Dertig jaar „Ons Erfdeel": brug tussen Noord en Zuid Muziekmuseum gewenst, er is alleen geen geld voor Marinierstraining acteurs voor anti-oorlogsstuk Gerard Joling bij Phonogram Schrijver Gabriël Gorris overleden Arti-medaille voor Paul Husner Toneelgroep Theater geeft startende acteurs meer kans Peter Faber speelt recht uit het hart kunstagenda Deel van gipsmodel Michelangelo's David ontde KUNST SeidócSoiMCMtt ZATERDAG 7 MAART 1987 PAGINCJ ROTTERDAM Acht acteurs van het Rotterdamse RO-The- ater zijn de afgelopen weken in de Van Ghentkazerne in Rotterdam gedrild in het exer ceren als voorbereiding op de opvoering van het toneelstuk „De Oorlog" van Edward Bond, dat begin april bij het RO-Theater in première gaat. „Het gaat om mensen die geen van allen in dienst zijn ge weest en die niet weten wat het is om te worden gecom mandeerd", zo verklaarde voorlichter Henze Pegman van het RO-Theater gisteren bij een van de laatste trainin gen van deze bijzondere voor bereiding van de acteurs op het toneelstuk. Het gaat bij het stuk van Bond om de rampzalige situatie die is ontstaan na een nucleaire oorlog. De leiding van de ma rine-kazerne heeft echter geen De acht acteurs die worden gedrild als voorbereiding op de op voering van het toneelstuk „De Oorlog". ogenblik geaarzeld om de ac teurs te bekwamen in het exerceren, ook al gaat het om een toneelstuk waarin militai ren niet al te glorieus worden uitgebeeld. Sergeant-majoor Koenen, die de acteurs de afgelopen weken onder zijn hoede heeft gehad, toonde zich aan het einde van de training niet ontevreden over de vorderingen van zijn pupillen. „In het begin was het wel een beetje een probleem dat ze allemaal over alles wil den meebeslissen", aldus Koe nen, die daarop snel duidelijk maakte dat bij de marine on dergeschikten alleen dienen te gehoorzamen. De acteurs zelf vinden dat de oefeningen zeker effect heb ben gehad. „We weten nu be ter wat het is om militair te zijn", aldus acteur Dries Smits, een van de acht getrainden. Echte mariniers en dienst plichtigen in opleiding hebben de afgelopen weken regelma tig met enige verbazing geke ken naar „het groepje ongere geld" dat op het exercitie-ter rein aan het rondstappen was. Binnenkort marcheren de acht acteurs alleen nog op het to neel. TWEEMAANDELIJKS CULTUREEL TIJDSCHRIFT REKKEM Dertig jaar geleden richtte de onder wijzer Jozef Deleu in het Westvlaamse grensdorpje Rekkem de tweetalige uit gave „Le Patrimoine /Ons Erfdeel" op. Het blad wil de zich speciaal richten op het verfranste deel van Vlaanderen dat Lodewijk de Veertiende in de acht tiende eeuw van de Zui delijke Nederlanden af pakte. Nu is „Ons Erf deel" (zonder de Fransta lige neventitel) het groot ste culturele tijdschrift dat in Nederland en Vlaande ren verschijnt. Het heeft een oplage van omstreeks tienduizend exemplaren, waarvan dertig procent in Nederland wordt afgezet. Van geen enkel ander Neder landstalig cultureel tijdschrift kan worden gezegd dat het zo'n wijde verspreiding kent in Noord en Zuid als juist „Ons Erfdeel". Cultureel dient in dit verband ruim opgevat te wor den. Het informeert zonder een speciale geestelijke of poli tieke invalshoek, via populai re, maar niettemin gedegen artikelen over de stand van zaken bij de noorder- en zui derburen. Daarbij komen al lerlei maatschappelijke ont wikkelingen aan bod: de dag bladpers, verzuiling in het on derwijs, het toneelbestel, niets is daarbij in principe onmoge lijk. Cultuur in engere zin wordt niet vergeten. Zo komt in het zojuist verschenen eerste num mer van de dertigste jaargang het werk van Hugo Claus ter sprake en treft de lezer een uitvoerig artikel aan over he dendaagse Nederlandse com ponisten. Daarnaast bevat elke afleve ring een aantal kronieken waarin de specifiek culturele actualiteit met betrekking tot literatuur, film, toneel en mu ziek aan bod komt. Interesse De oude interesse van „Ons Erfdeel" voor Frans Vlaande ren is gebleven. Ooit wilde Deleu met zijn blad de proble matiek van de Vlaamse aan wezigheid in Noord-Frankrijk bekend maken. Het blad weer spiegelde aanvankelijk het heimwee naar en de verbon denheid met een streek waar in taal en monumenten nog veel aan de vroegere Vlaamse aanwezigheid herinnert. Nog steeds besteedt „Ons Erfdeel" veel aandacht aan de Franse Nederlanden, aan taalgren sproblemen en cultuurpolitiek in een aparte rubriek. Hoe het staat met het onderwijs in het Nederlands buiten het Neder landse taalgebied wordt regel- In de statuten van de in 1970 opgerichte ge ting staat dat culturele samenwerking tus sen de Nederlandssprekenden wil bevorderen en de Neder landse cultuur in het buiten land bekend wil maken. De totstandkoming van de Ne derlandse Taalunie in 1982, deze probeert aarzelend enige samenhang te bewerkstelligen inzake de cultuurpolitiek van Nederland en de Vlaamse deelregering is niet los te denken van de inspanningen die „Ons Erfdeel" daarvoor heeft geleverd. Jozef Deleu: „Ons Erfdeel" is ontstaan uit de behoefte grenzen te over schrijden. Hierover is door de redactie zo goed als nooit ge theoretiseerd. Het blad zelf moet het bewijs leveren van de meest ruime algemeen-Ne derlandse instelling". Deleu zegt met ziin blad altijd een sectarische, klein-Vlaamse of klein-Hollandse benadering te hebben willen voorkomen. In dat opzicht blijft het blad steeds weer een opmerkelijke prestatie en dat des te meer voor wie op de hoogte is van de lange tenen en (vooroorde len die van weerszijden de Vlaamse-Nederlandse samen werking altijd weer zo belem meren. Het eerste nummer van de dertigste jaargang. Gerric Krol en de feilen Chris Vandcnbroekc: kijk op verleden en loekomsl Constantijn Huygens' authentiek dichierschap Het werk van Camicl van Brccdam Moedertaalonderwijs in Nederland Vier gezichten van de dichter H. Claus Nederlands theater, traditie en vernieuwing Over het werk van de dichter Leonard Nolens De beelden van Arie Bcrkulin Mystiek Lichaam: een controversiële roman van F. Kellendonk Anne Teresa De Keersmaeker en Rosas Over de toekomst van onze musea Hedendaagse Nederlandse componisten Septentrion Aan de doelstelling van de stichting is constant verder ge werkt. In 1970 verscheen een Franstalige uitgave, „Septen trion", die Vlaamse en Neder landse ontwikkelingen en bo venal specifiek culturele on derwerpen belicht. Het blad heeft een oplage van zeven duizend exemplaren. Het is de enige publicatie in de Franse taal die op zo'n gevarieerde manier verslag doet van wat er in Nederland en Vlaande ren gebeurt. Het vindt, zegt Deleu, vooral aftrek in de streek rond Parijs. Bovendien krijgen alle grote Franse uit gevers het blad toegestuurd en dat verklaart wellicht waarom de belangstelling om Neder landse literatuur in Franse vertaling uit te brengen is toe genomen. De Stichting had onlangs ook een Engelse uitgave op de markt willen brengen, maar de Haagse beleidsmakers in het ministerie van WVC wa ren niet bereid een startsubsi die te verlenen aan dit Vlaam se project. Het mag een klein drama heten in de nog steeds moeizame verhoudingen tus sen Den Haag en de Vlaamse initiatiefnemers dat dit project niet van de grond is gekomen. In Haagse ambtelijke kringen is cultuurpolitiek zowat het laagst gewaardeerde politieke artikel dat er bestaat. Zij heb ben daar ook geen enkel oog voor de vruchtbare nevenef fecten die culturele public re lations ook zakelijk gezien kunnen opleveren. De Vlamingen die cultureel werden overheerst, met alle gevolgen vandien, hebben uit die geschiedenis de nodige les sen getrokken. Vandaar dat zij het belang van cultuurpolitiek wél inzien. De grootste effecten zal „Ons Erfdeel" niettemin gehad heb ben in de versteviging van de samenwerking tussen noord en zuid, of althans in het op wekken van begrip aan beide zijden van de staatsgrens. Het is echter voor een blad dat slechts vijf keer per jaar ver schijnt ondoenlijk op de actua liteit te reageren. Hopelijk groeien de middelen van de stichting nog eens zo ver uit dat ze zich ook daar mee bezig kan houden. PAUL VAN VELTHOVEN HILVERSUM Zanger Gerard Jo ling heeft een langdurige overeen komst gesloten met platenmaatschap pij Phonogram. De eerste single van Joling bij de nieuwe maatschappij verschijnt eind maart en is Wederom geproduceerd door Peter de Wijn. Phonogram-directeur Jan Corduwe- ner: „We zijn er trots op dat een ta lentvol en succesvol artiest als Ge rard Joling er voor heeft gekozen dat ziin belangen in de toekomst door Phonogram in binnen- en buitenland zullen worden vertegenwoordigd". Jan van Doorn, manager van Joling, verwoordt de contract-overeenkomst als volgt: „We hopen bij Phonogram de rust te hebben gevonden om de carrière van Gerard op een verant woorde wijze uit te bouwen tot inter nationale allure". LEIDSCHENDAM De schrijver Gabriël Gorris is donderdag op 80-ja- rige leeftijd overleden in het Sint Antoniushove ziekenhuis in Leid- schendam. Dit heeft zijn familie gis teren bekend gemaakt. Gabriël Gorris was een pseudoniem van de uit Limburg afkomstige Frans Linnartz. Hij publiceerde tussen de jaren 1945 en 1975 een groot aantal romans en enkele dichtbundels. Ook was hij in die tijd zeer actief in het katholieke literaire verkeer. Zijn werk was geruime tijd, mede door het uitgesproken katholieke karakter ervan, erg populair in katholieke le zerskring. Gorris oeuvre, waaronder ongeveer twintig romans, bestaat voornamelijk uit streek- en volksro mans, waarvan onder andere „Kro niek van de Pappelhof", „De cleyne klum" en „Het huis met de lopende hinde" wijdere bekendheid kregen. Verder schreef hij enkele werken met historisch-biografische inhoud, zoals „Petrus, prins der apostelen", „Columbus" en „Dorp aan de Vliet", een geschiedenis van Voorburg. Ook als schrijver van jeugdboeken genoot Linnartz bekendheid, maar dan on der het pseudoniem Ray Franklin. AMSTERDAM De Amsterdamse graficus en schilder Paul Husner (44) heeft gisteren de Arti-medaille 1987 gekregen. Dat gebeurde bij de ope ning van de zogenoemde Voorjaarssa lon van Arti et Amicitiae in Amster dam. De medaille bestaat uit een ob ject ontworpen door Lijsbeth Teding van Berkhhout. De Maatschappij Arti et Amicitiae, opgericht in 1839, js de oudste vereni ging van beeldende kunstenaars in Nederland. De expositie van werken van haar leden duurt tot en 28 maart. ARNHEM Toneelgroep Theater in Arnhem stelt de komende jaren jonge acteurs in de gelegenheid een specia le „startproduktie" bij het gezelschap te maken. Het gaat om acteurs die hoogstens twee jaar zijn afgestudeerd aan een toneelschool. Met de start- produkties hoopt Theater te bereiken dat meer jonge acteurs zich aan pu bliek, pers en torteelmakers kunnen presenteren. Nog teveel afgestudeer den blijven volgens de toneelgroep na hun opleiding werkloos aan de kant staan. Een en ander staat in de gisteren door Toneelgroep Theater gepresen teerde beleidsnota voor de jaren 1988-1991. Via de startprodukties meent Theater meer jongeren aan een baan te kunnen helpen en het ta lent en de originaliteit van beginnen de acteurs te kunnen stimuleren. Drie regisseurs van Theater zijn ver bonden aan de toneelschool in Arn hem. „De contacten met deze instel ling leiden ertoe dat het initiatief van startprodukties een grote kans van slagen heeft", aldus de toneelgroep. Theater wil de komende jaren ook meer aandacht schenken aan school- gerichte produkties om jong publiek met toneel in aanraking te brengen. „Anders wordt toneel slechts een fos siele communicatievorm voor de vol gende generaties". De twee man sterke artistieke leiding van Theater zal op korte termijn worden verbreed. Ter assistentie van het management komt er een artis tieke raad die verantwoordelijk is voor een afgewogen repertoirekeuze en voor de uitvoering van dat reper toire. WETHOUDER „IK BEN WARM VOORSTANDER" DEN HAAG De hofstad ver dient een nationaal muziekmu seum, dat een centrale plaats zou moeten krijgen in het Spui- kwartier. Het zou moeten wor den ontwikkeld uit de huidige muziekafdeling van het Haags Gemeentemuseum dat al jaren te klein is gehuisvest, maar niettemin onmisbaar is voor alle muziekexposities die in het land worden gehouden. Hier over waren inleiders en forum leden, wethouder Verduyn Lu- nel, interim-directeur Over- duin en hoofdconservator Men- sink het gistermiddag roerend eens. Wethouder A.J.A. Verduyn Lunel van jeugd, sport, recreatie, cultuur en media verwoordde zijn mening aldus: „Ik ben een warm voorstan der van een nationaal muziekmu seum en het past prima in het cen trum. De hulp van de overheden is echter onmisbaar - met het accent op de meervoudsvorm". Waarmee de wethouder voornamelijk doelde op de enige reden waarom dat museum er nog steeds niet staat: er is geen geld voor. Kerkvormig Een oriëntatie-middag over de wen selijkheid van een Nederlands mu ziekmuseum, in de aula van het Haags Gemeentemuseum, bracht wel veel deskundige sprekers op de been, maar weinig nieuwe gezichts punten. Of het moest Jan Jaap Has pels zijn, conservator van het Natio naal Museum van Speeldoos tot Pie rement in Utrecht, die ervaring heeft met het beheren van een mu seum in een kerk. „Dat gaat heel goed. Er is veel van een kerk te ma ken", deelde hij opgewekt mee. „Maar een nieuw te bouwen mu seum is toch mooier", voegde Hij er deskundig aantoe. Weinigen keken daar verbaasd van op. Hoewel hoofdconservator Mensink mooier droomt van een nieuw eigen museum, dan van een om te bouwen kerk, moest hij toegeven dat een kerkvormige oplossing wel eens voor de hand zou kunnen liggen. Als in september van dit jaar het Resi dentie-Orkest van de Nieuwe Kerk aan het Spui naar de eigen muziek zaal verhuist, dan komt die kerk vrij. Interim-directeur Henk Overduin had zich al over de kosten gebogen als een architect wordt aangetrok ken die uiterst zorgvuldig de moge lijkheden in een kerk onderzoekt. Het bedrag zou rond de dertigdui zend gulden liggen. En er zijn andere stappen te overwe gen binnen een periode van één tot anderhalf jaar aldus Overduin: een proefopstelling waarin muziekin strumenten op nieuwe wijze, ade quaat voorzien van veel technisch vernuft worden getoond. Kosten: vijftigduizend gulden. Die middelen zijn er niet, maar misschien geeft het bedrijfsleven wat en Overduin be loofde ook in eigen kas een kijkje te zullen nemen. Ook wilde hij wel eens begroten wat de inrichting van een muziekmuseum nu eigenlijk kost - los van de architectuur - en wat niet uit overheidsgelden kan worden betaald. Motor En afgezien daar weer van, beloofde Overduin als motor voor een toe komstig museum een ferm activitei ten-programma. De interim-direc teur kon niet vertellen hoe en wat en wanneer precies, maar het zou den ambitieuze exposities worden, waarvoor opnieuw incidentele subsi dies aan de Rijksoverheid worden gevraagd. „Misschien kan men dan alvast wat wennen als er een heus muziekmuseum komt", sprak hij met het optimisme van de museumdirec teur die veel plannen heeft, echter zonder een cent op zak. Alle betrokkenen, conservatoriumdi recteur Frans de Ruiter, Holland Festival-directeur Ad 's-Gravesande, Kees Hillen als directeur-promotie van de stichting Donemus en John Reinders, directeur van Het Gebeu ren in Den Haag, waren eenstemmig in hun oordeel, dat er een muziek museum mqet komen en dat de mu ziekafdeling van het Gemeentemu seum te klein is. Overuin had al voorgerekend, dat die afdeling het moet doen met twee-vijfde van de oppervlakte op de begane grond en dat de muziekafdeling steeds verder in het nauw is komen te zitten. Mogelijkheden Frans de Ruiter benadrukte het be lang van de instrumenten, de mu ziekbibliotheek en de archieven voor zijn conservatorium en hij zag voor Den Haag grote mogelijkheden, als er in het Spuikwartier een mu ziekmuseum kwam. Niet alleen is de bladmuziek van het Gemeentemu seum voor het landelijk concertleven van belang, zonder de historische in strumenten valt weinig te recon strueren. Frans de Ruiter wilde dan ook een vurig pleidooi houden voor de benodigde gelden en daarin was hij niet de enige: zonder geld geen muziekmuseum... nergens. De dis cussiemiddag was alleen bedoeld om het gesprek over een dergelijk mu seum op gang te brengen en om de wethouder van ruimtelijke ordening en stadsvernieuwing, A. Th. Duive- steijn ervan te doordringen dat er een muziekmuseum moet komen. De directie van het Gemeentemuseum beraadt zich thans over de vorm waarin de besproken wenselijkheid moet worden samengevat. FRITS BROMBERG Haag, vrijdag 6 maart. Harhaling: Vanavond „Cupido", het kleine engeltje met pijl en boog, heeft al veel relaties tot stand gebracht. Voortdurend mik kend op een gewillig doel, dient hij als hulpmiddel om twee harten sa men te smelten. Peter Faber heeft rond dit gegeven, samen met Rob Chrispijn, een theaterprogramma ge schreven van anderhalf uur. De ac teur heeft er plezier in. Een grote kist op het toneel dient als magazijn waaruit hij diverse figuren tovert. In een ijltempo speelt Peter Faber een vijftal personages. Doordat hij vooral mimisch sterk staat komen deze fi guren op een fantasierijke manier tot leven. Talloze onverwachte scè nes maken dit programma tot een boeiend geheel. Elk gesproken on derdeel wordt met veel gebaren en poses omlijst, zodat het een levendig toneelbeeld oplevert. In het begin van de show is het even moeilijk om de slecht articulerende Faber te vol gen, maar als het programma vor dert levert dit geen enkel probleem meer op. Door de goede regie-advie zen en de afwisselende belichting is „Cupido" een bijzondere voorstelling geworden. Door de grote snelheid waarmee Peter Faber dit program ma speelt, krijg je in anderhalf uur toch het gevoel naar een avondvul lend programma te hebben gekeken. ROB VAN DER MIJL Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. Zaterdag 7 maart OEN HAAG Koninklijke Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel. 469450) 20.15: Publiekstheater: 'Largo Desolato' van Véclav Havel; -Legie Peter de Baan; met o.a. Ren- se Royaards, Marijke Beversluis, Wim Meuwissen en Rik van Uffe- Appeltheater (Duinstraat 6. tel. 502200) 20.15: Toneelgr. De Appel: 'Het verjaardagsfeest' van Harold Pinter; regie Lodewijk de Boer; met Willem Wagter. Christine Ewert, Robert Prager, Camilla Braaksma, Eric Schneider en Hugo Koolschijn. Theater aan de Haven (Westduin weg 230, tel. 543202) 20.30: Delft- se Komedie: 'Hoe tem je een feeks 7'; regie Peter Lintelo; Thea- tergr. Indra: 'Vriend in de desa'; met Pieter Tom Smit en Tino Wyat Gemeentemuseum (Stadhouders laan 41, tel. 514181) 15.30: Volks muziek uit Griekenl. Theater Zeebelt (Willemstraat 7) 21.00: Smaakstaal. Muziek en per formance op teksten van Lucebert. Paard van Troje (Prinsegracht 12) 23.00: Allen Sex Fiend. Circustheater (Gevers Deynoot- plein 50 tel. 558800) 20.15: Ned. Dans Theater met 'Frankenstein' van Jlrl Kyllan op muziek van Heinz Carl Gruber. Verder 'Wiegelied' (Kyllan/Berg) en 'Uccelli' (Duato/ Respighi); mmv Ned. Balletork. olv Wolfgang Rögner. Theater Pepijn, (Nieuwe School straat 23, tel.460354) 20.30: Caba ret Boemerang: 'Open deuren'. Korzo (Prinsestr. 44) 20.30: Festi val Links Den Haag met o.a. Korzo ork., Nederl. Sinfonletta, Bart Cha- bot en Harry's Blind Date. Café Schlemmer (L. Houtstr. 17) 14.00: films 'Een film voor Luce bert' en 'Rembrandt, schilder van de mens'. Kijkhuia (Noordelnde 140) 20.30: manifestatie 'Kunst in uns und urn uns herum'; met muziek, dans en beeld, kunst. Omniveraum (Pres. Kennedy!. 5) 'De Melkweg, een eiland in het heelal'; dag. 11.00, vr., za. en zo. ook 19.00. 'Darwin op de Galapa gos eilanden'; dag. 12.00, 14.00 en 16.00, vr., za. en zo. ook 20.00. 'Magic Egg/Picture Holland'; dag. 13.00 eiv 15.00, vr., za. en zo. ook 17.00 en 21.00. VOORBURG Oude Kerk (He- renstr.) 20.15: Wim van der Panne (orgel) mmv gebr. Brouwer (trom pet). Theater De Tobbe (Badhuislaan 7 tel. 864880) 20.30: Sjoukje Dijkstra en Ton Wester: 'Betty, ofwel een dag uit het leven van een panisch optimist' en 'Verhalen voor men sen'. RIJSWIJK Kleine Schouwburg (Karmozijnstraat 2 tel. 930707) 20.15: 'Babysit revue'; teksten van o.a. Robert Long en Paul Haenen; muziek Henny Vrienten; regie Haye van der Heyden; met o.a. Johnny Kraaykamp jr., Alexandra van Mar ken en Sylvia Millecam. Zondag 8 maart DEN HAAG Koninklijke Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel. 469450) 20.15: Publiekstheater: 'Largo Desolato' van Véclav Havel; regie Peter de Baan; met o.a. Ren- se Royaards, Marijke Beversluis, Wim Meuwissen en Rik van Uffe- WASSENAAR De Pauwhof (Paauwl. 2 a) 12.00: Martien van der Spek (fluit) .en Rob Holleman (piano); werken van C.E. Bach, Schumann, Poulenc, Pijper, F.X. Mozart en Ravel. Reserv.: 01751 - 14.283. Dorpscentrum (Schoolstr. 8) 12.00: Accordeonver. DVS mmv J. Haasnoot (slagwerk). bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Flod der (al); 18.30, 21.15. do. za. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. EU ROCINEMA II: Dutch Treat (al); 18.30, 21.00. do. t/m za. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. EUROCI NEMA III: Ferris Bueller's day off (al); 18.45, 21.30. do. t/m za. wo. ook 13.45. EUROCINEMA IV: De Ratelrat (12); 18.45, 21.30. zo. ook 16.15. De Speur neuzen (al); do. t/m zo. wo. 14.00. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Flodder (al); za. 24.00. EUROCINEMA II: Dutch Treat (al); za. 24.00. EUROCINEMA III: Sexmuskiet (18); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Show Girls (18); za. 24.00. Dolly (16); 19.00, 21.15. speurneuzen (al); 14.30. Lik T en STUDIO (Steenstraat 39, i J- 124130): A Room with a Vl (16); Heartbreak Ridge (12); byrinth (al); Crocodile Dune (at); Flodder (al); 14.30, 191 21.15. TRIANON (Breestf, 31. tel. 123875): Dutch TrI (al); 14.30. 19.00, 21.15. If (Haarlemmerstraat 52, tel. 01 125414); Gluren (18); 18i I 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Expose me now (18);| KATWIJK e CITY THEATEIU (Badstraat 30, tel. 01718-740»o' De Ratelrat (12); do. t/m zo. V< 14.45, 19.00, 21.15. ma. j 19.00, 21.15. e CITY THEA1 II: Wild Cats (al); tijden zie Clr* CITY THEATER III: Top <*di (al); tijden zie City I. C THEATER IV: Secrets of Lt (16); 19.00, 21.15. zo. ook 14 Feestelijke revue van tek filmsterren (al); do. vr. za. 14.45 behalve zo. VOORSCHOTEN GREENtAM; (tel. 01717-4354): Top gun do. t/m zo. wo. 15.45. De ra rat (12); do. t/m zo. 19.00. La eagles (al); vr. za. 21.15. ma. wo. 20.15. KINDERVOORSTELLING Assepoester; do. t/m zo. 14.00. WASSENAAR ASTRA 01751-13269): 9'A Weeks do. ma. wo. 20.00. Runnor scarred (al); vr. za. zo. 20.00J KINDERVOORSTELLING Assepoester; do. t/m zo. 14.00. DEN HAAG# ASTA 1 (Spul tel. 463500): Blonde Dolly 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13 bl g< di di 16.00, 19.00, 21.30. «asta h< Crocodile Dundee (al); 14 i 18.45, 21.15. zo. 13.30, 16 jj, 18.45, 21.15. asta 3: Ruh less people (al); 19.00, 21 BABYLON 1 (Winkelcenti»5, Babylon, tel. 471656): Child al lesser God (al); 14. 19.00, 21.30. zo. 13.15, 15.1e 19.00, 21.30. BABYLON The Fly (16); 14.00, 18.45,21 13.30, 16.00, 18.45, 21 BABYLON 3: Peggy Sue G married (al); 14.00, 19.00, 21 zo. 13.15, 15.45, 19.00, 21 CINEAC 1 (Buitenhof 20, 630637): Dutch treat (al); 14 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16 18.45, 21.30. CINEAC 2: color of money (al); 14J<]< 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16Jm 18.45, 21.30. CINEAC 3: CI kwise (al); 18.45, 21.30. ma. w ook 14.00. za. 00.15. EUROW NEMA (Leyweg 910, tel. 6670*m Amadeus (al); za. wo. 20.00. 16.00, 20.00. overige daoni 16.00, 20.00. metropol!"1 (Carnegielaan, tel. 4567 Flodder (al); 14.00, 18.45 zo. 13.15, 16.00, 18.45, METROPOLE 2: The color money (al); 14.00. 18.45, 21. zo 13.15, 16.00, 18.45, 21 t, METROPOLE 3: A room 1 a view (16); 14.00, 18.45, 21 13.15, 16.00, 18.45, 21 METROPOLE 4: Mona (16); 14.00, 18.45, 21.30. se 13~'l5,16.00," T8.4i. -21 aJ METROPOLE 5: De (al); 20.30. ma. dl. ook 14 a ODEON 1 (Herengracht tel. 462400): Flodder (alY. 13 I 18.45, 21.30. za 00. ON 2: Back to school (al); 13 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16 18.45, 21.30. ODEON 3: n, artbreak ridge (12); 1." 20.00. ODEON 4: Out of ca (al); 13.45, 20.00. LE P/ 1(Kettlngstraat 12b, tel. 6564I Dark angel (18); v.a. 12.00. v.a. 13.30. LE PARIS 2: Jul madchen heiQe Körper (18); 12.15. zo. v.a. 13.45. e PARK Physical attraction (18); 12.30. zo. v.a. 14.00). HAA FILMHUIS (Denneweg 56, 459900): Zaal 1: Vroeger dood; 19.30. She's gotta h it; 21.45. Meet me in St. Loti zo. 15.15. Zaal 2: 40 Deutschland; 19.30, 21.45. 3: wo. do. vr. 16.00. za. 15J dag. (beh. vr. za.) 19.30, 21. vr. za. 20.00. Permanent vi tion; do. West side story; Once upon a time in Amerll za. Mean streets; zo. Blast of lence; ma. Subway riders; Law and disorder; wo. NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1: No mercy (t 00.15. CINEAC 2: The color money (16); za. 00.15. AC 3: Clockwise (16); za. 00. EUROCINEMA: Pikant kl (18); za. 24.02. KINDERVOORSTELLINGEN: ASTA 3: Labyrinth; 14.00. 13.30, 16.00. CINEAC speurneuzen; do. vr. za. 14.00. zo. 13.15, 16.00. EU CINEMA: Pinkeltje; do. 12.00. za. zo. wo. 14.00. I TROPOLE: Repelsteeltje; do. za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.0 NEW YORK Het gipsmodel waarnaar Michelangelo Bui roti zijn befaamde marmeren beeld van David maakte, is alle waarschijnlijkheid teruggevonden. De Amerikaanse k historicus Frederick Hartt is van mening dat een in Genè een bankkluis bewaarde 20 cm hoge gipsen tors met dit voor ogen door Michelangelo werd gemaakt. Hartt opperdt theorie donderdag in de academie van wetenschappen in York en gisteren ten overstaan van de pers. Het gipsmodel van de David berustte tot 1666 in de archi van het Palazzo Vecchio in Florence. Sinds een brand in gold het als verdwenen. Het nu gevonden beeld oorsprc lijk 38 cm hoog bestaat nog slechts uit een romp en w het bezit van de in 1955 overleden Zwitserse componist Ai Honegger. Zijn erven gaven het aan de Davos-Stichting ir nève. Tot nu toe was aangenomen dat het om een beschai kopie van de oorspronkelijke David ging. Hongaar Kurtag schrijft compositie voor Nederlandse Oper AMSTERDAM De Hongaarse componist György Kurté gaat een opera schrijven voor De Nederlandse Opera. Hij de opdracht van de Eduard van Beinum Stichting en Het ziektheater. Het wordt de eerste opera van György Kurtég, die als hc raar is verbonden aan de Muziekakademie van Boedapest ligt in de bedoeling dat het werk in het seizoen 1990-1991 De Nederlandse Opera in produktie wordt genomen, aldu Muziektheater. Eerder verleenden de Eduard van Beinum Stichting en He ziektheater aan de Franse choreografe Maguy Marin eei dracht voor een nieuw ballet dat Het Nationale Ballet in fe ri 1989 in het Amsterdamse Muziektheater zal brengen, opera- en balletopdrachten is een budget van 120.000 gi door de stichting beschikbaar gesteld. Kurtég is dit jaar de centrale componist in het Holland Fes Er zullen enkele liederencycli en kleine orkeststukken van worden uitgevoerd,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 16