Meevallers zuuf
voor langdurig
werklozen
Jazz-musici moeten terecht
staan in Tsjechoslowakije
Hoog niveau in recital van Ronald Brautigam
KUNST
fickUeSoiwcmt
r
-
m
DINSDAG 10 MAART 1987 PAGB
Componisten
zeggen
vertrouwen
op in
Donemus
AMSTERDAM Compo
nisten verenigd in het Ge
nootschap van Nederland
se Componisten (Geneco)
hebben het vertrouwen
opgezegd in directeur R.
Starreveld van de Stich
ting Donemus (Documen
tatiecentrum en Uitgeverij
van Nederlandse Muziek).
Met bijna algemene stem
men hebben zij op een al
gemene ledenvergadering
van Geneco een motie van
deze strekking aangeno
men. Dat is gebeurd als
gevolg van allerlei klach-|
ten die zijn binnengeko
men over het beleid van
de Donemus-directie.
In een andere motie wordt er
bij minister Brinkman van
WVC op aangedrongen exter
ne deskundigen een onderzoek
te laten instellen naar het
functioneren van Donemus,
omdat het werk van deze
stichting van vitaal belang is
voor de Nederlandse compo
nisten en het Nederlandse
muziekleven.
Donemus beschikt over een
uitgebreide documentatie op
het gebied van composities.
Nieuwe partituren worden in
die documentatie opgenomen
en ten behoeve van onder
meer orkesten en ensembles
vermenigvuldigd. Daarnaast
heeft de stichting een fonds
van gedrukte uitgaven en pro
duceert zij grammofoonplaten.
De druppel die voor Geneco
de emmer deed overlopen, was
een arbeidsconflict dat acht
maanden heeft geduurd. Com
ponist Cees Luykenaar werd
als gevolg daarvan gedegra
deerd van hoofd van de afde
ling documentatie tot muzikaal
eindredacteur van Donemus.
In zijn plaats en dus boven
hem werd een vrouw geplaatst
die tot dan zijn secretaresse
was. Die vrouw kan nauwe
lijks noten lezen, aldus Gene-
co-voorzitter Theo Loevendie
in een toelichting op het be
sluit van de ledenvergadering.
Het conflict rond Luykenaar
was het zoveelste in een lange
rij sinds Starreveld ongeveer
tien jaar geleden directeur van
de stichting werd, zo voegt hij
er aan toe.
Rietveldhuis
Het Rietveld
Schröderhuis in
Utrecht opent
binnenkort zijn
deuren voor het
publiek. Het in
opdracht van
mevrouw
Schroder door
architect Gerrit
Rietveld
ontworpen huis,
inmiddels ruim
zestig jaar oud,
is van binnen en
van buiten
helemaal
opgeknapt. Het
wordt beheerd
door het
Centraal
Museum in
Utrecht. Het
woonhuis, een
voorbeeld van
de
kunststroming
De Stijl, kan
steeds door
maximaal acht
personen
worden bezocht,
na telefonische
afspraak op
030-417926.
SCHOOL VAN BARBIZON" NAAR JAPAN
W
DEN HAAG In het Natio
naal Museum van Osaka
wordt volgende week vrijdag
een expositie geopend die ge
heel is samengesteld door het
Haags Gemeentemuseum. Het
faat om de expositie „De
chool van Barbizon", waarin
een relatie wordt gelegd tussen
de Hollansde landschapsschil
ders uit de 17e en 19e eeuw en
de Franse stroming die bekend
werd als de School van Barbi
zon. Schilders uit deze stro
ming werden geïnspireerd
door de Hollandse meesters uit
de Gouden Eeuw, terwijl schil
ders uit de Haagse School als
Roelofs, Jozef Israels, Theop-
hile de Bock en J.H. Weissen
bach op hun beurt weer door
de Fransen werden geïnspi
reerd.
De tentoonstelling bestaat uit
een aantal Oude Meesters en
schilderijen uit de School van
Barbizon, afkomstig uit parti
culier en museaal bezit. Van
de Nederlanders die geïnspi
reerd werden door Barbizon
werd vooral werk gekozen dat
het Noordfranse plaatsje zelf
tot onderwerp heeft.
De expositie wordt afgerond
met een veertigtal recente fo
to's van Paul Huf, gemaakt in
Barbizon en omstreken. Bij de
expositie is een Engels-Japan-
se catalogus uitgegeven, sa
mengesteld door John Sillevis,
conservator van het Gemeen
temuseum, en Hans Kraan,
hoofd afdeling buitenland van
het Rijksbureau voor Kunst
historische Documentatie.
Bij de foto's van Huf ver
schijnt een aparte uitgave,
waarin een reisdagboek is op
genomen van John Silevis
over een bezoek aan Barbizon.
Inmiddels heeft een camera
ploeg van de MBS, een Japans
TV-station, opnamen gemaakt
in Den Haag, Scheveningen,
Amsterdam, Barbizon en Pa
rijs, ter voorbereiding van de
expositie. De tentoonstelling
wordt op 20 maart geopend
door John Sillevis.
ONAFHANKELIJKE MUZIEKBOND TE SUCCESVOL
PRAAG In de Tsje-
choslowaakse hoofdstad
Praag begint vandaag een
proces tegen zeven jazz
musici en aanverwante
kunstenaars die door de
autoriteiten worden be
schuldigd van onwettige
economische activiteiten.
Volgens dissidenten en
Westerse groepen voor de
mensenrechten gaat het
echter om het grootste po
litieke proces in Tsjechos
lowakije sinds de toneel
schrijver Vaclav Havel en
andere leiders van de be
weging Charta '77 in 1979
zijn berecht.
De beklaagden bekleden voor
aanstaande functies in Jazz
Section, een onafhankelijke
uitgeverij en muziekvereni
ging die zegt 7.000 leden te be
zitten. Jazz Section werd opge
richt in 1971 en is gewijd aan
de bevordering van de jazz en
andere moderne muziek in
Tsjechoslowakije. De vereni
ging ondervindt sinds 1977
moeilijkheden die het gevolg
zijn van overheidsinterventie
of gebrek aan medewerking
van de autoriteiten. In dat jaar
mochten verschillende jazz
combo's niet meedoen aan het
jaarlijkse festival van Jazz
Section. In 1981 werd het festi
val totaal verboden en in 1983
organiseerde het ministerie
van cultuur een alternatieve,
officiële jazz-organisatie, de
Tsjechoslowaakse Jazz Socië
teit.
De poging om Jazz Section in
diskrediet te brengen en te
doen verdwijnen, mislukte
echter volledig. In 1984 moest
de officiële Bond voor Musici
zelfs worden opgeheven. Vol
gens sympathisanten van Jazz
Section floreert de workshop
in Praag als altijd en doet de
groep tal van publicaties en
posters het licht zien.
Onder de beklaagden bevindt
zich de leider van de groep, de
50-jarige Karei Srp. Twee be
klaagden, Vlastimil Drda en
diens zoon Milos, zijn wegens
gezondheidsredenen niet ge
dagvaard voor de zitting. De
leden van de groep werden
vorig jaar september opgepakt.
Kapelzaal K&O (Leiden) Concert
door pianist Ronald Brautigam. Ge
zien op maandag 9 maart.
K&O heeft tegenwoordig de
gewoonte om concertcycli die
zij aanbiedt, behalve onder de
naam van de componist of het
instrument waarop de meeste
aandacht valt, onder de naam
van de uitvoerend musicus te
presenteren. Dit kan natuur
lijk alleen, wanneer de musi
cus in kwestie voldoende
naam en kwaliteit bezit om
zo'n cyclus te 'dragen'. In het
geval van Ronald Brautigam,
die gisteravond in de Kapel
zaal het tweede concert gaf
van de cyclus 'Drie grandioze
piano- avonden met Ronald
Brautigam' hoeft daaraan niet
getwijfeld te worden. De repu
tatie van deze pianist is inmid
dels stevig gevestigd. En het
laatste voorbehoud dat voor
elk concert gekoesterd kan
worden, werd gisteren volko
men weggenomen door het in
derdaad fantastische spel dat
Brautigam liet horen.
Op het programma stond werk
van drie componisten: Beetho
ven, Schumann en Rachmani
noff. Van Beethoven klonk de
sonate opus 2, van Schumann
de Kreisleriana opus 16 en van
Rachmaninoff de etudes opus
32. Muzikale variatie was zo
doende volop aanwezig. In
Beethoven klonk de overmoe
dige vitaliteit die het werk
van de jonge Beethoven ken
merkt en anderzijds de exacte
helderheid die kenmerkend is
voor het hele oevre van de
componist. Schumann toont
zich de Kreisleriana een ro
manticus die door middel van
een subtiele, maar vaak grilli
ge klanksymboliek een aantal
intellectuele en artistieke idee
ën tot uitdrukking brengt. In
Rachmaninoff overheerst
hooggestemde, soms wat over
laden stemmingen. Alledrie
werken bezitten een summum
aan technische virtuositeit.
Om met dat laatste te begin
nen, Ronald Brautigam miste
geen noot en etaleert deze ver
bluffende virtuositeit zonder
een spoor van moeite. Muzi
kaal was zijn spel al even aan
trekkelijk. Zijn manier van
spelen was direct en vitaal en
daarmee weldadig fris. Deze
no nonsense stijl vormde geen
belemmering om de drie uit
eenlopende werken' tot in de
kern van hun muzikale karak
ter te raken: Rachmaninoff
onstuimig, maar zonder over
drevenheid, Schumann gevoe
lig zonder sentiment en Beet
hoven met vitale bravour zon
der het laat - klassieke karak
ter los te laten. Het volgende
concert van deze grandioze pi
anist, op 8 april, met werken
van Beethoven, Schumann en
Moussorsgky kan dan ook van
harte worden aanbevolen.
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6, tel. 01720-20800): Flod
der (al); 18.30, 21.15. wo. ook
13.30. EUROCINEMA II: Dutch
Treat (al); 18.30, 21.00. wo. ook
13.45. EUROCINEMA III: Fer
ris Bueller's day off (at); 18.45,
21.30. wo. ook 13.45. EURO
CINEMA IV: De Ratelrat (12);
18.45, 21.30. De Speurneuzen
(al); wo. 14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19, tel. 071-121239); Blonde
Dolly (16); 19.00, 21.15. De
apeurneuzen (al); 14.30. LIDO
en STUDIO (Steenstraat 39, tel.
124130): A Room with a View
(16); Heartbreak Ridge (12); La
byrinth (al); Crocodile Dundee
(al); Flodder (al); 14.30, 19.00,
21.15. TRIANON (Breestraat
31, tel. 123875): Dutch Treat
(al); 14.30, 19.00, 21.15. REX
(Haarlemmerstraat 52, tel. 071-
125414); Gluren (18); 18.30,
21.15.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel.
01719-12800): Top Gun (al); ma.
di. 21.15. Jumpin' Jack Flash;
ma. di. 19.00. Peter Pan (al); wo.
15.00.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
De Ratelrat (12); wo. 14.45,
19.00, 21.15. ma. di. 19.00,
21.15. CITY THEATER II: Wild
Cats (al); tijden zie City I. CITY
THEATER III: Top Gun (al); tijden
zie City I. CITY THEATER IV:
Secrets of Love (16); 19.00,
21.15. Feestelijke revue van te
kenfilmsterren (al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Top gun (al);
wo. 15.45. Legal eagles (al); ma.
t/m wo. 20.15.
KINDERVOORSTELLING
Assepoester; wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): 9Vi Weeks (16);
ma. wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Assepoester; wo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27.
tel. 463500): Blonde Dolly (16);
14.00, 19.00, 21.30. ASTA 2:
Crocodile Dundee (al); 14.00,
18.45, 21.15. ASTA 3: Ruth
less people (al); 19.00, 21.30.
BABYLON 1 (Winkelcentrum
Babylon, tel. 471656): Children
of a lesser God (al); 14.00,
19.00, 21.30. BABYLON 2:
The Fly (16); 14.00, 18.45, 21.15.
BABYLON 3: Peggy Sue got
married (al); 14.00, 19.00, 21.30.
CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel.
630637): Dutch treat (al); 14.00,
18.45, 21.30. CINEAC 2: The
color of money (al); 14.00,
18.45, 21.30. CINEAC 3: Cloc
kwise (al); 18.45, 21.30. ma. di.
ook 14.00. EUROCINEMA
(Leyweg 910, tel. 667066): Ama
dous (al); wo. 20.00. overige da-
gen 16.00, 20.00. METROPO-
LE 1 (Carnegielaan, tel. 456756):
Flodder (al); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 2: The color of
money (al); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 3: A room with
a view (16); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 4: Mona Lisa
(16); 14.00, 18.45, 21.30. ME
TROPOLE 5: De aanslag (al);
20.30. ma. di. ook 14.00.
ODEON 1 (Herengracht 13.
tel. 462400): Flodder (al); 13.45,
18.45, 21.30. ODEON 2: Back
to school (al); 13.45, 18.45,
21.30. ODEON 3: Heartbreak
ridge (12); 13.45, 20.00. ODE
ON 4: Out of Africa (al); 13.45,
20.00. LE PARIS 1(Ketting-
straat 12b, tel. 656402): Dark
angel (18); v.a. 12.00. LE PA
RIS 2: Junge madchen heiOe
Körper (18); v.a. 12.15. PARIS
3: Physical attraction (18); v.a.
12.30. HAAGS FILMHUIS
(Denneweg 56. tel. 459900): Zaal
1: Vroeger is dood; 19.30. She's
gotta have it; 21.45. Zaal 2: 40
m2 Deutschland; 19.30, 21.45.
Zaal 3: wo. dag. 19.30, 21.45.
Blast of silence; ma. Subway ri
ders; di. Law and disorder; wo.
KINDERVOORSTELLINGEN:
ASTA 3: Labyrinth; 14.00.
CINEAC De speurneuzen;
wo. 14.00. EURO CINEMA:
Pinkeltje; wo. 14.00. e METRO-
POLE- Repelsteeltje; wo. 14.00.
DEN HAAG Het minis
terie van sociale zaken
heeft vorig jaar maar
liefst een half miljard gul
den minder uitgegeven
dan aanvankelijk was be
groot. In concreto: het
voor de bestrijding van de
werkloosheid uitgetrok
ken geld is niet opge
maakt. Als het aan minis
ter Ruding ligt, vloeit het
half miljard terug naar de
schatkist, maar de kamer
fracties nemen daar geen
genoegen mee. Zij zullen
dit ook duidelijk laten
merken tijdens het deze
week te houden debat
over de sociaal-economi
sche problemen in ons
land.
Eigenlijk komt het de rege
ringsfracties VVD en CDA
wel goed uit dat er geld over
is. Zo kunnen ze toch voor ex
tra maatregelen pleiten; altijd
aardig met verkiezingen in het
vooruitzicht. Maar het blijft
natuurlijk absurd dat iedereen
ach en wee roept over het feit
dat de werkloosheid maar niet
daalt (ondanks extra inspan
ningen kwamen in 1986 maar
10.000 langdurig werklozen
extra aan de slag) en dat men
daar oeverloos over discus
sieert en elkaar bestookt met
mooie plannen, terwijl de
schatkist „meevallers" op
strijkt.
Zoals het er nu naar uitziet, is
het niet onwaarschijnlijk dat
het ministerie van sociale za
ken ook dit jaar met een der
gelijke meevaller zal afsluiten.
Nu al blijkt dat het merendeel
van de werkgelegenheids-
maatregelen de grote groep
van 400.000 langdurig werklo
zen niet bereikt. Misschien is
er de afgelopen jaren Wel te
veel gepréét over de aanpak
van de werkloosheid en te
weinig concreets gedéén.
Excuus
In het debat van volgende
week zal ongetwijfeld van re
geringszijde de tegenvallende
economische groei als excuus
worden gebruikt voor het
stagneren van de werkloos
heidsdaling. Maar je hoeft
geen econoom of politicus te
zijn om te weten dat werklo
zen die slecht geschoold zijn
(en dat geldt voor tachtig pro
cent van de langdurig werklo
zen) ook niet via economische
groei aan werk worden gehol
pen. Het klinkt hard, maar het
gaat nu eenmaal om mensen
waaraan in het bedrijfsleven
geen behoefte bestaat. Toch is
ook scholing geen wondermid
del. Hoewel het belang van
scholing niet moet worden on
derschat, zal het „bijleren"
voor veel langdurig werklozen
geen oplossing bieden. Gezien
hun vroegere schoolervarin
gen zullen velen immers geen
scholing willen of kunnen vol
gen.
De afgelopen jaren is niet in
de laatste plaats door de in
spanning van werkgevers en
werknemers wel een grote
groep werkloze jongerei
werk geholpen. De doelsl
te komen tot een verduf
van het aantal leerling,
tot 50.000 per jaar, is bi
beeld ruimschoots gei
Maar het is onbegrijpelij
Sociale Zaken op deze po
rig jaar desondanks 67,2|
ëen gulden kon overhou
e meeste maatregelen
de overige categorieën
zen liggen in de sfeer v;
loonkostensubsidies aanj
drijven. Hiervan is al
jaar en dag bekend dat hi
fect zeer gering is. Een 1;
loot aan de stam van de s c
dieboom is de wet Vermt
Moor, die werkgevers vii ;r
subsidie van 20 procent ;b
spoort langdurig werklozi c
dienst te nemen. De wet
op 1 oktober vorig jaar in
king en blijkt nu al te
Het is de vraag of een we 3'
ziging die de kamerleden IT
meend en Moor (PvdA)
week hebben gepresent
aan het voorbereiden zij
knelpunten zal kunnen
nemen.
Compensatie
Voor zover de subsidie lei
het aannemen van werkl
zouden die vaak ook z
subsidie wel zijn aangeno
Bovendien is het voor
werkgever zeer de vraag
subsidies op de loonkoster
doende compensatie b
voor de naar verwachtin
ringe arbeidsprestatie va
mand die langdurig wei
is geweest. In Frankri
eveneens een maatregel
form „Vermeend/Moor"
le jaren van kracht gei
maar omdat deze te wein
den aan de dijk zette, sc
men die regeling weer af
De Nederlandse variant
op het aanstellen van 1
langdurig werklozen in
tien maanden tijd. Kosten
de schatkist: 50 miljoen,
gezien de maatregel ein
jaar wordt beëindigd, sta
al bijna vast dat het doe
zal worden bereikt en d;
geld niet geheel gebruil
worden. Zo blijkt bijvoor
dat in de eerste vijf ma;
in de provincie Zuid-Ho
slechts 28 (van de in*
46.500) langdurig werk
via de wet-Vermeend/
aan een baan zijn geh(
Ook de maatregel die w<
zen de gelegenheid bied
jaar beroepservaring o I
doen, werkt niet. Degene
hiervan gebruik hebben
maakt, hebben zich nauwf
een betere positie op d
beidsmarkt verworven,
effect van het Jeugd Ontj
ings Banenplan (ook een
kostensubsidie) valt evei
zwaar tegen. Slechts ei
honderden jongeren zijn
het uitzendbureau Start
de Overheid in het be( g(
leven geplaatst (de bedojjf.
was: 16.000 per jaar). Bijl
helft van de jongeren y
echter na verloop van ei 1
maanden het bijltje er bij ir
en valt terug op een uitkf
En dan is er nog het J(js
werkgarantieplan (doelj
35.000 jongeren) waarva
invoeringsdatum almaar
uitgesteld. Ergens na de zflii
zullen gemeenten moetei >n
ginnen met het opnemer ,r
werkloze jongeren in ext
creëren overheidsbaantjes
is nog maar de vraag of drj
lukken nu de grote sted di
hebben laten weten nielje
het plan te zullen deelne k
al