Nederlandse moslims hebben
negatief beeld van christenen
Ccidóe Somanj
brieven
/lezers
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
kerk
wereld
beroepingen
Protestanten betalen hoge prijs
voor „vrolijke foto's met paus"
CeidaeSouocmt
WOENSDAG 4 MAART 1987 PAGINA1
Ifil
Vonnis Sergina Joedintseva nietig verklaard
PUTTEN Het vonnis tegen de Russische baptiste Sergina A.
Joedintseva is nietig verklaard. Zij hoeft de straf van twee jaar
strafkamp niet uit te zitten. Dat heeft de organisatie Friedens-
stïmme Nederland vernomen. Joedintseva werd in 1985 tot
twee jaar strafkamp veroordeeld omdat ze godsdienstige bij
eenkomsten zou hebben georganiseerd. Omdat enkele van de
dertien kinderen van Sergina Joedintseva nog zeer jong zijn,
kreeg ze twee jaar respijt. Afgelopen zondag had ze zich bij het
strafkamp moeten melden. Vrouwen uit de gereformeerde ge
zindte demonstreerden daar tegen vorige week bij de Russische
ambassade in Den Haag. Friedensstimme heeft ook gehoord
dat nog tien baptisten zijn vrijgelaten.
Protestantse vasten in Duitsland
HAMBURG Vandaag, aswoensdag, begint in de Bondsrepu
bliek D.uitsland een protestantse vasten van zeven weken
waarbij de deelnemers schriftelijk verklaren af te zien van
slechte gewoonten, hun houding in positieve zin om te zullen
buigen en zich vrij te maken van nicotine- en alcoholversla
ving. Daarmee wordt een nu al jaren durende traditie voortge
zet, die in 1986 rond 100.000 deelnemers heeft opgeleverd. Voor
velen betekent het meedoen aan de vasten een zelfoverwin
ning, waardoor het lijden waarover in de Lijdenstijd wordt na
gedacht, beter kan worden begrepen. Zondag 22 maart wordt
via het tweede Duitse televisienet een protestantse kerkdienst
uitgezonden, waarin het „zeven weken zonder" nader wordt
toegelicht.
Als je één mier
doodslaat, komen er
den op de begrafenis
Nederlandse zegswijze
Ouders vragen
katholieke
pastores steun
voor
homoseksuele
kinderen
EMMEN Ouders van ho
moseksuele kinderen hebben
de rooms-katholieke pastores
gevraagd hun kinderen niet
in de kou te laten staan, „hoe
zwaar ook de situatie zal
worden, nu U als zielzorgers
onder een onverantwoorde
morele druk wordt gezet". Zij
roepen pastores op zich niet
te laten afschrikken door
eventuele banvloeken en
veroordelingen van de Con
gregatie voor de Geloofsleer
en het merendeel van de Ne
derlandse bisschoppen.
Dat blijkt uit een open brief
aan de pastoraal werkenden
van de Stichting Landelijk
Overleg Werkgroepen Ou
ders van homoseksuele kin
deren. Waarnemend voorzit
ter is mevr. C.J.M. Van He-
zik-Van Gent en secretaris is
F. Rhebergen uit Emmen.
De ouders van homoseksuele
kinderen voelen zich zeer ge
griefd doordat de Congrega
tie hun kinderen „als zon
daars" uit het volk Gods
stoot. „Zoals in de nazi-tijd
„Voor joden verboden" gold,
zo geldt nu voor onze kinde
ren: „Verboden lid te zijn
van een RK organisatie" en
„Geen onderdak bieden in
ruimten die onder RK be
heer staan", aldus de brief.
Aartsbisschop
Hurley krijgt
smartegeld
PRETORIA De vroegere
voorzitter van de RK bis
schoppenconferentie van
Zuidelijk Afrika, aartsbis
schop Denis Hurley van Dur
ban, krijgt 25.000 rand (onge
veer 25.000 gulden) van de
staat omdat hij enkele jaren
geleden ten onrechte is aan
geklaagd. Deze overeenkomst
heeft Hurley met vertegen
woordigers van de staat be
reikt nadat hij de minister
voor wet en orde wegens
„onterechte gerechtelijke
vervolging" met een proces
had gedreigd.
Hurley werd in september
1984 aangeklaagd omdat hij
de speciale politie-eenheid
„Koevoet" had beschuldigd
van wreedheden jegens de
bevolking van Namibië. Zo
zou Hurley Koevoet ten on
rechte hebben beticht van de
moord op een gezin in Oshi-
kuku. Hurley verklaarde dat
hij geen beschuldigingen te
gen Koevoet had geuit, maar
dat hij uitsluitend informatie
van de bevolking had door
gegeven.
De Zuidafrikaanse autoritei
ten hebben het echter nooit
op een proces tegen Hurley
laten aankomen. Daarom
diende de aartsbisschop zelf
een aanklacht in. Tijdens een
hoorzitting deze week van
het opperste gerechtshof in
Pretoria trok de staat de aan
klacht tegen Hurley in en
werd de aartsbisschop een
bedrag van 25.000 rand aan
geboden als hij op zijn beurt
ook zijn beschuldiging zou
intrekken. Daarmee stemde
Hurley in.
Gereformeerde Kerken vrijge-
Beroepen le Lemele-Lemelerveld
drs. P.M. van der Horst kandidaat
te Kampen.
UTRECHT Abdullah
is geboren in 1946 in een
Marokkaans dorpje in het
Rifgebergte. Voordat hij
naar Nederland kwam,
zat hij tien jaar op de Ko
ranschool. Hoe kijkt hij
nu tegen de Nederlandse
christenen aan?
Abdullah kende indertijd
christenen: Spaanse ka
tholieken in de stad Na-
dor. Contact met hen
werd hem evenwel door
zijn ouders verboden. Zijn
antwoord is in overeen
stemming met wat de Ko
ran hem heeft geleerd en
dat betekent dat hij met
weinig waardering tegen
ze aankijkt. „Aan U uw
godsdienst en aan mij
mijn godsdienst", citeert
hij uit de Koran.
Als verklaring voor dat ge
brek aan waardering voegt hij
er aan toe dat de moslims alle
profeten erkennen en hun
boodschap naleven, „maar de
christenen willen dat niet. Die
zeggen: God bestaat niet, Mo
hammed bestaat niet, of al
thans, laat God maar kletsen
mef zijn Koran, maar ik doe
het niet
Abdullah heeft geen hekel
aan christenen. Integendeel,
enkele malen herhaalt hij dat
christenen goede mensen zijn,
soms aardiger dan moslims.
Zij zijn gelijkwaardig, maar
dat betekent ook dat wat voor
de ene mens verplicht of ver
boden is, ook voor de ander
(de christen dus) geldt. „Het
probleem is alleen dat christe
nen daar niet aan willen. Bij
voorbeeld vasten. Christenen
doen dat niet. Of tweeënhalf
procent van je inkomen aan
de armen geven. Christenen
willen dat niet. Bedevaart
naar Mekka? Christenen zeg
gen: smoesjes! politiek! Dat
doen wij niet!"
Wat Abdullah heeft geleerd te
onderhouden, verschilt in zijn
visie dus hemelsbreed van de
praktijken van de christenen.
Leerstellig
De opvatting van Abdullah en
van andere in Nederland wo-
Moslims in Nederland oordelen negatief over Nederlanders
nende moslims komen uitge
breid aan de orde in een
scriptie van drs. N. Landman
die als lid van een kerkelijke
werkgroep in Utrecht veel er
varing heeft opgedaan in het
werken met en onder Marok
kanen. Voor zijn onderzoek
naar hun opvattingen heeft
hij ook gekeken naar Turkse.
Surinaamse en Aziatische
moslims. Hij concludeert: in
brede lagen van de islamiti
sche bevolking in Nederland
leeft een weinig rooskleurig
.beeld van de kerken en be
staat er weinig openheid naar
de christenen toe. Hij wijst op
de leerstellige onverdraag
zaamheid die veèl eenvoudi
ge, behoudende, moslims uit
dragen.
Datzelfde komt op een veel
strijdbaardere manier tot ui
ting in de publicaties van de
Ahmadiyya-beweging en de
aan hen toebehorende Moba-
rak-moskee in Den Haag. De
Ahmadiyya-beweging presen
teert zich nadrukkelijk als
zendeling van de islam en po
lemiek met de christenen
neemt in haar optreden een
centrale plaats in.
Nederlanders worden zonder
meer als ongelovigen be
schouwd. Een meer genuan
ceerde benadering, waarin
bijvoorbeeld de christenen als
„volk van het boek" worden
beschouwd, komt wel voor,
maar is eerder uitzondering
dan regel.
De Amadiyya-beweging stelt
in een van zijn voornaamste
publicaties de gebrekkigheid
van de Veda's en van het
Oude en Nieuwe Testament
aan de orde. De schrijver
voert tegenstellingen in het
Oude Testament op en con
cludeert dat zo'n boek „met
duizenden tegenspraken" on
mogelijk als gids kan dienen.
Het Nieuwe Testament komt
er niet veel beter van af. Al
leen al de Griekse voertaal
van het Nieuwe Testament
bewijst volgens hem dat het
geen uiting kan zijn van Jezus
en zijn leerlingen. Toch
noemt hij in het vervolg van
zijn boek de bijbel van on
schatbare waarde, omdat er
namelijk uit blijkt dat alle
vroegere profeten de vol
maakte profeet van de islam
voorspelden.
Landman signaleert dat Ne
derlanders en christenen bij
de moslims worden vereen
zelvigd. De behoudende mos
lims houden de christenen
verantwoordelijk voor allerlei
kwalijke ontwikkelingen in
de westerse samenleving, zo
als atheïsme, communisme.
Dat alles vindt volgens hen
zijn wortels in hft christen
dom.
Moslims uit Marokko en Tur
kije die naar Nederland ko
men houden hun sterotiepé
beeld van de christenen als zij
de Nederlandse taal niet leren
en dus in een cultureel isole
ment blijven verkeren. Vaak
worden ze in hun oordelen
dan nog versterkt door funda
mentalistische prekers.
Een andere factor die volgens
Landman negatief doorwerkt
op de houding tegenover
christenen is het volgens de
moslims kernmerkende ge
brek aan gastvrijheid in Ne
derland. Moslims ervaren ons
land als een hun vijandig ge
zinde samenleving. Daarbij
denken ze niet alleen aan
openlijke vijandschap en ag-
gressie of fascistoïde leuzen
op muren, maar ook aan de
ambtelijke papiermolen,
waardoor zij zich gemanipu
leerd en gediscrimineerd voe
len. Verder is daarvoor bepa
lend de politieke discussie
over het verblijfsrecht en de
negatieve publiciteit over de
islam. Zij hebben dus, aldus
Landman, niet veel reden om
hoog op te geven over Neder
land en in hun optiek dus ook
niet over christenen. Er is
geen klimaat aanwezig waar
in vooroordelen van de kant
van de Marokkanen en Tur
ken kan worden afgebroken.
Dialoog
Volgens Landman is de dia
loog tussen moslims en chris
tenen in Nederland dan ook
een moeizaam proces, waarin
zowel „verrassende momen
ten" als „grote teleurstellin
gen" voorkomen. Naar zijn
mening hebben christenen de
barrières die bij moslims te
gen de dialoog bestaan, onvol
doende verwerkt. Aan de ene
kant zijn er groepen die in de
barrières een bevestiging van
hun eigen vooroordelen zien.
Aan de andere kant staan
christenen die de barrières
negeren of afzwakken. Land
man waarschuwt voor de nei
ging „de stekelige kanten met
de mantel der liefde te bedek
ken" en voor „mooie kerkelij
ke verklaringen die een har
monie suggereren die er niet
is en die de tegenstellingen
veronachtzamen". Dat kan er
volgens Landman toe leiden
dat de tegenstellingen tussen
moslims en christenen geheel
worden overgelaten aan groe
pen die de dialoog minder
welgezind zijn.
Landman maakt duidelijk dat
de taak van de kerken niet
geheel en al afhankelijk mag
worden gemaakt van wat
moslims van de kerken vin
den. Als zij de navolging van
Christus meer willen laten
zijn dan een paar mooie woor
den, zullen ze moeten opko
men voor de zwakste groepen
in de samenleving, waartoe de
moslims zeer duidelijk beho
ren. „De kerken dienen zich
voor hen in te zetten, niet
neerbuigend, maar in het be
sef dat er veel valt recht te
zetten. Als deze kloof wordt
verkleind, komt er wellicht
ook in de kloof van karikatu
ren beweging", aldus Land
man.
De scriptie van de heer Land
man „Tussen vooroordeel en
begrip" is verkrijgbaar via de
Faculteit Godgeleerdheid van
de Vrije Universiteit te Am
sterdam.
FORSE KRITIEK HANS KÜNG OP OECUMENISCH BELEID
HANNOVER Protestanten
laten zich graag fotograferen
met de paus. maar intussen
gebeurt er bitter weinig in de
toenadering tussen Rome en
Reformatie. Dat vindt de ka
tholieke theoloog Hans Küng
blijkens in interview met het
Duitse lutherse blad Monats-
hefte. Hoewel Rome de wen
sen van de protestanten ne
geert, protesteren dezen niet
maar laten zich vrolijk met de
paus fotograferen, aldus
Küng.
Küng, wie in 1979 de kerkelij
ke leerbevoegdheid werd ont
nomen wegens zijn opvattin
gen over onder meer de on
feilbaarheid van de paus,
vindt de houding van de
protestantse kerken getuigen
van een „lauwe, schuchtere
devotie". Hij verwijt de Evan
gelische Kerk in Duitsland
„diplomaten-oecumene, die
zich door Rome heeft laten
inpakken". Protestanten wor
den in het Vaticaan graag ge
zien en als alibi gebruikt. Hun
is kennelijk niet duidelijk
welke hoge prijs zij voor dit
„stilzwijgen" betalen, zo be
toogt Küng.
Volgens de theoloog hebben
kritische katholieken eronder
te lijden dat hun „protestants
georiënteerde katholieke her
vormingen" geen steun krij
gen van de leiders der prote
stantse kerken. Terwijl prote
stantse „kerkvorsten" hef Va
ticaan in en uit lopen, worden
kritische katholieke theologen
in Rome van conferenties ge
weerd of onderworpen aan de
roomse inquisitie. De Wereld
raad van Kefken wordt er
door Küng van beschuldigd
op grond van een „zwarte
lijst" juist geen uitnodigingen
te sturen aan de creatiefste
katholieke theologen. Bij bij
eenkomsten van de Wereld
raad zijn vooral „katholieke
hoftheologen" present, zo be
toogt Küng. Hij heeft geen
hoge dunk van „omarmingen
van de paus en protestantse
kerkleiders, als wordt verslui
erd dat de paus een lutherse
bisschop niet eens als een op
geldige wijze gewijde pastor
beschouwt".
Volgens Küng heeft tijdens
Een delegatie van de Nederlandse Hervormde Kerk, de Gere
formeerde Kerken en de Evangelisch-Lutherse Kerk in Neder
land waren vorig jaar april te gast in Rome. Ook zij lieten zich
fotograferen met de paus.
het pontificaat van Johannes op gang komen, als er een
Paulus II op het gebied van „Johannes XXIV" wordt ge-
de oecumene geen enkele be- kozen, want Johannes XXIII
langrijke gebeurtenis plaats- heeft laten zien dat een „oe-
gehad. De oecumene zal in cumenisch pausschap" moge-
Rome waarschijnlijk pas weer lijk is, aldus Küng.
Brieven graag korl en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Priesterraad
Wie in de rubriek „Kerk en
Wereld" hef verslag heeft ge
lezen van de Priesterraad van
het bisdom Rotterdam vraagt
zich wellicht verbijsterd af wat
voor priesters in die raad zit
ting hebben. In plaats van bis
schop Bar te adviseren om
evenals kardinaal Simo-
nis helder en duidelijk te
getuigen voor de geloofswaar
heid dat de Tien Geboden
door God gegeven zijn en dat
van het zesde gebod geen jota
veranderd kan worden, pogen
ze bisschop Bar en zijn colle
ga's voor hun wankel karretje
te spannen. Volgens een aantal
leden van de raad (hoevelen?)
is de geloofwaardigheid van de
Kerk beschadigd doordat pas
tores (wie?) die iets pogen op
te bouwen voor homofielen
zich door het woord van de
kardinaal onderuit gehaald
voelen. Eerste vraag is: wat
willen die pastores opbouwen?
Tweede vraag: laten die pasto
res aan de homofielen Christus
in zijn totaliteit zien? Met al
zijn kwaliteiten? Hij is godde
lijk Wetgever, Rechter over
levenden en doden en Barm
hartige Samaritaan, die graag
vergeeft aan iedere zondaar
die oprecht berouw heeft, de
brede weg wil verlaten en de
smalle weg van onthouding en
zelfbeheersing wil opgaan. De
kardinaal heeft niet meer dan
zijn plicht gedaan. Dat hier
voor moed nodig was blijkt uit
de opschudding die vorige
maand na zijn optreden in ons
verdraagzame landje is ont-
.staan en ook uit het kabaal dat
nu losgebroken is in de Pries
terraad van de randstad.
Een kleine kudde, die aan
Christus in Zijn beproevingen
probeert trouw te blijven.
hoopt dat de uitspraak van
mgr, Simonis over de eerbied
voor Gods woord een krachtig
herstel inluidt van de kerk
van Nederland, waarvan de
(ADVERTENTIE)
6 t/m 15 maart
Geopend 10-17 uur.
Donderdag 12 en vrijdag 13 maart
10-22 uur.
geloofwaardigheid al twintig
jaar lang door binnenkerkelij
ke tegenkrachten wordt be
schadigd. Een onbepaald aam
tal priesters en pastorale wer
kers en werksters heeft mijns
inziens het juiste zicht verlo
ren op het aan de Kerk toe
vertrouwde evangelie. Deze
dwalenden zijn de eersten die
her-evangelisatie broodnodig
hebben.
M. Meiman, em.pr.
VOORSCHOTEN.
Weeffoutjes
In de rtv-rubriek stond eind
vorige week een voorbeschou
wing over een televisieserie
van de VPRO-televisie onder
de kop „De mens kan weef
foutjes uit de Schepping weg
nemen". De wetenschap is tot
ondergang gedoemd wanneer
zij niet in dienst staat van het
werkelijk heil van de mens,
van heel de mens, vanaf het
begin van de wordende mens
in de moederschoot tot de
dood, zelfs tot over de dood
heen (waarbij het lichaam
sterft, maar de geest door God
geschapen in leven blijft).
Moge God dat verhoeden en
moge de wetenschappers zich
van hun verantwoordelijkheid
tegenover hun Schepper be
wust zijn. Vruchtwateronder-
zoek kan aantonen „of en wel
ke afwijking een boreling zal
vertonen". Hierin, zo lees ik,
kan worden voorzien. Even
tueel kunnen de ouders tot
abortus besluiten. Dat staat er
zo maar in een klein zinnetje,
alsof het de gewoonste zaak
van de wereld is, dat wanneer
blijkt dat het nog ongeboren
kind een afwijking vertoont,
het gedood kan worden. Waar
is de mens mee bezig en waar
toe kan dit leiden? Ik denk dat
ouders van een gehandicapt
kind vooral wensen dat hun
kind door de gemeenschap ge
accepteerd en bemind wordt,
zoals de ouders dat ook doen.
Een gehandicapt mens is toch
niet minder dan een ander
mens? Ik denk dat ieder mens
een vaak niet altijd zichtbare
handicap met zich mee draagt.
Zusters 1
Men kan God niet dienen en
de mammon, staat in het evan
gelie. Helaas voelden diverse
zusters die God dienden, aan
getrokken door de nieuwe tijd,
op een gegeven moment dat ze
aan carrière, vermaak, kleding
etc. te kort waren gekomen.
Ze stapten over om een en an
der in te halen. Zo staat het er
samengevat in het artikel
„Een rondgang langs Haagse
religieuzen". Bravo dan zus
ters die achterbleven, terwijl
uw werkzaamheden verander
den, dat u trouw bleef, en dat
u wat u tekort kwam, voor lief
nam voor God en ons. Bravo,
wij hebben het grootste respect
en waarderen uw voorbeeld
ten zeerste. Bedankt ook u
zuster Petronelli, uw medezus
ters eveneens, dat menig meis
je uw opofferend leven moge
navolgen. Het wordt zo leeg in
de kerk als de zusters verdwij
nen. We missen ze zo in de
verpleging, het onderwijs. Ze
waren zo goed.
H. Rutges,
DEN HAAG.
Selectie van mensen
De tendens is duidelijk waarneembaar dat abortus provoi
tus in ons land steeds minder wordt toegepast als letterlijk
noodmaatregel zoals in de wet geregeld maar steef
meer als selectiemiddel om gezonde kinderen geboren te f
ten worden. Dat bleek weer eens uit de eerste afleverif
(zondagavond) van het VPRO-televisieprogramma „Betn
dan God". Een aantal deskundigen in de medische wereld j'
leidinggevenden in het verzekeringswezen spraken van
terecht besluit tot abortus als duidelijk is dat de zwang|'
schap uitloopt op de geboorte van een gehandicapt kind.
De vraag is natuurlijk over welke handicap het dan gaj
een groeistoornis, zodat het kind altijd een dwerg zal blijv#
om de handicaps van een blind kind, een eenzijdig verlari
kind of om een diep zwakzinnig kind? In het programifj
bleken diverse wetenschappers niet alleen in het geval
het zwakzinnige kind tot abortus te willen adviseren,
keuzen sluiten aan bij wat in West-Duitsland bijvoorbi
gebeurt: abortus wegens een hazelip.
OPMERKELIJK was hoe het financiële aspect van derge
ke beslissingen een rol speelde in de overwegingen van
geïnterviewde deskundigen. De behandeling, opvang eruvr
zorging van een gehandicapte is vele malen duurder dana
abortus. Erfelijkheidsonderzoek en vroeg-diagnostiek hebb B
een hoog rendement; het effect is dat er veel minder gehd^P
dicapte kinderen worden geboren. Immers, veel ouders
dank zij de wetenschap weet hebben van de gebreken 1
hun kind, besluiten tot abortus.
HET programma liet op pijnlijk duidelijke wijze zien waal
ver het in dergelijke discussies feitelijk gaat. Gehandicapt]de
die nu leven, krijgen te horen dat ze eigenlijk niet geboijl
hadden moeten zijn. Maar ook over de toekomst van de jt n
menleving wordt nogal wat gezegd. De deskundigen wa#n'
het er over eens: de maatschappelijke druk en wellitj
ook de financiële op mensen zal zo groot worden, dat Lel
geboren worden van een gehandicapt (lees: duur) kind stejw;
minder zal voorkomen. Niet alleen overigens door abort) wj
maar ook door het (vrijwillig) afzien van het verwekken \Pe
kinderen.
t
lN het programma speelde voortdurend de herinnering aillt
de nazi-tijd mee op de achtergrond. Een gehandicapte, r
volgens sommigen nooit geboren had mogen worden, had I
dens haar studie frappante gelijkenissen ontdekt tussen Lw
motieven voor het elimineren van (geestelijk) gehandicapfst
in de nazi-tijd en de pleidooien voor wat in onze tijd prevfen
tie heet. Hai
Hui
Aan de kwestie die de VPRO op bijzonder indringende Vi
ze aan de orde heeft gesteld, zit een complex aantal vragjin
Bijvoorbeeld: moet je omwille van te verwachten misbirng
het genetisch onderzoek stoppen of moet je ermee doorgjj*
om mensen van de positieve resultaten te laten profiterLj
Op al die vragen afdoende antwoorden te geven is een
terst moeilijke zaak.
Toch moeten individuele mensen en de samenleving l|C
geheel zich wel degelijk bezighouden met dergelijke vrafL
Duidelijkheid over wat er zich afspeelt in laboratoria en
ten welk beleid de politiek voorstaat zijn eerste voorwaarL^
om er op verantwoorde wijze mee om te gaan. Nog belang
ker is te proberen vanuit het geloof een visie op leven,
en dood te formuleren, toegesneden op de actuele vi
Het bijbels getuigenis over Gods bedoelingen met men)
kan een anker zijn dat mensen ervoor behoedt meegeti
ken te worden op de golven van egoïsme en zelfverheffëj11
autonomie. Anders verworden mensen tot factoren in eerf
nanciële beschouwing en worden ze het slachtoffer van^
kaar. De naaste wordt dan gezien als een vijand en niet r
als evenbeeld Gods die ieder mens oproept de ander 1
'recht te laten komen.
Nog vorst in de
nacht
De Bilt (KNMI) Boven oost-
Europa bevindt zich in de ho
gere luchtlagen een lagedruk
gebied, dat is gevuld met voor
de tijd van het jaar zeer koude
lucht. Dit gebied verandert het
komende etmaal weinig van
plaats. Het weer in onze omge
ving wordt bepaald door een
hogedrukgebied, waarvan het
zwaartepunt boven noord-
Duitsland komt te liggen.
Oceaanfronten dringen via de
Britse Eilanden in onze rich
ting op, maar kunnen ons land
niet bereiken. Deze fronten
veroorzaken tijdelijke bewol-.
king boven ons land. Neerslag
wordt daaruit niet verwacht.
Aan de grond blijft droge en
koude, uit zuid-Duitsland af
komstige, lucht toestromen.
Daarin kan het vooral in het
noordoosten, waar de grond
met sneeuw en ijs is bedekt,
's nachts nog flink vriezen, s
Middags is het enkele graden
boven nul.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor donderdag en vrijdag:
Zuid-ScandinaviëVan het
westen uit toenemende bewol
king gevolgd door sneeuw In
de nacht matige tot strenge,
overdag overwegend lichte
vorst.
Denemarken: Invallende dooi.
Veel bewolking en van het
westen uit sneeuw en ijzel
overgaand in regen. Donder
dagnacht lichte vorst. Middag-
temperatuur oplopend tot 5 a
10 graden.
Duitsland: Veel bewolking,
sneeuw en ijzel overgaand in
regen. Elders bijna overal
droog. In de nacht lichte vorst,
middagtemperatuur oplopend
tot flink boven nul. In het Al
pengebied donderdag nog veel
bewolking en af en toe
sneeuw.
Frankrijk. Veel bewolking en
alleen in het uiterste westen
plaatselijk regen. Middagtem
peratuur van 8 tot 10 graden
in het noorden tot rond 1!
het zuiden. In het noordoofc
donderdag in de nacht
lichte vorst.
WEERRAPPORT HEDENMORGEN
(ADVERTENTIE)
6 t/m 15 maart
Geopend 10-17 uur.
Donderdag 12 en vrijdag 13 m;