VooRjMRs Modeshow
bij warnecke
j. f. lozortigue
Sf WARNECKE MODE
MAASDAM. WANT
KOSMETIKAVAN
DEZE KLASSE
KOOP JE NIET
ZOMAAR.
^/iogiste/iij-(Tb^wvie/iie
I I I
Modegrillen
werken
de dumpprijzen
in de hand
Van
Country
tot
Blue(s)
Het nieuwe voorjaar heeft
alles wat mode boeiend
maakt. Veel variatie in vormen,
dessins en kleuren.
Er is ruimte voor elegantie
en avontuur. Voor sportieve non
chalance en verfijnde chic. Onder
Signatuur '87 presenteren wij
het modebeeld voorjaar/zomer
1987.
fflTNODIGING
De modeshow wordt in onze
zaak gehouden in Leiden op dins
dag 3 maart en in Gouda op woens
dag 4 maart om 10.30,13.30 en
15.30 uur.
De entree is gratis. Wel graag even
een plaats reserveren.
UMMJI
Breestraat 151-153, Leiden, tel.: 071 -124586.
Kleiweg 12, Gouda, tel.: 01820-11123.
op dinsdag
°P woensdan'a Le'den en
ETERNB
voor LEIDEN en OMGEVING bij:
JUWELIER LUCAS VAN LEYDEN
BREESTRAAT 75 - 2311 CJ LEIDEN
CATALOGUS OP AANVRAAG. TEL. 071042350
NÈT DAT
BEETJE MEER
PERSOONLIJKHED
Leiden: Oegstgeest: Noordwijk aa
Kopcrmolcn 32 Lange Voort 57 Hoofdstraat 60
Tel. 07!-220038 Tel. 071-174715 Tel. 01719-12691
uba poquee hosijubdid
I** m
J PARIS
Kom voor mooier en gezonder haar naar
J. F. Lazariigue voor een haar-analyse en -advies.
Passage 11, 's-Gravenhage, tel.070-460849
Haarverzorging, O'Brien Haute-Coiffure,
Lange Voorhout 48, 's-Gravenhage, tel. 070-658820
Waar gebeurd: bij een ge
renommeerde herenmode
zaak kocht een heerschap
enige tijd geleden een prij
zig kostuum dat echter
niet geheel als gegoten
zat. Op zich is dat niets
bijzonders, maar zijn echt
genote keek wel even op
toen zij in een vergeten
hoekje van de pantalon
een etiket van eeen groot
modeconcern aantrof.
Een dergelijke onaangena
me verrassing kreeg ook
uw verslaggever nadat hij
drie overhemden voor
veertig gulden per stuk
had gekocht en precies
dezelfde overhemden bij
een supermarkt aantrof,
nu met een ander etiketje
en voor slechts 19,95 gul
den.
Begin deze maand nog,
ging peperdure skikleding
van zeer bekende merken
bij enkele goedkoopte-za-
ken tegen afbraakprijzen
de deur uit. Leuk voor wie
net een modieus skipak in
een sportzaak wilde ko
pen, maar nogal zuur voor
wie de portemonnee al
leeggeschud had.
Lijkt het maar zo, of hangt
tegenwoordig ook de
duurdere, modieuze kle
ding steeds vaker voor
ramsj-prijzen in de winkel-
rekken? Richard Dinsbach,
medewerker van het Con-
fectiecentrum in Amster
dam, laat zijn licht schijnen
op dergelijke, soms myste
rieuze prijsbewegingen in
de kledinghandel. Dins
bach heeft in de interna
tionale modehandel ge
werkt en was zes jaar lang
hoofdredacteur van Texti-
lia, het vakblad voor de
detailhandel en kleding.
Tegenwoordig adviseert hij
modebedrijven die in het
Confectiecentrum zijn ge
huisvest.
„Prijzen worden altijd be
paald door „wat de gek er
voor geeft", zegt Dins
bach. „En wat kleding be
treft, moet je dat woord
gek misschien wel met
hoofdletters schrijven.
Door de sterke aandacht
voor het uiterlijk, voor
leefstijl, besteden veel
mensen vandaag de dag
een fiks deel van hun sala
ris aan mode. Ze willen er
mee uitdrukken wie ze zijn,
tot welke klasse of groep
ze behoren. Met name jon
ge consumenten hebben
daar een handje van. Je
kent het wel, Piet heeft
een krokodilletje op zijn
poloshirt, dus moet Jantje
ook een krokodilletje. De
schooljeugd spiegelt zich
voortdurend aan elkaar.
Voorbeelden te over,
neem de Nike-schoen, de
strepen van Adidas bij
na allemaal peperdure arti
kelen, alleen maar vanwe
ge de naam".
RAGE
Volgens Dinsbach moet nu
niemand denken dat de
kledinghandel zich bij deze
ontwikkeling alleen maar
genoeglijk in de handen
wrijft. De modegevoelig
heid en de grillen van de
consument leiden tot de
ene na de andere rage en
dat maakt dat de handel
horendol. Producent, dls-
tribuant en detaillist kun
nen zich niet zoals vroeger
eenvoudigweg richten op
„de" consument, maar
moeten beantwoorden aan
de sterk gevarieerde en
snel wisselende mode
voorkeur van vele kleine
groepen.
Dinsbach illustreert dit met
het feit dat de detaillisten
zeventig procent van de
kledingcollectie tot voor
enkele jaren nog op order
bestelden, terwijl het te
genwoordig nog maar vijf
tig procent is.
„De rest koopt de detaillist
„on the spot", dus bijvoor
beeld in het Confectiecen
trum of op een vakbeurs.
Van die beurzen waren er
een paar jaar geleden nog
maar twee, één in de win
ter, één in de zomer. Nu
zijn het er zes: twee grote
beurzen in Amsterdam en
vier zogenaamde nouveau
té-dagen. Daar wordt de
allerlaatste modeverande
ringen getoond opdat de
detaillisten snel hun collec
tie kunnen aanpassen".
Volgens Dinsbach hebben
de modegrillen van de
consument het risico van
de handel sterk vergroot.
Groot-distributeurs wor
den tegenwoordig nogal
eens verrast doordat be
paalde kleding het opeens
niet meer „doet" of door
een verandering van het
weer. Het restant van bij
voorbeeld honderd dikke
winterjassen gaat dan in
de uitverkoop. Of wordt
gedumpt via een speciale
opkoper die de spullen
doorverkoopt aan goed-
koopte-zaken als de Favo
riet, Brons en Zeeman.
Dinsbach: „Die winkels
schamen zich daar niet
voor. Waarom ook? Hun
klanten kopen geen mode,
maar gewoon kledingstuk
ken. Overigens geldt dat
voor de meeste consu
menten hoor. De meeste
mensen zijn bereid alles te
dragen als het maar
zit".
„En wat die overhemden
van jou betreft" besluit hij
op fluisterende toon, „die
zijn misschien wel gewoon
doorgesluisd van die mo
dezaak naar die super
markt. Tenslotte behoren
beide zaken tot hetzelfde
concern".
HENK ENGELENBURG
Na de ongecoördineerde
mengeling van stijlen en het
nogal zakelijk aandoende
modebeeld van de laatste
jaren komt er deze zomer
een interessant vervolg. De
zomer belooft een typisch
vrouwelijk modebeeld met
romantische en chique maar
ook met modernere, nauw
sluitende creaties.
In de gebreide mode vinden
we deze tendenzen terug.
Opvallend is het gevarieerde
gebruik van materialen.
Glanskatoen, vlas, satij
nachtige viscose en materi
alen met matte en glanzen
de effecten worden veel toe
gepast. Een aantal typische
winterse variaties op materi
alen zoals tweed, spikkels
en vlechtgarens zien we
voor het eerst in de zomer-
mode.
In het breiboek van 3 Suis
ses is aan de verschillende
lijnen een eigen naam gege
ven: Country, Hawaii, Sa
vanna en Blue.
Bij de Country-stijl hoort
een silhouet met eenvoudige
vormen en heldere en na
tuurlijke kleuren. Bol, lang
en breed kenmerken deze
stijl die zich deze zomer het
meest zal presenteren. Dui
delijk herkenbaar aan de
opvallende dessins varië
rend van theedoekruiten en
pyamastrepen tot gebor
duurde motieven. De ro
mantische variant van de
Country-stijl biedt enkele
geraffineerde details in de
De derde lijn doét weer den
ken aan het nogal zakelijk
aandoend modebeeld van
de laatste jaren. De getail
leerde modellen hebben iets
strengs en iets mannelijks.
Uit de wat vlottere en ruime
re variaties voor de vrije tijd
spreekt een duidelijke so
berheid. Subtiele schakerin
gen van één kleur en duide
lijke dessins bepalen de Sa-
vanna-stijl.
Het thema Blue vormt de
basis voor de vierde stijl die
afwijkt van het romantische
en chique modebeeld van
deze zomer. De creaties zijn
over het algemeen sportie
ver en laten een combinatie
van blauwe en witte kleuren
zien.
JEANETTE VOORBIJ
vorm van borduursels In
ton-sur-ton, pasjes in
ajourtricot en kleine „lijfjes"
in diverse modellen.
Meer los en nonchalant is
de Hawaiï-stijl die wordt ge
kenmerkt door felle tinten.
Deze creaties zijn geïnspi
reerd op tweekleurige Tahi-
tiaanse bloemen en op ku
bistische en impressionisti
sche schilderijen van Picas
so en Cèzanne. Geometri
sche jacquards en bonte
strepen tesamen met felle
en onstuimige kleuren bepa
len deze stijl.