Het Gebeuren: „We houden de mensen lenig van geest" Isse Dekker, de eerste die het Europessimisme doorbrak jrankie Goes Hollywood acht onzekere ekomst lm/kunst Prijs voor aardrijkskundig jeugdboek VLAAMSE WEKEN IN SCHEVENINGEN Sponsors voor Kunst blij met reclamebesluit aTONOMIE CeidócSoiwont VRIJDAG 13 MAART 1987 PAGINA 17 igdig talent in ^rken van Bach ,_AAG Het ensemble jadeira" bestaande uit stu- en oud-studenten van jn. Coonservatorium geeft mderdag 19 maart in de Kerk een concert met programma o.m. het ficat en de cantate m, du süsse Todesstunde" lach. Het ensemble staat Janiel Reuss en heeft zich >gd op het vertolken van •ompsities op authentieke iienten. ige vocalisten en organist de Jong verlenen mede- ig. Aanvang van het con- ).15 uur. AMSTERDAM Het aardrijkskundige jeugdboek „Geen weg terug" van de kin derboekenschrijfster Geertje Gort is be kroond met de Glazen Globe. Het is een nieuwe prijs voor jeugdboeken die het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap jaarlijks gaat toekennen. De onderscheiding wordt op 19 maart door minister Bukman van Ontwikke lingssamenwerking in Amsterdam uitge reikt. Behalve de Glazen Globe ontvangt de schrijfster een bedrag van duizend gulden. Stichting ijvert voor behoud werk Charles Eyck MAASTRICHT Ter gelegenheid van de 90ste ge boortedag van de vier jaar geleden gestorven Limburg se kunstschilder Charles Eyck is in Maastricht een naar hem genoemde stichting opgericht. Een van de doelstellingen van de stichting is het restaureren van een monumentale kerk uit de 11de eeuw in het Franse plaatsje Jeantes-la-Ville. Precies 25 jaar geleden bracht Charles Eyck op verzoek van een vroegere missionaris die daar pastoor was geworden, de Nederlandse pater P. Suasso, 400 vierkante meter wandschilderingen aan. Met het oog op het behoud van deze kunstwerken wil de stichting Cnarles Eyck gaan ijveren voor het herstel van de danig vervallen kerk. Leden van de nieuwe stichting gevormd door vrienden van Charles Eyck en bewonderaars van zijn werk gaan 24 maart poolshoog te nemen in Jeantes-la-Ville om met de nu 72-jarige pastoor overleg te plegen over het herstel van de door vocht aangetaste kunstwerken. ™)ger Holly Johnson maakt solo-elpee HAAG Het is el zeker dat de Ne- dse fans, die een d£l weken geleden de weèrdamse concerten eiFrankie Goes To Hol- ie®k)d bezochten, getui- j^zijn geweest van de ïn.ieidstoumee van dit seirpoolse vijftal. Fran- is j manager Tony Pope weten dat de toe- t kt van de groep er ScJ onzeker uitziet. „Er ngïpanningen binnen de •k p, dat zal ik niet ont doen, maar je moet niet trapten dat Frankie nu °°Ser enige tijd op tour- „k js. Als je dagelijks op n iiflrs lip zit, willen er tsraeens problemen ont- U- ™eïr Holly Johnson heeft ,1S Bdels laten weten na de n8bese tournee de studio in pn voor het opnemen van "^fclo-eipee. Holly: „Ik weet ve«of er daarna nog een ie kie Goes To Hollywood- verschijnt". tis het verblijf van de 1ST} in Rotterdam werd in 'eval duidelijk dat Holly pn vriend Wolfgang zich 1 afzonderden van de ran Frankie. Zij zochten fet concert direct hun ho- «jner op. Holly de dag na Imcert: „Het bevredigt mij ®^anger om elke avond uit bol te gaan en een beetje kcotheken rond te hangen, rie jaar heb ik het wel ge il [De anderen kunnen er j^baar geen genoeg van en. Ik verwacht echter •anlneer van het leven. Nu ik zeggen, dat we nooit Hornet elkaar gemeen heb- jgehad. De enige reden •bm ik met de rest van de groep in zee ben gegaan, is omdat ik een platencontract wilde. De intellectuele manier waarop ik in m'n eentje de platenindustrie benaderde, werkte gewoon niet. Op het moment dat ik met de groep in zee ging, besloot ik het in elk geval drie jaar vol te houden. Die periode is nu verstreken. Het wordt tijd voor een solo elpee". Drummer Peter Gill laat we ten dat zijn agenda na de tour nee grote witte plekken ver toont. „Er ligt niets vast, mis schien volgen we Holly's voor beeld wel of maken we zonder hem een elpee. Het kan mij ei genlijk niet veel schelen wat er gebeurt. Ik heb de afgelo pen drie jaar heel veel lol ge had. Het einde van Frankie betekent echter nog niet het einde van de wereld. Dat ik kan drummen, zal niemand mij kunnen afnemen, dus ik zie wel". De groep mag dan problemen hebben, het vijftal heeft zich in elk geval als een blok ach ter de anti-AIDS-campagne geschaard die momenteel in Engeland wordt gevoerd. Bij de eerste duizend exemplaren van de nieuwe single „Wat ching The Wild Life" zat een extra sterk condoom verpakt. Volgens ZTT (hun platenmaat schappij) wil Frankie op die manier kenbaar maken dat ze absoluut voorstanders is van het gebruik van het voorbe hoedmiddel bij elk sexspel dat wordt gespeeld. Er zijn inmid dels T-shirts in de handel met het opschrift: „Frankie Says Use Condoms". Dat niet bij elke single het voorbehoedmiddel is bijgeslo ten, heeft volgens een woord voerder van ZTT met de hit lijst te maken. „Wanneer je iets weggeeft bij een single telt hij niet mee voor de hitlijst, vandaar...". HANS PIËT Boy George Popzanger Boy George, die na een heroïneversla ving met zijn single „Eve rything I own" voor het eerst weer op weg is naar de top van de Europese hitparades, meldde zich gisteren bij de politie in Londen op beschuldiging van marihuana-bezit. De ex-Culture Club-zanger was op 20 december van het vorig jaar betrapt op bezit van 2,4 gram marihu ana. Wanneer hij moet voorkomen is nog niet be kend. De zanger arriveert hier samen met zijn vader bij het politiebureau. DEN HAAG Twee we ken Vlaams theater. Dat biedt Het Gebeuren in het Scheveningse Theater aan de Haven met een serie experimentele voorstellin gen waarvan vanavond de eerste wordt gegeven: „Danse pour l'attente d'une vieille dame". John Reinders, de 31-jarige di recteur van Het Gebeuren snapt één ding niet: dat de Vlamingen, die toch als eersten het Vlaams in al les zouden moeten verde digen, een Franse titel ge bruiken. Maar eenmaal over zijn verba zing heen, verdedigt hij de Vlaamse inbreng: ,J)e voor stellingen in de komende twee weken hebben niets te maken met het Vlaams volkstoneel, zoals dat op televisie is te vol gen. Luc Carel en Majella Op- denacker die „Danse" in uit voering brengen, maken he dendaags danstheater met mu ziek van Weill, Cooder, Morri- cone en Moessorgski, op tek sten van Fernando Pessoa. De titel bevat de woorden l'atten te en l'atteinte. De dubbele be tekenissen van deze woorden vormen de basis van de dans. L'attente betekent wachten en hopen, 'l'atteinte betekent ge voelig raken, letsel, slag, scha de, slechte invloed, blootstaan aan". Lenig Eenvoudig zijn de Vlaamse produkties niet, ze houden de geest lenig, zoals alles wat Het Gebeuren organiseert, bedoeld is om geesten lenig te houden. En er is publiek genoeg voor: de twee zalen van het Scheve ningse theater zijn bijna altijd uitverkocht. Reinders: „Ons publiek komt niet uit de directe omgeving, maar uit heel groot-Den Haag. Daarom zien we zo reikhal zend uit naar de opening van het Margetheater in het Spui- kwartier, dat eind 1989 klaar moet zijn. Dan kunnen we op een goed podium, in zalen die daarvoor geschikt zijn, laten zien waar we mee bezig ziin. Om een vergelijking met tele visie te maken: onze voorstel lingen worden onverknipt uit gezonden. Of anders gezegd: de voorstellingen die Het Ge beuren biedt, moeten zorgen voor beweging in het heden daagse theater; niets wordt vereenvoudigd, omdat het pu bliek het anders niet zou snap pen, of zich gaat vervelen". Reinders is heel taakbewust aan het werk; hij organiseert voorstellingen in het Museon, Korzo, Diligentia, Kijkhuis, Zeebelt en het Koninklijk Conservatorium; een beetje Amsterdams van aard. „Wat Scène uit „Het stuk stuk" van Jan Decorte, vrijdag 20 en zaterdag 21 maart in het Theater aan de Haven. Scène uit „Tout suit" van Pat van Hemelrijck, een beeldconcert voor 85 verloren voorwerpen op een koud buffet (28 maart). Het Gebeuren in Den Haag doet, zou ook in de kleinere Amsterdamse theaters als Shaffy of De Balie niet mis staan. Het zijn nooit zo maar experimentele voorstellingen, er zijn voorwaarden aan ver bonden". Beroepstoneel Wat in een theater als het Theater aan de Haven wordt gepresenteerd, is in elk geval beroepstoneel; het zijn mid den- en kleine zaal-produkties. Stukken waarvan kan worden vermoed, dat de acteurs aan het begin staan van een bloei ende loopbaan. Reinders: „Er zijn heel wat namen van grote, bekende acteurs die nu in gro te zalen staan en door een groot publiek worden gevolgd. Maar ze zijn allemaal ldein be gonnen. Jules Deelder, Bram, Freek, Shaffy, ik kan me heel goed herinneren hoe ze onbe kend in kleine zaaltjes begon nen. En moet je nu zien. Niemand, geen enkele acteur begint in Theater Carré; op een of andere manier moet je ze een kans geven aan de bak te komen en déér zijn wij dus voor. En met succces, tot dus ver en niet bepaald op een Haagse manier. Ik bedoel, dat de acteurs na afloop proberen zo snel mogelijk bij de uitgang te komen, om elk contact met de bezoekers te vermijden. Wij doen dat anders". Dat weten de vaste bezoekers van het Theater aan de Ha ven. Die weten dat degene die het toegangskaartje afscheurt, later op het podium is te zien in een geheel andere rol. En na afloop weer klaarstaat om over het getoonde na te kaar ten. Hoe vond je het? Goed? Niet goed en waarom dan? Kookpot John Reinders noemt ziin werk „gerommel in de kook pot". Komende zaterdag treedt de Vlaming Tom Lanoye op met „Een slagerszoon met een brilletje". Reinders: „Een soort Deelder; heel direct, zoals alle Vlaamse stukken zijn, minder literair, minder dramaturgisch onderbouwd dan we van Ne derlandse toneelschrijvers ge wend zijn. In het Margetheater aan het Spui zullen we straks nog beter dan nu kunnen la ten zien wat we bedoelen: dat het publiek wakker blijft en graag blijft komen. En wat ge zelligheid betreft: een luie stoel, tv en koekjestrommel kunnen daar echt niet tegen op. Want wie eenmaal is ge weest, blijft komen, omdat onze stukken aan de ene kant experimenteel zijn, maar aan de andere kant rechtstreeks op een belangstellend publiek ziin gericht. Samenspraak, betrok kenheid. Wie daar eenmaal van heeft geproefd, blijft ko men; die twee toekomstige za len aan het Spui, met zo'n 340 en 120 stoelen, kunnen wel eens te klein blijken te zijn. Ik zie er reikhalzend naar uit; wij allemaal trouwens". FRITS BROMBERG Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men ,,UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Flodder (al); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. EUROCINEMA II: Dutch treat (al); za. zo. wo. 13.45. Heartbreak ridge (12); 18.30, 21.15. za. ook 24.00. zo. ook 16.00. e EUROCINEMA III: Ferrie Buel- ler'e day oft (al); 18.45, 21.30. zo. ook 16.15. De speurneuzen (al); za. zo. wo. 14.00. e EUROCINEMA IV: No mercy (12); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 13.45. za. ook 24.00. zo. ook 16.15. NACHTVOORSTELUNGEN e EUROCINEMA I: Sextheraple (18); za 24.00. e EUROCINEMA II: Heartbreak ridge (12); za. 24.00. e EUROCINEMA lfl: Sexmusklet (18); za. 24.00. EUROCINEMA IV: No mercy (12); za. 24.00. LEIDEN e LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239); No mercy (12); 19.00, 21.15. zo. 14.30. De speur neuzen (al); za. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Labyrinth (al); 14.30. He artbreak ridge (12); 19.00, 21.15. Betty Blue (16); A Room with a View (16); Crocodile Dundee (al); Flodder (al); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Dutch treat (al); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmer straat 52. tel. 071-125414); Blond heat (18); 18.30, 21.15. NOORDW1JK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719- 12800): Top gun (al); za. 19.00. zo. 15.00. ma. di. 21.15. Ratelrat (12); za. 21.15. zo. 20.15. ma. di. 19.00. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Ruthless people (al); do. t/m zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. dl. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Wild cats (al); tijden zie City I. CITY THEATER III: Top gun (al); tijden zie City I. CITY THEATER IV: Naked gates (16); tijden zie City I beh. za. wo. Peter en de vliegen de autobus (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Top gun (al); vr. za. 15.45, 19.00. zo. 15.45. De aanslag (al); do. 14.00, 20.15. vr. t/m zo. 21.15. De ratelrat (12); zo. 19.00. ma. t/m wo. 20.15. wo. ook 15.45. WASSENAAR e ASTRA (tel. 01751-13269): Down and out In Beverly Hills (al); vr. t/m zo. 20.00. De dood van een handelsreiziger (12); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Assepoester; za. zo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): Blonde Dolly (16); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 2: Crocodile Dundee (al); 14.00, 18.45, 21.15. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.15. ASTA 3: Peggy Sue got married (al); 19.00. 21.30. BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): Children of a lesser God (al); 14.00. 19.00, 21.30. zo. 13.15. 15.45, 19.00. 21.30. BABYLON 2: Night mother (16); 14.00. 19.00. 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. BABYLON 3: The fly (al); 14.00, 18.45, 21.15. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.15. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): No mercy (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. CINE- AC 2: The color of money (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Clockwise (al); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. za. 00.15. EURO- CINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Amadeus (al); za. wo. 20.00. zo. 16.00, 20.00. overige dagen 16.00, 20.00. METROPOLE 1 (Carne- gielaan, tel. 456756): Flodder (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPO LE 2: The color of money (aly, 14.00, 18.45, 21.30. zo 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPO LE 3: A room with a view (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPO LE 4: Out of Africa (al); 14.00. 20.30. METROPOLE 5: De aan slag (al); 20.30. ma. di. ook 14.00. e ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Flodder (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. za. 00.15. ODEON 2: Dutch treat (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: Heartbreak ridge (12): 13.45, 20.00. ODEON 4: Back to school (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. LE PARIS 1(Ket- tingstraat 12b, tel. 656402): Meisje met stijl (18); v.a. 12.00. zo. v.a. 13.30. LE PARIS 2: Suzie Super star II (18); v.a. 12.15. zo. v.a. 13.45. PARIS 3: Dark angel (18); v.a. 12.30. zo. v.a. 14.00). HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1: Down by law; 19.30, 21.45. Zaal 2: Vroeger is dood; 15.00, 19.30. zo. wo. niet om 15.00. She's gotta have it; 21.45. Paris Texas; 14.00. (incl. le zing Prof. Bill Stott „Visual arts in the USA") Zaal 3: do. za. wo. 16.00. vr. 15.00. dag. (beh. vr.) 19.30, 21.45. vr. 20.00. Mr. Deeds goes to town; do. The best years of our lives; vr. Com* back to the 5 and dine Jimmy Dean, Jimmy Dean; za. The next voice you hear; zo. Cheer* for miss Bishop; ma. Rumble fish; dl. No down pay ment; wo. NACHTVOORSTELUNGEN: CINEAC 1: No mercy (16); 00.15. CINEAC 2: The color of money (16); za. 00.15. CINEAC 3: Against all odds (16); za. 00.15. EUROCINEMA: De Jonge per verse gravin (18); za 24.02. KINDERVOORSTELLINGEN: ASTA 3: Labyrinth: 14.00. zo. 13.30. 16.00. CINEAC De apeurneuzen; do. vr. za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. EURO CINEMA: Pinkeltje; do. vr. 12.00. za zo. wo. 14.00. METROPOLE: Repel steeltje; do. vr. za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. e FILMHUIS: Sam son Sally; za. wo. 14.30. zo. 13.30, 15.30. Stormboy; za wo. 14.30. zo. 13.30, 15.30. ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3: Flodder (al); do. ma di. wo. 20.00. vr. za. zo. 19.00. 21.30. za. zo. wo. 14.00. About last night (12); do. ma dl. wo. 20.00. vr. za zo. 19.00, 21.30. De speurneuzen (al); za. zo. wo. 14.00. Blond* Dolly (16); do. ma. dl. wo. 20.00. vr. za zo. 19.00, 21.30. Dutch treat (al); za. zo. wo. 14.00. AMSTERDAM De Stichting Sponsors voor Kunst is blij met het Reclamebesluit dat minister Brinkman van WVC de recla meraad woensdag ter advisering heeft aangeboden, en waarin staat dat sponsors van culturele evenementen mogen worden ge noemd op radio en TV. Dit betekent dat ook in documentaires over bij voorbeeld een tentoonstelling van beeldende kunst de naam van de sponsor mag worden vermeld, zolang dat plaats heeft in het kader van een evenwichtige presentatie. De stichting kwam in oktober 1984 al zelf met voorstellen op dit punt, die werden overgenomen door de Omroepraad. De stich ting vindt het echter jammer dat de bewindsman dit advies nu slechts ten dele opvolgt Zo blijven er over de inhoud van het Reclamebesluit nog een aantal vragen voor de stichting open. In de regeling wordt als eis voor vermelding van de naam van de sponsor gesteld dat een culturele theaterproduktie in een theater is of zal worden ver toond. Wat onder „in het theater" wordt verstaan blijft volgens de stichting onduidelijk. Zij neemt evenwel aan dat culturele evenementen op andere lokaties zoals openluchtfestivals, jazz- café's en congresgebouwen ook onder die regeling vallen. Zij vindt het ook jammer bij voorbeeld hoogwaardig Nederlands te levisiedrama van de regeling wordt uitgesloten, omdat het niet in een theater is opgevoerd. Ook op een aantal andere punten leven er nog vragen bij de stichting. Desondanks is zij van oordeel dat het aan de Reclame raad aangeboden Reclamebesluit een zinnig uitgangspunt is voor verdere discussie. N ?nilde Haagse Pulchri stu- aasj, js vanochtend het "efetP exemplaar van Dekker Perspec- j®]f" gepresenteerd. Het is een selectie en Tpretatie van de vele itallen voordrachten Wisse Dekker als iident en voorzitter de raad van bestuur eriin Philips heeft gehou- il b tussen 1978 en 1987. enjdie betrekkelijk korte chn wist Dekker interna- I oénaal naam te maken ersl de zelfverzekerde Eu- n fcese ondernemer die 'e niet voor terugschrok J*itionale belangen on- jrgeschikt te maken i W ontwikkelingen op I wereldmarkt voor Jpktronicaprodukten. DEN HAAG De Vere nigde Staten als wereldle verancier van voedsel, Ja pan van de duurzame con sumptiegoederen en Euro pa als cultureel museum van de wereld. Europa als het Verre Westen met zui- veloverschotten, bureau cratie en de zoveelste Eu ropese top waar tot niets wordt besloten. Dat grie zelige toekomstbeeld moet de voormalige Philips-top- man Wisse Dekker voor ogen hebben gehad toen hij in 1981 met een maxi mum aan „Europessimis me" zijn reeks van twee honderd lezingen inzette. Dekker speelde zijn rol van pessimist pur-sang met verve. Zijn zwartkijkerij werd door velen herkend en in geen tijd stond hij bovenaan de hitlijst van „keynote-speakers" in Londen, Davos, Milnchen, Noordwijk en al die andere Europese centra voor manage ment-symposia. Dekker beschreef de opdrin gende macht van de Japanse concurrent, hamerde op sa menwerking tussen Europese industrieën en verweet de Eu ropese overheden een homoge ne Europese markt tegen te houden door laksheid en ge brek aan politieke durf en vi sie. Door hel en verdoemenis te preken bevorderde Dekker het groepsbesef, de onverzette lijkheid en zelfbewustheid on der Philips-werknemers. De Europese ondernemers maak ten intussen hun weerzin sa men te werken meer en meer ondergeschikt aan de economi sche noodzaak van een Euro pese homogene thuismarkt. Resultaat Hoewel Dekker en de zijnen de eersten zullen zijn die be seffen dat het doel nog lang niet bereikt is, kan nu gecon stateerd worden dat Dekkers „kruistocht" er toe heeft bijge dragen dat het pessimisme heelt plaatsgemaakt voor enig optimisme. In korte tijd zijn goede resulta ten bereikt. In 1983 werd de „Roundtable of European In dustrialists" gevormd en in 1984 werd „Euroventures" op gericht van waaruit onderne mingen investeren in voor Eu ropa belangrijke projecten. Op initiatief van ondernemers ontstonden EG-programma's als Race, Esprit en Eureka. Tal van ondernemingen gingen op één of andere manier samen werken en dat geldt tot op de dag van vandaag. Werd er een paar jaar geleden nog op gewe zen aat de EG-landen een wel haast hopeloze vergaarbak vormen, Dekkers opvolger Van der Klugt karakteriseert het Europa van vandaag als wat het kan worden: de groot ste als eenheid te benoemen markt ter wereld met 320 mil joen mensen tegenover 230 miljoen in de VS en slechts 120 miljoen in Japan. Visie De beide schrijvers/samenstel lers van het „Het Dekker per spectief", D. Overkleeft en L.E. Groosman, hebben door een juiste selectie en interpre tatie kans gezien de honderd lezingen van Dekker tot één geheel te smeden, waarin voortdurende verwijzingen en citaten gelukkig ontbreken. Het is nu een boek over de he dendaagse elektronische in dustrie, de bedreiging daarvan door Japan en Amerika en voorts de pragmatische bena dering van het probleem van Europese eenheid. Let wel, geen saaie verhandelingen, het laat zich lezen alsof Dekker ontspannen vertelt voor de open haard als de ooggetuige die één en ander in zijn heri- nering ophaalt. Het boek heeft de titel „Het Dekker perspectief" meege kregen omdat Dekker zich niet heeft beperkt tot het ver woorden en doelbewust aan dikken van het Europessimis me. Bijna terloops heeft hij een visie ontwikkeld op een toekomstige informatie-maat schappij waarin niet alleen Philips, maar de gehele Euro pese bedriivigheid een eigen plaats zal kunnen hebben en waarin Europese ondernemin gen zich kunnen handhaven in het geweld van de Ameri kaanse en vooral Japanse con currentie. Centraal in het werk staat het plan dat Dek ker in 1985 lanceerde onder de titel „Europe 1990, an agenda for action". Dat plan is inmid dels door de Europese overhe den opgepakt en in eigen plan nen verwerkt. Het is mede dank zij Dekker dat ontwikkelingen in de rich ting van één Europese markt niet langer als een vrijblijven de zaak wordt beschouwd, maar als een overlevingsvoor- waarde voor de Europese in dustrie. Daarmee staat Dek kers optreden in dezelfde tra ditie als dat van zijn „politieke collega", oud-premier Edward Heatn van Engeland die al ja ren onvermoeibaar pleit voor een Europa zonder interne po litieke tegenstellingen en een supermachten zowel in poli tiek als militair opzicht De politicus en de ondernemer hebben gezelschap van de eco noom en filosoof Vaclav Ha- vel, aan wie vorig jaar de Erasmusprijs werd toegekend. In zijn rede in het koninklijk paleis in Amsterdam stelde Havel dat de toenemende be wapening de Europeaan dwingt zijn blik te richten naar de andere ziide van Euro pa waar dezelfde raketten staan. „Ze beginnen zich voor deze mens te interesseren, be ginnen hem als hun broer te beschouwen en zo wordt het Europese bewustzijn geboren". Het persoonlijk initiatief van Wisse Dekker, de eerste Euro pese ondernemer, vinden we letterlijk beschreven in Havels lezing. „De logica ligt daarin dat als ik niet, jij niet, hij niet besluit, als wij allen niet besluiten tot deze weg, er niets zal verande ren in de wereld waarin we le ven die we mede vormen en waarvoor we de verantwoor delijkheid dragen. Ieder van ons moet bij zichzelf beginnen. Als we op elkaar wachten, wacht iedereen tevergeefs. Het is niet waar dat het niet kan. Macht over onszelf, hoezeer ook bepaald door onze opvoe ding en ons zelfbewustzijn, is het enige dat zelfs de meest machteloze kan bezitten en te vens het enige dat niemand ons kan afnemen. Wie die macht gebruikt, bereikt mis schien niets. Wie zelfs dat niet probeert, bereikt zeker niets". „Het Dekker Perspectief"; D. Overkleeft en drs. L. E- Groosman; Kluwer Be- drijfswetenschappelijke uit gaven en medeuitgever Veen; 205 pag.; ƒ34,50. HENK ENGELENBURG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 17