Rome verbiedt reageerbuisbaby
In elke parochie ten minste één
eucharistieviering per weekeinde
£eidóeSoma/n
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
kerk
wereld
„Vrouwen moeten structuur en geld
kerken gebruiken voor eigen strijd"
beroepingen
Mgr. Ernst erkent
rol eigen geweten
inzake homofilie
ag
weer
SeidóeSomattt
MAANDAG 9 MAART 1987 PAGINjfffl
Restauratie van Sint-Pietersbasiliek voltooid
ROME Terwijl de monumenten uit de Romeinse oudheid
aan gene zijde van de Tiber in Rome verder vervallen doordat
"Monumentenzorg" het niet eens wordt over een conserver
ingsaanpak, is de gevel van de grootste christelijke kerk in de
wereld, de basiliek van Sint Pieter in Vaticaanstad, grondig ge
reinigd en gerestaureerd. Het Vaticaan heeft daarvoor een ka
pitaalkrachtige mecenas gevonden: de "Knights of Columbus",
de ridderschap van Amerikaanse katholieke mannen. Paus Jo
hannes Paulus II heeft hen voor hun grootmoedige ondersteu
ning bedankt. De Sint Pieter was 372 jaar na de bouw naar
ontwerp van Carlo Maderna aan restauratie toe.
Internationale Edith Stein-bedevaart
ECHT Ruim duizend belangstellenden uit de Bondsrepu
bliek Duitsland, Nederland en België hebben het afgelopen
weekeinde deelgenomen aan een bedevaart naar het Midden
limburgse Echt, waar 2 augustus 1942 de kloosterzuster en filo
sofe dr. Edith Stein op grond van haar joodse afkomst door de
Duitse bezetters werd gearresteerd. De bedevaart was bedoeld
als voorbereiding op de komende zaligverklaring van Edith
Stein op 1 mei in het sportstadion van Keulen door paus Jo
hannes Paulus II. In Keulen trad Edith Stein in bij de Karme
lietessen. Zij moest uitwijken naar Echt, waar ze enige tijd in
de karmel verbleef, samen met haar zuster Rosa. Beiden wer
den gearresteerd en via Westerbork naar Auschwitz getrans
porteerd.
Men kent zijn taal als
men er met kleine
kinderen in kan
converseren.
K. Jonckheere
ROME Katholieke
echtparen die via de na
tuurlijke weg geen kinde
ren kunnen krijgen, mo
gen niet hun toevlucht
nemen tot de reageerbuis.
Het Vaticaan verbiedt
alle vormen van het kwe
ken van menselijk leven
buiten de moederschoot.
Het is dus volgens Rome
ook niet toegestaan wan
neer het zaad van de
echtgenoot met dat van
zijn vrouw wordt samen
gevoegd in de reageer
buis. Met dit zeer leerstel
lige standpunt heeft het
Vaticaan het kinderloze
echtparen erg moeilijk
gemaakt om binnen de
leer van de kerk te blij
ven.
Deze week publiceert de Con
gregatie voor de Geloofsleer,
die geleid wordt door de Duit
se kardinaal Joseph Ratzin-
ger, een officiële standpuntbe
paling over de bio-ethiek. De
verschijning van het veertig
pagina's tellende document
was door de paus al voor
Kerstmis aangekondigd. Het
stuk past precies in de stricte
lijn die het Vaticaan aanhoudt
waar het de seksuele ethiek
en moraal betreft. De stricte
koers op dit terrein werd al
ingeslagen door Paus Paulus
VI toen die dwars tegen het
advies van een door hem zelf
benoemde internationale
commissie in, alle voorbe
hoedsmiddelen verbood.
Niettemin toonde men zich in
Rome verbaasd over de
strengheid van de door Paus
Johannes Paulus II goedge
keurde en door Ratzinger on
dertekende standpuntbepa
ling. Het stuk dat als volledige
titel heeft: 'Instructie over de
eerbied voor het ontkiemende
leven en de waardigheid van
de voortplanting' gaat verder
dan veel moraaltheologen
verwacht hadden. Vrijwel elk
experiment is verboden. Veel
theologen hadden aangeno
men dat het Vaticaan met be
grip voor de nood van de kin
derloze echtparen het kweken
van een embryo met het zaad
van de man en het eitje van
de vrouw buiten de moeder
schoot wel zou toestaan. Maar
Rome trekt een zeer duidelij
ke lijn. Het kweken van men
selijk leven buiten de moeder
schoot is verboden. Echtparen
die geen kinderen kunnen
krijgen moeten hun kruis dra
gen. „Het huwelijk", zo merkt
Ratzinger op, „geeft aan de
echtelieden niet het recht op
een kind, maar uitsluitend het
recht om die natuurlijke han
delingen te verrichten die be
doeld zijn voor de voortplan
ting.
Slechts in uitzonderlijke ge
vallen kunnen kinderloze
echtparen, die binnen de leer
van de kerk willen blijven,
een beroep doen op de meest
moderne verworvenheden
van de medische wetenschap.
Onder strenge voorwaarden is
een methode van kunstmatige
bevruchting toegestaan. Hier
bij worden het vrouwelijke
eitje en het mannelijke zaad
direct in de eileiders inge
bracht. In Ratzingers gedetail
leerde instructie wordt pre
cies aangegeven hoe dat moet.
Het zaad van de man mag
niet, zoals gebruikelijk is,
door masturbatie verkregen
worden. Het echtpaar moet
gebruik maken van een con
doom, waarin vantevoren een
klein gaatje geprikt is. Na de
geslachtsdaad moet het sper
ma dat in het condoom is ach
tergebleven, worden opgevan
gen. Vervolgens moeten door
de arts zaad en eitje worden
ingebracht. Zaad en eitje moe
ten echter volstrekt geschei
den worden ingebracht, om
dat er anders sprake zou zijn
van het ontstaan van leven
buiten de moederschoot.
Met de bepaling dat het sper
ma via de geslachtsdaad ver
kregen moet worden, onder
streept het Vaticaan dat de
voortplanting niet los ge
maakt mag worden van het
bedrijven van de liefde bin
nen het huwelijk. Ook dat is
een kernpunt uit kardinaal
Ratzingers instructie. Voor
wat de bio-techniek nog alle
maal in petto heeft voor de
komende jaren, heeft het Va
ticaan een zeer duidelijke lijn
getrokken. Voortplanting al
leen binnen het huwelijk, via
de geslachtsdaad en in de
moederschoot.
Tal van op grote schaal toege-
Easte praktijken worden ver
oden. Elk commercieel ge
bruik bijvoorbeeld van foetus
sen wordt veroordeeld. „Dode
embryo's en menselijke foe
tussen moeten met dezelfde
eerbied behandeld worden als
de overblijfselen van andere
menselijke wezens", aldus de
instructie.
Kenmerkend voor het ponti
ficaat van Johannes Paulus II
is zijn strijdbaarheid. Ook in
Ratzingers instructie wordt
daar weer blijk van gegeven.
Er wordt niet volstaan met
een oproep aan de katholieke
echtparen, nee, er wordt een
uitdrukkelijk verzoek aan de
regeringen gericht hun wet
ten aan te passen. Als het aan
het Vaticaan ligt, is Ratzin
gers instructie een blauwdruk
voor uitgebreide wetgeving.
BISSCHOP BAR IN VASTENBRIEF:
ROTTERDAM „Sa
men komen op de zon
dag" is de titel van de
brief, die mgr. R.Ph. Bür
aan het begin van de
Veertigdagentijd heeft
gericht tot de gelovigen
in het het bisdom Rotter
dam. In zijn brief draagt
de Rotterdamse bisschop
een groot aantal gedach
ten aan voor een goede
viering van de Dag des
Heren. Daarbij gaat hij
uitvoerig in op de waar
de van de eucharistie,
„de meest volmaakte,
wijze om de verrijzenis
en verlossing te vieren".
Met de situatie van zijn bis
dom voor ogen het terug
lopend aantal priesters
stelt mgr. Bar, dat hij het als
zijn opdracht en hoge plicht
ziet er beleidsmatig voor te
zorgen, dat in elke parochie
gemeenschap ten minste één
maal per weekeinde eucha
ristie kan worden gevierd.
Om dat mogelijk te maken
vraagt hij zowel de medewer
king van de gelovigen als
van de pastores en doet hij
praktische suggesties. Roos
ters per regio of dekenaat bij
voorbeeld om de beschikbare
priesters goed te verdelen en
inschikkelijkheid van de ge
lovigen bii vermindering van
het aantal eucharistievierin
gen in een weekeinde.
Ook de mogelijkheid tot het
houden van Woord- en ge
bedsdiensten, onder leiding
van diakens, pastorale werk-
(st)ers en andere leken, komt
in de brief uitgebreid aan de
orde. De bisschop beveelt die
vooral aan voor weekdagen
bij bepaalde samenkomsten
en vieringen, waarbij het eu
charistie vieren niet per se
noodzakelijk is. Deze dien
sten, die een geheel eigen
waarde hebben, kunnen ook
op zondag worden gehouden
in het geval een celebrant
uitvalt.
De bisschop schrijft verder
apart over communiedien
sten (woorddiensten waarin
geconsacreerde hosties wor
den uitgereikt door leken).
Mgr. Bar omgeeft deze dien
sten („niet een vorm die door
alle liturgisten en theologen
wordt aanbevolen") met een
aantal voorwaarden. Zijn be
langrijkste gedachten zijn dat
het communiceren buiten de
eucharistieviering om slechts
in buitengewone omstandig
heden en bij uitzondering
kan. Vermeden moet worden
bij de gelovigen de suggestie
te wekken dat zij eucharistie
vieren in een communie
dienst.
De bisschop verklaart over
de bedienaar en voorgangers,
dat in alle vieringen de ta
ken, plaatsen en functies dui
delijk onderscheiden dienen
te zijn. De eindverantwoor
delijkheid, zowel voor de
vorm als de inhoud, berust
bij de pastoor van de paro
chie. Van hem verwacht de
bisschop dat hij allen die hem
bijstaan met zorg begeleidt.
Mgr. Bër wil ook, dat de pa
rochianen zorgvuldig worden
voorbereid op diensten waar
mee zij geen ervaring heb
ben, „opdat er begrip kan
groeien en geen onrust ont
staat".
De bisschop vraagt speciale
aandacht voor de pastoraal
werk(st)ers. Deze hebben in
de liturgie een niet geheel
duidelijke positie, aldus de
bisschop. „Wij zullen naar
aan liturgische plaatsbepaling
voor deze waardevolle mede
werkers moeten blijven zoe
ken. Hun plaats in de pasto
raal is al veel duidelijker ge
worden, daarom zou dat ook
voor de liturgie moeten kun
nen", aldus mgr. Bür.
De volledige tekst van van
de „Vastenbrief" van mgr.
R.Ph. Bör is op telefonische
of schriftelijke aanvraag ver
krijgbaar bij het Secretariaat
van Bisdom Rotterdam, Kon.
Emmaplein 3, 3016 AA Rot
terdam, tel. 010-4362888.
Remonstranten maken richtlijnen
voor hulp aan vluchtelingen
UTRECHT In verband met het feit dat het „magere vluch
telingenbeleid" van de Nederlandse regering de kans groter
maakt dat een kerkelijke gemeente wordt geconfronteerd
met vluchtelingen, die met uitzetting worden bedreigd en om
humanitaire redenen onderdak zoeken bij een kerkelijke ge
meente, heeft het bestuur van de Remonstrantse Broeder
schap een richtlijn met gedragsregels opgesteld. Daarin wordt
gesteld dat in bijzondere gevallen een kerkelijk onderdak kan
worden verleend, maar dat deskundigen zullen moeten uit
maken of hier humanitaire gronden in het geding zijn.
Door opneming en verzorging in een kerkgebouw geeft de
kerk een openlijk signaal aan overheid en samenleving, „dat
in dit concrete geval de menselijke aspecten heroverweging
verdienen". Er is, aldus het bestuur, geen bezwaar tegen een
„kerkelijke lobby" om humanitaire redenen. Met de burge
meester dienen zo mogelijk afspraken te worden gemaakt
over communicatie tussen kerk en lokale overheid.
Meerdere groepen Tamil-vluchtelingen in ons land zochten
hun toevlucht in kerkgebouwen, zoals een groep die in 1985 in
de Nicolaaskerk in Amsterdam heil zocht.
SIETH DELHAAS: DOM OM MOGELIJKHEDEN TE LATEN LIGGEN
DEN HAAG Vrouwen die
in de kerk blijven ondanks
de mannelijke onderdrukking
daarin moeten gebruik ma
ken van de organisatiestruc
tuur en het geld van de kerk
Nederlands* Hervormd* Kerk
Beroepen te Papendrecht, A.van de
Meer te Wierden. Bedankt voor Zle-
rikzee, toezegging, J.H.yan Osch te
Renkum.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Pesse, drs.B.Heslinga
kandidaat aldaar, die dit beroep
heeft aangenomen. Aangenomen
naar Amsterdam-Centrum,
drs.R.Roukema te Oppenhuizen.
Beroepbaarstelling: Drs.B.Heslinga
te Pesse.
Cristelijke G reform eerde Krken
Bedankt voor Apeldoorn-Centrum,
Broek op Langedijk-Alkmaar, Hul
zen en Veenendaal (Bethelkerk),
J.PIantinga te Leeuwarden.
bij de eigen strijd: feminise-
ring van de samenleving en
de verwerkelijking van „het
sociaalmaatschappelijke pro
gram dat ten grondslag ligt
aan de kerk". Het zou dom
zijn om die kansen te laten
liggen.
Die mening verdedigde Sieth
Delhaas, protestants feminis
tisch publiciste, gisteren in
Den Haag. Zij was een van de
leden van een forum dat dis
cussieerde over de vraag of
feministische vrouwen de
kerk uit moeten gaan of niet.
De bijeenkomst was georgani
seerd in het kader van de In
ternationale Vrouwendag.
De hervormde feministisch
theologe Fokkelien van Dijk-
Hemmes, zei ook in de kerk
te willen blijven om daar het
goed recht te verdedigen van
de ruimte die vrouwen opei
sen. „In de marge van het
hervormd kerkelijk bedrijf is
heel veel ruimte voor vrouw
en geloof. Voor mij is die rand
het centrum van de kerk. Ik
wil proberen het feitelijke
machtscentrum ervan te over
tuigen dat wat vrouwen in de
kerk willen, inderdaad van
wezenlijk belang is voor die
kerk".
De vraag: de kerk wel of niet
verlaten bleek bij diverse
vrouwen een heel andere te
zijn dan die naar het wel dan
niet opzeggen van het lid
maatschap van een politieke
partij. Tineke Koetsier-Korvi-
nius, van de Haagse werk
groep Vrouw in kerk en sa
menleving, zei dat ze met
huid en haar geworteld is in
de kerk. In de traditie van de
kerken ligt voor haar veel dat
waardevol is en waarvan ze
geen afstand wil doen. Boven
dien kan naar haar oordeel
niet alles in de kerk worden
beoordeeld door de bril van
de man-vrouw verhouding.
„De figuur van Jezus bekijk
ik niet naar zijn man-zijn,
maar naar de eigenheid van
Zijn boodschap".
Dr. Etty Mulder, hoogleraar
muziekgeschiedenis in Nijme
gen, verklaarde onkerkelijk
te zijn en dat ook te willen
blijven. Naar haar oordeel is
het voor veel vrouwen heel
moeilijk de structuur van de
kerk, die vrouwen onder
drukt, te verlaten; daarmee
verliezen ze namelijk de he
roïsche rol die ze nu in de
kerk kunnen spelen. „Wat mij
betreft gaat het er om dat
vrouwen zich echt bevrijden
en een eigen, onafhankelijke
weg zoeken".
Gonny Luijpers, schrijfster
van liedteksten, verklaarde
vrouwen te begrijpen die uit
solidariteit met andere vrou
wen in de kerk blijven. Zelf
heeft ze de Rooms-Katholieke
Kerk verlaten omdat ze de
druk niet langer kon verdra
gen. „Maar daarmee ben ik
niet ongelovig geworden; in
tegendeel", voegde ze eraan
toe.
HILVERSUM Het be
langrijkste ten aanzien
van homoseksuelen is
dat ze zich zich aanvaard
voelen. Daarover moeten
we geen onzekerheid la
ten bestaan. Vervolgens
kun je met elkaar praten
over de kerkelijke leer,
met respect overigens
voor het eigen geweten
van de persoon in kwes
tie. Komt deze tot een
andere keus dan de kerk
juist acht, dan hebben
we dat te eerbiedigen.
Dat zei bisschop H. Ernst van
Breda zaterdagmiddag in het
VAR A-radioprogramma De
Rooie Haan waar de de uit
spraken van kardinaal Simo-
nis over homofilie ter sprake
kwamen.
Hij meende dat de kardinaal
in zijn radio-interview met
het Humanistisch Verbond
hetzelfde heeft bedoeld, maar
dat het anders is uitgepakt.
Bisschop Ernst verklaarde er
geen moeite mee te hebben
als een praktiserend homo
seksueel ook praktiserend
katholiek is en vond dat men
dit gegeven niet moet isole
ren. „De kerkelijke leer
die seksualiteit buiten het
huwelijk afwijst richt zich
gelijkelijk tot heterofielen en
homofielen." De bisschop
meende dat de eersten vaak
nog minder beantwoorden
aan de kerkelijke leer dan de
homofielen.
Over de moeilijkheid dat
niettemin de leer van de
kerk inzake de seksualiteit
van homofielen zeer moeilijk
in overeenstemming is te
brengen met de levensprak
tijk van vele homofielen
anno 1987, zei de bisschop dat
het eerste dat te doen staan is
hen een tehuis te bieden.
„Ook in de leer zijn etappes
mogelijk, je moet ruimte bie
den".
De bisschop keurde de actie
af van homofielen die op
Paaszondag massaal bij mgr.
Ter Schure van s'-Hertogen-
bosch te communie willen
gaan. „Het sacrament van de
eucharistie kan geen aanlei
ding zijn voor provocerend
optreden."
De bisschop verklaarde indi
rect het niet eens te zijn met
de opvatting van kardinaal
simonis dat God een man is.
„Alle beelden schieten te
kort. Het mannelijk primaat
Laat Twee van
Breda gaan
HILVERSUM Bisschop H.
Ernst van Breda heeft zater
dag voor de VAR A-radio ge
pleit voor het laten gaan van
de Duitse oorlogsmisdadigers
Aus der Ftlnten en Fischer,
bekend als de Twee van Bre
da. „Ik ben er voorstander
van dat ze weggaan. Het
heeft geen zin meer. Ik heb
het geleerd van de slachtof
fers". Naar de bisschop ver
klaarde vangt hij in die rich
ting steeds meer geluiden op.
„Het zou een zegen zijn voor
de samenleving als we dit
beëindigen", aldus de bis
schop.
is een maatschappelijk gege
ven. Dat kun je niet op God
overbrengen".
Over de toelating van de
vrouw tot het priesterambt
verklaarde de bisschop dat
daar momenteel in de RK
kerk geen ruimte voor be
staat. Hij neigde er toe in de
afwijzing van de vrouw in
het ambt eerder een cultureel
bepaalde bezwaar te zien dan
een een kwestie van geloof.
Steun voor Simonis
Aan het eind van de eerste
Europese Bisschoppenconfe
rentie hebben in het afgelo
pen weekeinde bisschoppen
hun solidariteit betuigd met
kardinaal Simonis. In een
slotverklaring zeiden de bis
schoppen „dat zij zich solidair
verklaarden met kardinaal
Simonis in verband met de
aanvallen en rechtszaken te
gen hem. Een bisschop van
de katholieke kerk moet de
vrijheid hebben zich zonder
aarzelen uit te spreken over
alle kwesties die betrekking
hebben op de christelijke
leer. Dat is een belangrijk
onderdeel van de godsdienst
vrijheid."
De Europese bisschoppencon
ferenties was vrijdag begon
nen. De bedoeling was te
overleggen hoe Europa het
best „herkerstend" kan wor
den in een seculiere en at
heïstische tijd. De bisschop
pen kwamen bijeen in Die
burg, 30 kilometer ten zuiden
van Frankfurt. Aan de con
ferentie werd deelgenomen
door bisschoppen uit heel Eu
ropa, met uitzondering van
Bulgarije, Litouwen, Zwitser
land, Tsjechoslo wakije en
Turkije.
Routinematig risico oorzaag
Nu de rederij Townsend Thoresen, eigenaresse vanföaa
rampschip Herald of Free Enterprise, haar kapiteins! van
dracht heeft gegeven er persoonlijk op toe te zien dajr tw
laaddeuren van de rij-op-rij-af-schepen voortaan bij hetT®n<*'
trek gesloten zijn, is één van de brandende vragen ovejuil
tragedie in Zeebrugge beantwoord. Nadat al van verschifpgC
de kanten de mogelijkheid was geopperd dat de ramp|autc
oorzaakt zou zijn doordat die laaddeuren open stonden Itmen
vandaag nu ook de rederij te kennen gegeven er van uks he
gaan, dat daar de oorzaak moet worden gezocht. Irenpi
EeN menselijke fout dus, maar die hoeft niet noodzal
kerwijs alleen verweten te worden aan de voor het aut<
verantwoordelijke scheepsofficier en zijn bemanningsle
Er zijn verschillende aanwijzingen dat het open laten va
laaddeuren tijdens het begin van de tocht weliswaar tege
voorschriften is, maar desondanks een informele roul
maatregel is, die bij kalme zee tijdens het uitvaren wordt
gepast om de uitlaatgassen te laten wegwaaien. Het offi
onderzoek naar de oorzaak van de ramp zal wel aan het
brengen of veerschepen dat routinematige risico regeln
nemen.
MeT de verklaring van de rederij over de laaddeuren
echter nog lang niet alle vragen beantwoord. De meesl
dringende betreft de zeewaardigheid van de rij-op-ri
schepen in het algemeen. Officieel voldoen die aan de d
voor algemeen geldende maatstaven. De voorzitter vai
internationale overkoepelende organisatie van kapiteins
enigingen, de Belg Colson, heeft echter vernietigende kri
uitgeoefend op de zeewaardigheid van de schepen. Drijvi
doodskisten heeft hij ze genoemd in een officieel rapj
Dat is tien jaar geleden verschenen toen de nu zeven
oude Herald of Free Enterprise nog gebouwd moest
den maar sindsdien is het kennelijk in een ambtelijke
reaula verdwenen.
ZlJN kritiek richt zich vooral op het hoge zwaartepunt
dit type veerboten. Ze hebben nauwelijks of geen kiel, z
ze makkelijk kapseizen indien zoals bij de ramp in
brugge kennelijk is gebeurd binnenstromend water
aan één kant ophoopt. Omdat de autodekken een grote,
ruimte vormen doordat tussenschotten ontbreken, gaan
volgens ook de zwaar beladen vrachtwagens schuiven. In
gunstigste geval zitten die met kettingen aan de laadv
verankerd. Dat is nuttig bij ruw weer, maar in een noodi
atie als zich vrijdagavond in Zeebrugge voordeed, zijn
kettingen natuurlijk niet voldoende.
ANDERE resterende vragen betreffen de onduidelijkl11
over de giftige stoffen, die zich wel degelijk aan boord
vonden, inclusief het gevaarlijke dioxine, hoewel dat,van W
ficiële zijde glashard werd tegengesproken. Het ontbre
van een passagierslijst, die met een computer in een handi
draai kan worden samengesteld, is eveneens uiterst mq
waardig. Bij de ramp in Zeebrugge is daardoor onnodig Iri
en verwarring ontstaan. jJ
ONDANKS al de tekortkomingen is het ongelooflijk da
de diepe duisternis nog zoveel opvarenden uit het ijskc
water zijn gered. Juist omdat er naast beroepskrachten
vrijwilligers bij waren betrokken en bovendien schepeif
helikopters van vier landen aan de reddingsoperatie heb)
deelgenomen, verdienen al deze redders inclusief het i
disch personeel alle lof. De snel op gang gekomen hulp hL^
velen het leven gered.
Laat uw hart spieken via bank,
giro of collectebus.
nedertandse hartstichting
vrienden van de hartstichting
Sophialaan 10, 2514 JR 's-<
GIRO 300 - BANK 70.70.70.600
_jiter
ak i
kke
Aanhoudend
koud
DE BILT (KNMI) Een
krachtig hogedrukgebied bo
ven noordwest-Rusland en
Scandinavië verandert ook de
komende dagen nog weinig
van plaats. Actieve oceaan-de
pressies trekken vanuit het
zuidwesten in de richting van
Groenland en blijven ver van
west-Europa verwijderd. Af
splitsingen van deze oceaan
depressies bewegen zich de ko-
mene dagen via Spanje naar
de Middellandse zee en hou
den de luchtdruk aldaar rela
tief laag.
Voor ons land betekent dit een
aanhoudende oostelijke stro
ming, waarmee nog steeds
voor de tijd van het jaar zeer
koude lucht uit west-Rusland
wordt aangevoerd. Naast flin
ke opklaringsgebieden trek
ken in de stroming enkele
wolkenvelden mee. De mid-
dagtemperaturen lopen tot
rond of iets boven het nulpunt
op, 's nachts vriest het ook de
komende nacht 2 tot 7 graden.'
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, mede
gedeeld door het KNMI, geldig
voor morgen en woensdag:
Zuid-Scandinavie: Droog en
zonnig, 's Nachts matige tot
strenge, 's middags lichte tot
matige vorst.
Groot-Brittanie en Ierland:
Perioden met zon en vrijwel
overal droog. Middagtempera-
tuur van 4 graden in zuidoost-
Engeland tot 9 graden in Ier
land. 's Nachts in het oosten
lichte vorst.
Benelux, noord-Frankrijk en
Duitsland: Droog en perioden
met zon. In de nacht lichte
vorst aan zee, elders matige tot
strenge vorst. Middagtempera-
tuur om het vriespunt in
noord-Duitsland tot plus 7 gra
den bij Parijs.
Midden en zuid-Frankrijk:
Half tot zwaar bewolkt en in
het zuiden mogelijk regen.
Middagtemperatuur
graden in het noordwesten
14 graden bij de Pyreneeeri1
i
Spanje en Portugal: Half
zwaar bewolkt en van
westen uit regen. Middagt^he
peratuur van 13 graden in e
noordwesten, tot 22 graden ;n e
het zuiden.
Italië en Joegoslavische k
In het noorden perioden 11 ht
zon. Elders half tot zwaar g
wolkt en af en toe regen, ln
dinwaarts op grotere hoc it dj
ook sneeuw. Middagtempekka
tuur van 6 graden in de
vlakte tot 12 graden in het
den. ja;
ind
Alpengebied: Vrij zoni pj;
maar in de Franse Alpen I lijk
tot zwaar bewolkt en kansiaro
sneeuw of regen. Middagtiistp
peratuur in de dalen, in
westen en in de Italiaanse
pen tussen 4 en 8 graden,
ders om het vriespunt.
rit
Amsterdam onbew.
De Bilt onbew.
Malta
Moskou
MUnchen