti-conceptie: het ene oor deel staat of valt met het an dere. Ik verwacht niet dat de katholieke echtparen wie het De instructie van de Congregatie voor de Geloofsleer. aangaat, nu in gewetensnood zullen komen. Tegen de af keuring van elke heterologe bevruchting zijn redelijk ster ke ethische tegenargumenten te geven. Men moet zich ech ter wel realiseren dat er dan veel dringende morele vragen open blijven of open komen: heeft een niet-gehuwd paar, heeft een alleenstaande vrouw een moreel recht op zulke behandelingen? Heeft er eigenlijk iemand recht op een kind? Hoeft een medicus zich slechts te laten leiden door het beginsel: de klant is koning? Zo niet, waar haalt hij dan zijn ethische maatsta ven vandaan? De instructie heeft nog een derde deel over de verhou ding tussen morele beginselen en burgerlijke wetgeving. Dit is een zaak van groot belang, ook voor hen die zich door andere beginselen laten lei den dan de Congregatie aan geeft. Ik meen, dat de Instructie een uitdaging is voor allerlei ka tholieke instellingen, groepen en personen om zich reken schap te geven van hun more le beginselen, van hun erva ringen in de praktijk en van hun beleid. Snelle afwijzing, gemakkelijke terzijdelegging van dit document, overgaan tot „business as usual" zou geen passende reactie zijn. Met name het onderwerp van het eerste deel is zodanig, dat élk verstandig woord, elke verwijzing naar Gods beloften en bedoelingen ons in dit ver band zeer welkom zal moeten zijn. THEO BEEMER De auteur is lector in de mo raaltheologie en hoofd afde ling medische ethiek aan de Katholieke Universiteit te Nijmegen. Prinsheerlijk leven In de al jaren aanslepende oorlog tussen Privé en ledei rbij het koningshuis heeft het roddelblad opnieuw een nede holi geleden. De vier kinderen van prinses Irene kunnen jof voorlopig bevrijd weten van hen hinderlijk volgende ge slaggevers en fotografen. Ze zullen weliswaar niet de 1 van de anonimiteit genieten, want voor leden van d< i L( ninklijke familie is dit niet weggelegd. Maar ze hoeven niet voortdurend geschaduwd te weten als in de een beste spionagefilm. rs wm er* Het is de uitkomst van het zoveelste juridisch gevechi sen leden van de koninklijke familie en de „populaire die zo graag onthullingen levert aan een nieuwsgier goedgelovig lezerspubliek. Prins Bernhard heeft jaren den namens zijn tweede dochter het Duitse blad Neue aangeklaagd. Ook Privé heeft al een reeks veroordeli achter de rug. Met name van prins Claus is bekend dat I „openbare seksuele schrijftafelfantasieën" die het bla drukt diep veracht. Zelf was hij er met de koningii slachtoffer van, en ruim een jaar geleden hun zoon Wi Alexander. De sleutelgatloerders hebben hun fantasie! die gevallen moeten herroepen en elke keer na zo'n 1 hielden zij zich enige tijd rustig. MaAR ook elke keer na zo'n affaire is de koninklijke jj lie minder geneigd zaken naar buiten te brengen die we |ar( niet noodzakelijk openbaar gemaakt moeten worden waarvan toch moeilijk gezegd kan worden dat ze de pr .pe sterk aantasten. Sterker nog: zaken waarvan op prijs a gesteld dat leden van de koninklijke familie er hun m< ge over kunnen geven. Zo lijdt de gehele pers onder de fyg reikbaarheid van de leden van het Koninklijk Huis, di dens buitenlandse reizen zich wel eens toeschietelijker tegenover de media. Slechts in sporadische gevallen is P' openheid die men in de huidige samenleving mag verv ten: rondom de ziekte van prins Claus en tijdens het in< ncj( wekkende interview bij gelegenheid van zijn zestigste MEER openheid zou een goede remedie zijn tegen zieki nieuwsgierigheid. Bij een beter voorlichtingsbeleid vtei het Koninklijk Huis krijgen bladen als Privé wellicht m kans hun verzinsels en suggestieve „onthullingen" ai man of vrouw te brengen. En dat is toch het enige dat b ST bladen telt: het verkoopcijfer. Toen de publicaties over Claus de lezers gingen ergeren en er kritiek kwam op dactie van Privé, was de prins ineens geen nieuws me werden de verhalen gestaakt. Het is te betreuren dat zers van het blad zich niet wat sneller ergeren aan derg Is publicaties, of het nu een prins betreft of een ander be err persoon. Want dit zou effectiever zijn dan de boete d r" rechter nu heeft vastgesteld voor het geval het blad de deren van prinses Irene weer op de hielen zit. Toenemende bewolking DE BILT (KNMI) Een klein lagedrukgebied in de bo venlucht is gisteren van noord naar zuid over het westen van het land getrokken. Er was wat meer bewolking en de wind waaide niet meer zo strak uit het oosten. Vandaag begon de dag met zonnige pe rioden, spoedig neemt echter de bewolking toe op de nade ring van een storing uit het westen. Er valt dan uit deze bewolking nog geen neerslag. De temperatuur loopt na de koude nacht in de middag op tot ongeveer 3 graden. De wind draait van oost naar zuid en is zwak tot matig. Morgen zou er wel een sneeuwbui kunnen vallen. Dan is de wind naar het noordwesten ge draaid. Het blijft de komende dagen nog koud. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor morgen en maandag: Zuid-Scandinavië: vooral mor gen in zuidwest-Noorwegen sneeuw, elders overwegend droog met wolkenvelden. Vooral 's nachts wat minder koud met temperaturen rond het vriespunt in het zuidwes ten tot rond -10 graden landin waarts. 's Middags dicht bij 0 graden. Britse eilanden: half tot zwaar bewolkt. Af en toe wat regen, vooral in het noordwesten. In Schotland ook wat sneeuw. Middagtemperatuur tussen 10 90 graden in het zuidwesten graden in Schotland Duitsland: half tot zwaa wolkt. Van noord naar enige sneeuw. Overdag boven nul, 's nachts tot wegend licht afnemende i Benelux: vooral morgei |)i tend enige sneeuw. Mi$ temperatuur enkele boven nul. 's Nachts vorst tot rond het vriespi Frankrijk: in het noordi lijke deel half tot zwaai wolkt en mogelijk wat snt elders perioden met zo droog. Middagtemper van 3 graden in het noor ten tot rond 12 graden ii zuiden en zuidwesten. Alpengebied: aan de noo de half tot zwaar bewoll af en toe wat sneeuw, meer naar het oosten. Aa zuidzijde droog en pen met zon. Middagtemper in de zuid- en westdalen 10 graden, in de noon oostdalen 0 tot 5 graden. I dengrens 's middags tif 1000 meter hoogte in het j westen tot aan de grond ii noordoosten. Spanje, Portugal: in m J west-Spanje en in het zuir ten af en toe bewolking, overwegend droog, elders nig. Middagtemperatuur 12 graden in het noorde^ 21 graden in het zuidoosl Italië, Joegoslavische kus rioden met zon, maar mc j zuid-Italie en maand: midden- en zuid-Italië pla Tl Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Mens en maatschappij De maatschappij heeft kinde ren nodig om niet te minderen in aantal burgers en zo te kun nen voortbestaan. Daartoe moet er seks worden begaan van volwassen mannen met volwassen vrouwen. En liefst moeten de ouders, voor de goedkoopte, hun kinderen zelf opkweken, dus zo mogelijk trouwen. Alle andere vormen van seks zijn dus, voor de maatschappij, nutteloos en, als dit vaak gebeurt, al spoedig bedreigend. Naarmate ze de nuttige manier vervangen. Het maatschappelijk instinct doet de mensen, die immers zeer afhankelijk zijn van de maat schappij, beseffen waar hun belang ligt, hun voordeel, n.l. bij een welvarende maatschap pij. Hun inzicht in en hun oor deel over de medemens onder werpen zich aan dat besef en het juiste begrip voor andere mensen blijft uit. Vandaar dat de burgerij deze andere vor men verafschuwt en vandaar dat de strafwet deze be schermer van de maatschap pij als het maar even kan, zich daar tegen keert. Hoezeer ook deze andere vormen niet minder geschikt zijn om de mensen gelukkig te maken. W.L. Dekker, DEN HAAG. Bio-ethiek (2) O nee, de paus en de leden van de Congregatie van de Geloofsleer zijn geen domoren! Een briefschrijver, die dit zelf stelt, weet het desondanks be ter. En vervolgens zet hij de beminde gelovigen er toe aan het document over de bio- ethiek niet serieus te nemen. Hij ziet echter één ding over het hoofd: „Qui mange du Pape, en meurt!" Mr.J.D. Hermans-Lebert, DEN HAAG. (Naschrift: Het betoog van de betrokken briefschrijver ging over de vraag of het document van de Congregatie voor de Geloofsleer in Rome als een onfeilbare uitspraak van de r.k. kerk dient te worden be schouwd. Redactie). Tegenstelling Organisatie over abortus in de Sovjet-Unie. Conclusie: de Russische vrouw ondergaat ge middeld zesmaal in haar leven een abortus! Het aantal Russi sche meisjes en vrouwen van jong tot oud bedraagt 140 mil joen. Gedurende hun leven zijn ze samen dus „goed voor" 840 miljoen abortussen of „On nozele kinderen", om de posi tieve kant van deze treurige zaak maar eens te belichten. Een jaar of wat geleden zag ik een tv-documentaire van een ploeg Japanse volkenkundigen en filmers. Het ging over de Mendibaus, een stam uit Nieuw-Guinea. Het waren stoere steentijdkerels die het aan potentie niet leek te ont breken. Zij vertelden, dat ze zich na de geboorte van een kind drie jaar onthielden van seksueel verkeer, om hun vol gende kind meer kans op ge zondheid te geven. Wat een te genstelling tot de manier waarop men een en ander te genwoordig in onze streken meent te moeten regelen! G. Homminga, DEN HAAG. Selectie (5) Lichamelijke of geestelijke mankementen kunnen meer en meer reeds vóór de geboor te worden vastgesteld. Zulk prenataal onderzoek lijkt heil zaam voorzover het mogelijk maakt de ontwikkeling van de vrucht in gunstiger richting te beïnvloeden. In feite besluit men echter steeds vaker tot abortus. Een bevolking zonder aangeboren afwijkingen zou zo binnen hand- of spuitbereik kunnen komen. Maar is dat de manier? Wel schijnt het voor uitzicht op een kind met een handicap een meer aanvaard bare reden voor abortus, dan het feit dat men één of twee kinderen wel welletjes vindt. Maar als abortus op grond van een handicap verantwoord zou kunnen zijn, bij welke graad van gehandicapt-zijn begint het dan geoorloofd te worden? Echtpaar A verwacht een zoon met een aanmerkelijk atletisch vermogen en een I Q. van minstens 120, terwijl echtpaar B niet kijkt op een vingertje meer of minder en een kind met een intelligentie van 85 al behoorlijk bijdehand vindt. Welke ouders zijn de beste? Als kind van het eerste paar loop je al gauw de kans nog vóór de geboorte ongevraagd met het verschijnsel euthana sie kennis te maken. Zo zou den je levenskansen als a.s. wereldburger afhankelijk worden van de verwachtingen en het incasseringsvermogen van je ouders. De gevolgen van de bedoelde voorkennis ziin zo dubieus, dat je je moet afvragen in hoeverre een arts die kennis moet nastreven, laat staan aan de ouders door geven. Hoe groot is niet de kans dat zij in ondraaglijke tweestrijd komen? Of dat va der en moeder onderling ver scheurd raken over de vraag wat te doen? Dat de een de an der zijn wil opdringt? Dat men in paniek een beslissing neemt waarover men later spijt krijgt? Kun je ouders met zul ke voorkennis belasten? Als meer en meer ouders zouden overgaan tot abortus bij een handicap, zal daarvan pressie uitgaan. Ouders die het niet doen, zullen er op aangekeken worden. De maatschappij kan steeds zuiniger worden met begrip, medelijden en hulp. „Hadden ze maar., enz." Maar als alle ouders in zo'n geval tot abortus besluiten, zal de we reld iets missen. De liefde van veel ouders vo<* hun gehandi capte kind, als verbazend en ontroerend voorbeeld voor an dere ouders, ook voor degenen die hun gezond geboren kinde ren in minder dan geen tijd naar de knoppen laten gaan. De wereld zal ook verliezen de merkwaardige levenslust, de voorbeeldige geestkracht en de wil tot compenseren van veel' gehandicapten zelf. B. Perquin, DEN HAAG. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE Bil UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK THEATER, RECREATIE,EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA lijk buien. Middagtemper; van 8 graden langs de JcJ_ Slavische kust en noord Italië tot 14 graden in zui< p lië en op Sicilië en Sardii^ li Eindhoven Den Helder Rotterdam Zd. Limburg onbew Aberdeen zw.bev Athene h bew. Barcelona Lbew Istanbul Las Palm;

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2