Restauratie Sixtijnse Kapel levert conflictstof op CeldócSotvitmt HANDIG ZIJN EN 'T KOPPIE ERBIJ KAN ÓOK VANUIT EEN ROLSTOEL Vraag inlichtingen STEUN ONS WERK HUIS ■RAADk Twintig procent gooit schoenen ongerepareerd weg Kappers willen lager btw-tarief Groenten verdwijnen groenten verschijnen Groente en fruittip Beurs uan Amsterdam Merkenf lop kan miljoenen kostens BINNENLAND/BUITENLAND MAANDAG 2 MAAKT 1987 PAGINA J" P VATICAANSTAD Het schoonmaken van de fres co's van Michelangelo in de Sixtijnse Kapel vordert gestaag: de restaurateurs die het Vaticaan heeft aangesteld zijn ongeveer halverwege en nemen nu het fresco „Zondeval en Verdrijving uit het Para dijs onder handen". Critici zijn er stellig van over tuigd dat het meesterwerk wordt verwoest. Een bitter conflict ontstond tussen het hoofd restauratie en een Ame rikaanse kunsthistoricus van de Columbia universiteit in New York en opnieuw wordt de waarde van de verwijde ring van het stof en de roet die zich er in de loop der eeuwen heeft opgehoopt in twijfel ge trokken. In essentie komt het conflict neer op de vraag: Wie was de echte Michelangelo de nieu we heldere versie of de sombe re, duistere fresco's die men al zo lang gewend is te zien? Cri tici zeggen dat de restaura teurs „de geest uit de schilde ring halen" door enkele van Michelangelo's eigen retouc heringen te verwijderen en de kleuren van de zestiende- eeuwse fresco's te veranderen. De restaurateurs zijn uiteraard van mening dat zij het goede doen en beroepen zich op we tenschappelijk beproefde me thoden die de kunstenaar recht doen. In een open brief aan restau rateur Gianluigi Colalucci ver zocht James Beek, voorzitter van het instituut van kunstge schiedenis en archeologie van de Columbia universiteit drin gend om onmiddellijke stop zetting van het project zodat de restauratie-techniek door experts kan worden beoor deeld. De brief werd in het Romeinse dagblad La Repub- blica gepubliceerd en luidde onder meer dat „wij moeten redden wat er nog te redden valt Iedere dag dat men er langer aan werkt kan het te laat zijn". Colalucci liet zich bitter uit over de brief en ver zocht de schrijver met open vi zier te strijden en zich bij hemzelf te vervoegen met zijn kritiek in plaats van die in de pers te spuien. De restauratie, die in 1980 be gon en waarvan de voltooiing in 1992 wordt verwacht, heeft tot nog toe al veertien gebogen panelen (lunetten) boven de ramen bestreken en bijna de helft van het plafond van 514 vierkante meter. In de slotfase wordt het Laatste Oordeel on der handen genomen, het fres co op de altaarwand dat da teert uit 1534-1541. Fabrizio Mancinelli, de direc teur van het restauratie-pro ject, zei dat de werkelijke kleuren van de fresco's ver borgen zijn onder het eeuwe noude stof en de rook van kaarsen, olielampen en stoven. Bepaalde stukken werden be schadigd door water dat door de plafonds lekte, waarbij zoutvlekken achterbleven die niet konden worden verwij derd. Mancinellizei dat de fresco's bovendien te lijden hadden gehad van restaura De Sixtijnse kapel. teurs uit de zeventiende en achttiende eeuw, die stukken brood en Griekse wijr> en lijm- vernis gebruikten die de oor spronkelijke kleuren doffer maakten. Om de fresco's tegen de twin- tigste-eeuwse vervuiling te be schermen heeft het Vaticaan een speciaal stof-absorberend tapijt laten leggen op de trap naar de Kapel en op een deel van de vloer in de Kapel zelf. Colalucci gebruikt voor het schoonmaken een oplosmiddel dat ruim 20 jaar geleden door het Centraal Restauratie Insti tuut van Italië werd ontwik keld. Het middel wordt aange bracht, trekt drie minuten in en wordt vervolgens wegge wassen met gedestilleerd wa ter. Het proces wordt 24 uur later herhaald. Het verschil is frappant. De stukken die al behandeld zijn zijn helder en levendig van kleur, terwijl de „oude Michelangelo" er wat donkerder en somberder bij hangt. Beek en andere critici brach ten als bezwaar naar voren dat de restaurateurs Michelange lo's „a secco"-retoucheringen verwijderen, verf die op de droge muur wordt aange bracht nadat fresco en pleis terwerk zijn opgedroogd. Vol gens Colalucci en Mancinelli gebruikte Michelangelo die techniek niet, en zouden de re toucheringen zijn aangebracht door latere restaurateurs. Volgens Beck is er verder sprake van „redelijk aan vaardbaar bewijs" dat Miche langelo lijmwater gebruikte, een soort vernis, om de kleu ren van de fresco's bij te wer ken, en dat die vernis nu vol komen willekeurig wordt ver wijderd. „De restaurateurs van het Vaticaan denken dat Mi chelangelo zo'n groot genie was dat hij niet hoefde te re toucheren", zei Beek. „Dat is een romantische voorstelling van zaken. Ik denk dat hij wel aanpassingen heeft aange bracht. De meeste, of alle, kunstenaars moeten hun werk, net als ieder ander mens, perfectioneren". Beck, die het project aanvan kelijk een goed hart was toe gedaan, zei het werk in no vember vorig jaar te hebben bestudeerd. „Ik was geschokt door wat ik zag", zei hij. „Ze hebben de geest uit de schilde ring gehaald. Het ziet eruit als werk dat in 1986 is schoonge maakt, als plastic". Colalucci zelf zegt dezelfde angst te hebben gehad als ve len van zijn critici, „alleen zijn wij hier ter plaatse bezig en kunnen wij de situatie naar waarde beoordelen. Ons werk is het resultaat van uitgebreide studie en analyse. In het begin was die vrees nog gerechtvaar digd, maar nu niet meer. Ie dereen kan hierheen komen om er zelf naar te kijken en er met ons over te praten. De mensen die ons kritiseren zeg gen dat deze Michelangelo te nieuw en te schoon is, maar dat komt alleen maar omdat ze eraan gewend zijn geraakt hem in het donker te zien", zei Colalucci. „Maar dit", zegt hij, wijzend op het gerestaureerde plafond, „is de echte Miche langelo". AVO-NEDERLAND bemiddelt bij en zoekt werk voormensen meteen handicap. Reeds 60 jaar. AVO-Nederland maakt nog meer mogelijk, o.a. 'opleidingen, vorming, recreatie, aanpassingen. Opdat b.v. teveel vrije tijd. antwoordnr. 201 3800 VB Amersfoort Tel.;033-63 52 14 giro625.000 toch positief gebruikt wordt. AVO-Nederland helpt waar wettelijke voorzieningen écht te kort schieten. Voor iedere gehandicapte! —"""TTe CONSUMENTENINFORMATIE 1 Waardevolle zendingen niet per normale post In het postdistrict Amsterdam bezorgt de PTT voortaan geen waardevolle zendingen meer met de normale briefpostbe stelling. De aanleiding tot deze maatregel is dat vorige week in de wijk Bos en Lom mer voor de tweede keer een postbode onder bedreiging van een mes gedwongen werd waardevolle zendingen af te geven. Een woordvoerder van de centrale PTT in Den Haag keek op van de Amsterdamse maatregel. Hij had niet eerder van zo'n besluit gehoord. De bestelling van waardevolle stukken blijft uiteraard ge waarborgd, aldus een Amster damse woordvoerder. De stukken worden nu op een andere wijze (en beter bevei ligd) door de PTT afgeleverd. Betaalkaarten De Postbank overweegt in heel Nederland over te gaan tot het laten afhalen van giro betaalkaarten. Een besluit daarover valt dit jaar nog. In Amsterdam moeten setjes gi robetaalkaarten, die nogal eens gestolen worden, reeds vanaf 16 maart op het post kantoor worden afgehaald. De regeling zijn in sommige stadsdelen, los van de beperk te proefneming, al vanaf afge lopen vrijdag ingevoerd. Modeprijs Puck& Hans De ontwerpers „Puck Hans", trendsetters met mo dewinkels in Den Haag, Am sterdam en Rotterdam, zullen op 9 en 10 april in Monte Car lo op het internationale linnen- modefestival de „Fil d'Or" voor '87 uitgereikt krijgen. In voorgaande jaren viel de eer te beurt aan designers als Hugo Boss, Max Mara en Claude Montana. Puck en Hans namen zwart, wit en na turel als basis en stelden daar een beeld uit samen. Ze bren gen klokkende rokken op cir kels, die op verschillende hoogtes zijn ingezet, en slanke corsetachtige jasjes. Een slim me split maakt het mogelijk de rok te laten fungeren als een queue met stroken. Trenchcoats zijn kort en klok kend in rubber met linnen. Er wordt gebruik gemaakt van doorzichtige stoffen. Circa 20 procent van de Ne derlanders biedt hun schoe nen nooit ter reparatie aan bij de schoenmaker terwijl in veel gevallen herstel nog best mogelijk is, zo blijkt uit een onderzoek. De drie bonden van schoenmakerspatroons en -ondernemers starten daarom eind volgende maand een gro te reclamecampagne om de gang naar de schoenmaker te bevorderen. Het is de eerste keer dat de schoenmakers- branche zich in zo'n actie ver enigt. Het onderzoek leerde ook dat een kwart van de bevolking de schoenmaker te duur vindt. Deze vakman wordt naar verhouding weinig ge raadpleegd. De helft van de ondervraagden beoordeelt zelf of schoenen hersteld moeten worden. Het gaat niet goed met de branche. Het aantal schoen makerijen is sedert 1948 gede cimeerd tot bijna 2000. Men zou denken, aldus de schoen makersbonden, dat de overge bleven zaken het nu erg druk ïfTt%Sr hebben maar „niets is minder waar. Er is zelfs sprake van een afnemend werkaanbod". „Gun schoenen een tweede ronde, weggooien is zonde", luidt nu de boodschap die als een rode draad door de recla mecampagne gaat lopen. De bedoeling van de campagne, die twee jaar gaat duren, is de consument beter te informe ren en het beeld van de schoenmaker op te poetsen. De campagne gaat officieel van start tijdens de Dagen van de Schoenmakerij. De schoenmakers zullen de cam pagne zoveel mogelijk zelf in vullen. Er wordt echter ook centraal geadverteerd in kranten en via de radio. Het gaat niet goed in de schoenmakersbranche, ouderwets vakmanschap of moderne snelheid ten spijt. Daarom start men de gezamenlijke campagne „Gun schoenen een tweede ronde, weg gooien is zonde". Rijgveters, bandjes, opge rolde broekspij pen in de katoe nen broek zijn iets voor vader om over te den ken: moeder peinst over bef- effecten met broderie in een loshangend hes zonder rug op een pyjama broek met Griekse rand. Mien en Pien hebben raspka- toenen omslag- schortjurk en polo op jogging broek aan. De familie in katoen Als de zon je wakker kust, grijpt het gezin naar katoenen kle ren. Zo wil tenminste het „International Institute of Cotton". Katoen past bij elk gedrag op elk uur van de dag en voor elke serieuze mode fan. In katoen kan je romantisch zijn, lui en je kunt erin naar je dagelijks werk. Dit geldt voor de man, de vrouw en het kind. Het aardige meisje van hiernaast loopt erin en de me neer van de reini gingsdienst. Want katoen is goed was- baar. Een katoenthe ma deze zomer is „blanc de blanc" naar de verkoelende, niet dure, droge wit te wijn. Fris en ro mantisch, geurend naar een helder la ken dat uit de was komt, zijn de keurs lijfjes en corsettopjes met ingebouwde beha. Batist, piqué, satijn, kant, damast in alle nuances van wit passen bij hazel noot bruin verbrande gezichten, armen en benen. Vakantiero mances en idyllische plekjes zijn verbon den met katoen, dat ook streng en stem mig kan overkomen. Ook de zichzelf res pecterende trekker naar Katmandoe draagt katoen, dat hij wast in een prutte lende beek. Zijn kle ren zijn uit thema „On the move", geïn spireerd op avontuur. „Zarzuela" in donke re- en felle kleuren is goed voor multi culturele tijdpasse ringen in binnen- en buitenland. TINY FRANCIS KNIPPEN GEEN LUXE' De Algemene Nederlandse Kappersorganisatie (ANKO) heeft staatssecretaris Koning van fi nanciën gevraagd de kappersdiensten in het lage btw-tarief onder te brengen. De organisa tie vindt het „onterecht" dat ze nu in de hoge tariefsgroep van twintig procent zit omdat de kappersdienst naar haar mening geen luxe dienst is. „Het is in de praktijk voor de consu ment een primaire levensbehoefte. Een regel matig bezoek aan de kapper is noodzakelijk voor het op peil houden van het uiterlijk. Het haar groeit immers, of de consument dat nu wenst of niet", aldus de ANKO. De kappersorganisatie verwacht bovendien dat bij verlaging van het btw-tarief het zwarte cir cuit in de branche wordt teruggedrongen om dat de „kloof tussen de legale en informele ar beid kleiner wordt". Volgens de ANKO is het zwartwerkcircuit nog altijd een groot probleem voor de branche. Er wordt jaarlijks door zwart werkende kappers voor 280 miljoen gulden omgezet. Dat is een kwart van de totale omzet van de branche. Het langer worden van de da gen begint nu steeds meer op te vallen. Het wijst erop dat de natuur in beweging is. Het zelfde kan ook van het groen te-assortiment gezegd worden. Er zijn groenten die van het toneel verdwijnen en groen ten die verschijnen. De prijs van de spruiten is nu sterk opgelopen en beweegt zich rond 2,75 per pond. Ze wor den niet meer goedkoop want het seizoen loopt af. Voor een pond mooie prei komt de prijs op 2 gulden. Prei van kwali teitsklasse II kost ongeveer f 1,- per pond. Enkele nieuw komers zijn de courgette en de koolrabi. De prijzen bewe gen zich nog op een hoog ni veau, maar de echte liefheb bers van primeurs laten zich hier niet door afschrikken. De courgettes kosten 2,50 per stuk en voor koolrabi schommelt de prijs rond ƒ2,- per stuk. De prijzen van beide gewassen zullen in de komen de weken dalen door het gro ter wordende aanbod. Naast de gele paprika's ze kosten gemiddeld 3 gulden per stuk zijn er ook weer witte punt-paprika's, die 5 gulden per pond kosten. De aanvoer van Hollandse tomaten en komkommers groeit weke lijks. Voor de tomaten ligt de prijs nu tussen 2,50 en 3,50 per half pond. Voor een ex port-komkommer met een ge wicht van 400 gram komt de prijs op 1,50 per stuk. Het fijne komkommerstek is goedkoop, namelijk 75 cent per pond. De sla-prijzen zijn wat gedaald en variëren van 60 cent tot 85 cent per stuk. De genoemde prijzen gelden voor export-sla met een ge wicht van 175 tot 215 gram per stuk. De prijs voor de au bergines is niet veel veran derd; ze kosten 5,- per pond. Voor kasandijvie van klasse I komt de prijs op 2,50 per pond. Als aanvulling op het menu kan men kiezen voor rabarber; mooie rode rabarber kost 1,85 per pond. Natuur lijk heeft de groenteman ook in de komende week weer voordelig geprijsde aanbiedin gen. Raapsteeltjes kosten 50 cent per bosje, spitskool 1,60 per kilo, kroten 70 cent per kilo. Witlof is nog volop te koop; mooi lof kost 1,75 per pond en voor snijlof komt de prijs op 75 cent per pond. Knolselderij, onmisbaar in de erwtensoep, kost 90 cent per stuk. Van geraspte winter peen kan men heerlijke sala des maken; een kilo kost 55 cent. De Hollandse appels zijn nog steeds voor een appel en een ei te koop. De prijs va rieert van ƒ1,- tot ƒ2,75 per kilo. Voor de sinaasappelen liggen de prijzen tussen 1,50 en 2,75 per kilo. AMSTERDAM Een Engelse fabrikant van sigaretten wilfef de eens een nieuw merk op de Nederlandse markt brengenog Het idee voor het nieuwe produkt was al klaar, het pakje lajig bij wijze van spreken al bijna in de winkel. Het was maai goed dat iemand een stokje voor het plannetje wist te ster-, ken. De Britten dachten namelijk dat ze de thuis met succef beproefde merknaam „NSB" zonder bezwaar ook in NederU. land konden gebruiken. Zo gaat de introductie van een nieuwe naam wel vaker niet geheel vlekkeloos. EnkeMr maanden geleden onstond er een felle juridische strijd ron<f' de nieuwe merknaam Q8 die (al dan niet op; leek op een bestaande merknaam. Het scheelc of de miljoeneninvesteringen van de maatschappij waren voor niets geweest. g Voorbeelden die aangeven dat een merkenflop zó is g< maakt, zijn er genoeg. Zo was er een Nederlandse broodfaL brikant die de verkoop van zijn produkt zag falen doorda|ja' zijn Hollandse succesmerk in het Engels en Duits een sek sueel geladen betekenis bleek te hebben. En eerlijk gezegd i de Fiat „Croma" is ook niet bepaald een staaltje van vak; werk op het gebied van het bedenken van merken. Het Amsterdamse merkenbureau Creagraaf heeft tijdei een bijeenkomst in een hotel in die plaats het Merk van hi Jaar 1986 aangewezen. De prijs ging naar Camelion, ee nieuw merk autolakken. „Een uitstekende vondst voor zó'i produkt, ook al door het achtervoegsel LION dat sterkte uil straalt", zo oordeelde een jury van juristen, taalkundigen ei psychologen. De nieuwe merknaam is er in ieder geval eentje die geei misverstanden kan oproepen. Van zulke missers zijn langzamerhand heel wat gevallen bekend. Een Japanse ai tofabrikant denkt nu met zeer gemengde gevoelens terui aan de vondst van de creatieve breinen in zijn bedrijf, di een naam bedachten voor het nieuwste type auto. „Pajero was de naam, een spaans woord. Helaas bleek pas de lancering van de nieuwe lijn auto's dat Pajero een weini clinisch equivalent is van „masturbatie". Kijk er de Spaan: schuttingen maar op na. Daar zit je dan in je nieuwe Pajen tussen 800 miljoen grijnzende spaanstaligen", lacht R.J. Heij ning van Creagraaf. Registratie Een echt uitbundige lach kan er niet van af, want in feit gaat het hier om trieste gevallen in een keiharde praktijd De merkregisters in Europa dijen met het jaar uit, in 198 waren in heel Europa maar liefst drie miljoen merknamei genoteerd. Per jaar komen daar nog eens een kwart miljoei 40 namen bij. Zo gaat het ook in de VS en Japan, waar op di moment ongeveer twee miljoen merken zijn ingeschreven^ De houders van al deze merken trachten het gebruik van d 10 naam koste wat het kost te beschermen. Het afbranden vai een fabriek mag voor een fabrikant heel vervelend zijn maar het opstarten van de produktie moet binnen een paa weken weer mogelijk zijn. Als hij echter het recht op he gebruik van een merk verliest kan hij wel inpakken, wan dan heeft produceren weinig zin meer. Het is daarom, zo zegt Heijning, geen wonder dat de merk bewustheid behalve onder consumenten ook onder produ centen toeneemt. „Voldoet zo'n merk niet aan juridisch! marketingtechnische en commerciële eisen, dan kan een on dernemer het wel schudden. Professionele merkontwikke ling heeft daarom toekomst, er staan immers immense be langen op het spel". 10 Toevalstreffers 40 De inzendingen voor de wedstrijd „Merk van het Jaar" zijn 30= veelal nog op de ouderwetse manier tot stand gekomen. Eei ingeving, een paar uur „brainstormen" en het nuttigen vai paar fikse borrels kunnen soms heel aardige resultaten heb ben. „Maar het blijven vaak toevalstreffers", zegt Heijning in „De meeste vondsten vallen na merkenrechtelijk onderzoei door de mand. De meeste vondsten, hoe goed die vaak ool^ zijn, worden uiteindelijk meedogenloos gekraakt door d<<5 wet". 15 Het handjevol professionele merkenbedenkers dat in on: land wérkt houdt er een aanpak op na die echte misser vrijwel uitsluit. Over één nacht ijs gaan ze niet, waardoor het uitwerken en „marktklaar" maken van een nieuw merli40 van twee maanden een heel jaar in beslag kan nemen. D« bedenkers houden rekening met het karakter van het pro 45 dukt en van de markt, de prijs, distributie, reclamedoelstel 10 lingen, de concurrent, de andere merken van de betrokkei producent en niet in de laatste plaats met het afzetland eir° zijn talen. Bij het professionele brainstormen ontstaat nie zelden een lijst van 600 nieuwe merknamen, waarvan de meesten echter in een later stadium om verschillende rede nen weer als „te licht" worden afgevoerd. Leesbaarheid Heijning: „Met criteria als leesbaarheid, herinneringswaardi en mogelijkheden om zo'n naam in beeld te brengen word,- al snel het kaf van het koren gescheiden. Ook vallen er vee namen af bij het zoeken in de registers naar identieke 0 vrijwel identieke merknamen. Zo blijven er tien a vijftiei over. Die leggen we dan aan de klant, de fabrikant van he rp betrokken produkt voor". Als die z'n keuze uit het aanbo< ]P kenbaar heeft gemaakt, volgt het ingewikkelde juridisch onderzoek naar de merkenrechtelijke beschikbaarheid vai30 I de naam. 1 Heijning geeft toe dat de gedegen aanpak van professionele merkontwikkeling een vrij kostbare zaak kan worden. „Da 03 kan variëren van ongeveer 20.000 gulden tot enkele tonner 27 1 per merk. Maar in verhouding tot de totale kosten die zijr gemoeid met de introductie van een nieuw merk zijn dez<29 bedragen voor naamsontwikkeling zeer gering. Om dan nol J maar te zwijgen over de kosten die een mogelijke flop mei 1 zich meebrengt". 1 ARJEN VAN DER SAlU j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 8