Feest voor zondagsschilders
in Amsterdamse Nieuwe Kerk
„Visite" dwingt
jntzag af voor
liet le V.C.L.
Muziekwerk moet herinnering
aan jodenbuurt levend houden
ie
Johan Kaartprijs
voor Jenny Arean
Gouden platen vormden mijn fotoalbum^
S VAN 5 T/M 10 MAART:
Expositie Art in
sport"in Rosenburg
IUNST
BeidwQowuvnt
WOENSDAG 25 FEBRUARI 1987 PAGINA 9
CHILDERIJ DAVID
BRENGT 4 MILJOEN
IOLLAROP
nieUEW YORK Een schilderij van de 19de-eeuwse
ikenlfanse kunstenaar Jacques-Louis David, dat in
te slpO voor noS 8een 4-000 dollar was verkocht,
lier lef* gisteren op een veiling van Sotheby's 4 mil-
isietrfn dollar opgebracht, zo'n negen miljoen gulden.
ie^mp P.r'Js voor ..Afscheid van Telemachus en Eucha-
A" is een record voor een David. Het werk is ver-
tegpbedelijk aangekocht door een museum. Het schil-
>aald F 's een neo"klassiek werk, waartoe in 1818 op-
werd gegeven. Het werk werd door critici
■lier kenners eigenlijk geminacht, maar heeft de
j fctste tien jaar erkenning gekregen. Het schilderij
i die ge^aseer^ °P een 17de-eeuwse versie van de
heef{lyssee- Het was voor het eerst dat David een my-
jlogisch onderwerp schilderde.
intal
ïllingf—
AMSTERDAM De Johan Kaartprijs
voor het seizoen 1985/1986 is toegekend
aan de cabaretière Jenny Arean. De prijs
wordt toegekend door de Stichting ter Be
vordering van de Blij-Klucht-Kunst, die
hem jaarlijks ter beschikking stelt. Stich
tingsvoorzitter Wim Bary zal haar de
prijs op dinsdag 10 maart na afloop van
de eerste serie voorstellingen in Amster
dam van haar programma „En voort gaat
ie weer...." in ae Kleine Komedie in Am
sterdam uitreiken. De prijs bestaat uit een
bronzen beeldje voorstellende Johan
Kaart, gemaakt door beeldhouwer Pieter
de Monchy. Jenny Arean krijgt de prijs
voor haar programma „Gescheiden vrouw
op oorlogspad".
WILLEM VAN KOOTEN:
5?
HILVERSUM „Hoeveel
er gestolen zijn? Geen
flauw idee. Ik hield er
geen lijst van bij, elke
nieuwe plaat hingen we
gewoon aan de muur".
De muren van Willem van
Kooten's kantoor aan de Hil-
versumse Alexanderlaan staan
er sinds kort kaal bij: de van
plafond tot vloer met gouden
en platina platen behangen
muren zijn in de nacht van 11
op 12 februari helemaal kaal
geplukt. Natuurlijk had ik de
boel wel verzekerd, maar
vraag me niet hoeveel geld ze
waard waren. Zeker vijftig
gouden en platina platen zijn
weg, maar dat heeft meer een
emotionele waarde dan een fi
nanciële. Geloof mij maar. het
is niet alles goud wat er blinkt.
Van Kooten, die bij Veronica,
Noordzee, VPRO en NOS
faam verwierf onder het pseu
doniem Joost den Draaijer,
heeft de inbraak in het kan
toorpand van van zijn platen
maatschappij Red Bullet zeker
anderhalve week geheimge
houden. Hij is nog steeds aan
geslagen over het verlies. „De
laatste stond hier net drie da
gen, dat was een in Engeland
verkregen gouden langspeler
van Status Quo. Verder zat er
de gouden plaat bij uit Ameri
ka voor 'Venus' van Shocking
Blue en heel veel platen van
'Stars on 45', om verder maar
te zwiigen over Mouth and
McNeai, Falco, Long Tall Er
nie and the Shakers, Corrie
Konings en noem maar op.
M'n kantoor was m'n eigen
museum, m'n foto-album. Je
verwacht niet dat zoiets gesto
len wordt; er is ook een casset-
te-overspeler en een CD-spe-
lertje gejat, maar daar zit ik
absoluut niet over in. Dat
heeft geen waarde, vergeleken
bij de platen".
Een Rotterdams expertisebu
reau heeft een hoge beloning
uitgeloofd voor degene die de
gouden (of platina) tip geeft,
die leidt naar de daders en -
vooral - de platen.
EDWIN BAKKER
sche
i 199f
nnen|
rod uli
gedeir
n vi^
st nai,
ïrkt c
is toet
t" te
helft
tréert AMSTERDAM „Desnoods
c c hangen we ze boven elkaar,
i van maar ruimte is er". Aldus Ti-
jrtike-'3 drieling, belast met de or-
ls ganisatie van culturele eve-
d helnementen in de Nieuwe
J: cq i Kerk in Amsterdam, waar
l donderdag 5 maart de vijfde
landelijke tentoonstelling
a de van zondagsschilders wordt
laakt 8eoPend- Die expositie, tot en
met dinsdag 10 maart, moet
weer een happening worden
waarop een kleine vijftien
duizend belangstellenden
worden verwacht en vier
honderd exposanten die ieder
één schilderij mogen inzen-
Éden onder het motto „Feest".
Tot komende zaterdag kun
nen zondagsschilders zich
aanmelden.
„Want feest is het natuur
lijk", zegt Titia Frieling, „dat
is het steeds en nu voor het
vijfde jaar helemaal. Al is het
I^Wonderwerp voor veel mensen
I wat aan de moeilijke kant ge-
weest. Door de groeiende be
kendheid van deze landelijke
exposities zou je ook een
groeiend aantal deelnemers
mogen verwachten, maar
B steeds zijn er redenen waar-
om het aantal rond de vier-
g honderd blijft schommelen.
I^mm Deze keer was het onder-
werp erg moeilijk, in andere
Ij jaren valt de expositie tijdens
'een vakantie of zijn de we
gen glad. Bovendien valt er
niks te verdienen, in tegen
deel, de exposant betaalt al
leen maar: zevenvijftig admi
nistratiekosten en de kosten
van het vervoer, want het in
gezonden werk moet op ei
gen kosten worden gebracht
en weer teruggenomen".
Overigens is er nog ruimte.
„Wie zich deze week, tot en
met komende vrijdag aan
meldt, kan nog in de Nieuwe
Kerk terecht. Maandag 2
maart kunnen tussen twee en
zes 's middags de schilderijen
worden gebracht, in de tech
nieken olieverf, acryl, goua
che, aquarel en pastel, op
doek, hout of papier; géén
collages".
De kwaliteit van het inge
stuurde werk neemt per jaar
toe; iets. Titia Frieling: „Er is
een vaste groep zondagsschil
ders die steeds instuurt Er
komen bij en er vallen af;
sommigen zien niets in het
onderwerp dat we elk jaar
opnieuw bedenken, anderen
hebben er gewoon geen zin
meer in. Maar voor de mees
ten is het elke keer weer een
feest, soms van herkenning
en zijn we als organisatie
precies wat we moeten zijn,
een culturele ontmoetings
plaats. De deelnemers ont
moeten elkaar en wisselen
ervaringen uit, andere inzen
ders stellen zich op in de om
geving van hun werk en
gaan luisteren naar opmer
kingen van bezoekers. Soms
gaan ze een discussie met een
bezoeker aan. Want al zijn
het pure amateurs, de mees
ten zijn toch wel een beetje
ijdel; of ze willen gewoon wat
bijleren.
Aan de slag
Voor de inzenders, maar ook
voor de bezoekers, is in de
kerk ruimte waar les wordt
gegeven, drie verfhandelaren
hebben stands met schilders-
benodigheden en er is een
ruimte waar men terstond
aan de slag kan. Wie zich
lekker heeft gemaakt kan
voor een paar tientjes materi
aal kopen en van dat mo
ment af actief zondagsschil
der worden. Het hoeft niet zo
duur te zijn, niemand hoeft
meteen te beginnen met een
ezel en doek. Maar met olie
verf kan meteen worden be
gonnen, desnoods op een
plankje.
Als je de basiskleuren hebt,
rood, blauw, geel en wit en
een donkere kleur, bijvoor
beeld zwart of donkerbruin,
dan kun je in principe alle
kleuren maken. Een paar
penselen erbij en dan hoeft
het totaal niet meer dan een
gulden of vijfentwintig te
osten. Ja, natuurlijk kun je
je ook meteen helemaal in
spannen. Maar dan ben ie al
gauw achthonderd gulden
kwijt".
Toegelaten wordt alleen
werk van pure amateurs, al
thans zij die geen beroepsop
leiding hebben gehad. Titia
Frieling: „Maar les hebben
mag, natuurlijk. Alleen geen
beroepsopleiding dus. En je
mag niet hebben geëxpo
seerd, je moet echt voor je
plezier schilderen. Al maak
ie maar werk waarvan brief
kaarten worden gemaakt,
dan kan dat toch niet worden
geëxposeerd; voor het overi
ge hebben we geen kriteria,
goed of slecht, dat beoordelen
we niet. Iedere amateur kan
hier komen exposeren. Maar
wat verder tijdens de ten
toonstelling zelf gebeurt,
hebben we niet in de hand.
Er hangt ook heel goed en
mooi werk en soms zijn er
kopers voor. In dat soort ge
vallen mag een zondagsschil
der natuurlijk een prijs vra
gen voor zijn werk, al komt
het ook voor dat iemand
wanhopig naar ons toekomt
en roept: „Iemand wil mijn
werk kopen en ik wil hele
maal niet verkopen en o wat
moet ik doen". En er zijn
mensen die naar ons toeko-
Maandag kunnen de zondagsschilders hun werk kwijt In de Nieuwe Kerk in Amsterdam: vorig
jaar (foto) waren dat er 400, rijp en groen: er Is geen selectie op kwaliteit.
men om te informeren wat ze
voor een werk kunnen vra
gen".
Figuratief
Zondagsschilders zijn over
het algemeen mensen die er
eens rustig voor gaan zitten
en een duidelijk figuratief
werk willen maken, voor bo
ven de eigen schoorsteen. Ti
tia Frieling: „Veel modern,
abstract werk zie je niet veel.
Vaak zijn het schilderijen
naar foto's, vakantieherinne
ringen en landschapjes, een
enkel zelfportret, een stille
ven. Er zijn beroepsschrijvers
die een laatste punt achter
hun werk hebben gezet en
zijn gaan schilderen, om in
alle rust toch kreatief bezig
te zijn".
Mooi of lelijk, de organisatie
bekommert zich daar niet
over en de deelnemers ook
niet. Titia: „Al was er een
keer een vrouw die na een
paar keer rondkijken zich ge
weldig voor haar eigen in
zending diep zat te schamen.
Maar ik vond haar werk
mooi en dat zei ik haar ook.
Nou, natuurlijk fleurde ze
helemaal op. En het gaat hier
niet om kwaliteit, het gaat
ons erom, dat we mensen sti
muleren kreatief bezig te
zijn. Dat geldt voor de zon
dagsschilders en dat geldt
voor dichters. Opnieuw
wordt hier een concours ge
houden waarvoor driehon
derd gedichten zijn ingezon
den.
Maar het woord „zondags"
blijkt soms betrekkelijk. Per
soonlijk ken ik een tuinman
die van de ene dag op de an
dere van zijn schilderwerk
bleek te kunnen leven. Hij
was als zondagsschilder be
gonnen en moet je nu zien".
FRITS BROMBERG
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzeiaer-
straat 6. tel. 01720-20800): Flod
der (al): 18.30. 21.15. wo. ook
13.30. EUROCINEMA II:
Young blood (al): 18.45. 21.30.
wo. ook 13.45. zo. ook 16.15.
EUROCINEMA III: Ferrie Buel-
ler'e day off (al); 18.45. 21.30.
De Speurneuzen (al); wo. 14.00.
EUROCINEMA IV: Labyrinth
(al): 18.30. 21.15. wo. ook 13.45.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239); Blonde
Dolly (16); 19.00. 21.15. wo.
14.30. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39. tel. 124130): Do
Ratelrat (12); 19.00, 21.15. ma.
dl. ook 14.30. Heartbreak Ridge
(12); Labyrinth (al); Crocodile
Dundee (al); Flodder (al): 14.30.
19.00, 21.15. De epeumeuzen
(al); wo. 14.30. TRIANON
(Breestraat 31. tel. 123875): Em-
manuelle IV (16); 14.30. The
Mieaktn (12); 19.00. 21.15.
REX (Haarlemmerstraat 52.
tel. 071-125414); Inside little
oral Annie (18); 18.30. 21.15.
NOORDWUK e LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56. tel.
01719-12800): Top Gun; ma. dl.
19.Op. 21.15.
KATWIJK e CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075);
Top Gun (al); wo. 14.45. 19.00,
21.15. ma. dl. 19.00. 21.15.
CITY THEATER II: Nightmare
on Elm Street (12); tilden zie
City I. e CITY THEATER III:
P.O.W., the escape (12); tijden
zie City I. e CITY THEATER IV:
Jumpln' Jack Flash (al); tijden
zie City I behalve woensdagmid
dag. Avonturen In de wildemta
(al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Top gun (al);
wo. 15.45. Heartburn (al); ma. V
m wo. 20.15.
KINDERVOORSTELLING
Circus op stelten; wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269) Othello (12); ma.
t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
All star cartoon review; wo.
14.00.
BIJ DEZE KRANT
INFORMATIE OVER
FILMS, MUZIEK, THEATER,
RECREATIE, EXPOSITIES Efl
EEN COMPLETE AGENDA
DS ANGELES De oude rotten In het vak van de popmuziek,
teve Winwood en Paul Simon, behoorden gisteren tot de grote
innaars bij de jaarlijkse uitreiking van de Grammy Awards, de
elangrijkste onderscheidingen in de Amerikaanse platenwereld.
e 38-jarige Winwood zag zijn 20-jarige carrière bekroond met
wards voor zijn langspeelplaat „Back in the high life" en zijn
tsingle ..Higher love". De belangrijkste onderscheiding, elpee
in het jaar, ging naar Paul Simon voor zijn langspeelplaat „Gra-
lland". Een andere oude getrouwe, de Amerikaanse zangeres
i filmster Barbra Streisand, viel ook in de prijzen, met „The
roadway Album". Op popgebied waren er verder Grammy's
>or onder meer James Brown, Prince, Sting, Tina Turner, Eu-
thmics. Dire Straits en Dionne Warwick. In verschillende jazz-
Itegorieën gingen prijzen naar Miles Davis voor zijn elpee Tutu
i naar Wynton Marsalis voor J Mood. Klassieke onderscheidin-
9n gingen naar de pianist Vladimir Horowitz, cellist Yo-Yo Ma
1 zangeres Kathleen Battle.
i
Ineoigroep van het Eerste Vrijzinnig-Christelijk Lyceum te Den Haag met
lisite", een bewerking van „Der Besuch der alten Dame" van Friadrich
Irrenmatt. Dinedag 24 februari. Herhalingen: vanavond en morgen
Der Besuch der alten Dame", het meest gespeelde toneelstuk
In Friedrich Dürrenmatt, betekende voor de toneelgroep van
|t le V.C.L. een uitdaging om dit werk te spelen in het kader
in hun jaarlijkse serie voorstellingen. Er is gekozen voor een
^actualiseerde en in Nederland gesitueerde bewerking, waar-
lor er veel hedendaagse en herkenbare situaties geschets kon-
in worden. Het spel in drie bedrijven werd door een veertigtal
«Iers uitgevoerd. Prachtige toneelkleding en veel fantasierijke
Icorstukken gaven goed gestalte aan de diverse plaatsen van
Indeling.
et verhaal: een oude dame komt terug in haar geboortedorp
b af te rekenen met een oud onrecht dat haar is aangedaan
lor de winkelier Alfred van Driel. Het dorp zit financieel aan
i grond en de welgestelde oude dame wordt als een koningin
Ithaald. Zij belooft het dorp te helpen, mits de bewoners aan
in voorwaarde voldoen: de winkelier moet worden gedood en
it recht zal zegevieren.
et le V.C.L. heeft er een fantasierijk drie uur durend toneel-
ük van gemaakt, maar er zou een boeiender spel ontstaan als
wat meer variatie in het stemgebruik was aangebracht. De
erke hoofdrol van Marjolein Efting Dijkstra zette de andere
lelers een beetje in de schaduw. Zij kwam het meest natuurlijk
fer in de vaak lange dialogen. Lars Krenning kwam qua per-
onlijkheid goed uit de verf, alleen was zijn monotone stem niet
ingepast aan de zware emoties die hij te verwerken kreeg. Bij-
inder opvallend waren wel de twee blinde figuren, Hans en
rans. Totaal afhankelijk van elkaar, steeds met identiek tekst-
ibruik en dezelfde gebaren, een zeer geslaagde creatie. Het le
•C.L. dwingt zeker ontzag af met deze zware repertoirekeuze,
aar in een kortere bewerking zou er toch een boeiender geheel
istaan.
ROB VAN DER MIJL
OP 3 MEI WERELDPREMIÈRE IN AMSTERDAM
AMSTERDAM Als op 3 mei
in het Muziektheater aan het
Waterlooplein in Amsterdam
de eerste maten worden inge
zet van het stuk Mechaye Ha
metim (Die de doden doet her
leven), zal Bernard Bronk-
horst vermoedelijk opgelucht
ademhalen. Tien jaar lang
heeft deze in de jodenhoek op
gegroeide Amsterdammer er
aan gewerkt om een waardig
muziekmonument ter herinne
ring aan het leven in deze
wijk van de grond te krijgen.
Zijn beloning is een uur du
rend symfonisch werk, dat in
Eurovisieverband rechtstreeks
door de Nederlandse, Engelse,
Duitse, Oostenrijkse, Belgische
en Spaanse televisie wordt uit
gezonden.
Officieel staat het concert in
het teken van het vierhon
derdjarig bestaan van het Wa
terlooplein en de opening van
het nieuwe Joods Historisch
Museum. Maar toen Bronk-
horst tien jaar geleden met zijn
werk begon zal hij niet onmid
dellijk aan die twee feiten
hebben gedacht. Zijn idee
kwam op toen vele jaren gele
den de discussies losbarstten
over de Stopera, het Stadhuis-
Muziektheater, dat op de
plaats zou worden gebouwd
waar onder meer het Joods
Weeshuis en een synagoge
stonden. Bronkhorst, geheel
herinnering aan hoe het was
voordat de oorlog zijn sporen
trok levend zou houden. Van
de jodenhoek was door alle in
grepen ook visueel niets meer
over.
Het werd een muziekstuk, dat
geheel volgens de aanwijzin
gen van de leek Bronkhorst
werd gecomponeerd door de
Israëliër Noam Sheriff. Het
uur durende stuk vertelt de
geschiedenis van de Amster
damse joden, van hun komst
vierhonderd jaar geleden tot
hun deportatie, arieenhalve
eeuw later, en van de rouw en
wederopbouw die daarna
plaatsvond. Het kostte Bronk
horst nog al wat moeite die
sfeer van de oude jodenhoek
op de componist over te bren
gen. „Van de Prins Hendrik
kade tot aan de Hoge Sluis,
van de Nieuwmarkt tot aan de
Hollandse Schouwburg, ik kon
Het Waterlooplein aan het eind van de vorige eeuw: middelpunt van de Amsterdamse Jodenbuurt.
hem niets meer laten proeven
van de sfeer van weleer. Niets
droeg meer bij aan mijn aan
hem verleende opdracht in
een symfonisch werk iets van
die Amsterdamse traditie en
geest te verklanken, als een
eerbetoon aan hen die de
moeilijke weg tot het bittere
einde moesten begaan", aldus
Bronkhorst.
Of het Sheriff toch gelukt is
die sfeer te pakken zal op 3
mei moeten blijken. Het werk
wordt uitgevoerd door het Is
raëlisch Philharmonisch Or
kest o.l.v. David Porcelijn, het
Tölzer Knabenchor uit Miln-
chen, het Omroep Mannen
koor, de tenor Joseph Malova-
ny en de bariton Lieu we Vis
ser. Het uit 120 leden bestaan
de orkest komt speciaal voor
deze wereldpremière over
naar Amsterdam. Van 30 okto
ber tot 9 december zal het or
kest het stuk nog tijdens acht
concerten in Israël spelen. Het
werk zal in november zijn
Amerikaanse première bele
ven tijdens een concert in de
senaat in Washington, dat
eveneens rechtstreeks op tele
visie wordt uitgezonden.
De wereldpremière in het Mu
ziektheater valt samen met het
400-jarig bestaan van het Wa
terlooplein. Althans, van dat
deel van Amsterdam waarop
het plein gevestigd is, het in
1587 bij de stad getrokken
eiland Vlooyenburg, dat al
vanaf het begin werd bevolkt
door gevluchte Portugese en
Spaanse joden. Het plein zelf
dateert van 1883, toen twee
haaks op elkaar staande grach
ten werden gedempt en er een
open plek ontstond waarmee
niemand iets wist te beginnen.
Opmerkelijk detail in de ge-
mengesteld door de gemeente
Amsterdam, het Gemeentear
chief en het Joods Historisch
Museum. Het zal in een oplage
van 8000 exemplaren in eerste
instantie alleen door instanties
en bezoekers van het Joods
Historisch Museum kunnen
worden gekocht. Een televisie
documentaire over de geschie
denis van het plein wordt op 3
mei, voorafgaand aan het con
cert, uitgezonden.
Joods Museum
De laatste festiviteit die dag
scniedenis van het plein: toen betreft de opening van het
het Amsterdamse gemeentebe- joods Historisch Museum,
stuur verordonneerde dat alle
straathandel van de Nieuw
markt en de Jodenbreestraat
naar het plein moest verhui
zen brak er een complete
volksopstand uit. Overigens
geheel gerestaureerde
Hoogduitse Synagogencomplex
aan het Jonas Daniel Meijer-
plein. Ook die opening, direct
na de uitvoering van „Me
chaye Hametim", zal recht-
zal de straathandel na de ope- streeks door de NOS worden
ning van het Stadhuisgedeelte uitgezonden. Het nieuwe on-
van de Stopera weer op het derkomen van het museum
plein terugkeren, in het ge
deelte tussen Mozes en Aaron-
kerk en stadhuis.
De viering van het vierhon
derdjarig bestaan wordt op 3
mei begeleid door de uitgave
van het boek „Vier eeuwen
Waterlooplein", dat wordt sa-
betekent dat de collectie voor
het eerst in een vaste opstel
ling kan worden getoond.
Daarbij ligt de nadruk op de
geschiedenis van het jodendom
in Nederland.
KOOS VAN WEES
Jaap Bax (midden) en Toine Soffers bekijken de schilderijen
van Art in Sports in psychiatrisch ziekenhuis Rosenburg.
DEN HAAG Jaap Bax, sport-commentator van „Langs de
Lijn" heeft gistermiddag 24 februari door het intrappen van
een dichtgeplakte deur de expositie „Art in Sportsin het
psychiatrisch ziekenhuis Rosenburg geopend. De tentoon
stelling wordt in het kader van de integratie van patiënten
in de maatschappij gehouden en toont sport-schilderijen van
onder anderen Tremeau, Herman Brood, Wim Hoogstraaten,
Jan Hofland en Leentje Linders.
De afbeeldingen zijn afkomstig van Gallery Sparts in Am
sterdam. Eigenaar Toine Soffers opende een jaar geleden
zijn pand aan de Utrechtsestraat. Hier verzamelde hij sport-
schilderijen van vooral Nederlandse kunstenaars. „Ik wilde
de drempel van kunst naar de mensen toe verlagen. Kunst
is vaak te moeilijk, heeft iets onherkenbaars. Sport daaren
tegen spreekt iedereen aan en leeft bij een grote laag onder
de bevolking. Je kunt zoveel van sport uitbeelden, het
kleurrijke ervan of de kracht bij Americain football bijvoor
beeld", meent Soffers.
Dat drempel verlagen speelde ook een rol bij de keuze een
aantal van deze schilderijen in het psychiatrisch ziekenhuis
Rosenburg te exposeren. Initiatiefnemer en hoofd van de af
deling publiciteit, de heer R. Steuer, wil met dit soort activi
teiten het isolement van de patiënten doorbreken. „We wil
len de angst voor mensen een psychiatrisch ziekenhuis te
bezoeken doorbreken. Voor de patiënten hier is het moeilijk
weer in de maatschappij opgenomen te worden. Na een blin
dedarm-operatie in een gewoon ziekenhuis, ga je weer naar
huis. Er is dan niets aan het handje. Maar als je eenmaal in
een psychiatrisch ziekenhuis hebt gezeten, blijf je voor je
hele verdere leven getekend", vindt Steuer.
Maar waarom juist een sport-expositie? De heer Steuer: „De
patiënten hier zijn niet erg actief. Wij hebben bijvoorbeeld
al een sportaccomodatie om hen te motiveren meer te bewe
gen en ook de tentoonstelling helpt daaraan mee. Bovendien
zijn deze schilderijen zeer kleurrijk, wat weer tot de ver-
uur. Vandaag en morgen zijn de schilderijen ook 's avonds
te bekijken van 19.00 tot en met 21.30 uur.